• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Elitesupportere, medgangssupportere eller selvpinere?

Started by monzilla, August 11, 2008, 13:22:53 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

monzilla

Nå har diskusjonen gått hett for seg i etterkamp-tråden til strømsgodset. Jeg skal forsøke å skrive en objektiv førstepost i tråden, slik at vi kan få en god diskusjon på dette en gang for alle. Det som ofte starter disse debattene er spørsmålet om hets. Er det riktig å hetse? Er man mer/midre verdt om man hetser? Det jeg mener er relevant i en slik disusjon (der gikk objektiviteten til helvete) er spørsmålet om man mener at noen supportergrupper er mer verdt enn andre. Må man stå og synge for å være en god supporter? Er det de som står og synger som skaper den magiske stemningen? Sittesvin, juletrær, pent kledde, gamle grinere, familiefolk, kjerringer og sponsorer, er de rangerrt i et hierarki? Og hvem er det som rangerer dette hierarkiet? Jeg kan si med en gang at fra Brann sitt synspunkt så er sponsorer øverst i hierarkiet, og pent kledde er nederst. Er det en riktig rangering?

Slike diskusjoner blir alltid opphetet. Jeg mener vi bør ha litt takhøyde i denne debatten, men la oss prøve å holde oss til sak.


Kjør debatt, pakk!

Strandlien

Er det ikke sånn at alle vil rangere "sin egen" gruppe foran alle de andre da? Gjerne med den gruppen som man distanserer seg mest fra nederst på stigen?

Sponsorer og pent kledde synes vel det er gøy med de som står og synger, men ville aldri i verden forbinde seg med eller verst av alt bli sett sammen med de...

For de som står og synger så er sponsorer, pent kledde og alle sittesvin det verste av det verste og noe som bare er ødeleggende for alle som er interessert i fotball.

Denne debatten kan bli interessant... :)

stlastla

Hmmm.. er det ikke kombinasjonen av alle disse "supportertypene" som gjør at Brann stadion nesten er fullsatt på hver eneste kamp? Og bør det ikke være slik at de som liker å sitte ned å se kamp uten å synge sammenhengende i 2 x 45 også bør ha livets rett til å gå på fotballkamp? Jeg er uten tvil enig i at det er fantastisk flott med et fullstappet stadion hvor alle synger og bidrar til stemning, men hvor realistisk er det?

Pr i dag er Brann uansett i toppen når det kommer til å skape bra liv og atmosfære på kampene. En annen ting er jo at selv om vi ikke liker det så er vi prisgitt sponsorer for å kunne kjempe i toppen og ha de resursene vi har. En del av dette er jo at de også får billetter til kamper.. For min del blir det feil å rangere supportere da man ser at det er kombinasjonen av disse som fyller stadion, og at når alt kommer til alt så er vi avhengige av alle disse supportergruppene for å få ting til å gå rundt..
Barnefamilier er rekruttering av nye supportere.. Dere husker vel all første gang dere var på stadion med foreldre eller andre voksne..
Vær glad for at vi kan dra på kamp med fullsatte tribuner og la folk være som de er! Det er min mening:)

Innlandsmax

Her skal det rangeres, uten tvil. Let's get started!

Selv opererer jeg med en kortstokk-teori, der syngende supportere står øverst som hhv. konge og dronning (alt etter kjønn). Disse er jo de som er nærmest definisjonen av en supporter, altså en som støtter - og da mener jeg en som støtter laget i kampsituasjonen. Dette er kjernen i fotballen, og kjernen i støtte/supporterfunksjonen. De som gjør jobben her er uten tvil de supporterne som er mest verdt for de 11 utpå gresset. Derfor rangeres disse høyest.

Esset fins blant konge/dronning-kortene, men er i tillegg en person som tar ansvar i synging, det å lage sanger, hjelpe til med TIFO-effekter, tar tillitsverv i den organiserte supportergrupperingen (BBB), arrangerer borteturer, tar ansvar for medsupportere som havner på fylla etc.

Knekt er som konge/dronning, men på et noe lavere nivå, f.eks. yngre, "rekrutter/lærlinger".

Tier og nier er sittesupportere som stadig og trofast møter opp på kamp, holder seg for god for buing og ukvemsord mot egne spillere, synger med på gode dager og NB! Aldri forlater tribunen før kampen er ferdigspilt.

Folk som meg selv som valfarter til den hellige stad et par ganger i året, får med meg en bortekamp i mitt eget nærområde, og ellers ser TV, kjøper BBB-medlemskap og supportereffekter, rangerer jeg i kortstokken til et eller annet sted som 5, 6, 7 eller 8, alt etter intensiteten.

Medgangs-supportere er firere. Ekstremversjonen; de pent kledde som henger på seg et klubbskjerf den dagen laget spiller serie- eller cupfinale er treer.

Folk som kaster gjenstander pÃ¥ banen, bringer klubbens farger i vanry ved spying  og udelikat oppførsel ikledd klubbfargene og/eller klubbeffekter ligger som toer.

Denne kortstokkteorien gjør forøvrig at folk som er supportere til ulike klubber kan føle et felles-skap på tvers av klubbene. Eksempelvis kan en RBK-konge og en Brann-konge føle et sterkere felles-skap seg i mellom enn enn det en Brann-konge kan føle i forhold til en Brann-treer.

