• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Casuals

Started by Felt Ã?, April 20, 2008, 15:04:34 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

BBB-Tony

Quote from: brannBRA on April 24, 2008, 09:15:28 AM
Jeg vil på vegne av Bataljonen og de som reiste på denne turen, be disse som ble kastet øl på, spottet og hånet, før de ble bortvist fra stedet, om unnskyldning. Det var ikke en rettferdig behandling de fikk.


Hvorfor på vegne av Bataljonen? Som nevnt tidligere i tråden, så representerte ikke alle de som var i Bærum, Bataljonen. VELDIG mange reiser på eget insj.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

sepådet

Quote from: tonynord on April 24, 2008, 16:17:51 PM
Quote from: brannBRA on April 24, 2008, 09:15:28 AM
Jeg vil på vegne av Bataljonen og de som reiste på denne turen, be disse som ble kastet øl på, spottet og hånet, før de ble bortvist fra stedet, om unnskyldning. Det var ikke en rettferdig behandling de fikk.


Hvorfor på vegne av Bataljonen? Som nevnt tidligere i tråden, så representerte ikke alle de som var i Bærum, Bataljonen. VELDIG mange reiser på eget insj.


nå vet vel de fleste om hvordan det er å bli "skjært alle under en kam" det er ikke slik at ALLE casuals stoppet ett tog, knuste ett hotel rom, lagde bråk på hulen (Ba) eller driter i fotball, som det står hver gang etter at de har vært i avisen.så det er vel på tide at dere får smake deres egen medisin..

krøvel vellevold

Quote from: sepådet on April 24, 2008, 17:08:28 PM
Quote from: tonynord on April 24, 2008, 16:17:51 PM
Quote from: brannBRA on April 24, 2008, 09:15:28 AM
Jeg vil på vegne av Bataljonen og de som reiste på denne turen, be disse som ble kastet øl på, spottet og hånet, før de ble bortvist fra stedet, om unnskyldning. Det var ikke en rettferdig behandling de fikk.




Hvorfor på vegne av Bataljonen? Som nevnt tidligere i tråden, så representerte ikke alle de som var i Bærum, Bataljonen. VELDIG mange reiser på eget insj.


nå vet vel de fleste om hvordan det er å bli "skjært alle under en kam" det er ikke slik at ALLE casuals stoppet ett tog, knuste ett hotel rom, lagde bråk på hulen (Ba) eller driter i fotball, som det står hver gang etter at de har vært i avisen.så det er vel på tide at dere får smake deres egen medisin..


Deres? Dette låter jo som ENDA mer generalisering...
Legg ned hele klubben!

Northside

Bare jeg som mistenker at BrannBra bare kødder seg? Skjønner ikke hvorfor folk gidder å svare fyren. Om han ikke kødder seg bør i det minste fyren bli oversett...

CFD

Som LSK supporter i Bergen har jeg aldri opplevd noe bråk med brannsupportere hvis man går med supporterutstyr igjennom Bergens gater. Noen har kanskje sett oss på Fotballpuben under LSK kamper?
Vi skiller oss kanskje ut fra andre supportere iogmed at vi aldri skaper noe bråk og er på hils med flere brannsupportere.

Det har derimot skjedd at jeg var på toalettet på fotballpuben og det kom en opp til meg og ville ha meg med å sloss. Det skulle visst være morsomt ,men når jeg sa at jeg var her for å støtte klubben min og ikke få den opp i (mer) problemer så respekterte denne personen dette.

Skal man drive organisert vold så får slutte å si at man "representerer" et fotballlag. Jeg tviler sterkt på at disse er ekte supportere siden laget taper mer penger pga dårlig pr enn det supporterutstyret de kjøper på årsbasis... I Lillestrøm så er disse Casualsene (SKF) utestengt fra alle kamper på ubestemt tid, mens de i VIF er inkludert i klanen som mener det er viktig å ha en dialog.

thesevs

Quote from: CFD on April 24, 2008, 21:18:10 PM
Som LSK supporter i Bergen har jeg aldri opplevd noe bråk med brannsupportere hvis man går med supporterutstyr igjennom Bergens gater. Noen har kanskje sett oss på Fotballpuben under LSK kamper?
Vi skiller oss kanskje ut fra andre supportere iogmed at vi aldri skaper noe bråk og er på hils med flere brannsupportere.

Det har derimot skjedd at jeg var på toalettet på fotballpuben og det kom en opp til meg og ville ha meg med å sloss. Det skulle visst være morsomt ,men når jeg sa at jeg var her for å støtte klubben min og ikke få den opp i (mer) problemer så respekterte denne personen dette.

Skal man drive organisert vold så får slutte å si at man "representerer" et fotballlag. Jeg tviler sterkt på at disse er ekte supportere siden laget taper mer penger pga dårlig pr enn det supporterutstyret de kjøper på årsbasis... I Lillestrøm så er disse Casualsene (SKF) utestengt fra alle kamper på ubestemt tid, mens de i VIF er inkludert i klanen som mener det er viktig å ha en dialog.


Det er ikke en lett sak. Mange av disse danseglade karene er folk som har fulgt Brann lenger enn meg og mange andre her inne. De har lidenskap til klubben og bidrar positivt på tribunen. Jeg som person kan akseptere denne delen. Men det er denne berømmelige "dark side" som ikke kan aksepteres. De kan gjerne hevde slossingen er frivillig og avtalt, men fullt ut er dette ulovlig.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

crm

Quote from: CFD on April 24, 2008, 21:18:10 PM
Jeg tviler sterkt på at disse er ekte supportere siden laget taper mer penger pga dårlig pr enn det supporterutstyret de kjøper på årsbasis...


