• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

Onside !!!

Quote from: krakra on May 24, 2009, 14:31:37 PM
Han er vel også 90-modell. Altså 19 år. Ikke så veldig ung altså.


Han er 90 ja. Han og Haugsdal er 90 spillere. Spillere jeg kjenner godt til. Men vil påstå at 19 år er relativt ungt i fotballsammenheng.

monzilla

Når de er 19 år bør de være etablert på et høyt nivå.

dudo

Huseklepp, anyone? ;-)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dudo

19-åringen Stokkelien scoret for øvrig nettopp sitt 4. mål på tre kamper for Start.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

May 24, 2009, 18:46:58 PM #154 Last Edit: May 24, 2009, 18:48:45 PM by krakra
Quote from: Onside !!! on May 24, 2009, 17:00:26 PM
Quote from: krakra on May 24, 2009, 14:31:37 PM
Han er vel også 90-modell. Altså 19 år. Ikke så veldig ung altså.


Han er 90 ja. Han og Haugsdal er 90 spillere. Spillere jeg kjenner godt til. Men vil påstå at 19 år er relativt ungt i fotballsammenheng.
Jeg vil påstå at det er relativt gammelt når man ikke er med i a-stallen enda. Da begynner det å haste. Etablert bør man ikke være, men man bør iallefall være i nærheten av å spille på toppnivå. Sånn som Møvik, han har ikke fått spilt enda, men er med i troppene og får sikkert noen kamper. Han er jo året yngre. Tipper at også Haugsdal ville fått litt spilletid hvis han hadde vært skadefri.

Vil ikke snakke ned fyren, men en 19 åring som får 6 min i en cupkamp mot et 3. divisjonslag er iallefall ikke noe soreklart supertalent:)

Næs er jeg veldig spent på. Fikk 15 min i dag. Gjorde visstnok ikke de store greiene, men kom til et skudd. Man kan vel uansett ikke forvente at en 16 åring(fyller 17) skal gjøre så veldig mye i sin første kamp for a-laget, selv om det mot et 3. divisjonslag. Det ligger nok et lite press på ham, men nå har han spilt for a-laget, han er 16 år og holder han seg skadefri tror jeg han kan bli en veldig god spiller.

Onside !!!

Nå kalte jeg jo ikke han stortalent heller. Men at han kan ha en fremtid i fotball, ja. Men tror også at Haugsdal ville fått mer spilletid om ikke han hadde hatt skadeproblemer, han er en spennende spiller og har noe som veldig få i Brann har, hurtighet og gode egenskaper på hode.

dudo

Når man ser intervjuet som er gjort med Skogsvold og Næs er det ihvertfall ingen tvil om hvem som er mest ambisiøs av dem. Skogsvold virket som om han ikke ante hva han gjorde der.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

monzilla

Hvor gammel var Karadas da han slo gjennom? 17? Hvor gammel var Valencia når han "slo gjennom"? 17? For å dra et ekstremt eksempel, Wayne Rooney var vel 16 da han slo gjennom?

Når samarbeidet med Løv-Ham blir formelt (når/hvis) bør kun de største talentene få være igjen i Brann.

I tillegg bør Brann få et talentprogram på høyskole-nivå.

Ricky

Men som Karadas og Valencia har vist; de som slår igjennom som 17-åringer blir ikke nødvendigvis stort bedre fotballspillere enn dem som slår igjennom som 21-åringer, type Huseklepp og Moa.

krakra

Karadas debuterte året han fylte 18 og spilte 6 seriekamper den sesongen. Så Næs har iallefall litt tid på seg. Spillere over 18-20 og ikke er i nærheten av a-laget bør leies ut til Løv-Ham for å få spille av og til på et høyere nivå. Spillere tidlig i 20 årsalderen som ikke spiller fast bør også leies ut.

krakra

Karadas ble da ganske god?

