• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Steinar Nilsen

Started by Stoffi, November 07, 2008, 10:55:49 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

gitarbroiler

Mjelde hadde kreativ(e) spiller(e) på midtbanen, det har ikke Nilsen. Derfor kunne Mjelde bruke midtbanen mer enn Nilsen.

Når det gjelder taktikken til Brann, er jeg faktisk glad for at den ikke er fullt så synlig som Mjelde sin taktikk. Det gir mer uforutsigbarhet ovenfor motstanderen, og gir Nilsen mulighet til å endre mønster underveis. Det vil nok bli enda enklere når Nilsen får satt sammen sin spillertropp, og ikke må jobbe med en arvet tropp som er helt feil sammensatt (RBH og Mjeldes ansvar).

dudo

Uforutsigbar? Nei, jeg kan fortelle deg hvordan Brann kommer til å fremstå (kanskje ikke i dag mot et så elendig lag som Lyn, men stort sett): Stillestående og med lavt press. Prøve å rulle ballen fra kantspiller, via backrekken og til andre kanten - og tilbake igjen om man er heldig. Panikklarering fra Opdal eller en av stopperene. Huseklepp i en slags hodeduell, med Nielsen/Karadas luskende i bakrom.

Fantastisk uforutsigbart!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

gitarbroiler

Det er forøvrig typisk Brann å tape dagens cup kamp mot Lyn.

Vi er tross alt Brann!

(Men hadde ikke gjort meg noe å fått reprise av 4.runde kampen i 1990 mot Lyn :) )

thesevs

Cupen har tapt seg og er på ingen måte så attraktiv som media prøver å forestille den. Eneste kampen som trekker folk er selve finalen.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Klaus_Brann

Quote from: thesevs on July 09, 2009, 17:59:39 PM
Cupen har tapt seg og er på ingen måte så attraktiv som media prøver å forestille den. Eneste kampen som trekker folk er selve finalen.


Hvorfor det egentlig?
Utover i rundene begynner man å møte tl-lagene, og da burde det vært bedre oppslutning.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

thesevs

Quote from: Klaus_Brann on July 09, 2009, 18:51:36 PM
Quote from: thesevs on July 09, 2009, 17:59:39 PM
Cupen har tapt seg og er på ingen måte så attraktiv som media prøver å forestille den. Eneste kampen som trekker folk er selve finalen.


Hvorfor det egentlig?
Utover i rundene begynner man å møte tl-lagene, og da burde det vært bedre oppslutning.


Jeg skal selvsagt ikke påberope meg flertallets stemme, men for meg er cupen blitt et mindre engasjerende. Kan ikke helt forklare hvorfor, men selv om vi heretter kun møter TL-motstand så fenger det ikke min rockefot....
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Klaus_Brann

Quote from: thesevs on July 09, 2009, 19:38:17 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 09, 2009, 18:51:36 PM
Quote from: thesevs on July 09, 2009, 17:59:39 PM
Cupen har tapt seg og er på ingen måte så attraktiv som media prøver å forestille den. Eneste kampen som trekker folk er selve finalen.


Hvorfor det egentlig?
Utover i rundene begynner man å møte tl-lagene, og da burde det vært bedre oppslutning.


Jeg skal selvsagt ikke påberope meg flertallets stemme, men for meg er cupen blitt et mindre engasjerende. Kan ikke helt forklare hvorfor, men selv om vi heretter kun møter TL-motstand så fenger det ikke min rockefot....


Det er for meg uforståelig, men men. Det er god motstand, billigere billetter enn vanlig og viktigst av alt, Brann spiller.
Det eneste som evt. kan tenkes som negativt må være lite folk, men det er jo ikke så rart hvis alle tenker at "det ikke fenger min rockefot".
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

gitarbroiler

Uten å trekke diskusjonen helt utenom tråden, så har alltid cupen vært uinteressant før man kommer til kvartfinalen. Først da ser man at det øker med folk på kampene.

