• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Go Down

ostraume

Det er selvsagt ikke utenkelig at Dure blir det neste store. Det er heller ikke utenkelig at han blir snappet om av en annen TL-klubb. Dette er ikke noe Brann kan gjøre noe med, vi kan jo ikke tvinge noen til å signere kontrakt heller. Vi kan selvsagt håpe at Dure, som lokal, vil se på det som stort å få spille og slå gjennom i Brann.

Så lenge han dog er et talent som enda har til gode å etablere seg på et middels adecco-lag må han håndteres deretter mtp lønn/avtale. At han ikke ønsker å tilknyttes (les: kjøpes) Brann i denne omgang er jo bare å ta til orientering. Registrerer at du spekulerer vilt i lønnsbetingelser, vanskelig for oss å si noe om det. Det er nærliggende å anta at han/POL setter en verdi på seg selv som overstiger det et lokalt talent som enda ikke har slått gjennom i Adecco kan forvente.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Huff


krakra

September 10, 2010, 13:47:15 PM #902 Last Edit: September 10, 2010, 13:53:33 PM by krakra
Quote from: ostraume on September 10, 2010, 13:39:26 PM
Det er selvsagt ikke utenkelig at Dure blir det neste store. Det er heller ikke utenkelig at han blir snappet om av en annen TL-klubb. Dette er ikke noe Brann kan gjøre noe med, vi kan jo ikke tvinge noen til å signere kontrakt heller. Vi kan selvsagt håpe at Dure, som lokal, vil se på det som stort å få spille og slå gjennom i Brann.

Så lenge han dog er et talent som enda har til gode å etablere seg på et middels adecco-lag må han håndteres deretter mtp lønn/avtale. At han ikke ønsker å tilknyttes (les: kjøpes) Brann i denne omgang er jo bare å ta til orientering. Registrerer at du spekulerer vilt i lønnsbetingelser, vanskelig for oss å si noe om det. Det er nærliggende å anta at han/POL setter en verdi på seg selv som overstiger det et lokalt talent som enda ikke har slått gjennom i Adecco kan forvente.

Huff

Såvidt jeg har sett er det kun Dure, Nordtveit og Wemberg (Moss/solgt til Molde?) som har spilt i en av de to øverste divisionene som stopper, i alderen 17 og nedover de siste årene. Samtlige tre i Adecco.

krakra

September 10, 2010, 14:14:42 PM #904 Last Edit: September 10, 2010, 14:18:20 PM by krakra
Noe sånt. Vet ikke når Hovland debuterte. Uansett så er Wemberg nå i Molde og kan fort få spilletid der allerede i år, Nordtveit er jo udiskutabelt et megatalent som sikkert kunne spilt i PL for en mindre klubb enn Arsenal allerede nå. Spilte iallefall regelmessig for Nurnberg i Bundesliga som 19-åring i fjor.

Dure, Wemerg, Nordtviet, samt Wangberg, Hovland og kanskje Rogne er i mine øyne Norges største stoppertalenter. Og det inkluderer både Strandberg og Forren.

I rangert rekkefølge blir det(i mine øyne iallefall)

Nordtveit



Hovland
Wangberg
Wemberg
Dure
Rogne
Strangberg
Forren
Røed

Huff

Tenkte på spillere under 20 jeg, men glemte Strandberg som vel er nitten. Elers usikker på Hovland, men mener Rogne debuterte som 17-åring i TL. Uansett blir da listen over spillere på 17 og nedover trolig ikke på over fem spillere.

krakra

Quote from: Huff on September 10, 2010, 14:25:00 PM
Tenkte på spillere under 20 jeg, men glemte Strandberg som vel er nitten. Elers usikker på Hovland, men mener Rogne debuterte som 17-åring i TL. Uansett blir da listen over spillere på 17 og nedover trolig ikke på over fem spillere.
Joda, men så var det snakk om spillere som var etablerte som 17-åringer, ikke bare hadde debutert. For Dure har jo også debutert. Wemberg etablerte seg for Moss i fjor, Nordtveit var også etablert. Usikker på når Hovland etablerte seg på Sogndal, men mener at det var året han fylte 18. Sandberg spilte regelmessig i Adeccoligaen i fjor, men da som 18-19åring. Rogne ble vel ikke etablert på Stabæk for i fjor, da som 19-åring.

ostraume

Quote from: krakraSummen om 240k er ikke en vill spekulasjon, men et tall som kommer fra en som kjenner Løv-Ham bra. Du er veldig opphengt i at Dure ikke er etablert i Løv-Ham og innbiller deg tydeligvis at en 17 år gammel stopper iallefall må etablere seg i Adecco hvis han skal være noe stort talent.


Du må virkelig slutte med denne stråmannsargumentasjonen. Jeg har da ikke sagt noe i nærheten av dette


Quote from: krakraKan du peke på hvor mange 17 år gamle stoppere som har spilt fast i de to øverste divisjonene de siste årene? Når Dure blir tatt ut til landslaget i årsklassen over ham, spiller fra start og blir kåret til banens beste, for så å bli tatt ut i neste samling og spille hele kampen der og burde det strengt tatt ikke være noen diskusjon om han er et stort talent heller ikke. Dure er et nasjonalt talent, ikke bare en brukbar lokal ungdom, men jeg registrerer at enkelt sliter med å akseptere at det faktisk finnes store talenter i Bergen.


Du argumenterer friskt mot stråmannen din her. Det burde virkelig ikke være noen diskusjon om han er et stort talent? Finnes ikke talenter i Bergen? Mulig jeg er glemsk, men dette har jeg aldri sagt noe om. Jeg antar du har forstålese for at jeg ikke kaster meg inn og tar tak i disse argumentene.