Lilleheil

Skogvold spilte en del for Fyllingen i 4. div for 2-3 år siden så har smakt på seniornivå en stund. Han kom vel derifra til Brann  for 1-2 år siden. Har tro på at han etter en stund vil ta steget. E tross alt bare Bjørnar Holmvik han skal danke ut ;)
Han er en rask spiller med en solid venstrefot

Huff

May 25, 2009, 13:02:54 PM #162 Last Edit: May 25, 2009, 13:07:41 PM by Huff
Dette; ''er du ikke god nok når du er atten blir du ikke noe som helst,'' argumentet er bare tull. Italias verdensmesterlag hadde minst to spillere som slo gjennom i en alder av 24 år, tror han ene faktisk var 25 eller 26 da han debuterte i serie A, og kom da fra Serie C eller noe, husker ikke navn, men er rimelig sikker på at dette var tilfellet. Jan Koller var vel og 25-26 før han i det hele tatt fikk betalt for å spille fotball, og det finnes sikkert haugevis av andre eksempler her.

ED: og den ene av de nevnte sppillerne var Bayern Munchens Luca Toni, en middelmådighet i serie B og C frem til han var i midten av 20 årene. Senere slett ikke værst, og verdensmester.

storB

..thomas lund ett annet eksempel. Men jo tidligere en slår igjennom, jo bedre er det selvfølgelig, for da har en jo mer tid å utvikle seg på. Men videre så ser det ut som om dagens skakkjørte Brann økonomi kommer til å legge ett stort press på dagens juniorer vedrørende den mye omtalte fornyingen av brann laget til vinteren.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

dudo

http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7757

Det yngler og gror: Tre spillere (94- og 95-modeller) uttatt til ymse talentsamlinger. Løv-Ham hadde etter det jeg kunne se like mange.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Derabilo

Kristoffer Møvik også tatt ut, så da kan vi jo nesten telle 4 for Brann.
Bergen ut av Norge -

Læreren

Riktig. Kristoffer Møvik kommer vel til klubben i sommer?

hanseen

Det viktige er at de kommer til Brann eller at Brann får "kontroll på de" sånn at ikke rivalene våre stjeler Hordalands talenter. Om Brann henter de deretter låner de ut gjør intet da er de under Branns kontroll. Kristoffer Møvik og Anders Næs tror jeg blir veldig spennende !

Spelaren

Er det fleire enn meg som tenker sånn "jaja, blir vel fint lite utav disse uansett"? Kor mange unge lokale har me egentlig fått opp i eliten og etablert på A-laget? Det hadde vore digg å fått til det bartene har fått til med Ciljan og Tettey, men historien har gitt meg absolutt ingen tro på Brann som talentutvikler... Me får knapt sjå disse her for A-laget så eg har mine tvil om at dei nokongong får tatt steget opp. Hadde vore deilig å tatt feil...
Gå av.

storB

Quote from: Spelaren on May 27, 2009, 06:35:27 AM
Er det fleire enn meg som tenker sånn "jaja, blir vel fint lite utav disse uansett"? Kor mange unge lokale har me egentlig fått opp i eliten og etablert på A-laget? Det hadde vore digg å fått til det bartene har fått til med Ciljan og Tettey, men historien har gitt meg absolutt ingen tro på Brann som talentutvikler... Me får knapt sjå disse her for A-laget så eg har mine tvil om at dei nokongong får tatt steget opp. Hadde vore deilig å tatt feil...



Tidene har forhåpentligvis forandret seg, og vi har jo aldri før brukt 10 mill i året på dette området slik vi gjør i dag. Tidligere har vi klart å dyrke frem en og annen helt, men ikke på det systematiske nivået vi forhåpentligvis vil gjøre det på i fremtiden
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Xminator

Helt riktig Spelaren. Selv har jeg en teori om at om talentet er der så kommer det frem nærmest uansett hva galt man gjør. Så når Bergen har hatt problemer med å fostre de helt store fotballspillerene så har det mye å gjøre med at talentet ikke har vært der. Det er selvsagt flott at man legger tilrette for spillere, det handler jo om å trene nok og ha sunne holdninger til det man driver med. Huseklepp var vel av dem som trente en god del mer enn sine jevnaldrende.