Nå er det flere ting jeg kunne kommentert med dette innlegget, men akkurat dette var et så skrekkelig utsagn at.... Skal grad av ekthet, eller hvor lidenskapelig supporter du er, være en målbar størrelse? Og det atpåtil på en økonomisk skala? Hvis du gir alle pengene dine til klubben, skulle du da være verdens største supporter. I tillegg til å være en enorm idiot.

Det er denne kvantifiseringen og rasjonaliseringen som ødelegger fotballen, ikke at noen løper rundt ute i en skog og slår litt på hverandre. Fotball er kultur, og kultur er ikke et rent fornuftsprodukt.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Klaus_Brann

Quote from: sepådet on April 24, 2008, 17:08:28 PM
Quote from: tonynord on April 24, 2008, 16:17:51 PM
Quote from: brannBRA on April 24, 2008, 09:15:28 AM
Jeg vil på vegne av Bataljonen og de som reiste på denne turen, be disse som ble kastet øl på, spottet og hånet, før de ble bortvist fra stedet, om unnskyldning. Det var ikke en rettferdig behandling de fikk.


Hvorfor på vegne av Bataljonen? Som nevnt tidligere i tråden, så representerte ikke alle de som var i Bærum, Bataljonen. VELDIG mange reiser på eget insj.


nå vet vel de fleste om hvordan det er å bli "skjært alle under en kam" det er ikke slik at ALLE casuals stoppet ett tog, knuste ett hotel rom, lagde bråk på hulen (Ba) eller driter i fotball, som det står hver gang etter at de har vært i avisen.så det er vel på tide at dere får smake deres egen medisin..


Er det "VI" (hvem nå vi er) som har skjært alle Casuals under en kam?
Eller er det mediene?
Representerer mediene Bataljonen's mening?Og har alle som er medlem i Bataljonen denne meningen om Casuals?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

CFD

Jeg ser absolutt synspunktet ditt. Vi hadde en slik sak i LSk for å ikke så lenge siden , som hele Norge har hørt om. Som vanlig er media veldig dårlig innformert om slike ting og sier ting som rett og slett ikke stemmer ,men det er personer i KFL som ble utestengt pga bråket i stabæk. Det ble sluppet en røykbombe inne på puben og tent opp bluss utenfor.

Dette har brakt fram Ultras diskusjonen igjen. Ultras som vi har i Norge er skikkelig kjernekarer som skaper et skikkelig trøkk på tribunen , er med på å lage TIFO og er meget engasjerte fotballsupportere, det finnes nok noen casuals i disse miljøene også,men det finnes ikke medlemslister for medlemmer så hvordan kan man oppspore slike personer?
Men et av problemene er at NFF (og flere andre) tror at vi har Svenske eller sydlanske tilstander her i Norge, men dette kunne ikke vært lenger fra virkeligheten. Ultras i Italia er derimot noe annet og noen personer som rett og slett kun er ute etter å skape bråk , dette er også personer med et politisk budskap.

Jeg tror det er viktig å skille Ultras og Casuals (Hooligans), og ikke straffe personer under en kam. En slik kollektiv avstraffing er noe av det dummeste som kan skje og vil igjen føre til mer vold.

Ja til Ultras! Ja til liv på tribunen gjennom 90minutter, Nei til vold i klubbens navn!

Klaus_Brann

Quote from: crm on April 24, 2008, 21:42:25 PM
Quote from: CFD on April 24, 2008, 21:18:10 PM
Jeg tviler sterkt på at disse er ekte supportere siden laget taper mer penger pga dårlig pr enn det supporterutstyret de kjøper på årsbasis...


Nå er det flere ting jeg kunne kommentert med dette innlegget, men akkurat dette var et så skrekkelig utsagn at.... Skal grad av ekthet, eller hvor lidenskapelig supporter du er, være en målbar størrelse? Og det atpåtil på en økonomisk skala? Hvis du gir alle pengene dine til klubben, skulle du da være verdens største supporter. I tillegg til å være en enorm idiot.

Det er denne kvantifiseringen og rasjonaliseringen som ødelegger fotballen, ikke at noen løper rundt ute i en skog og slår litt på hverandre. Fotball er kultur, og kultur er ikke et rent fornuftsprodukt.


Enig i at det bare er tull å måle hvor gode supportere man er, oppmot hvor mye penger man bruker på klubben.

Men hva har egentlig casuals og slossing med Brann og fotball å gjøre?


Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

CFD

Quote from: crm on April 24, 2008, 21:42:25 PM
Quote from: CFD on April 24, 2008, 21:18:10 PM
Jeg tviler sterkt på at disse er ekte supportere siden laget taper mer penger pga dårlig pr enn det supporterutstyret de kjøper på årsbasis...


Nå er det flere ting jeg kunne kommentert med dette innlegget, men akkurat dette var et så skrekkelig utsagn at.... Skal grad av ekthet, eller hvor lidenskapelig supporter du er, være en målbar størrelse? Og det atpåtil på en økonomisk skala? Hvis du gir alle pengene dine til klubben, skulle du da være verdens største supporter. I tillegg til å være en enorm idiot.

Det er denne kvantifiseringen og rasjonaliseringen som ødelegger fotballen, ikke at noen løper rundt ute i en skog og slår litt på hverandre. Fotball er kultur, og kultur er ikke et rent fornuftsprodukt.


