• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger 2011

Started by BBB-Tony, May 07, 2008, 14:10:56 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Hatleking

Quote from: Klaus_Brann on December 04, 2010, 19:43:45 PM
Quote from: krakra on December 04, 2010, 13:20:24 PM


Prøvespill er jeg helt for, det er få drawbacks med det, men nå har de jo sagt at de jobber med folk i Brasil. Jeg ser ikke helt at det er så mye dårligere spillere derfra...


Heilt einig. Blir stressande viss Brann skal legge under ser meir enn ein verdsdel om gongen.

StuckedPaaOstlandet

Men burde vel være mulig å få en speider til å fikse en speiderrapport på 2-3 spillere, og evt fikset prøvespill for ikke alt for mye penger.. Det er ikke største jobben om speideren vet om ett par gode spillere som kunne passet i tippeligaen. Brann har ingen spisser som passer i systemet vi spillte med i fjor.. Om det ikke kommer inn noen spisser blir det vel lagt om til 433

       Austin
Torp       Haugen
Mjelde     Gustav
     Huseklepp

På papiret er jo det fint, men ingen backup som duger.

Edit: formasjonen kunne nesten blitt en 4-5-1 men det er jeg ikke for på hjemmbane hvertfall..

dudo

Mjelde har dessverre ingenting på vingen å gjøre, uansett hvor keivbeint han er. Jeg er egentlig litt usikker på hvor han hører hjemme.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Quote from: Hatleking on December 05, 2010, 00:57:43 AM
Quote from: Klaus_Brann on December 04, 2010, 19:43:45 PM
Quote from: krakra on December 04, 2010, 13:20:24 PM


Prøvespill er jeg helt for, det er få drawbacks med det, men nå har de jo sagt at de jobber med folk i Brasil. Jeg ser ikke helt at det er så mye dårligere spillere derfra...


Heilt einig. Blir stressande viss Brann skal legge under ser meir enn ein verdsdel om gongen.


Hoho. Poenget er at folk klager og klager over alt man ikke gjør, men ikke nevner det at man faktisk leter i land hvor det utvilsomt finnes veldig mange bra fotballspillere.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

kjegil

December 05, 2010, 13:11:50 PM #16454 Last Edit: December 05, 2010, 14:12:59 PM by kjegil
Vedrørende det å se etter spillere i Afrika... Den kanskje fremste agenten i forhold til å hente afrikanske/nigerianske spillere til Norge de siste årene er Atta Aneke. Han har blant annet hentet Bentley til Odd, Ujay og Nosa til Lillestrøm, Ojo til Nybergsund og Angan og Ighalo til Lyn.

Grunnen til at ikke Brann har brukt Aneke er sannsynligvis den famøse Ighalo-episoden for noen år siden... Det er synd for oss - og nok et eksempel på at Roald Bruun-Hanssen står i veien for sportslig suksess.

Huff

Quote from: Klaus_Brann on December 05, 2010, 12:56:14 PM
Hoho. Poenget er at folk klager og klager over alt man ikke gjør, men ikke nevner det at man faktisk leter i land hvor det utvilsomt finnes veldig mange bra fotballspillere.


Uenig, jeg påpeker eksempelvis Branns angivelige jakt på spillere i Brasil i mitt innlegg. Nå har ikke Brann bekreftet at de jager spillere her, derfor angivelige.

Poenget er at RBH i stor grad avfeier at Afrika kan være et interessant marked. Dette med trygge spillere har vi hørt før, det var RBHs filosofi ang spillerlogistikk da han ankom klubben, og det førte oss dit vi er i dag. I dag er riktignok situasjonen annerledes da vi både har langt mindre penger og er langt mindre attraktive. Senest i forrrige uke tapte vi trolig kampen om en underskift til selveste FKH, skal vi lete i Skandinavuia må vi lete blant bosmanspillerne på ''first price-hyllen'' og jeg er mege usikker på om det finnes spisser som i det hele tatt holder TL-nivå der.

At vi angivelig jakter spillere i Brasil er vel og bra, men hvem er det som jakter spillere i Brasil. Hva kan Robert Hauge om spillerkartlegging, og hva vet han om det brasillianske spillermarkedet. De klubbens som har hatt beviselig suksess med spillerimport har i vesentlig grad Torbjørnsen som fellesnevner, de har nærmest alle benyttet seg av hans tjenester, mens vi er avvisende samtidig som vår store leder ansatte en person med null erfaring med spillerkartlegging som speider noe som gav et katastrofalt resultat (Cato Hansen). Etter denne fiaskoen var Branns neste trekk å sende en annen ansatt til Brasil for å finne spillere, mens en overhodet ikke virket interessert i å høre på mennesker med beviselig suksess på spillerkartlegging. Beklager hvis jeg fremdeles er noe skeptisk.

Midt i alt dette er det fremdeles slik at vi ikke har penger, og jeg vil anta at brasillianske spillere -tross at de er langt billigere enn skandinaver- er langt dyrere enn afrikanske spillere. Videre er det ikke slik at det ikke er gambling å hente brasser, spesielt når de er funnet av personer med null erfaring på spillerkartlegging og spillerlogistikk.

Brann_ruler

Så lenge det er dagens regime som skal kartlegge og skaffe spillere tror jeg det er uinteressant om de leiter i Brasil, Afrika eller nordpolen. Når man er totalt blottet for teft hjelper det ikke hvor man leter...

