• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

EM Norge/Sverige 2016

Started by Kjello, February 26, 2009, 17:48:10 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

vebo

Det kommer jo uansett en avklaring i løpet av dagen, så om VG allerede vet det er sjansen stor for at saken er ferdigskrevet så de får den først ut på nett..
Tiocfaidh ár lá

Kjello

Quote from: krøvel vellevold on July 06, 2009, 15:43:39 PM
Er det slik at man skal ha ett stadion i hver landsdel da? I så fall er det jo merkelig at Skedsmo og Oslo er bankers allerede....

Ja har virkelig Trondheim bedre infrastruktur til Oslo? Litt bedre veier, men ellers?


Og kan du forklare meg hvilken relevans det har å arrangere CL-kamper med toppen et par tusen tilreisende fra utlandet, med det å arrangere EM med 50-60 000 tilreisende? Det er heller ikke RBK som skal arrangere EM... Er det virkelig så mye vanskeligere å arrangere en CL-kamp med 21000 tilskuere kontra en UEFA-cup-/seriekamp med 17000? Kan ikke de bergenske arrangører tilegne seg denne kunnskapen på 7 år? Hvordan kan man forsvare at Skedsmo skal ha EM, hvis det er uhyre viktig at man har knallerfaring fra CL og store tilskuertall?

Og så denne jumbojeten du snakker om: La oss heller snakke om hvem som er best rustet av en som har erfaring fra småfly eller en som har erfaring fra helikopter. Det har uansett liten relevans med jumbojeten.

Kan du fortelle meg hva slags erfaring det er RBK har gjennom å arrangere CL-kamper som er så viktig at Bergen ikke kan tilegne seg den over 7 år? Hva er det som er så stor forskjell på å arrangere CL og en vanlig UEFA-cup-/seriekamp? Dere klarer jo faen ikke engang å arrangere kamp for 5000 mot Løv-Ham i cupen uten kaos, så kom faen ikke her og skryt over hvor jævla gode dere er til å arrangere kamper!

Når det gjelder denne hyttekapasiteten din; er du sikker på at man snakker om det samme? Trondheims OL-søknad kan jo handle om antall hyttesenger som faktisk ER i området, mens NFFs analyser gjerne viser hvor mange man kan ha håp om vil bli utleid?

Det er godt mulig tallene NFF forholder seg til, er helt på trynet. Men likevel: Jeg antar at det er disse tallene de forholder seg til likevel. De har tross alt linket disse skrivene på nettsidene deres, så da er det nok ikke noen andre kalkyler de følger...

Uansett blir det vel vanskelig å arrangere EM i juni 2016, da det sikkert kolliderer med konfirmasjon eller et sykkelritt i Melhus.
Quote from: krøvel vellevold on July 08, 2009, 13:51:48 PM
Alle jeg snakker med er pessimistiske med tanke på at Bergen blir en av de fire. Jeg og. Bergen er den klart beste kandidaten av Bergen, Trondheim, Stavanger og Bodø. Likevel tror jeg (og flere andre tydeligvis) at vi ryker til.
Nå er det kun Bergen og Stavanger som har offentliggjort søknadene sine, så jeg ville vært meget forsiktig med å si klart beste. Og Bergen er kanskje den sterkeste kandidaten om man trekker ut delen om stadion. Men stadion er tross alt det aller viktigste, og tar man med den delen så har Bergen langt fra den sterkeste søknaden.

Quote from: krøvel vellevold on July 07, 2009, 19:01:15 PM
Men er det noen som vet hvor mange sengeplasser og fan-zone plasser man legger opp til i Trondheim? Har ikke funnet noe dokument om det noe sted.
Trondheim har som sagt valgt å la NFF bestemme om søknaden skal offentliggjøres eller ikke. Så noen offisielle tall har jeg ikke.

Men disse fansonene er planlagt.
Marinen, Festningen, Dødens Dal og Nardo.
Samt at Torget er planlagt som "Festplass", selv om den garantert vil fungere som fansone under kampene.
Kapasiteten på disse er ganske vanskelig å si. Men Torget hadde på medaljesermoniene under VM i 97 flere ganger 100 000 tilskuere. Og i antall kvadratmeter er Torget den minste av disse sonene. Så fansoner langt fra det man bør bekymre seg mest over.

1908

Krysser fingrer å tær på at Bergen ikke blir valgt.. Da kan vi bygge ferdig stadion der den ligger i dag..

Nixon

Quote from: 1908 on July 09, 2009, 14:06:34 PM
Krysser fingrer å tær på at Bergen ikke blir valgt.. Da kan vi bygge ferdig stadion der den ligger i dag..


