• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Treneren etter Mjelde

Started by Fabregas, April 20, 2008, 00:14:32 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

posemedsnopi

Hva med Nils Arne Eggen?
Er det mulig å lokke han bort fra sydenvarmen??

naitsirk

Eggen er som kvinnfolk.
Dei går ut på dato

gitarbroiler

Eggen hadde fått resultater raskt i Brann, men han kunne ødelagt mer enn han hadde gjort godt på lang sikt.

Jeg vil ha en trener med faglig dyktighet, taktisk klokskap og evne til å takle medias press i Bergen. Hvem det er, har jeg ikke peiling på, men jeg håper inderlig Brann klarer å hoste frem en slik type.

norleifen

Dersom vi skal ha en norsk trener til Brann, må det bli Drillo!
Ser ut som at han kan vere aktuell i følge nettavisen:
http://www.nettavisen.no/innenriks/ibergen/article2290367.ece

Ricky

Bjørn Dahl har brukt Drillo som eksempel på en trenertype som aldri vil bli hentet til Brann. Så han kan strykes fra listen.

osoerli

Quote from: Ricky on October 10, 2008, 22:27:12 PM
Bjørn Dahl har brukt Drillo som eksempel på en trenertype som aldri vil bli hentet til Brann. Så han kan strykes fra listen.

Då vil eg seia eg trekke Bjørn Dahl sin fotballfaglege kapasitet meget stert i tvil.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Henki

Quote from: osoerli on October 10, 2008, 22:47:53 PM
Quote from: Ricky on October 10, 2008, 22:27:12 PM
Bjørn Dahl har brukt Drillo som eksempel på en trenertype som aldri vil bli hentet til Brann. Så han kan strykes fra listen.

Då vil eg seia eg trekke Bjørn Dahl sin fotballfaglege kapasitet meget stert i tvil.
Ballen skal fremover!

osoerli

Quote from: Henki on October 10, 2008, 22:50:28 PM
Quote from: osoerli on October 10, 2008, 22:47:53 PM
Quote from: Ricky on October 10, 2008, 22:27:12 PM
Bjørn Dahl har brukt Drillo som eksempel på en trenertype som aldri vil bli hentet til Brann. Så han kan strykes fra listen.

Då vil eg seia eg trekke Bjørn Dahl sin fotballfaglege kapasitet meget stert i tvil.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Stoffi

Quote from: Yngve on October 10, 2008, 14:47:04 PM
Quote from: Stoffi on October 10, 2008, 13:21:20 PM


Jah, eg hadde heilt gløymd at monsamjelden ikkje hadde klart å få ein einaste ting til med klubben. Takk for at du minna meg på det.

Klovn.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Ferguson

October 11, 2008, 00:08:19 AM #509 Last Edit: October 11, 2008, 00:15:23 AM by Ferguson
Quote from: Stoffi on October 10, 2008, 23:38:25 PM

Når Hardball pumper penger inn i Brann og POL skaffer spillere i fleng, hvordan kan man IKKE vinne seriegull? Den defensive organiseringen var jo blant europas dårligste, til tross for landlagsspillere i stopperposisjonene. Det er litt av en prestasjon!


Går nok ikkje an å bare kjøpe stjerner. Bare spør Real Madrid. De hadde 22 verdensstjerner å vant ingenting fordi trenerne de hadde var for dårlig. Så at treneren har noe å si! Det som e fristende å spørre er om DU hadde tatt gull med det laget ifjor hvis DU var Branntrener? Dessuten kan du slippe inn mål så lenge du scorer flere. Det e ganske logisk å det har vi stort sett gjort.
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

BBB-Tony

Aabrekk skal lede spillerjakten og ny hovedtrener skal ikke komme inn før sesongoppkjøringen? Håpløst! Uansett hvem som blir ny hovedtrener, så bør jo den treneren få si sin mening om spillerkjøp, og kjøpe de spillerene han mener passer Brann best i fremtiden! Skal altså Aabrekk gå ut å kjøpe spillere for 10talls millioner om han  finner den/de rette, og må den nye treneren innrette seg etter det? Ingen god idè...
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Falkman

Quote from: Stoffi on October 10, 2008, 23:38:25 PM
Quote from: Yngve on October 10, 2008, 14:47:04 PM
Quote from: Stoffi on October 10, 2008, 13:21:20 PM


Jah, eg hadde heilt gløymd at monsamjelden ikkje hadde klart å få ein einaste ting til med klubben. Takk for at du minna meg på det.

