• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

Go Down

vebo

Quote from: tonynord on December 06, 2008, 19:01:23 PM
Får han valget mellom Zalzburg og Brann, så tror jeg det valget er enkelt å ta...


"S", ikke "Z".
Tiocfaidh ár lá

Derabilo

Bergen ut av Norge -

dudo

Har nok en hel del med hvor profesjonell man fremstår, og eventuelt om det er en kompensasjon inne i bildet. Jeg tror nok Salzburg (ren gjetning) har et akademi-konsept som går utenpå Branns, sikkert med en del større apparat rundt. Når det er sagt så skal det mye til for en 15-åring å pakke sakene og forlate mors lasagne. Men så er jo spørsmålet - har han fått et tilsvarende tilbud fra Brann?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Nå er det lite som tyder på at han faktisk får et tilbud fra Salzburg da. Han skal på prøvespill sammen med flere andre unggutter og artikkelen sier jo at det mest er for å kjenne på nivået.


dudo

Joda, og han sier jo strengt tatt selv at han uansett kommer til å bli i Bergen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Quote from: tonynord on December 06, 2008, 19:01:23 PM
Får han valget mellom Zalzburg og Brann, så tror jeg det valget er enkelt å ta...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: dudo on December 06, 2008, 23:41:05 PM
Har nok en hel del med hvor profesjonell man fremstår, og eventuelt om det er en kompensasjon inne i bildet. Jeg tror nok Salzburg (ren gjetning) har et akademi-konsept som går utenpå Branns, sikkert med en del større apparat rundt. Når det er sagt så skal det mye til for en 15-åring å pakke sakene og forlate mors lasagne. Men så er jo spørsmålet - har han fått et tilsvarende tilbud fra Brann?


Selv om han får et tilbud i talentsatsingen til Salzburg, men ikke får det fra Brann, så er det ikke noe poeng i å rushe ting som 15-åring. Fortsetter han å gjøre tingene sine bra, så kommer tilbudene.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Nei, poenget mitt er vel snarere at vi ikke har et tilbud godt nok til å konkurrere.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

BBB-Tony

December 07, 2008, 02:13:24 AM #58 Last Edit: December 07, 2008, 02:15:17 AM by tonynord
Quote from: storB on December 06, 2008, 19:06:49 PM
Quote from: tonynord on December 06, 2008, 19:01:23 PM
Får han valget mellom Zalzburg og Brann, så tror jeg det valget er enkelt å ta...


Regner med at du mener valget e Brann?

Brann har pr dags dato ingenting å tilby talenter, så det valget hadde vært enkelt. Det blir mer og mer "inn" å reise til det store utland i ung alder. Bare se på alle de norske tenåringene som er i England.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Klaus_Brann

Quote from: dudo on December 07, 2008, 01:54:39 AM
Nei, poenget mitt er vel snarere at vi ikke har et tilbud godt nok til å konkurrere.


Jeg vet ikke så mye om talentarbeidet i Salzburg, gjør du?
Uansett. Det å bli værende i Bergen først i Løv-Ham og etter hvert evt. i Brann kan fort være en like god løsning som å dra til Salzburg når han er 15-16, hvor det nok er enda lettere å bli en av mengden.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Jeg vet at de inviterer mengder av 15-åringer på prøvespill. Det sier nok for meg. At det meget vel kan være riktig for ham å bli i Bergen (hvilket jeg er helt enig i) er én ting, poenget mitt er at om vi hadde matchet Salzburgs tilbud, så ville det definitivt være det beste. Kanskje ikke for nevnte 15-åring (han kan drukne i mengden her òg om man gjør jobben godt nok), men for Brann.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

laksevåg

Eg har sjølv spilt mot denne kevin dure og etter min mening fins det større talenter en han her i Bergen..
Noen tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikkje den innstillingen. Det er langt mer alvorlig enn som så. 

-Bill Shankly

Alzheimer/Silverspurs

Brann sitt talentarbeid har nok sikkert så dårleg rykte at det er vel ein viss mulighet for at en god del spelarar ville valgt både Salzburg og Løv-Ham før Brann. Bare rein gjetning, men Brann er jo ikkje akkurat kjent for å gje talent sjansen. Håpar Nilsen kan snu litt på den trenden. Må berre få inn litt unge talent først. Løv-Ham er i ferd med å jobbe seg opp som skikkeleg talentsatsande klubb (og dei kan heller ikkje gjere mykje anna med budsjett på 10 mill i året).