Jeg er tilbøyelig til å være enig. Greit at det vil være litt surt å ikke være med dersom helvete virkelig fryser til is, eller Norge får EM. Men det er ikke verre en at vi kan tåle det. For selv om et Stadion på Dokken sikkert blir veldig bra er det ikke der Brann skal spille sine kamper!
Rød makt på Hansa

Utmedsnolken

Quote from: 1908 on July 09, 2009, 14:06:34 PM
Krysser fingrer å tær på at Bergen ikke blir valgt.. Da kan vi bygge ferdig stadion der den ligger i dag..
"og der snubler Sæternes igjen"

Nixon

Vi vrakes sammen med Bodø.
Merker at jeg ikke bryr meg så veldig...
Rød makt på Hansa

Markmus

Hvilken unnskyldning skal folket på Stadion nå bruke for å utsette utbyggingen av Stadion? :)
Ka du ve?

Xminator

Vel, da kan ønsker ihvertfall jeg NFFs luftslott god tur til helvete. Man har likevel ingen grunn til å sutre. Bergen kunne kortsluttet prosessen ved å presentere 40' stadion. Vi hadde fått den på bekostning av Lillestrøm.

Så kan vi kanskje kunne ta en runde på om Dokken er så bra lokalisering at byens bedrestilte burde gått på en dugnad? Jeg er ikke sikker på hvor mye man faktisk tjener på plasseringen rent trafikalt, men kanskje kunne folkevandringen over høyden med innlagt pissepause ved Johanneskirken blitt en slager?

Nixon

Quote from: Xminator on July 09, 2009, 16:10:40 PMMan har likevel ingen grunn til å sutre. Bergen kunne kortsluttet prosessen ved å presentere 40' stadion. Vi hadde fått den på bekostning av Lillestrøm.


Ikke sikkert NFF ville tatt sjansen på at et slikt anlegg ville blitt ferdig i rett tid heller.
Rød makt på Hansa

Huff

Helt greit, dette er jo i utgangspunktet tidenes luftslott.

Det jeg ikke fatter er hvorfor de vil ha EM i lillestrøm, hva i all verden har de Ã¥ tjene pÃ¥ dette? Lsk fyller aldri et stadion pÃ¥ 40 000, de er ikke i nærheten av halvparten engang, sÃ¥ hva i all videste verden skal de med et permanent, eller midlertidig stadion med kapasitet pÃ¥ 40 000? Dettte er faktisk betraktelig mer latterlig enn et tilsvarende gigantisk anlegg i Bodø, helt meningsløst der og, men der oppe har de nÃ¥ litt natur Ã¥ vise frem, muligheter for Ã¥ makredsføre seg som  en attraktiv turistdestinasjon etc. Et veikryss pÃ¥ romerrike ommgitt av granskau kan alldri bli noe turiststed. 

lavtbunn-nivå

Dette er etter mitt syn en av de største dager i Sportsklubben Branns historie. Man slapp heldigvis EM i Bergen, og dermed er vi forhåpentligvis sikret at Brann også de neste 92 årene skal spille på tradisjonsrike Brann stadion med sin praktfulle beliggenhet ved Ulrikens fot. Man skal fortsatt spille på den samme arena som Kniksen og Pesen herjet på i de lykkelige 60-årene. Vi skal fortsatt kunne skue bort på Ulriken eller Løvstakken og føle den intime og lune nærheten av høydedraget i syd. Kultur, tradisjon og sjel, nærhet, hjemfølelse og tilhørighet.

For en som vokste opp 2 Pesen-skudd vest for Frydenbøtribunen er dette fantastiske nyheter. Tror ikke Brann taper 1 øre på dette, hjemmet er beholdt, og man risikerer IKKE tap av intimitet og altfor stor kapasitet på hjemmebanen.

Slipper store glisne partier og beholder sjel og tradisjon.

Nei til kunstgress i 2008 og nei til å forlate stadda i 2009 liker jeg.

Hva er et jappe og sosse-EM mot Bergensk tradisjon, kultur, sjel og varige verdier.
Under den samme himmel og på samme arena som Kniksen/Pesen laget evige minner for oss
skal man fortsatt være.

Bare spør bortekeeperen om det finnes noe som han husker som pensjonist, jo når han vokter vestre mål og kan skue mot motsatt tribune og som bakgrunn se Ulriken badet i kveldssol.

Angeln

Får inderlig håpe dette aldri blir noe av.


Klaus_Brann

Strålende fornøyd med utfallet, det var like greit at det ikke ble noe EM her. Stadion skal ligge der den ligger, nå gjelder det bare at vi snart får ferdigstilt gamle sitte.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

lavtbunn-nivå

Ja dette var eventyrlig gode nyheter for ekte Brannfans for jeg gleder meg til 2020 når noen trommende medgangsfans i Trondheim,Stavanger,Oslo og på Romerrike sitter der ensomme på noen seter med flere titalls meter til nærmeste tilskuer. Haha. EM blir neppe noe av, men på pur faen håper jeg det kommer sånn at flest mulig av våre konkurrenter blir sittende med altfor store og pregløse anlegg til evig til selv om noen av tribunene kan demonteres. Haha. Bergen bør bruke dette til å fortsatt hevde at byen nedprioriteres i alle sammenhenger av "sentralregjeringen" i monarkiet. Nøff har aldri likt oss etter at vi rævkjørte østlandslagene i 62 og 63 og driblet backene opp på Fridalen skole.

nummer9

Tradisjon for tradisjons skyld har ingenting for seg. Jeg ønsker meg en noe større stue mere sentralt i byn for Brann å spille hjemmekampene på, men mangel på ledig eiendom og de mikroskopiske sjansene for at Brann noen gang skulle kunne eie noe sånnt selv, har drept disse drømmene for lengst.