Og dette er ikke et subjektivt innlegg. Dette har jeg fra Gud selv ;-)

monzilla

Men her er vi inne på nøkkelen alle rede etter tre poster. De som står og synger er de som er supportere? Hva med de som har gått på stadion og har hatt partoutkort i 30 år, er ikke de supporterere da? Må man synge for å være supporter? Er syngende supportere kjernen i fotballen? Må man være i BBB for å være "ess"? Hva med de som har laget "gullet skal hjem" og bakke-sangen? Og innført opp med humøret min venn? Og kjør over pakket? Og organiserer borteturer som ikke er i regi av BBB?

Xminator

Ikke alle kan stå og synge til fylte 62 år. For noen svikter ryggen, for andre stemmen. Man blir ikke yngre med årene.

Jeg vet ihvertfall at det ikke er en kjeft av de som sitter rundt med på SPV som ikke er ekte supportere. Selv om de er i forskjellige stadier av Branndepresjon.

Og det bør være hevet over enhver tvil at det er ett element av selvpining i alle som så inngangen og utgangen av 90'tallet som Brannsupportere. Respekt til dem som holdt ut helt siden 1963...

Torvanger

De som kommer uavhengig av resultat er ekte supportere. Og det er totalt uavhengig av om man synger, står eller sitter.

monzilla

Joda, det er riktig det, men her prøver jeg å komme til bunns i hvorfor går der oppe og tror at de er så mye bedre supportere enn alle andre. Det skinner jo gjennom i halvparten av innleggene på dette forumet.

Roffarne

Dette er en kortstokk full av markerte kort og jokere.
La oss bare få på plass det faktum at synging er en god del av opplevelsen på fotballkamper og at de som bidrar til det skal ha sin rettmessige porsjon heder og ære.
Men slik jeg tolker det er du også ute etter å vite hvem som kan påberope seg tittelen som übersupporter og fortelle alle andre hvordan ting skal gjøres.
Og i mine øyne er det ikke en sjel som faller inn i den kategorien.
Hvis man forutsetter at alle klarer å oppføre seg som lovlydige borgere (dvs, ingen spytting, kasting eller slossing) så er enhver supporter en god supporter.
Selv sitter jeg på en langside og føler det som min hovedoppgave å påminne Branns spillere om de oppgavene de fortløpende ser ut til å glemme i løpet av kampen. Det være seg bredde, press på ballfører, off-side i begge ender og timing av passninger. Alt i en bestemt men velmenende tone. Dette har jeg nå drevet på med i 20 år og påbreoper meg retten til å fortsette med det.
På den ene siden svinger jeg ikke med halstørklet og synger at jeg er tjokk, feit eller full.
PÃ¥ den andre siden hever jeg meg ikke over sjikane mot de som ikke yter for klubben.

Faktisk er det lite som provoserer meg mer enn når noen skal heve seg over de andre supporterne på bakgrunn av antall effekter, bortekamper, år på Staddaen eller andre trivielle ting.


Innlandsmax

I min kortstokk-teori er alle kort å betrakte som supportere. En kortstokk er udugelig og ubrukelig om den ikke er komplett. Vi trenger altså alle typer supportere for å få det komplette og mangfoldige bildet av supporterne. Men de har ulik verdi - det står jeg fast ved - og da mener jeg ulik verdi for de 11 på banen. De merker rent fysisk de syngende supporterne best, men også de trofaste sitterne, som også applauderer ved gode prestasjoner og ytrer misnøye ved dårlige. Dette er en bedre form for støtte i kampsituasjonen enn min analytiske og betraktende holdning ved TV-skjermen ved Mjøsas bredd. Til mitt forsvar er min form for "supporting" ikke verdiløs, men den er betydelig mer indirekte og abstrakt. Spillerne merker den knapt, men dog til en viss grad i form av økte inntekter i klubbkassa, generell økt interesse rundt klubben etc.

Mitt hovedpoeng er at alle som kaller seg supportere må få lov å kalle seg det og bli oppfattet som det, men de må også finne seg i å bli vurdert til å ha ulik verdi - ikke ulik verdi som mennesker, men ulik verdi som supportere.

Supporter betyr en som støtter. Det kan man gjøre i større eller mindre grad. Derfor en glideskala. Min kategorisering er grov og forenklet, og den kan nyanseres eller kategoriseres utifra andre kriterier enn de jeg har listet opp.

Hvis det er viktig da...

Klaus_Brann

Quote from: Strandlien on August 11, 2008, 13:34:17 PM

Sponsorer og pent kledde synes vel det er gøy med de som står og synger, men ville aldri i verden forbinde seg med eller verst av alt bli sett sammen med de...

For de som står og synger så er sponsorer, pent kledde og alle sittesvin det verste av det verste og noe som bare er ødeleggende for alle som er interessert i fotball.


Føler du misforstår litt her.
Sponsorer og pent kledde er IKKE de samme, selv om sponsorer ofte kan være pent kledde.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Det finnes jo også den typen supportere som tror de vet alt om fotball og Brann, men som dessverre er så begrenset at de kun får ut "No må dåkkar se te helvette å presse di!Fan, dåkkar duger jo ikkje te nåkke." Og ikke minst den verste typen av alle, er de med lignende kommentarer men som i tillegg har pipestemme og er jenter.