Du har for øvrig gode poenger i innlegget over, og Brann burde kanskje vært enda tidligere ute og sikret seg de som de har tro på. Selv om jeg synes 17 ikke er så verst tidlig.

Når det gjelder dette lønnsspørsmålet så får jeg bare gjenta at jeg (og vi?) ikke har nok innsikt i faktiske forhold. Om du har reelle tall fra noenlunde sikre kilder så kom for all del med disse. Om det er slik at Dure ble tilbudt 230K og krevde 240K og det strandet på det så er det sevsagt svakt av både Brann og Dure. Når forhandlingene nå ikke ble suksessfulle så velger jeg å anta at avstanden mellom krav og tilbud var litt større enn noen tusenlapper.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Læreren

Nå som Dure ikke blir Brannspiller,må vi ha inn/flytte opp en annen spiller med lokal forankring frem mot 2011-sesongen. Det lå i kortene at de to lokale spillerne i 2011 skulle bli Dure og Haugen, men nå blir det jo kun Haugen av de to. Skal ikke se bort i fra at Grønner eller Kalve blir A-lagsspiller fra og med neste sesong.

krakra

Hvorfor nevner du at "Dure ikke har klart å etablere seg på et middels Adeccoligalag" hele tiden da? Nei, han har ikke det. Så han er kanskje ikke noen Nordtveit, men hva så? Han er likefult et veldig stort talent og en spiller Brann burde strekke seg for å sikre oss. Ikke fordi han skal bidra nå, men for å forhindre at han, som endel andre, forsvinner ut av fylket å slår igjennom i en annen klubb. Dette mener jeg bør gjøres med de største talentene i fylket, ikke nødvendigvis alle.

Problemet er jo ikke at Brann er for sent ute med å "sikre seg" Dure. Problemet er jo at vi ikke har sikret oss ham. Han vraket oss, eventuelt vi vraket ham. Det hadde ikke vært noe problem å hente ham nå, dersom vi faktisk hadde hentet ham.

Det ble sagt på VGD av en som kjenner til Løv-Ham at Branns tilbud var 180.000 og Dures krav 240.000. Jeg kjenner et par som følge Løv-Ham har hadde hørt det samme. Løv-Ham er en liten amatørklubb og det ikke neppe vanskelig å få vite hva som skjedde dersom man kjenner klubben godt.

krakra

September 10, 2010, 15:17:43 PM #910 Last Edit: September 10, 2010, 15:24:42 PM by krakra
Quote from: Læreren on September 10, 2010, 15:12:49 PM
Nå som Dure ikke blir Brannspiller,må vi ha inn/flytte opp en annen spiller med lokal forankring frem mot 2011-sesongen. Det lå i kortene at de to lokale spillerne i 2011 skulle bli Dure og Haugen, men nå blir det jo kun Haugen av de to. Skal ikke se bort i fra at Grønner eller Kalve blir A-lagsspiller fra og med neste sesong.
Jeg tror strengt tatt alle de "kjente" Brannjuniorene får proffkontrakt. Kalve, Møvik, Grønner og Næs. Situasjonen neste sesong er ganske spesiell med tanke på hvor tynn stallen egentlig er og RBH har sagt at endel av planen er å fylle på med unggutter. Jeg tror iallefall spillere som Gylfi, Nielsen, Kalvenes og Guntveit blir erstattet med talenter. Så får vi håpe at Bakke og Solli blir erstattet med kvalitet. PVM og, hvis han ikke signerer ny kontrakt

Så er det jo lov å håpe at grunnen til at Brann avviste Dures lønnskrav er at de rett og slett ikke hadde råd til å betale ham ut året og at vi henter ham i vinter.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on September 10, 2010, 10:00:11 AM
Quote from: ostraume on September 10, 2010, 08:32:26 AM
Jeg skjønner ikke helt hva "Kongene på stadion" har gjort galt her. Dure var ønsket på en moderat kontrakt, men takket nei etter råd fra POL. Hva kan man gjøre?
De kunne gitt ham det han krevde. Som også var en svært moderat lønn.

Hadde nå Dure unntaket og Haugen regelen hadde det neppe vært noe problem, men når vi skal "satse på talentene" og "gi Brann et lokalt preg" er det selvfølgelig skadelig når bare 1/5 av de største talentene i Hordaland, som ikke spiller i Brann velger å vrake klubben eller "ikke er god nok".


Skjønner du ikke at det er altfor tidlig å konkludere med dette etter så kort tid?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

September 10, 2010, 15:51:24 PM #912 Last Edit: September 10, 2010, 15:53:59 PM by krakra
Quote from: Klaus_Brann on September 10, 2010, 15:47:47 PM
Quote from: krakra on September 10, 2010, 10:00:11 AM
Quote from: ostraume on September 10, 2010, 08:32:26 AM
Jeg skjønner ikke helt hva "Kongene på stadion" har gjort galt her. Dure var ønsket på en moderat kontrakt, men takket nei etter råd fra POL. Hva kan man gjøre?
De kunne gitt ham det han krevde. Som også var en svært moderat lønn.

Hadde nå Dure unntaket og Haugen regelen hadde det neppe vært noe problem, men når vi skal "satse på talentene" og "gi Brann et lokalt preg" er det selvfølgelig skadelig når bare 1/5 av de største talentene i Hordaland, som ikke spiller i Brann velger å vrake klubben eller "ikke er god nok".


Skjønner du ikke at det er altfor tidlig å konkludere med dette etter så kort tid?
Konkludere med hva?

Klaus_Brann

Quote from: Huff on September 10, 2010, 14:09:02 PM
Såvidt jeg har sett er det kun Dure, Nordtveit og Wemberg (Moss/solgt til Molde?) som har spilt i en av de to øverste divisionene som stopper, i alderen 17 og nedover de siste årene. Samtlige tre i Adecco.