Lite konstruktivt innlegg, men en beskrivelse på den håpløse blindgaten jeg føler vi kjører på :)

INVST

Når vi først er inne på kartlegging av andre markeder: hva tenker folk her om muligheten til å utvikle samarbeid med større klubber i Europa? Det finnes haugevis av europeiske klubber som sender sine yngre spillere ned en divisjon (eller flere) for å utvikle seg, og Tippeligaen burde etter min oppfatning være en vel så god utviklingsarena som andre eller tredje nivå i større europeiske ligaer. Problemet er selvfølgelig at man blir da nærmest en farmerklubb for disse klubbene, og de beste spillerne vil trolig bli hentet tilbake dersom de overbeviser tilstrekkelig - og det uten at Brann får høstet så mye godt ut av det annet enn en boost på kort sikt.

Likevel er det jo slik at nåløyet for å trenge gjennom i de større klubbene er trangt, og det er vel ikke utenkelig at Brann ved enkelte anledninger kunne fått knyttet til seg spillere som holder et høyt nivå, men ikke høyt nok for de beste klubbene.

Fordelene er minimal risiko, mulighet for å få uforholdsmessig gode spillere i klubben og mulighet til å knytte seg til disse dersom utleierklubben ikke ser verdien i spilleren. Ulempen er naturligvis at vi ikke får noen særlig salgsgevinst på dette, ettersom de beste spillerne blir hentet tilbake.

Problemene ved en slik ordning er selvfølgelig også at vi ikke har en ledelse som er i nærheten av å ha slike visjoner, og som nevnt i en annen tråd er det nesten en forutsetning at vi har en sportssjef med betraktelig større nettverk i Europa.

Tanken er uansett interessant, særlig med tanke på hvor liten økonomisk risiko det er knyttet til slike løsninger.

Klaus_Brann

Quote from: Huff on December 05, 2010, 13:21:34 PM
Quote from: Klaus_Brann on December 05, 2010, 12:56:14 PM
Hoho. Poenget er at folk klager og klager over alt man ikke gjør, men ikke nevner det at man faktisk leter i land hvor det utvilsomt finnes veldig mange bra fotballspillere.


Uenig, jeg påpeker eksempelvis Branns angivelige jakt på spillere i Brasil i mitt innlegg. Nå har ikke Brann bekreftet at de jager spillere her, derfor angivelige.

Poenget er at RBH i stor grad avfeier at Afrika kan være et interessant marked. Dette med trygge spillere har vi hørt før, det var RBHs filosofi ang spillerlogistikk da han ankom klubben, og det førte oss dit vi er i dag. I dag er riktignok situasjonen annerledes da vi både har langt mindre penger og er langt mindre attraktive. Senest i forrrige uke tapte vi trolig kampen om en underskift til selveste FKH, skal vi lete i Skandinavuia må vi lete blant bosmanspillerne på ''first price-hyllen'' og jeg er mege usikker på om det finnes spisser som i det hele tatt holder TL-nivå der.

At vi angivelig jakter spillere i Brasil er vel og bra, men hvem er det som jakter spillere i Brasil. Hva kan Robert Hauge om spillerkartlegging, og hva vet han om det brasillianske spillermarkedet. De klubbens som har hatt beviselig suksess med spillerimport har i vesentlig grad Torbjørnsen som fellesnevner, de har nærmest alle benyttet seg av hans tjenester, mens vi er avvisende samtidig som vår store leder ansatte en person med null erfaring med spillerkartlegging som speider noe som gav et katastrofalt resultat (Cato Hansen). Etter denne fiaskoen var Branns neste trekk å sende en annen ansatt til Brasil for å finne spillere, mens en overhodet ikke virket interessert i å høre på mennesker med beviselig suksess på spillerkartlegging. Beklager hvis jeg fremdeles er noe skeptisk.

Midt i alt dette er det fremdeles slik at vi ikke har penger, og jeg vil anta at brasillianske spillere -tross at de er langt billigere enn skandinaver- er langt dyrere enn afrikanske spillere. Videre er det ikke slik at det ikke er gambling å hente brasser, spesielt når de er funnet av personer med null erfaring på spillerkartlegging og spillerlogistikk.


Jeg har kilder som sier at de gjør det.

Han burde ikke avfeiet det nei, enig der. Men uenig i at vi tapte kampen om Bangura. Hadde Brann villet ha han nok hadde vi klart å tilby han bedre lønn enn FKH, og han hadde kommet hit.

De har altså et utvekslingsprogram med et fotballakademi der nede gåendene, som forhåpentligvis kan gi oss noen talentfulle unggutter, i tillegg sier samme kilde at de jobber med kontakten som sendte Juninho og Diego hit, for å lete etter en etablert spisstype.

Det finnes vel bosmannspillere der nede som her.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Jose Arrogantio

Quote from: INVST on December 05, 2010, 16:31:17 PM
Når vi først er inne på kartlegging av andre markeder: hva tenker folk her om muligheten til å utvikle samarbeid med større klubber i Europa? Det finnes haugevis av europeiske klubber som sender sine yngre spillere ned en divisjon (eller flere) for å utvikle seg, og Tippeligaen burde etter min oppfatning være en vel så god utviklingsarena som andre eller tredje nivå i større europeiske ligaer. Problemet er selvfølgelig at man blir da nærmest en farmerklubb for disse klubbene, og de beste spillerne vil trolig bli hentet tilbake dersom de overbeviser tilstrekkelig - og det uten at Brann får høstet så mye godt ut av det annet enn en boost på kort sikt.

