• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

September 11, 2010, 18:24:14 PM #950 Last Edit: September 11, 2010, 18:34:05 PM by krakra
Joda, men når Brann har råd til å bruke fem millioner i året på utviklinsavdelingen bør vi også har råd til å gi de største talentene en årslønn på 250k. Det blir vanskelig å sammenligne med andre 17-åringer siden de fleste kommer fra lagenes egne junioravdelinger, dessuten har man jo forskjellige lønnsstrukturer. Men Berisha i Viking tror jeg ville vært en bra sammenligning, ble riktignok kjøpt i fjor fra Egersund(for så å bli leid ut igjen), men er vel ca. like stort talent som Dure, annerkjent og kom fra en annen klubb. Hva han tjener vet jeg ikke.
Et struktur hvor et stortalent på 17 år tjener 1/3 av det en ung førstelagsspiller tjener etter sin første skikkelige sesong i TL syns jeg strengt tatt ikke er så ille. Hvis da en spiller som Haugen, som må regnes som et stort talent som konkurrerer om en plass i førsteelveren tjener rundt 400-500k, og spillere som egen junioravdeling som må regnes som hospitanter(Grønner og Kalve f.eks) tjener rundt 100-150.000 tror jeg ikke vi knekker nakken økonomisk.

Men det kan jo være at Brann ikke ahr råd til å gi Dure et rødt øre i lønn i år og var fullstendig avhengige av investorer som ikke ville gi mer enn det det ville kostet å lønne Dure ut sesongen med en årslønn på 180k. Da håper jeg uansett vi signerer ham i vinter, og at Skarsfjords uttalelser var tullete.

Når Branns taktikk tydeligvis har vært å la Haugen og Dure være i Løv-Ham til de holder henholdsvis TL-nivå og adeccoliganivå istedenfor å hente dem tidligere må de skjønne at de vil koste mer.

Yaw var eldre enn Dure når han kom til Brann ja, men han hadde jo ikke noe mer å vise til enn Dure har nå til tross for dette. Han var i klubben i to år før han etablerte seg i år.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on September 11, 2010, 15:09:15 PM
Nei, strengt tatt ikke. At Godset ga en spiller fra junioravdelingen 30k i året betyr ikke at Brann bør gjøre det samme. Men jeg orker ikke fortsette denne diskusjonen med folk som allerede har bestemt seg for at Brann gjorde alt rett her. Jeg antar at selv dere vil erkjenne at Brann har tabbet seg ut hvis Dure i fremtiden slår igjennom i en annen TL-klubb eller en større liga? Eller vil det selv da være bra at Brann ikke "lot seg diktere" og risikere konkurs ved å gi et av landes største talenter 250k i årslønn?


Nei Brann gjorde jo ikke det samme, de tilbudte han mye mer enn de måtte.
Når det nå viser seg at du har argumentert på feil grunnlag er det lov å legge seg flat, det blir ikke bedre av å fortsette å ro.

Det er folk som klarer å se i et større perspektiv her. Hvis Brann lar seg diktere av 17-åringer, som de allerede har tilbudt en mer enn real lønn, kan de også la seg diktere i forhandlinger med dyrere spillere.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

September 11, 2010, 18:35:18 PM #952 Last Edit: September 11, 2010, 19:45:09 PM by krakra
Quote from: Klaus_Brann on September 11, 2010, 18:32:29 PM
Quote from: krakra on September 11, 2010, 15:09:15 PM
Nei, strengt tatt ikke. At Godset ga en spiller fra junioravdelingen 30k i året betyr ikke at Brann bør gjøre det samme. Men jeg orker ikke fortsette denne diskusjonen med folk som allerede har bestemt seg for at Brann gjorde alt rett her. Jeg antar at selv dere vil erkjenne at Brann har tabbet seg ut hvis Dure i fremtiden slår igjennom i en annen TL-klubb eller en større liga? Eller vil det selv da være bra at Brann ikke "lot seg diktere" og risikere konkurs ved å gi et av landes største talenter 250k i årslønn?


Nei Brann gjorde jo ikke det samme, de tilbudte han mye mer enn de måtte.
Når det nå viser seg at du har argumentert på feil grunnlag er det lov å legge seg flat, det blir ikke bedre av å fortsette å ro.

Det er folk som klarer å se i et større perspektiv her. Hvis Brann lar seg diktere av 17-åringer, som de allerede har tilbudt en mer enn real lønn, kan de også la seg diktere i forhandlinger med dyrere spillere.

nummer9

Quote from: krakra on September 11, 2010, 18:35:18 PM
For å snu på det, mener du virkelig at Brann bare skal forvente at ambisiøse stortalenter lar seg diktere av oss?
Tror du virkelig at Brann ikke lar seg "diktere" i forhandlinger med dyrere spillere? At de bare gir et tilbud de nekter å rikke seg fra?