Nå er det nok enda mer merkbart de siste årene, da man blir overeksponert for fotball hele tiden via all slags media. Dette gjøre at man velger bort de minst interessant kampene, og lager krig om billettene når det knyter seg til i xxxx-finalene.

Mr. T

Er det bare meg, eller er det  U T R O L I G  kjedelig å gå på stadion for tiden?
Kampen i går var et eneste stort gjesp! Maken til lite inspirerendes spill skal en pokker meg lete lenge etter!
Om dette er hva vi kommer til å bli servert framover er jeg redd det kommer til å bli relativt glissent på stadion etter hvert, og ikke minst lite poeng i både serie og cup.

Mr. Nilsen - jeg forventer MYE mer enn dette!!

Og til alle dere som reiser til Molde i helge - lykke til!

Ricky

Det er traurig å se hvor lite skapende Brann er på midtbanen, ja. Lyn fikk jo dominere midtbanen fullstendig fra det 55.minutt og utover, mens vi lå i en slags 5-4-1-formasjon og satset på kontringer og lange baller mot Azar Karadas.
Greit at man ikke teller målforskjell i cupen, men hjemme mot Lyn må det da være lov å stå litt høyere på banen og kanskje også prøve å holde på ballen i mer enn tre trekk.

Torvanger

Quote from: Mr. T on July 10, 2009, 09:31:09 AM
Er det bare meg, eller er det  U T R O L I G  kjedelig å gå på stadion for tiden?
Kampen i går var et eneste stort gjesp! Maken til lite inspirerendes spill skal en pokker meg lete lenge etter!
Om dette er hva vi kommer til å bli servert framover er jeg redd det kommer til å bli relativt glissent på stadion etter hvert, og ikke minst lite poeng i både serie og cup.

Mr. Nilsen - jeg forventer MYE mer enn dette!!

Og til alle dere som reiser til Molde i helge - lykke til!
 

Du er ikke alene, og tro meg, dersom Nilsen tror at Stadionpublikummet er fornøyd med dødgraverfotball i det lange løp, må han tro om igjen. Andre lag viser at det går an å trille ball, holde ballen i laget og spille underholdende fotball uten at det går ut over sikkerheten i bakre rekker, forferdelig skuffende at ikke Nilsen åpner champagnekorkene mer i en kamp hvor baklengsmål og tap ikke er like katastrofalt.

Aabrekk var ingen populær man, til tross for at han førte Brann til bronse, i Bergen er det særdeles viktig å gjøre det med stil.

Full skjerpings, Nilsen, dette holder rett og slett ikke, vi betaler tross alt inngangspenger for å bli underholdt.

Derabilo

Lyn spilte pinglefotball og la seg så langt ned som de kunne nesten hele kampen. Da Lyn turde å komme litt mer fremover på slutten, og etter utvisningen, fikk Brann litt mer rom da ikke alt og alle lå foran egen 16-meter fra Lyn. At kampen ble som den ble kan mye forklares grunnet Lyns defensive taper-innstilling.

Ellers seg jeg ingen grunn til å klage på en seier.
Bergen ut av Norge -

lavtbunn-nivå

Brann har manglet en kreativ pasningskonge lenge nå,hverken Bakke eller Austin slår gode nok stikkballer. En kreativ midtbanespiller skal kunne slå de plutselige, åpnende pasningene som får folk til å gispe, som gir fri bane mot mål for en spiss som kan flytte beina litt ( ikke David Nielsen ). Han må kunne slå baller over, rundt og gjennom forsvaret. Stopp-baller og harde markkrypere, innover og utoverskrudde pasninger, korte og lange. Fredrik Haugen ? Sokolowski glapp jo. Fakiri er bare en reserveløsning for Bakke nå, ingen av de fyller skoene etter MA eller Ahlsen. Eller Kvisvik. Dessuten må det være vilje til å bevege seg raskt, stikke i luker og løpe diagonalt og skape rom for en brukbar pasning fra Bakke eller Austin, nytter ikke kun med innlegg fra kant. Med Cato Hansen på topp kan det skje , kanskje om de og Nilsen vil det.