Likevel er det jo slik at nåløyet for å trenge gjennom i de større klubbene er trangt, og det er vel ikke utenkelig at Brann ved enkelte anledninger kunne fått knyttet til seg spillere som holder et høyt nivå, men ikke høyt nok for de beste klubbene.

Fordelene er minimal risiko, mulighet for å få uforholdsmessig gode spillere i klubben og mulighet til å knytte seg til disse dersom utleierklubben ikke ser verdien i spilleren. Ulempen er naturligvis at vi ikke får noen særlig salgsgevinst på dette, ettersom de beste spillerne blir hentet tilbake.

Problemene ved en slik ordning er selvfølgelig også at vi ikke har en ledelse som er i nærheten av å ha slike visjoner, og som nevnt i en annen tråd er det nesten en forutsetning at vi har en sportssjef med betraktelig større nettverk i Europa.

Tanken er uansett interessant, særlig med tanke på hvor liten økonomisk risiko det er knyttet til slike løsninger.


Har tenkt samme tanken selv, om Brann kunne fikse et samarbeid ala Strømsgodset og Man City med en annen stor PL klubb (eventuelt en annen god liga) tror jeg det ville vært positivt for klubben. Saken er jo at selv om de forsvinner, så vil slike talenter hjelpe i en oppbygging av en permanent stall også, siden de forhåpentligvis kan hjelpe oss til å komme i posisjon for å kjempe om medalje, og bli attraktive for spillere å signere for igjen.

pmi


Klaus_Brann

Quote from: pmi on December 05, 2010, 18:57:21 PM


Vel, landet Afrika er jo litt større enn Brasil, det bør kanskje nevnes.
Uten at jeg har tall på det, tør jeg å påstå at det hentes utrolig mange flere fra Afrika til norsk fotball, enn fra Brasil. Dette er to faktorer som for min del sier det meste om hvorfor.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

pmi

Du kan godt si at det hentes langt flere fra Afrika enn fra Brasil, men da er vi tilbake igjen på hvorfor de fleste velger å lete i det markedet fremfor det brasilianske, nettopp fordi det sannsynligvis vil være enklere å finne spillere med riktig kvalitet som også økonomisk sett har en interesse av å komme hit...

viks

I Sverige er det vel litt motsatt...Vel så mange søramerikanere som er solgt ut derifra som afrikanere....
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Huff

Quote from: Klaus_Brann on December 05, 2010, 19:52:14 PM
Quote from: pmi on December 05, 2010, 18:57:21 PM


Vel, landet Afrika er jo litt større enn Brasil, det bør kanskje nevnes.
Uten at jeg har tall på det, tør jeg å påstå at det hentes utrolig mange flere fra Afrika til norsk fotball, enn fra Brasil. Dette er to faktorer som for min del sier det meste om hvorfor.


I Brasil kan vi bare glemme å konkurrere med de store klubbene om de beste spillerne, og det er all grunn til å anta at disse har ekstremt mye bedre kontroll på markedet enn hva vi har. I tillegg mistenker jeg at en god del europeiske storklubber har bedre kontroll der enn i Afrika, der vi selvsagt alltid ha langt mindre kontroll enn eksempelvis franske klubber, men der infrastrukturen er slik at en trolig likevel kan finne gull med litt flaks og mye kompetanse. Foruten Alanzinho har de brassene som har ankommet Norge vært middelmådige eller bås og det er en grunn til det. I Sverige har de helt andre erfaringer med brasser, men der har de og vært villig til å betale for klasse. En får utvilsomt gode spillere i Brasil for en meget lav sum sammenlignet med hva spillere koster i Europa, men gratis? Så kan en spørre seg hvor mange gode bosmanspillere det finnes der nede, finanskrisen har -i motsetning til RBHs selvsikre spekulasjoner- overhodet ikke ledet til noe enormt frislipp av klassespillere. Det som har skjedd er at dårlige fotballspillere nå må finne seg i å bli amatører eller halvamatører.

Afrika er det eneste kontinentet der en trolig kan finne meget gode spillere tilnærmet gratis, med vår økonomi er det dette som gjelder. Dette betyr ikke at jeg er negativ til å lete i Brasil, men vi bør kunne tenke to tanker samtidig. Har en ikke penger er det Afrika som gjelder.

Klaus_Brann

Quote from: pmi on December 05, 2010, 20:33:54 PM
Du kan godt si at det hentes langt flere fra Afrika enn fra Brasil, men da er vi tilbake igjen på hvorfor de fleste velger å lete i det markedet fremfor det brasilianske, nettopp fordi det sannsynligvis vil være enklere å finne spillere med riktig kvalitet som også økonomisk sett har en interesse av å komme hit...



Det er da nok av de i Brasil og. Man må jo uansett ha noen som kan lete der, og når Brann nå har kontakter de vil prøve å bruke i Brasil, ser jeg ikke på det som negativt.