Jeg synes du legger for mye i disse "kildene" dine. Siden bare du har mulighet til å vurdere validiteten av dem, og det i beste fall bare er 3. håndsinformasjon, synes jeg det er ganske drastisk å dra slutninger fra dette til hvordan Brann behandler alle ambisiøse stortalenter i lønnsforhandlinger. Er egentlig ganske umulig å diskutere i mot også, da det i grunn er bare du som sitter på "insideinfo", og OM den i det hele tatt er sann, er det fortsatt bare den ene parts meninger. Hva om Dure smører tjukt på eller at Dure ikke helt har bakkekontakt når det gjelder lønn en 17-åring kan fovente seg?

krakra

Quote from: nummer9 on September 11, 2010, 22:43:39 PM
Quote from: krakra on September 11, 2010, 18:35:18 PM
For å snu på det, mener du virkelig at Brann bare skal forvente at ambisiøse stortalenter lar seg diktere av oss?
Tror du virkelig at Brann ikke lar seg "diktere" i forhandlinger med dyrere spillere? At de bare gir et tilbud de nekter å rikke seg fra?

Jeg synes du legger for mye i disse "kildene" dine. Siden bare du har mulighet til å vurdere validiteten av dem, og det i beste fall bare er 3. håndsinformasjon, synes jeg det er ganske drastisk å dra slutninger fra dette til hvordan Brann behandler alle ambisiøse stortalenter i lønnsforhandlinger. Er egentlig ganske umulig å diskutere i mot også, da det i grunn er bare du som sitter på "insideinfo", og OM den i det hele tatt er sann, er det fortsatt bare den ene parts meninger. Hva om Dure smører tjukt på eller at Dure ikke helt har bakkekontakt når det gjelder lønn en 17-åring kan fovente seg?
Mulig det, men når to seperate kilder, samt en på VGD, sier det samme velger jeg å tro på det. Mulig Dure overvurderer seg selv kraftig, men da skulle en jo tro at POL, som er agenten, ville dratt ham ned på jorden igjen. Uansett, så syns jeg ikke 250k er for mye, jeg syns strengt tatt det er helt fair når vi gir Yaw 750k, noe vi i følge BT gjør. I følge BT tjente Yaw det samme som Dure krever da han kom til klubben. Ja, Yaw var eldre, men han var ikke bedre.

nummer9

men så ble Yaw signert mens Brann ikke var satt under økonomisk administrasjon, og de nye økonomiske realitetene ikke var nådd lederne i norsk fotball.

Blir som å sammenligne epler og pærer.

krakra

Quote from: nummer9 on September 11, 2010, 22:51:24 PM
men så ble Yaw signert mens Brann ikke var satt under økonomisk administrasjon, og de nye økonomiske realitetene ikke var nådd lederne i norsk fotball.

Blir som å sammenligne epler og pærer.

Det ble han, men hans nye kontrakt ble signert i år. Og etter et halvt år med godkjent TL-nivå fikk han en årslønn på 750.000. At Dure, som er et stort talent, skal få en 1/3 av dette syns jeg virkelig ikke er så drøyt.

nummer9

Hva vet vi egentlig om Brann ikke har mulighet til å gi mere lønn enn det de tilbød pga dagens økonomiske situasjon? Er ikke Brann under økonomisk administrasjon enda? Igjen, vi har 3. håndsinformasjon fra bare den ene parten i dette. Er ganske vanskelig å dra noe ordentlig konklusjon utifra det.

krakra

Quote from: nummer9 on September 11, 2010, 22:57:55 PM
Hva vet vi egentlig om Brann ikke har mulighet til å gi mere lønn enn det de tilbød pga dagens økonomiske situasjon? Er ikke Brann under økonomisk administrasjon enda? Igjen, vi har 3. håndsinformasjon fra bare den ene parten i dette. Er ganske vanskelig å dra noe ordentlig konklusjon utifra det.
Joda, og jeg har forsåvidt skrevet at det er mulig at de rett og slett ikke hadde råd til mer. Isåfall håper jeg at de snakker med ham igjen til vinteren, når økonomien sannsyneligvis ikke er like trang etter at alle millionkontraktene går ut. Men da blir jo Skarsfjords uttalelser uansett ganske dumme. Kan jo også nevne at vi klarte å skaffe oss råd til å forlenge med Nielsen, som ennå ikke har gjort seg fortjent til en krone på banen i år.

nummer9

Quote from: krakra on September 11, 2010, 22:59:46 PM
Kan jo også nevne at vi klarte å skaffe oss råd til å forlenge med Nielsen, som ennå ikke har gjort seg fortjent til en krone på banen i år.

Det er jeg dog helt enig i. Er vel få som forstår seg på disposisjonene dems der oppe...

kabelmann

Quote from: krakra on September 11, 2010, 22:46:36 PMMulig det, men når to seperate kilder, samt en på VGD, sier det samme velger jeg å tro på det. Mulig Dure overvurderer seg selv kraftig, men da skulle en jo tro at POL, som er agenten, ville dratt ham ned på jorden igjen.


Nå sa jo Dure/POL at muligheten for prøvespill i Freiburg og Bremen var en viktig årsak til avslaget på kontraktsforslaget til Brann, så da spørs det hvor fleksibel Dure egentlig har vært i forhandlingene.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

September 12, 2010, 00:26:17 AM #961 Last Edit: September 12, 2010, 00:35:40 AM by krakra
Nå gikk Dure fra 300.000 til 240.000 da, uten at Brann ville øke sitt opprinnelige tilbud. Er enig i at 300.000 er over det rimelige, men det er vel ikke uvanlig å starte litt høyt?