Klaus_Brann

Det er vel der det ligger. Brann har ikke tid til å gi talenter masse spilletid, slik som Lyn o.l. Men at det finnes en mellomting av slik det har vært og slik Lyn driver er rimelig klart. Møvik herjer neste år?:)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Rosenborg fant seg da tid til å gi både Tettey og Skjelbred spilletid når de var relativt unge. I de store ligaene ser man en 21-åring som kaptein for Arsenal og en 18-åring som i flere kamper har fått tillit på Man Utds høyreback. Dette er riktignok ekstremtalenter, men det er ingenting som tilsier at lag som satser på gull ikke skal gi talentene tillit. Det må dog gjøres med omhu.

Håper at Møvik og Haugsdal får mye spilletid i treningskampene nå, i de tidlige cupkampene og mot slutten av kampene i TL.

thesevs

Quote from: krakra on December 08, 2008, 16:46:27 PM
Håper at Møvik og Haugsdal får mye spilletid i treningskampene nå, i de tidlige cupkampene og mot slutten av kampene i TL.


Når du ser hvordan den økonomiske utviklingen har vært i norsk toppfotball i det siste, så trenger du ikke være overrasket om Haugsdal eller Møvik får spilletid. Brann har jo som kjent "ikke råd" til nye spillere.. da får man ta det man har tilgjengelig.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

posemedsnopi

Quote from: krakra on December 08, 2008, 16:46:27 PM
Rosenborg fant seg da tid til å gi både Tettey og Skjelbred spilletid når de var relativt unge. I de store ligaene ser man en 21-åring som kaptein for Arsenal og en 18-åring som i flere kamper har fått tillit på Man Utds høyreback. Dette er riktignok ekstremtalenter, men det er ingenting som tilsier at lag som satser på gull ikke skal gi talentene tillit. Det må dog gjøres med omhu.




Arsenal har nok ett litt større område å hente talenter fra enn Bergen og omegn. Men eg blir skuffet om ikkje noen av de unge lovende i Brann blir gitt flere innhopp en de fikk i fjor. Om vi ser bort fra Yaw, og eg ikkje husker helt feil var det bare Møvik som fikk noen små minutter i TL i år. Renger med både Møvik og Haugsdal får innhopp mot slutten av kampen når vi leder 6-0 borte mot rbk.

TheRock

Må huske på at det er betydelig forskjell mellom Manchester United og Odd Grenland også da...

olebrann3

Ja møvik fikk vell 20 sek i siste kamp

vebo

Tiocfaidh ár lá

Nixon

Brann kan sikkert lære. Men akkurat i aldersgruppen 11 til 13 år kan det være like greit å overlate jobben til bydelsklubbene.
Rød makt på Hansa

Joggi Bogga

Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

posemedsnopi

Quote from: Joggi Bogga on December 12, 2008, 09:17:38 AM

Hvis det er mangel på kompetanse fra klubbens side i forhold til å på ett tidlig stadie hvem som kan bli gode, burde det vært flere unge Bergensere i andre norske toppklubber.

BBB-Tony

Noe av skylden må selvsagt være mangel på kompetanse. Brann er en klubb med store resursser, og det skulle ikke være noe i veien for god talentutvikling om kompetansen hadde vært der. Brann kunne bidratt økonomisk på løveakademiet slik at de kunne fått enda bedre fasiliteter og støtteapparatet hadde blitt enda bedre. Men jeg ser helst for meg at den støtten hadde gått til akademi for noe eldre spillere. Rundt 15-16. Da kommer nok mer tydelig frem om spilleren har potensiale eller ikke. Men er positiv til at Brann også involverer seg i akademier for yngre spillere også. Ingen problemer å satse på 10-11 åringer om de er gode nok. Vil selvsagt være en større andel spillere som droppes etter hvert pga kvailitet, men det er noe en må leve med om en ønsker å satse. I det store og det hele, så vil det ikke være de store summene Brann taper på dette. De er større enn som så, og har en grei økonomi.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Joggi Bogga

December 12, 2008, 10:07:10 AM #74 Last Edit: December 12, 2008, 10:37:53 AM by Joggi Bogga
Nei det tror jeg ikke. Tviler på klubbene har særlig god oversikt hverken lokalt eller nasjonalt. Huseklepp og Moa eksemplene tyder på det. Solskjær også forsåvidt.