Men jeg er enig i at det går an å lete to steder.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Huff on December 05, 2010, 20:45:19 PM
Quote from: Klaus_Brann on December 05, 2010, 19:52:14 PM
Quote from: pmi on December 05, 2010, 18:57:21 PM


Vel, landet Afrika er jo litt større enn Brasil, det bør kanskje nevnes.
Uten at jeg har tall på det, tør jeg å påstå at det hentes utrolig mange flere fra Afrika til norsk fotball, enn fra Brasil. Dette er to faktorer som for min del sier det meste om hvorfor.


I Brasil kan vi bare glemme å konkurrere med de store klubbene om de beste spillerne, og det er all grunn til å anta at disse har ekstremt mye bedre kontroll på markedet enn hva vi har. I tillegg mistenker jeg at en god del europeiske storklubber har bedre kontroll der enn i Afrika, der vi selvsagt alltid ha langt mindre kontroll enn eksempelvis franske klubber, men der infrastrukturen er slik at en trolig likevel kan finne gull med litt flaks og mye kompetanse. Foruten Alanzinho har de brassene som har ankommet Norge vært middelmådige eller bås og det er en grunn til det. I Sverige har de helt andre erfaringer med brasser, men der har de og vært villig til å betale for klasse. En får utvilsomt gode spillere i Brasil for en meget lav sum sammenlignet med hva spillere koster i Europa, men gratis? Så kan en spørre seg hvor mange gode bosmanspillere det finnes der nede, finanskrisen har -i motsetning til RBHs selvsikre spekulasjoner- overhodet ikke ledet til noe enormt frislipp av klassespillere. Det som har skjedd er at dårlige fotballspillere nå må finne seg i å bli amatører eller halvamatører.

Afrika er det eneste kontinentet der en trolig kan finne meget gode spillere tilnærmet gratis, med vår økonomi er det dette som gjelder. Dette betyr ikke at jeg er negativ til å lete i Brasil, men vi bør kunne tenke to tanker samtidig. Har en ikke penger er det Afrika som gjelder.


Ser ikke helt hvor du vil angående de beste spillerne, de er altfor gode for tippeligaen uansett.
Hvor mange brasilianere har det egentlig vært her i løpet av de siste fem årene? Jeg kommer ikke på mange, gode eller dårlige.

Hverken du eller jeg aner hvor god kontroll på markedet Branns kontakt har, så det blir vanskelig å si så veldig mye om inntil vi får noe håndfast.
Hvor mange gode bosmannspillere det er i Brasil? Det meste du kommer med her blir jo bare antakelser og spekulasjoner. For alt jeg vet kan det være 1 000 gode bosmannspillere.

Jeg skulle likt å vite hva du baserer denne enorme kjennskapen din til de forskjellige kontinentenes muligheter på, siden du er så sikker på at kun Afrika er stedet...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Huff

Quote from: Klaus_Brann on December 05, 2010, 20:56:33 PM
Quote from: pmi on December 05, 2010, 20:33:54 PM
Du kan godt si at det hentes langt flere fra Afrika enn fra Brasil, men da er vi tilbake igjen på hvorfor de fleste velger å lete i det markedet fremfor det brasilianske, nettopp fordi det sannsynligvis vil være enklere å finne spillere med riktig kvalitet som også økonomisk sett har en interesse av å komme hit...



Det er da nok av de i Brasil og. Man må jo uansett ha noen som kan lete der, og når Brann nå har kontakter de vil prøve å bruke i Brasil, ser jeg ikke på det som negativt.

Men jeg er enig i at det går an å lete to steder.


Enig i at det på ingen måte er negativt at vi jakter spillere i Brasil, men tviler på vi finner gull der uten å ha betalingsevne, og såpass enkelt som enkelte norske klubber har funnet gull i Afrika: Dvs å knytte til seg agenter å speidere, invitere på prøvespill og teste spillere- så begriper jeg ikke hvorfor vi ikke kan gjøre et forsøk. I alle fall ikke hvorfor i all videste verden vi bare avfeier det hele.

Brann velger til stadighet å forsøke å finne opp kruttet på nytt, å satse på egne folk uten erfaring versus å tilknytte seg folk med bevist kompetanse. Dette gjelder overalt, trenere, ledere og administrasjon. Folk settes til oppgaver som de verken er kvalifisert til eller har erfaring med, og Brann vet alltid best. Neida, hvorfor høre på Torbjørnsen, Aabrekk var jo langt dyktigere noe reslutatene motbeviser til gangs. Akkurat på samme måte er jo Robert Hauge som en dyktig trener langt bedre kvalifisert til spillerkartlegging enn hva speidere er, drir i at ale toppklubbene i verden med suksess opererer annerledes, og drit i hva de andre klubbene i Norge har hatt suksess med. Unntaket er talentarbeidet der eksemelvis Fossum ble ansatt som en type som allerede hadde erfaring med slikt. Vi ser jo alle hvordan det går, en oppblomsting av lokale unggutter på aldersbestemte landslag, studieturer til Arsenal og Valencia og norges beste guttelag. Hvorfor gjør vi ikke dette på andre områder?

Forstår selvsagt at vi ikke har råd til å ansette en speider per nå, men når småklubbene har råd kan en spørre seg hvor mye penger det koster å invitere en fire fem afrikanere til prøvspill på en speiders anbefaling.

Klaus_Brann

Quote from: Huff on December 05, 2010, 21:09:57 PM
Quote from: Klaus_Brann on December 05, 2010, 20:56:33 PM
Quote from: pmi on December 05, 2010, 20:33:54 PM
Du kan godt si at det hentes langt flere fra Afrika enn fra Brasil, men da er vi tilbake igjen på hvorfor de fleste velger å lete i det markedet fremfor det brasilianske, nettopp fordi det sannsynligvis vil være enklere å finne spillere med riktig kvalitet som også økonomisk sett har en interesse av å komme hit...



