• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann og ett nr 2 favoritt lag

Started by storB, August 31, 2008, 13:18:53 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

storB

August 31, 2008, 13:18:53 PM Last Edit: August 31, 2008, 13:24:43 PM by storB
Tenkte å starte denne tråden, i lys av Branns e-cup kamper det siste året. Nå når Brann tilsynelatende har begynnt å få e-cupen inn i en forholdsvis oftere syklys enn tidligere, så øker sjansen for att enkelte supportere kan få ett dillemma iforhold til om vi møter ett lag som er en god nr 2 på favoritt lag listen. Eg skal ikke begi meg ut på om det er positivt eller negativt, men utifra erfaringer med meg selv og kompiser, så har eg alikevell trukket noen konklusjoner som ser ut til å gå igjen når en skal ha seg ett nr 2 lag.

- I store turneringer, særdeles PL og CL som flere følger med på av den grunn at de digger god fotball, så er det i Branns fravær lett å få sympati for ett lag som deltar, av ulike grunner.
- Det kan for den "eldre garde" være ting som ligger igjen fra "lørdags tippekampen på NRK".
- Det kan springe ut ifra skuffelser og frustasjon over Branns tidligere prestasjoner.
- En trend eg har registrert er at før TL ble helproffesjonalisert, og ekspondert ganske ofte på ett riksdekkende medium som TV2, så var det vanligere med ett andrelag enn det er for den generasjonen som netopp har begynnt å følge med på sitt lokale lag grunnet høy eksponering.

Eg egentlig interessert i å starte en debatt om folk har like,ulike erfaringer/grunner enn de eg har listet opp. Om det er positiv eller negativt osv..Uansett så er det i fotball europa ett ganske særnorskt fenomen dette med ett andre lag. I Norges tilfelle er det isåfall snakk om engelske lag. Dette kan være pga vår gode historie og vennskap med landet. Det kan også være ett slags mindreverdighets kompleks ovenfor PL, som vi ikke burde skamme oss over, slik som da fansen vår fikk strålende ros etter innsatsen borte mot Everton. Da ble vi strålende fornøyd med sammenligningen til PL fans som vi,med rette, fikk.

Grunnen til at dette temaet er aktuellt, er som da vi møtte Everton,Marseille og nå La Corona.,var mange som møtte sitt "andrelag" og ble satt i en litt pussig situasjon. Lurer på om folk har erfaringer og synspunkter rundt dette, uten nødvendigvis å påstå at det ene eller andre er rett. Vet f.eks at flere i Bataljonen har ett andre lag, og dette er i norsk sammenheng blitt nokså vanlig og stuerent.

Eg for min del ser masse CL,PL og La liga når Brann har fotball pause, men har aldri fått meg til å trykke ett nr 2 lag til mitt hjerte. Har flere ganger latt meg begeistre av strålende fotball, f.eks av Barca, United osv..Men eg har aldri følt en tilknytting kun basert på dette, til ett annet lag. Brann e eneste laget eg følger med på av lidenskapelig karakter, men som sagt, eg sier ikke at det ene eller andre er rett/galt. Men i årene som følger så er sjansen (forhåpentlig vis) stor for at vi fortsetter å delta regelmessig i e-cup, og da er dette plutselig ett interesant tema å diskutere... Kan også virke som om dette emne i noen tilfeller er litt tabu å diskutere, er litt nysgjerrig på hvorfor det. Forslag noen?
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

dudo

Jeg har sympatier for enkelte andre lag, spesielt i England. (Jada, flertall) Men i forhold til den ravende galskapen overfor Brann er det ingen verdens ting.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

BBB-Tony

Ingen lidenskap er større enn den jeg har til Brann, men jeg følger litt ekstra med Liverpool i England. Interessen for Brann er mye større enn for Liverpool. Grunnen til at jeg har ett "nr 2" lag er antaglig fordi jeg har fått interessen for Liverpool gjennom familien. Har flere familiemedlemmer som er Liverpool-supportere. Ellers så ser jeg det meste av fotball jeg kommer over CL, PL, La Liga, Serie A, Bundesliga etc. Det er rett og slett fordi jeg er litt over gjennomsnittet interessert i fotball...

Hadde Brann kommet seg til gruppespillet i CL, og møtt Liverpool, så er det overhode ikke noe tema hva lag jeg ville holdt med. Det er selvsagt Brann!
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Spelaren

Både i min forrige og min nåværende jobb har eg ein grei kollega som eg trøster eller skryter til etter korleis Liverpool gjer det. For min egen del er det kun Brann.
Gå av.

Markmus

Brann Brann Brann. Det gir ikke mening å støtte noen andre lag man ikke har noen som helst tilknytning til.
Ka du ve?

storB

August 31, 2008, 19:42:30 PM #5 Last Edit: August 31, 2008, 19:49:00 PM by storB
for å sette det litt på spissen...tror dere Liverpool fansen har ett nr 2 lag??Hvis nei, hvorfor ikke? Hva tror dere at de syntes om disse weekendturene fra Norge? For dette emne er veldig særnorsk. Hadde f.eks russere kommet til Bergen hver helg for å se Brann spille så hadde eg i første øyekast kun hatt positive tanker om det. De kommer til Bergen, betaler penger i kassen og er med på å dra opp interessen om klubben vår. Men på den andre siden, hvis disse russerne bidro til at det altid var utsolg på stadion, og bergensere, som av ulike (gode)grunner ikke har partoukort, ikke får billetter grunnet disse russerne, er det da like positivt? Her er utganspunktet at det hadde vært fullt uansett om russerne kom eller ikke..