De fleste klubber kikker sikkert litt rundt i nærområdet samt møter opp til de nærmest obligatoriske aldersbestemte landslagssamlingene.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

BBB-Tony

December 12, 2008, 10:19:50 AM #75 Last Edit: December 12, 2008, 10:23:31 AM by tonynord
Quote from: posemedsnopi on December 12, 2008, 09:56:49 AM
Quote from: Joggi Bogga on December 12, 2008, 09:17:38 AM
Gode eksempler dette med Arsenal mflere som gir talenter tillit. Siden Thoresen og Teitur har vi ikke hadde trenere som har prioritert dette. Jeg er helt overbevist om at dettte utelukkende skyldes ekstrem mangel på kompetanse fra klubbens side i forhold til å se på et tildlig stadie hvem som kan bli gode. Det er jo helt åpenbart at det utfra folketallet skal være langt bedre spillere i bergensregionen enn det andelen spilletid i toppligaene våre indikerer. Det handler tross alt ikke om å finne spillere som nødvendigvis er så fordømt gode, men det handler om å finne dem som utvikler seg som raketter når de starter å trenee på et høyere nivå. Å finne en slik spiller krever kompetanse langt utover det som kreves for å se at en skamgod 17 åring kan bli noe.

Hvis det er mangel på kompetanse fra klubbens side i forhold til å på ett tidlig stadie hvem som kan bli gode, burde det vært flere unge Bergensere i andre norske toppklubber.


Det er ikke sikkert. Mange av de norske toppklubbene har god oversikt over gode spillere i lokalområdet, og går gjerne ikke ut på landsbasis for å finne gode unge spillere. Så utbredt er ikke schouting i Norge enda. Noe av ansvaret må Brann ta for at det ikke fostres flere Hordalendinger som slår til i toppfotballen. De er den klubben i Hordaland med klart størst resursser, og er da den klubben som har de største forutsetningene for å drive god schouting i Bergen og Hordaland. Jeg tviler sterkt på at Hordaland har mindre lovende unge spillere enn mange andre fylker, men problemet i Hordaland er at de ikke blir oppdaget på et tidlig nok tidspunkt, og dermed blir de ikke å finne i andre norske toppklubber heller. Brann er en såpass stor klubb med store resursser at de bort i mot er forpliktet til å følge opp talentutviklingen i Hordaland. Og med riktig kompetanse på plass, så bør det være realistisk å følge opp. For resurssene er der allerede...
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Innlandsmax

Igjen vil jeg rope "Ulv, ulv!" når det gjelder Stabæk. Tror de er rimelig aktive på speiding. De er i alle fall markant til stede her nede i HamKam-land. Stortalentet Vegar Eggen Hedenstad (16)ble "snappet" av Stabæk etter å ha vært sterkt ønsket av HamKam i fjor. I år har han i en alder av 17 spilt nok A-kamper med Stabæk til å få seriegullet i lomma.

Nå er det Moelvens Thomas Lehne Olsen (17) som er i søkelyset. HamKam vil ha han, og har laget et opplegg for han, men Stabæk stikker seg innpå, og nå skal han prøvespille med dem.

Stabæk er også veldig spesifikke: De vil ha teknikerne. Igjen: Jeg frykter at de er på tur til å bygge opp en image/merkevare knyttet til teknikk-/ferdighetsbasert, angrepsvillig, offensiv og morsom fotball. De yngre fotballspillerne som er genuint interessert i å utvikle teknikk og ferdigheter opplever at Stabæk er det mest naturlige stedet å gå, og opplever det som smigrende for forståelsen av egen utvikling å være i Stabæks søkelys.

Igjen: Jeg håper Brann kan by opp til kamp på akkurat dette feltet. Ikke minst i et lengre perspektiv, med tanke på kontinuitet, det å vinne, det å vinne mye, det å vinne mye og lenge (helst evig), men også med tanke på HVORDAN det vinnes.

Teknikk- og ferdighetsbasert fotball, spillende, offensiv, angrepsvillig og morsom fotball - det er Brann, det!