Uansett, Nixon: Var det ikke du som skrev inne på overgangstråden at du hadde hørt at både Dure og Haugen hadde vært skeptiske etter første møte med Brann og opplevd Moldestad(eller noen) som arrogante?

Klaus_Brann

Quote from: krakra on September 11, 2010, 18:35:18 PM
Quote from: Klaus_Brann on September 11, 2010, 18:32:29 PM
Quote from: krakra on September 11, 2010, 15:09:15 PM
Nei, strengt tatt ikke. At Godset ga en spiller fra junioravdelingen 30k i året betyr ikke at Brann bør gjøre det samme. Men jeg orker ikke fortsette denne diskusjonen med folk som allerede har bestemt seg for at Brann gjorde alt rett her. Jeg antar at selv dere vil erkjenne at Brann har tabbet seg ut hvis Dure i fremtiden slår igjennom i en annen TL-klubb eller en større liga? Eller vil det selv da være bra at Brann ikke "lot seg diktere" og risikere konkurs ved å gi et av landes største talenter 250k i årslønn?


Nei Brann gjorde jo ikke det samme, de tilbudte han mye mer enn de måtte.
Når det nå viser seg at du har argumentert på feil grunnlag er det lov å legge seg flat, det blir ikke bedre av å fortsette å ro.

Det er folk som klarer å se i et større perspektiv her. Hvis Brann lar seg diktere av 17-åringer, som de allerede har tilbudt en mer enn real lønn, kan de også la seg diktere i forhandlinger med dyrere spillere.


Jeg tror de forhandlet med han på en real måte, men du har selvfølgelig lov til å tro noe annet.

At ambisiøse stortalenter skal la seg diktere av oss? Tuller du?
Selvfølgelig skal ikke Brann herse rundt med de, men det gjorde da virkelig ikke i disse forhandlingene.

Du tar feil når det kommer til hva som er vanlig eller ei. Hvis motparten (Dure) skal komme med krav etter tilbudet, er det et rimelig dårlig utgangspunkt for å forhandle. Hvis det var slik det ble "forhandlet" skjønner jeg godt hvorfor man endte opp med å ikke signere Dure.

Jo. Man kan godt si at Brann lar seg diktere av Dure hvis de er for fleksible, når de ikke egentlig mener han bør ha så mye i lønn.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon

Quote from: krakra on September 12, 2010, 00:26:17 AMUansett, Nixon: Var det ikke du som skrev inne på overgangstråden at du hadde hørt at både Dure og Haugen hadde vært skeptiske etter første møte med Brann og opplevd Moldestad(eller noen) som arrogante?


Jo, og så har jeg heller aldri opphøyet Brann til en feilfri part i denne situasjonen. Som jeg har skrevet tidligere så ser også jeg at det kan være flere grunner til at Dure er skeptisk til Brann. Men det endrer ikke det faktum at jeg synes at Dure priset seg ut.
Rød makt på Hansa

Xminator

Dure eller ikke, veien til at de beste talentene skal slå til er den samme som veien til at Brann skal bli gull-kandidat igjen. En massiv forbedring av kvaliteten på Branns spillerstall. Det hadde vert betydelig bedre grobunn for talentene om Branns stall hadde hatt samme kvalitet i 2008, 2009 og 2010 som vi hadde i 2006 og 2007...

Spelaren

Quote from: Nixon on September 12, 2010, 07:20:23 AM
Quote from: krakra on September 12, 2010, 00:26:17 AMUansett, Nixon: Var det ikke du som skrev inne på overgangstråden at du hadde hørt at både Dure og Haugen hadde vært skeptiske etter første møte med Brann og opplevd Moldestad(eller noen) som arrogante?


Jo, og så har jeg heller aldri opphøyet Brann til en feilfri part i denne situasjonen. Som jeg har skrevet tidligere så ser også jeg at det kan være flere grunner til at Dure er skeptisk til Brann. Men det endrer ikke det faktum at jeg synes at Dure priset seg ut.


Ja det var vel kanskje noke i den Duren, ja. Tji-hi.
Gå av.

krakra

Quote from: Klaus_Brann on September 12, 2010, 05:46:23 AM
Quote from: krakra on September 11, 2010, 18:35:18 PM
Quote from: Klaus_Brann on September 11, 2010, 18:32:29 PM
Quote from: krakra on September 11, 2010, 15:09:15 PM
Nei, strengt tatt ikke. At Godset ga en spiller fra junioravdelingen 30k i året betyr ikke at Brann bør gjøre det samme. Men jeg orker ikke fortsette denne diskusjonen med folk som allerede har bestemt seg for at Brann gjorde alt rett her. Jeg antar at selv dere vil erkjenne at Brann har tabbet seg ut hvis Dure i fremtiden slår igjennom i en annen TL-klubb eller en større liga? Eller vil det selv da være bra at Brann ikke "lot seg diktere" og risikere konkurs ved å gi et av landes største talenter 250k i årslønn?


Nei Brann gjorde jo ikke det samme, de tilbudte han mye mer enn de måtte.
Når det nå viser seg at du har argumentert på feil grunnlag er det lov å legge seg flat, det blir ikke bedre av å fortsette å ro.