Klovn.


du bør være blant de siste  til å bekylde folk for usaklighet..er så forbannet  lei av å lese at vi ikke kunne unngå å vinne serien ifjor.. enkelte her inne ville jo ikke ikke gitt Mjelde en tøddel av kred selv om de satt med en pistol mot tinningen.tragisk  at debatten omkring Mjelde  preges av en så grenseløs sneversynthet.

laksevåg

Quote from: Ferguson on October 11, 2008, 00:08:19 AM
Quote from: Stoffi on October 10, 2008, 23:38:25 PM

Når Hardball pumper penger inn i Brann og POL skaffer spillere i fleng, hvordan kan man IKKE vinne seriegull? Den defensive organiseringen var jo blant europas dårligste, til tross for landlagsspillere i stopperposisjonene. Det er litt av en prestasjon!


Går nok ikkje an å bare kjøpe stjerner. Bare spør Real Madrid. De hadde 22 verdensstjerner å vant ingenting fordi trenerne de hadde var for dårlig. Så at treneren har noe å si! Det som e fristende å spørre er om DU hadde tatt gull med det laget ifjor hvis DU var Branntrener? Dessuten kan du slippe inn mål så lenge du scorer flere. Det e ganske logisk å det har vi stort sett gjort.
Desverre ikkje i år. .
Noen tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikkje den innstillingen. Det er langt mer alvorlig enn som så. 

-Bill Shankly

Xminator

Nå som RBH har fått sin hurtigarbeidende komite, så blir det nok fart på sakene.

Og spar oss for Drillo. Det blir som å sette Petter Belsvik på banen for å løse spissproblemene våre.

dudo

Jeg sier det igjen, om RBH går for en av dem vi har nevnt (med et par åpenbare unntak) går dette helt greit. Katastrofen inntreffer først om han får en lys idé om å finne opp hjulet på nytt.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

erikbly

October 11, 2008, 09:50:14 AM #515 Last Edit: October 11, 2008, 09:53:04 AM by erikbly
Stusser litt over at Brann ser ut til å gi seg selv flere måneder på å hente en ny trener. Riktignok er det prisverdig at man gjør grundig forarbeid men trenernavnet bør vel være klart når serien er ferdig. Aktuelle treneremner som f eks Eggen jr. , Nordlie , Semb og Todesen vil kunne slå til på første og beste bud og da blir det færre og færre å velge mellom, så må man ta til takke med eksperimenter som enten ikke har erfaring eller ikke kjenner norsk fotball. Teiturs to perioder var vel en planløs ørkenvandring.

Jeg tror både Lyn, Moss, Kongsvinger og Sparta Sarpsborg vil ha ny trener, og Viking og flere andre trenger ny hjelpetrener. Siden de beste kandidatene befinner seg på østlandet er det sannsynlig at kandidatene blir fristet av Lyn, Moss og KIL siden avstanden er kort. Brann bør derfor kjappe seg litt.

Undervurderte eller nedvurderte trenere er etter mitt syn Knut T. Eggen og Tom Nordlie.

Eggen fikk skikk på Aalesund. Senere fikk han Moss opp, og klarte å holde dem oppe tross spillersalg år etter år. Laget spilte til tider bra offensiv fotball. FFK fikk han opp, etablerte dem og førte dem til cupseier. Heller ikke der fråtset han i klassespillere. Private forhold er vel nå ok så jeg tror Brann vil bli et vinnerlag som også underholder med ham, taktisk smart og med plan i opplegget sitt. Dessuten er han bra på å spre kompetanse rundt seg, gi impulser til klubben han er i til enhver tid. Han følger godt med i utviklingen i fotballen og har nok temperament til jobben.

Nordlie er i utvikling, lærte nok mye av tiden i Start og LSK. Kan være at han nå er den rette treneren og er mer balansert i synet på mengdetrening og kvalitetstrening.

Semb er et sikkert kort, trygt og solid. Med Semb vil ikke Brann risikere noe, dessuten har han god oversikt over norske spillere, kan bli nyttig.

Todesen er mer en nødløsning, faglig bra men kan mangle pondus?