Nå gidder jeg ikke lete frem evt. flere 17-åringer, men Markus Henriksen har da vitterlig spilt en del før han ble 18.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Henriksen er ikke stopper. Det er vanskeligere å få seg spilletid som 3. eller 4. valg på stopperplassen enn som 3. eller 4. valg på midtbanen.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on September 10, 2010, 15:51:24 PM
Quote from: Klaus_Brann on September 10, 2010, 15:47:47 PM
Quote from: krakra on September 10, 2010, 10:00:11 AM
Quote from: ostraume on September 10, 2010, 08:32:26 AM
Jeg skjønner ikke helt hva "Kongene på stadion" har gjort galt her. Dure var ønsket på en moderat kontrakt, men takket nei etter råd fra POL. Hva kan man gjøre?
De kunne gitt ham det han krevde. Som også var en svært moderat lønn.

Hadde nå Dure unntaket og Haugen regelen hadde det neppe vært noe problem, men når vi skal "satse på talentene" og "gi Brann et lokalt preg" er det selvfølgelig skadelig når bare 1/5 av de største talentene i Hordaland, som ikke spiller i Brann velger å vrake klubben eller "ikke er god nok".


Skjønner du ikke at det er altfor tidlig å konkludere med dette etter så kort tid?
Konkludere med hva?


Du snakker om talentarbeidet til Brann, og at det er skadelig når bare 1/5 av de største talentene kommer.
Jeg synes det blir litt vel tidlig å konkludere med dette, når det knapt har kommet i gang.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: krakra on September 10, 2010, 15:57:58 PM
Henriksen er ikke stopper. Det er vanskeligere å få seg spilletid som 3. eller 4. valg på stopperplassen enn som 3. eller 4. valg på midtbanen.


Beklager den, trodde det sto spillere.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Quote from: Klaus_Brann on September 10, 2010, 15:59:10 PM
Quote from: krakra on September 10, 2010, 15:51:24 PM
Quote from: Klaus_Brann on September 10, 2010, 15:47:47 PM
Quote from: krakra on September 10, 2010, 10:00:11 AM
Quote from: ostraume on September 10, 2010, 08:32:26 AM
Jeg skjønner ikke helt hva "Kongene på stadion" har gjort galt her. Dure var ønsket på en moderat kontrakt, men takket nei etter råd fra POL. Hva kan man gjøre?
De kunne gitt ham det han krevde. Som også var en svært moderat lønn.

Hadde nå Dure unntaket og Haugen regelen hadde det neppe vært noe problem, men når vi skal "satse på talentene" og "gi Brann et lokalt preg" er det selvfølgelig skadelig når bare 1/5 av de største talentene i Hordaland, som ikke spiller i Brann velger å vrake klubben eller "ikke er god nok".


Skjønner du ikke at det er altfor tidlig å konkludere med dette etter så kort tid?
Konkludere med hva?


Du snakker om talentarbeidet til Brann, og at det er skadelig når bare 1/5 av de største talentene kommer.
Jeg synes det blir litt vel tidlig å konkludere med dette, når det knapt har kommet i gang.
Du syns det er for tidlig å konkludere med at det er skadelig hvis 4/5 av de største talentene i fylket kommer til Brann? Jeg syns ikke det. Jeg syns det er ganske opplagt. Det betyr selvfølgelig ikke at det er helt umulig å få et fungerende talentarbeid, men det sier seg selv at det ville vært bedre hvis over halvparten av de største talentene utenfor klubben gikk til oss istedenfor Odd, Haugesund, Sogndal og andre klubber vi konkurrerer med.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on September 10, 2010, 16:01:43 PM
Quote from: Klaus_Brann on September 10, 2010, 15:59:10 PM
Quote from: krakra on September 10, 2010, 15:51:24 PM
Quote from: Klaus_Brann on September 10, 2010, 15:47:47 PM
Quote from: krakra on September 10, 2010, 10:00:11 AM
Quote from: ostraume on September 10, 2010, 08:32:26 AM
Jeg skjønner ikke helt hva "Kongene på stadion" har gjort galt her. Dure var ønsket på en moderat kontrakt, men takket nei etter råd fra POL. Hva kan man gjøre?
De kunne gitt ham det han krevde. Som også var en svært moderat lønn.

Hadde nå Dure unntaket og Haugen regelen hadde det neppe vært noe problem, men når vi skal "satse på talentene" og "gi Brann et lokalt preg" er det selvfølgelig skadelig når bare 1/5 av de største talentene i Hordaland, som ikke spiller i Brann velger å vrake klubben eller "ikke er god nok".


Skjønner du ikke at det er altfor tidlig å konkludere med dette etter så kort tid?
Konkludere med hva?


Du snakker om talentarbeidet til Brann, og at det er skadelig når bare 1/5 av de største talentene kommer.
Jeg synes det blir litt vel tidlig å konkludere med dette, når det knapt har kommet i gang.
Du syns det er for tidlig å konkludere med at det er skadelig hvis 4/5 av de største talentene i fylket kommer til Brann? Jeg syns ikke det. Jeg syns det er ganske opplagt. Det betyr selvfølgelig ikke at det er helt umulig å få et fungerende talentarbeid, men det sier seg selv at det ville vært bedre hvis over halvparten av de største talentene utenfor klubben gikk til oss istedenfor Odd, Haugesund, Sogndal og andre klubber vi konkurrerer med.


Morroklumpen.

Det er helt greit for min del hvis du en dag bestemmer deg for å stå for det du skriver, og ikke tillegge meg meninger. Det blir fordummende.

