• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hvor stor kan SK Brann bli i de neste 3-4 årene?

Started by Brannfan23, September 14, 2008, 00:35:37 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Brannfan23

Hvor stor kan vår kjære klubb bli? Om 3-4 år kan vi sammeligne oss med klubber som FCK, PSV(kanskje for store), Galatasaray, Olympiakos eller Anderlecht/Club Brugge? Tenker på omsetninger og sånt..

dudo

Vi bør vel ta sikte på å nærme oss 300 mill innen 2012. Det er fortsatt mye å hente sponsormessig, stadionmessig og på effektsalg. Mener Krøvel har publisert noen omsetningstall her eller på bloggen sin, så der kan man jo sammenligne. Men da må man jo selvsagt ta med at de andre klubbene også kan øke omsetningen sin. Om man tenker sammenligning i sportslig suksess? Ja takk! ;-)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Ricky

Så lenge vi
*bor i en "avskåret landsdel" med kun 320.000 innbyggere
*har et stadion som kun tar 18.000 tilskuere
*kun bruker spillere over 24 år (mtp spillersalg)
*aldri spiller CL (og knapt nok uefa-cup)
*har en sponsorportefølje som utelukkende består av lokale firmaer og bedrifter
*spiller i norsk Tippeliga
...så tror jeg vi skal være godt fornøyde om vi klarer å bevare status quo, og ikke tenke PSV, Galatasaray, Olympiakos etc. når det kommer til omsetning.
PSV omsatte forresten for over 700 millioner i fjor.

dudo

Man skal aldri være fornøyd med status quo. Ellers:

*Nedslagsfeltet er mye høyere enn 320 000
*Stadion vil ta flere tilskuere f.o.m. 2010
*Man får da håpe det endrer seg, men i mellomtiden har vi Tijan som kommer til å bli svindyr den dagen noen kjøper han,
*Nei, eventuelle CL-penger bør uansett holdes utenfor i slike luftslott som vi planlegger nå. ;-)
*Nåja, og jeg vet heller ikke hvor stor rolle det spiller. Sponsorer kan skiftes ut.
*Fair enough. Uansett dro vi inn 24 mill i tv-inntekter i fjor, og får to flere hjemmekamper neste år.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Northside

*Interessen vil gå nedover og pengene vil avta....

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

storB

tror talentsatsingen blir ett nøkkelord for den videre utviklingen av klubben..er nok prioriter idag, men kunne og skal bli bedre...visstnok :-\
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krøvel vellevold

September 14, 2008, 07:00:15 AM #7 Last Edit: September 14, 2008, 07:32:01 AM by krøvel vellevold
Legg ned hele klubben!

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Skal Brann konkurrere med de nevnte klubbene økonomisk må de nesten inn i utenomsportslig business, Mohn overlate foretningene sine til Brann - eller noe lignende.

I Norge bør vi omsette for mest og håpe at ingen av hovedstedslagene klarer å få fingeren ut og kopiere FCK.

abe78

Hadde vært artig om noen stilte spørsmålet for 10 år siden da vi omsatte for 25 mill. "Hva tror du at vi kan omsette for om 10 år - kanskje 250 mill?". Tror 9 av 10 hadde sagt nei. Dette fenomenet har et navn - pietisme - og vi har masse av det i dette landet...
.og husk!

Markmus

Kanskje Revheim og Dahl kan ta seg en tur sørover og hente en rik araber? Det ser ut til å være den store greia for tiden :P
Ka du ve?

Brannfan23

Men klarer vi å omsette for 200-300 millioner om 3 år eller før det, er vi jo i en slags mellomsjikt i Europa. Og det kan egentlig ikkje være garantert at de nevnte klubbene får en så rask økonomisk utvikling hvis de eks gjør det dårlig i ligaen eller noe. Men uansett klarer vi rundt 200-250 mill. om 2 år så øker sjansen vel at det sportslige blir bedre og vi har større sjanser for å slå de nevnte klubbene siden da ligger vi ikkje så veeeeldig bak dem som vi gjør no...