Du er ikke en ekte supporter når du ødelegger for klubben din ved å skape dårlig PR , mulig sponsorflukt og justifiserer ulovelige aktiviteter som slosskamper med tilhørighet i klubben.

Penger har ingenting med saken å gjøre ,men er det virkelig i klubbens beste at det er en casual gruppering som kaller seg supportere som stadig skaper dårlige oppslag i media?


monzilla

Det er her argumentasjonen deres svikter. Det er ikke ulovlig. Siden jeg ikke kan henvise til en lovhjemmel som sier at det ikke er ulovlig så utfordrer jeg dere til å finne frem en som sier det er ulovlig.

Var faktisk en dom, den såkalte "fight-club"-saken, der to stk var anmeldt fordi at de hadde sloss mot hverandre. Begge to mente at dette var fullstendig frivillig, men påtalemyndigheten ville teste dette i retten. Begge ble frikjent, ergo rettspraksis tilsier at om det er samtykke hos begge parter så er det helt lovlig.



Snublefot

April 24, 2008, 22:45:47 PM #212 Last Edit: April 24, 2008, 22:48:48 PM by Snublefot
Thesevs.. jeg trodde faktisk alderen lÃ¥ mellom 15 og 25 i disse grupperingene jeg?  med andre ord, hvordan kan de i sÃ¥fall ha fulgt brann lenger en de fleste andre?

Jeg tar sikkert feil med tanke pÃ¥ alderen.. men jeg ser liksom bare ikke for meg 30 Ã¥ringer +++ som synes det er like kult og sloss.. regner det som mer "naturlig" for gutter i tenÃ¥rene/starten av 20 Ã¥rene som har litt mye testosteron.    (og altfor mye penger..hehe.. ødelegge slike fine og dyre klær da..;)  men som sagt. min manglende kunnskap pÃ¥ omrÃ¥det gjør at det sikkert er feil.

dessuten er det vel egentlig ikke dette denne tråden omhandler.. =)

thesevs

Quote from: Snublefot on April 24, 2008, 22:45:47 PM
Thesevs.. jeg trodde faktisk alderen lÃ¥ mellom 15 og 25 i disse grupperingene jeg?  med andre ord, hvordan kan de i sÃ¥fall ha fulgt brann lenger en de fleste andre?

Jeg tar sikkert feil med tanke pÃ¥ alderen.. men jeg ser liksom bare ikke for meg 30 Ã¥ringer +++ som synes det er like kult og sloss.. regner det som mer "naturlig" for gutter i tenÃ¥rene/starten av 20 Ã¥rene som har litt mye testosteron.    (og altfor mye penger..hehe.. ødelegge slike fine og dyre klær da..;)  men som sagt. min manglende kunnskap pÃ¥ omrÃ¥det gjør at det sikkert er feil.

dessuten er det vel egentlig ikke dette denne tråden omhandler.. =)


Jeg stolte på Krøvels tidligere beskrivelser - Krøvel er i 30-årene, så jeg antok at det finnes en del "gamliser" i det miljøet også. Nei, jeg sier ikke at Krøvel er en danser, antar kun at det finnes slike i hans alder også i dette miljøet.
Joda, hovedtyngden er nok gutter i alderen 15-25. Men det finnes vel de som faller imellom flere grupper her. Alltid noen "som har vandret på jorden" litt lenger....

CFD er forresten inne på noe - dette med mediaprofilering. En kan ikke stikke under en stol at slåssingen setter Brann i dårligere lys kontra fulle supportere som urinerer i busker og skriker ukvemsord. På en rar og bisarr måte er nemlig sistnevnte "godtatt". En kan være enig eller uenig i dette.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

CFD

monzilla: Du har rett. Hvis du ser i straffeloven §228 så kan man sloss med hverandre hvis begge gir sitt samtykke , med mindre den ene personen handler i nødverge. Sålenge dette foregår uten at personer får nyss om dette så kan det ikke regnes for ordensforstyrrelse heller.. Det er uansett en gråsone hvis man tar hensyn til §233

Men hvordan personer ser på dette som en måte å støtte klubben sin skjønner jeg ikke. Dette får naturligvis oppslag i media en gang i blandt og dette er så absolutt ikke positivt for klubben.. Fakta faen er at klubben ville klart seg bedre uten slike casuals.. Igjen må jeg nevne det at en supporter ønsker klubben sin alt godt, noe som jeg tviler på at noen i TGB ønsker når de bedriver slike handlinger.

Kast ut pakket sier jeg. Casualgrupperinger ødelegger for den majoriteten som ønsker en sivilisert tribunekultur, og bør møtes med nulltoleranse. Enten det er Isko boys , SKF , TGB eller BBB.

monzilla

Hvordan ødelegger alternativ supporterkultur for majoriteten?

For meg virker slike holdninger som du kommer med her lite gjennomtenkt, nesten indoktrinert på en måte. Hvor legger man listen for utestenginger? Skal man gå på klesstil? Eller kanskje på vandel? Hvordan definerer man en "ekte" supporter? Hvem er det som sitter med definisjonsmakten? På hvilken måte støtter du klubben din bedre enn en noen som tilhører et alternativt miljø?

Hvis noen har lyst å møtes på en grusbane utenfor allmenn ferdsel må de få lov til å gjøre det. Syntes folk skal fokusere på seg selv, framfor å bruke så mye tid og energi på andre.

thesevs

Quote from: monzilla on April 24, 2008, 23:33:58 PM
Hvis noen har lyst å møtes på en grusbane utenfor allmenn ferdsel må de få lov til å gjøre det. Syntes folk skal fokusere på seg selv, framfor å bruke så mye tid og energi på andre.