Xminator

Kan jo se på forholdet mellom Tromsø og Brann. Brann er ihvertfall ikke styrket siden i fjor, og Tromsø er ikke svekket. I utgangspunktet mener jeg Tromsø hadde ett bedre angrep og vesentlig bedre forsvar. En grei konklusjon må være at Nilsen er en bedre trener enn Pej-Matijas...

roaldinho

Om noen husker Juventus og Milan på midten og slutten av 90-tallet, og spesielt Juventus, så ser jeg store likheter. Så stor Italiensk fotball fans jeg er, så burde jeg vel like måten Nilsen spiller på, men nei, det er ikke Brann. Taktikken handler om å få det første målet for så å legge seg tilbake og slå til når man kan. Det dreper mye av underholdningen, men om Nilsen og spillerne får skikk på det så er det en veldig god taktikk. Nå er ikke Brann noe Juventus og er ikke på samme nivå, men det handler om å forstå og bruke taktikken som den er, og da er mye gjort. Hele laget hjelper til, og er ikke sånn at en spiller er slapp og ikke gjør noe. Det er det Nilsen vil, at alle skal kjempe som ett lag, både i forsvar og angrep. Nilsen har vært i Italia og sett den taktikken virke veldig bra med topplag, og det kan den med Brann også. Nilsen har ennå ikke fått kjøpt spillere som han vil ha, og det legger en demper på måten han vil spille på, for det er ikke alle spillerne som mestrer den taktikken han prøver å få til. Det gikk mot Molde, og 2-0 er ett perfekt resultat for Italienske lag, spesielt om man har kontroll bakover. Nilsen håper jeg å få kjøpe/hente spillere han vil ha nå i sommer, men Huseklepp er veldig viktig i den offensive rollen og bør ikke selges. Da skal man iallefall ha en spiller med like kvaliteter på plass før overgangen er ferdig, og er ikke mange Brann kan få tak i som er like bra som Huseklepp.
Det ble litt langt, men jeg tror Nilsen trenger tid for å sette sammen SITT lag, og det kan dessverre ta tid. Er helt enig i at det dreper mye, og jeg også skulle ønske at Brann gikk fremover for å putte mer, og det også etter 75 minutter. Istedenfor ser det ut som å trygge 1-0 er viktigere, men også livsfarlig, mot alle andre lag enn Lyn i TL.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

olebrann3

Sa det før vi ansatte Nilsen, han er en defensiv trener, Brann spiller offensivt. Det går ikke!!!
Var steik forbanna etter lyn kampen da vi ser ut som noen idioter i 2. omgang.

Det nilsen skulle fikse på var det deffensive, så dårlig brann er deffensivt nå kan eg ikke huske de har vært. På tide å prøve å lage Brann offensiv igjen??? Vi har også offensive spillere som egentlig ikke er god deffensiv.

I tillegg sa eg ifjor når vi egentlig sparket mjelde at vi burde hente en med en gang, sånn at han kunne bruke høsten på å sette laget, istedenfor ødelegger vi en sesong til på å klare å sette spill og laget..

Alle bør gå, alt fra vaskedame til spiller

Spelaren

Vel, dei grepa han foretok seg i pausen gav ihvertfall nokre resultat, sjølv om 5-2 (3-3) ikkje er godt nok for Brann så er det ihvertfall bedre enn cupflausen i fjor. Eg var temmeleg sikker på reprise når det stod 3-0 etter ti minutt...
Gå av.