Brannfan23

Men vi kan bli størst i Norge, økonomisk og helst sportslig og den 2. beste laget i skandinavia. Det er sikkert fullt mulig hvis viljen er der   8)

Markmus

Quote from: Brannfan23 on September 14, 2008, 12:51:38 PM
Men klarer vi å omsette for 200-300 millioner om 3 år eller før det, er vi jo i en slags mellomsjikt i Europa. Og det kan egentlig ikkje være garantert at de nevnte klubbene får en så rask økonomisk utvikling hvis de eks gjør det dårlig i ligaen eller noe. Men uansett klarer vi rundt 200-250 mill. om 2 år så øker sjansen vel at det sportslige blir bedre og vi har større sjanser for å slå de nevnte klubbene siden da ligger vi ikkje så veeeeldig bak dem som vi gjør no...

Det er mye du kan få kjøpt for penger, blant annet spillere, nye stadioner, utstyr og så videre, men viljen til å vinne får du derimot aldri kjøpt.
Ka du ve?

Yngve

omsetjinga lett aukast med 25 - 30 millionar. Då har eg tatt utgangspunkt i 20 000 billettar (kapasitet 28 000) til 550 kroner (som var den rimelegaste konserten eg var på i sommar (kiss). Kva ein sit igjen med er det fleire faktorar som spelar inn på. Hadde ein fått ein sommar som i år, og alle konsertar på stadda, så snakkar me enno større summar.

Får me og jamnle europacup, i tillegg til dei to ekstra kampane så vil omsetjinga til Brann auka. Det er trass alt meir pengar å henta på effektsal og cola og hot dog i tillegg til billettane. Eit døme er når gamle hovedtribunen vert ny, då vert det fleire kioskar der, og fleire pengar. Ein krone her og ei krone der, gjer meir inntekter.

Me vil aldri kunna ta igjen dei største klubbane i dei middels store ligane i europa som nederland, belgia, skottland og potugal t.d. Men me kan verta blant dei tre største i norden, samt konkurera med dei nest største laga i dei nest største ligaane i europa.

krøvel vellevold

September 14, 2008, 14:07:34 PM #16 Last Edit: September 14, 2008, 14:10:08 PM by krøvel vellevold
Quote from: Yngve on September 14, 2008, 13:21:06 PMomsetjinga lett aukast med 25 - 30 millionar. Då har eg tatt utgangspunkt i 20 000 billettar (kapasitet 28 000) til 550 kroner (som var den rimelegaste konserten eg var på i sommar (kiss). Kva ein sit igjen med er det fleire faktorar som spelar inn på. Hadde ein fått ein sommar som i år, og alle konsertar på stadda, så snakkar me enno større summar.

Får me og jamnle europacup, i tillegg til dei to ekstra kampane så vil omsetjinga til Brann auka. Det er trass alt meir pengar å henta på effektsal og cola og hot dog i tillegg til billettane. Eit døme er når gamle hovedtribunen vert ny, då vert det fleire kioskar der, og fleire pengar. Ein krone her og ei krone der, gjer meir inntekter.

Me vil aldri kunna ta igjen dei største klubbane i dei middels store ligane i europa som nederland, belgia, skottland og potugal t.d. Men me kan verta blant dei tre største i norden, samt konkurera med dei nest største laga i dei nest største ligaane i europa.

Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

September 14, 2008, 14:27:30 PM #17 Last Edit: September 14, 2008, 14:31:02 PM by krøvel vellevold
Quote from: abe78 on September 14, 2008, 09:37:49 AM
Hadde vært artig om noen stilte spørsmålet for 10 år siden da vi omsatte for 25 mill. "Hva tror du at vi kan omsette for om 10 år - kanskje 250 mill?". Tror 9 av 10 hadde sagt nei. Dette fenomenet har et navn - pietisme - og vi har masse av det i dette landet...