Problemet med dagens plassering er sure naboer å forholde seg til samt at området allerede med maks 17 000 tilskuere er sprengt med tilreisende til og fra kamp.

krøvel vellevold

Kjello,

Bergensområdet har beviselig flere sengeplasser enn Trondheimsområdet. Hotellkapasiteten er større her, antallet potensielle utleie-leiligheter er større siden det er flere boliger her, det er flere klasserom til utleie her (med mindre det er 4 elever i hver klasse i Trøndelag), det er noe flere studentboliger her, osv. Antall fritidsboliger er større i Trøndelag enn Hordaland, men så er nå også Trøndelag et mye større geografisk område. Hytter flere hundre kilometer fra stadion er vel ikke så interessant. Når det gjelder kapasitet på infrastruktur så er den ikke dårligere enn Bergen. Bergen Lufthavn skal for øvrig ha stor utvidelse snart. I avstand er det vel i grunn bare til Stockholm at Trondheim har kortere vei enn Bergen.

Når det gjelder Løv-Ham-kampen: Herregud, kom det som en sensasjon at det kunne komme hele 5000 tilskuere på en cupkamp?

Jeg ser fremdeles ikke relevansen mellom CL og EM. Det er totalt forskjellig. Og at dere er flinke til å arrangere CL-kamper; ja, hvor vanskelig kan det være da? Bergen kunne sikkert arrangert CL like bra.

Når det gjelder sånne estimater om hvor mange som var tilstede på medaljeseremoni o.l. så er det bare synsing. Hvem som helst kan slenge ut et tall og si at det er 100 000 der. Slike estimater er nok ofte utrolig overdrevne.

Når det gjelder stadion: Hvorfor skal det være et problem at Bergen må bygge et stadion til 30000 fra null, mens det IKKE er et problem at Oslo og Skedsmo må bygge fra null til hhv 40000 og 50000? Det eneste måtte være at det selvsagt er langt fra sikkert at man kunne bygget stadion der man hadde planlagt det. Men det er sikkert ikke helt i boks i Oslo eller Skedsmo heller.
Legg ned hele klubben!

Utmedsnolken

Kildene dine stemte bra Krøvel. Interressen for EM i Norge dalte ganske mye nå. Ikke det at vi får det uansett.
"og der snubler Sæternes igjen"

lavtbunn-nivå

Jeg er så glad så glad, Brann fortsatt på stadion, verdens vakreste sted.

Bergen kommune, lokalpolitikerne, Hordaland fotballkrest mm bør bruke dette NEI til å kreve mer mer mer etter å ha vært sulteforet på statlige arbeidsplasser, penger og mye mer i årevis. Bruk diskrimineringen til å sope til mer verdier,penger og arbeidsplasser til Bergen + at Brann får visse fordeler kanskje....

vebo

July 09, 2009, 17:13:22 PM #368 Last Edit: July 09, 2009, 17:14:57 PM by vebo
Quote from: Markmus on July 09, 2009, 16:03:52 PM
Hvilken unnskyldning skal folket på Stadion bruke for å utsette utbyggingen av Stadion? :)


Jo, Bjørn Dahl har allerede vært på radioen og sagt at de ikke vil skrinlegge planene om stadion på dokken alikevel..

Kilde: NRK Hordaland. Dersverre ingen link tilgjengelig.

Forøvrig er hele driten bullshit. La togstoppet leve i troen. Noe EM i Norge kommer hvertfall ikke i 2016.
Tiocfaidh ár lá

lavtbunn-nivå

Ser BARE fordeler med disse vidunderlige nyhetene :

Brann fortsatt der de hører hjemme.

Ikke allarena, hestehopp tull og tøys.

Ikke brudd med tradisjon,sjel og kultur.

Viktigst av allt, få tomme seter, og tomme seter er forferdelig stygt, jfr VIF hjemme. FYY

Bedre utsikt/utsyn enn fra stadda finnes ikke.

Nå øker sjansene for at ingen faller i den skumle felle å bygge ut for mye kapasitet, azza snittet er 15600 eller noe sånt, i mitt liv har jeg vært på disse folkerike oppgjørene ; 62 Brann-FFK 25000 + 5-6000 på gratishaugen, 63 Brann-FFK ca 20400, 82 Brann-Moss ca 22800 og nå tildags er det så uendelig mye mer TV-kamper som lik det eller ikke, vil ta av publikum. Brann mister kanskje 1000 tilskuere i enkelte kamper men fy så stygt det er med tomme seter.

thesevs

Quote from: vebo on July 09, 2009, 17:13:22 PM
Quote from: Markmus on July 09, 2009, 16:03:52 PM
Hvilken unnskyldning skal folket på Stadion nå bruke for å utsette utbyggingen av Stadion? :)


Jo, Bjørn Dahl har allerede vært på radioen og sagt at de ikke vil skrinlegge planene om stadion på dokken alikevel..