Læreren

Quote from: Spelaren on July 12, 2009, 21:14:33 PM
Vel, dei grepa han foretok seg i pausen gav ihvertfall nokre resultat


Overhode ikke! Det var Molde som slapp seg bakpå i andre omgang. Derfor kan det se ut som om Nilsens bytter gav resultater. Men det skyldes ene og alene hvordan Molde fremstår på banen i andre omgang.

dudo

Litt som hjemme mot TIL, om noen husker den.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

steinbygger

Synes det er helt idiotisk å kritisere Nilsen når han har arvet en spillerstall som vår udugelig sportssjef har ansvaret for, vi vet at han har bedre resultater å vise til enn sin forgjenger med samme spillerstall. Den dagen han har fått kjøpt inn sine egne spillere og da ikke underholder så kan vi kritisere han.

Belfort

Helt enig med Steinbygger,dette er en arvet stall og han er blitt lovet spillere som han aldri fikk.

Torvanger

RBK visste hva de fikk med en nybakt seriemester fra Dansk Superliga. Nilsen har en bronse å vise til, samt x antall redningsoperasjoner for sin tidligere klubb Tromsø, så her er/var usikkkerhetsmomentene store. Jeg vil uansett ikke halsugge Nilsen etter nok en Molde-fadese, men jeg kommer tiil å hive meg på hylekoret dersom han fortsetter å drepe hjemmekamper. Man må tørre mer på Stadion.

steinbygger

Quote from: Torvanger on July 12, 2009, 21:32:25 PM
RBK visste hva de fikk med en nybakt seriemester fra Dansk Superliga. Nilsen har en bronse å vise til, samt x antall redningsoperasjoner for sin tidligere klubb Tromsø, så her er/var usikkkerhetsmomentene store. Jeg vil uansett ikke halsugge Nilsen etter nok en Molde-fadese, men jeg kommer tiil å hive meg på hylekoret dersom han fortsetter å drepe hjemmekamper. Man må tørre mer på Stadion.


Se litt på hvilke spillere Hamren har fått kjøpe etter han overtok og hvilke spillere Nilsen har fått kjøpe (kan hjelpe deg litt med Nilsen sine kjøp da det er ingen) Det handler om å få spillere som passer inn i ett system

dudo

Quote from: steinbygger on July 12, 2009, 21:35:09 PM
Quote from: Torvanger on July 12, 2009, 21:32:25 PM
RBK visste hva de fikk med en nybakt seriemester fra Dansk Superliga. Nilsen har en bronse å vise til, samt x antall redningsoperasjoner for sin tidligere klubb Tromsø, så her er/var usikkkerhetsmomentene store. Jeg vil uansett ikke halsugge Nilsen etter nok en Molde-fadese, men jeg kommer tiil å hive meg på hylekoret dersom han fortsetter å drepe hjemmekamper. Man må tørre mer på Stadion.


Se litt på hvilke spillere Hamren har fått kjøpe etter han overtok og hvilke spillere Nilsen har fått kjøpe (kan hjelpe deg litt med Nilsen sine kjøp da det er ingen) Det handler om å få spillere som passer inn i ett system


Um, vi har da vitterlig hentet Onstad, Hansen og Nielsen under Nilsen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

Satan for et fotballag!
Steinar Nilsen sine ord fra kampen mot FFK passer godt i dag også...
Rød makt på Hansa

Kai-Olai

Vi har lånt Onstad, noe som virker mer og mer som ett skudd i blinde.. Dette er dog like greit, siden han ikke har kostet oss særlig mye, og vi blir kvitt han igjen like enkelt som han kom..

Cato H. er vel regnet som en mann for fremtiden, og neppe førstevalget til Nilsen.. Men ja, vi har jo tross alt hentet han..

Når det kommer til Nielsen så var det vel egentlig ingen vei utenom, noe jeg egentlig er glad for nå i ettertid.. Han har definitivt vært bedre enn jeg turte å håpe på, ihvertfall..

Markmus

Quote from: olebrann3 on July 12, 2009, 20:48:05 PM
Det nilsen skulle fikse på var det deffensive, så dårlig brann er deffensivt nå kan eg ikke huske de har vært. På tide å prøve å lage Brann offensiv igjen???


