• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Orddelingsfeilen i BBB-navnet

Started by TCAC, December 22, 2008, 20:54:21 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

2rB

February 27, 2012, 10:50:15 AM #400 Last Edit: February 27, 2012, 10:54:20 AM by 2rB
Quote from: Seeteufel on February 27, 2012, 09:52:10 AM
Hei,

Ser poenget med at det ikke en egen vedtekt som angår navnet.

Imidlertid er navneendring en såpass stor inngripen i en organisasjon at vi vurderer at det er behov for såkallt kvalifisert flertall.

” Kvalifisert flertall kreves gjerne i saker som er av stor betydning for en organisasjon, eksempelvis endringer i vedtekter og forretningsorden, eller utvidelse eller nedleggelse av en organisasjon”

Mvh
Roger


Den har eg faktisk gått glipp av.
Argumentet godtas :)

Det gjør det jo endå meir spennande for utfallet på årsmøtet ...

Må sei at eg skulle ønske at eg hadde mulighet til å stille. Håper andre har mulighet.

Lister

Er dagsorden offentliggjort noe sted?
Guinness - Makes you drunk

stig

Sakslisten står i årsmeldingen, hvis det er den du tenker på. Innkomne forslag er også presentert der.
Nettsideansvarlig

Utmedsnolken

Er det mulig å gi muligheten til å stemme for seg (kommer ikke på hva det heter)? Har ikke anledning til å være tilstede
"og der snubler Sæternes igjen"

2rB

February 27, 2012, 16:32:06 PM #404 Last Edit: February 27, 2012, 16:34:53 PM by 2rB
Tenkte på det samme, men dessverre står det i vedtektene at ein ikkje kan få andre til å stemme for seg.

Quote from: http://www.bataljonen.no/?page=27&show=71

Klaus_Brann

Det var dumt, det burde vært mulig.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Northside

Quote from: Klaus_Brann on February 27, 2012, 16:44:07 PM
Det var dumt, det burde vært mulig.


Da kan du legge inn forslag til det neste år :D

Klaus_Brann

Quote from: Northside on February 27, 2012, 16:56:35 PM
Quote from: Klaus_Brann on February 27, 2012, 16:44:07 PM
Det var dumt, det burde vært mulig.


Da kan du legge inn forslag til det neste år :D


Tenkte på det;) Regner forresten med at det blir livedekning også derfra. Bør ikke være noe dårligere enn Brann!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

stig

Vi har dessverre ikke eget pressekorps som kan sitt bak å oppdatere. Det er nettilgang så hvis noen vil gjøre jobben så skal ikke det være noe problem.
Nettsideansvarlig

Nixon

Det ble som forventet. Vi heter fortsatt Brann Bataljonen Bergen. Med solid flertall.
Rød makt på Hansa

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

Ja, det er stort engasjement på forumet, men tilnærmet ingenting i virkeligheten.
Rød makt på Hansa

Lister

Skuffende oppmøte av folk som tydeligvis kun har det i tastaturet.

Kan ikke forstå hvorfor noen ønsker å videreføre en åpenbar feil.

Oh well, there is always next year.
Guinness - Makes you drunk

2rB

Huff.
Ja, ja ...
Da blir det vel å sende inn forslaget årlig til det går gjennom :p

Får stille neste år. Satser på at det ikkje er møte samtidig med at folk er på vinterferie. Det er litt dårlig planlagt.

Noen argumenter for å beholde navnet?

Lister

Nei, ingen bryr seg var vel eneste argumentet.
Guinness - Makes you drunk

Lister

Men ville nok muligens moderert forslaget litt, slik det ble lagt inn nå ville det på sikt faset ut eksisterende logo og BBB-forkortelse osv.

Det er fullt mulig å gjøre dette uten å miste "Bataljonen" og BBB og egentlig ikke gjøre annet enn å trekke sammen Brann og Bataljonen. Før alle ønsker jo at Brann og Bataljonen er så tett som mulig.