Jeg vet ikke om jeg bør bruke tid på å skrive det en gang, men jeg skal gjøre det;
Du snakker om det som allerede har skjedd, dermed har du allerede konkludert. Ikke noe hvis.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

September 10, 2010, 16:17:45 PM #919 Last Edit: September 10, 2010, 16:24:08 PM by krakra
Greit. Syns du det er for tidlig å konkludere med at det er skadelig for talentsatsningen at 4/5 av de største talentene vraker oss hvis dette tallet ikke forbedrer seg?

Bedre? Det er et helt åpent spørsmål

Skulle situasjonen forbedre seg og talentene rundt omkring begynner å strømme til klubben, men den forbedrer seg jo ikke så lenge de fortsetter å si nei og derfor er det ikke greit når et talent som Dure velger å ikke bli Brannspiller, eller enda verre, Brann bestemmer seg for at han ikke er god nok

Klaus_Brann

Quote from: krakra on September 10, 2010, 16:17:45 PM
Greit. Syns du det er for tidlig å konkludere med at det er skadelig for talentsatsningen at 4/5 av de største talentene vraker oss hvis dette tallet ikke forbedrer seg?

Bedre? Det er et helt åpent spørsmål

Skulle situasjonen forbedre seg og talentene rundt omkring begynner å strømme til klubben, men den forbedrer seg jo ikke så lenge de fortsetter å si nei og derfor er det ikke greit når et talent som Dure velger å ikke bli Brannspiller, eller enda verre, Brann bestemmer seg for at han ikke er god nok


Hva er poenget med å konkludere med noe nå, før man har noe å slå i bordet med?
Hvis det en gang i fremtiden skulle bli slik at 4/5 av de største talentene vraker oss, er det selvfølgelig uheldig for oss, og liten tvil om at det skader satsinga.

De har da nettopp hentet Haugen, bruker mange mill i året på talentsatsing, har et styrevedtak på at to talenter skal inn i stallen hvert år, og generellt godt hardt ut med dette i media.

Situasjonen har allerede forbedret seg fra tidligere.
Fortsetter å si nei til talenter som Dure?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

September 10, 2010, 17:03:36 PM #921 Last Edit: September 10, 2010, 17:21:22 PM by krakra
Jeg konkluderer da bare med at dagens situasjon ikke er god nok og at Brann i dag er for dårlige til å få talentene utenfor Brann til å komme til klubben. Ja, vi signerte Haugen, men det burde da være et absolutt minstekrav. Strengt tatt burde minstekravet ligget på at begge stortalentene til farmerklubben vår kom til oss. Haugen er uansett fortsatt bare unntaket. Røed

Det er vel du som mener at Brann vraket Dure er det ikke? Skal Brann fortsette å mene at talenter som Dure, som er en av de beste i Norge i sin posisjon, ikke er gode nok for oss blir det virkelig ikke rekruttert mange talentene fra annet enn juniorlaget de neste årene.

Jeg syns ikke det er greit at et av landes største stoppertalenter vraker oss/blir vraket fordi Brann ikke er villig til å strekke seg litt overhodet.

Jeg syns heller ikke situasjonen er ok bare fordi vi klarte å signere Haugen. Hva slags prestasjon er det egentlig+ Det blir som å si at du er fornøyd med RBHs reforhandlingsevner fordi han klarte å signere ny kontrakt med Yaw, men Solli sannsyneligvis forsvinner og PVM ennå ikke har signert noe som helst.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on September 10, 2010, 17:03:36 PM
Jeg konkluderer da bare med at dagens situasjon ikke er god nok og at Brann i dag er for dårlige til å få talentene utenfor Brann til å komme til klubben. Ja, vi signerte Haugen, men det burde da være et absolutt minstekrav. Strengt tatt burde minstekravet ligget på at begge stortalentene til farmerklubben vår kom til oss. Haugen er uansett fortsatt bare unntaket.

Det er vel du som mener at Brann vraket Dure er det ikke? Skal Brann fortsette å mene at talenter som Dure, som er en av de beste i Norge i sin posisjon, ikke er gode nok for oss blir det virkelig ikke rekruttert mange talentene fra annet enn juniorlaget de neste årene.



Jeg synes ikke den er så gale jeg, men den kunne alltid vært bedre.
Hvem er det som setter det kravet da? Jeg synes det er helt greit at Brann ikke ville gi Dure mer i lønn nå.
Han er 17 år.

Detaljene rudt kontrakten annet enn lønna nå, vet jeg ikke, så det blir bare spekulering.
Men det kunne gått an å ha med i kontrakten at han får lønnsøkning per år hvis de og de punktene blir oppfyllt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

September 10, 2010, 17:23:38 PM #923 Last Edit: September 10, 2010, 17:25:11 PM by krakra
Quote from: Klaus_Brann on September 10, 2010, 17:13:23 PM
Quote from: krakra on September 10, 2010, 17:03:36 PM
Jeg konkluderer da bare med at dagens situasjon ikke er god nok og at Brann i dag er for dårlige til å få talentene utenfor Brann til å komme til klubben. Ja, vi signerte Haugen, men det burde da være et absolutt minstekrav. Strengt tatt burde minstekravet ligget på at begge stortalentene til farmerklubben vår kom til oss. Haugen er uansett fortsatt bare unntaket.

Det er vel du som mener at Brann vraket Dure er det ikke? Skal Brann fortsette å mene at talenter som Dure, som er en av de beste i Norge i sin posisjon, ikke er gode nok for oss blir det virkelig ikke rekruttert mange talentene fra annet enn juniorlaget de neste årene.



Jeg synes ikke den er så gale jeg, men den kunne alltid vært bedre.
Hvem er det som setter det kravet da? Jeg synes det er helt greit at Brann ikke ville gi Dure mer i lønn nå.
Han er 17 år.

