• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Elitesupportere, medgangssupportere eller selvpinere?

Started by monzilla, August 11, 2008, 13:22:53 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Markmus

Jeg gjør ikke forskjell på de som drar på Stadion hver kamp og de som tar seg en kamp i ny og ne. Jeg gjør derimot forskjell på de som drar på Stadion kun når vi har medgang og ikke gidder når det går ræv.

Det har nok å gjøre med hvor engasjert man er. Noen drar, som du sier, på alle borteturer, noen ingen. Jeg har aldri dratt på tur kun fordi Brann er på tur, men jeg får med meg så mange hjemmekamper som mulig med mindre jeg er bortreist eller billettsystemet kræsjer (noe som ikke har vært det store problemet i år grunnet sportslige årsaker). Ser ikke for meg at jeg kommer til å farte rundt i landet på borteturer når jeg kommer meg i arbeid og har råd, men jeg kan se for meg at jeg blir med på borteturer i UEFA-cup og CL (som vi selvfølgelig skal spille i om to år!).
Ka du ve?

BBB-Tony

November 16, 2008, 19:17:19 PM #51 Last Edit: November 16, 2008, 19:35:25 PM by tonynord
Uansett om han eller hun synger på kamper, sitter stille på kamper, går på Stadion, reiser på kamper, ser kampene på TV etc., så har det ingenting å si. Men det finnes selvsagt ulike typer supportere. Men en supporter er en supporter. Uansett...

Folk er ulike, og har ulike forutsetninger for å følge laget. Noen ganger er det økonomien som avgjør, noen ganger tiden, noen ganger helsen, i det hele er det ofte livssituasjonen som ofte avgjør..

Men jeg mener at en supporter bør følge laget i tykt og tynt. Pleier en å se kampene på TV, så bør en se kampene på TV selv om klubben ligger på 10 plass. Pleier en å gå på Stadion, så bør en gå på Stadion selv om klubben ligger på 10 plass. Eneste kreteriet for å være en supporter er å støtte laget på den måten en pleier å støtte laget gjennom tykt og tynt...
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

tintin

ok, men hva legger DU i ordet supporter? alltid støtte laget, eller er det greit å "gi beskjed" (pipe) mot laget, enkeltspillere osv.. vil du feks slutte å gå på kamper hvis de ansetter feil trener i dine øyne?

tintin

by the way, min mening når eg er på stadion er at piping mot laget etter kampen hvis vi har spilt rævva-fotball:) er ok nok, piping mot enkeltspillere synst eg er en uting.

BBB-Tony

November 16, 2008, 19:28:53 PM #54 Last Edit: November 16, 2008, 19:35:17 PM by tonynord
Bekjenner du at du holder med en spesifikk klubb, så er du supporter. Fotball er en fantastisk sport som fremmer mange ulike følelser i mennesker. Selv om jeg ikke liker det selv, så respekterer jeg at mange velger å uttrykke seg gjennom det å pipe på egne spiller. Du er supporter selv om en velger å uttrykke deg på den måten. Om en slutter å gå på Stadion bare fordi en er uenig i treneransettelsen, så er det en dårlig grunn til å slutte å gå på Stadion. Men en er fortsatt supporter. En blir bare en annen type supporter.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

steinbygger

For meg er en supporter en som støtter laget. Dvs støtter Brann, klubben, drakten kall det hva du vil. Dvs at det er klubben som er det viktigste og ikke enkeltpersoner eller spillere. Dvs at når jeg tidligere i uken meldte meg ut av klubben etter å ha vært medlem i nesten 20 år er det for å protestere mot det jeg opplever at enkelt personer nå er i ferd med å sette klubben flere år tilbake. Jeg kunne aldri tenkt meg å synge eller pipe mot spillere som spiller med drakten på seg, men jeg kan godt slenge dritt om spillerene på forum som dette eller i kameratflokken, men jeg vil ikke gjøre noe som gjør at spillerene ikke presterer når de får drakten på seg. Jeg forventer at de gir 110% i hver kamp og hvis ikke de gjør det forventer jeg at treneren eller andre i sportsapparatet markerer dette med nødvendige midler. Jeg har ingen problemer med å "hate" spillere som jeg dyrket når de spillte i Brann hvis jeg mener at de forsvant på feile premisser, dvs Flo, Kvisvik, Miller og Helstad står ikke høyt i kurs hos meg. Da setter jeg større pris på spillerene som forsvinner ut av klubben uten at de slenger dritt selv om de er blitt behandlet dårlig slik som Sanne.