Min mening er at "BrannBataljonen Bergen" vil være en god løsning.

Da beholder en både Bataljonen og BBB samtidig som en fjerner sær skriving. [sic]
Guinness - Makes you drunk

Yngve

Quote from: Nixon on February 28, 2012, 21:12:57 PM
Ja, det er stort engasjement på forumet, men tilnærmet ingenting i virkeligheten.


Ein ting er det avgrensa oppmøtet. Ein heilt annan ting er at eit overveldande fleirtal har glippa så mykje på grunnskuleutdanninga.

krøvel vellevold

Quote from: Yngve on February 28, 2012, 21:56:39 PM
Quote from: Nixon on February 28, 2012, 21:12:57 PM
Ja, det er stort engasjement på forumet, men tilnærmet ingenting i virkeligheten.


Ein ting er det avgrensa oppmøtet. Ein heilt annan ting er at eit overveldande fleirtal har glippa så mykje på grunnskuleutdanninga.


Ingen bombe. Ord deling er jo noe som er nesten mer vanlig enn u van lig i konge riket Nor ge!
Legg ned hele klubben!

2rB

Quote from: Lister on February 28, 2012, 21:53:13 PM
Men ville nok muligens moderert forslaget litt, slik det ble lagt inn nå ville det på sikt faset ut eksisterende logo og BBB-forkortelse osv.

(...)



Stod veldig tydlig i årsmøteinnkallingen at ein ønska ein siste avstemming på at "Dagens logo beholdes.".

Klaus_Brann

Quote from: Nixon on February 28, 2012, 21:05:25 PM
Det ble som forventet. Vi heter fortsatt Brann Bataljonen Bergen. Med solid flertall.


Det er jo helt utrolig at man vil holde på en sånn bommert selv etter man blir gjort oppmerksom på det. Det burde vært en no brainer.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on February 28, 2012, 22:07:12 PM
Quote from: Yngve on February 28, 2012, 21:56:39 PM
Quote from: Nixon on February 28, 2012, 21:12:57 PM
Ja, det er stort engasjement på forumet, men tilnærmet ingenting i virkeligheten.


Ein ting er det avgrensa oppmøtet. Ein heilt annan ting er at eit overveldande fleirtal har glippa så mykje på grunnskuleutdanninga.


Ingen bombe. Ord deling er jo noe som er nesten mer vanlig enn u van lig i konge riket Nor ge!


Det er vel egentlig særskriving det er snakk om her.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon

Quote from: Klaus_Brann on February 28, 2012, 22:48:42 PM
Quote from: Nixon on February 28, 2012, 21:05:25 PM
Det ble som forventet. Vi heter fortsatt Brann Bataljonen Bergen. Med solid flertall.


Det er jo helt utrolig at man vil holde på en sånn bommert selv etter man blir gjort oppmerksom på det. Det burde vært en no brainer.


Og hvor var du? Det nytter lite å sitte her og klage når avgjørelsen blir tatt et helt annet sted.
Rød makt på Hansa

2rB

Eg tolka det meir som hoderisting enn klaging, men ...

Klaus_Brann

Quote from: Nixon on February 28, 2012, 22:57:07 PM
Quote from: Klaus_Brann on February 28, 2012, 22:48:42 PM
Quote from: Nixon on February 28, 2012, 21:05:25 PM
Det ble som forventet. Vi heter fortsatt Brann Bataljonen Bergen. Med solid flertall.


Det er jo helt utrolig at man vil holde på en sånn bommert selv etter man blir gjort oppmerksom på det. Det burde vært en no brainer.


Og hvor var du? Det nytter lite å sitte her og klage når avgjørelsen blir tatt et helt annet sted.


Som 2rB sier så er det ikke klaging, men det er vel lov å ha en mening om det?
Rettskriving i supporterklubben er ikke en av mine kampsaker.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

1908

Ting blir ikke endret pga forumsmeninger... Skal endringer til må mann stille på møter......

