• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann-treninger

Started by vebo, August 12, 2008, 11:59:05 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Det var jo som Tjærnås påpekte i en blogg for litt siden: I individuelle idretter kan du legge opp til en formtopp til et VM eller OL. I lagidrett skal du helst være i form i 9 måneder sammenhengende.
Legg ned hele klubben!

Lasaron

Quote from: krøvel vellevold on March 24, 2015, 04:54:27 AM
Det var jo som Tjærnås påpekte i en blogg for litt siden: I individuelle idretter kan du legge opp til en formtopp til et VM eller OL. I lagidrett skal du helst være i form i 9 måneder sammenhengende.


Det var en meget lesverdig artikkel. Han sammenlignet også antall timer i konkurranse i løpet av sesong. Der også var fotballspillere suverene i forhold til disse individuelle idrettene.
Tren på langskudd

Nixon

http://www.brann.no/news/article/160f1x7frzqya1xw9d8c5lgtfv/title/skal-trene-hardt-i-ferien

Brannspillerne skal ha ferie i en uke, men alle spillerne får med seg individuelt treningsprogram og pulsbelte slik at klubben kan sjekke at alle gjør jobben sin.
Rød makt på Hansa

monzilla

I søndagens fotballekstra gikk LAN langt i å antyde at Brann er altfor dårlig trent, og det vil ta lang tid før stallen er der den burde være (innslag med Molde-spilleren som turner).

blobby winters

Quote from: monzilla on July 08, 2015, 14:13:15 PM
I søndagens fotballekstra gikk LAN langt i å antyde at Brann er altfor dårlig trent, og det vil ta lang tid før stallen er der den burde være (innslag med Molde-spilleren som turner).


Interresant.
Jeg har lenge hatt følelse av at LAN mener de er for dårlig trent. Det han sier ofte er at spillestilen han vil ha i en 4-3-3 krever mye løping, så vi må jobbe med det. Faktum er at uansett formasjon eller spillestil kreves det mye løping.
Som alle gode trenere er han også psykolog. Sier han at spillere er dårlig trent blir de mentalt sliten etter 60 min i kamp. Det er noe han aldri kan si.

Klaus_Brann

En følelse? Hehe.
Han har jo rett ut sagt at de trenger mer løpskraft og lagt inn flere økter den lille tiden har vært her, senest i går var det en sak om at han ga de et løpe- og treningsprogram med pulsbelte til ferien.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

blobby winters

Quote from: Klaus_Brann on July 08, 2015, 23:38:12 PM
En følelse? Hehe.
Han har jo rett ut sagt at de trenger mer løpskraft og lagt inn flere økter den lille tiden har vært her, senest i går var det en sak om at han ga de et løpe- og treningsprogram med pulsbelte til ferien.


Fordi han mener de er dårlig trent eller fordi han introduserer en ny spillestil og formasjon som krever mer løping?

Jose Arrogantio

Quote from: blobby winters on July 09, 2015, 19:07:38 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 08, 2015, 23:38:12 PM
En følelse? Hehe.
Han har jo rett ut sagt at de trenger mer løpskraft og lagt inn flere økter den lille tiden har vært her, senest i går var det en sak om at han ga de et løpe- og treningsprogram med pulsbelte til ferien.


Fordi han mener de er dårlig trent eller fordi han introduserer en ny spillestil og formasjon som krever mer løping?


De er for dårlig trent for den nye spillestilen og formasjonen som krever mer løping. Så begge deler.

Klaus_Brann

Quote from: blobby winters on July 09, 2015, 19:07:38 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 08, 2015, 23:38:12 PM
En følelse? Hehe.
Han har jo rett ut sagt at de trenger mer løpskraft og lagt inn flere økter den lille tiden har vært her, senest i går var det en sak om at han ga de et løpe- og treningsprogram med pulsbelte til ferien.


Fordi han mener de er dårlig trent eller fordi han introduserer en ny spillestil og formasjon som krever mer løping?


Begge deler sånn jeg har skjønt det.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Jose Arrogantio on July 09, 2015, 19:18:44 PM
Quote from: blobby winters on July 09, 2015, 19:07:38 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 08, 2015, 23:38:12 PM
En følelse? Hehe.
Han har jo rett ut sagt at de trenger mer løpskraft og lagt inn flere økter den lille tiden har vært her, senest i går var det en sak om at han ga de et løpe- og treningsprogram med pulsbelte til ferien.


Fordi han mener de er dårlig trent eller fordi han introduserer en ny spillestil og formasjon som krever mer løping?


De er for dårlig trent for den nye spillestilen og formasjonen som krever mer løping. Så begge deler.