Det offensive spillet var jo forsvaret vårt, spesielt med Helstad i troppen.
Ka du ve?

gitarbroiler

July 12, 2009, 22:17:30 PM #877 Last Edit: July 12, 2009, 22:23:59 PM by gitarbroiler
Quote from: gitarbroiler on July 07, 2009, 09:50:38 AM


Hadde Brann startet med dette oppsettet som jeg mente vi burde hatt, hadde kampbildet vært helt anderledes. Brann i 2.omgang var definitivt bedre enn Brann i 1.omgang. Selvsagt var Molde litt dypere, men i denne kampen handlet det om å ta ut midtbanen til Molde samt hindre strekk i laget og bakrom. Med en 4-4-2 blir det utrolig lett å få strekk i laget, noe vi så i flere tilfeller. Selv om det kanskje var en 4-5-1 de skulle starte i, så var det mer 4-4-2 det så ut som.

Sigurdsson frir ikke til sine oppkjøpere med det spillet han presterer om dagene. Det svinger noe sinnsykt!!

Huff

Quote from: dudo on July 12, 2009, 21:38:22 PM

Um, vi har da vitterlig hentet Onstad, Hansen og Nielsen under Nilsen.


Tror dette kan omformuleres til noe ala; mens Steinar Nilsen har vært hovedtrener i Brann har RBH hentet Austin, Hansen, Onstad og Nielsen. Forstår jeg intervjuet med Nilsen rett (fra Bt et par dager siden) gjorde Nilsen det meget klart at det ikke var han som hadde hentet de spillerne som har kommet inn under hans tid. 

Joggi Bogga

Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

steinbygger

Det er så enkelt som enten så plukker treneren de spillerene han vil ha eller så gjør han det beste ut av de spillerene han har tilgjengelig. Vi vet at han ikke har fått plukke de han vil ha, vi vet også at 3/4 av spillerene som utgjorde TIL sin midtbane i fjor ikke var god nok for Brann. I tillegg hadde har de en spiss som mange her inne mener ikke er god nok for Brann. Dette betyr vel i klartekst at den spillestilen som Nilsen (i mine øyne) lyktes med i TIL har ikke Brann spillere til å gjenomføre da hans forgjenger og nåværende sportssjef har kjøpt inn spillere som i utgangspunktet passer inn i ett annet system enn det Nilsen ønsker å spille. Da står vi igjen med at han må gjøre det beste ut av de spillerene som han har tilgjenglig og det er ingen tvil om at han har gjort det bedre enn Mjelde gjorde i fjor.

posemedsnopi

Quote from: steinbygger on July 13, 2009, 21:35:15 PM
Dette betyr vel i klartekst at den spillestilen som Nilsen (i mine øyne) lyktes med i TIL har ikke Brann spillere til å gjenomføre da hans forgjenger og nåværende sportssjef har kjøpt inn spillere som i utgangspunktet passer inn i ett annet system enn det Nilsen ønsker å spille.


Hvilket system ønsker Nielsen å spille? Har desperat forsøkt å se etter noe som helst plan i spillet, men så langt har eg bare sett trekk som får tankene tilbake til Aabrekk og Tenfjord.
Nielsen fortjener å få ett år til for å vise hva han duger til, men etter det Brann har vist så langt denne sesongen er eg langt fra overbevist om at resultatet blir bedre neste år.

TCAC

Quote from: posemedsnopi on July 13, 2009, 22:12:49 PMHvilket system ønsker Nielsen å spille? Har desperat forsøkt å se etter noe som helst plan i spillet, men så langt har eg bare sett trekk som får tankene tilbake til Aabrekk og Tenfjord.
Nielsen fortjener å få ett år til for å vise hva han duger til, men etter det Brann har vist så langt denne sesongen er eg langt fra overbevist om at resultatet blir bedre neste år.


