• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

Proffkontrakt og a-lagsstatus er ikke nødvendigvis det samme. Det var jo flere spillere som signerte proffkontrakt i sommer uten å bli tatt opp i stallen.

Jeg tror uansett at det viktigste grepet for å hindre talentlekkasje er at man faktisk klarer å utvikle store talenter til toppspillere. Er de ikke gode nok er det jo ikke noe problem at de forsvinner. Det er absurd at Brann faktisk har klart å overbevise folk om at de største talentene forsvinner fordi de er utålmodige og/eller har kjipe agenter. Det er jo ingen andre norske klubber som beskriver en slik virkelighet. At noen forsvinner? Absolutt, men ingen? At man ikke klarer å holde på et eneste talent lenge nok til å få et skikkelig gjennombrudd? Nei.


Lasaron

Slik stallen er i dag, kommer ingen lokale til å slå gjennom i år heller.
Tren på langskudd

Gulløl

January 19, 2019, 13:20:38 PM #7002 Last Edit: January 19, 2019, 13:22:40 PM by Gulløl
Quote from: Lasaron on January 19, 2019, 11:00:24 AMSlik stallen er i dag, kommer ingen lokale til å slå gjennom i år heller.
Skal ikke se helt svart på muligheten heller. 18 år gamle Marius Bildøy kanskje som har proffkontrakt. Om han klarer å holde seg seg skadefri i år og klarer å ta nye steg. Men har full respekt for vist det blir konkludert at et eller to år i Nest Sotra er fornuftig for utviklingen. Å gå rett fra spill i 3. divisjon med Brann 2 til toppstriden i eliteserien med Brann er ikke sikkert er fornuftig i hans tilfelle. Som Nest-Sotra-trener Steffen Landro sa i intervju med BA for noen dager siden i tilfellet keeper Pettersen kan nok også muligens sies om Bildøy:
- For meg er det helt logisk at han får erfaring i 1. divisjon først. Bare det spranget han gjør nå, fra 3. divisjon til 1. divisjon, er vanvittig stort.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Jeg syns ikke den sammenligningen treffer så godt. Med Pettersen vurderte man han skulle være førstekeeper. Det er ikke tilfelle med Bildøy. I stedet er det snakk om å gi noenlunde regelmessige innhopp her og der. Det kommer ikke til å skje.
Tren på langskudd

Lasaron

Husker dere det sagnomsuste Fyllingsdalenlaget som herjet i Europa som 12-14-åringer? Som gikk i oppløsning? En av de beste fra den tiden var Sigurd Kvile, en lav midtstopper. Han kom til oss, men slet med skader. Gikk til Fana, men forsvant på en måte. Nå ser jeg at han i helgen fikk de 25 siste minuttene i en treningskamp for Sarpsborg, mot Vålerengen. Sarpsborg vant 4-0. Kanskje dette er historien om enda en lokal spiller som slår gjennom i Sarpsborg?
Tren på langskudd

Kagain

Ser at han der Kvile er satt som høyreback på transfermarkt. Kanskje ikke så rart, som du sier var han kort (169 cm). Er det noen andre navn fra det Fyllingsdalenlaget som fremdeles spiller fotball i 2. divisjon eller høyere?

Lasaron

Noah Jean Holm er i u-stallen til RB Leipzig. Haldor Stenevik er gått til Strømsgodset og har spilt for Nest. De to er vel de som foreløpig har kommet lengst.
Tren på langskudd

Lasaron

Knepent finaletap i eliteturnering i Danmark for G20. Uten Moldestad, Kalsaas og Bildøy. Det er bra.
Tren på langskudd

Ninja-Bob

Her er kva Pep Guardiola har å seie om talentbruk. Kan ikkje seie at han er meir progressiv enn LAN.

https://twitter.com/guardiolatweets/status/869422566523404290?s=21

(Video frå twitter)

krakra

January 23, 2019, 14:57:57 PM #7009 Last Edit: January 23, 2019, 15:02:54 PM by krakra
 Han snakker stort sett om at ikke konkurrerer i noen liga, og at det er et problem kontra ligaer der andrelagene konkurrerer mot seniorlag. Ser ikke hva det har med Norge å gjøre.