Uansett mener jeg Brann bør ha klar en prioriteringsliste etter helgen slik at de kan kontakte disse om få dager.

gitarbroiler

Det er riktig at Brann gir seg selv et par måneder på å finne den rette kandidaten, men for klubbens eget beste bør personen være klar innen midten av november. Om han ikke starter i jobben før 1.januar er ikke all verdens krise, men han bør være med å bestemme hvilke spillere som skal til klubben og som kan passe inn i hans spillermønster.

Henki

Quote from: osoerli on October 10, 2008, 22:58:17 PM
Quote from: Henki on October 10, 2008, 22:50:28 PM
Quote from: osoerli on October 10, 2008, 22:47:53 PM
Quote from: Ricky on October 10, 2008, 22:27:12 PM
Bjørn Dahl har brukt Drillo som eksempel på en trenertype som aldri vil bli hentet til Brann. Så han kan strykes fra listen.

Då vil eg seia eg trekke Bjørn Dahl sin fotballfaglege kapasitet meget stert i tvil.
Ballen skal fremover!

sepådet


Stoffi

Quote from: Ferguson on October 11, 2008, 00:08:19 AM
Quote from: Stoffi on October 10, 2008, 23:38:25 PM

Når Hardball pumper penger inn i Brann og POL skaffer spillere i fleng, hvordan kan man IKKE vinne seriegull? Den defensive organiseringen var jo blant europas dårligste, til tross for landlagsspillere i stopperposisjonene. Det er litt av en prestasjon!


Går nok ikkje an å bare kjøpe stjerner. Bare spør Real Madrid. De hadde 22 verdensstjerner å vant ingenting fordi trenerne de hadde var for dårlig. Så at treneren har noe å si! Det som e fristende å spørre er om DU hadde tatt gull med det laget ifjor hvis DU var Branntrener? Dessuten kan du slippe inn mål så lenge du scorer flere. Det e ganske logisk å det har vi stort sett gjort.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Yngve

Quote from: Stoffi on October 10, 2008, 23:38:25 PM


Nei.

Det eg sikta til var:
* seriegull 2007.
* Cupgull 2004
* Seriesølv 2006
* Seriebronse 2004
* Sjetteplass fyrste året som trenar etter å ha overtatt eit båslag som enda på kvalik året før
* Gruppespel i UEFA i fjor
* Og når du fyrst drar fram dårlege kampar, kan vel eg dra fram gode kampar som 2-1 borte mot Brügge, 2-0 heime mot Deportivo, 5-2 i fjor mot Viking for å dra fram tre ok kampar.


BBB-Tony

Uansett hva som blir sagt og gjort, så kommer denne diskusjonen aldri til å ta slutt og det samme kommer til å gå om igjen og om igjen! Anti-Mjelde-personer lès gitarbroiler kommer du aldri til å høre si: "Ok, jeg tok feil. Mjelde har gjort en god jobb for klubben ut fra hva forutsetninger han hadde". Så uansett hvor mange dager og hvor mange som poster innlegg ang. dette temaet, så kommer en aldri videre! Så hvorfor ikke bare droppe det?
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Huff

October 11, 2008, 14:51:29 PM #523 Last Edit: October 11, 2008, 14:56:29 PM by Huff
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article3844376.ece

Bruun skal finne trener sammen med et styremedlem og en talentutvikler, høres ikke ideelt ut for å si det pent. Hvor er POL, og har disse gutta den nødvendige kompetansen, kunnskapen elller nettverket?

ED: Fossum har vært trener i Danmark, så han burde vite litt om forholdene der nede, på den annen side har vel ikke danske trenere i tippeligaen vært noen ubetinget suksess.

http://fotball.fvn.no/eliteserien/article120014.ece

Kan virke som Brandtun er styrets snik; Rævheims mann, skal sikkert komplisere prosessen og skape dårlig stemning.

Klaus_Brann

Quote from: Stoffi on October 11, 2008, 12:37:53 PM


Du er og blir håpløs.

Hvorfor i alle dager ble han kåret til årets trener av trenerkollegaene i TL, hvis han ikke kunne en dritt?
Men du sitter vel med mer kompetanse enn de og ser andre ting enn de gjør, så det beviser vel egentlig ingenting.

Jeg er enig med deg, jeg håper aldri mer Brann har en trener som gir oss gull, topplasseringer de årene vi ikke tar gull og cupgull i løpet av noen år. Tenke seg til. Skamme seg burde de.