For min del må gjerne jenter gå på stadion, men de trenger virkelig ikke å skrike sin manglende fotballforståelse med sin hylestemme inn i øret mitt!
Jeg rangerer ingen som supersupportere. Det er mye godt & blandet som står på BBB sine felter. Det er noen der som ikke nødvendigvis ikke er så aktive, synger med inne i mellom, men som jeg ser på alle hjemmekamper i tillegg til en del bortekamper.

Så har du f.eks. de som synger med på nesten alt, er der hver kamp, og reiser en del på borteturer. Men jeg er ikke på den at om man står og synger på BBB så er man supersupporter. Jeg føler det er en naturlig del å stå og synge på kamp, og jeg skulle gjerne sett at hele Hansa sto og sang med skikkelig trøkk. Sleivspark i kampens hete mot spillere og trenere må være lov, men samtidig er jeg ikke med på slike "Mjelde må gå" rop eller sanger.

Føler det finnes en linje der, selv om de er godt betalte folk osv...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Gubrask

Det som i mine øyne er "elitesupportere" er supportere som kommer på alle/ flest mulig Brannkamper (hjemmekamper). Det være seg treningskamp mot Løv- Ham i vestlandshallen, RL (eller RC) mot Odense, eller cupkamp mot Valdres så vel som mot Roseborg, Everton, seriefinale osv.
I tillegg skal en komme på neste Brannkamp uavhengig av sportslige prestasjoner. Selv om det går trått er det viktig at vi supportere stiller på neste kamp for å hjelpe og støtte guttene.

De som velger å holde seg hjemme mot Ventspils og Marseille, men dukker opp mot Barcelona, Manchester United osv er tilhengere jeg ikke sitter i nærheten av like høyt som partoutkortholderne på stadion!


monzilla

Misforstå meg rett, jeg er ikke ute etter å klassifisere hvem som er viktigst. Jeg er ute etter å høre hvorfor folk tror at de er viktigere enn andre.

HansaInferno

For Brann er det vel viktigst at det kommer flest mulig folk på kampene. For min egen del er de nærmeste av mine venner de viktigste. Siden disse stort sett er syngende supportere som reiser en del på bortekamper og får med seg det meste av hjemmekampene, så må jeg si at det er denne kategorien supportere jeg setter høyest.
Breiflabben, baby!

Esskåbrann

Quote from: monzilla on August 11, 2008, 21:12:43 PM
Misforstå meg rett, jeg er ikke ute etter å klassifisere hvem som er viktigst. Jeg er ute etter å høre hvorfor folk tror at de er viktigere enn andre.


Edit: overtrøtthet.com. Slettet ike godt  hele forbanna innlegget.
Ã¥ skal det skje!

BBB-Tony

August 12, 2008, 09:15:37 AM #18 Last Edit: August 12, 2008, 09:17:38 AM by tonynord
Quote from: monzilla on August 11, 2008, 21:12:43 PM
Misforstå meg rett, jeg er ikke ute etter å klassifisere hvem som er viktigst. Jeg er ute etter å høre hvorfor folk tror at de er viktigere enn andre.


De syngende supporterene på Hansa er forsåvidt viktigere enn supportere som sitter helt stille på tribunen bare for å se fotballen om en skal klassifisere hvem som er viktigst etc.. Det er rett og slett fordi det er de som støtter de utpå banen mest gjennom en kamp. Noe både spillere, støtteapparat og administrative folk i Brann har gitt uttrykk for. Men for meg er det overhode ikke viktig å få frem at det er disse supporterene som er viktigst. Det jeg er opptatt av er å få samlet de som vil synge på en plass, men det er en annen diskusjon..
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Snublefot

De fleste type supportergrupperingene er viktige for en klubb, hvis du ser bort i fra spesielt 1 type, og de vet det fint selv... uten at vi skal gå inn på den diskusjonen..

De som har travet pÃ¥ stadion i 40 Ã¥r og sitter med kaffen i hÃ¥nden og følger laget i sitt hjerte er viktige for en klubb.  Tomme seter er aldri hverken pent eller motiverende for spillerne.  Sponsorene som sitter i losjene med champagne og reker er ogsÃ¥ viktige, da de er med pÃ¥ Ã¥ lønne spillere og ledere, uten dem ville laget sett annerledes ut og kanskje ikke prestert like bra, noe som fort pÃ¥virker antall tilskuere.  Barnefamilier er viktige i den forstand at "man skal tidlig krøkes"..  fÃ¥r man laget sitt inn med morsmelka sÃ¥ skal du ikke se bort i fra at det blir en livslang kjærlighet.