Northside

En person som kommer på kampen i medgang og motgang er vel den beste beskrivelsen av en supporter. En fan er derimot en som jubler i medgang men kunne ikke brydd seg i motgang.

Hvor mye supporter en person er varierer vel en hel del. Ikke alle ønsker å svi av alt av lønninger på borteturer.

Pipe på laget/spillere osv er helt greit. En spiller med flere millioner i lønn som bare surrer rundt ute på gresset og bedriver sin egen hobby totalt blottet for innsats fortjener piping.
Man skal kunne kreve litt av de som er ansatt og lønnet av klubben vÃ¥r. Dette er personer som kommer og gÃ¥r Ã¥r etter Ã¥r. NÃ¥r de da først er sÃ¥ heldig Ã¥ fÃ¥ være i klubben vÃ¥r sÃ¥ forventes det litt ogsÃ¥.  Gir en spiller, eller laget, jernet hele kampen men alikavel gÃ¥r pÃ¥ en sur smell mot et dÃ¥rlig lag, da piper jeg ikke.

laksevåg

sÃ¥ du misliker kvisvik men liker sanne?  

Greit at mannen aldri sutret, men herregud sÃ¥ dÃ¥rlig han var.. Kvisvik har gjort sykt mye for brann og nÃ¥r han ville hjem sÃ¥ føler eg vi bør godta det..  Ka skulle sanne dÃ¥? Bli olje sjeik?
Noen tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikkje den innstillingen. Det er langt mer alvorlig enn som sÃ¥. 

-Bill Shankly

Gubrask

Ingen er større enn klubben

enough said :)

Nightfox

Herregud, har det noe å si? For meg er det enkelt: De som hever seg over en annen for å oppnå status, tilfeldigvis i aldersgruppen ca 12-20, er nederst på min rangstige. Typisk eksempel: "Jeg har gått på ALLE hjemmekampene i år", "Men jeg står med BATALJONEN så jeg er bedre enn deg!!", "Du er ikke EKTE supporter når du er så negativ, jeg synger i tykt og tynt og støtter guttene!!" Ellers er det jevnt mellom resten. Jeg føler meg ikke akkuratt som noen sviker fordi jeg mistet 4 hjemmekamper da jeg bodde i Sandnes over to år.

Joggi Bogga

Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Nixon

Synes ikke det er meningsløst å måle supportere opp mot hverandre. Man må selvsagt se litt på livssituasjon, helse, økonomi og slike ting. Men for meg koker det ned til om folk gjør en innsats (som sagt ut fra sine egne forutsetninger) for å komme seg på kamp. For det er tross alt det det hele dreier seg om!
Rød makt på Hansa

skb!

Men det går absolutt an å dele supportere opp i flere grupper. Syngende supporter, sofasupporter, medgangssupporter, har-gått-på-stadion-i-40-år-men-uten-å-synge-supporter.
Det mange tenker på når de sier supporter er jo de som synger på kamp, men det blir gjerne en smal definisjon som utelater mange.

Jeg liker å bruke ordet tilhenger om de som følger Brann tett, men som ikke nøvendigvis skriker halsen av seg på hver kamp.

tintin

og så skal en supporter ALLTID støtte laget, uansett? eller? de fleste som går på brann kampene er vel supportere i forskjellig grad, noen mer opptatt av brann enn andre, men sånn vil det vel alltid være. så har vi andre grupper, de som kaster biljardkuler osv:) hva med de?