Og City gir jo mer spilletid til unge spillere enn Brann. De og. I fjor var det fem spillere fra 21 år og nedover som fikk spilletid. For Brann to. Vi har i år to U21 spillere i stallen. Ingen under 20.

Lasaron

G16-landslag: Stenseide og Kvinge. Skyggelandslag: Ottem

G15-landslag (svær tropp): Totland og Toftesund.
Tren på langskudd

Lasaron

Aune Heggebø tatt ut på G18. Lanslagstreneren beskriver ham slik:

Aune Heggebø fra Brann er en spisstype jeg liker veldig godt. Han er en stor, sterk spiss med målteft, god spilleforståelse, stor læringsevne og ei venstreslegge det lukter svidd av.
Tren på langskudd

krakra

Skålevik-erstatteren?

Lasaron

Ja. Han skal bare bli god i en annen eliteserieklubb først.

Litt mer seriøst: De første kampene jeg så han i, da virket han litt tung og treg. Litt sånn tanksentertype. Men han scoret en del. Når jeg så ham i fjor var han blitt mye mer mobil, bevegelig, kjappere til bens, teknisk. Virker som en fyr som er i fin utvikling.
Tren på langskudd

ACHTUNG

Dette må da bety at LAN har fått øynene opp for ungdommene, for denne reglen har vi AAAAAAALDRI hørt før: (hehe)

"Om Tufta sier Nilsen:

- Jeg synes han hadde noe spennende ved seg. Så får vi se!"

Lasaron

LAN skryter av Kalsaas i dag, og nærmest lover ham spilletid om han holder seg skadefri. Jeg tipper han får 0, null, sekunder med spilletid i eliteserien osv uansett hvor skadefri han holder seg.
Tren på langskudd

krakra

Nja, hvis Bildøy eller noen andre talenter forlater Brann og det skrives om det får han kanskje et innhopp

Nixon

Apropos lokale spillere som går til andre Eliteserie-klubber. Tidligere Brann 2-spiller Thor Kristian Økland, som i går spilte for Nest mot Brann, skal etter sigende trene med Strømsgodset i neste uke.
Rød makt på Hansa

Spelaren

For øvrig tok han opp arven etter Teniste i det å gå på løp som Koomson ignorerte.
Gå av.

Lasaron

Abstinensen etter å se fotball live er stor, har ikke gjort det siden bronsefeiringen på Stadion. I dag, kl 14, på Nesstun idrettsplass, spiller Brann 2 mot Fana. Da er det bare å møte opp.

Det blir et noe tynt brannlag, uten seniorer og uten Marthinussen, Bildøy og Kalsaas. Men da blir man bedre kjent med flere andre talenter som kan slå gjennom. Det er gøy. Kanskje laget blir slik?

Krumsvik
Gjerstad - Steinseide - Bordvik - Kleppe
Maden - Mjøs - Tufta
Moldenes - Heggebø - Baisotti

Under eliteturneringen i Danmark var Ree (Sotra), Rimestad (Fana) og Wolfe (Bergen Nord) med. Er noen av de med i dag også?
Tren på langskudd

Lasaron

Brann vant 3-0 og var klart best. Om Fana stilte med sitt beste lag vet jeg fint lite om, bare at Rimestad ikke var med. Brann manglet mange. Tre er borte med A-laget. Maden var vekke med landslag, noe Baisotti skulle vært også men han er skadet. Jo Krumsvik og Håkon Gjerstad også skadet. Brann stilte slik:

Helle
Rinde - S. Marthinussen - Bordvik - Kleppe
Kronstad - Mjøs - Tufta
Moldenes - Heggebø - Wolfe (hospitant)

I pausen gikk Rinde ut og Olsen (tror jeg) inn. Senere måtte Moldenes ut med noe som lignet på overtråkk, og Rinde kom da inn igjen. Senere kom Bull og en til inn, muligens Wolfgang.