Det er da nok av de i Brasil og. Man må jo uansett ha noen som kan lete der, og når Brann nå har kontakter de vil prøve å bruke i Brasil, ser jeg ikke på det som negativt.

Men jeg er enig i at det går an å lete to steder.


Enig i at det på ingen måte er negativt at vi jakter spillere i Brasil, men tviler på vi finner gull der uten å ha betalingsevne, og såpass enkelt som enkelte norske klubber har funnet gull i Afrika: Dvs å knytte til seg agenter å speidere, invitere på prøvespill og teste spillere- så begriper jeg ikke hvorfor vi ikke kan gjøre et forsøk. I alle fall ikke hvorfor i all videste verden vi bare avfeier det hele.

Brann velger til stadighet å forsøke å finne opp kruttet på nytt, å satse på egne folk uten erfaring versus å tilknytte seg folk med bevist kompetanse. Dette gjelder overalt, trenere, ledere og administrasjon. Folk settes til oppgaver som de verken er kvalifisert til eller har erfaring med, og Brann vet alltid best. Neida, hvorfor høre på Torbjørnsen, Aabrekk var jo langt dyktigere noe reslutatene motbeviser til gangs. Akkurat på samme måte er jo Robert Hauge som en dyktig trener langt bedre kvalifisert til spillerkartlegging enn hva speidere er, drir i at ale toppklubbene i verden med suksess opererer annerledes, og drit i hva de andre klubbene i Norge har hatt suksess med. Unntaket er talentarbeidet der eksemelvis Fossum ble ansatt som en type som allerede hadde erfaring med slikt. Vi ser jo alle hvordan det går, en oppblomsting av lokale unggutter på aldersbestemte landslag, studieturer til Arsenal og Valencia og norges beste guttelag. Hvorfor gjør vi ikke dette på andre områder?

Forstår selvsagt at vi ikke har råd til å ansette en speider per nå, men når småklubbene har råd kan en spørre seg hvor mye penger det koster å invitere en fire fem afrikanere til prøvspill på en speiders anbefaling.


Jeg er med på at det man ikke bør avfeie det slik ja, men jeg ser ikke hvor du har det fra at det ikke finnes bosmannspillere der nede som er mer enn gode nok. Du må gjerne forklare.

Du kommer med masse påstander, hvor mange av de ikke har noen slags form for fakta, og da har det du kommer med veldig liten tyngde. Hvordan vet du hvor mye erfaring eller kompetanse Branns kontakter i Brasil har??

Brann har gjort en del feil på slike områder, det er jeg helt med på, men det blir meningsløst å kommentere slike ting, som du ikke har det minste belegg for.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator


krakra

Quote from: Klaus_Brann on December 04, 2010, 19:43:45 PM
Quote from: krakra on December 04, 2010, 13:20:24 PM


Prøvespill er jeg helt for, det er få drawbacks med det, men nå har de jo sagt at de jobber med folk i Brasil. Jeg ser ikke helt at det er så mye dårligere spillere derfra...

Huff

Quote from: Xminator on December 06, 2010, 08:00:09 AM
Bosmandommen gjelder i EU. Derfor finnes det per definisjon ikke bosmannspillere "der nede".


Meget godt poeng som gikk oss som diskuterte dette hus forbi. Burde tenkt på dette.

Er ellers enig både med deg og Krakra. Hvorfor kan et prøvespill skade, og det er bra at vi forsøker å skaffe oss oversikt i Brasil, men ikke bra nok. Ser fremdeles ikke at vi skal kunne skaffe oss umiddelbare forsterkninger i Brasil dersom vi skal operere med overgangssummer i hundretusenkronersklassen. Gode spillere er nok forhpldsvis billige i Brasil, men vi må virkelig på frierferd for å signere Zsolt, og da tenker jeg at summene satt av til en spiss ligger på rundt omkring det samme som en må betale for en mellomklassebil (c.250-350k). Klarer vi derimot ikke å signere Zsolt kan det tenkes at vi kan bevege oss opp mot millionen ift transfermidler, men igjen tror jeg dette blir litt knapt til å rekke til en anstendig spiller -selv i Brasil.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on December 06, 2010, 10:28:26 AM
Quote from: Klaus_Brann on December 04, 2010, 19:43:45 PM
Quote from: krakra on December 04, 2010, 13:20:24 PM


Prøvespill er jeg helt for, det er få drawbacks med det, men nå har de jo sagt at de jobber med folk i Brasil. Jeg ser ikke helt at det er så mye dårligere spillere derfra...


Ja vel, det er opp til deg om du vil stole på det jeg får fra innsiden eller ei.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Quote from: Klaus_Brann on December 06, 2010, 11:47:46 AM
Quote from: krakra on December 06, 2010, 10:28:26 AM
Quote from: Klaus_Brann on December 04, 2010, 19:43:45 PM
Quote from: krakra on December 04, 2010, 13:20:24 PM


Prøvespill er jeg helt for, det er få drawbacks med det, men nå har de jo sagt at de jobber med folk i Brasil. Jeg ser ikke helt at det er så mye dårligere spillere derfra...