Mye av grunnen til at talentet ikke er der er at ungene begynner for sent. De virkelig gode spillerene har dullet med ball siden de kunne gå.

Om Brann mener alvor av å få frem talenter, så åpner man ett akademi i ett fattig land. Gir unger ett utdanningstilbud - og leke med fotball døgnet rundt fra de er 5 år gamle. Det samme får man enkelt og greit ikke gjøre i Norge.

Xminator

Quote from: storB on May 27, 2009, 07:03:38 AM
Quote from: Spelaren on May 27, 2009, 06:35:27 AM
Er det fleire enn meg som tenker sånn "jaja, blir vel fint lite utav disse uansett"? Kor mange unge lokale har me egentlig fått opp i eliten og etablert på A-laget? Det hadde vore digg å fått til det bartene har fått til med Ciljan og Tettey, men historien har gitt meg absolutt ingen tro på Brann som talentutvikler... Me får knapt sjå disse her for A-laget så eg har mine tvil om at dei nokongong får tatt steget opp. Hadde vore deilig å tatt feil...



Tidene har forhåpentligvis forandret seg, og vi har jo aldri før brukt 10 mill i året på dette området slik vi gjør i dag. Tidligere har vi klart å dyrke frem en og annen helt, men ikke på det systematiske nivået vi forhåpentligvis vil gjøre det på i fremtiden

kabelmann

Quote from: Xminator on May 27, 2009, 07:06:58 AM
Helt riktig Spelaren. Selv har jeg en teori om at om talentet er der så kommer det frem nærmest uansett hva galt man gjør. Så når Bergen har hatt problemer med å fostre de helt store fotballspillerene så har det mye å gjøre med at talentet ikke har vært der.

Jeg tror ikke det er så svart hvitt. Det er smått underlig at mens man i andre landsdeler produserer TL-spillere i søkk og kav, så har vi ikke annet enn småtterier å vise til her i bergensområdet. Skyldes dette kun mangel på talent i Bergen eller mangler det et system for å fange opp de som har en fremtid?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Yngve

Quote from: storB on May 27, 2009, 07:03:38 AM
Quote from: Spelaren on May 27, 2009, 06:35:27 AM
Er det fleire enn meg som tenker sånn "jaja, blir vel fint lite utav disse uansett"? Kor mange unge lokale har me egentlig fått opp i eliten og etablert på A-laget? Det hadde vore digg å fått til det bartene har fått til med Ciljan og Tettey, men historien har gitt meg absolutt ingen tro på Brann som talentutvikler... Me får knapt sjå disse her for A-laget så eg har mine tvil om at dei nokongong får tatt steget opp. Hadde vore deilig å tatt feil...



Tidene har forhåpentligvis forandret seg, og vi har jo aldri før brukt 10 mill i året på dette området slik vi gjør i dag.


Det store problemet er at me brukar ikkje ti millionar på det i dag. Det var i utgangspunktet meininga at me skulle bruka 9,5 millionar årleg, men som det stod i årsmeldinga så var dette ein post dei kutta kraftig i i fjor. Så eg reknar med at det vert ein salderingspost i år og, som dei tar pengar frå for å finansiera administrasjonen eller noko..

posemedsnopi

Quote from: Yngve on May 27, 2009, 08:09:06 AM
Quote from: storB on May 27, 2009, 07:03:38 AM
Quote from: Spelaren on May 27, 2009, 06:35:27 AM
Er det fleire enn meg som tenker sånn "jaja, blir vel fint lite utav disse uansett"? Kor mange unge lokale har me egentlig fått opp i eliten og etablert på A-laget? Det hadde vore digg å fått til det bartene har fått til med Ciljan og Tettey, men historien har gitt meg absolutt ingen tro på Brann som talentutvikler... Me får knapt sjå disse her for A-laget så eg har mine tvil om at dei nokongong får tatt steget opp. Hadde vore deilig å tatt feil...



Tidene har forhåpentligvis forandret seg, og vi har jo aldri før brukt 10 mill i året på dette området slik vi gjør i dag.