Det er folk som klarer å se i et større perspektiv her. Hvis Brann lar seg diktere av 17-åringer, som de allerede har tilbudt en mer enn real lønn, kan de også la seg diktere i forhandlinger med dyrere spillere.


Jeg tror de forhandlet med han på en real måte, men du har selvfølgelig lov til å tro noe annet.

At ambisiøse stortalenter skal la seg diktere av oss? Tuller du?
Selvfølgelig skal ikke Brann herse rundt med de, men det gjorde da virkelig ikke i disse forhandlingene.

Du tar feil når det kommer til hva som er vanlig eller ei. Hvis motparten (Dure) skal komme med krav etter tilbudet, er det et rimelig dårlig utgangspunkt for å forhandle. Hvis det var slik det ble "forhandlet" skjønner jeg godt hvorfor man endte opp med å ikke signere Dure.

Jo. Man kan godt si at Brann lar seg diktere av Dure hvis de er for fleksible, når de ikke egentlig mener han bør ha så mye i lønn.
Så din definisjon av forhandlinger er at Brann kommer med et tilbud som motparten enten godtar eller ikke godtar og så er man ferdige?

Klaus_Brann

Ja, det var akkurat det jeg sa. God kveld.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

September 12, 2010, 14:51:59 PM #968 Last Edit: September 12, 2010, 14:56:14 PM by krakra
Quote from: Klaus_Brann on September 12, 2010, 14:51:10 PM
Ja, det var akkurat det jeg sa. God kveld.
Ja. Det var strengt tatt det.
Eller hvordan mener du en god forhandling bør foregå?
Og jo, Brann "herset" med Dure. De kom med et tilbud de ikke var interessert i å forhandle om. Det er en temmelig arrogant måte å "forhandle" på, men for all del. Det er jo supert at Brann ikke lar seg herse med. Vi får sikkert mange gode spillere på den måten.

nummer9

Nå drar fortsatt mye utav den 3. håndsinfoen fra den ene part her krakra. Hva vet du om Brann hadde noe mere å gi enn det de tilbød første gang? Er det å herse med Dure om de ikke har råd til annet?

Forhandlinger betyr ikke at en sier hvert sitt tall, og møtes automatisk et sted på midtveien.

krakra

Nei, men du kan ikke si at man forhandler hvis man ikke er villige til å rikke seg fra sitt første tilbud. Eller?
Som sagt flere ganger. Det er fult mulig vi ikke hadde råd til mer. Jeg ser absolutt den, men da er uttalelser som denne idiotiske.
http://fotball.fvn.no/eliteserien/article178496.ece

Det samme gjelder signeringen av Nielsen. Jeg syns det er blir feil når vi tar oss råd til å signere en så dårlig spiller, hvis vi ikke har råd til å tilby Dure mer enn 180k i året. Dure har kanskje ikke bevist at han er god nok ennå, men han har heller ikke bevist at han ikke er det. Det har Nielsen.

nummer9

Jeg er enig, og har sagt det før, at resignering av Nielsen var unødvendig. Likevel antar jeg at Brann ikke har penger nok å tilby et talent en lønn som gjør at de ikke vil ha råd til en backupspiller som de strengt tatt trenger i forsvaret. Dure trenger nok å bli lånt ut til Løv Ham minst en sesong til (slik at han ikke ender på benken i Brann som han selv sier), men Branns økonomiske situasjon tilsier nok i dag at de desverre ikke kan ta seg råd til å ha spillere med den lønnen Dure i følge dine kontakter krevde, som ikke kan forventes å bidra i A-lagstroppen umiddelbart.

krakra

Hvis Brann ikke har råd til å hente en backupspiller fordi de gir Dure 250k i året er vi i deepere shit enn jeg trodde. Selvfølgelig skjønner jeg at vi er i en veldig trang situasjon akkurat nå og at det er fult mulig at vi ikke hadde råd til å tilby ham mer i sommer, men når alle kontraktene går ut neste sesong burde det gi langt større handlingsrom og da burde det være mulig å ta opp kontakten igjen. I det tilfellet er det dumt å gå ut på den måten Skarsfjord gjør og si at han ikke bryr seg noe særlig om Dure og at det er "hans tap". Det blir for dumt. Som POL sier: Hvis Dure blir god nok så får han spille i eliteserien uansett.

Og Brann får bare tåle at de må punge ut litt ekstra når de venter til stortalentene er 17-18 år og allerede har gjort seg relativt annerkjente i både Norge og utlandet før de prøver å hente dem.

krakra

September 13, 2010, 15:37:20 PM #973 Last Edit: September 13, 2010, 15:39:27 PM by krakra

olebrann3

http://fotball.bt.no/eliteserien/article179790.ece

Ifølge denne artikkelen så er det bare 4 klubber som har flere egenutlviklede spillere i tippeligaen en oss

krakra

September 13, 2010, 21:35:24 PM #975 Last Edit: September 13, 2010, 21:43:09 PM by krakra
I den artikkelen tar de jo med Haugsdal og Jaiteh som egenutviklede spillere. Haugsdal har vel ikke akkurat tatt de voldsomme stegene siden ham kom, og kun spilt drøye 60 minutter tilsammen iløpet av sine tre sesonger. Mjelde er jo også ganske drøyt å kalle egenutviklet, men de følger jo UEFAs retningslinjer, som kan være litt tullete. Opdal og Guntveit er vel de eneste egenutviklete på den listen, men det begynner jo å bli en stund siden de tok steget fra juniorlaget.