Henrik8

Samme kan sies for Torstein Andersen Aase. Ble kåret til det største talentet i Norge under 20 år i 2006, og var den første spilleren fra 1991-årgangen som debuterte i Tippeligaen. Farfaren eller morfaren hans er fra Bergen, og ønsket at han skulle gå til Brann. Vet aldri om Brann var konkret fremme, men han endte i hvertfall i Stabæk, i konkurranse med flere andre klubber. Her har Stabæk igjen gjort en god jobb, i et marked hvor Brann burde kunne konkurrere.
Kjør over pakket 09`

Bergensgutt

Slik jeg ser det så handler det ikke her om mengden av talenter. Det man må gjøre, er å være mer kynisk når man skal skille klinten fra hveten. Vi som klubb må slutte med disse jævla akademiene som blir fyllt opp av alt fra store talenter til gjennomsnittlige 3. divisjonsspillere. Brann må ta en eller to fra hver årgang, og bestemme seg for at disse to skal bli tippeligspillere og aksle i den røde drakten. Sette inn ressursene der, og la andre ta seg av å skape habile 2. divisjonsspillere..Heldigvis vil man nok bli mer kyniske og målrettede i ressursbruken fremover, og følge denne tankegangen. Kynisme er viktig, og noe har da vitterlig slått helt feil, når vi per dags dato ikke har NOEN talenter vi kan garantere at blir tippeligaspillere i klubben. Kanskje Haugsdal, mye med tanke på hans treningsiver. Litt for mange er fornøyde når de er kommet til Brann, vi er litt for flinke til å forherlige middelmådige utøvere i denne byen. (media har vel mye av skylden her) Når jeg var litt yngre og mer naiv ble jeg glad når unge spillere som kom til klubben sa at drømmen var oppfyllt, nå blinker varsellampene som et helvete dersom Brann ses på som en stoppestasjon.

Xminator

Når du ser at 14åringer blir invitert utenlands for å bli "proffer", så sier det seg selv at Branns politikk om å ikke spisse talentarbeidet før spilleren er 15 år er feilslått. Man burde gitt ett tilbud med relativt høy treningsmengde så tidlig som mulig. Kanskje allerede fra 8-årsalderen.

Man burde også vurdert å aktivt gå inn i fotballakademier av Demba-typen.

nero

Brann har en lang tradisjon for å være elendige på å oppdage og utvikle talenter.

Dessverre.

Det hadde vært deilig å fått en endring på dette.
Lions led by donkeys.

posemedsnopi

Quote from: nero on December 31, 2008, 12:51:48 PM
Brann har en lang tradisjon for å være elendige på å oppdage og utvikle talenter.

Dessverre.

Det hadde vært deilig å fått en endring på dette.


Eg synes å ha sett en bedring allerede. Brann har hentet gode lokale landslagsspillere de siste årene i Møvik-brothers, Anders Næss og  Bjarte Haugsdal. Dessuten har de stadig talenter som hospiterer hos seg, noe de nevnte spillerene også har gjort før de ble signert. Det som gjennstår er å få foredlet talentene.
Forventer å få se mer av Mathias Møvik i TL i 2009 enn vi gjorde i fjor.

krakra

http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7104&gad=CNPbmKYFEgjfPn-1VP1DPhjxj6D8AyDrgLc1

Branns guttelag deltar i en eliteturnering som starter i dag. Dette er en av tre-fire slike turneringer Branns guttelag skal delta på i år.

Xminator

BT: POL og Knutsen er hos Jaiteh for tiden, og speider på fotballspillere. De skal ha besøkt landet flere ganger, og Knutsen lufter tanken om å bygge opp gode treningsbaner.

Gubrask

Quote from: Xminator on January 02, 2009, 10:05:17 AM
BT: POL og Knutsen er hos Jaiteh for tiden, og speider på fotballspillere. De skal ha besøkt landet flere ganger, og Knutsen lufter tanken om å bygge opp gode treningsbaner.


http://fotball.bt.no/eliteserien/article125290.ece

BBB-Tony

Quote from: Xminator on January 02, 2009, 10:05:17 AM
BT: POL og Knutsen er hos Jaiteh for tiden, og speider på fotballspillere. De skal ha besøkt landet flere ganger, og Knutsen lufter tanken om å bygge opp gode treningsbaner.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

BBB-Tony

http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7108&gad=CNPbmKYFEgjfPn-1VP1DPhjxj6D8AyDrgLc1

Uavgjort for Brann sitt guttelag i Sørlandsturneringen. Blir spilt 2 kamper i dag. Den siste av de kl. 19 i kveld.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

krakra

I følge Starts hjemmesider knuste Brannguttene Odds guttelag 7-0. Nå er det bare Bryne igjen. Knuser vi dem og blir det nok målforskjellen mellom Brann og Godset(som slo Bryne 5-1) som avgjør om vi møter Start(finalen) eller VIF(bronsjefinalen).

krakra

http://brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7109

Også Bryne ble knust 7-0. Dermed må Godset slå Odd med minst 10 mål for at Brann ikke skal gå til finalen mot Start.