Men så har vi dem som ikke ser begrensninger og at trær ikke vokser inn i himmelen. Det er jo tross alt en del som går konk fordi de overhodet ikke skjønner at taket kan være nådd og at ting ikke nødvendigvis utvikler seg like bra i fremtid som i fortid. Det blir som med de forskerne som på tidlig 90-tall mente at "med dagens utvikling i 100-meter-rekorder på herre- og kvinnesiden, vil kvinner løpe raskere enn menn innen år 2000"...

Folk klager allerede på for dyre billetter. I hvert fall hvis man skal gå en hel familie. Om Brann så hadde trukket 25000 i snitt, om snitt-tilskueren (inkl. barn) betalte så mye som 300 pr. billett (mot ca 170 nå) og 100 i kioskvarer (da skal du kjøpe ganske mye), så hadde det blitt 150 mill på 15 kamper i arrangementsinntekter. I tillegg selvsagt litt e-cup og cup, så kanskje vi kunne fått så mye som 200 mill. La oss si at sponsorbiten også hadde økt til 150 mill (er det 60 mill nå?), og tv hadde kommet løpende med utrolige 100 mill pr år. Så kanskje 50 000 mennesker hadde betalt i snitt 1000 kr hver i året på supportereffekter. Da snakker vi 50 mill der (mot rundt 20 nå?).  Tar vi og regner alle disse rimelig urealistiske tallene sammen, så vil selv det bare holde til 500 mill.  Og i mellomtiden må vi også kunne regne med at de foran oss har økt sin omsetning vesentlig de også.

Så har vi dette med konserter. Om Stadion hadde fått seks storkonserter på ett år, 25000 tilsk x 6 x 700 kr, så er dette 105 mill. Men man må huske på at det koster rimelig mye å arrangere disse konsertene. De spiller ikke akkurat gratis disse verdensstjernene. Så jeg vet ikke om 25000 er nok til å gå med dundrende overskudd. Og et såpass lite marked som Hordaland/Vestlandet kan ikke regne med stort mer enn 6 storkonserter i snitt hvert år. 2008 har vært ekstremt på konsertfronten i Bergen, og det har solgt bra fordi folk har vært sulteforet på slikt gjennom mange år. Ikke sikkert at det fremdeles kommer 20000 på all verdens halvberømte band, om det blir for vanlig at man har slike konserter i byn. Og en del av lokkemiddelet har vært Koengens beliggenhet. Der sliter Brann, for konserter på fotballstadioner er ikke noe spesielt for disse bandene.
Legg ned hele klubben!

thesevs

Quote from: krøvel vellevold on September 14, 2008, 14:27:30 PM
100kr i kioskvarer (da skal du kjøpe ganske mye)


Brusen vet jeg koster 25kr, ellers kjøper jeg ikke noe i kiosken. Men med en brus på det prisnivået (indikerer at alt er unormalt dyrt i forhold til butikkpris) så tror jeg 100-lappen passeres fort hvis man skal tilfredstille to barn på kamp, samt en litt sliten far som skal ha seg en kaffe...

En liten digresjon fra min side  ;D
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Brannfan23

Eg tror vi kan klare realistisk sett å komme rundt 200-300 mill. Det bør en gi en veldig god utgangspunkt til å bli en av de ledende klubb i skandinavia og en mellomsjikt i Europa. Men det sportslige må vi seff gjøre noe med som kan samsvare med økonomien vi er i akkurat no eller kommer til å bli om noken år..

dudo

I Bergen er man da vitterlig ganske så fanatisk når det gjelder å bruke penger på Brann. Det er jo bare å se på pølsevippen, som var en braksuksess. Men det er klart, vi kommer ikke opp å det nivået trådstarter først spurte om. Da kan vi gå videre til hans første spørsmål: HVOR store kan vi bli?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: Brannfan23 on September 14, 2008, 14:41:50 PM
Eg tror vi kan klare realistisk sett å komme rundt 200-300 mill. Det bør en gi en veldig god utgangspunkt til å bli en av de ledende klubb i skandinavia og en mellomsjikt i Europa. Men det sportslige må vi seff gjøre noe med som kan samsvare med økonomien vi er i akkurat no eller kommer til å bli om noken år..