Detaljene rudt kontrakten annet enn lønna nå, vet jeg ikke, så det blir bare spekulering.
Men det kunne gått an å ha med i kontrakten at han får lønnsøkning per år hvis de og de punktene blir oppfyllt.
Hvem er det som setter kravet? Jeg forventer at Brann, som med hvilken som helst spiller, forhandler. De kommer med et tilbud, Dure kommer med et krav og så forhandler man som to parter. Ikke hvor den ene parten er helt sjef og den andre skal være fornøyd bare fordi han får lov å snakke med dem.
Man kan selvfølgelig ta den arrogante veien, hvor man innbiller seg at Dure er den eneste som har noe å tjene på at han kommer til oss og bør være takknemmelig bare for å få muligheten, men den funker tydeligvis ikke.

Jeg syns ikke det er greit at et av landes største stoppertalenter vraker oss/blir vraket fordi Brann ikke er villig til å strekke seg litt overhodet.

Jeg syns heller ikke situasjonen er ok bare fordi vi klarte å signere Haugen. Hva slags prestasjon er det egentlig+ Det blir som å si at du er fornøyd med RBHs reforhandlingsevner fordi han klarte å signere ny kontrakt med Yaw, men Solli sannsyneligvis forsvinner og PVM ennå ikke har signert noe som helst.

Nixon

Quote from: krakra on September 10, 2010, 17:23:38 PMJeg forventer at Brann, som med hvilken som helst spiller, forhandler. De kommer med et tilbud, Dure kommer med et krav og så forhandler man som to parter. Ikke hvor den ene parten er helt sjef og den andre skal være fornøyd bare fordi han får lov å snakke med dem.


Jøss, du er heldig som fikk lov til å være med på forhandlingene! Var det spennende? Fikk dere mat?
Rød makt på Hansa

krakra

September 10, 2010, 18:22:00 PM #925 Last Edit: September 10, 2010, 18:28:42 PM by krakra
Jeg var ikke på forhandlingene, men jeg  vet at Brann var veldig lite villige til å strekke seg utover sitt opprinnelige tilbud. Dures krav var opprinnelig 300.000.

Hvem var det som nevnte at både Dure og Haugen fikk et dårlig inntrykk da de var i samtaler med Brann forresten? Moldstad skal skulle visstnok ha vært temmelig arrogant.

Nixon

Quote from: krakra on September 10, 2010, 18:22:00 PMJeg var ikke på forhandlingene


Min feil. Det virket bare sånn...

Men apropos lønn. Her er et annet stoppertalent som er hele 19 år. Og som allerede har spilt mye i Tippeligaen. Man skulle jo tro at han med Kraka sin kalkulator må tjene minst 250.000 for at klubben hans, i dette tilfelle Strømsgodset, virkelig skal vise at de setter pris på han og verdsetter talentet hans. Men, nei, han tjener usle 30.000 kroner i året. Langt under denne minstelønnen som kraka prediker. En skam!

http://dt.no/godset/drom-ble-virkelighet-1.5550669
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on September 10, 2010, 18:33:29 PM
Quote from: krakra on September 10, 2010, 18:22:00 PMJeg var ikke på forhandlingene


Min feil. Det virket bare sånn...

Men apropos lønn. Her er et annet stoppertalent som er hele 19 år. Og som allerede har spilt mye i Tippeligaen. Man skulle jo tro at han med Kraka sin kalkulator må tjene minst 250.000 for at klubben hans, i dette tilfelle Strømsgodset, virkelig skal vise at de setter pris på han og verdsetter talentet hans. Men, nei, han tjener usle 30.000 kroner i året. Langt under denne minstelønnen som kraka prediker. En skam!

http://dt.no/godset/drom-ble-virkelighet-1.5550669
Jeg vet endel om hva som ble sagt under forhandlingene selv om jeg ikke var der.

Jeg, trodde minstelønnen var 180.000. Tydelig at jeg tok feil der, men det er likevel en forskjell på en spiller som tar steget opp fra egen juniorstall og en spiller som skal gå fra en annen klubb hva krav anngår. Dure kommer til å spille for Løv-Ham neste sesong uansett. Den eneste forskjellen er at han nå kan gå til hvilken som helst klubb han vil, istedenfor å være bundet til en klubb med elendig historikk på talentutviklingen og som nekter å strekke seg en millimeter i forhandlingene. Syns igrunnen valget hans var helt naturlig.

Sætra var jo allerede i Godset, eneste forskjellen ved signeringen av proffkontrakten var at han kunne spille i TL. Da er det ikke rart han ikke stiller noe særlige krav.

Nixon

Og en annen ting når vi sammenligner med denne Sætre og Strømsgodset. Han tilnærming er at en "Drøm ble virkelighet". Man kan sikkert sette fingeren på en del av det Brann har gjort i forhandlingene. Men denne tilnærmingen synes helt fraværende i f.eks. Dure sitt tilfelle. Som Brannsupporter synes jeg faktisk at det hadde vært fint når vi snakker om en lokal spiller. Eller det bare naivt? Tenker alle bare på penger nå?
Rød makt på Hansa

krakra

September 10, 2010, 18:46:03 PM #929 Last Edit: September 10, 2010, 18:49:56 PM by krakra
Quote from: Nixon on September 10, 2010, 18:43:16 PM
Og en annen ting når vi sammenligner med denne Sætre og Strømsgodset. Han tilnærming er at en "Drøm ble virkelighet". Man kan sikkert sette fingeren på en del av det Brann har gjort i forhandlingene. Men denne tilnærmingen synes helt fraværende i f.eks. Dure sitt tilfelle. Som Brannsupporter synes jeg faktisk at det hadde vært fint når vi snakker om en lokal spiller. Eller det bare naivt? Tenker alle bare på penger nå?
Penger? Dure vil vel først og fremst bli en toppspiller. Historien tilsier jo at går du til Brann som talent litt bak TL-standar så svekker du den muligheten en god del. Men det er klart, lønnstilbudet tilsier jo hvor interessert klubben egentlig er. Hadde Brann virkelig ønsket seg Dure burde det ikke være vanskelig å strekke seg seksti tusen over det man egentlig hadde tenkt seg. Når de nekter dette gir dette også en viss signaleffekt. Dure har jo POL som agent og mannen er neppe dum. Brann har fått kritikk for talentarbeidet sitt og plutselig begynner de å samle sammen alt som fins av talenter i fylket. Det er jo forsåvidt fornuftig, men det er jo forståelig hvis POL og Dure er litt skeptisk til om Brann virkelig ønsker Dure fordi de vil satse på ham eller om de bare gjør det for å dempe kritikken.