Men en ting er jo ogsÃ¥ sikkert..  NÃ¥r supporterne blir kalt den 12 mann, sÃ¥ henviser man da til den syngende supportergruppen. De som skaper den deilige stemningen du kan fÃ¥ pÃ¥ flere stadioner i utlandet, og ytterst fÃ¥ i Norge. Det er denne gjengen som gjør at spillerne virkelig føler pÃ¥ kroppen at støtten er sterk fra tribunen.  Men uten alle de andre grupperingene, sÃ¥ vil den syngende gruppen ogsÃ¥ falle litt fra.  Lyden vil forsvinne i tomme tribuner.. uten barnefamiliene vil rekrutteringen minske, uten sponsorene vil klubbene slite mer økonomisk, og dermed vil ikke man kunne skaffe gode spillere.. 
Men som sagt.. det er ikke bestemor og barnefamiliene som blir kalt den 12 mann.. det er den syngene gruppen.

Alt henger i sammen..  alt er viktig for en klubb... alt er viktig for oss supportere selv om vi sjelden klarer Ã¥ gi støtte til de som er i "andre grupperinger"..

Eneste som ikke henger sammen med dette, og som ingen klubb trenger, er desverre en gruppering som ofte skaper størst overskrifter.  (til de som eventuelt føler seg truffet av det: Jeg ønsker ingen diskusjon rundt temaet, da vi har hatt det mange ganger før og kommer aldri til Ã¥ bli enige. Dette var kun min mening med tanke pÃ¥ trÃ¥dstarters spm.

Torvanger

Ikke glem at de øvrige tribunene stemmer i når Hansa leder an. Hansa er å anse som "forsanger" og gjør jobben sin ganske bra, med ekstra kreditt til Felt Z som er innovatørene.

amenhotep 4

Kribler etter å kjøre en reprise på tidligere tirader om å legge supporterbegrepet dødt. Holder meg fortsatt for god for det, men det er interessant at det faktisk finnes et hierarki i forhold til dette i omtrent alles hoder. Det var kanskje noe av poenget til Monzilla.

Skulle jo tro av debatten at en var der for Branns del. Det er selvsagt feil. Hvis man likevel skal snakke om grader, må man glemme ideen om hierarki og heller tenke i retning av en enkelt bipolar skala mellom "ekte" og "snyltere", og det er ved å merke seg at denne går på kryss av alle tidligere nevnte hierariske kategorier. Det verste for alle som ville definert seg som å helle mot "ekte", noe alle sannsynligvis gjør, er at for Branns del er "snylterne" kanskje like frekke og ønskede.


Strandlien

Quote from: Klaus_Brann on August 11, 2008, 16:27:52 PM
Quote from: Strandlien on August 11, 2008, 13:34:17 PM

Sponsorer og pent kledde synes vel det er gøy med de som står og synger, men ville aldri i verden forbinde seg med eller verst av alt bli sett sammen med de...

For de som står og synger så er sponsorer, pent kledde og alle sittesvin det verste av det verste og noe som bare er ødeleggende for alle som er interessert i fotball.


Føler du misforstår litt her.
Sponsorer og pent kledde er IKKE de samme, selv om sponsorer ofte kan være pent kledde.


Er klar over at de ikke er de samme. Alle pent kledde kan jo ikke være sponsorer og alle sponsorer kan jo ikke være pent kledde.... :) Hvem er de pent kledde for deg da?

I mitt hode vil begge disse gruppe falle inn under rekesmørbrød-gjengen som Roy Keane såfint kaller de.

Herr Smed

Quote from: Strandlien on August 12, 2008, 15:50:35 PM

Er klar over at de ikke er de samme. Alle pent kledde kan jo ikke være sponsorer og alle sponsorer kan jo ikke være pent kledde.... :) Hvem er de pent kledde for deg da?

I mitt hode vil begge disse gruppe falle inn under rekesmørbrød-gjengen som Roy Keane såfint kaller de.



For meg er ihvertfall de pent kledde de som ikke lar seg be to ganger når noen byr opp til dans.
Alle må gå.

abe78

.og husk!

Klaus_Brann

Quote from: Strandlien on August 12, 2008, 15:50:35 PM
Quote from: Klaus_Brann on August 11, 2008, 16:27:52 PM
Quote from: Strandlien on August 11, 2008, 13:34:17 PM

Sponsorer og pent kledde synes vel det er gøy med de som står og synger, men ville aldri i verden forbinde seg med eller verst av alt bli sett sammen med de...

For de som står og synger så er sponsorer, pent kledde og alle sittesvin det verste av det verste og noe som bare er ødeleggende for alle som er interessert i fotball.


Føler du misforstår litt her.
Sponsorer og pent kledde er IKKE de samme, selv om sponsorer ofte kan være pent kledde.


Er klar over at de ikke er de samme. Alle pent kledde kan jo ikke være sponsorer og alle sponsorer kan jo ikke være pent kledde.... :) Hvem er de pent kledde for deg da?

I mitt hode vil begge disse gruppe falle inn under rekesmørbrød-gjengen som Roy Keane såfint kaller de.


Uttrykket "pent kledde" i denne sammenhengen er ikke akkurat sponsorer, i alle fall ikke for meg.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Innlandsmax

August 12, 2008, 16:22:14 PM #26 Last Edit: August 12, 2008, 16:25:22 PM by Innlandsmax
Har nok også misforstått begrepet de "pent kledde". Når jeg bruker begrepet oppi her, så tenker jeg på borgerskapet/fiffen, men skjønner vel nå at det er ment casuals. Oooooops, I said the word!