Holdt nesten på å si at jeg gleder meg til vi får ny trener, og allikevell ikke vinner serien hvert år...Så kanskje du kommer ned på jorden igjen.


Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Huff



Holdt nesten på å si at jeg gleder meg til vi får ny trener, og allikevell ikke vinner serien hvert år...Så kanskje du kommer ned på jorden igjen.
[/quote]

Nå er det vel ikke slik at alle Mjelde kritikerne mener at en ny trener vil trene Brann til gull hvert eneste år (vet at dette var rettet mot en annen). Men jeg er i stor grad enig i kommentarene om Mjeldes manglende taktiske egenskaper. Som jeg tidligere har skrevet, mener jeg at Mjelde under ideelle forhol var en god trener, likevel var han avhengig av spesielle offensive spillertyper for å få det offensive spillet til å sitte. Som allerede nevnt her; uttalte Mjelde noe ala ''Robbie er så lur at han ikke trenger beskjeder'' om Branns offensive spill tidligere, og før Helstads inntreden i laget, baserte Branns offensive spill seg rundt Robbies spilleforståelse kombinert med Sæthernes sine avslutningsferdigheter, dette kunne daa kombineres med Kvisviks geniale pasninger. I de siste årene har alt dreid seg om å spille Helstad gjennom, fra pasninger Robbie, PVM, Solli, Andresen og Klepp, til flikker fra Azar og Bengt. Dette gav brann en del strenger å spille på, i tillegg til innlegg på Azar/Bengt/Helstad, sistnevnte er faktisk bunnsolid i feltet så lenge han er relativt upresset, og han eer flink til å løpe seg fri (dexter vant riktignok alldri en hodedell).

I de første årene Mons var trener var taktikken relativt enkel dersom ''offensiv plan 1'' ikke satt; lange baller på eksempelvis Macbås (fra 2004), disse langpasningene ble ikke fulgt opp av løp fra midtbanen rundt/bak hodespilller og var tilnærmet alltid inneffektive og planløse, det ble direkte pinlig når denne planen ble iverksatt mot hodesterke motstanderlag, jfr Lillestrøm (1-5 noen), mens Mons triumferte ovenfor sine spillere når det gikk bra (2-1 mot Viking i 2005 om jeg husker riktig, og dette er det eneste eksempelet jeg kan huske). Når det gjeldder defensiv organisering har Mons alldri fått dette til å sitte skikkelig, om det har vært markering på dødball, en midtbane som ikke har jobbet bakover eller håpløse offsidelinjer, har Brann uansett aldri vært et lag med evne til å stenge igjen.

Når det gjeler geniale taktiske bytter som snudde kampen har Monns hatt meget lite å komme med, det enese blir Huskelapp i senere år. Her var faktisk Aabrekk meget solid, men dette kan ha med tilgjengelig spillermateriale på benken å gjøre. Det må likevel påpekes at mange suksesstrenere også sliter med å  snu kamper gjennom geniale bytter og formasjonsendringer, gjør du jobben før kampen holder jo dette. Som nevnt har Mons også sine kvaliteter. For noen år tilbake hadde Brann en del geniale innøvde trekk på  frispark som var ganske effektive, hvis noen husker hvordan vi snudde kampen borte mot molde i 2004 eller 2005? Var dette gjennom noe slikt, Mons har også vært relativt god til å skaffe spillere med komplimentære ferdigheter, men ettersom dette har gått fullstendig i dass over det siste året, kan dette være Per Oves fortjeneste (usikker). Uansett har mons/eller Brann vært flinke til å skaffe spillere med komplimentære ferdigheter, og med offensive ferdigheter som har vært gode nok til at vi ikke har trengt å utvikle noe ''maskineri'', enkeltspilleres spissferdigheter angående kreativitet og målskorerevner har holdt. Dersom en trener er genial når det gjelder spillerkjøp, holder dette i stor grad, men holder ikke spillerne har man et kjempeproblem. Eggen senior hadde skjelden et lag bestående av så veldig mye bedre individualister enn andre lag hadde, men likevel var Rosenborg suverene. Bodø/Glimt klarer seg greit, og har tidvis virkelig gode sesonger til tross for meget begrensede ferdigheter hos enkeltspillerne, TIL i år er et annet eksempel.


krakra

Denne tråden er laget for vår NESTE trener. De som vil slenge dritt om tidenes beste Branntrener kan gjøre det i tråden som omhandler ham.

gitarbroiler

Quote from: krakra on October 11, 2008, 21:58:01 PM
Denne tråden er laget for vår NESTE trener. De som vil slenge dritt om tidenes beste Branntrener kan gjøre det i tråden som omhandler ham.