Nixon

Klart han vil bli toppspiller, og Brann sitt rykte som talentutviklere har sikkert også påvirket valget hans. Men det endrer ikke det faktum at han etter min mening har et helt hinsides syn på sin egen markedsverdi. Fyren krevde etter ditt utsagn 300.000 kroner. Det sier ganske mye etter min mening. Og ditt syn på forhandlinger er jo også litt på siden vil jeg påstå. Det kan ikke være sånn at en spiller kan starte på en helt urimelig sum, og forvente at Brann skal møte han på halvveien. Da er klubben ute å kjøre økonomisk igjen ganske fort.
Rød makt på Hansa

krakra

September 10, 2010, 19:25:58 PM #931 Last Edit: September 10, 2010, 20:39:48 PM by krakra
Kanskje ikke, men Brann rikket seg ikke en cm. Dure gikk ganske fort ned til 240.000, som i mine øyne er en helt fair sum for en såpass talentfull og ettertraktet spiller som Dure med tanke på Branns nåværende lønnspolitikk og det er samme summen som Yaw fikk da han kom til klubben som et langt mindre talent. Brann rikket seg fortsatt ikke. Jeg tror ikke Brann havner i økonomiske problemer ved å gi en talentfull spiller som Dure 250.000 i året. Da er det vel heller de fem millionene vi bruker i året på utviklingsavdelingen som vil knekke oss. Det er selvfølgelig ikke en lønn vi skal gi til ungguttene som tar steget fra eget juniorlag, men Dure er ikke Branneiendom og ved å knytte seg til Brann ofrer han endel valgmuligheter. Det ønsker han naturlig nok å bli kompensert for. For en spiller på Branns juniorlag er jo en proffkontrakt bare en forfremmelse. De er allerede i klubben og den eneste forskjellen er at de kan spille a-lagskamper. Da er kravene mindre.

Klarer Dure å etablere seg på Løv-Ham neste sesong blir det neppe vanskelig å få bedre tilbud enn 180k i året. For både Brann og Dure handler det ikke bare om nå, men om framtiden. Brann må vurdere om de tror Dure vil utvikle seg til å bli en toppspiller vi må ha i stallen. Hvis de tror det bør de være villige til å gamble med en årslønn på 250.000. Jeg syns egentlig det er en ganske liten risiko. Når Brann nekter å strekke seg en cm for å få Dure til klubben så signaliserer jo det at man ikke finner ham verdt den risikoen. Det er jo og en vurdering. Kanskje må man bare respektere den, men jeg mener iallefall den blir feil. Eventuelt kan det være at Brann gambler på en annen måte og satser på at de kan vente litt og se ann Dure i Løv-Ham neste sesong og hente ham hvis han viser seg fram. Risikoen her ligger jo i at hvem som helst kan komme og hente Dure da.

For Dure handler det om å binde seg til Brann de neste tre årene, og ofre muligheten til andre klubber. Man kan jo si at Dure, som Brann, må ta en sjans, men for hva? Ved å signere for Brann nå vil han i beste fall bli leid ut igjen til Løv-Ham, men der spiller han jo uansett. Så da blir det jo ingen forskjell forutenom en litt høyere lønn og tapte valgmuligheter. Skarsfjord sier kanskje at døren kan være lukket for Dure, men hvis Dure etablerer seg i Adeccoligaen neste sesong og bestemmer seg for at han ønsker seg til Brann nå både tror og håper jeg at Brann ikke vil si nei.

skuteviken

Hallo??!

Krakra ? Er ikke alt dette basert på en VGD debattant...... ?

Jeg klarer seriøst ikke å begynne å diskutere dette på det grunnlaget.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krakra

Quote from: skuteviken on September 10, 2010, 21:04:44 PM
Hallo??!

Krakra ? Er ikke alt dette basert på en VGD debattant...... ?

Jeg klarer seriøst ikke å begynne å diskutere dette på det grunnlaget.
Jeg hørte det først fra en på VGD ja, men kjenner et par stykker som kjenner godt til Løv-Ham og de sier det samme. 

kabelmann

At man har spilt på et Gxx-landslag trenger ikke bety annet enn at det ikke finnes andre som er bedre i den posisjonen. Spill på et Gxx-landslag er ikke et kvalitetsstempel i seg selv.
En spiller kan også hentes inn på et landslag fordi han passer lagets spillemåte bedre enn andre, dekker et behov om du vil, ikke nødvendigvis fordi han er best i landet.

Det kunne forøvrig vært interessant med en hvor-er-de-idag-oversikt over spillere som spilte på g15/16/17 for en fem til ti år siden.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

September 10, 2010, 22:20:37 PM #935 Last Edit: September 10, 2010, 22:28:14 PM by krakra

kabelmann

Quote from: krakra on September 10, 2010, 22:20:37 PM


Nei, man trenger ikke vrake de, men det er ikke sikkert nevnte talenter skal sette betingelsene heller. Det er et stykke å gå fra Gxx til et nivå hvor man kan rettferdiggjøre investeringen, og nettopp derfor hadde det vært interessant med en "hvor er de nå"-liste.