Hatleking

Shhh. Me må no ta det me får.

Huff

Quote from: krakra on September 13, 2010, 21:35:24 PM
I den artikkelen tar de jo med Haugsdal og Jaiteh som egenutviklede spillere. Haugsdal har vel ikke akkurat tatt de voldsomme stegene siden ham kom, og kun spilt drøye 60 minutter tilsammen iløpet av sine tre sesonger. Mjelde er jo også ganske drøyt å kalle egenutviklet, men de følger jo UEFAs retningslinjer, som kan være litt tullete. Opdal og Guntveit er vel de eneste egenutviklete på den listen, men det begynner jo å bli en stund siden de tok steget fra juniorlaget.


Alt dette er selvsagt riktig, men du glemmer det rent kosmetiske med denne artikkelen. Faktisk befriende å lese noe som ''tilsynelatende'' har noe med talentarbeid å gjøre der vi kommer ok ut.  At det bare er vås er jo en annen ting, men flertallet som leser denne artikkelen og merkes seg Brann vil kanskje tenke at Brann kanskje ikke er ille likevel.

Jrgn

Tidligere hadde Brann satser på hva de skulle betale spillere utfra kategorier. Om Brann har bestemt seg for at "unge talenter" skal ha en startlønn på 250k i året synes jeg det er helt greit. Det er neppe noe problem å betale 50k mer i året, men jeg regner med at Brann er nøye på å ikke starte en ny lønnsspiral etter at den forrige fikk dem i uføre.

Når det gjelder forhandlinger, krakra, så må det da være lov for Brann å komme med et kontraktsforslag og si "dette er det vi maksimalt kan tilby økonomisk". Det er ikke alle jobbstillinger hvor man forhandler om lønn og er på ingen måte dårlig gjort av Brann (uten at jeg vet noe om detaljene angående disse forhandlingene)

Xminator


Xminator

Quote from: krakra on September 13, 2010, 21:35:24 PM
I den artikkelen tar de jo med Haugsdal og Jaiteh som egenutviklede spillere. Haugsdal har vel ikke akkurat tatt de voldsomme stegene siden ham kom, og kun spilt drøye 60 minutter tilsammen iløpet av sine tre sesonger. Mjelde er jo også ganske drøyt å kalle egenutviklet, men de følger jo UEFAs retningslinjer, som kan være litt tullete. Opdal og Guntveit er vel de eneste egenutviklete på den listen, men det begynner jo å bli en stund siden de tok steget fra juniorlaget.

krakra

Quote from: Xminator on September 14, 2010, 09:32:35 AM
Quote from: krakra on September 13, 2010, 21:35:24 PM
I den artikkelen tar de jo med Haugsdal og Jaiteh som egenutviklede spillere. Haugsdal har vel ikke akkurat tatt de voldsomme stegene siden ham kom, og kun spilt drøye 60 minutter tilsammen iløpet av sine tre sesonger. Mjelde er jo også ganske drøyt å kalle egenutviklet, men de følger jo UEFAs retningslinjer, som kan være litt tullete. Opdal og Guntveit er vel de eneste egenutviklete på den listen, men det begynner jo å bli en stund siden de tok steget fra juniorlaget.
Ja, det er sikkert mye tull på de andre listene og, men jeg syns bare det er morsomt hvis disse spillerne skal brukes som et argument på at vi kan utvikle spillere. Opdal og Guntveit har vi utviklet selv. Haugsdal kom som et middels talent da han var 18 år og har siden da spilt 6 kamper på tre år og tilsammen rundt 60 minutter. Jaiteh var et stort talent og vi kan ikke akkuart si at han har utvilklet seg her. Mjelde ble sparket ut av klubben fordi han ikke ble god nok og utviklet seg andre steder. Det eneste Brann har gjort med disse spillerne er å ha dem i klubben i tre år mellom 15(?)-21 år.

krakra

Quote from: Xminator on September 14, 2010, 09:24:03 AM
Zsolt vil selvfølgelig koste mer enn 250.000 i året. Bare overgangssummen koster jo tre ganger mer enn Dure ville kostet over tre år. Nei, det deles ikke ut medaljer for talentarbeid, men det deles ut penger og det er definitivt billigere å utvikle et par spillere selv enn å måtte kjøpe dem for flere millioner hele tiden.

kabelmann

Quote from: krakra on September 14, 2010, 11:20:50 AM
Quote from: Xminator on September 14, 2010, 09:24:03 AM
Zsolt vil selvfølgelig koste mer enn 250.000 i året. Bare overgangssummen koster jo tre ganger mer enn Dure ville kostet over tre år. Nei, det deles ikke ut medaljer for talentarbeid, men det deles ut penger og det er definitivt billigere å utvikle et par spillere selv enn å måtte kjøpe dem for flere millioner hele tiden.