Klaus_Brann

January 03, 2009, 23:49:31 PM #89 Last Edit: January 03, 2009, 23:51:57 PM by Klaus_Brann
Artige saker, det viser vel at vi ligger bra an i forhold til andre tl-klubber.

Spesielt spilleren Kittiphong Pluemjai, høres spennende ut. Håper han blir a-lagsspiller om noen år, da skal det bli spennende å høre Hansa rope etternavnet hans ved scoringer.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Kittiphong. Jeg digger det!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Sjansen for at stjernespillerene i tippeligaen om 10 år har spilt for ett rekruttlag drevet av ett eliteserielag er minimal.

Klaus_Brann

Quote from: Xminator on January 04, 2009, 10:12:21 AM
Sjansen for at stjernespillerene i tippeligaen om 10 år har spilt for ett rekruttlag drevet av ett eliteserielag er minimal.


Fordi?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Spelaren

Quote from: Klaus_Brann on January 04, 2009, 11:18:59 AM
Quote from: Xminator on January 04, 2009, 10:12:21 AM
Sjansen for at stjernespillerene i tippeligaen om 10 år har spilt for ett rekruttlag drevet av ett eliteserielag er minimal.


Fordi?


Fordi de sikkert kjem frå fleire rekruttlag enn ett bestemt ;).
Gå av.

geiten

Er nok enig med deg der Xminator. De fyrer litt opp på brann.no for tiden siden de vil ha opp populariteten rundt ungdomsavdelingen, og hente inn flere spillere. De har tatt for seg kretslagslistene og sendt brev på alle i år slik jeg har forståttd det.
Er vel egentlig minst tre lag bare i Bergen som er bedre enn dette Brannlaget. Så at det er en eliteturnering er mer at det nesten er kun eliteserielage sine guttelag som har fått innbydelse.
Brann skulle heller satset på å hente talentene til et godt junior/u-lag. Gjerne spiller som holder guttealder.  Da slipper de å bruke millioner på spillere som aldri blir gode nok uansett, og heller bidra ute i klubbene og skape et godt samarbeid.
De fleste som slår til, ihvertfall på denne kanten av landet, er som regel spillere som har spilt seniorfotball for sitt lokale lag før de ble hentet.

Klaus_Brann

Quote from: Spelaren on January 04, 2009, 11:31:02 AM
Quote from: Klaus_Brann on January 04, 2009, 11:18:59 AM
Quote from: Xminator on January 04, 2009, 10:12:21 AM
Sjansen for at stjernespillerene i tippeligaen om 10 år har spilt for ett rekruttlag drevet av ett eliteserielag er minimal.


Fordi?


Fordi de sikkert kjem frå fleire rekruttlag enn ett bestemt ;).


Hehe, my bad.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Quote from: Spelaren on January 04, 2009, 11:31:02 AM
Quote from: Klaus_Brann on January 04, 2009, 11:18:59 AM
Quote from: Xminator on January 04, 2009, 10:12:21 AM
Sjansen for at stjernespillerene i tippeligaen om 10 år har spilt for ett rekruttlag drevet av ett eliteserielag er minimal.


Fordi?


Fordi de sikkert kjem frå fleire rekruttlag enn ett bestemt ;).


Er 2009 det store rettskrivingsåret på bataljonen.no? :-)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Herr Smed

Quote from: dudo on January 04, 2009, 17:36:32 PM
Er 2009 det store rettskrivingsåret på bataljonen.no? :-)


La oss for all del håpe det.
Alle må gå.

Xminator

Quote from: Klaus_Brann on January 04, 2009, 11:18:59 AM
Quote from: Xminator on January 04, 2009, 10:12:21 AM
Sjansen for at stjernespillerene i tippeligaen om 10 år har spilt for ett rekruttlag drevet av ett eliteserielag er minimal.


Fordi?


Empirisk erfaring. Ta for deg spillerene på det norske landslaget de siste 5 årene og se hvor mange som var på ett guttelag drevet av ett eliteserielag.

dudo

Jeg tror nok du finner en del navn der. Uansett skal man ikke alltid basere seg på at det som gjaldt før også gjelder i dag.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Go Up