Ja vel, det er opp til deg om du vil stole på det jeg får fra innsiden eller ei.

Det har egentlig ingenting å si. Det som er viktig er hva vi får ut av det og det vil vi nok alle ha svar på i mars uansett.

Klaus_Brann

Quote from: Xminator on December 06, 2010, 08:00:09 AM
Bosmandommen gjelder i EU. Derfor finnes det per definisjon ikke bosmannspillere "der nede".


Ah, det tenkte jeg ikke på, men om de ikke har noe lignende, har de uansett kontraktsløse spillere der og.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: krakra on December 06, 2010, 11:48:37 AM
Quote from: Klaus_Brann on December 06, 2010, 11:47:46 AM

Ja vel, det er opp til deg om du vil stole på det jeg får fra innsiden eller ei.

Det har egentlig ingenting å si. Det som er viktig er hva vi får ut av det og det vil vi nok alle ha svar på i mars uansett.


Da tror jeg du fort kan bli skuffet.
Om et slikt samarbeid er fruktbart eller ei blir ikke avgjort i mars, det skjønner du og.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Quote from: Klaus_Brann on December 06, 2010, 11:52:12 AM
Quote from: krakra on December 06, 2010, 11:48:37 AM
Quote from: Klaus_Brann on December 06, 2010, 11:47:46 AM

Ja vel, det er opp til deg om du vil stole på det jeg får fra innsiden eller ei.

Det har egentlig ingenting å si. Det som er viktig er hva vi får ut av det og det vil vi nok alle ha svar på i mars uansett.


Da tror jeg du fort kan bli skuffet.
Om et slikt samarbeid er fruktbart eller ei blir ikke avgjort i mars, det skjønner du og.
Jeg tenkte mer på at man "jakter en etablert spiller" som du visstnok har fått inside information på. Om man lykkes med dette eller ikke bør man da vite innen mars.

Klaus_Brann

Okei, da misforsto jeg. Ja, det bør man vite om i mars ja, utvilsomt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

tem

det er klart at det er greit med prøvespill , og da spesielt av spillere fra andre kontinent hvor man ikke kan vite noe om spillers kvalitet

nå er det ikke dette argumet som brukes , men det koster jo sikkert noen kroner å få disse spillere over for prøvespill
slik jeg vil tro det er , så betaler neppe disse spillere fra afrika reise , bolig og annet selv
og med Branns pressede økonomi , så er det trolig ikke rom for mengder av slike prøvespill

hadde dette argumentet lagt til grunn hadde det for meg vært enklere å forstå og godta dette


TheRock

Fra BA sin facebook-feed:

Les i papir-BA tirsdag:
* Branns bytteforhandlinger gjenoppstår


Kan det likevel bli Piotr på oss?

dudo

Det kan vel ikke bety stort annet?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Joggi Bogga

Jeg har store problemer med å forstå denne ubetingete troen på prøvespill som inngangsbillett til kontrakt. Det er etter mitt syn amatørenes måte å drive fotballklubb på. De profesjonelle bruker prøvespill kun som et tillegg til solid speiding som alltid må ligge til grunn.

Hvordan skal en ellers vite hvordan spilleren takler nivåforskjeller? Hvordan ska man vite om driblefanten fortsetter dribleriene om han blir spent ned de to første gangene han prøver? Hvordan skal man se om spilleren tar ansvar når klokken tikker mot 90 min og laget hans må vinne? Roper han på ballen, eller "skjuler" han seg for ikke å bli syndebukk?

Hvordan i himmelens navn tror dere at et prøvespill vil avsløre spillerenes sanne ansikt? Noen som husker en lett aldrende men noe treg islending med internasjonal erfaring som kom rekende på prøvespill for 3 år siden? Det er et ekstremeksempel, men samtidig viser det hvor lite et prøvespill egentlig avdekker. Det er omtrent som å se et photoshopet bilde av en nydelig sminket dame på en datingportal. Daten kan fort bli en bomtur.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Klaus_Brann

Det hadde vært herlig med Piotr, Opdal trenger en utfordrer.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Huff

Quote from: Joggi Bogga on December 06, 2010, 23:51:54 PM
Jeg har store problemer med å forstå denne ubetingete troen på prøvespill som inngangsbillett til kontrakt. Det er etter mitt syn amatørenes måte å drive fotballklubb på. De profesjonelle bruker prøvespill kun som et tillegg til solid speiding som alltid må ligge til grunn.

Hvordan skal en ellers vite hvordan spilleren takler nivåforskjeller? Hvordan ska man vite om driblefanten fortsetter dribleriene om han blir spent ned de to første gangene han prøver? Hvordan skal man se om spilleren tar ansvar når klokken tikker mot 90 min og laget hans må vinne? Roper han på ballen, eller "skjuler" han seg for ikke å bli syndebukk?

Hvordan i himmelens navn tror dere at et prøvespill vil avsløre spillerenes sanne ansikt? Noen som husker en lett aldrende men noe treg islending med internasjonal erfaring som kom rekende på prøvespill for 3 år siden? Det er et ekstremeksempel, men samtidig viser det hvor lite et prøvespill egentlig avdekker. Det er omtrent som å se et photoshopet bilde av en nydelig sminket dame på en datingportal. Daten kan fort bli en bomtur.