Lister

Quote from: 2rB on February 28, 2012, 22:25:09 PM
Stod veldig tydlig i årsmøteinnkallingen at ein ønska ein siste avstemming på at "Dagens logo beholdes.".


Foreløpig såvidt jeg fikk med meg, fikk hvertfall inntrykk av at det ville bli snakk om en logoendring på sikt, samt endring i bruk av BBB osv.
Guinness - Makes you drunk

Nixon

Quote from: Klaus_Brann on February 28, 2012, 23:10:18 PMSom 2rB sier så er det ikke klaging, men det er vel lov å ha en mening om det?


Vi kunne sikkert hatt en lang og fruktbar debatt om hva som er klaging eller ikke. Men der blir vi nok aldri enige. Denne saken bør uansett bero i stillhet frem til neste årsmøte. Unntaket er de som faktisk stilte og stemte for navneendring. De har god grunn til å klage.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Quote from: 1908 on February 28, 2012, 23:12:18 PM
Ting blir ikke endret pga forumsmeninger... Skal endringer til må mann stille på møter......


Hvilket er nokså arkaisk.
Gå av.

dudo

Jeg er ikke en gang medlem, men synes det er en pinlig affære da Bataljonen representerer meg som Brannsupporter, nærmest enten jeg vil eller ikke.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Quote from: Nixon on February 29, 2012, 00:11:19 AM
Quote from: Klaus_Brann on February 28, 2012, 23:10:18 PMSom 2rB sier så er det ikke klaging, men det er vel lov å ha en mening om det?


Vi kunne sikkert hatt en lang og fruktbar debatt om hva som er klaging eller ikke. Men der blir vi nok aldri enige. Denne saken bør uansett bero i stillhet frem til neste årsmøte. Unntaket er de som faktisk stilte og stemte for navneendring. De har god grunn til å klage.


Utrolig. Hvis du vil oppfatte det som klaging, når jeg og en annen så det som hoderysting, får du gjøre det.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon

Quote from: Spelaren on February 29, 2012, 00:15:49 AMHvilket er nokså arkaisk.


Det kan jeg være enig i. Men da kan man jo trekke det videre og si at det er like gammeldags at valg av styre, ja, hele årsmøte, må skje med personlig oppmøte.
Rød makt på Hansa

Nixon

Quote from: dudo on February 29, 2012, 00:40:23 AM
Jeg er ikke en gang medlem, men synes det er en pinlig affære da Bataljonen representerer meg som Brannsupporter, nærmest enten jeg vil eller ikke.


Du tenker på at Brann Bataljonen Bergen representerer deg?:)
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

February 29, 2012, 07:36:40 AM #432 Last Edit: February 29, 2012, 07:38:59 AM by krøvel vellevold
Lurer på om utlendinger er like dårlige på sine egne språk, som nordmenn er i norsk. At årsmøtet til Br Ann Bat Aljonen B Ergen faktisk driter i en helt åpenbar skrivefeil, er ikke annet enn pinlig. De som mener fotballsupportere er neandertalere, ser ut til å ha rett...
Legg ned hele klubben!

Lister

February 29, 2012, 07:41:14 AM #433 Last Edit: February 29, 2012, 08:07:18 AM by Lister
Var en som argumenterte med at han var for konservativ til å stille seg bak en navneendring, noe som er ironisk nok i seg selv siden det er ganske lite konservativt å stille seg bak det som i utgangspunktet er resultatet av en amerikanisering av det norske språk.

Men regner da med at siden årsmøtet har fattet vedtak om å beholde pausen i navnet så må samtlige som uttaler hele navnet nå rette seg etter det og uttale det slik det skrives, med innlagt pause.
Guinness - Makes you drunk

krøvel vellevold

February 29, 2012, 07:58:48 AM #434 Last Edit: February 29, 2012, 08:07:48 AM by krøvel vellevold
Quote from: Lister on February 29, 2012, 07:41:14 AM
Var en som argumenterte med at han var for konservativ til å stille seg bak en navneendring, noe som er ironisk nok i seg selv siden det er ganske lite konservativt å stille seg bak det som i utgangspunktet er resultatet av en amerikanisering av det norske språk.