Kilde: NRK Hordaland. Dersverre ingen link tilgjengelig.

Forøvrig er hele driten bullshit. La togstoppet leve i troen. Noe EM i Norge kommer hvertfall ikke i 2016.


Men fordelen nå er at dette ikke blir et hasteprosjekt. Om vi ender opp på Dokken i fremtiden, så kan vi få en arena på Branns premisser, ikke EM. Da tenker jeg røde stoler, stadionnavn, antall seter osv...

Men aller helst ser jeg at vi fortsetter der vi er i dag. Får vi bygget om siste langside og øker kapasiteten til ca 22 500 seter er jeg fornøyd. Det betyr at vi kan ha fullt på gode dager, samt at det ikke ser helt noldus ut i de dårligere besøkte kampene
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Kjello

Quote from: krøvel vellevold on July 09, 2009, 16:47:43 PM
Kjello,

Bergensområdet har beviselig flere sengeplasser enn Trondheimsområdet. Hotellkapasiteten er større her, antallet potensielle utleie-leiligheter er større siden det er flere boliger her, det er flere klasserom til utleie her (med mindre det er 4 elever i hver klasse i Trøndelag), det er noe flere studentboliger her, osv. Antall fritidsboliger er større i Trøndelag enn Hordaland, men så er nå også Trøndelag et mye større geografisk område. Hytter flere hundre kilometer fra stadion er vel ikke så interessant. Når det gjelder kapasitet på infrastruktur så er den ikke dårligere enn Bergen. Bergen Lufthavn skal for øvrig ha stor utvidelse snart. I avstand er det vel i grunn bare til Stockholm at Trondheim har kortere vei enn Bergen.

Når det gjelder Løv-Ham-kampen: Herregud, kom det som en sensasjon at det kunne komme hele 5000 tilskuere på en cupkamp?

Jeg ser fremdeles ikke relevansen mellom CL og EM. Det er totalt forskjellig. Og at dere er flinke til å arrangere CL-kamper; ja, hvor vanskelig kan det være da? Bergen kunne sikkert arrangert CL like bra.

Når det gjelder sånne estimater om hvor mange som var tilstede på medaljeseremoni o.l. så er det bare synsing. Hvem som helst kan slenge ut et tall og si at det er 100 000 der. Slike estimater er nok ofte utrolig overdrevne.

Når det gjelder stadion: Hvorfor skal det være et problem at Bergen må bygge et stadion til 30000 fra null, mens det IKKE er et problem at Oslo og Skedsmo må bygge fra null til hhv 40000 og 50000? Det eneste måtte være at det selvsagt er langt fra sikkert at man kunne bygget stadion der man hadde planlagt det. Men det er sikkert ikke helt i boks i Oslo eller Skedsmo heller.

Jeg har aldri motstridet at Bergen har høyere overnattingskapasitet enn Trondheim. Dere vil selvfølgelig score bedre på privat overnatting og overnatting i skoler og idrettshaller. Hoteller vet vi allerede at dere scorer bedre. Når det gjelder studentboliger så vil kapasiteten være dobbelt så stor som det NFF opererer med. 1200 nye studentboliger er under bygging, samt at Trondheim har fullt av private studentbyer, og ikke bare de som er under SIT som NFF har hentet tallene fra.
Dagen rutetilbud til Bergen har riktig nok høyere kapasitet enn Trondheim. Men ifølge NFFs vurdering av byene må Bergen ha like mye chartertrafikk som Trondheim.

Når forhåndssalget var på 1000 billetter så var det tydeligvis for RBK et sjokk at det kom så mange. Og når drøyt 3000 av de 4000 som kjøpte billett på stadion i tillegg kom den siste halvtimen så sier det seg selv at det ville bli store køer. Og jeg ser ikke dette som relevant i det heletatt da man under EM vil ha utsolgt stadion ett år på forhånd.

Igjen, det er ikke erfaringen i seg selv som er så forbanna viktig, men statusen man har i UEFA. NFF skriver selv "Lerkendals posisjon i europeisk fotball vil dessuten være svært viktig i søknaden til UEFA."
Dere arrangert CL like bra? Dere klarte jo faen ikke å arrangere UEFA Cup kamp mot Everton uten at det ble kastet en billjardkule på banen.

I all den tid de tok billetter også på disse seremoniene så føler jeg meg ganske sikker på at tallene stemmer ganske så godt.