Det store problemet er at me brukar ikkje ti millionar på det i dag. Det var i utgangspunktet meininga at me skulle bruka 9,5 millionar årleg, men som det stod i årsmeldinga så var dette ein post dei kutta kraftig i i fjor. Så eg reknar med at det vert ein salderingspost i år og, som dei tar pengar frå for å finansiera administrasjonen eller noko..


Det er jo smått skandaløst hvis det skjer. Skal det satses på talentarbeid, bør de gi full gass og ikkje se seg tilbake. Dette blir jo, akkurat som Xminator påpeker, nok eit skippertak som renner ut i sanden.

Det er i hvertfall positivt at Brann bruker 2 laget som utviklingsarena for juniorene sine. Det kan da ikkje være helt feil. Blir spennende å se disponeringen av spillerne når Brann2 rykker opp i 2. div.

dudo

Var det ikke slik at SPV skulle være med på finansieringen av dette, men de trakk seg?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

karen1

Kostnadene er altfor store med å utvikle, bedre å hente lokaltalent enn å utvikle de fra bunnen av.

BojeN

ojeN

Læreren

Quote from: BojeN on May 31, 2009, 14:48:31 PM
Og der var kostnadene blitt for store?

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=543955


Nei, nå må du lese artikkelen før du stiller spørsmål. Dette er skjedd pga et nytt trenerteam er kommet inn og vil ha ring på sin måte. Måten Nilsen ville gjøre det på resulterte i at Knutsen ikke hadde noen arbeidsoppgaver. Arbeidsoppgavene han hadde under Mjelde er gitt til andre under Nilsens regi, derfor forlater han klubben.

Dette kommer klartog tydelig frem i artikkelen...

Nixon

http://www.youtube.com/watch?v=-sistAm7zMM

Når jeg ser på dette talentet fra Haugesund lurer jeg på to ting:
Kjenner Skarsfjord foreldrene?
Og burde ikke Brann starte en fotballbarneskole?;)
Rød makt på Hansa

kabelmann

Jeg slenger på et tredje spørsmål: Kan han ta over for Huseklepp allerede i sommer om sistnevnte skulle bli solgt?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Ikke umulig. Henriquez er kanskje litt lavere, men ellers er vel fysikken noenlunde den samme...
Rød makt på Hansa

kabelmann

Hehe jepp, det er ikke langt unna.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Kai-Olai

Quote from: Nixon on May 31, 2009, 16:50:04 PM
http://www.youtube.com/watch?v=-sistAm7zMM

Når jeg ser på dette talentet fra Haugesund lurer jeg på to ting:
Kjenner Skarsfjord foreldrene?
Og burde ikke Brann starte en fotballbarneskole?;)


Dette er definitivt en person jeg skal speide etter de neste dagene, om været holder seg, og det blir mye fotball på kunstgresset til Vard!
Hvis han sees venter det rapport!

Læreren

Quote from: Nixon on May 31, 2009, 16:50:04 PM
http://www.youtube.com/watch?v=-sistAm7zMM

Når jeg ser på dette talentet fra Haugesund lurer jeg på to ting:
Kjenner Skarsfjord foreldrene?
Og burde ikke Brann starte en fotballbarneskole?;)


Det får en si! Lenge siden jeg har blitt så imponert! Den gutten der er noe helt utenom det vanlige! Ballkontroll av en annen dimensjon og han fører ballen enormt bra!

dudo

Quote from: Kai-Olai on May 31, 2009, 22:34:38 PM
Dette er definitivt en person jeg skal speide etter de neste dagene, om været holder seg, og det blir mye fotball på kunstgresset til Vard!
Hvis han sees venter det rapport!