Samtidig, uten å ha inngående kunnskap til hvor godt trent de er, har de nok i mange år hatt mye å gå på uavhengig av stil og formasjon.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Jose Arrogantio

Quote from: Klaus_Brann on July 09, 2015, 19:27:45 PM
Quote from: Jose Arrogantio on July 09, 2015, 19:18:44 PM
Quote from: blobby winters on July 09, 2015, 19:07:38 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 08, 2015, 23:38:12 PM
En følelse? Hehe.
Han har jo rett ut sagt at de trenger mer løpskraft og lagt inn flere økter den lille tiden har vært her, senest i går var det en sak om at han ga de et løpe- og treningsprogram med pulsbelte til ferien.


Fordi han mener de er dårlig trent eller fordi han introduserer en ny spillestil og formasjon som krever mer løping?


De er for dårlig trent for den nye spillestilen og formasjonen som krever mer løping. Så begge deler.


Samtidig, uten å ha inngående kunnskap til hvor godt trent de er, har de nok i mange år hatt mye å gå på uavhengig av stil og formasjon.


Skal ikke se bort i fra det.

Gulløl

Hvor Brann hadde havnet på tabellen i 2014 sesongen med en mye bedre fysisk form på nivå med de beste i tippeligaen kan en bare spekulere i men at nedrykk hadde blitt unngått er nok trolig.

Artikkel i BT i dag, passer kanskje best i denne tråden.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Brann-profiler-med-uvant-juletrening-Yoga-og-svommekonkurranse-663601_1.snd

Et par klipp fra artikkelen til de som ikke har tilgang:

Klipp 1:
For et år siden var dommen over Branns fysikk klar: Den var for dårlig. Den forrige treneren Rikard Norling satset på at spillerne skulle drive mye med egentrening, noe som ikke fungerte i det hele tatt. Resultatet var nedrykk og et for dårlig trent lag.
- Det er ingen tvil om at vi trente for lite det året vi rykket ned, sier Brann-spiller Kasper Skaanes.
Branns egen evaluering etter nedrykksåret 2014 viste også at spillerne mente selv at det hadde vært for lite trening. Branns syklus med fem fellesøkter i uken, var ikke utfordrende nok.
Den angivelige bedringen på treningsfeltet startet under Norling i år, og fortsatte under den nye treneren Lars Arne Nilsen. Nå har Brann som uttalt mål å ha som konkurransefortrinn å være godt trent.
- Jeg føler at vi har en veldig bra treningshverdag i Brann nå. Vi tok absolutt nedrykket seriøst. Treningsmengden er økt kraftig, sier Skaanes, og utdyper:
- Vi trener mer og lengre enn under Rikard. Nå er vi på et akseptabelt nivå, mener midtbanespilleren.


Klipp 2:
Spissen har også en bakgrunn fra Brann, da under Rune Skarsfjord som trener. Finne gikk til Köln i januar 2014.
- Forsesongen i Tyskland er tøffere enn i Norge. Det er mange flere økter. I Tyskland har vi to økter hver eneste dag. Vi gjør mye av det samme som i Norge, bare mer. Det har absolutt hjulpet meg, sier Finne.
Henrik Gjesdal var midtstopper for Brann i 2013-sesongen, og var også i klubben da Norling ble trener. Midt i 2014 ble han Tromsø-spiller. Han var også med på juletreningen.
- Det var stor forskjell fra Brann under Norling til jeg kom til Tromsø. Forsesongen i Tromsø er det hardeste jeg har vært med på. Jeg skjønner at kritikken kom mot Brann, sier Gjesdal.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Gå av.

krakra

Skaanes ser ut til å lagt på seg litt muskler. Håper på en oppsving for gutten neste år. Har mye inne.

Satser på en gjennomtrent Brannlag neste år. Det kan utgjøre en betydelig forskjell på poengfangsten.

Corran

Ser for meg at overskriftene når det går dårlig neste år er at de er overtrente
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

dokken

Quote from: Gulløl on December 29, 2015, 15:17:03 PM
Hvor Brann hadde havnet på tabellen i 2014 sesongen med en mye bedre fysisk form på nivå med de beste i tippeligaen kan en bare spekulere i men at nedrykk hadde blitt unngått er nok trolig.

Artikkel i BT i dag, passer kanskje best i denne tråden.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Brann-profiler-med-uvant-juletrening-Yoga-og-svommekonkurranse-663601_1.snd

Et par klipp fra artikkelen til de som ikke har tilgang:

Klipp 1:
For et år siden var dommen over Branns fysikk klar: Den var for dårlig. Den forrige treneren Rikard Norling satset på at spillerne skulle drive mye med egentrening, noe som ikke fungerte i det hele tatt. Resultatet var nedrykk og et for dårlig trent lag.
- Det er ingen tvil om at vi trente for lite det året vi rykket ned, sier Brann-spiller Kasper Skaanes.
Branns egen evaluering etter nedrykksåret 2014 viste også at spillerne mente selv at det hadde vært for lite trening. Branns syklus med fem fellesøkter i uken, var ikke utfordrende nok.
Den angivelige bedringen på treningsfeltet startet under Norling i år, og fortsatte under den nye treneren Lars Arne Nilsen. Nå har Brann som uttalt mål å ha som konkurransefortrinn å være godt trent.
- Jeg føler at vi har en veldig bra treningshverdag i Brann nå. Vi tok absolutt nedrykket seriøst. Treningsmengden er økt kraftig, sier Skaanes, og utdyper:
- Vi trener mer og lengre enn under Rikard. Nå er vi på et akseptabelt nivå, mener midtbanespilleren.