Fordi man i Oslo og pÃ¥ Lillestrøm planlegger ny stadioner uavhengig av om det blir EM eller ikke. Og har gjort det lenge. I Bergen har man derimot indirekte uttalt at "vi bygger kun ny stadion om det blir EM". 

thesevs

July 09, 2009, 18:14:06 PM #372 Last Edit: July 09, 2009, 18:16:13 PM by thesevs
Quote from: Kjello on July 09, 2009, 18:02:10 PM
Igjen, det er ikke erfaringen i seg selv som er så forbanna viktig, men statusen man har i UEFA. NFF skriver selv "Lerkendals posisjon i europeisk fotball vil dessuten være svært viktig i søknaden til UEFA."
Dere arrangert CL like bra? Dere klarte jo faen ikke å arrangere UEFA Cup kamp mot Everton uten at det ble kastet en billjardkule på banen.


Og NFF selv klarte ikke arrangere landskamp mot Bosnia i 2007 uten at det haglet med bluss inn.
Shit happens. En kan sjekke alt en vil, men sannsynligheten for "skandaler" vil alltid være til stede.
Jeg har ingen tvil om at Brann ikke skal kunne innhente den erfaringen og "ekspertisen" RBK har ved å arrangere CL-kamper. Her kan en innhente kompetanse både fra forbund og andre områder. Det er ikke stor forskjell på en CL og en UEFA-cup kamp.

Og posisjon? Jeg rakker ikke ned på prestasjonene, men hva i himlens navn har posisjonen til RBK som klubb noe å si for søknaden. "Åh - det er dere som har Rosenborg ja - ah, men da stiller jo søknaden seg i et helt annet lys... vi vurderte lenge Italia, men nå må vi begynne planleggingen på nytt"..
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Spelaren

Det er i og for seg fint at Brann blir på Stadion, men det er ikkje gøy å bli utelatt på bekostning av Trondheim, Stavanger og Skedsmo.
GÃ¥ av.

Belfort

Jeg gir en god faen i hele EM som mange andre her inne men uansett er det en skam at norges nest største by blir utelatt. Dette skyldes utelukkende en dårlig søknad og personene bak denne søknaden bør i dag skamme seg.

Alexåsane

DÃ¥rlig søknad? De taper vel denne kampen ene og aleine pga  usikkerhet om arenaen skulle bli ferdig?
Men, "Bergens EM-søkere påpeker at de ikke ville søkt EM om de ikke hadde trodd de skulle bli ferdige med stadionutbyggingen i tide."
http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=568000
Vi è BRANN! Bergens Stolthet!

Nei til mandagskamper!!

thesevs

Quote from: Spelaren on July 09, 2009, 18:33:55 PM
Det er i og for seg fint at Brann blir på Stadion, men det er ikkje gøy å bli utelatt på bekostning av Trondheim, Stavanger og Skedsmo.


Men du ser jo selv problemet til NFF? De vil vite om en stadion kommer eller ikke. Det en EM-søknad fra Norge ikke trenger er en by med potensielle stadionproblemer.

Men se heller på den lyse siden - nå får lappeteppet Lerkendal en oppussing, Lillestrøm får en gigantarena de aldri kommer til å fylle (mulig en konsert eller to), samt Stavanger får de 30 000 setene (nedjustering etter EM) som de alltid har drømt om slik at de kan få enda flere tomme seter. De er jo en slik en fantastisk engasjert fotballby... oljå osv..
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Markmus

Quote from: Alexåsane on July 09, 2009, 19:21:09 PM
DÃ¥rlig søknad? De taper vel denne kampen ene og aleine pga  usikkerhet om arenaen skulle bli ferdig?
Men, "Bergens EM-søkere påpeker at de ikke ville søkt EM om de ikke hadde trodd de skulle bli ferdige med stadionutbyggingen i tide."
http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=568000


"- Vi hadde noen betenkeligheter rundt stadionplanene i Bodø også, men det kunne vi levd med, sier Kåfjord."

Det var jo dette som visst nok felte Brann, men det var tydeligvis ikke så viktig når det gjaldt Bodø? Pinlig NFF :)
Ka du ve?

fotballsko

Helt greit at vi ikke blir valgt som EM-by til et EM som som aldrig vil bli lagt til Norge likevel.
Vi får beholde et tradisjonsrikt stadion, og vi unngår det enorme kaoset og krangelen om hvor et nytt stadion skulle lagt, hvem som skulle betalt regningen osv.

Jeg klarer liekvel ikke å la være å irritere meg over at vi blir danket ut av Trondheim, Stavanger og en togstasjon på østlandet.

lavtbunn-nivå

Jeg driter i EM, egentlig liker jeg ikke landskamper i det hele tatt, jo kanskje bblodkamp mellom England og Tyzkland, eller Nederland-Tyskland. Da kan jeg holde med førstnevnte lag.

Liker bedre å se f eks Sheff U-Crystal Palace eller Grimsby-Leeds enn f eks Romania-Ungarn.

