• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Bataljonen og kommunikasjon

Started by vebo, June 12, 2008, 13:54:21 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

vebo

Jeg har i lang tid gått å grublet på hvordan bataljonen enklere kan nå ut til medlemmene sine.

Eksisterende kanaler er, slik jeg ser det, den 12mann, nettsiden og forum. Den 12mann er en fanzine og brukes ikke til direkte kommunikasjon med medlemmer pr dags dato. Noe som sikkert er fornuftig da den skal være et magasin og skal nå ut til et bredt publikum.

Beskjeder på nettside og forum når deimot ikke ut til nok medlemmer, på tross av at vi som frekventerer forumet daglig kanskje glemmer det. Forumet er derimot en glimrende kanal for å diskutere og for styret å lodde stemning blant den "vanlige" bataljonsmedlem. Som informasjonskanal duger det derimot ikke, det viser forsøk på å få  igang nye sanger tydelig.

I tillegg til disse kanalene bør bataljonen satse på mer moderne og "aggresive" kanaler, da tenker jeg først og fremst på nyhetsbrev pr mail og sms. Ved å registrere epostadresser og mobilnr ved innmelding kan man nå ut til så og si alle medlemmer raskt og uten for mye arbeid. Det finnes gode systemer både for sms og nyhetsbrev som er veldig enkle å bruke. Eksempel på informasjon som kunne gått ut er nye sanger, styrets synspunkter på flaggstangkasting, informasjon om turer, informasjon om tifo-verksteder o.l..

Jeg tror faktisk at slike tiltak kan løfte Bataljonen flere hakk.
Tiocfaidh ár lá

Stian

Dette er noe vi allerede jobber med. På grunn av litt tekniske problemer med nettløsningen er ikke nyhetbrevene helt oppe og går enda. Når dette er fikset vil alle som har krysset av for å motta nyhetsbrev, og som har registrert epostadresse i medlemsdatabasen motta disse. En SMS tjeneste er også en god idé og kanskje noe vi bør vurdere å skaffe oss.

vebo

Ja, Brann viste jo i dag hvor effektivt det er. Ba har også brannvarselet sitt som går gratis ut. Når vi først er inne på kommunikasjon bør jo vi også få en web-banner på brann.no, vi er jo tross alt en av sportsklubbens største støttespillere :P
Tiocfaidh ár lá

Tore Larsen

Sms tjeneste prøvde Bataljonen for et par år siden men responsen var laber, tror det var rundt 60 som var registrert. Men tror nok at en slik tjeneste er mer i "tiden" nå enn for et par år siden så er helt enig i at dette er noe Bataljonen bør ta en titt på igjen.
Mvh

Tore

vebo

Ja, men det bør være noe som er "obligatorisk" når en er medlem. At en som sagt samler inn nr ved registrering.
Tiocfaidh ár lá

dudo

Hva med innmelding gjennom SMS? Det er flere organisasjoner som har begynt med dette, og belaster avgiften over mobilregningen. Jeg vet at jeg ble lurt til å fornye medlemskapet mitt i en organisasjon pga at "they made it so easy" ... ;-p
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Stian

Problemet med det er at det ikke er lov til å trekke mer enn 30 kr per sms, og det er nok ikke aktuelt å senke medlemsavgiften til 30 kr;)

Klaus_Brann

Kom på Facebook. Der er vel "alle"!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

HansaInferno

Facebook er djevelens verk. Jeg har rundt 300 mailer på innboksen min for tiden, og er tvunget til å bytte hele driten ut. Har ærlig talt lyst å slå ihjel han som laget facebook, og ikke minst alle de som sender ut disse pokkers mailene.

Bataljonen kan fint nå ut til alle medlemene sine gjennom nettet, fanziner, og en haug med andre talerør. Men det krever jo litt arbeid, det kommer ikke av seg selv.
Bare husk at hver gang du kritiserer eller stiller spørsmål ved det ledelsen i Bataljonen gjør så får du alltid til svar at du kan stille til valg selv og at du da helt sikkert kan gjøre noe med saken, om du blir valgt selvfølgelig. At de som sitter i styret i dag har påtatt seg et viss ansvar ser ikke ut til å bety en verdens ting.
Breiflabben, baby!

vebo

June 12, 2008, 18:16:05 PM #9 Last Edit: June 12, 2008, 18:18:12 PM by vebo
Bataljonen er jo en gruppe på facebook, men den er  ikke drevet av styret. Hadde den vært det så er jeg enig i at det er en kjempeidé. Kanskje man kan lage en "Page"?