Prøvespill er langt fra ideellt, og det du skriver er i og for seg riktig, men; hva i all videste verden finnes det av bra alternativer nå? Vi har ingen speider, ingen sportsdirektør og [trolig] intet nettverk. Vi må ha inn eksterne spillere. Treneren vår skryter av god oversikt over TL og førstedivisjon og resten har i beste fall en viss kjennskap til Sverige og Danmark selv om jeg tviler på at det siste er tilfellet. Det som ikke skulle forundre meg er om vi har bra kjennskap til de lokale 2 og 3.divisjonsklubbene, men en finner neppe en 10-15 mål-per-sesong-spiss der. I TL finnes det ikke en eneste interessant bosmanspiss og den ene spennende spissen i Adecco vil til Spania eller Italia.

Forøvrig spennende å høre at forhandlingene med Sogndal er igang igjen, og egentlig ikke overraskende. Men, avstanden var såpass stor sist at jeg ikke er optimistisk. Jaja, et hamstrå er i alle fall et halmstrå.

Xminator

BA: Det er blåst liv i forhandlingene med Sogndal om den berømte byttehandelen. Udjus er enig med Sogndal, og det står fortsatt på Cato Hansen.

Brann skal allerede ha gått med på å betale Udjus for å gå ned i lønn, det samme er aktuelt med Hansen, selv om Solbakken sier det er langt igjen før det blir noen avtale.

Xminator

Austin har foresten en nevø som spiller på landslaget, samler røde kort og er kaptein for u20. Kanskje det hadde vert en ide å invitere 18-åringen over på prøvespill?

Huff

Quote from: Xminator on December 07, 2010, 07:21:18 AM
BA: Det er blåst liv i forhandlingene med Sogndal om den berømte byttehandelen. Udjus er enig med Sogndal, og det står fortsatt på Cato Hansen.

Brann skal allerede ha gått med på å betale Udjus for å gå ned i lønn, det samme er aktuelt med Hansen, selv om Solbakken sier det er langt igjen før det blir noen avtale.


Dersom vi er villig til å betale C.H ut av kontrakten er det håp, vi snakker tross alt om en spiller som vi må betale Bryne opp til millionen for å bruke videre, så her er det verdt å bruke litt penger. Lønnsmessig sparer vi vel fort og en halv mill på å hvitte oss med de to og gå til anskafelse av polakken, nok til å lønne Kalven?

Quote from: Xminator on December 07, 2010, 07:22:39 AM
Austin har foresten en nevø som spiller på landslaget, samler røde kort og er kaptein for u20. Kanskje det hadde vert en ide å invitere 18-åringen over på prøvespill?


Posisjon?

Xminator

December 07, 2010, 09:13:54 AM #16487 Last Edit: December 07, 2010, 09:23:52 AM by Xminator
Det skriver ikke avisen noe om.

Saken:
http://fotball.bt.no/internasjonal/article187479.ece

Edit: Fyren er svær. 6 fot 3... Grunnen til at jeg kunne sett for meg ett prøvespill er ikke nødvendigvis fordi det blir kontrakt av det, men fordi det vil være en veldig grei gest i forhold til Austin. En moralbooster om man vil. For alt vi vet er jo fyren allerede priset som Messi og langt utenfor Branns rekkevidde...



Edit2:
Forsvarer som også kan spille midtbane:
http://www.thereggaeboyz.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=166232

Og for ordens skyld, hadde han signert før han ble 19 (januar) så hadde han også gått inn som egenutviklet spiller...

ostraume

Skal vi hente inn slekt og venner på prøvespill for å gi våre spillere en moralboost? I all verden... 
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Joggi Bogga

Quote from: ostraume on December 07, 2010, 09:29:34 AM
Skal vi hente inn slekt og venner på prøvespill for å gi våre spillere en moralboost? I all verden... 


Ja, jeg er målløs. Glad vi supportere ikke har for mye makt ...:)
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Xminator

Quote from: ostraume on December 07, 2010, 09:29:34 AM
Skal vi hente inn slekt og venner på prøvespill for å gi våre spillere en moralboost? I all verden... 


Når spilleren også er kaptein for u20-laget så ser jeg egentlig ikke noen ulemper ved det. Det kalles å knytte kontakter. Det er jo ellers flott at du henger deg opp i en bisetning. Voksent gjort. Fyren kan jo åpenbart spille fotball også, og man må se etter synergier.

Joggi Bogga

Quote from: Huff on December 07, 2010, 00:10:46 AM
Quote from: Joggi Bogga on December 06, 2010, 23:51:54 PM
Jeg har store problemer med å forstå denne ubetingete troen på prøvespill som inngangsbillett til kontrakt. Det er etter mitt syn amatørenes måte å drive fotballklubb på. De profesjonelle bruker prøvespill kun som et tillegg til solid speiding som alltid må ligge til grunn.

Hvordan skal en ellers vite hvordan spilleren takler nivåforskjeller? Hvordan ska man vite om driblefanten fortsetter dribleriene om han blir spent ned de to første gangene han prøver? Hvordan skal man se om spilleren tar ansvar når klokken tikker mot 90 min og laget hans må vinne? Roper han på ballen, eller "skjuler" han seg for ikke å bli syndebukk?

Hvordan i himmelens navn tror dere at et prøvespill vil avsløre spillerenes sanne ansikt? Noen som husker en lett aldrende men noe treg islending med internasjonal erfaring som kom rekende på prøvespill for 3 år siden? Det er et ekstremeksempel, men samtidig viser det hvor lite et prøvespill egentlig avdekker. Det er omtrent som å se et photoshopet bilde av en nydelig sminket dame på en datingportal. Daten kan fort bli en bomtur.