Men hva med oss som aldri bruker en krone på kiosk? Jeg snakker om 100 kr i snitt for ALLE tilskuerne. Også barn. Dvs at en familie på fire handler for 400 i kiosken. Ikke særlig sannsynlig.
Legg ned hele klubben!

Markmus

Jeg går nesten aldri i kiosken. Tror jeg har vært der en 2-3-4 ganger totalt. Før kamp er det alltid mye kø og under kamp gidder jeg ikke for da vil jeg se kamp, og i pausen er det jævlig kø igjen.

Jeg er ikke noe kømenneske ;)
Ka du ve?

Spelaren

-Ligg dokkar sammen, og gjør nokke...

Branns utfordringer er å skape ein balanse mellom det å vere ledende i vår umiddelbare nærhet, som er Bergen, omegn og Vestlandet, samt det å vere interessant i resten av landet slik at produktet Brann er noko som trekker folk til andre kamparenaer. Blesten som er rundt Brann no, må byggast vidare slik at det er skikkeleg stas når Berømte Brann frå Bergen kjem på besøk. Lag som skaper høge tilskuartal heime og borte er attraktive ikkje berre som TV-sendte oppgjør(som gir pengar i kassen), men også mediemessig, sponsormessig og kanskje supportereffektmessig. Spesielt Bergensere utanfor Bergen, undertegnede inkludert, er eit marked for Brann som må byggast vidare.

TV-avtalen som no blir delt ut til ein drøss aktørar, får konsekvenser for satsinga på TV-kamper. TV2, "vår" kanal, har signalisert eit større fokus på dei laga som trekk publikum til både kamparena og TV-skjermen. Uinteressante lag som Stabæk og Tromsø får sannsynlegvis mindre skjermtid til neste år, noko som igjen gir meir skjermtid til oss. Det blir meir pengar i kassen av slikt... Dette blir eit konkurransefortrinn som Brann må utnytte i større grad, då ved å sammen med dei andre tre store laga skape eit lønsskille i norsk toppfotball som gjer at det reknast som meir attraktivt å spele for topplaga som har mykje publikum kontra dei andre laga. Seriøst, kem har lyst å spele fotball i ein gymsal når alternativet er 20000 på Lerkendal, 22500 (om litt...) på Brann Stadion eller 8567 på nye Engen Fattighus (f.o.m 2012) :) ? Dropp den siste forresten... Uansett utfall av årets pussige sesong, så ser eg ein tendens til at Brann og Rosenborg, samt Viking og Engen er dei som på kort og lang sikt er best rusta til å møte ei ny fotballframtid. Stabæk kan spele så fint dei berre vil, avhengig av Alanzinhos flaue herjinger med feige forsvarsspelarar, men interessant blir dei neppe for meir enn ca 7-8000 pappagutar og fjortiser i og rundt Hosle...

Den dagen Brann Stadion er ferdig utbygd, med plass til 22000 eller kva det no tilslutt skal bli, så er forhåpentlegvis Brann eit topplag, medaljegrossist og seriøs gullutfordrar. Kanskje Bybanen lover å frakte folk gratis til og frå kampene også (bilistane kan jo betale litt ekstra i bompengar mandag og tirsdag)? Huseklepp har sikkert signert ny kontrakt på bekostning av Barcelona og Manchester "Soulless" City, mens undertegnede har flytta hem igjen og bidratt til å få befolkningstalet opp i minst 275 000 Republikanere.
Gå av.