Det kan godt være det er billigere, men ikke nødvendigvis bedre.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

September 14, 2010, 11:28:11 AM #984 Last Edit: September 14, 2010, 11:32:10 AM by krakra
Quote from: kabelmann on September 14, 2010, 11:26:00 AM
Quote from: krakra on September 14, 2010, 11:20:50 AM
Quote from: Xminator on September 14, 2010, 09:24:03 AM
Zsolt vil selvfølgelig koste mer enn 250.000 i året. Bare overgangssummen koster jo tre ganger mer enn Dure ville kostet over tre år. Nei, det deles ikke ut medaljer for talentarbeid, men det deles ut penger og det er definitivt billigere å utvikle et par spillere selv enn å måtte kjøpe dem for flere millioner hele tiden.


Det kan godt være det er billigere, men ikke nødvendigvis bedre.
Gjør man det bra blir det bedre også. Vi kan selvfølgelig gjøre som vi alltid gjør og sitte å drømme om at vi henter Marcus Pedersen, Keita, Fellah, Singh, RYJ, Henriksen, Hovland, Våge Nilsen osv osv. Eller vi kan utvikle våre egne stjerner.

Det er ingen grunn til at vi ikke kan drive talentutvikling og samtidig hente gode spillere.

kabelmann

Quote from: krakra on September 14, 2010, 11:19:11 AMJaiteh var et stort talent og vi kan ikke akkuart si at han har utvilklet seg her.


Jaiteh kom til Bergen når han var 17 (to treningsopphold her allerede som 16-åring), men fikk ikke skrive proffkontrakt før fyllte 18. Før den tid var representanter fra Brann i Gambia og ordnet i stand diverse opplegg (trening/kosthold etc) for den gambiske trioen.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

September 14, 2010, 12:06:28 PM #986 Last Edit: September 14, 2010, 12:14:25 PM by krakra
Quote from: kabelmann on September 14, 2010, 12:00:38 PM
Quote from: krakra on September 14, 2010, 11:19:11 AMJaiteh var et stort talent og vi kan ikke akkuart si at han har utvilklet seg her.


Jaiteh kom til Bergen når han var 17 (to treningsopphold her allerede som 16-åring), men fikk ikke skrive proffkontrakt før fyllte 18. Før den tid var representanter fra Brann i Gambia og ordnet i stand diverse opplegg (trening/kosthold etc) for den gambiske trioen.

kabelmann

Quote from: krakra on September 14, 2010, 11:28:11 AMGjør man det bra blir det bedre også.
Vel, dessverre finnes det ingen garantier for dette. At opplegget er bra er heller ingen garanti for at det blir bedre. Det kommer helt an på materialet man har å jobbe med.

Quote from: krakra on September 14, 2010, 11:28:11 AMVi kan selvfølgelig gjøre som vi alltid gjør og sitte å drømme om at vi henter Marcus Pedersen, Keita, Fellah, Singh, RYJ, Henriksen, Hovland, Våge Nilsen osv osv.


Eller vi kan sitte og drømme om at vi utvikler spillere som Marcus Pedersen, Keita, Fellah, Singh, RYJ, Henriksen, Hovland, Våge Nilsen osv osv. Den går begge veier den der.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

September 14, 2010, 12:24:00 PM #988 Last Edit: September 14, 2010, 12:26:13 PM by krakra
Quote from: kabelmann on September 14, 2010, 12:22:09 PM
Quote from: krakra on September 14, 2010, 11:28:11 AMGjør man det bra blir det bedre også.
Vel, dessverre finnes det ingen garantier for dette. At opplegget er bra er heller ingen garanti for at det blir bedre. Det kommer helt an på materialet man har å jobbe med.

Quote from: krakra on September 14, 2010, 11:28:11 AMVi kan selvfølgelig gjøre som vi alltid gjør og sitte å drømme om at vi henter Marcus Pedersen, Keita, Fellah, Singh, RYJ, Henriksen, Hovland, Våge Nilsen osv osv.


Eller vi kan sitte og drømme om at vi utvikler spillere som Marcus Pedersen, Keita, Fellah, Singh, RYJ, Henriksen, Hovland, Våge Nilsen osv osv. Den går begge veier den der.
Er det et eller annet magisk lokk over Bergen som gjør det umulig for oss å utvikle talenter når stort sett hele resten av landet får det til?
Jeg ser få grunner til at vi ikke skal kunne utvikle den neste Fellah, eller Pedersen. Med mindre de som mener talentarbeid er en kreftbyll som hører hjemme i småklubber får for mye makt.

Det finnes ingen garantier for at det å være en kjøpeklubb gir resultater heller.

kabelmann

Quote from: krakra on September 14, 2010, 12:24:00 PM
Det finnes ingen garantier for at det å være en kjøpeklubb gir resultater heller.


Det har nå gitt faen så mange seriegull i TL de siste 15 årene.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

September 14, 2010, 12:39:59 PM #990 Last Edit: September 14, 2010, 12:52:59 PM by krakra
Quote from: kabelmann on September 14, 2010, 12:36:13 PM
Quote from: krakra on September 14, 2010, 12:24:00 PM
Det finnes ingen garantier for at det å være en kjøpeklubb gir resultater heller.