Du ser da til en viss grad hva Nilsen prøver på. I fjor var Tromsø vanvittig gode til å holde på resultatene sine, og ga sjelden fra seg en ledelse. Det er jo denne defensive styrken han tydeligvis forsøker å implementere også i Brann. Helt greit for min del dersom han får det til å funke.

Markmus

Ka du ve?

TCAC

Enhver person med middelmådige pedagogiske evner skal klare å lære en gjeng fotballspillere å spille i et nytt system, ihvertfall i løpet av en vinter. Man kan ikke gi opp å la laget spille på det man tydeligvis mener er den beste måten fordi man ikke klarer å lære det bort. Da er det trenerevnene det er noe alvorlig galt med, Nilsen skal få tid til å bevise at det ikke er tilfelle. Jeg var før sesongen helt sikker på at dette skulle bli en dårlig eller middelmådig Brann-sesong og har egentlig blitt positivt overrasket. Og jeg er veldig spent på hva Nilsen kan få til med Brann til neste år.

skuteviken

Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

nero

Ja, man kan jo spørre seg om hva som egentlig har skjedd oppe på Stadion i tiden som har gått...
Lions led by donkeys.

dudo

Vi har ihvertfall sluttet å sende folk i overganger.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Joggi Bogga

Det mest forunderlige med SN sitt virke er at han har lagt ned kantspillet som vi var soleklart best i landet på. Han lar rett og slett være med å bruke det som vi er best på, og fokuserer heller på en miks bestående av litt av alt. Noe som gjør spillerne utrygge og forvirret i sin rolletenkning. Da blir ofte det best å sende ballen langt langt vekk.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Markmus

Quote from: Joggi Bogga on July 25, 2009, 16:43:02 PM
Det mest forunderlige med SN sitt virke er at han har lagt ned kantspillet som vi var soleklart best i landet på. Han lar rett og slett være med å bruke det som vi er best på, og fokuserer heller på en miks bestående av litt av alt. Noe som gjør spillerne utrygge og forvirret i sin rolletenkning. Da blir ofte det best å sende ballen langt langt vekk.


100% enig i den. I 2007 var det kantspillet som gjorde oss så sykt gode. Vi doblet på kantene og løp ned til cornerlinjen før vi la ballen 45 grader ut slik at Helstad kunne skyte eller Azar kunne heade. Ser jaggu lite av det nå under Nilsen, men av og til glimter spillerne til ;)
Ka du ve?

krakra

July 27, 2009, 02:01:17 AM #890 Last Edit: July 27, 2009, 02:06:59 AM by krakra
Det har kanskje noe med at kantspillerne har vært fullstendig ute av form så langt i år? På venstresiden har vi jo i tillegg(hatt) en back som ikke kan slå pasninger med venstrefoten og derfor må gå inn i banen og slå med høyre. Nilsen har siden dag en sagt at korridorspillet er viktig og det var det jo også under TIL. Jeg tror ikke det står på Nilsens vilje til å bruke kantene, men heller kantenes ferdigheter. PVM har jo ofte vært direkte fiende med ballen og da blir det vanskelig å angripe langt venstrekanten, spesielt når Birkir ikke kan slå innlegg med venstrefoten. Vi har jo angrepet endel via høyrekanten via. Hassan.

Jeg er enig i at vi mangler et tydelig og godt fungerende angrepsspill. Det blir litt for mye tilfeldig, litt lite plan og gode bevegelser, men jeg ser ikke at vi har lagt bort noe som helst i år. Vi hadde ingenting i fjor som vi ikke har i år. Vi glimtet til i fjor, men det har vi også gjort i år. Vi scorer også mye mål og skaper et helt greit antall sjanser. Iallefall i forhold til de forventingene som ble skapt før sesongen. Vi er blandt de mest målscorende lagene i serien, selv om vi trodde at vi knapt skulle score et eneste mål og ligger på 5. Selv om vi trodde vi skulle rykke ned.h

nummer9

Kan forklare litt av grunnen til at vi savner innlegg fra PVM og Solli:
- Det er backene som skal komme bredt, sier Brann-trener Steinar Nilsen.
(http://fotball.bt.no/eliteserien/article145892.ece)

Om backene greier å løpe opp og ned sidelinjen i 90 minutter kan det jo funke, men dette må da bli slitsomt?