Innlandsmax

Ser at tintin har tatt opp en gammel slager i diskusjonene "Supporter hva mener vi med det?". Denne tråden inneholder en del tenkning og diskusjon rundt emnet.

tintin

ok, kan godt flytte den andre tråden inn her hvis det blir enklere...

laksevåg

de ødlegger jo for klubben i stede for og støtte den så.. Men de som går i pausen for at brann har spilt dårlig, de vil eg ikkje kalle supportere
Noen tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikkje den innstillingen. Det er langt mer alvorlig enn som sÃ¥. 

-Bill Shankly

Ricky

Supportere = Folk man gjerne ser på småguttekamper eller landskamper i håndball. De heier hele kampen igjennom, selv om det går mot stortap. Bidrar gjerne også frivillig på et eller annet nivå i klubborganisasjonen, men møter primært opp uten annet formål enn å støtte laget og spillerne, og selve resultatet av kampen synes å være glemt allerede 20 minutter etter kampslutt. Seier eller tap påvirker ikke humøret resten av uken, for å si det sånn.

Fans = Det handler vel egentlig mest om det mentale. Brann opptar en stor del av livet ditt, og du ommøblerer på timeplaner og budsjetter for å være sikker på å få sett kampene, enten live eller på tv/pub eller andre måter. Resultatene fra kampene kan gnage på sjelen i alt fra dager til hele år. Engasjementet kan gi seg utslag i synging, roping og brøling på tribunene, men også buing, piping og ukvemsord. Eller kasting av vekslepenger, snusbokser o.l. ned mot gresset. En Brann-fan tenker sjeldent rasjonelt i kampens hete når Brann spiller.

Den "beste" supporteren? Antageligvis den som klarer å kombinere det beste fra begge sider. En fan's brennende lidenskap og engasjement, kombinert med supporterens uforbeholdne positive støtte til laget samt ork og vilje til å bidra i fellesskapet.
For min del blir jeg nok aldri noe annet enn en fan :)

Klaus_Brann

Brukeren "Anita" har skrevet masteroppgave om dette, ho burde vel hatt noe å tilføre denne tråden.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Tobey

November 18, 2008, 00:15:45 AM #69 Last Edit: November 18, 2008, 00:23:49 AM by Tobey
Hadde vært artig å spurt en lyn-mann et tilsvarende spørsmål.
"Snart vet hele Europa kem vi é" Rennes 07.

anita

Quote from: Klaus_Brann on November 18, 2008, 00:09:52 AM
Brukeren "Anita" har skrevet masteroppgave om dette, ho burde vel hatt noe å tilføre denne tråden.


Jeg kan da ihvertfall prøve å formulere et kort svar utifra det jeg fant ut i arbeidet med masteroppgaven min.

Slår man opp ordet supporter i en fremmedordbok eller liknende vil man finne at det er en "sympatisør" og talsmann som ofte er medlem av en organisasjon. Brukes denne definisjonen så vil det kun være medlemmer av bataljonen som vil kunne defineres som supportere. Men dette er ikke en dekkende definisjon. Mine funn viste at stadiongjengerne kan deles inn i supportere (fans), tilhengere og tilskuere.

Kort fortalt er en supporter en person som er godt over middels interessert i et lag og som bidrar til å skape stemning under kampen. For supporteren er det viktig å bidra til å skape en god ramme rundt kampen. En supporter tror helhjertet at han/hun kan påvirke lagets innsats og det som skjer på banen ved hjelp av for eksempel sang og rop. Kampresultatene preger supporteren i stor grad.

En tilhenger er middels (og litt under middels) interessert i laget og bidrar i liten grad til å skape stemning på tribunen. Tilhengeren blir ikke nevneverdig preget av kampresultatet.

Tilskuere er personer som har en generell fotballinteresse, de er ikke knyttet til et spesielt lag og bidrar ikke stemningsmessig.