Vær litt forsiktig da, sånn at du ikke plutselig befinner deg i ymse registre ... ;-)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

skuteviken

http://www.bt.no/sport/article864320.ece


Omg! Dette sosialdemokratiet vi lever i altså. Stygge SV folk og annet pakk rundt om kring som dessverre får sin stemme hørt. Husker selv de samme holdningene til det meste når jeg var liten pjokk. Er ikke meningen å skape politiskdebatt her, men Brann må da få lov å sile kremen av Bergenske barn?
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

esp123

Brann har ett opplegg, og dette visste foreldrene før de sendte barna sine på fotballtrening i Brann. Hvis du spør meg, så er det foreldrene som har utelukkende skylden i denne saken, og Brann stilles i ett unødvendig dårlig lys. Det er tydelig at foreldrene har ambisjoner både på sin egne og barnas vegne når de melder barna sine inn i Brann, og når de feiler så faller det de naturligvis meget tungt for hjerte. Selvfølgelig siler Brann i den alderen, hvis de skal bruke resursser på de nest beste i tillegg, så vil det gå ut over satsningen på de beste. Brann skal ikke være en breddeklubb. For bredden har man klubber som Nymark, Baune og Trane. Det er nok av klubber i nedslagsfeltet til Brann for den såkalte "bredden".

Spør du meg, så er det rart at Brann har noe opplegg under guttealder i det hele tatt. Se bare på Rosenborg. Der "begynner" de på guttenivå, og henter inn de beste spillerne i området.

C@Bøe_79

Quote from: Xminator on May 27, 2009, 07:09:33 AM
Quote from: storB on May 27, 2009, 07:03:38 AM
Quote from: Spelaren on May 27, 2009, 06:35:27 AM
Er det fleire enn meg som tenker sånn "jaja, blir vel fint lite utav disse uansett"? Kor mange unge lokale har me egentlig fått opp i eliten og etablert på A-laget? Det hadde vore digg å fått til det bartene har fått til med Ciljan og Tettey, men historien har gitt meg absolutt ingen tro på Brann som talentutvikler... Me får knapt sjå disse her for A-laget så eg har mine tvil om at dei nokongong får tatt steget opp. Hadde vore deilig å tatt feil...



Tidene har forhåpentligvis forandret seg, og vi har jo aldri før brukt 10 mill i året på dette området slik vi gjør i dag. Tidligere har vi klart å dyrke frem en og annen helt, men ikke på det systematiske nivået vi forhåpentligvis vil gjøre det på i fremtiden


Hva med Cato Guntveit, Christian Kalvenes, Claus Lundekvam, Roger Helland, tildels Geddi, Gunnar Norebø og Roy Wassberg?
De kom alle opp tidlig på 90-tallet og gjorde det mer eller mindre bra..
Så Brann har hatt noen talenter å skilte med...
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

C@Bøe_79

Quote from: Læreren on May 31, 2009, 23:00:36 PM
Quote from: Nixon on May 31, 2009, 16:50:04 PM
http://www.youtube.com/watch?v=-sistAm7zMM

Når jeg ser på dette talentet fra Haugesund lurer jeg på to ting:
Kjenner Skarsfjord foreldrene?
Og burde ikke Brann starte en fotballbarneskole?;)




Det får en si! Lenge siden jeg har blitt så imponert! Den gutten der er noe helt utenom det vanlige! Ballkontroll av en annen dimensjon og han fører ballen enormt bra!


Bare for å spore av i 5sekunder..
Jeg klikket inn på Messi-videoen også, og en ting slår meg..
De skal komme fra UTROLIG fattige kår, men alltid noen som filmer de store talentene før de "begynner på skolen".. Ikke videokamera en luksus?
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

Innlandsmax

Quote from: esp123 on June 13, 2009, 16:41:05 PM
Brann har ett opplegg, og dette visste foreldrene før de sendte barna sine på fotballtrening i Brann. Hvis du spør meg, så er det foreldrene som har utelukkende skylden i denne saken, og Brann stilles i ett unødvendig dårlig lys. Det er tydelig at foreldrene har ambisjoner både på sin egne og barnas vegne når de melder barna sine inn i Brann, og når de feiler så faller det de naturligvis meget tungt for hjerte. Selvfølgelig siler Brann i den alderen, hvis de skal bruke resursser på de nest beste i tillegg, så vil det gå ut over satsningen på de beste. Brann skal ikke være en breddeklubb. For bredden har man klubber som Nymark, Baune og Trane. Det er nok av klubber i nedslagsfeltet til Brann for den såkalte "bredden".