Hvorfor skal vi ønske oss en 14 dagers happening med f eks Belgia-Sveits på Dokken når det ødelegger tradisjon og bare er kortvarig tull.

En STOR dag dette.

storB

Quote from: Belfort on July 09, 2009, 18:36:00 PM
Jeg gir en god faen i hele EM som mange andre her inne men uansett er det en skam at norges nest største by blir utelatt. Dette skyldes utelukkende en dårlig søknad og personene bak denne søknaden bør i dag skamme seg.


DÃ¥rlig søknad?? Eneste de har gjort er Ã¥ utrede hvor en eventuell stadion bør ligge, avklare sengeplasser i regionen samt poengtere at Bergen har stor erfaring fra folkefester.  Ser ikke helt ka som e dÃ¥rlig med det.

Grunnen til at vi ikke får et EM er usikkerheten med nytt stadion, helt greit, eg ser den. Men ikke kom drassende med at folk ikke har gjort jobben sin, uff ,det blir bare teit
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Torvanger

En kjempenyhet, dette gjør meg usigelig glad. La de andre byene, inklusiv togstoppet på vei til Gardermoen, styre på, etter alle solemerker blir EM i Skandinavi ingenting av, bare mye tid, energi og penger til ingen nytte.


Reistad, nå får du fingeren ut med søndre langside, samt tettingen av mellorommene mellom Hansa og SPV og nye søndre.

storB

Quote from: lavtbunn-nivå on July 09, 2009, 20:50:44 PM
Jeg driter i EM


Vi forstår dette nå, du har skrevet 17 innlegg om det

Quote from: lavtbunn-nivå on July 09, 2009, 20:50:44 PM
Liker bedre å se f eks Sheff U-Crystal Palace eller Grimsby-Leeds enn f eks Romania-Ungarn.


Flott for deg, alle andre her inne vet at det er gøyere å se Italia - Frankrike eller England - Tyskland fremfor Sheff U-Crystal Palace eller Grimsby-Leeds!!!
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

kjegil

July 09, 2009, 21:10:01 PM #383 Last Edit: July 09, 2009, 21:12:00 PM by kjegil

Yngve

Eg er tydlegvis åleina om det, men eg personleg tykkjer det er latterlig at ikkje Bergen er ein av kandidatane.

Dei som meiner at dei som har skrevet søknaden gjorde ein dårleg jobb, har tydlegvis ikkje lest den. Eller Stavanger sin. Bergen oppfylte alle krava som var stilt. Det gjer ikkje stavanger.

Eg tykkjer det er pinleg på nff og noreg sine vegne. Personleg håpar eg at em ikkje kjem til skandinavia no.

Som far min sa " Dette e arven etter Espelund". Hehe.

Yngve

Kjegil, det er forsåvidt forståeleg at det vert to arenaar i båslo området. Dette av praktiske og infrastrukturmessige årsaker. Forsåvidt forståeleg at trondheim vert vald, men stavanger framføre Bergen klarar eg ikkje med mi beste vilje å skjøna.

Nixon

Quote from: Yngve on July 09, 2009, 21:16:12 PMmen stavanger framføre Bergen klarar eg ikkje med mi beste vilje å skjøna.


Det er kanskje ikke så rart siden plasseringen av nytt stadion ikke var helt i boks. Det hjalp f.eks. neppe at sjefen for havnevesenet kalte Dokken-alternativet for helt urealistisk. Jeg skjønner egentlig godt at NFF ikke ville ta sjansen på en langvarig lokaliseringsdebatt her i byen.
Rød makt på Hansa

kabelmann

Merker at det foeles smaabittert at Bergen ble valgt bort. Naa blir vi sittende med et lappeteppe som aldri vil bli ferdigstilt. Noen ny langside i soer faar vi aldri.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

thesevs

"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Ferguson

Quote from: Kjello on July 09, 2009, 18:02:10 PM
I Bergen har man derimot indirekte uttalt at "vi bygger kun ny stadion om det blir EM". 


Ehhh, greit nok at du ikkje følger godt med på Brann, men som Vebo skrev tidligere i tråden på denne siden var Bjørn Dahl ute etter avslaget og ikke skrinla planene på dokken så det er mulig vi bygger ny stadion alikevell!
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

benny

Jaja så ble Bergen forbigått av to mindre byer og en togstasjon. Litt pinlig er det selvsagt men sånn er det når vi vi har politikere som går for en tomt hvor vi ikke kan garantere byggestart innen 2012. Spørsmålet nå er om stadionområdet legger for store hindringer i veien for videre vekst for klubben og byen og om vi likevel bør satse på å flytte til et mer egnet sted. Når det er sagt bør det bare være aktuelt å flytte dersom det blir til sentrum.

1908

Ehm... Dokken er ikke byggeklar før om 10 kanskje 20 år.. Bergen må ha en ny storhavn ferdig før Dokken kan stilles ledig til noe stadion.. Skjønner ikke ka alt pisspreiken om stadion på Dokken er for noe.. Brann har betalt 3/4 av en ny stadion på Minde.. Tror neppe de bygger noe nytt med det første!!!!