Jeg tror de fleste her inne er enig i at det er ikke "autensiteten" man ser er problemet hos casuals, det er det som kommer i kjølvannet. En diskusjon om hvem som er "mest" supporter er dødfødt.

Litt uenig med deg, monzilla. Jeg synes det blir for lettvint å si at casuals bare må slåss og at folk må slutte å bruke så mye tid og energi på andre. Det blir å stikke hodet i sanden. Dette er et samfunnsproblem. Voksne mennesker skal ikke måtte slåss for å følelsen av å leve (satt på spissen). Da foreslår jeg organiserte former som f.eks karaté, boksing eller kickboksing.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Bergen Sin Gutt

Quote from: Klaus_Brann on April 24, 2008, 15:55:02 PM
Quote from: brannBRA on April 24, 2008, 09:15:28 AM
Jeg vil på vegne av Bataljonen og de som reiste på denne turen, be disse som ble kastet øl på, spottet og hånet, før de ble bortvist fra stedet, om unnskyldning. Det var ikke en rettferdig behandling de fikk.


Er du talsmann for Bataljonen?Og er dette Bataljonen's skyld eller ansvar?TÃ¥pelig.


Hvorfor ikke? Eh?

Bergen Sin Gutt

Quote from: CFD on April 24, 2008, 21:18:10 PM
Som LSK supporter i Bergen har jeg aldri opplevd noe bråk med brannsupportere hvis man går med supporterutstyr igjennom Bergens gater. Noen har kanskje sett oss på Fotballpuben under LSK kamper?
Vi skiller oss kanskje ut fra andre supportere iogmed at vi aldri skaper noe bråk og er på hils med flere brannsupportere.

Det har derimot skjedd at jeg var på toalettet på fotballpuben og det kom en opp til meg og ville ha meg med å sloss. Det skulle visst være morsomt ,men når jeg sa at jeg var her for å støtte klubben min og ikke få den opp i (mer) problemer så respekterte denne personen dette.

Skal man drive organisert vold så får slutte å si at man "representerer" et fotballlag. Jeg tviler sterkt på at disse er ekte supportere siden laget taper mer penger pga dårlig pr enn det supporterutstyret de kjøper på årsbasis... I Lillestrøm så er disse Casualsene (SKF) utestengt fra alle kamper på ubestemt tid, mens de i VIF er inkludert i klanen som mener det er viktig å ha en dialog.


Fjolleri. Kjenner mange av LSK-typene, både trær og typer. Samme som jeg kjenner i Brann.

Bergen Sin Gutt

Quote from: Snublefot on April 24, 2008, 22:45:47 PM
Thesevs.. jeg trodde faktisk alderen lÃ¥ mellom 15 og 25 i disse grupperingene jeg?  med andre ord, hvordan kan de i sÃ¥fall ha fulgt brann lenger en de fleste andre?

Jeg tar sikkert feil med tanke pÃ¥ alderen.. men jeg ser liksom bare ikke for meg 30 Ã¥ringer +++ som synes det er like kult og sloss.. regner det som mer "naturlig" for gutter i tenÃ¥rene/starten av 20 Ã¥rene som har litt mye testosteron.    (og altfor mye penger..hehe.. ødelegge slike fine og dyre klær da..;)  men som sagt. min manglende kunnskap pÃ¥ omrÃ¥det gjør at det sikkert er feil.

dessuten er det vel egentlig ikke dette denne tråden omhandler.. =)


Vrøvl. mange har gått på Stadion i over 20 år. Personlig har jeg gått på Stadion i over 25 år,og da teller jeg ikke de årene i barnevogn.


crm

Quote from: amenhotep 4 on April 25, 2008, 12:48:29 PM
Hvorfor ikke bare legge begrepet "supporter" død, så slipper vi diskusjonen om hvem som er den beste supporteren. Ingen i verden er "supporter" (i ordets rette forstand) for klubbens del. Tilhengere (Fysj for et ord!? Assosieres med sponsorene som sniker billettene til cupfinaler?) er det vi er. Henger på slep etter noe vi ikke klarer oss uten. Hvorfor vi ikke klarer oss uten, vet vi jo ikke. Eller, vi vet det gjerne, men erkjenner det ikke. Da hadde vi kanskje ikke vært der.


Jeg er i grunnen helt enig. Hvorfor vi går på stadion og støtter Brann er både psykologisk og sosialt et enormt komplekst spørsmål, men det er nok en kombinasjon av selvtilfredsstillelse og selvutslettelse (som gjerne kan være to sider av samme sak). Det er i alle fall ikke et spørsmål hvor rasjonalitet utgjør mesteparten av svaret, da hadde vi enkelt kunne erkjenne behovet og - som du sier - kanskje ikke vært der. Det felles "objektet for entusiasme" er selv ikke en målbar, konkret størrelse. Og det er her CFD forveksler begjærsobjektet (den abstrakte klubben) med "produktet" når han skriver at "En supporter vil alltid klubbens beste". Alle vil selvsagt at det fysiske laget skal vinne, men følelsene og lojaliteten er ikke tilknyttet organisasjonen og laget i seg selv. "Klubben" er kanskje mer å anse som en ide som forener meg selv, gruppen av likesinnede, byen og laget, altså "Vi e Brann".