Og et lite tips til Hansafernoen: Det er veldig enkelt å endre innstillingene for å motta mail fra fb. Kan faktisk hjelpe deg med linken til siden du kan endre det.
Tiocfaidh ár lá

dudo

Quote from: Stian on June 12, 2008, 17:05:16 PM
Problemet med det er at det ikke er lov til å trekke mer enn 30 kr per sms, og det er nok ikke aktuelt å senke medlemsavgiften til 30 kr;)


Ble trukket 43 kr fra telefonregningen min. Er vel forsåvidt fortsatt ikke nok, om det er maksgrensen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

HansaInferno

Quote from: vebo on June 12, 2008, 18:16:05 PM

Og et lite tips til Hansafernoen: Det er veldig enkelt å endre innstillingene for å motta mail fra fb. Kan faktisk hjelpe deg med linken til siden du kan endre det.


Alle broer er nok brent. Men for all del, facebook kan sikkert være en god idé å engasjere seg i. Bare gud (og sikkert en liten datanerd på et lite kott et sted der ute i den store verden) vet hvor mange brukere det er på facebook.
Breiflabben, baby!

thesevs

Quote from: HansaInferno on June 12, 2008, 20:53:06 PM
Quote from: vebo on June 12, 2008, 18:16:05 PM

Og et lite tips til Hansafernoen: Det er veldig enkelt å endre innstillingene for å motta mail fra fb. Kan faktisk hjelpe deg med linken til siden du kan endre det.


Alle broer er nok brent. Men for all del, facebook kan sikkert være en god idé å engasjere seg i. Bare gud (og sikkert en liten datanerd på et lite kott et sted der ute i den store verden) vet hvor mange brukere det er på facebook.


Facebook må dø!
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Endre

Mange bra idéer her, spesielt synes jeg en Facebook-gruppe og nyhetsbrev på email burde iverksettes. Nå vil nyhetsbrev sannsynligvis bli en realitet i løpet av relativt kort tid, det er noe vi i webgruppen jobber med for tiden.

Selv om facebook-gruppe er en morsom gimmick, har jeg vanskelig for å se at vi kan nå særlig flere folk enn det vi når gjennom bataljonen.no. Men det skader jo ikke å ha litt "presence" der :)


Bassew

June 13, 2008, 14:34:16 PM #14 Last Edit: June 13, 2008, 14:36:05 PM by Bassew
Kan ikke helt forstå hvorfor man skal lage en Facebook gruppe på nettet, da Bataljonen allerede er på nettet. Er det enklere å finne informasjonen som Bataljonen ønsker å gi ut på Facebook enn det er å finne den på www.bataljonen.no?

En lansering av Bataljonen på Facebook vil bare medføre enda mer arbeid for styret da informasjonen må legges ut på flere steder enn bare hjemmesiden. Facebook er jo ikke det eneste nettsamfunnet som eksisterer på nett, så er det da initiativtakers mening med å lansere en Facebokk gruppe for Bataljonen at man også skal lansere en lignende gruppe på alle andre nettsamfunn?

Hvordan informasjonen ut til medlemmene av Bataljonen og Brann fans generelt skal organiseres har jeg ikke noe klare løsninger på, men forslaget over vedrørende Facebook, håper jeg styret holder seg langt bort fra. MEN om privatpersoner ønsker å gi en hjelpende hånd med å oppdatere en Facebook gruppe, får stå for deres regning og bør ikke motarbeides.

Mitt forslag er faktisk fanziner, som gammel fanzine-lager og ivrig leser av fanziner synes jeg at det er trist at dette mediet har forsvunnet fra Brann Stadion. Grunnen for at jeg også ønsker å lansere dette alternativet er at det er de som er på Stadion vi har behov for å nå, og hva er da bedre enn å lage en publikasjon som kan deles/selges til de som faktisk er på Stadion?

Fanzinen trenger ikke inneholde mer en 4-8 sider. Arbeidets størrelse vil dermed ikke være av så stor karakter at arbeidsmengden vil medføre større press på styret enn hva vi kan forvente. Videre vil mye av arbeidet være av en type som kan delegeres ut til de som arbeider rundt styret.