Men regner da med at siden årsmåtet har fattet vedtak om å beholde pausen i navnet så må samtlige som uttaler hele navnet nå rette seg etter det og uttale det slik det skrives, med innlagt pause.


Konservativ? Hahaha! Akkurat som om Bataljonen er en organisasjon fra 1879, og som alltid har hatt det samme navnet og den samme logoen...

Det rare med ord delings feil er jo at det man uttaler som ett ord (alle kan jo høre at "fotballsupporter" er ett sammenhengende ord når de sier de høyt) av disse skrives som to; "fotball supporter". Det er ikke snakk om et lite mindretall som har lese- og skrivevansker. Det er jo sikkert minst halve befolkningen som ikke mestrer dette med orddeling. Og det tror jeg har lite med dysleksi å gjøre. Det naturlige hadde jo vært at de som skrev feil, faktisk skrev ordet slik det blir sagt. Men her er det jo motsatt. Enda mer merkelig er det jo at folk ser ut til å ha bedre peiling på engelske skriveregler, enn norske. For dette med orddeling (og også det med å legge inn en apostrof i eiendomspronomen - type "Petter's bil) er jo noe som kommer derfra.

Orddelingsfeil er tydeligvis så innarbeidet i det norske folk at man tviholder på sin rett til å ikke rette opp i dem når de blir påpekt...
Legg ned hele klubben!

Markmus

Quote from: dudo on February 29, 2012, 00:40:23 AM
Jeg er ikke en gang medlem, men synes det er en pinlig affære da Bataljonen representerer meg som Brannsupporter, nærmest enten jeg vil eller ikke.


Japp.
Ka du ve?

Nixon

Quote from: Markmus on February 29, 2012, 10:22:57 AM
Quote from: dudo on February 29, 2012, 00:40:23 AM
Jeg er ikke en gang medlem, men synes det er en pinlig affære da Bataljonen representerer meg som Brannsupporter, nærmest enten jeg vil eller ikke.


Japp.


Men er ikke dette blitt mye bedre etter at partyfikseren gav seg som leder? Jeg synes i alle fall det.
Rød makt på Hansa


Lister

Nytter ikke å klage på det her, mobiliser og møt opp på neste årsmøte så får vi rettet feilen.

Saken blir å overtale de som ikke bryr seg.

Sett i sammenheng med en del andre saker som ståfelt og sangtribune og omberamming av kamper så er dette en liten flis. Men en liten flis kan være jævlig irriterende.
Guinness - Makes you drunk

Sindre32

Det kan det absolutt, i hvert fall for en som jobber med språk til daglig. Blir dessverre litt langt å reise fra bygda i Thailand til årsmøtet i Bergen, ellers skulle jeg faktisk vurdert det.

Markmus

Quote from: Lister on February 29, 2012, 16:11:47 PM
Nytter ikke å klage på det her, mobiliser og møt opp på neste årsmøte så får vi rettet feilen.

Saken blir å overtale de som ikke bryr seg.

Sett i sammenheng med en del andre saker som ståfelt og sangtribune og omberamming av kamper så er dette en liten flis. Men en liten flis kan være jævlig irriterende.


Det skulle bare være behov for én stemme som påpeker denne feilen for at alle skjønner "Jau, dette må vi få endret". Får en til å lure på de som er aktive i Bataljonen.

Jeg er ikke engasjert i Bataljonen og kommer ikke til å melde meg inn for å få stemme for en endring.
Ka du ve?

thesevs

Jeg tilhørte mindretallet på gårsdagens årsmøte som stemte for en navneendring. Jeg har ikke klaget veldig mye her inne på forumet, men følte det naturlig å møte opp når jeg først har støttet forslaget om navneendring. Denne gangen var vi for få til at forslaget om navneendring kunne gå gjennom.