Heggebø scoret de to første målene. Det første var enten et ellevilt skudd med utsiden av foten, eller det var flaks. Ballen fikk i all fall en enorm skru og gikk i krysset/stang inn. Tufta scoret det tredje.

De jeg lot meg mest imponere av var Bordvik og Mjøs. Bordvik er første års junior. Han lot til å ha full kontroll. Hver gang han fikk ballen var han rask til å levere den presis videre. Mjøs var en duracell på sentral midt. Flink til å vende seg vekk fra spillere, flink til å variere mellom konstruktive offensive pasninger, og det trygge. Presis i pasningsspillet.
Tren på langskudd

Billy Elliott

Landro ønsker Kalsaas på lån, men LAN vil ikke slippe han fordi han skal bruke 18-åringen selv, ifølge BA. Både Mehnert og Løfgren er derimot aktuelle for Nest-utlån.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

Så LAN vil bruke ham? Skeptisk....
Tren på langskudd

Kagain

Hehe, jeg er ikke helt sikker på hvor mye LAN kommer til å bruke han heller. Men, kanskje han overrasker folket?

Lasaron

February 04, 2019, 14:54:22 PM #7024 Last Edit: February 04, 2019, 14:56:25 PM by Lasaron
Håvard Foldnes har signert for Fyllingsdalen. Norman Roman skal ha tatt et halvt års pause og dratt utenlands på skole.
Tren på langskudd

Lasaron

Stenseide og Kvinge er tatt ut i G16-landslagstropp som skal i aksjon om noen dager.

Maden har nettopp spilt, og tapt, to kamper for G17-landslaget. En kamp gjenstår. Bergenserne Moldestad og Haugland er også med. Baisotti var tatt ut, men er skadet.

G17-landslaget har nettopp slått Slovakia og spilt uavgjort mot Polen. Portugal gjenstår. Aune Heggebø har fått sin debut, spilte begge kampene. Håvar Kleppe har også lurt seg med igjen. Kolskogen (bergenser) er også med. Sander Christiansen også. Også Noah Jean Holm, sønnen til David Nielsen. Usikker på om han er bergenser, men han spilte i alle fall på det legendariske Fyllingsdalenlaget som herjet i Europa.

Av 03-modeller tipper jeg Henrik Ødemark og Erlend Ottem er nær en landslagsplass.
Av 02-modeller tipper jeg Kasper Bordvik er nær en landslagsplass.
Av 01-modeller tipper jeg David Tufta er nær en landslagsplass.
Tren på langskudd

Lasaron

February 13, 2019, 11:58:34 AM #7026 Last Edit: February 13, 2019, 12:20:50 PM by Lasaron
Mikail Maden spilte hele kampen da Norge slo Romania 2-0.

Håvar Kleppe og Aune Heggebø med innhopp da Norge tapte 1-3 mot Portugal.

G19 skal snart spille mot Danmark. Der er troppen tatt ut. Marius Bildøy og Emil Kalsaas er med. Jonas Fredriksen (Sogndal) også.

Det er i det hele tatt en god del hordalendinger involvert i disse landslagene, som ikke spiller på Brann. Fredriksen, Stenevik Moldestad, Edris, Kolskogen, Christiansen (og Holm).
Tren på langskudd

Nixon

Norges Toppidrettsgymnas (NTG) har søkt om å starte både ungdomsskole og videregående skole i Bergen fra høsten 2020.

- På ungdomstrinnet satser vi mest på basistrening. Skolen vil være åpen for absolutt alle og vi baserer opptaket på tester av elevene, sier Øyvind Langøren ved NTG.

Det finnes i dag slike ungdomsskoler i flere norske byer. Erfaringene er positive, ifølge Langøren.