Xminator

Quote from: krøvel vellevold on September 14, 2008, 14:44:37 PM
Quote from: Brannfan23 on September 14, 2008, 14:41:50 PM
Eg tror vi kan klare realistisk sett å komme rundt 200-300 mill. Det bør en gi en veldig god utgangspunkt til å bli en av de ledende klubb i skandinavia og en mellomsjikt i Europa. Men det sportslige må vi seff gjøre noe med som kan samsvare med økonomien vi er i akkurat no eller kommer til å bli om noken år..



Men hva med oss som aldri bruker en krone på kiosk? Jeg snakker om 100 kr i snitt for ALLE tilskuerne. Også barn. Dvs at en familie på fire handler for 400 i kiosken. Ikke særlig sannsynlig.


Det sier seg selv at Brann ikke kan passere 250 millioner på fotballproduktet alene. Skal vi opp mot nivået til FCK så må vi som FCK ha ett produkt utenfor fotballen. Har de ikke flere tusen ansatte i den bedriften?

Men klart, får du 200 000 bergensere til å gi klubben 10000 i året så omsetter du for 2 milliarder :p Lykke til med det. Da er det lettere å få 20 millioner på verdensbasis til å gi deg 100 kroner året.

Edit: Fuckings quotesystem


Ferguson

Eg mener Brann bør lansere et produkt utenfor banen for å ta opp kampen med FCK å de klubbene i det sjiktet. Tidligere har eg fablet om at Brann kunne lansert et klesmerke som lager sportsklær eller vanlige moteklær. Vet at dette er en tøff bransje men å brukt Brann og Brannspillere i reklame er jo ypperlig. Det må være et klesmerke som har et annet navn og må ikkje ha Brannlogoen synlig ihvertfall. Slik at det appellerer til allmenpublikumet og ikke bare Brannsupportere.

Iallefall så må Brann lansere noe nytt for å ta steget opp i det sjiktet som enkelte her snakker om!
Så har du alltids risikoen for et sånt prosjekt!
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Xminator

Vi kan jo begynne å selge drakter på Island...

storB

"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.


HansaInferno

Den interessen vi så rundt Brann i fjor vil ikke bli den samme når vi vinner neste gang. For all del, det kan jo hende at vi ikke vinner før i 2042, eller noe i den duren, men forhåpentligvis kan vi vinne serien igjen allerede innen de neste 2-3 årene.

Vi ser tydelig i år at Brann ikke selger ut stadion selv om kapasiteten er lav. Bygger vi ut til 22 000 - 23 000 plasser må vi ihvertfall satse på å få unna en god del plasser i partoutkortsalget før sesongen. Jeg tror at når Brann stabiliserer seg på topp vil vi se et ganske moderat budsjett i forhold til hva enkelte håper på. 200 mill er absolutt maks på hva vi kan tro på i fremtiden. Det er utopi å sikte mot budsjettene til klubber som PVS, eller FCK for den del.
Breiflabben, baby!

abe78

Quote from: HansaInferno on September 15, 2008, 08:30:11 AM
Vi ser tydelig i år at Brann ikke selger ut stadion selv om kapasiteten er lav.


Jeg er ikke uenig i at vi ikke skal ha et monsterstadion, men jeg reagerer på faktafeil. Nesten alle kampene har vært utsolgt i år - det forferdelige ståfeltet (felt T) har ikke alltid vært utsolgt, men det er lett å forklare. Snittet er vel 17300 nå og kapasiteten rundt 17700. Du skriver altså om ting du ikke har peiling på.

Max 200 mill.?? Vi omsetter for dette i år... PINLIG!
.og husk!

krøvel vellevold

Quote from: abe78 on September 15, 2008, 09:34:12 AM
Quote from: HansaInferno on September 15, 2008, 08:30:11 AM
Vi ser tydelig i år at Brann ikke selger ut stadion selv om kapasiteten er lav.


Jeg er ikke uenig i at vi ikke skal ha et monsterstadion, men jeg reagerer på faktafeil. Nesten alle kampene har vært utsolgt i år - det forferdelige ståfeltet (felt T) har ikke alltid vært utsolgt, men det er lett å forklare. Snittet er vel 17300 nå og kapasiteten rundt 17700. Du skriver altså om ting du ikke har peiling på.