NÃ¥ var vel akkurat ikke dette ditt hovedpoeng, men...
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

amenhotep 4

"NÃ¥ var vel akkurat ikke dette ditt hovedpoeng, men..."

Nja, nå skal du ikke se bort i fra at du har fattet mitt hovedpoeng bedre enn meg selv, og på en del færre linjer, men så har jeg aldri vært beskyldt for å fatte meg i korthet.

Klaus_Brann

Quote from: Bergen Sin Gutt on April 25, 2008, 00:54:07 AM
Quote from: Klaus_Brann on April 24, 2008, 15:55:02 PM
Quote from: brannBRA on April 24, 2008, 09:15:28 AM
Jeg vil på vegne av Bataljonen og de som reiste på denne turen, be disse som ble kastet øl på, spottet og hånet, før de ble bortvist fra stedet, om unnskyldning. Det var ikke en rettferdig behandling de fikk.


Er du talsmann for Bataljonen?Og er dette Bataljonen's skyld eller ansvar?TÃ¥pelig.


Hvorfor ikke? Eh?


Hvorfor ikke hva?
Hvis du lurer på hvorfor det ikke er Bataljonens ansvar, så håper jeg du tøyser.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

monzilla

Jeg har vært pÃ¥ bst-forumet i gud vet hvor mange Ã¥r. Bataljonsforumet siden det Ã¥pnet. Og amenhoteps innlegg (#220) skiller seg ut som det overlegent beste jeg har lest. Gratulerer, you made my day. 

brannBRA

Tror nok at guttene, typene, TGB eller ka de kaller seg setter pris på en beklagelse, så de her inne som eventuelt har kontakter i slike miljøer får bringe det videre. Er det forresten nedfelt vedtekter om eksklusjon av personer som lager bråk i forbindelese med Brann sine kamper?

Texas

beklagelse. fair enough. men slutt med det tytet ditt om vedtekter.

crm

Håper uansett at den unisone holdningen mot slik idioti som (tydeligvis) ble fremvist i Bærum er mer representativ enn den moralske panikken på VGD hvor tilsvarende emne i utgangspunktet var en skrytetråd om kampen mot all verdens ondskap.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Fleskepølsen

Jeg vet ikke sÃ¥ mye om disse sÃ¥kalte casualene, men er det ikke sÃ¥nn at de kjemper for eget lag og by?? Da burde vi vel kunne sitte sammen med de uten Ã¥ hetse de og krangle med de. De holder jo med samme lag som oss. Jeg vil heller sitte pÃ¥ pub med disse  folkene enn en haug av motstander supporter.

tommy kolseth

Quote from: CFD on April 24, 2008, 22:04:29 PM
Quote from: crm on April 24, 2008, 21:42:25 PM
Quote from: CFD on April 24, 2008, 21:18:10 PM
Jeg tviler sterkt på at disse er ekte supportere siden laget taper mer penger pga dårlig pr enn det supporterutstyret de kjøper på årsbasis...


Nå er det flere ting jeg kunne kommentert med dette innlegget, men akkurat dette var et så skrekkelig utsagn at.... Skal grad av ekthet, eller hvor lidenskapelig supporter du er, være en målbar størrelse? Og det atpåtil på en økonomisk skala? Hvis du gir alle pengene dine til klubben, skulle du da være verdens største supporter. I tillegg til å være en enorm idiot.

Det er denne kvantifiseringen og rasjonaliseringen som ødelegger fotballen, ikke at noen løper rundt ute i en skog og slår litt på hverandre. Fotball er kultur, og kultur er ikke et rent fornuftsprodukt.


Du er ikke en ekte supporter når du ødelegger for klubben din ved å skape dårlig PR , mulig sponsorflukt og justifiserer ulovelige aktiviteter som slosskamper med tilhørighet i klubben.

Penger har ingenting med saken å gjøre ,men er det virkelig i klubbens beste at det er en casual gruppering som kaller seg supportere som stadig skaper dårlige oppslag i media?



Jævla bra svar denne LSK klovnen får på sitt første innlegg over her. Men kanarifuglen er jo helt blendet av nyhetene på tv2, vg og supporterbutikkvinduer, organisert og safe, jævla stilig tifo, felleskapet av å hoppe opp og ned gjennom fotballkamper mens noen andre i samme reklameskrikende kostyme hamrer løs på trommer, selve ideen om å være sammen om dette, være enig, aldri uenig med organisasjonene, purk, staten, kapitalen, lov og orden, gi alt for klubben, kampproduktet.

At fuglen prøver å skrive ordet "ideologi" for å oppsummere sitt innlegg viser at hjernevaskingen er ganske mer omfattende på østlandet, la ikke disse tendensene få mer grobunn i republikken.

Motstand kreves.







aster langt

Flimmer Stikk

Bra skrevet Tommy Kolseth. Treffer spikeren på hodet når det gjelder lsk. Og hvorfor skal en fyr fra østlandet mene noe som helst om supporter kulturen i republikken?

Bra at du "kaster" deg inn i debatten, tommy.