Xminator

De klarte det i 2007. Ellers er jeg enig i at Solli/PVM blir brukt på en annen måte enn under Mjelde. De kommer blant annet oftere i avslutningsposisjon. PVM var til tider god i går, så at Sævarsson ble litt usynlig kan ha noe å gjøre med hvor motstander gav rom.

Huff

Quote from: nummer9 on July 27, 2009, 07:53:09 AM
Kan forklare litt av grunnen til at vi savner innlegg fra PVM og Solli:
- Det er backene som skal komme bredt, sier Brann-trener Steinar Nilsen.
(http://fotball.bt.no/eliteserien/article145892.ece)

Om backene greier å løpe opp og ned sidelinjen i 90 minutter kan det jo funke, men dette må da bli slitsomt?


Korrekt. Dette har det da også vært mulig å legge merke til i kampsituasjoner, og jeg er nok enig med de fleste her i at det kan se ut som om kantspillet vårt har lidd pga dette. Når det kommer til backene, forutsetter dette at de har meget stor løpskapasitet, noe jeg i alle fall tror Sævarsson er kapabel nok på. Dessuten har jeg merket meg at Hassan ikke rent skjelden kommer i innleggsposisjoner, mens en av sesongens sålangt største skuffelser; Holmvik, har den fordel av at han kan slå relativt presise innlegg uten å nærme seg dødlinjen (utenat jeg vil spekulere i god eller dårlig kondis hos ham).

Selv om jeg er enig i at kantspillet vårt har lidd grunnet Nilsens endringer ser jeg derimot også at Krakra har et klart poeng. Omlegging eller ikke, faktum er at kantene våre har vært i elendig til dårlig form i år. Vi har ikke alternativer på venstrekant, mens vi grunnet omlegginger på backene nesten ikke har hatt alternativer på høyre heller. Vrakingen av Solli i går sier vel og sitt, og for de som husker sist hjemmekamp ble Solli igjen i garderoben i pausen, etter å ha vunnet en (1) duell i løpet av 45 minutter der han hadde hatt ballen mye, et sørgelig skue rett og slett; mottak-miste ballen, mottak, miste ballen, gang på gang. I tillegg har PVM vært såpass mye skadet at han ikke har fått sjansen til å spille seg i form.

Det viktigste poenget er likevel slik jeg ser det; at det offensive spillet vårt i år er mer effektivt enn i fjor. Mindre pent, men mer effektivt. Vår smalere angrepslinje gir kantene våre muligheten til å komme i skoringsposisjon oftere. Dette har resultert i at både Pvm og Solli skorer mer mål i år enn i fjor på tross av at de spillemessig har prestert enda svakere enn under Mjelde. Kombinert med at skoringsraten til spissene våre ikke har gått ned, har dette resultert i flere skoringer, og hadde det kommet enda flere innlegg, med kunn spissene i boksen (pluss en sentr midtbanespiller i ny og ne) tror jeg ikke dette hadde reslutert i flere skoringer. Ser ikke for meg pinnedyret stange inn ball etter ball, og Azar har jo sålangt vist null teft på de innleggene som har kommet. Da står vi igjen med David Nielsen, og da bør han virkelig bøtte inn mål.