Enig, men jeg vil heller omformulere deg til å si "tidenes mest suksessrike Branntrener". Det er mye mer korrekt.

Ellers vil jeg gi Huff kreditt for et meget velformulert innlegg.

Huff

October 11, 2008, 22:30:12 PM #528 Last Edit: October 11, 2008, 22:36:15 PM by Huff
Beklager, ble litt mye om Mons dette og måtte stikke før jeg kom inn på en ny trener. Poenget med å trekke frem Mons var å vise til enkelte feil med Brann som vedvarte, ble forværret, og som treneren aldri maktet å få bukt med, til tross for flere år ved roret. Jeg krevde ikke umiddelbare resultater med Mons Ivar Mjelde som hovedtrener, og jeg kommer ikke til å kreve umiddelbare resultater med ny trener. Det ligger i kortene at Brann 2009 versus Brann 2003 er en klubb med helt andre ressurser og en helt annen spillerstall, så jeg vil på ingen måte være fornøyd med 14.plass etter 12.serierunder. Over en 2 årsperiode må vi kunne forvente resultater (ikke gull), og fremgang, men en ny trener må få tid på seg utover en sesong.

Det som har skjedd nå er at en Branntrener har gått av, og det ligger i kortene at han trolig ville blitt sparket etter sesongen om dette ikke hadde skjedd. Jeg mener ikke at dette er voldsomt dramatisk(i) og det dummeste Brann nå gjør er å følge RBKs tidligere eksempel med å nærmest kreve seriegull umiddelbart, og sparke treneren dersom dette ikke oppnås. Brann har ikke sparket en suksesstrener etter det minste tegn på motgang, Mons har sittet i seks år og har fått støtte i motgang tidligere. En ny trener må få tid og ro.

Trenere er forskjellige, med forskjellige spissferdigheter og forskjellige feil. Som enkelte her har påpekt, finnes det nok av trenere som, som regel bruker et par måneder på å få spillesystemet sitt til å sitte, og å få resultater. Likevel må en ny trener etter min mening få tid, lang tid, med daggens stall kan vi heller ikke forvente gull, selv om jeg regner med at vi forsterker, og at den nåværende stallen er god nok for medalje med rett trener.

De siste årene har brann hatt voldsom kontinuitet på trenersiden, Mjelde har fått tillit også når det har gått nedover, men tilliten har også hatt sine begrensinger. Dette må også gjelde for neste trener, og kommer Brann i en situasjon tilsvarende Viging uner Tom Prahl, må også den nye treneren gå.

Mange på dette forumet,og andre steder, mener Brann, med Mjeldes avgang, returnert til gamle synder. Nå kommer alle til å bli kastet til ulvene ved det minste tegn på motgang, styret kommer til å slakte den nye treneren dersom resultatene uteblir etter noen få kamper, supporterprosesjoner mot styret, interne stridigheter og maktkamp, økonomisk vanstyre, etc, etc, etc. Jeg er uenig. En trener som satt lenge, fikk tillit,tid, ressurser og som skaffet resultater måtte gå, dette etter at klubben viste en nedadgående trend som begynte å blli ekstrem, en trend som vedvarte over meget lang tid.

Nå kan det argumenteres for at; dersom man skal gi treneren tillit og tid tross motgang, hvorfor ikke gjøre dette med Mons? Mitt svar blir da at Mons fikk tid, tillit og ressurser, til slutt hade han ikk mer å tilføre laget og da gikk det fort nedover til tross for dyrekjøpt stall. Jeg vil ikke utdype mer, og jeg vil påpeke at jeg mener Mons skal ha en stor del av æren for seriegullet i fjor, noe jeg har skrevet omfattende om i en annen tråd før Mons måtte gå. 

(i)Det var etter min mening relativt dramatisk å sparke Steffensen, en helt idiotisk og de facto mistilitserklæring  til  Mons, som Branntreneren ikke fortjente.