Om det er interesse for en slik løsning så kan vi sette ned en gruppe til å ta dette ansvaret(jeg er interessert). Får vi med oss 6-7 personer som vet hvordan man konstruerer setninger, så er det fult mulig å lage en publikasjon til alle hjemmekamper.
Fra Nordnes til Loddefjord Torg

Nixon

Til hver hjemmekamp? Hvor mye informasjon tror du at Bataljonen har behov for å få ut? De klarer/gidder jo ikke å levere info til medlemsbladet sitt en gang.
Og kostnadsmessig er jo dette også en meget dårlig løsning.
Rød makt på Hansa

Bassew

Fra Nordnes til Loddefjord Torg

Klaus_Brann

Quote from: Bassew on June 13, 2008, 14:34:16 PM
Kan ikke helt forstå hvorfor man skal lage en Facebook gruppe på nettet, da Bataljonen allerede er på nettet. Er det enklere å finne informasjonen som Bataljonen ønsker å gi ut på Facebook enn det er å finne den på www.bataljonen.no?

Facebook er jo ikke det eneste nettsamfunnet som eksisterer på nett, så er det da initiativtakers mening med å lansere en Facebokk gruppe for Bataljonen at man også skal lansere en lignende gruppe på alle andre nettsamfunn?

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Bassew

Fra Nordnes til Loddefjord Torg

HansaInferno

Jeg kan ikke forstå meg på folk som bruker Facebook, og jeg ser ikke nytteverdien i det. Men en fanzine hadde vært helt konge, i svart hvitt selvfølgelig, for å holde kostnaden nede. Hver hjemmekamp burde det vært salg av en ny utgave, og det burde blitt skrevet en del om tribuneliv, om laget og alt mulig egentlig.
Breiflabben, baby!

dudo

Folks personlige meninger om Facebook er strengt tatt revnende likegyldig. Jeg er enig med Bassew i at bataljonen.no selvsagt skal være hovedportalen, men ser ingen problem i å starte en offisiell Facebook-gruppe for Bataljonen, og gjerne i sammenheng med Brann-fan-greien. Da snakker man fort 5000 mer eller mindre aktive brukere som kan kontaktes aktivt, i stedet for et passivt medium som bataljonen.no.

Men igjen, dette er et supplement. I en viss grad i fht kommunikasjon, men i stor grad i fht rekruttering. Det er i mine øyne der Facebook har soleklart størst potensiale. En gratis og veldig enkel løsning som jeg ikke ser noen som helst grunn til ikke å benytte seg av, i tillegg til at det er et nettsamfunn som har greid å rekruttere folk som ikke engang ville vurdert andre nettsamfunn, forum o.l.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Bassew

June 15, 2008, 16:03:43 PM #21 Last Edit: June 15, 2008, 16:05:54 PM by Bassew
Fra Nordnes til Loddefjord Torg

dudo

Det det i mine øyne bunner ut i er: Hvordan enklest komme i kontakt med nåværende/nye medlemmer? I så måte er Facebook et meget godt alternativ. Det er langt enklere å få folk til å melde seg inn i en gruppe der enn f eks på en mailingliste.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

telge

Jeg vil også tro at Facebook kan være en fin måte å rekruttere nye brukere ihvertfall...er jo ganske mange som er på facebook, så det at noen enkeltpersoner ikke liker det, får jo være så...:)
Som tidligere nevnt, en gruppe på facebook er jo lettere og helt gratis...Men det må selvfølgelig være mulig å gjøre det i kombinasjon med andre tiltak....

Yngve


Klaus_Brann

Poenget mitt med Facebook Bassew, er at man når de personene man ikke når via Bataljonen sine sider. Alle som går på stadion er nok ikke jevnlig innom Bataljonen sine sider, men jeg kan vedde på at flere av de som ikke er innpå her, bruker Facebook i alle fall med jevne mellomrom.

Det er såre enkelt, og minimalt med arbeid å sende ut informasjon på Facebook. Dette vil kanskje igjen gjøre at noen fler går oftere innom disse sidene.