Det har nå gitt faen så mange seriegull i TL de siste 15 årene.

skuteviken

September 14, 2010, 12:57:04 PM #991 Last Edit: September 14, 2010, 13:19:39 PM by skuteviken
Mitt inntrykk er at styret med hjelp av elendige spillerkjøp de siste årene er nok så entydig på at det er talenter som gjelder, og det skremmer meg! Jeg har null tillit til disse menneskene. Fint for RBH da, som slipper belemre seg med slikt når vi kan knuse på med juniorer til neste år.... Adecco here we come!

Nei, jeg mener vi ikke har talenter i denne klubben her som er i nærheten av A-stallen, det ser dog lyst ut for de G16 spillerne våre, men det blir jo helt meningsløst å basere noe på det, de må bevise noe først og de kan like gjerne stagnere. Den eneste spennende spilleren vi har som er i den alderen man kan bruke ordet talent er Haugen, han er kjempespennende, og han har vist i landets nest høyeste divisjon at her bor det noe.

Uansett som sagt. Jeg er skremt. Vi har bygget ned stallen år etter år, feilet totalt å møte problemstillinger som har oppstått etterhvert, og nå går flust i kontrakter ut, og tatt de uttalelsene som kommer fra Stadion i betraktning så ser det mørkt ut! Dagens stall er midt på tabellen, (PVM - Huse - Solli - Austin) vi har noen spillere som holder topp TL-klasse og så er resten av førsteelveren dårlig og stallen en katastrofe.

EDIT: Måtte rette noen grove skrivefeil.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krakra

Quote from: skuteviken on September 14, 2010, 12:57:04 PM
Mitt inntrykk er at styret med hjelp av elendige spillerkjøp de siste årene er nok så entydig på at det er talenter som gjelder, og det skremmer meg! Jeg har null tillit til disse menneskene. Fin for RBH da så som slipper belemre seg med slikt når vi kan knuse på med juniorer til neste år.... Adecco here we come!

Nei, jeg mener vi ikke har talenter i denne klubben her som er i nærheten av A-stallen, det ser dog lyst ut for de G16 spillerne våre, men det blir jo helt meningsløst å basere noe på det, de må bevise noe først og de kan like gjerne stagnere. Den eneste spennende spilleren vi har som er i den alderen men kan bruke ordet talent er Haugen, dette er kjempe spennende, og han har vist i landets nest høyeste divisjon at her bor det noe.

Uansett som sagt. Jeg er skremt. Vi har bygget ned stallen år etter år, feilet totalt å møte problemstillinger som har oppstått etterhvert, og nå går flust i kontrakter ut, og tatt de uttalelsene som kommer fra Stadion i betraktning så ser det mørkt ut! Dagens stall er midt på tabellen, (PVM - Huse - Solli - Austin) vi har noen spillere som holder topp TL-klasse og så er resten av førsteelveren dårlig og stallen en katastrofe.
Enig med deg der. Det er skremmende at RBH tror at talentene skal komme å heve laget allerede neste sesong. Er bare Haugen som har nivået inne akkurat nå. Selvfølgelig kan jo spillere som Møvik, Møvik, Næs og Haugsdal - samt mindre profilerte som Kittyphong, Tveit, Barmen osv. ta ti sjumilssteg og styrke oss neste sesong, men jeg ville ikke satt pengene mine på det. Neste sesong tror jeg talentene(forutenom Haugen) først og fremst kan bidra med å heve bunnivået i stallen. De kommer inn istedenfor stallfyllet på over 30 og styrker oss på den måten. De er ikke gode nok til å heve toppnivået(igjen, forutenom Haugen) og ikke gode nok til å erstatte de viktige spillerne.

Men på sikt kan de bli det. Det er mange spennende spillere på guttelaget. Alle kjenner jo til Birkelund, Kalve, Grønner og Finne, men vi slo faktisk Viking i kvartfinalen av G16 NM uten noen av disse. Så det er flere spennende spillere bak de mest kjente også. Disse må vi ha i hodet også neste sesong. Det må jobbes med å utvikle dem også på a-laget(gjennom forsiktig matching i TL) sånn at vi om 2-3 år har mange spillere som kan gå inn og ta steget.

Nixon

Quote from: krakra on September 14, 2010, 12:06:28 PM


Når kom egentlig Opdal til Brann? Var ikke han et stortalent før han kom til Brann? Var det ikke derfor Brann ville ha han? Er det forskjell på å komme fra Odda og fra Afrika? Jeg bare spør siden argumentasjonen virker litt merkelig.
Jaiteh har utvilsomt utviklet seg siden første gang han kom til Bergen som 16-åring. At han ikke har fått det store gjennombruddet endrer ikke på det. Eller gjelder listen bare de som akkurat nå spiller fast på laget?