PS: I min kortstokkteori har jeg ikke tatt med casuals. Oppfatter dem som litt sitt eget samfunn med en egen agenda.

Herr Smed

Quote from: Innlandsmax on August 12, 2008, 16:22:14 PM
PS: I min kortstokkteori har jeg ikke tatt med casuals. Oppfatter dem som litt sitt eget samfunn med en egen agenda.


De har helt samme agenda, men ispedd litt aktiviteter på siden.
Alle må gå.

Innlandsmax

Okei. Makter ikke å innlemme dem i kortstokkteorien, uansett. Blir så mye tenkning... ;-)

smaalanda

August 12, 2008, 17:57:58 PM #29 Last Edit: August 12, 2008, 18:00:34 PM by smaalanda
Det finnes en hel del pent kledde på Brann Stadion som ikke byr opp til dans på fritiden sin bare så det er sagt. Folk trives i forskjellige ting, og ikke alle synes det gøyeste med å gå på Brannkamp er å ta på seg drakten, skjerfet og bøttehatten. Denne diskusjonen trenges ikke å taes her, men bare ikke tro at alle som går i en Fred Perry pique er casual.
KMO!!!

sepådet

August 12, 2008, 20:00:11 PM #30 Last Edit: August 12, 2008, 20:06:56 PM by sepådet
Quote from: Snublefot on August 12, 2008, 10:47:08 AM
De fleste type supportergrupperingene er viktige for en klubb, hvis du ser bort i fra spesielt 1 type, og de vet det fint selv... uten at vi skal gå inn på den diskusjonen..


Eneste som ikke henger sammen med dette, og som ingen klubb trenger, er desverre en gruppering som ofte skaper størst overskrifter.  (til de som eventuelt føler seg truffet av det: Jeg ønsker ingen diskusjon rundt temaet, da vi har hatt det mange ganger før og kommer aldri til Ã¥ bli enige. Dette var kun min mening med tanke pÃ¥ trÃ¥dstarters spm.


Vi er no supportere vi og, at hvem som er viktigst, driter jeg 100-0 i.. Går no på stadion for å lage liv å røre, og at det skjer noe utenom sportslig 1 gang i året, går vel ann å leve med!?!

OG hva med disse pent kledde, som tar buss turen over til fredrikstad for å se kamp (rett Etter 8-0 tapet mot Molde) Det viser vel at de er supportere det og? eller tar Jeg fullstendig feil her?

Men, hvorfor tar du det opp da hvis du ikke vil ha noe"diskusjon"om det da?


Ingo

Det fine er at brann appelerer til alle aldergrupper og kjønn.
Man må i større grad ta hensyn til at mange ikke har noe til felles, utenom interessen for Brann.
Da slipper man litt av den "supersupporteren".
Men for spillere ute på banen, er nok de syngene supporterene kanskje viktigst!
At verbal støtte er motiverende, kan jo Røslers uttaleser etter Viking kampen ifjor, der han påsto at enkelte av spillere hans ble skremt av det verbale trykket på stadion.





Klaus_Brann

Quote from: sepådet on August 12, 2008, 20:00:11 PM
Quote from: Snublefot on August 12, 2008, 10:47:08 AM
De fleste type supportergrupperingene er viktige for en klubb, hvis du ser bort i fra spesielt 1 type, og de vet det fint selv... uten at vi skal gå inn på den diskusjonen..


Eneste som ikke henger sammen med dette, og som ingen klubb trenger, er desverre en gruppering som ofte skaper størst overskrifter.  (til de som eventuelt føler seg truffet av det: Jeg ønsker ingen diskusjon rundt temaet, da vi har hatt det mange ganger før og kommer aldri til Ã¥ bli enige. Dette var kun min mening med tanke pÃ¥ trÃ¥dstarters spm.


Vi er no supportere vi og, at hvem som er viktigst, driter jeg 100-0 i.. Går no på stadion for å lage liv å røre, og at det skjer noe utenom sportslig 1 gang i året, går vel ann å leve med!?!

OG hva med disse pent kledde, som tar buss turen over til fredrikstad for å se kamp (rett Etter 8-0 tapet mot Molde) Det viser vel at de er supportere det og? eller tar Jeg fullstendig feil her?

Men, hvorfor tar du det opp da hvis du ikke vil ha noe"diskusjon"om det da?




Kan vi ikke IKKE ta opp denne diskusjonen enda en gang?I så fall ta det i den eksisterende tråden om det.

Men det hadde vært spennende å høre hva du mener om hvem som er "ekte" supportere eller ei??
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Red Rabitt

Definisjonen på en dårlig supporter: En som ikke gidder å møte opp mot Marseille i tredje kvallik runde i CL! Kan egentlig ikke kalle seg Brann supporter om du dropper noe sånt!
ratulerer alle mann! Begynner å gå opp for meg no, ka vi har fått oppleve!:)Brann Seriemester i Norge!

sepådet

August 12, 2008, 22:55:25 PM #34 Last Edit: August 12, 2008, 23:34:46 PM by sepådet
Quote from: Klaus_Brann on August 12, 2008, 20:51:50 PM
Quote from: sepådet on August 12, 2008, 20:00:11 PM
Quote from: Snublefot on August 12, 2008, 10:47:08 AM
De fleste type supportergrupperingene er viktige for en klubb, hvis du ser bort i fra spesielt 1 type, og de vet det fint selv... uten at vi skal gå inn på den diskusjonen..