At vi ikke fikk gjennomslag for navneendringen skuffer meg ikke. Det som skuffer er alle dem som aktivt debatterer for en navneendring, men som ikke stiller opp. Da tenker jeg ikke på dem som av naturlige årsaker ikke kunne stille.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Lister

Bindestrek er faktisk en bedre løsning enn mitt forslag om sammentrekning og å beholde stor forbokstav i Bataljonen. Stiller meg bak det.
Guinness - Makes you drunk

Markmus

Det aller beste er jo å kutte ut Brann og Bergen. Bataljonen. Det er det folk kaller gruppen uansett.
Ka du ve?

kabelmann

Hvordan går det an å ikke gå for endringen? Det er jo en no-brainer uten sidestykke i norsk rettskrivingshistorie.

I mine øyne burde navnet på organisasjonen vært Bataljonen og kun Bataljonen. Verken Brann eller Bergen er nødvendig å ha med i navnet.

Brann-Bataljonen - Nei takk.
Brannbataljonen - Nei takk.
Bataljonen - Si senor!
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Lister

Jeg forstår argumentasjonen med å ønske lokal tilhørighet i navnet samt beholde forrkortelsen BBB.

Jeg har ingenting i mot bare Bataljonen, men både Brann og Bergen er såpass vakkert at det kan være med.

Med bindestrek mellom Brann og Bataljonen er endringen minimal for de som føler forandring er vanskelig, samt at man kan fortsette å bruke eksisterende navn og logoer.

Vi slår en strek over feilen og binder Brann og Bataljonen tettere sammen :)

Er ingenting feil med et godt selskap, et godt sel skap deriomot...
Guinness - Makes you drunk

kabelmann

Det går selvsagt ikke an å argumentere i mot at Bergen og Brann er vakkert, men om det nødvendigvis trenger å være med i logoen er jeg ikke like sikker på. Less is ofte more, og skulle det være noe videre behov for å forklare hvem Bataljonen er, så kunne man kanskje tatt i bruk en slogan isteden... noe a la "- Sammen for Bergen og Brann" e.l.

Så har man også dette om hvordan navnet brukes i dagligtale. Nå skal ikke jeg si noe for sikkert, men jeg ser ikke for meg at det er folk der ute som går rundt og sier Brann Bataljonen Bergen. Mulig Brannbataljonen brukes i av enkelte, men i all hovedsak tipper jeg det er Bataljonen som brukes, slik som det også brukes i domenet. Jeg vet ikke om det er noe poeng i (eller interesse for) å skulle endre folks vaner på dette området (til Brann-bataljonen (med eller uten bindestrek)), men det er kanskje å be om problemer. Med å legge om til Bataljonen så trenger man egentlig ikke endre på noe som helst.

Jeg har tidligere i denne tråden ønsket Brannbataljonen, men jo mer jeg tenker på det, jo bedre klinger bataljonen som et frittstående ord.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: kabelmann on February 29, 2012, 21:54:06 PM
Det går selvsagt ikke an å argumentere i mot at Bergen og Brann er vakkert, men om det nødvendigvis trenger å være med i logoen er jeg ikke like sikker på. Less is ofte more, og skulle det være noe videre behov for å forklare hvem Bataljonen er, så kunne man kanskje tatt i bruk en slogan isteden... noe a la "- Sammen for Bergen og Brann" e.l.


Nå er det bare Bataljonen i logoen i dag. Så i så måte vil en navneendring gå helt smertefritt.
Rød makt på Hansa

Lister

Mitt hovedargument for Brann-Bataljonen vil være å gjøre endringen lettere å svelge for de som er selektivt konservative. I tillegg vil endringen også da være minimal.

Slik jeg ser ting er det den beste måten å få samlet flest mulig så vi kan bli kvitt denne pinlige fadesen.
Guinness - Makes you drunk

Go Up