Dinho

Quote from: Ckbuff on April 23, 2008, 11:29:19 AM


Hvorfor hater Bataljonen egentlig Casuals? Ingenting er da mer lojalt mot ditt lag en å ofre din helse og dine tenner (!) for å forsvare dets rykte.


amenhotep 4

Eventuelt å skite på bilen til Tore Strand.

purolatino

Meget trist det som skjedde i bortekampen før Stabæk-Brann, at medlemmer av bataljonen går ut mot sine egne på den måten de gjør. Personlig synes jeg det bør være plass til forskjellige mennesker/supportere i en så stor supportermasse som følger brann både hjemme og borte, alle kan ikke være like. Det viktigste er jo at man støtter Brann og holder med samme lag?, ser ikke problemet når det ikke var tilgang til noe bråk i det hele tatt at man går på sine egne slik det ble gjort i Bærum. Synes også dette casuals problemet på norske fotballbaner/rundt kampene er veldig overdrevet, veldig sjeldent det er noe bråk i norge i forbindelse med kamper. Tror faktisk at det ville vært mere bråk uten noen såkalte firmaer rundt om, da de som virkelig bare ønsker å slåss hadde gått løs på ka som helst.



TroBlo

April 30, 2008, 09:32:19 AM #234 Last Edit: April 30, 2008, 09:38:44 AM by TroBlo
Har ikke lest alle innleggene i denne debatten, men er det bekreftet at det var medlemmer av Bataljonen som gjorde dette? Jeg er helt enig at det var en idiotisk ting Ã¥ hetse medsupportere pÃ¥ den mÃ¥ten. Er selv medlem av Bataljonen og har drakt pÃ¥ meg nÃ¥r det er kamp, men synes at alle supportere mÃ¥ være sammen mot motstander før, under og etter kamp. NÃ¥r noen grupperinger avtaler Ã¥ sloss mot hverandre, sÃ¥ mÃ¥ de fÃ¥ lov til  det. Vi hadde gatekamper i min ungdom mot gutter fra andre gater for Ã¥ forsvare gaten vÃ¥r. Det var bare gøy Ã¥ fÃ¥ lange ut noen smeller og kanskje fÃ¥ ett par tilbake. Poenget mitt er at alle som støtter Brann mÃ¥ stÃ¥ sammen og ikke holde pÃ¥ med hetsing mot hverandre. Alle er forskjellig og ingen er bedre supportere fordi de gÃ¥r med drakt,  har sittet pÃ¥ stadion i 25 Ã¥r, har med seg hele familien pÃ¥ hver kamp, eller gÃ¥r med merkeklær og slÃ¥ss for klubben!
Hansa felt C

ferman

jeg er selv supporter med drakt, men er motvilig medlem av bataljonen pga bortetur-ordningen! så det er sagt!

jeg har vært på stadion siden jeg kunne gå, og det vil si i snart ca 15 år, og har alltid vært en engasjert syngende supporter, noe som at jeg tidlig var med BST og synes det var stas. i senere år har jeg irritert meg over alle regler og barne/familieaktiviteter som nå BBB driver med. Og det var dråpen på glasset da en kar gikk rundt å delte ut lapper på gamle store stå med en sang han ville alle skulle synge. Noe så latterlig.

jeg synes ekte kjærlighet til en klubb kommer av en samlet gruppering mennesker som har sterke bånd og følelser for klubben. men er sterkt imot den "organiseringen" bataljonen driver med sine medlemmer (som for.eks en "syngende T" på bataljonsfeltet som det var snakk om for et par år siden. et supportermiljø skaper seg best selv og stemning bør komme uengasjert av hva en organisasjon mener og pålegger alle mdlemmene å gjøre under kamp.

men på en annen side.. så vil jeg se på meg selv som en supporter med drakt som har mange likhetstrekk i meninger og holdninger med de fine guttene fra bergen by, og jeg har en hel haug med venner som deler dette. men det jeg virkelig ikke aksepterer, og som virkelig ikke er bra er supportere fra egen klubb som går mot hverandre.. og dette gjelder jaggu begge veier.

nå ser vi at bergens sine gutter klager over hets fra såkalte trær, men det skal sant sies at det hetses altfor mye andre veien også. jeg har selv, sammen med venner opplevd å bli overfalt, i bergen by, av bergensere som kaller seg casuals.. helt uten grunn.. og ved et tilfelle helt uten at det hadde vært noe kamp den uken, og da selvsagt ingen brann effekter med i bildet. om dette virkelig er casuals eller ikke kan jo en ikke vite men det var det de ordrett kalte seg og konfronterte oss med.

jeg er en fredelig person og har aldri villet noen noe vodt, og er liberal med full forståelse for andres kulturer og meninger, men det er nettopp sånne episoder som gjør at jeg blir mer og mer skeptisk til kulturen blandt gutta på felt d. jeg har selv venner som er i miljøet som tidligere har beroliget meg med "reglene" til casuals, og at så lenge man ikke er et juletre så hadde en ingenting å frykte.

jeg ser jo for meg at jeg ikke er den eneste som har opplevd slike tilfeller, men det er jo klart, og det kan alle være enig i at dette skaper frykt/hat mot casuals (alt ettersom om du er en tilbaketrukket eller aggresiv person)... og jeg synes helt ærlig det er et større grunnlag for å være mot casuals enn hva det grunnlaget casuals har for å ikke like disse såkalte trærne som veldig ofte ikke vet bedre enn å kle seg opp med hatter, flagg og ansikstmaling. det er jo bare to ytterpunkter av supporterkultur!

man kan alltid finne en grunn til å rettferdiggjøre en annen persons gale handlinger, så derfor sier jeg til slutt at alle bør får ha sine meninger og holder, den livsstilen man vil ha, osv. så kan de som vil sloss arrangerte kamper før eller etter kamp gjøre dette, men en ting kan man unngå. ikke la det gå utover "sivile" mennesker!