Prøvespill er langt fra ideellt, og det du skriver er i og for seg riktig, men; hva i all videste verden finnes det av bra alternativer nå? Vi har ingen speider, ingen sportsdirektør og [trolig] intet nettverk. Vi må ha inn eksterne spillere. Treneren vår skryter av god oversikt over TL og førstedivisjon og resten har i beste fall en viss kjennskap til Sverige og Danmark selv om jeg tviler på at det siste er tilfellet. Det som ikke skulle forundre meg er om vi har bra kjennskap til de lokale 2 og 3.divisjonsklubbene, men en finner neppe en 10-15 mål-per-sesong-spiss der. I TL finnes det ikke en eneste interessant bosmanspiss og den ene spennende spissen i Adecco vil til Spania eller Italia.

Forøvrig spennende å høre at forhandlingene med Sogndal er igang igjen, og egentlig ikke overraskende. Men, avstanden var såpass stor sist at jeg ikke er optimistisk. Jaja, et hamstrå er i alle fall et halmstrå.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

krakra

Strålende nyheter at byttehandelen er aktuell igjen og egentlig ikke overraskende. Når man kom så langt sist ville det vært merkelig å legge saken død. Nå er det bare å håpe at man klarer å komme i land denne gangen. Da får vi en solid forsterkning på keeperplassen og en ledig plass i stallen. Vinn-vinn.

SK

Hansen må gis klare alternativer: Sogndal eller Brann 2. Du verden så forbanna jeg kommer til å bli hvis avtalen strander på ham nok en gang.

Gulløl

Hansen kan bli tidenes mest upopulære Brann spiller om han lar dette strande >:(. Men går ut fra at det går i orden men Hansen og agenten skal vel først skrape ut mest mulig midler av en bunnskrapt Brann kasse først.
Ser virkelig frem til "Piotr kanonkeeper" som julepresang til oss supportere, hadde økt entusiasmen en god del.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krakra

Quote from: Gulløl on December 07, 2010, 13:00:21 PM
Hansen kan bli tidenes mest upopulære Brann spiller om han lar dette strande >:(. Men går ut fra at det går i orden men Hansen og agenten skal vel først skrape ut mest mulig midler av en bunnskrapt Brann kasse først.
Ser virkelig frem til "Piotr kanonkeeper" som julepresang til oss supportere, hadde økt entusiasmen en god del.
Eventuelt så blir enkelte sure på Brann fordi de prøver å kvitte seg med Super-Hansen uten å gi ham en "skikkelig sjanse" og bare happy når han velger å i bli.

Brann bør gjøre det jævlig klart for Hansen at han ikke kommer til å få spille for Brann neste sesong, forutenom på andrelaget. Veldig klart. Da får han et klart valg: Penger eller spilletid. For en 22-åring med et snev av ambisjoner eller stolthet så burde spilletid være et naturlig valg. Det er ikke akkurat snakk om en forskjell på mange millioner her. Han vil ikke gå fra 10 millioner til 100.000. Han tjener vel bortimot 700k i Brann og hvis han får 350k i Sogndal er det et lønnskutt på 350k. Det er riktignok en halvering i lønnen, noe som er merkbart, men samtidig er han 22-år og dersom han ønsker en fremtid som fotballspiller så går han dit han får spille. Brann bør gjøre det klart for ham at det ikke vil skje i Brann slik at han får valget mellom å ofre endel av lønnen for karrieren eller ofre karrieren for mer lønn.

Dessuten burde vi være villige til å dekke deler av lønnskuttet, slik at han ikke taper så mye økonomisk på å gå til Sogndal heller.

Henki

Quote from: Joggi Bogga on December 07, 2010, 09:37:56 AM
Quote from: ostraume on December 07, 2010, 09:29:34 AM
Skal vi hente inn slekt og venner på prøvespill for å gi våre spillere en moralboost? I all verden... 


Ja, jeg er målløs. Glad vi supportere ikke har for mye makt ...:)



Tja, det det hadde jo føyet seg pent inn i hvordan klubben fungerer nå. Man er grei med en tjommi her, og og gjør en kompis en tjeneste der, og lar være å si at noen har feilet fullstendig overalt.
Ballen skal fremover!

kabelmann

Quote from: Gulløl on December 07, 2010, 13:00:21 PM
Hansen kan bli tidenes mest upopulære Brann spiller om han lar dette strande >:(. Men går ut fra at det går i orden men Hansen og agenten skal vel først skrape ut mest mulig midler av en bunnskrapt Brann kasse først.
Ser virkelig frem til "Piotr kanonkeeper" som julepresang til oss supportere, hadde økt entusiasmen en god del.


Jeg er helt for å bytte ut Opdal med en bedre keeper, og det kan godt være Piotr er den rette, men jeg kan virkelig ikke se for meg at Piotr whatshisname skal skape den helt store entusiasmen.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Xminator

Det vil jo også gi flere gode diskusjoner når kanonkeeperen sitter på benken til fordel for udugelige Opdal...

dudo

For ikke å snakke om når vi benker den lokale landslagskeeperen for en polakk. Noen kommer uansett til å bråke, det vet vi.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Go Up