Spør du meg, så er det rart at Brann har noe opplegg under guttealder i det hele tatt. Se bare på Rosenborg. Der "begynner" de på guttenivå, og henter inn de beste spillerne i området.
Trodde faktisk det var enda mer ekstremt, at RBK først finnes på juniornivå. Går ikke god for sannheten i dette, så det er sikkert du som har rett. Uansett er det min mening at toppklubbene ikke skal drive med barne- og breddeidrett, og at det derfor er fornuftig å først kjøre inn med lag på juniornivå. Og det juniorlaget skal "kjøpes" fra alle småklubbene rundtom.

Når det gjelder barnefotballen, så er det min mening at man må gå for differensiering i en bestemanns-serie og en allemanns-serie. Det fins massevis av barn som bare vil drive med fotball litt, trene lite og drive med mye rart i tillegg. Så finnes det massevis av barn som heter Ronaldo til mellomnavn, og som ikke fatter hvordan det er mulig å få nok av fotball.

Disse to barnegrupperingene burde spille på hver sine lag, og dermed i hver sine serier. Dette til beste for begge grupperinger. I tillegg ville man fått ivaretatt de ekstreme talentene, og latt disse få en annen og bedre utvikling enn bare den å måtte "vente" på at de nestbeste tar dem igjen.

storB

Quote from: Innlandsmax on June 16, 2009, 19:43:02 PM
I tillegg ville man fått ivaretatt de ekstreme talentene, og latt disse få en annen og bedre utvikling enn bare den å måtte "vente" på at de nestbeste tar dem igjen.


Veldig enig
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Brann_ruler

I iveren etter å finne den neste messi i bergen tror jeg det kan være lurt å huske at vi snakker om barn. Barn som vil spille på lag med kompisene, barn som utvikler seg i forskjellig takt, som kan gå lei tidlig om de blir presset inn i et spor som ikke egentlig passer.

Alle for en prinsippet kan legge bånd på talenter, men det motsatt kan også få barn som har talentet til å "droppe ut". Barnet må selv få være med å bestemme hvor mye man ønsker, sammen med god og konstruktiv motivering fra foreldre.

dudo

Selvsagt, men per i dag virker det å være et stakkarslig tilbud for dem som lever og ånder for fotball og har lyst å bli skikkelig, skikkelig god. Det er synd på den gutten som ikke får skikkelige utfordringer fordi tjukkasen i nabohuset kan bli lei seg.

Noe som for øvrig gjelder mer enn bare fotball.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

gunnar

Anders Næs skal trene med A-laget: http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7860

Så er det bare å knuse til mot de "late", "gamle" og "overbetalte" ex-proffene, så er du fast på midtbanen i 2. halvdel av sesongen. Kjør på. Gullet ska hem.
"Vi går fremover for Bergen og fremover for Brann".

Innlandsmax

Quote from: Brann_ruler on June 17, 2009, 09:35:51 AM
I iveren etter å finne den neste messi i bergen tror jeg det kan være lurt å huske at vi snakker om barn. Barn som vil spille på lag med kompisene, barn som utvikler seg i forskjellig takt, som kan gå lei tidlig om de blir presset inn i et spor som ikke egentlig passer.

Alle for en prinsippet kan legge bånd på talenter, men det motsatt kan også få barn som har talentet til å "droppe ut". Barnet må selv få være med å bestemme hvor mye man ønsker, sammen med god og konstruktiv motivering fra foreldre.

Og alt du sier her taler for differensiering. Alle barn skal ha et tilbud om fotball, men at de skal ha nøyaktig det samme tilbudet hemmer utviklingen til både de beste og de svakeste.