Klipp 2:
Spissen har også en bakgrunn fra Brann, da under Rune Skarsfjord som trener. Finne gikk til Köln i januar 2014.
- Forsesongen i Tyskland er tøffere enn i Norge. Det er mange flere økter. I Tyskland har vi to økter hver eneste dag. Vi gjør mye av det samme som i Norge, bare mer. Det har absolutt hjulpet meg, sier Finne.
Henrik Gjesdal var midtstopper for Brann i 2013-sesongen, og var også i klubben da Norling ble trener. Midt i 2014 ble han Tromsø-spiller. Han var også med på juletreningen.
- Det var stor forskjell fra Brann under Norling til jeg kom til Tromsø. Forsesongen i Tromsø er det hardeste jeg har vært med på. Jeg skjønner at kritikken kom mot Brann, sier Gjesdal.



Interessant at alle nå innrømmer at de trente altfor lite under Norling/Holyhead. Det må selvsagt de to ta et stort ansvar for.

Men er ikke dette også et eksempel på hvor galt det går når man ikke har en sportssjef som kan se ting over lengre sikt, og med pondus utfordre trenere/fysiske trenere? Det er vanskelig for administrasjonen eller styret å sette seg til doms over valgene som trener/fysisk trener gjør. Med sportssjef og en rutinert speider er det lettere å kritisere/forbedre slike ting.

Og: Var grunnen til at Brann trente så lite under Norling at både han og Holyhead pendlet ut av byen, og dermed var vekke mandager/tirsdager? I så fall uprofesjonelt av både spillere og ledelse. Kan tyde på at spillerne trenger en som er til stede og pisker dem rundt på treningsfeltet hver dag, hele tiden.

krakra

December 30, 2015, 14:57:01 PM #416 Last Edit: December 30, 2015, 14:59:15 PM by krakra
Hvor interessant er det egentlig? Dette var jo et aktuelt tema hele 2014-sesongen og var noe som spillerne var rimelig klare på både underveis og etter sesongen. Det har blitt skrevet flere saker om at særlig de yngre spillerne ønsker flere fellestreninger.

Jeg syns det er helt tullete å legge opp til at nesten all treningen spillerne gjør skal være alene på eget initiativ. Dette skulle være toppidrettsutøvere og da må man ha fagpersoner som både setter opp treningen og bidrar i gjennomføringen. Hadde vært interessant å vite hvor mye f.eks. Aksel Lund Svindal trener helt alene uten støtteapperat til stede.

Særlig viktig er jo dette for de yngste spillerne. Når man nærmere seg slutten av karrieren har man endel erfaring og kunnskap som gjør at man er mer selvdreven.

Gulløl


BA vet at Brann er i samtaler med en spiller om prøvespill, men Soltvedt vil ikke si noe om dette nå.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann


Belfort

Spent på Piotr, hørt rykter om at han har vært på grisebulk denne julen også.

Corran

Det ble vel avvist i en annen tråd så ikke gode kilder på dine rykter
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

All denne kondisjonstreningen de skal gjennom, er det noen som kan bekrefte at mye av det skal foregå med ball?
Tren på langskudd

Lasaron

I mangel av respons, forsøker jeg å svare meg selv.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Dette-er-mannen-Brann-spillerne-ikke-vil-bli-for-godt-kjent-med-666676_1.snd

At Torres har vært, og er, så fokusert på fotball, gjør at jeg tror mange av løpeøvelsene skjer med ball.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Liker godt denne Torres, jeg tror vi kan ha gjort et kupp der.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lasaron

Det jeg lurer på nå, må folk svare på som har spilt en god del mer fotball enn meg.

Det er jo gjerne slik at man gjør mer teknisk spektakulære ting på trening enn i kamp. Den fulle, tekniske kapasiteten ser man gjerne aldri i kamp. Men er det slik at jo bedre fysisk trent man er, jo lettere er det å utnytte sin tekniske kapasitet i kamp?
Spurd på en annen måte: Hvis f eks Larsen forbedrer seg mye fysisk, vil han da oftere vise hva han er god for teknisk?
Tren på langskudd

Yngve

Når det gjeld Larsen så sit vel det meste av hans problem i hovudet..

Belfort

Quote from: Yngve on January 07, 2016, 09:01:57 AM
Når det gjeld Larsen så sit vel det meste av hans problem i hovudet..


Tror jeg også. Like svak psyke som Alex Valencia hadde. Bommer han på de to første pasningene i kampen er det bare og ta han ut.

Go Up