ED: Krakra, jeg regner med kommentaren din over var rettet mot mitt innlegg, og som jeg er inne på her har du nok et poeng ang fokuset på  Mjelde, men hvis du mener jeg slenger dritt om Mjelde, bør du lese innlegget mitt igjen. Jeg har lenge vært kritisk til Mons, men alldri ment at fyren har vært en idiot eller lignende. Jeg kommer riktignok med kritikk, men omtaler også Mons positivt flere steder i innlegget over.

krakra

Quote from: gitarbroiler on October 11, 2008, 22:09:43 PM
Quote from: krakra on October 11, 2008, 21:58:01 PM
Denne tråden er laget for vår NESTE trener. De som vil slenge dritt om tidenes beste Branntrener kan gjøre det i tråden som omhandler ham.


Enig, men jeg vil heller omformulere deg til å si "tidenes mest suksessrike Branntrener". Det er mye mer korrekt.

Javell... Jeg står ved min formulering jeg. Men ta det i Mjeldetråden. Denne tråden omhandler ikke Mjelde i det hele tatt.


enavgutta


Falkman

October 12, 2008, 17:18:06 PM #532 Last Edit: October 12, 2008, 17:20:22 PM by Falkman
Quote from: enavgutta on October 12, 2008, 15:08:02 PM
SEMB.


.. som  defensiv organisator? jatakk, mer enn gjerne. men å gi denne mannen ansvaret for det offensive?? ikke faen!!.. men du ønsker kanskje, for å bruke ditt uttrykk, å se Trefoten som kantspiller?


kabelmann

Quote from: krakra on October 12, 2008, 17:30:08 PM
Hos klubblaget har man god tid på terpe en perfekt spillestil, det kan man ikke på landslaget. Da har man mindre tid på seg, og må bruke mer effektive metoder.

Et annet poeng er at landslagets spillestil var lagt opp etter nivåforskjellen på det norske laget kontra de beste utenlandske lagene. Den nivåforskellen finnes ikke i TL i tilsvarende grad, og i hvert fall ikke i Branns disfavør.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

steinbygger

Fy f... hvor j... det var å se på landslaget i går, jeg måtte for første gang på 20 år holde med Norge. Utrolig hva man gjør for å slippe å få hareide som trener

Huff

Quote from: krakra on October 12, 2008, 17:30:08 PM


Enig med det siste, Bruun avgjør spillerjakten og Semb tar neppe noe annet enn en hovedtrenerjobb, hvis han vil ha ny jobb i det hele tatt. At Semb er en tilhenger av fin fotball er også klart, kommentarene om Brann i fjor og Stabæk i år vitner om dette, men det er forskjell på kommentering og praksis (et meningsløst uttrykk jeg fant på akkurat nå). Fautum er at vi ikke vet en dritt om Semb som klubbtrener, og med tanke på hvor mange glimrende klubbtrenere som flopper som landslagstrenere og visa versa, ser jeg på Semb som en bingotrener. Som du sier er det stor forskjell på å trene en klubb og et landslag. Med andre ord; vi aner ikke hva vi får.

Som landslagstrener mislyktes Semb i å  sette et offensivt mønster og gikk tilbake til Drillofotball etter noen fiaskoer innledningsvis (tapte vel 1-3 hjemme for et baltisk landslag om jeg ikke husker riktig). Det finnes ingen garantier for at Semb får til å sette et offensivt mønster i en klubb, selv om han som du korrekt sier vil få mye bedre tid.

Etter min mening er Semb en dårlig kandidat som klubbtrener. Av norske tilgjengelige trenere (hvis BT tar feil) mener jeg Steinar Nilsen er det beste alternativet. Snudde umiddelbart Normarks fiasko, om til suksess da han overtok et skakkkjørt TIL som klubbtrener, og har videreutviklet TIL til tross for små ressurser. Minuser er manglende rutine samt TILs kjedelige spill. Når det gjelder det siste må det riktignok påpekes at TIL på ingen måte har spillerstallen som kreves for å spille fin fotball, men erfaringen kommer vi ikke utenom. Derfor er ikke Nilsen mitt førstevalg, men av de norske trenerne jeg tror vi har muligheten til å hente er han nummer 1 på min liste. Brann bør likevel etter min mening se om Nilsen er aktuell, samtidig som de jobber med å finne bedre kandidater, Nilsen er ikke ideel, men en god backupløsning.