For min del høres 230.000 kroner med en "take it or leave it" på kjøpet helt greit ut.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

September 10, 2010, 22:47:10 PM #937 Last Edit: September 10, 2010, 22:51:50 PM by krakra
Quote from: kabelmann on September 10, 2010, 22:40:44 PM
Quote from: krakra on September 10, 2010, 22:20:37 PM


Nei, man trenger ikke vrake de, men det er ikke sikkert nevnte talenter skal sette betingelsene heller. Det er et stykke å gå fra Gxx til et nivå hvor man kan rettferdiggjøre investeringen, og nettopp derfor hadde det vært interessant med en "hvor er de nå"-liste.

For min del høres 230.000 kroner med en "take it or leave it" på kjøpet helt greit ut.
Mulig, men prestasjonene for Gxx bør vise at gutten har et stort potensiale. Storspilte for G16-landslaget i fjor, har fortsatt med å storspille for G17-landslaget i år, ble så tatt ut på G18 hvor han ble banens beste i første kamp, og det på midtbanen. Var også god sist kamp for G18 i følge rapportene.

Man kan aldri vite om et talent vil slå til eller ikke, men Dure har iallefall grunnlaget som trengs. Gode ferdigheter, amibsjoner og vinnerskalle. Utover det trenger man endel flaks og en klubb som kan talentutvikling og som tørr å satse på en.

230.000 hadde vært en bra deal det, og bare 10k under Dures krav, men Brann gikk aldri over sitt første tilbud. Det er det jeg mener er problemet. Ikke at de ikke logrer med halen og lar seg styre av Dure, men at de ikke er villige til å forhandle med ham i det hele tatt og går ut på en såpass arrogant måte som Skarsfjord gjorde og sier at Dure kan ha ødelagt for seg selv og at døren nå kan være lukket.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on September 10, 2010, 18:39:39 PM
Quote from: Nixon on September 10, 2010, 18:33:29 PM
Quote from: krakra on September 10, 2010, 18:22:00 PMJeg var ikke på forhandlingene


Min feil. Det virket bare sånn...

Men apropos lønn. Her er et annet stoppertalent som er hele 19 år. Og som allerede har spilt mye i Tippeligaen. Man skulle jo tro at han med Kraka sin kalkulator må tjene minst 250.000 for at klubben hans, i dette tilfelle Strømsgodset, virkelig skal vise at de setter pris på han og verdsetter talentet hans. Men, nei, han tjener usle 30.000 kroner i året. Langt under denne minstelønnen som kraka prediker. En skam!

http://dt.no/godset/drom-ble-virkelighet-1.5550669
Jeg vet endel om hva som ble sagt under forhandlingene selv om jeg ikke var der.

Jeg, trodde minstelønnen var 180.000. Tydelig at jeg tok feil der, men det er likevel en forskjell på en spiller som tar steget opp fra egen juniorstall og en spiller som skal gå fra en annen klubb hva krav anngår. Dure kommer til å spille for Løv-Ham neste sesong uansett. Den eneste forskjellen er at han nå kan gå til hvilken som helst klubb han vil, istedenfor å være bundet til en klubb med elendig historikk på talentutviklingen og som nekter å strekke seg en millimeter i forhandlingene. Syns igrunnen valget hans var helt naturlig.

Sætra var jo allerede i Godset, eneste forskjellen ved signeringen av proffkontrakten var at han kunne spille i TL. Da er det ikke rart han ikke stiller noe særlige krav.


Da er jo brått både dine kilder og noe av det vi har diskutert ang. Dure rimelig ute på jordet. Da har jo Brann faktisk strukket seg en del allikevell.

Selvfølgelig er det en forskjell, og den forskjellen viste jo Brann med å legge på ganske mye...Hvordan kan du da si at Brann nekter å strekke seg en millimeter i forhandlingene?

Selvfølgelig kunne Sætra stilt høyere krav.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon

Ja, det ble tidligere i debatten prøvd å hinte om at den minstelønnen gjelder heltidsspillere og at det selvsagt er unge spillere i TL som kombinerer skole med fotballen, og som ikke kommer under denne regelen. Og at Brann dermed ikke har gitt Dure et minimumstilbud som har vært kraka sitt store kronargumet. Men det synker liksom ikke inn...

Ellers så synes jeg at det er litt underlig at det skal være så opplagt at et talent fra Løv-Ham skal ha rett på å kreve så mye lønn, mens et talent fra Brann skal få lommepenger. Forskjellen er ganske stor på det kraka synes er naturlig. Begge spillerne binder seg jo opp i samme klubb, i hendene på de samme talentutviklerne, og ofrer muligheten for å gå til andre klubber. Så hva er egentlig den store forskjellen?
Rød makt på Hansa

Xminator

Quote from: Nixon on September 10, 2010, 18:56:22 PM
Klart han vil bli toppspiller, og Brann sitt rykte som talentutviklere har sikkert også påvirket valget hans. Men det endrer ikke det faktum at han etter min mening har et helt hinsides syn på sin egen markedsverdi. Fyren krevde etter ditt utsagn 300.000 kroner. Det sier ganske mye etter min mening. Og ditt syn på forhandlinger er jo også litt på siden vil jeg påstå. Det kan ikke være sånn at en spiller kan starte på en helt urimelig sum, og forvente at Brann skal møte han på halvveien. Da er klubben ute å kjøre økonomisk igjen ganske fort.
3 poeng. Tar man mange nok 3 poengere vinner man titler. Med titlene følger europacupspill. Med stabil deltakelse i Europacupspill øker statusen på spillerene du til enhver tid har og sjansen for salg blir større.