1. Man oppretter en gruppe på Facebook.
2. Folk (som meg & deg) sender rundt invitasjoner til andre på Facebook, og det sprer seg "av seg selv".
3. Noen ansvarlige for gruppen sender ut fellesbrev med info og legger infoen ut i gruppa. Det tar like lang tid som å skrive dette innlegget.
4. Bataljonen får spredt sin info om turer, arrangementer o.l. til enda fler personer, og det burde vel bare være bra??
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

BBB-Tony

Er enig med det i det Klaus_Brann. Jeg er ikke den mest flittige brukeren av Facebook, men jeg tror absolutt det ville blitt spredd til mange mange flere enn her på bataljonen.no. Og det er ikke noe særlig jobb for en person. Dette går av seg selv når den ene personen har fått det i gang. En meget god ide spør du meg... En må bruke de informasjonskanalene en når flest på, og i dette tilfellet er facebook en god løsning, selv om mangen er negativ til facebook.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

monzilla

Det første Bataljonen gjør før de begynner å se på kommunikasjonskanaler er å finne ut hva de skal kommunisere. Skal de være en organisasjon for alle brannsupportere? For de som står og synger? For de som er på fottiken annenhver helg og reiser på borteturer? Langhår formulerte dette ypperlig i en annen tråd, skulle gjerne ha quotet det, men jeg fant det ikke igjen. Det er på tide at bataljonen definerer seg selv på nytt nå når de har bygget opp et navn og en organisasjon.

Nixon

Ang. Facebook og bataljonen.no så trenger de selvsagt ikke å være et speilbilde av hverandre i forhold til informasjonsmengde. Poenget må jo være å fange opp nye medlemmer og lose de videre til Bataljonen sin side. Det er jo veldig lettvint å verve venner med "invitasjonsfunksjonen" på Facebook.
Rød makt på Hansa

Nixon

Quote from: monzilla on June 15, 2008, 23:04:05 PM
Det første Bataljonen gjør før de begynner å se på kommunikasjonskanaler er å finne ut hva de skal kommunisere. Skal de være en organisasjon for alle brannsupportere? For de som står og synger? For de som er på fottiken annenhver helg og reiser på borteturer? Langhår formulerte dette ypperlig i en annen tråd, skulle gjerne ha quotet det, men jeg fant det ikke igjen. Det er på tide at bataljonen definerer seg selv på nytt nå når de har bygget opp et navn og en organisasjon.


En supportergruppe blir i bunn og grunn målt etter hvor mye stemning de lager på kampene. En supportergruppe med mange medlemmer som likevel ikke er bra på tribunen vil være en vits i fotballnorge. Så på sangfeltene bør man legge opp til at her skal det synges. Men siden Bataljonen skal være for alle burde de vurdere å spørre Brann om å få et felt ett annet sted på Stadion. Gjerne, som jeg skrev et annet sted, med billigere pris enn på Hansa slik at de som kun går etter pris får et alternativ.
Rød makt på Hansa

Tore Larsen

Quote from: Nixon on June 16, 2008, 13:30:08 PM
Quote from: monzilla on June 15, 2008, 23:04:05 PM
Det første Bataljonen gjør før de begynner å se på kommunikasjonskanaler er å finne ut hva de skal kommunisere. Skal de være en organisasjon for alle brannsupportere? For de som står og synger? For de som er på fottiken annenhver helg og reiser på borteturer? Langhår formulerte dette ypperlig i en annen tråd, skulle gjerne ha quotet det, men jeg fant det ikke igjen. Det er på tide at bataljonen definerer seg selv på nytt nå når de har bygget opp et navn og en organisasjon.


En supportergruppe blir i bunn og grunn målt etter hvor mye stemning de lager på kampene. En supportergruppe med mange medlemmer som likevel ikke er bra på tribunen vil være en vits i fotballnorge. Så på sangfeltene bør man legge opp til at her skal det synges. Men siden Bataljonen skal være for alle burde de vurdere å spørre Brann om å få et felt ett annet sted på Stadion. Gjerne, som jeg skrev et annet sted, med billigere pris enn på Hansa slik at de som kun går etter pris får et alternativ.


Det var jo dette som nettopp ble forhandlet frem i sin tid, et billigere felt annet sted på stadion. Men dette trakk Brann tilbake igjen da det var usikkert om feltet kunne brukes pga byggingen.
Mvh

Tore


vebo

Den gruppen er ikke drevet av styret.
Tiocfaidh ár lá

Stian

Men det er denne: http://www.facebook.com/group.php?gid=20031646385

Akkurat opprettet. Sett igang med å invitere!