- Mange ungdommer er ikke sterke nok i basisferdigheter og motorikk. Trening i dette gjør dem bedre i spesialidrettene på sikt. Samtidig har vi høy trivsel og høyt faglig nivå blant elevene våre, sier han.

Dersom NTG får godkjent søknaden sin, vil de starte opp skolen i lokalene på Brann Stadion. Prisen for en elev i ungdomskolen blir cirka 22.000 kroner året.


Fra bt.no. Kanskje kan dette gi positive ringvirkninger for Brann om noen år?
Rød makt på Hansa

Lasaron

Det er godt mulig. At skolen i så fall blir på Stadion er bare positivt for Brann. Da vil ungdommene naturlig utvikle et sterkere bånd til Brann og forhåpentligvis et begjær etter å lykkes i nettopp Brann.
Tren på langskudd

Finfin respons

Viktigst vil være å få på plass gode fasiliteter nær skolelokalene vinterstid. Hallen må på plass.
Nå haster det, som det heter. Nok er nok også.
Kanskje.

Lasaron

Brann 2, uten Moldestad og Kalsaas, tapte 1-0 borte mot Lysekloster.
Tren på langskudd

posemedsnopi

Quote from: Finfin respons on February 14, 2019, 15:36:51 PMViktigst vil være å få på plass gode fasiliteter nær skolelokalene vinterstid. Hallen må på plass.
Nå haster det, som det heter. Nok er nok også.

Kan være vert å nevne at NTG er mer enn bare fotball...

Finfin respons

Quote from: posemedsnopi on February 16, 2019, 22:28:31 PM
Quote from: Finfin respons on February 14, 2019, 15:36:51 PMViktigst vil være å få på plass gode fasiliteter nær skolelokalene vinterstid. Hallen må på plass.
Nå haster det, som det heter. Nok er nok også.

Kan være vert å nevne at NTG er mer enn bare fotball...

Det er ypperlig det! Et sterkt idrettsmiljø på Nymark øker synergien med høyskolen også, og der har de løpebane og spesialutstyr også.
Så får tiden vise om Sk Brann som klubb kjører seg opp på Utfor igjen.
Men nok er nok, som Yngve sa om hallén.

En hall som forøvrig skal bygges så tett og vegg i vegg med stadion at det siste hjørnet blir utbygd.
Synergi, klapp klapp klapp!
Kanskje.

Kalinkasvingen



En hall som forøvrig skal bygges så tett og vegg i vegg med stadion at det siste hjørnet blir utbygd.
Synergi, klapp klapp klapp!
[/quote]

En innendørs bane ville vært gull. Finnes det noen tegninger av dette? Hvor skal den ligge?

Lasaron

G16-landslaget har nettopp tapt mot både England, Brasil og Frankrike. Henrik Steinseide spilte to kamper, og Mikal Kvinge spilte alle tre.
Tren på langskudd

Lasaron

Jeg var og så første kvalikrunde til NM G16 i dag. Lyngbø-Brann 0-2. Ganske dårlig kamp av Brann syns jeg, selv om seieren var fortjent. Håper de spilte på et lavt gir. Jeg tror ikke Ottem eller Kvinge var med, Brann var således ikke toppet.
Tren på langskudd

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Hin dagen. Norge G19 tapte 1-2 for Danmark. Bildøy med innhopp, Kalsaas ubenyttet reserve.
Tren på langskudd

Belfort

Brann`s talentsjef gir seg brått. Kan det være uenighet i forhold til bruk av talentene?

https://www.bt.no/100Sport/fotball/Skrev-trearskontrakt-i-november-Brann-sjef-slutter-bratt-270614b.html

Ninja-Bob

Enten det, eller jobbtilbud frå Sverige, der familien bur. Skjønar at det kan friste.

Jose Arrogantio

Manglende bruk av talenter burde ikke være nytt for ham, så bedre jobbtilbud virker mer sannsynlig.

piotrl

Familie i Sverige ser jeg for meg veier tungt.