Mye av grunnen til at det har gått til helvete etter 2007 er denne schizofrene tilnærmingen Brann fikk til spillerkjøp etter at RBH fikk ansvaret. Allerede da fikk vi ett slags vedtak om talentsatsing. Og det virker som Brann skammer seg over å kjøpe gode spillere.

Nixon

Brann bør klare å holde fokus flere steder samtidig. Et fokus på talenter burde ikke stå i veien for å kjøpe etablerte spillere. Men det er vel ganske symptomatisk for dagens situasjon at den største diskusjonen er om en spiller som uansett ikke hadde spilt i klubben til neste år.
Rød makt på Hansa

kabelmann

Quote from: krakra on September 10, 2010, 22:20:37 PM
Jo, jeg vil påstå at det er et kvalitetsstempel å spille fast for et Gxx-landslag. Iallefall å være en nøkkelspiller, som Dure er på G17 eller spille på et landslag for 18-åringer som 17-åring.


Jeg mener fremdeles at det ikke nødvendigvis er et kvalitetsstempel. Om motstanderne våre kan hente en dobbelt så god spiller til halve prisen i utlandet, så er ikke Gxx-statusen et kvalitetsstempel, kun et syltynt alibi for den lokale satsingen.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

September 11, 2010, 12:11:06 PM #943 Last Edit: September 11, 2010, 12:13:25 PM by krakra
Quote from: Nixon on September 11, 2010, 07:47:51 AM
Ja, det ble tidligere i debatten prøvd å hinte om at den minstelønnen gjelder heltidsspillere og at det selvsagt er unge spillere i TL som kombinerer skole med fotballen, og som ikke kommer under denne regelen. Og at Brann dermed ikke har gitt Dure et minimumstilbud som har vært kraka sitt store kronargumet. Men det synker liksom ikke inn...

Ellers så synes jeg at det er litt underlig at det skal være så opplagt at et talent fra Løv-Ham skal ha rett på å kreve så mye lønn, mens et talent fra Brann skal få lommepenger. Forskjellen er ganske stor på det kraka synes er naturlig. Begge spillerne binder seg jo opp i samme klubb, i hendene på de samme talentutviklerne, og ofrer muligheten for å gå til andre klubber. Så hva er egentlig den store forskjellen?
Hva er forskjellen? Forskjelleb er at ved å signere proffkontrakt går våre egne spillere fra å spille amatørfotball til å kunne spille i TL, mens Dure vil spille i Løv-Ham uansett. Forskjellen er at han ved å signere kontrakt med Brann vil være bundet til Brann, mens han ved å ikke gjøre det kan gå til hvem han vil hvis han gjør det bra neste sesong. Inkludert Brann.  Branns juniorspillere kan selvfølgelig nekte å signere proffkontrakt og fortsette å spillle 3. divisjonsfotball for klubben, men ikke si at det ikke blir noe annet.

Men, dette går ikke noe sted så jeg legger diskusjonen død. Vi får vente og se. Hvis Dure om to år spiller fast i TL for en annen klubb kan vi vel si at Brann tabbet seg ut? Hvis han fortsatt sliter med å få spilletid i Løv-Ham er det nok en grei avgjørelse. Kan jo også fortsatt være at han vil spille fast for Brann om to år og det ville jo vært det beste.

Klaus_Brann

Debatten ble lagt død da Nixon la fakta på bordet.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

September 11, 2010, 15:09:15 PM #945 Last Edit: September 11, 2010, 15:12:59 PM by krakra
Nei, strengt tatt ikke. At Godset ga en spiller fra junioravdelingen 30k i året betyr ikke at Brann bør gjøre det samme. Men jeg orker ikke fortsette denne diskusjonen med folk som allerede har bestemt seg for at Brann gjorde alt rett her. Jeg antar at selv dere vil erkjenne at Brann har tabbet seg ut hvis Dure i fremtiden slår igjennom i en annen TL-klubb eller en større liga? Eller vil det selv da være bra at Brann ikke "lot seg diktere" og risikere konkurs ved å gi et av landes største talenter 250k i årslønn?

Lars Sætras utvikling har forøvrig vært formidabel. Da han fikk proffkontrakten var han bare et middels talent som ikke spilte fast for 2. laget i andredivisjon, nå som han har gjort det bra for førstelaget får han nok en ny og godt forbedret kontrakt ganske kjapt.

Nixon

Quote from: krakra on September 11, 2010, 15:09:15 PMMen jeg orker ikke fortsette denne diskusjonen med folk som allerede har bestemt seg for at Brann gjorde alt rett her.


Nåja, jeg vil vel påstå at du er en av de mest utpregede svart/hvit-forumistene her, så det er jo litt morsomt at du ikke vil diskutere med folk som allerede har bestemt seg... For fakta er vel at flere av oss har prøvd å se saken fra flere sider, som f.eks. hva som er vanlig talentlønn i andre TL-klubber.
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on September 11, 2010, 16:53:22 PM
Quote from: krakra on September 11, 2010, 15:09:15 PMMen jeg orker ikke fortsette denne diskusjonen med folk som allerede har bestemt seg for at Brann gjorde alt rett her.


Nåja, jeg vil vel påstå at du er en av de mest utpregede svart/hvit-forumistene her, så det er jo litt morsomt at du ikke vil diskutere med folk som allerede har bestemt seg... For fakta er vel at flere av oss har prøvd å se saken fra flere sider, som f.eks. hva som er vanlig talentlønn i andre TL-klubber.

krakra

On a happier note: Guttelaget vårt slo Viking 3-1 i kvartfinalen av G16 NM. Da er vi iallefall i semifinalen. Vi manglet Grønner og Kalve, tror også Birkelund og Finne manglet. Så det er en sterk seier.

nummer9


Go Up