Max 200 mill.?? Vi omsetter for dette i år... PINLIG!


Men vi ser alle at det på enkelte kamper ikke er så mange tilskuere som det opplyses om. Dette fordi mange p-kort-innehavere holder seg hjemme fordi det har kommet en motgang de ikke tok høyde for da de kjøpte kortet. Så årets snitt er reelt sett lavere enn det som står på papiret. Og enda lavere hadde det vært om vi ikke hadde hatt ca 13500 med p-kort. Mange møter nok opp i dag kun fordi de allerede har betalt for plassen. Med et mye større stadion, ville nok nødvendigheten av p-kort vært mindre, og dermed tilskuertallene lavere i en sesong som denne. Kan tenke meg at Brann - Hamkam ville hatt under 10000 tilskuere om vi ikke hadde hatt noen p-kort-ordning i det hele tatt. Og i fjor ville de siste kampene solgt sikkert 30-40000, kanskje mer, om det hadde vært plass til det. Så det ER en nedgang tilknyttet årets nedtur, selv om det ikke synes så godt rent tallmessig. Og hvor mange kamper har vært utsolgt i år? Det har vært en del kamper der sitte har vært utsolgt, men HELT utsolgt har det vel kun vært mot VIF (16/5), MFK og AaFK. Kapasiteten er for øvrig 17967 - ikke 17700.  Snittet er 17270 i følge nifs.no.

Og dette med at vi omsetter for 200 mill i år... Gjør vi det? Var det ikke 160 mill i fjor da vi tok gull? Har det virkelig blitt 200 med den nedturen vi har fått i år? Hvor har du det tallet fra?
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Ifølge Brann.no er budsjettet for 2008 på 140 millioner i omsetning, 30 meir enn det blei budsjettert for i fjor.

http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=6063

Resultatet i fjor viste derimot over 160 mill i omsetning, 50 over budsjett.

http://www.brann.no/index.php?mapping=284

Gå av.

HansaInferno

Quote from: abe78 on September 15, 2008, 09:34:12 AM
Quote from: HansaInferno on September 15, 2008, 08:30:11 AM
Vi ser tydelig i år at Brann ikke selger ut stadion selv om kapasiteten er lav.


Jeg er ikke uenig i at vi ikke skal ha et monsterstadion, men jeg reagerer på faktafeil. Nesten alle kampene har vært utsolgt i år - det forferdelige ståfeltet (felt T) har ikke alltid vært utsolgt, men det er lett å forklare. Snittet er vel 17300 nå og kapasiteten rundt 17700. Du skriver altså om ting du ikke har peiling på.

Max 200 mill.?? Vi omsetter for dette i år... PINLIG!


Budsjett på 200mill? Da er vi jo allerede forbi RBK. Kjempebra. Jeg har ikke noe imot å ta feil når det tross alt er noe positivt jeg feiler på.

Neida, omsetningen er nok høyere enn budsjettet, og det skal det jo være. Men så hadde vi en forferdelig bra sesong i fjor, og vil ikke være i nærheten av det resultatet de neste årene. Jeg tror ikke at vi klarer noe i nærheten med mindre vi kvalifiserer oss til CL, og det skjer ihvertfall ikke til neste år. Men om vi skulle vinne serien, og TV-avtalen pluss sponsorinntekter øker så er det jo en sjans. Med utvidet kapasitet vil nok inntekten øke, gjerne i tråd med økte billettpriser.

Men alt avhenger av større sponsorinntekter, mer TV-penger og utvidet kapasitet (og dette avhenger selvfølgelig av at vi selger ut med utvidet kapasitet også). Jeg driter meg ikke ut, det er du som er klovnen.

http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=6063
Breiflabben, baby!

dudo

Quote from: HansaInferno on September 15, 2008, 13:42:38 PMBudsjett på 200mill?