Jeg fokuserte hovedsakelig på grupper og kategorier under hovedgruppen supportere. Definisjonen ovenfor er veldig kort. Supportermiljøet rundt Brann er meget komplekst og består av flere grupperinger og kategorier, men det blir for mye å skrive om i et innlegg som dette...

vebo

Jeg er fullstendig enig i det du skriver Anita, men det skal jo også sies at alt er relativt. Særlig når man snakker begrep.

Hadde forresten vært meget interessant om du hadde publisert deler av oppgaven din i "den 12. mann" når den er klar(?).
Tiocfaidh ár lá

anita

Quote from: vebo on November 18, 2008, 14:09:05 PM
Jeg er fullstendig enig i det du skriver Anita, men det skal jo også sies at alt er relativt. Særlig når man snakker begrep.

Hadde forresten vært meget interessant om du hadde publisert deler av oppgaven din i "den 12. mann" når den er klar(?).


Alt er relativt ja, definisjonene over er veldig generelle. Egentlig er hele diskusjonen mer kompleks enn som så. Man kan snakke om grader av supportere, og dersom man går inn på de ulike gruppene og kategoriene så vil man se at også blant f.eks. supportere er man mer eller mindre engasjert, mer eller mindre delaktig i stemningsskapende arbeid.

Jeg er ferdig med oppgaven, og jeg kan selvsagt snekkre hovedpoengene sammen til en artikkel, men jeg har ikke mulighet til Ã¥ gjøre det før jeg er ferdig med diverse eksamener i midten av desember. Jeg kan sende oppgaven ut pÃ¥ mail dersom det er ønskelig. 

Christian

Quote from: anitaKampresultatene preger supporteren i stor grad.

Her tror i alle fall eg Anita er inne på noe helt essensielt. Vil tro de fleste av de mest aktive her på forumet kan gå å gnure på et Brann-tap i flere dager, samtidig som en herlig seier kan løfte humøret på tilsvarende måte. Dette er selvfølgelig et helt personlig mål, men kanskje òg det beste for hver enkelt.

Ferguson

Quote from: Christian on November 18, 2008, 15:09:34 PM
Quote from: anitaKampresultatene preger supporteren i stor grad.

Her tror i alle fall eg Anita er inne på noe helt essensielt. Vil tro de fleste av de mest aktive her på forumet kan gå å gnure på et Brann-tap i flere dager, samtidig som en herlig seier kan løfte humøret på tilsvarende måte. Dette er selvfølgelig et helt personlig mål, men kanskje òg det beste for hver enkelt.


Trenger bare ikke å være kamp. Jeg er ganske sur om dagen fordi syregliset tenker på å ansette Bech som ny trener for eksempel.
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

smaalanda

KMO!!!

Joggi Bogga

Quote from: anita on November 18, 2008, 14:05:15 PM
Kort fortalt er en supporter en person som er godt over middels interessert i et lag og som bidrar til å skape stemning under kampen. For supporteren er det viktig å bidra til å skape en god ramme rundt kampen. En supporter tror helhjertet at han/hun kan påvirke lagets innsats og det som skjer på banen ved hjelp av for eksempel sang og rop. Kampresultatene preger supporteren i stor grad.


Svaret ditt forvirret meg.
For det første så skriver du hva du har definert supporter som. Det er ikke det samme som hva det er. Supportere kan bare "bli noe" hvis mange går sammen om en allmenn enighet om hva det er. Jeg forstår derfor svaret ditt som et forsøk på å beskrive ulike typer folk som går på stadion. Du finner karakterisktika ved hver enkelt gruppe og lkategoriserer disse med det du mener er passende fellesbetegnelser. feks "supporter".