En annen ting er f.eks folk som jobber i Brann. Når de startet med Brann.no, f.eks så annonserte de for weekendturer(fotballtur) til England på annonsesiden. Sendte så Jæger en mail på om det var vanlig å reklamere for mulige motstandere,(husker ikke når dette var, men Brann skulle trekke motstander i e-cup der bl.a.  Tottenham var en mulig motstander),Der han svarte litt irritert om at dette var ett annet produkt en den Brann pakken de tilbyr. Eg slo meg ikke til ro m det svaret, og skrev at felles her er at klubbene lever av å konkurrere i bl.a. e-cup gjennom fotball, værre er det ikke. Atpåtill hvis vi var uheldig, så kunne vi trukket nettop ett engelsk lag. Litt skjev problematikk i dette here, men den røde tråden e: du promoterer ikke andre lag på din egen hjemmeside, i e-cup så e ALLE lag våre konkurrenter. Annonsen forsvant forøvrig kort tid etter, og har ikke sett noe til den siden. Mulig de forstod at for å fremme Brann produktet, så bør de ikke fremme engelske fotballpakker på egen!!!! hjemmeside.(Dette var forøvrig i aug, midt i sesongen til Brann).

Har også hørt Bjørn Dahl uttale at han har ett godt nr 2 lag i England. Husker ikke i farten kem d var, men er dette en merkelig problemstilling? Din jobb består i å være leder i en av nordens største klubber, men når alt kommer til alt, så er ikke Brann større enn at han fremdeles heier på ett annet lag. Er dette en problemstilling,(med tanke på jobben han innehar) eller er dette helt uproblematisk? Høres muligens ut som eg fisker litt her, men eg har gjort meg opp en mening om dette, lurer bare på hva resten av godt folket her inne syntes?
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra

Quote from: storB on August 31, 2008, 19:42:30 PM
for å sette det litt på spissen...tror dere Liverpool fansen har ett nr 2 lag??Hvis nei, hvorfor ikke? Hva tror dere at de syntes om disse weekendturene fra Norge? For dette emne er veldig særnorsk.


LFC-supporterne har selvfølgelig ikke noe 2. lag fordi de er supportere av en av verdens største klubber. Enkelt og greit.

Og det er selvfølgelig ikke særnorsk å være anglofil. Halve Old Trafford er jo fylt opp av turistsupportere hver eneste kamp.

storB

August 31, 2008, 19:52:40 PM #7 Last Edit: August 31, 2008, 20:00:06 PM by storB
For Liverpool fansen er Liverpool størst!!. For meg, så e Brann størst, uansett om de e best på papiret eller det er titte i pokalskapet... Wigan,Hull og Watford er heller ikke verdens største klubber, men de holder ikke m Liverpool som 2 lag? Eg skjønner selvfølgelig poenget ditt, men håper du her skjønner mitt, at det er relativt.. ps, vi taper iblandt men ka gjør vell d?? Vi e best for d.. 8)    altså relativt ;)

Angående Old Trafford så er største delen av turistene asiatere og russere, som vill bivåne denne fantastiske stemmningen på old trafford. Tror du de er de som synger mest når d butter imot??De er der for å oppleve stemmningen, ikke for å bidra
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

tr0Ndemann

Selv skjønner jeg ikke hvordan noen kan gi blaffen i Brann, men følge intenst med på Premier League. Er mange jeg kjenner som gjør det. Jeg, for min del heier forsåvidt på Manchester United, men kan det måle seg med min lidenskap til Brann? Njet.
What a waste of council tax, we paid for your hats!

Esskåbrann

Jeg er ihugga Newcastle-supporter, og har vært det så lenge jeg kan huske.

Newcastle er en klubb og en by som minner veldig om Brann og Bergen. Geordiene er sykt engasjerte, de gir aldri opp klubben selv om det ofte virker håpløst. Brann har jo alltid vært en nesten-klubb (bortsett fra i fjor), og det har Newcastle også. Nå har de riktig nok blitt maltraktert av en person ved navn Souness, men nå er de på sporet igjen. I tillegg er supporterene stein hakka galen, og jeg vil tørre å påstå at de kanskje er de "beste" i England.

Jeg har ofte lurt på hvem jeg ville holdt med hvis Brann skulle møtt Newcastle. Jeg vil ikke skille de to fra hverandre, men det er jo naturlig å tro Brann mtp. at det er mye lettere for meg å følge SKB tettere enn hva jeg kan med Newcastle. Uansett tror jeg at jeg hadde drete 100-0 i resultatet i en tenkt kamp. Jeg ser litt på det slik: hvis du må velge hvem av Halle Berry og Shakria du skal pule, hvorfor ikke prøve seg på en trekant?

Edit: leifs
å skal det skje!

Ricky

Quote from: Esskåbrann on September 01, 2008, 02:11:14 AM
Jeg har ofte lurt på hvem jeg ville holdt med hvis Brann skulle møtt Newcastle. Jeg vil ikke skille de to fra hverandre, men det er jo naturlig å tro Brann mtp. at det er mye lettere for meg å følge SKB tettere enn hva jeg kan med Newcastle. Uansett tror jeg at jeg hadde drete 100-0 i resultatet i en tenkt kamp. Jeg ser litt på det slik: hvis du må velge hvem av Halle Berry og Shakria du skal pule, hvorfor ikke prøve seg på en trekant?


Greit nok analogi, det.. Om du tror du kan få begge samtidig, så ender du antageligvis opp med å miste begge istedet.
Den som jubler for begge lag i en fotballkamp kan neppe regne med å bli tatt alvorlig igjen verken av hjemme- eller bortefansen.

Esskåbrann

Hehe, det er forsåvidt et godt poeng. Men jeg antar at det aldri vil bli en problemstilling nærmeste fremtid.


Tror forøvrig ikke at Brann møter Newcastle med det første heller...
å skal det skje!

Go Up