Ferguson

Quote from: 1908 on July 09, 2009, 22:06:33 PM
Ehm... Dokken er ikke byggeklar før om 10 kanskje 20 år.. Bergen må ha en ny storhavn ferdig før Dokken kan stilles ledig til noe stadion.. Skjønner ikke ka alt pisspreiken om stadion på Dokken er for noe.. Brann har betalt 3/4 av en ny stadion på Minde.. Tror neppe de bygger noe nytt med det første!!!!


Ikke skyt på meg, skyt på Bjørn Dahl. Jeg vil ikke ha ny Stadion på Dokken, men på Store Lundgården!
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

benny

Quote from: Nixon on July 09, 2009, 21:19:51 PM
Det hjalp f.eks. neppe at sjefen for havnevesenet kalte Dokken-alternativet for helt urealistisk.


Byens politikere bør nå virkelig få opp dampen med å få disse containerne ut av sentrum, det skjemmer jo ut hele byen og hindrer tilgang til sjøen for byens befolkning. Det er ikke slik at vi blir mindre havneby bare fordi vi stabler disse containerne ute ved Flesland, Mongstad eller hvor det skulle være.

KEA

Dumskapen til NFF er bekreftet nok en gang. Mye tyder på at det er patologisk, og der kan være mange diagnoser. Men som ikke-medisiner får man vel bare nok en gang konstatere at Staten det er Oslo, og solkongen Giske er fra Trondheim, og NFF er et sted midt i mellom.... jaja.

I det utenkelige scenarioet at et fotball-EM skal arrangeres i Norge (Sverige) er det ren idioti å utelate Bergen av grunner som er framført av så mange i denne tråden at jeg skal la være å gjenta dem. Men nå når "kjennelsen" omsider er klar, så irriterer det meg likevel at Oslo får 2 av arenaene som skal inngå i søknaden - de to største - trolig velvillig sponset av Staten, dvs. våre skattepenger. Er det noen med vett og forstand som betrakter Lillestrøm som noe mer enn et veikryss med stopp for flytoget, en husklynge midt ute i åkeren litt utenfor Nordmarka? Hvorfor søkte ikke Os eller Fjell om en stadion til 40.000 tilskuere? Det hadde ikke blitt så veldig mange flere seter å demontere enn i Skedsmo.

Jeg har aldri verken trodd på eller ønsket et EM til Norge (Sverige) av grunner som spesielt interesserte kan lese lenger opp. Jeg er derfor veldig tilfreds med en AVKLARING. Dette betyr at Brann og politikerne her i Bergen ikke kan bruke EM som en sovepute for å gjøre minst mulig i forhold til Brann. La oss nå ta et tak for å få bygd ferdig Stadion der den ligger på en måte som er byen verdig (mens Viking, LSK og barter drømmer seg bort og sløser med penger i sine urealistiske våte EM-fantasier). Hva om næringslivet og politikerne faktisk gjør et skikkelig tak nå - og støtter Brann i stedet for å motarbeide oss - så kan tulle-supporter-politikere som Trude Drevland heller komme i avisen hver gang hun synes det er såååå festlig at Brann spiller mot Rosenborg.

benny

Quote from: Ferguson on July 09, 2009, 22:11:46 PM
Jeg vil ikke ha ny Stadion på Dokken, men på Store Lundgården!


YES det vil jeg også og de fleste andre jeg har snakket med, men Dokken er andrevalget.

1908

Bergen er en av Europas travligste havnebyer.. uten cargo osv i Bergen, så forsvinner fort en stor bit av byen!! Fyll heller igjen store lungården, ser ikke vitsen med at det skal vere et stort høl bakom sentrum..

benny

Quote from: 1908 on July 09, 2009, 22:15:17 PM
Bergen er en av Europas travligste havnebyer.. uten cargo osv i Bergen, så forsvinner fort en stor bit av byen!!


Nå må du gje deg. Containerstabler har ingenting i sentrum å gjøre. Det har andre moderne byer og store havnebyer forstått for lenge siden bl.a Rotterdam.

Torvanger

Quote from: Ferguson on July 09, 2009, 22:00:11 PM
Quote from: Kjello on July 09, 2009, 18:02:10 PM
I Bergen har man derimot indirekte uttalt at "vi bygger kun ny stadion om det blir EM".  


Ehhh, greit nok at du ikkje følger godt med på Brann, men som Vebo skrev tidligere i tråden på denne siden var Bjørn Dahl ute etter avslaget og ikke skrinla planene på dokken så det er mulig vi bygger ny stadion alikevell!


Bjørn Dahl har irritert meg grenseløst med sine nedlatende uttalelser vs eksisterende Brann Stadion, i anledning EM-sirkuset. Tror du at samtlige Brannsupportere er like triste som du er, Dahl, over at vi får fortsette å ha Brann Stadion der den hører hjemme? I denne sammenhengen, Dahl, er du en god klovn. Tenk over hvordan du formulerer deg, det tjener ikke til Branns beste at lederen for klubben sutrer på Branns hjemmesider etter at det høyst urealistiske EM-toget har gått.