Men, for all del. Jeg er en tilhenger av offensiv, underholdene foppall, og når Brann spiller hjemme forventer jeg at de forsøker å spille fin foppall. Jeg er ikke fornøyd med den offensive strukturen i laget og jeg er heller ikke fornøyd med den mentaliteten vi tidvis demonstrerer på hjemmebane (driter i hvordan vi fremstår borte så lenge vi vinner). Jeg velger delvis her å skylde på Nilsens taktiske disposisjoner, men jeg vil og delvis skylde på et Brannlag som tidvis fremstår fryktelig passive. I går så jeg i alle fall i ett tilfelle en sint SN som stod på sidelinjen å ga laget klar beskjed om å flytte seg til H... fremover på banen. Samtidig har jeg full forståelse for at den offensive strukturen i går led under at Brann har proiritert forsvarsarbeid på trening i det siste, noe annet ville faktisk vært galskap. Det er ikke å skore mål vi sliter med for tiden, det er tross alt forsvaret vårt som er bås. Jeg jubler ikke akkurat over hvordan vir fremstår i angrep for tiden, men før vi har et forsvar som funker forstår jeg at dette må proiriteres. Vi er jo ikke i nærheten av middelmådighet defensivt. Blir vin tette bakover uten å være offensive hjemme blir jeg derimot meget misfornøyd (jaffal mm dette ikke skyldes at RBH har solgt alt av angrepsvåpen uten at de har blitt erstattet, et skremmende sannsynlig scenario).

Lurkin

Berømte Brann fra Bergen

Ferguson

Quote from: Lurkin on August 09, 2009, 11:08:11 AM


Som jeg kommenterte i kamptråden, så synes jeg det er bekymringsfullt å se at vi for 150 gang blir baktunge i 4-5-1. Vi har ikke kantspillere til å spille 4-5-1! bør legges vekk for godt!
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Markmus

Jeg var 85% sikker på at Brann kom til å tape når jeg hørte vi skulle møte Odd i Skien. Jeg ble 110% sikker på tap når jeg hørte vi skulle spille med 4-5-1. Brann fungerer rett og slett ikke med den formasjonen og har aldri gjort det. Vi vant riktig nok 2-0 over Molde i vår med 4-5-1, men det var ikke formasjonen som gjorde at vi vant. Vi vant den kampen fordi Austin hang på Thioune som en klegg, så vi kunne like gjerne spilt 4-4-2.
Ka du ve?

Lurkin

Er det så vanskelig å prøve og angripe borte som vi gjør hjemme? Vi har jo gode spillere i en patetisk, norsk målestokk. Utifra visse uttalelser i media så skulle ikke motivasjonen være et problem. Oss supportere skulle visst nok få en cupfinale.

Håper Steinar bruker resten av sesongen til å få i gang den offensive delen av spillet. Gjerne gi en god del spilletid til fremtidens spillere (Møvik & co), samt gi streng beskjed gjennom startellevere at elendig innsats ikke belønner seg. Så langt har klippekortmentaliteten vært sterkt tilstede ift Mjelde.
Berømte Brann fra Bergen

olebrann3

skjønner ikke at vi skal legge hele taktikken opp etter smålag(odd) når vi er et storlag. Dyrk vårt eget spill og spill det. Skulle likt å se Man Utd legge opp hele spillet etter hvordan stoke hadde spilt. Det er nok mer stoke som måtte lagt opp andre veien.

Samtidig sier eg det igjen, vi har spillere som er gode når vi angriper og ikke når vi ligger bakpå. Tror også ørn 2 gjør mange av feilene fordi han må legge seg bakpå. Vi må angripe og ta de lengre oppe på banen

Xminator

1. Vi er ikke i nærheten av det relative sportslige nivået Manchester United har i forhold til Stoke.
2. Odd har ett lite navn, men har bygget ett veldig godt lag, og er det er derfor langt fra umulig tabellen gjenspeiler det sportslige nivået mellom lagene.
3. Man spiller ikke på plastikk i PL.

Ellers er jeg enig i at Brann bør legge fra seg dette 4-5-1 rotet. Til nød får man spille med G som hengende spiss, men det forutsetter Huseklepp i angrep. Som enslig spiss blir Huseklepp som Helstad altfor ensom.

Go Up