Nei, omsetning. I BT-artikkelen forleden dag ble det vel stipulert 180 mill? Slenger man Helstad-salget på toppen av dette er man ikke langt unna.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

abe78

Grei artikkel her: http://www.abcnyheter.no/node/72153

Forstår det slik at Brann sikter seg inn mot 150 - 170 mill. i omsettning i år. Med litt tur i UEFA-cupen kan det bli høyere, men dette er selsvagt mindre sannsynlig. En er også usikker på hvordan julehandelen vil påvirke supporterutstyret i år da sesongen har vært elendig sporstslig sett.

Jeg gidder ikke noe drittslenging frem og tilbake, jeg har bare pekt på to påstander:

1) Vi ser tydelig i år at Brann ikke selger ut stadion selv om kapasiteten er lav. (I praksis utsolgt i ligaen)
2) 200 mill er absolutt maks på hva vi kan tro på i fremtiden. (Omsetting på 163 mill i fjor og ligger an til økning i år).

Jeg menere at begge påstandene er håpløse og har argumentert for det. God bedring! :)
.og husk!

Xminator

September 16, 2008, 06:36:35 AM #37 Last Edit: September 16, 2008, 06:40:19 AM by Xminator
Vi kommer høyere enn 200 millioner med ferdig utbygget stadion. Bare vip-boksene de skal bygge i vinter vil løfte omsetningen ytterligere. 2 ekstra hjemmekamper og 21000 seter i 2010 + diverse vip-bokser og vi bør ha passert 200 med god margin.

Det som kunne løftet Brann ytterligere hadde selvsagt vært drømmeslottet ved store lungeren. Kombinert kjøpesenter, konsertarena og fotballstadion uten løpebaner. Heleid av Brann etter gave fra byens bedrestilte. Da hadde Brann nærmet seg ett makspotensiale. Og for å si det som Aabrekk altso, kjøpesenter altso, treng ikkje være stygge altso.

hansek

Det er veldig mye som må rettes på for å bli så store. Viktigere enn å være stor er å være solid,god og ha et knalllsterkt fundament som ikke kan rokkes.

Suksessfaktorer og potensiale / svakheter :

Interesse : Bergen vokser men tilbudene også. Neppe realistisk at oppgangen skal fortsette så en kapasitet på rundt 20500-21000 er ihvertfall tilstrekkelig. Med gode bilettrutiner og stort salg av sesongkort hvert år bør 19000 være realistisk å nå i snitt. Men da bør man ha solgt mellom 14000 og 15000 sesongkort hvert år før kampene begynner.

Fasiliteter : Stadion er vakker og ligger nydelig til der under Ulriken. Svakheten er kommunikasjonene, veinettet. Når det gjelder treningsalegg er det noe bra og noe svakt. Det er for få gresstreningsbaner både i Bergen generellt og til Branns disposisjon spesiellt. Bør anlegge 2 ekstra gressbaner i søndre bydel et sted. Slettebakken ? Kunsgressbaner er det nok av på Nymark, der er Brann dekket.

Sportslige inntjeninger : Kun spillersalg eller deltagelse i CL gir store inntekter. De må derfor intensivere salg av effekter, etablere tippekiosker, kiosker,kafeer osv i tilknytning til nye sitte. Selge når prisen er rett. Eksempelvis vil et salg av f eks Solli på 10 mill være riktig, mens et salg av vår eneste raske stopper Siggy kan være feil for det er vrient å finne en ny som er rask. Men generellt er jeg alltid positiv til salg når prisen er over 10 mill, uansett.

Sponsoerer : Bøk kunne skrape inn 10% mer de neste årene.

Selge stadionnavn ? Upopulært. Kun Hansastadion eller Storebrand stadion på folkemunne STOREBRANN STADION kunne vært spiselig, til høy pris.