Enig?
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

anita

Quote from: Joggi Bogga on November 18, 2008, 17:05:22 PM
Quote from: anita on November 18, 2008, 14:05:15 PM
Kort fortalt er en supporter en person som er godt over middels interessert i et lag og som bidrar til å skape stemning under kampen. For supporteren er det viktig å bidra til å skape en god ramme rundt kampen. En supporter tror helhjertet at han/hun kan påvirke lagets innsats og det som skjer på banen ved hjelp av for eksempel sang og rop. Kampresultatene preger supporteren i stor grad.


Svaret ditt forvirret meg.
For det første så skriver du hva du har definert supporter som. Det er ikke det samme som hva det er. Supportere kan bare "bli noe" hvis mange går sammen om en allmenn enighet om hva det er. Jeg forstår derfor svaret ditt som et forsøk på å beskrive ulike typer folk som går på stadion. Du finner karakterisktika ved hver enkelt gruppe og lkategoriserer disse med det du mener er passende fellesbetegnelser. feks "supporter".

Enig?


De "definisjonene" jeg har er en generalisering av de "definisjonene" mine informanter har presentert for meg, de er satt sammen av informasjon som jeg har fått fra personer fra ulike miljøer av brannsupportere. Jeg sier altså ikke at dette er den eneste måten å foreta en slik inndeling på, samtidig så må man ta høyde for at dette ikke er rette stedet å komme med en lengre utgreiing på, det er en meget forenklet fremstilling. Det finnes flere ulike måter å "definere" hva som er en supporter eller hvem som er det. For meg og mitt prosjekt var det viktig å komme frem til og presentere mine informanters syn og se ting utifra deres perspektiv basert på sosialantropologisk teori og metode. Det kan selvsagt formuleres på en annen måte , men det vil da kreve et mye lengre svar og det har jeg ikke anledning til å til å bruke tid på nå...
 

Joggi Bogga

Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!


Innlandsmax

Quote from: skb! on November 19, 2008, 23:25:33 PM
Kronikk, NÃ¥r blod er tjukkere enn vann:
http://www.bt.no/meninger/kronikk/article468486.ece
Ser at gutta her forholder seg til at supportere støtter, mens tilhengere og fans "holder med". Har ikke lest alt av anita, men oppfatter at hun definerer supporter som en som er godt over middels interessert i laget, og bidrar til å skape stemning under kampen. Dette er to litt ulike definisjoner.

Syns "støtte" er et vesentlig ord for å definere supporter.




anita

Som allerede nevnt er mine definisjoner meget forenklet og basert på mine informanters syn og uttalelser. Ordet støtte er absolutt vesentlig men det krever også en definisjon av begrepet "å støtte". Hva innebærer egentlig det "å støtte" et lag? For ulike grupper av supportere vil dette innebære ulike ting. Ser man på brannsupportere så er dette langt ifra en homogen gruppe, men er sammensatt av flere ulike undergrupperinger. De ulike undergrupperingene har ulike oppfatninger om hva det vil si å "støtte" laget, dermed kan man også si at det finnes ulike oppfatninger av hva en supporter er og hvem som kan betegnes som dette. Allikevel så finnes det noen fellestrekk og det er disse jeg på en, som sagt, svært forenklet måte satte sammen til en form for definisjon. For virkelig å kunne si noe om hva eller hvem en supporter er så må man gå inn å se på de ulike grupperingene og kategoriene som finnes i miljøet, men det er litt vanskelig å presse over 100 siders argumentasjon inn på noen få linjer her...


Innlandsmax

Skjønner - og er helt med på - at det er mange måter å støtte laget på.

Selv mener jeg at den viktigste støtten (men ikke eneste) er den støtten som er hørbar og følbar for de 11 ute på gresset. Dette kommer nok inn under din definisjon "bidrar til å skape stemning under kampen".

Nyanseringen blir da at din definisjon av supportere er min definisjon av de beste/mest verdifulle supporterne.

Min mening er at i tillegg til de beste/mest verdifulle supporterne, så fins det en hel flora av supportere, og en hel glideskala av deres verdi i forhold til de 11 ute på gresset. Jfr. min geniale (!) "kortstokk-teori" lenger oppi tråden her.

Go Up