takk




Flimmer Stikk

Quote from: ferman on April 30, 2008, 12:49:44 PM


jeg har selv, sammen med venner opplevd å bli overfalt, i bergen by, av bergensere som kaller seg casuals.. helt uten grunn.. og ved et tilfelle helt uten at det hadde vært noe kamp den uken, og da selvsagt ingen brann effekter med i bildet. om dette virkelig er casuals eller ikke kan jo en ikke vite men det var det de ordrett kalte seg og konfronterte oss med.



unnskyld meg. Men hvis du havner i brÃ¥k pÃ¥ byn pÃ¥ en vanlig dag, ingen kampdag, uten effekter, sÃ¥ kan du da ikke dra inn hverken brann, bataljonen eller casuals. Dette er da sÃ¥kalt "vanlig brÃ¥k/vold".  Og er slettes ingen diskusjon man trenger Ã¥ ta her inne.

ferman

QuoteSv: Hater Casuals?
« Svar #236 pÃ¥: I dag kl. 15:00:16 » Sitat 

--------------------------------------------------------------------------------
Sitat fra: ferman på I dag kl. 13:49:44


jeg har selv, sammen med venner opplevd å bli overfalt, i bergen by, av bergensere som kaller seg casuals.. helt uten grunn.. og ved et tilfelle helt uten at det hadde vært noe kamp den uken, og da selvsagt ingen brann effekter med i bildet. om dette virkelig er casuals eller ikke kan jo en ikke vite men det var det de ordrett kalte seg og konfronterte oss med.



unnskyld meg. Men hvis du havner i brÃ¥k pÃ¥ byn pÃ¥ en vanlig dag, ingen kampdag, uten effekter, sÃ¥ kan du da ikke dra inn hverken brann, bataljonen eller casuals. Dette er da sÃ¥kalt "vanlig brÃ¥k/vold".  Og er slettes ingen diskusjon man trenger Ã¥ ta her inne.



selvfølgelig kan jeg dra inn casual når en villt fremmed person som utgir seg (gjennom språk, "-jeg er casual") for å være en casual bryter inn i en stille og rolig samtale vi hadde og truer med å ta oss. og når vi trekker oss unna kommer det flere til for å hjelpe. tosk, les resten av trådene i debatten så skjønner du hvorfor jeg tar opp akkurat det også. det er bare en liten filleting jeg brukte for å påpeke noe som er med å forsterket det hatet enkelte har mot den type grupperinger. når uskyldige mennesker blir blandet inn. jeg ble ikke så sterkt betatt av det men jeg skjønner at fok blir det hvis det er sånn det foregår!

Flimmer Stikk

jeg fikk smell av en fyr på byn engang. han har jeg sett på stadion i brann drakt. der var han med og heiet på brann og sang brann sanger.
Betyr det at jeg skal dra alle med drakt over en kam?

crm

Jeg ble truet med bank av min tidligere nabo for noen år siden, da han fremdeles var min nabo. Så ham en liten stund etter med norsk landslagsdrakt. Har siden det hatt et meget anstrengt forhold til nordmenn.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Shine

Her i Brann har vi det veldig kjekt, og det må han forholde seg til.

Klaus_Brann

Quote from: purolatino on April 30, 2008, 08:03:11 AM
Tror faktisk at det ville vært mere bråk uten noen såkalte firmaer rundt om, da de som virkelig bare ønsker å slåss hadde gått løs på ka som helst.


Var det sånn før??Fløy alle de nåværende TGB rundt og slo ned vilt fremmede da, uten å vite at de ville sloss?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Stoffi

Quote from: CFD on April 24, 2008, 22:04:29 PM
Quote from: crm on April 24, 2008, 21:42:25 PM
Quote from: CFD on April 24, 2008, 21:18:10 PM
Jeg tviler sterkt på at disse er ekte supportere siden laget taper mer penger pga dårlig pr enn det supporterutstyret de kjøper på årsbasis...


Nå er det flere ting jeg kunne kommentert med dette innlegget, men akkurat dette var et så skrekkelig utsagn at.... Skal grad av ekthet, eller hvor lidenskapelig supporter du er, være en målbar størrelse? Og det atpåtil på en økonomisk skala? Hvis du gir alle pengene dine til klubben, skulle du da være verdens største supporter. I tillegg til å være en enorm idiot.

Det er denne kvantifiseringen og rasjonaliseringen som ødelegger fotballen, ikke at noen løper rundt ute i en skog og slår litt på hverandre. Fotball er kultur, og kultur er ikke et rent fornuftsprodukt.


Du er ikke en ekte supporter når du ødelegger for klubben din ved å skape dårlig PR , mulig sponsorflukt og justifiserer ulovelige aktiviteter som slosskamper med tilhørighet i klubben.

Penger har ingenting med saken å gjøre ,men er det virkelig i klubbens beste at det er en casual gruppering som kaller seg supportere som stadig skaper dårlige oppslag i media?

Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

purolatino

Quote from: Klaus_Brann on May 01, 2008, 21:53:42 PM
Quote from: purolatino on April 30, 2008, 08:03:11 AM
Tror faktisk at det ville vært mere bråk uten noen såkalte firmaer rundt om, da de som virkelig bare ønsker å slåss hadde gått løs på ka som helst.


Var det sånn før??Fløy alle de nåværende TGB rundt og slo ned vilt fremmede da, uten å vite at de ville sloss?


Det var bråk i forbindelse med kamper før, spesielt kamper mot Vålerengen. Dette var før både iskoboys og TGB så dagens lys. Og da gikk de fleste rundt med drakt ja, og resultatet var jo at det ble vanskligere å skille mellom dem som ville slåss og ikke, var lettere å havne i bråk. Elementene har jo alltid vært til stede på kampene. Nå får jo folk i drakt stort sett gå i fred ikke sant?