Flaks er en faktor i dette bildet, kan bety mye økonomisk å ha marginer med.

abe78

September 27, 2008, 18:32:37 PM #39 Last Edit: September 27, 2008, 18:34:08 PM by abe78
Du gir deg ikke nei...

En kommentar til mølet ditt: "Kun spillersalg eller deltagelse i CL gir store inntekter." I år skaffer markedsavdelingen oss nærmere 75 millioner slik jeg forstår det. Det er her pengene ligger. CL vil selvsagt gi veldig mye penger og ekstra markedsverdi. Spillersalg tror jeg ikke blir den største inntekten uansett hva som skulle skje fremover.
.og husk!

Ferguson

Quote from: hansek on September 27, 2008, 16:47:01 PM
Selge stadionnavn ? Upopulært. Kun Hansastadion eller Storebrand stadion på folkemunne STOREBRANN STADION kunne vært spiselig, til høy pris.
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen


abe78

Helt enig. Jeg tror Bjørn Dahl driter i det også, men han er lur nok til å skape et bilde av at han bryr seg og er ansvarlig. :)
.og husk!

Ferguson

Quote from: abe78 on September 28, 2008, 10:27:20 AM
Helt enig. Jeg tror Bjørn Dahl driter i det også, men han er lur nok til å skape et bilde av at han bryr seg og er ansvarlig. :)


Image!!!!
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Xminator

Var det noe i de to siste overgangsvinduene som tydet på at han ikke har satt bremsene på?

hansek

September 29, 2008, 15:39:47 PM #45 Last Edit: September 29, 2008, 15:43:59 PM by hansek
De trygge og bomsikre inntektene må være tilstrekkelig for å gå i null. Jeg antar at sponsorinntekter som er signerte avtaler på, TV-avtalene og en kjerne av sesongkort kan betraktes som sikre. Inntekter utover dette må være en positiv overraskelse som i stor grad pløyes ned i klubben.

Som nevnt bør sesongkortsalget startes så tidlig som mulig og ikke avsluttes før minst 15000 er solgt, gjerne oppimot 16000. Bilettrutineforbedring og ok sportslig innsats bør sikre de neste 2-3000 tilskuerne i snitt, minst. Det sportslige avgjør også mye av TV-bonusene og en marginal del av sponsorkronene. De store pengene ligger i CL og heldige spillersalg a la Olofiana. Husk at RBK i storhetstiden solgte middelmådigheter som Bragstad og Bergdømo for ca 20 mill hver, Ivers for ca 25, Stensaas, Karadas, Ingebrigtsen, Soltvedt mm mm for pene summer. De solgte vel unna 15-20 spillere på en relativt kort periode, Bjørnebye var billig, men prisene var vel mellom 15 og 25 millioner for ihvertfall 12-14 av spillerne. I tillegg kvittet de seg med dødkjøtt som Johnsen og Kone, og en rekke andre relativt ordinære spillere  for gode penger. De bygget ut stadionet sitt, lagde treningsanlegg og puttet masse penger på bok. Ingen kan noensinne regne med en lignende opptur, ihvertfall ikke så mange år i CL. For å bygge opp en formye må Brann altså gå i null i en sesong intet spesiellt skjer, og så hente ut overskuddene de årene de er i Europa eller selger spillere til utlandet. Man må også ha en ide om HVA man skal bruke overskuddene til. Her er treningsanlegg et logisk valg. Man er langt bak RBK der. Inntektsgivende kiosker og sjapper på stadion, kafeer og shops kan være en ide. Når folk skal tippe, ta en kaffe eller kjøpe snop bør de gjøre det på stadion et sted. Ta formiddagskaffeen der, kjøpe julegaver der, handle klær der ?

Spelaren

Eg veit ikkje kor langt denne lausrivelsen frå Norge er kommet, men når det er i havn kan Brann starte Casino for fiffen frå Nord-Europa. Potensiale der!
Gå av.

abe78

Har mer tro på sirkus. Mange i dagens spillerstall som kun trenger en parykk og litt maling.
.og husk!

Go Up