Klaus_Brann

Flotters, da blir det fart på sakene!
Jeg tar en Puddefjord og spår at Bataljonen vil ha roughly rundt 30.000 medlemmer innen måneden er omme.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

tr0Ndemann

June 16, 2008, 17:44:22 PM #35 Last Edit: June 16, 2008, 19:11:08 PM by Stian
Gode greier. Skal invitere alle de jeg kjenner som er med i Bataljonen.
What a waste of council tax, we paid for your hats!

vebo

Nå er vel ikke gruppen til for å identifisere forumets medlemmer heller?
Tiocfaidh ár lá

Stian

Gruppen er selvfølgelig ikke ment for bare medlemmer av Bataljonen, men for alle interesserte. Her er det bare å invitere alle på vennelisten.

thesevs

Quote from: vebo on June 16, 2008, 18:42:57 PM
Nå er vel ikke gruppen til for å identifisere forumets medlemmer heller?


Nå kan dere endelig bli kjent med hverandre! Hvem er den mystiske Nixon? Hvem skjuler seg bak det litt skumle nicket Xminator og heter "Yngve" Yngve?
Og ikke minst: "så det er sånn han ser ut - han som kastet tennisballen (kommer til å skje) ned på banen. Det hadde jeg aldri trodd...
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

vebo

Ja, vi alle er vel her på forumet for å skaffe livslange vennskap :P
Tiocfaidh ár lá

Klaus_Brann

Hehe, hvis man leste tråden før bortekampen mot Everton skulle man tro det. Jeg vet i alle fall sånn ca. hvor alle skulle oppholde seg til enhver tid, når og hvor den og den skulle gå på do, og hvilket rom diverse skulle bo på.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Stian

Og tilbake til tema: Facebookgruppe er opprettet, og vi jobber med nyhetsbrev. En SMS løsning vil også bli diskutert. Flere forslag?

krøvel vellevold

June 17, 2008, 22:33:51 PM #42 Last Edit: June 17, 2008, 22:36:28 PM by krøvel vellevold
Jeg foreslår Bataljonen tar en prat med et kommunikasjonsrådgivningsfirma. F.eks. Holgersen og Tversnes.

http://youtube.com/watch?v=ZLAfKp7w2t0
Legg ned hele klubben!

vebo

Quote from: Stian on June 17, 2008, 22:29:19 PM
Og tilbake til tema: Facebookgruppe er opprettet, og vi jobber med nyhetsbrev. En SMS løsning vil også bli diskutert. Flere forslag?



Har ikke flere konkrete forslag, men nå bør dere vel sette dere ned å diskutere hvordan dere skal få inn alle nr og mail-adresser, og hva som skal formidles i de forskjellige kanalene.

Et annet tiltak kan jo være å gjøre noe med synligheten kampdag.
Tiocfaidh ár lá

Klaus_Brann

Et sånt ballongtelt utafor stadion fra Bataljonen inne i mellom, hvor man kunne meldt seg inn i Bataljonen, samt at man kunne solgt cd'r, effekter o.l.
Bare et forslag...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

vebo

Det har de vel hatt før, men er enig. I tillegg kunne det vært en plass man kunne møtt styret, Frode osv., og diskutert saker og ting.
Tiocfaidh ár lá

BBB-Tony

Quote from: Stian on June 17, 2008, 22:29:19 PM
Og tilbake til tema: Facebookgruppe er opprettet, og vi jobber med nyhetsbrev. En SMS løsning vil også bli diskutert. Flere forslag?



Med facebook, nyhetsbrev via mail og evt. SMS-løsning, så syns jeg BBB er bra rustet. Neste ting som bør komme opp syns jeg bør være en løsning der representanter fra BBB møter folket (!!:-)) En ting er å sende ut nyhetsbrev etc., men det burde nok bli lagt opp noen arrangementer der noen promoterer BBB face to face med andre. Arrangement i sentrum eller på kampdag utenfor Stadion forslår jeg. Men en bør kanskje sette seg ned å diskutere hvordan disse kommunikasjonskanalene en allerede har opprettet skal driftes og gi mest utbytte. Det å rekrutere nye medlemmer står selvsagt i fokus, og ett min mening bør det prioriteres å finne ut hvordan mann kan rekrutere nye medlemmer med de kanalene en allerede har fremfor å finne nye kanaler. 
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Tore Larsen

Tidligere sto Bataljonen i telt på hver hjemmekamp men det får de visstnok ikke lov av Brann lengre..
Mvh

Tore

BBB-Tony

Quote from: Tore Larsen on June 18, 2008, 10:03:30 AM
Tidligere sto Bataljonen i telt på hver hjemmekamp men det får de visstnok ikke lov av Brann lengre..


Hvorfor ikke?
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Klaus_Brann

Stemmer, det hadde de ja. Vil Brann ha enerett på salg?
Ikke at det i så fall kommer som noen bombe.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Go Up