Er du så lei deg nå, Dahl, at du ikke orker å bygge ut Brann Stadion lenger?

(som om Dahl skulle finne på å lese dette :0))

krøvel vellevold

Quote from: Kjello on July 09, 2009, 18:02:10 PM
Quote from: krøvel vellevold on July 09, 2009, 16:47:43 PM
Kjello,

Bergensområdet har beviselig flere sengeplasser enn Trondheimsområdet. Hotellkapasiteten er større her, antallet potensielle utleie-leiligheter er større siden det er flere boliger her, det er flere klasserom til utleie her (med mindre det er 4 elever i hver klasse i Trøndelag), det er noe flere studentboliger her, osv. Antall fritidsboliger er større i Trøndelag enn Hordaland, men så er nå også Trøndelag et mye større geografisk område. Hytter flere hundre kilometer fra stadion er vel ikke så interessant. Når det gjelder kapasitet på infrastruktur så er den ikke dårligere enn Bergen. Bergen Lufthavn skal for øvrig ha stor utvidelse snart. I avstand er det vel i grunn bare til Stockholm at Trondheim har kortere vei enn Bergen.

Når det gjelder Løv-Ham-kampen: Herregud, kom det som en sensasjon at det kunne komme hele 5000 tilskuere på en cupkamp?

Jeg ser fremdeles ikke relevansen mellom CL og EM. Det er totalt forskjellig. Og at dere er flinke til å arrangere CL-kamper; ja, hvor vanskelig kan det være da? Bergen kunne sikkert arrangert CL like bra.

Når det gjelder sånne estimater om hvor mange som var tilstede på medaljeseremoni o.l. så er det bare synsing. Hvem som helst kan slenge ut et tall og si at det er 100 000 der. Slike estimater er nok ofte utrolig overdrevne.

Når det gjelder stadion: Hvorfor skal det være et problem at Bergen må bygge et stadion til 30000 fra null, mens det IKKE er et problem at Oslo og Skedsmo må bygge fra null til hhv 40000 og 50000? Det eneste måtte være at det selvsagt er langt fra sikkert at man kunne bygget stadion der man hadde planlagt det. Men det er sikkert ikke helt i boks i Oslo eller Skedsmo heller.

Jeg har aldri motstridet at Bergen har høyere overnattingskapasitet enn Trondheim. Dere vil selvfølgelig score bedre på privat overnatting og overnatting i skoler og idrettshaller. Hoteller vet vi allerede at dere scorer bedre. Når det gjelder studentboliger så vil kapasiteten være dobbelt så stor som det NFF opererer med. 1200 nye studentboliger er under bygging, samt at Trondheim har fullt av private studentbyer, og ikke bare de som er under SIT som NFF har hentet tallene fra.
Dagen rutetilbud til Bergen har riktig nok høyere kapasitet enn Trondheim. Men ifølge NFFs vurdering av byene må Bergen ha like mye chartertrafikk som Trondheim.

Når forhåndssalget var på 1000 billetter så var det tydeligvis for RBK et sjokk at det kom så mange. Og når drøyt 3000 av de 4000 som kjøpte billett på stadion i tillegg kom den siste halvtimen så sier det seg selv at det ville bli store køer. Og jeg ser ikke dette som relevant i det heletatt da man under EM vil ha utsolgt stadion ett år på forhånd.

Igjen, det er ikke erfaringen i seg selv som er så forbanna viktig, men statusen man har i UEFA. NFF skriver selv "Lerkendals posisjon i europeisk fotball vil dessuten være svært viktig i søknaden til UEFA."
Dere arrangert CL like bra? Dere klarte jo faen ikke å arrangere UEFA Cup kamp mot Everton uten at det ble kastet en billjardkule på banen.

I all den tid de tok billetter også på disse seremoniene så føler jeg meg ganske sikker på at tallene stemmer ganske så godt.

Fordi man i Oslo og pÃ¥ Lillestrøm planlegger ny stadioner uavhengig av om det blir EM eller ikke. Og har gjort det lenge. I Bergen har man derimot indirekte uttalt at "vi bygger kun ny stadion om det blir EM".  


Mener du seriøst at LSK skal ha et 40000-seters stadion uavhengig av om det blir EM? Og jeg må bare le av 50000 seter i Oslo også... Når skal det liksom fylles? Når Brann og RBK møtes i cupfinale en sjelden gang?

Den biljardkulen har ingenting med dårlig arrangement å gjøre. Det kunne absolutt hendt i Trondheim også - uansett hvor gode arrangører man måtte være.

Studentbyer: Nå bygges det vel studentboliger i Bergen også. Det er ingen som sier at de sengeplass-tallene som fremlegges er de samme som vil være i 2016.

Legg ned hele klubben!

Go Up