Eneste som ikke henger sammen med dette, og som ingen klubb trenger, er desverre en gruppering som ofte skaper størst overskrifter.  (til de som eventuelt føler seg truffet av det: Jeg ønsker ingen diskusjon rundt temaet, da vi har hatt det mange ganger før og kommer aldri til Ã¥ bli enige. Dette var kun min mening med tanke pÃ¥ trÃ¥dstarters spm.


Vi er no supportere vi og, at hvem som er viktigst, driter jeg 100-0 i.. Går no på stadion for å lage liv å røre, og at det skjer noe utenom sportslig 1 gang i året, går vel ann å leve med!?!

OG hva med disse pent kledde, som tar buss turen over til fredrikstad for å se kamp (rett Etter 8-0 tapet mot Molde) Det viser vel at de er supportere det og? eller tar Jeg fullstendig feil her?

Men, hvorfor tar du det opp da hvis du ikke vil ha noe"diskusjon"om det da?




Kan vi ikke IKKE ta opp denne diskusjonen enda en gang?I så fall ta det i den eksisterende tråden om det.

Men det hadde vært spennende å høre hva du mener om hvem som er "ekte" supportere eller ei??


En supporter er en supporter uansett drakt eller ikke. en som gÃ¥r pÃ¥ hver hjemmekamp og en del bortekamper er  vel Ã¥ anses som en "Ekte" supporter.. men det er jo tydelig at ikke alle er enige om det. "For drakt og skjerf mÃ¥ en ha, hvis ikke er man ikke Brann supporter"!

Klaus_Brann

Quote from: sepådet on August 12, 2008, 22:55:25 PM
Quote from: Klaus_Brann on August 12, 2008, 20:51:50 PM
Quote from: sepådet on August 12, 2008, 20:00:11 PM
Quote from: Snublefot on August 12, 2008, 10:47:08 AM
De fleste type supportergrupperingene er viktige for en klubb, hvis du ser bort i fra spesielt 1 type, og de vet det fint selv... uten at vi skal gå inn på den diskusjonen..


Eneste som ikke henger sammen med dette, og som ingen klubb trenger, er desverre en gruppering som ofte skaper størst overskrifter.  (til de som eventuelt føler seg truffet av det: Jeg ønsker ingen diskusjon rundt temaet, da vi har hatt det mange ganger før og kommer aldri til Ã¥ bli enige. Dette var kun min mening med tanke pÃ¥ trÃ¥dstarters spm.


Vi er no supportere vi og, at hvem som er viktigst, driter jeg 100-0 i.. Går no på stadion for å lage liv å røre, og at det skjer noe utenom sportslig 1 gang i året, går vel ann å leve med!?!

OG hva med disse pent kledde, som tar buss turen over til fredrikstad for å se kamp (rett Etter 8-0 tapet mot Molde) Det viser vel at de er supportere det og? eller tar Jeg fullstendig feil her?

Men, hvorfor tar du det opp da hvis du ikke vil ha noe"diskusjon"om det da?




Kan vi ikke IKKE ta opp denne diskusjonen enda en gang?I så fall ta det i den eksisterende tråden om det.

Men det hadde vært spennende å høre hva du mener om hvem som er "ekte" supportere eller ei??


En supporter er en supporter uansett drakt eller ikke. en som gÃ¥r pÃ¥ hver hjemmekamp og en del bortekamper er  vel Ã¥ anses som en "Ekte" supporter.. men det er jo tydelig at ikke alle er enige om det. For drakt og skjerf mÃ¥ en ha, hvis ikke er man ikke Brann supporter!


Jeg er halvveis enig med deg i det siste.
Jeg synes det er viktig å gå i drakt på kampdag, og det føles bra, men om man ikke gjør det er man ikke noe mindre supporter.

Men det er en ting jeg lurer på:

Hvordan har det seg at noen av de som nå går "kledd" tidligere gikk med Branndrakt??
Er det fordi det er litt inn i den gjengen man vanker å ikke gå med drakt, eller hva er greia??
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

amenhotep 4

August 13, 2008, 07:15:59 AM #36 Last Edit: August 13, 2008, 07:32:09 AM by amenhotep 4
Quote from: Red Rabitt on August 12, 2008, 22:51:05 PM
Definisjonen på en dårlig supporter: En som ikke gidder å møte opp mot Marseille i tredje kvallik runde i CL! Kan egentlig ikke kalle seg Brann supporter om du dropper noe sånt!


Til dels en fornuftig definisjon, men en definisjon betinger alltid flere definisjoner. Hva er å "ikke gidde"? Er det en som ikke orker å sette seg i bilen fra Mundheim fordi han da er hjemme halv ett om natten (med fare for at jeg bommer stort på tiden) og må opp klokken fem igjen? Er det han som ikke har lyst til å spasere til stadda fra byn? Er det en med funksjonsnedsettelse som ikke får sin tilrettelagte transport og må punge ut med 700 kroner i transport? Er det den hvis båt til Rubbestadneset ikke går så sent? Hva med en som ikke får barnevakt?