Når det gjelder Pedersen så debuterte han i TL for en annen klubb, og spilte en håndfull kamper der. Så etter min mening er det helt greit at han ikke er med på listen.
Rød makt på Hansa

krakra

September 14, 2010, 13:14:16 PM #994 Last Edit: September 14, 2010, 13:16:53 PM by krakra
Quote from: Nixon on September 14, 2010, 13:11:43 PM
Quote from: krakra on September 14, 2010, 12:06:28 PM


Når kom egentlig Opdal til Brann? Var ikke han et stortalent før han kom til Brann? Var det ikke derfor Brann ville ha han? Er det forskjell på å komme fra Odda og fra Afrika? Jeg bare spør siden argumentasjonen virker litt merkelig.
Jaiteh har utvilsomt utviklet seg siden første gang han kom til Bergen som 16-åring. At han ikke har fått det store gjennombruddet endrer ikke på det. Eller gjelder listen bare de som akkurat nå spiller fast på laget?

Når det gjelder Pedersen så debuterte han i TL for en annen klubb, og spilte en håndfull kamper der. Så etter min mening er det helt greit at han ikke er med på listen.
16-åring nå? Jaiteh kom til Brann i 2007, som 17-åring og fylte vel 18 år samme året.

Opdal og Guntveit er egenutviklete. Haugsdal, Mjelde og Jaiteh er ikke det. Opdal tok steget fra et stort keepertalent til en toppkeeper. Derfor er det greit å si at vi utviklet ham. Jaiteh, Mjelde og Haugsdal har ikke tatt nevneverdige steg etter at de kom til klubben. Mjelde ble jo sparket ut fordi vi mente han ikke var god nok og ble kjøpt tilbake etter at han hadde utviklet seg i Løv-Ham og Sandefjord.

Er det viktig hvor Pedersen debuterte? Det var i Godset han ble en toppspiller. I HamKam var han bare et stort talent i ferd med å stagnere fullstendig. Godset har utviklet Pedersen i langt større grad enn vi utviklet Jaiteh iallefall.
Hvis Jaiteh nå reiser seg fra gjørmen, tar nye steg, etablerer seg i førsteelveren og blir en god TL-spiller, da kan vi begynne å snakke om egenutvikling. Han kom til klubben som en ung, svært lovende spiller og er strengt tatt ikke mer enn det i dag heller.

Nixon

Så det blir en skjønnsmessig vurdering hvem som er egenutviklet eller ikke? Hvis du ikke synes at en spiller er blitt så god som han kunne, eller hva du drømte om, så er han plutselig ikke egenutviklet lenger?
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on September 14, 2010, 13:19:12 PM
Så det blir en skjønnsmessig vurdering hvem som er egenutviklet eller ikke? Hvis du ikke synes at en spiller er blitt så god som han kunne, eller hva du drømte om, så er han plutselig ikke egenutviklet lenger?
Var det det jeg skrev? Jeg mener det blir helt feil å si at en spiller som ikke har tatt noen steg siden han kom til klubben er "egenutviklet". Hvilke steg mener du Jaiteh har gjort? På hvilken måte har vi utviklet ham? Han har sannsyneligvis bltit sterkere, men noe mer enn det? Holder det at en spiller er i klubben i tre år, så har vi utviklet ham selv?

Spillere som har en markant utvikling i klubben og som tar tydelige steg kan vi gjerne ta på oss æren for å ha utviklet. Ikke spillere som stort sett står på stedet hvil. Amankwah har i mye større grad utviklet av oss enn Jaiteh, Haugsdal og Mjelde, men han er ikke på listen fordi han kom et år for sent.

skuteviken

Ehh. Mjelde er forresten egenutviklet.

Det eneste som gjelder er 3 år i klubben før en er fylt 21 i klubben. Dette er NFF/UEFAs definisjon, en kan gjerne si at Huseklepp er utviklet i Brann, det er nok ikke så mange som hadde vært uenig i det feks.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krakra

Quote from: skuteviken on September 14, 2010, 13:23:15 PM
Ehh. Mjelde er forresten egenutviklet.

Det eneste som gjelder er 3 år i klubben før en er fylt 21 i klubben. Dette er NFF/UEFAs definisjon, en kan gjerne si at Huseklepp er utviklet i Brann, det er nok ikke så mange som hadde vært uenig i det feks.
Ja, jeg vet at både Jaiteh, Mjelde og Haugsdal er egenutviklet i følge UEFAs regelverk. Det er også Mathias Møvik, men utover at de hører hjemme under UEFAs kritiserte definisjon på "egenutviklet" er det få grunner for oss å skryte av at vi har utviklet disse spillerne. Huseklepp og Amankwah er i langt større grad egenutviklet enn disse tre.

Hvis man skal ha en litt mer prinsippiell debatt, og ikke bare diskutere hvem som passer inn under UEFAs definisjoner så kan vel iallefall de fleste være enig i at Mjelde ikke er egenutviklet? Selv om UEFAs regelverk sier det.

Nixon

Quote from: krakra on September 14, 2010, 13:22:32 PMVar det det jeg skrev?


Ja. Det var det du skrev. Du bestemmer etter skjønn hvem som er egenutviklet eller ikke basert på hvor god spilleren har blitt. Da basert på hvor god du trodde han skulle bli.

Og en annen ting veldig utenfor topic: Kan du slutte å endre på innleggene dine hele tiden? Over halvparten av innleggene dine blir jo endret på i ettertid mens folk svarer deg. Det er dårlig forumskikk!
Rød makt på Hansa

Go Up