Noen som tør å lansere kandidater til denne jobben da? Finnes det noen internt/lokalt eller må man se utenfor republikkens (og kanskje monarkiets) grenser?

opplett

Kanskje Hassan kunne tatt steget?
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Billy Elliott

Pamer spør seg: Hva er egentlig vitsen med Branns utmerkede akademi? Det passer jo aldri å slippe til talentene.

https://www.bt.no/100Sport/fotball/Det-passer-aldri-a-slippe-til-talentene-270364b.html
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Billy Elliott

Brann kan miste nok et talent til utenlandsk storklubb. Mikail Maden drar til Fenerbahçe for å vise seg frem:

https://www.bt.no/100Sport/fotball/Tyrkisk-storklubb-snuser-pa-Brann-talent-270676b.html
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

ACHTUNG

Hvor på banen spiller Maden?

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

March 13, 2019, 14:28:40 PM #7047 Last Edit: March 13, 2019, 14:30:15 PM by Gulløl
Ser at Stig Lillejord er Madens agent. Er nok ikke tilfeldig at talentet sin favorittklubb Fenerbahçe henvender seg. Dette er nok en innsats av Lillejord i forkant. Siden Madens kontrakten går ut ved nyttår er det vel mulig å få et solid agent honorar ved en overgang og Brann får småpenger i  utdanningskompensasjon. Beløpet ligger vanligvis et sted mellom 100.000 og 200.000 kroner, noe som knapt nok dekker lønn, trenerutgifter, reiser, treningsleirer etc. som Brann har hatt på spilleren.

I dette avisoppslaget fra september 2018 linket nederst var fokus at Maden var en av fire spillere Brann hadde skrevet proffkontrakt med. Brann ville ha en 2,5 års kontakt med Maden men de fikk bare litt over 1 år for han og foreldrene var skeptisk til om han ville bli satset på.

To klipp fra artikkelen fra den gang:
- Kontraktene har sammenheng med utviklingen i fotballen. Det er en stor utfordring for oss at store utenlandske klubber har ressurser og muligheten til å hente unge spillere fra hele verden. De har ikke bare egne representanter som oppdager spillere, men benytter også et stort speider- og agentnettverk. Det setter oss i en sårbar situasjon, forklarer sportssjef Rune Soltvedt.

- Konkurransen blant større klubber om å finne de riktige typene er enorm, og derfor går de lenger ned i alder for å finne noen som er «uoppdaget». Vi kunne helst tenkt oss å vente med å signere proffkontrakter, for det er vanskelig å si hvem av 16-åringene som kommer til å bli best til slutt, men vi har ikke tid til å vente, sier Soltvedt.


https://www.bt.no/100Sport/fotball/Na-gir-Brann-tenaringene-proffkontrakter-for-a-holde-utenlandske-klubber-borte-260908b.html
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Svært teknisk god midtbanespiller. Jeg digger det jeg har sett av ham. Kommer aldri til å få tillit i Brann. Lurt av ham å dra til Fenerbache.
Tren på langskudd

Corran

Om det er lurt å gå til Fenerbache vil vel bare tiden vise.
Det er et ganske kynisk spill ang talenter hos store lag.
I og med at prisene på spillere er blitt så hinsides høy så er de store klubbene begynt å kjøpe opp masse talenter med håp om å få treff på et par stykker.
Hverdagen i slike klubber for en haug med unge spillere som sloss om oppmerksomhet kan være ganske kald og brutal. En norsk tenåring som aldri har virkelig måtte sloss for noe kan fort bli spist opp i slike miljøer hvor mange av talentene kommer fra fattige kår og alltid har måtte sloss for å overleve og komme seg fram.
Vet ikke hvordan Fenerbache er men det er stor forskjell på hvordan storklubbene tar seg av spillerne.
Hadde det vært min unge hadde jeg i alle fall vært litt betenkt. Kommer også litt an på hvor hardhudet tenåringen er, men det er ikke nødvendigvis en dans på roser.
På den annen side kan det være slike sjanser en må ta for å nå helt opp?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up