Spørsmålet er altså, hvilke hinder sees på som gode nok hinder? Hvis en dårlig supporter er en som ikke gidder å gå på Marseille, hva er da å ikke gidde? Det er aldri umulig å komme seg på stadion, bare grader av vanskeligheter. Hva er vanskelig nok?


Buljongmannen

Quote from: Klaus_Brann on August 12, 2008, 23:25:52 PM
Quote from: sepådet on August 12, 2008, 22:55:25 PM
Quote from: Klaus_Brann on August 12, 2008, 20:51:50 PM
Quote from: sepådet on August 12, 2008, 20:00:11 PM
Quote from: Snublefot on August 12, 2008, 10:47:08 AM
De fleste type supportergrupperingene er viktige for en klubb, hvis du ser bort i fra spesielt 1 type, og de vet det fint selv... uten at vi skal gå inn på den diskusjonen..


Eneste som ikke henger sammen med dette, og som ingen klubb trenger, er desverre en gruppering som ofte skaper størst overskrifter.  (til de som eventuelt føler seg truffet av det: Jeg ønsker ingen diskusjon rundt temaet, da vi har hatt det mange ganger før og kommer aldri til Ã¥ bli enige. Dette var kun min mening med tanke pÃ¥ trÃ¥dstarters spm.


Vi er no supportere vi og, at hvem som er viktigst, driter jeg 100-0 i.. Går no på stadion for å lage liv å røre, og at det skjer noe utenom sportslig 1 gang i året, går vel ann å leve med!?!

OG hva med disse pent kledde, som tar buss turen over til fredrikstad for å se kamp (rett Etter 8-0 tapet mot Molde) Det viser vel at de er supportere det og? eller tar Jeg fullstendig feil her?

Men, hvorfor tar du det opp da hvis du ikke vil ha noe"diskusjon"om det da?




Kan vi ikke IKKE ta opp denne diskusjonen enda en gang?I så fall ta det i den eksisterende tråden om det.

Men det hadde vært spennende å høre hva du mener om hvem som er "ekte" supportere eller ei??


En supporter er en supporter uansett drakt eller ikke. en som gÃ¥r pÃ¥ hver hjemmekamp og en del bortekamper er  vel Ã¥ anses som en "Ekte" supporter.. men det er jo tydelig at ikke alle er enige om det. For drakt og skjerf mÃ¥ en ha, hvis ikke er man ikke Brann supporter!


Jeg er halvveis enig med deg i det siste.
Jeg synes det er viktig å gå i drakt på kampdag, og det føles bra, men om man ikke gjør det er man ikke noe mindre supporter.

Men det er en ting jeg lurer på:

Hvordan har det seg at noen av de som nå går "kledd" tidligere gikk med Branndrakt??
Er det fordi det er litt inn i den gjengen man vanker å ikke gå med drakt, eller hva er greia??

vebo

Minn meg på at jeg skal komme med ett langt og konstruktivt innlegg her når jeg får litt bedre tid.

Men til å begynne med: Kan det være en ide å skille mellom tilskuere og supportere? Ordet supporter forklarer seg jo ganske godt selv om man er noenlunde stødig i engelsk.
Først og fremst, alle er vel tilskuere.

Supportere støtter laget, ikke bare ved å kjøpe billett, men også ved å oppmuntre laget sitt gjennom sang, rop, bannere osv.

Tilskuere som ikke ikke er supportere støtter forsåvidt også laget ved å kjøpe billett, men gjør det kanskje mest for egen underholdningsverdi?

Hva er forresten "fans" oppi det hele?

Jeg gir forøvrig en god faen i hva folk kler seg i på stadion... At folk "vokser" ut av drakten kan jeg forsåvidt skjønne.
Tiocfaidh ár lá

Buljongmannen

Hvordan har det seg at noen av de som nå går "kledd" tidligere gikk med Branndrakt??
Er det fordi det er litt inn i den gjengen man vanker å ikke gå med drakt, eller hva er greia??

Svaret må bli todelt: Man vil ikke se ut som en levende reklameplakat, og med årene blir magen og daiene større. Da funker ikke en tettsittende kappadrakt...

1908

Jeg har alltid gått med drakt og kommer alltid til å gå med drakt;) Føler meg stolt når jeg har den på..

sepådet

Quote from: Buljongmannen on August 13, 2008, 11:43:41 AM
Hvordan har det seg at noen av de som nå går "kledd" tidligere gikk med Branndrakt??
Er det fordi det er litt inn i den gjengen man vanker å ikke gå med drakt, eller hva er greia??

Svaret må bli todelt: Man vil ikke se ut som en levende reklameplakat, og med årene blir magen og daiene større. Da funker ikke en tettsittende kappadrakt...


Det var jo også en versjon.hehe

amenhotep 4

Quote from: vebo on August 13, 2008, 11:24:08 AM
Supportere støtter laget, ikke bare ved å kjøpe billett, men også ved å oppmuntre laget sitt gjennom sang, rop, bannere osv.

Tilskuere som ikke ikke er supportere støtter forsåvidt også laget ved å kjøpe billett, men gjør det kanskje mest for egen underholdningsverdi?


Det var litt denne ideen jeg refererte til... Skulle man tro av dette at "supporterne" ikke gjør dette for egen skyld?