FÃ¥let

Godt å se at dobbelmoralen fortsatt lever i beste velgående på forumet.

Når bataljonsmedlemmer kaster øl og synger hatske sanger mot casuals,
da skal det snakkes om enkeltpersoner, og ikke om bataljonsmedlemmer.

Hvis en casual tilfeldigvis klabber til ett tre, da er det plutselig casuals,
og ikke denne enkeltpersonen fokuset dreier seg om.


thesevs

Quote from: FÃ¥let on May 02, 2008, 10:41:40 AM
Godt å se at dobbelmoralen fortsatt lever i beste velgående på forumet.

Når bataljonsmedlemmer kaster øl og synger hatske sanger mot casuals,
da skal det snakkes om enkeltpersoner, og ikke om bataljonsmedlemmer.

Hvis en casual tilfeldigvis klabber til ett tre, da er det plutselig casuals,
og ikke denne enkeltpersonen fokuset dreier seg om.


Folk som reiser på borteturer er ikke nødvendigvis Bataljonsmedlemmer, men casuals er casuals.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

BBB-Tony

Quote from: FÃ¥let on May 02, 2008, 10:41:40 AM
Godt å se at dobbelmoralen fortsatt lever i beste velgående på forumet.

Når bataljonsmedlemmer kaster øl og synger hatske sanger mot casuals,
da skal det snakkes om enkeltpersoner, og ikke om bataljonsmedlemmer.

Hvis en casual tilfeldigvis klabber til ett tre, da er det plutselig casuals,
og ikke denne enkeltpersonen fokuset dreier seg om.




Ett bataljonmedlem skiller seg ikke fra de som ikke er bataljonmedlem. Begge parter holcer med Brann og går ofte i Branneffekter. Casuals er som oftest de som ypper til bråk og du kjenner de gjerne igjen på klesstilen de fronter. Det er mye enklere å peke ut en casuals enn ett Bataljonmedlem.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

fuskb

Quote from: Terje Bø on April 20, 2008, 18:25:18 PM
Dette var en episode framprovosert av bataljonsmedlemmer av verste sort. Den type supportere som gjør at flere og flere søker til alternative supportermiljøer

Bergens yngste og peneste gutter nyter en rolig utepils på den eneste åpne puben i bærum. Tro meg, det var ikke der vi ønsket og sitte.

Bataljonen repetere de fem sangene de har i sangrepertoar sitt, og stemningen er fin. Ingen er tøffe og hater casuals der og da.

Bærumspolitiet ankommer og driver forebyggende arbeid. Bergens fineste blir tatt til side og bes oppgi legitimasjon, uten at det har vært noen episoder i forkant som skulle tilsi at dette var nødvendig.

I det bergens fineste slippes av gestapo og får nyte pilsen sin videre, begynner et par overstadige striler og bataljonsmedlemmer og synge "hater hater hater casuEls". De er selvsagt veldig tøffe nå som politiet er på plassen og passer på.

Sangen dør ut, men påbegynnes igjen noen minutter senere. Nok får være nok.
Bergens flotteste ungdom reiser seg og inviterer. Om bataljonen er så tøffe som de ønsker og være får de komme bort å hilse på oss.

Glass og ølbokser flyr igjennom luften i rettning bergens pent kledde, politiet griper inn og bortviser denne flotten ungdommen fra stedet. Tragisk, latterlig, men som forventet av gestapo.

En situasjon ene og alene framprovosert av sirkuset bataljonen, og prakt eksempel av type dårlig norsk politi arbeid.


Bataljonen er en VITS!

Hater hater hater NFF!Vi skal storme banen, vi skal storme banen!

Ja, jeg venter i spenning hver gang dere synger denne.
NÃ¥r skal dere egentlig storme banen?
Jeg har sett dette blitt gjort en gang når denne sangen ruger(LSK borte i fjord), og denne flotte personen med mentaliteten på plass, hadde ikke brann drakt på seg.

"E det nokken som vil sloss, bare kom igjen med oss vi e tjuagutter vi hele gjengen"

Er det ikke på tide dere ligger denne sangen dø?
NÃ¥r de som virkelig er tjuagutter og sloss for byen og laget er sÃ¥ hatet og fryktelige som dere skal ha det til, er det vel litt ironisk at synger denne for full hals flere ganger for kampen? Et slikt rykte kan vel ikke "norges beste" supporterklubb ha pÃ¥ seg?  slossing for noe tull....

Jeg kan ikke gjøre annet enn å konkludere med at Bataljonen er en supporter klubb med falsk mentalitet! (og norges minste sangrepertoar)
Jeg skjønner godt at flere og flere bergensere skjemmes av å reise på tur med dere..

og til dere som allerede har fått nok:
Dere er hjertelig velkommen til alternative supportermiljøer med EKTE mentalitet og følelser for by og lag.

fuskb

Mitt tips til deg unge lovende er å støtte laget ditt, ikke lag problemer for det.

Liker du West Ham eller firmaet til Majoren? Eller bare den komersielle filmen hooligan...

Sloss mest mulig internt, det støtter kampsaken deres. Hva er det forresten.

Litt rart at fiskere fra Bergen skal ikle seg pent tøy....

Nei våg og vær stolt av dine røttter, skitt fiske

Stian

Hold diskusjonen på et saklig nivå. Sklir tråden ut stenges den.

Go Up