Ikke at det betyr all verden, men "å sette en på nivå 9 sammen med en på nivå 2 vil svekke begges utvikling" er et sitat fra Ole Gunnar Solskjær. -  Og jo, jeg kjente at det betydde litt likevel... ;-)

krakra

Quote from: gunnar on June 17, 2009, 13:34:49 PM
Anders Næs skal trene med A-laget: http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7860

Så er det bare å knuse til mot de "late", "gamle" og "overbetalte" ex-proffene, så er du fast på midtbanen i 2. halvdel av sesongen. Kjør på. Gullet ska hem.
Spennende. Sikkert nyttig for denne tilsynelatende svært talentfulle gutten å få prøvd seg sammen med de beste i Brann. Noen har har sett noen treninger de siste dagene som kan fortelle hvordan han har greid seg? Går utifra at  det kommer en liten rapport fra Brann når perioden er over. Håper iallefall det.

posemedsnopi

Quote from: Brann_ruler on June 17, 2009, 09:35:51 AM
I iveren etter å finne den neste messi i bergen tror jeg det kan være lurt å huske at vi snakker om barn. Barn som vil spille på lag med kompisene, barn som utvikler seg i forskjellig takt, som kan gå lei tidlig om de blir presset inn i et spor som ikke egentlig passer.

Alle for en prinsippet kan legge bånd på talenter, men det motsatt kan også få barn som har talentet til å "droppe ut". Barnet må selv få være med å bestemme hvor mye man ønsker, sammen med god og konstruktiv motivering fra foreldre.


Klarer ikkje helt å få fatt i hva du mener her.
Skal ikkje barn med og uten potensial gjennomgå lik trening og matching? I skolene får elevene tilpasset opplæring, hvorfor ikkje få det samme på fotballbanen? Kan ikkje se at dette skal bidra til at barn dropper ut.

Brann_ruler

June 20, 2009, 08:52:44 AM #198 Last Edit: June 20, 2009, 10:08:27 AM by Brann_ruler
Det jeg mener at at det ikke er noe fasit svar på dette.

Barn utvikler seg i forskjellig takt. Og dersom det blir slik at småunger ikke får spille fordi man skal toppe laget vil potensielle toppspillere droppe ut. Andre vil kunne droppe ut fordi de blir tvunget til å spille på et lag annet lag en der kameratene spiller.

Uansett om foreldre ønsker sitt barn å bli best mulig er det til slutt barnet sjøl som må ha yte innsats og motivasjon.

Tror ikke alle spillere som slår igjennom har spilt på fotballakademi. Man vil kunne både få og miste talenter ved å spisse "fotballutdanningen" tidlig.

Skal norske barne bli gode må de få ræven opp av stolen, slå av playstation, ha steder å leke med ball (utenom fotballtreningen) og være med kompiser som skaper den trivsel og glede fotballen skal ha.

Har en påstand: De barna som er ute å leker med fotball hver dag blir bedre enn de som stiller opp på trening en to tre dager i uken...

Konklusjon, som i alt annet er ikke dette svart hvitt. Man kan tape og dyrke talent på tidlig spissing.

Innlandsmax

Når det gjelder barn (i alle fall fram til ungdomskole-alder, men egentlig også lenger), så er det det enkelte barns utvikling som skal stå i fokus. Eventuelle positive bi-effekter for det å få frem toppspillere i Norge får komme i andre rekke.

Uansett mener jeg at man ivaretar begge deler ved å gå for differensiering i barnefotballen. Hver enkelt utvikler seg best ved å spille med og mot personer som ikke er veldig langt unna ens eget ferdighetsnivå.

Differensiering i en venneflokk må selvfølgelig ivaretas av fornuftige folk som vet å dyrke prinsippet om likeverd (man er like mye verdt som menneske og venn selv om man er ulikt gode som fotballspillere). Ikke minst må overambisiøse foreldre jekkes ned og fatte at det er barnets beste de skal jobbe for, ikke barnets rangering på en ferdighets-skala.

Differensiering gjort på en real måte vil bidra til drepe den skjulte toppingen som ofte finner sted, og hvor de svakeste spillerne får "svi" ved lite spilletid, og spilletid på tidspunkter hvor laget enten allerede har tapt mye eller vunnet mye.

Ellers slutter jeg meg absolutt til "rulerens" påstand: De barna som er ute å leker med fotball hver dag blir bedre enn de som stiller opp på trening en to tre dager i uken...

Go Up