Når det gjelder fan/fans er det synonymisert med supporter, tilhenger, beundrer og entusiast. Ikke det at jeg mener at disse fire synonomene passer som synonymer på hverandre...

vebo

Quote from: amenhotep 4 on August 13, 2008, 14:40:24 PM
Quote from: vebo on August 13, 2008, 11:24:08 AM
Supportere støtter laget, ikke bare ved å kjøpe billett, men også ved å oppmuntre laget sitt gjennom sang, rop, bannere osv.

Tilskuere som ikke ikke er supportere støtter forsåvidt også laget ved å kjøpe billett, men gjør det kanskje mest for egen underholdningsverdi?


Det var litt denne ideen jeg refererte til... Skulle man tro av dette at "supporterne" ikke gjør dette for egen skyld?

Når det gjelder fan/fans er det synonymisert med supporter, tilhenger, beundrer og entusiast. Ikke det at jeg mener at disse fire synonomene passer som synonymer på hverandre...


Det er selvfølgelig ikke så sort/hvitt, en må nok se litt mer nyasert på det. Som skalaen du snakker om, med de radikale guttene på ene siden og Vip-hvermannsen på andre siden.
Tiocfaidh ár lá

Klaus_Brann

Quote from: Buljongmannen on August 13, 2008, 11:43:41 AM
Hvordan har det seg at noen av de som nå går "kledd" tidligere gikk med Branndrakt??
Er det fordi det er litt inn i den gjengen man vanker å ikke gå med drakt, eller hva er greia??

Svaret må bli todelt: Man vil ikke se ut som en levende reklameplakat, og med årene blir magen og daiene større. Da funker ikke en tettsittende kappadrakt...


Hehe.
Kjøp en e-cup drakt så slipper man det da. Men hvis det er av kroppsmessige årsaker er det jo en ting, men alle som går uten drakt har ikke daier enda.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Truls

Erik Hanøy svarte vel på dette på kampen idag:

"11019(?) ekte supportere"

Så da kan vi vel legge denne diskusjonen død?
kal de aldri slutte å plage oss om Søndagen ?

Brann4

Syns dette med drakt/ikke drakt er en ganske så idiotisk diskusjon egentlig. Enten så synger man med eller ikke, får verken høyere eller penere sangstemme med drakt og skjerf eller Lacoste skjorte.

Det har jo vært mye snakk om at Brann skal være så lik engelske supportere/supportersanger, du ser flere "pentkledde" enn supportere med drakt i England. Men stemningen er jo likevell herlig!

Enig med Truls om dette med hvem som er ekte supportere. Spørsmålet er er besvart, og det fikk 11019 svar;)

amenhotep 4

Quote from: vebo on August 13, 2008, 15:28:38 PM
Quote from: amenhotep 4 on August 13, 2008, 14:40:24 PM
Quote from: vebo on August 13, 2008, 11:24:08 AM
Supportere støtter laget, ikke bare ved å kjøpe billett, men også ved å oppmuntre laget sitt gjennom sang, rop, bannere osv.

Tilskuere som ikke ikke er supportere støtter forsåvidt også laget ved å kjøpe billett, men gjør det kanskje mest for egen underholdningsverdi?


Det var litt denne ideen jeg refererte til... Skulle man tro av dette at "supporterne" ikke gjør dette for egen skyld?

Når det gjelder fan/fans er det synonymisert med supporter, tilhenger, beundrer og entusiast. Ikke det at jeg mener at disse fire synonomene passer som synonymer på hverandre...


Det er selvfølgelig ikke så sort/hvitt, en må nok se litt mer nyasert på det. Som skalaen du snakker om, med de radikale guttene på ene siden og Vip-hvermannsen på andre siden.



Da tror jeg at jeg er blitt misforstått. Jeg har aldri ment at disse finnes på hver sin ende av en skala.

crm

Quote from: Truls on August 13, 2008, 23:13:02 PM
Erik Hanøy svarte vel på dette på kampen idag:

"11019(?) ekte supportere"

Så da kan vi vel legge denne diskusjonen død?


Da kan vi alle fall eliminere ett svar fra å være riktig, ettersom Hanøy i kraft av sin egen blotte eksistens aldri kan ha rett. Heldigvis er han bybanemotstander, da kan vi trygt konkludere med at bybanen er en stor suksess.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

tintin

Eg lurer litt pÃ¥ hva folk mener hva supporter betyr for hver enkelt. Skal supporteren stille opp i tykt og tynt, støtte laget uansett hva som skjer pÃ¥ det sportslige plan? Er noen supportere  bedre en andre? De som "alltid" gÃ¥r pÃ¥ stadion, synger, lager stemning osv, eller de som gÃ¥r nÃ¥r det passer seg, kan like godt se brorparten av kampene pÃ¥ tv...
Noen drar på alle borteturer, noen ingen. Noen har partoutkort, men kjøper aldri billetter utenom dette (cup-eurocup).
Er det greit å melde seg ut av bataljonen eller brann fordi man er uenig med sportslig ledelse?

Hvis det finnes en tråd om dette, kan denne bare stenges/flyttes. Synst bare det er interessant hva folk mener om akkurat dette....

Go Up