Først på min foreløbige liste ligger, som nevnt,  Nanne Bergstrand i Kalmar, selv om jeg vet for lite om han til å være sikker på at han er det Brann trenger. Brann bør  uansett lete bredt, og finner vi en Nederlender med reslutater å vise til hadde dette mildt sagt vært interessant. Noe sier meg likevel at dette blir altfor dristig for NFF gutten Bruun. Jeg er rimelig sikker på at vi ender opp med en skandinav, trolig en nordmann, og trolig et kjent navn i Norge. Ser ikke bort fra at dette blir Semb, men liker det ikke.

bulldog

skremmende scenario med semb som ny hovedtrener. bare nordli ville være verre. det er vel stor sjangse for at hareide blir kontaktet om det går som normalt og norge får bank av nederland på onsdag. da får vi ihvertfall en trener med erfaring og suksess, både nasjonalt og internasjonalt. hvem andre kan skilte med gull i norge sverige danmark? ser på hareide som eneste interessante norske trener ved siden av trond sollied.
ellers er jan jønsson fremdeles førstevalg!
bulldog

Straffe!!!

Anders Grönhagen har vel en kontrakt som går ut etter denne sesongen.

Han har definitivt fått resultater ut av et FFK-lag som ikke nødvendigvis hører naturlig til i gull-kampen, og som står for publimumsvennlig og angrepsvillig fotball.

Regner med at komiteen ser på han som en kandidat.

Forøvrig synes jeg det er helt greit at Brandtun er med i utvelgelsen. Ikke fordi han skal være "Revheims mann", men fordi styret bør være representert ettersom det til syvende og sist er de som vel tar den siste formelle avgjørelsen basert på innstillingen fra sportslig utvalg. Og hvem er bedre kvalifisert i styret enn Brandtun som tross alt har spilt på Brann? Ikke at tidligere spiller automatisk gir god fotballinnsikt, men han vet nå ihvertfall litt om både Branns historie og en viss forståelse for spillet.

BrannSupporter

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=527154

- Vi skulle se litt på organiseringen av klubben, og min egen kontrakt var egentlig ikke på agendaen. Men jeg fikk spørsmål om en forlengelse, og da svarte jeg at det finnes muligheter for det, bekrefter Grönhagen overfor VG.

Huff

FFK spiller fin fotball og får resultater, likevel mener jeg faktisk at stallen deres tilsier at de bør kunne kjempe  om medalje. Dette er jo delvis trenerens fortjeneste, men spillere som Tarik, Piroja osv var vel i klubben før Grönhagen. FFK har vel heller ikke tatt sinnsykt mye poeng, problemet i år er vel delvis at vi mangler topplag bak Stabæk. Mye av det samme gjelder jo for TIL, men deres stall er etter min mening svakere enn FFKs.
Skal trenervalget avgjøres av resultater alene er uansett Bergstrøm treneren å gå for, Kalmar er en knøtteklubb, en knøtteklubb som ser ut til å bli svenske mestre, og som var et topplag også i fjor, vant cupen og, men dette er vel en c-turnering i Sverige.

Etter litt undersøkelser virker det som Grönhagen er en meget rutinert trener med haugevis av erfaring (trent 6 klubber, noen flere ganger). Ut fra tabelplasseringene med diverse klubber i Allsvenskan er det derimot lite å skrive hjem om; høyst middelmådig, om ikke under middels (står ikke hvilken trenerposisjon han har hatt i klubbene, men antar det er snakk om hovedtrener. Aner heller ikke noe om klubbenes ressurser, men Djurgården er vel en relativt stor klubb).

Danny

Bergstrand er en trener med defensiv spillefilosofi. Grunnen til at Kalmar er et topplag er fordi han har prentet forsvar inn i skallene på de lokale spillerne, for så å hente et par tre brasser til å fikse det offensive. Den mest kjente av disse er Cesar Santin, nå spiller han i FCK. Bergstrand som trener? Nei takk! 

Huff

Quote from: Danny on October 13, 2008, 20:08:22 PM
Bergstrand er en trener med defensiv spillefilosofi. Grunnen til at Kalmar er et topplag er fordi han har prentet forsvar inn i skallene på de lokale spillerne, for så å hente et par tre brasser til å fikse det offensive. Den mest kjente av disse er Cesar Santin, nå spiller han i FCK. Bergstrand som trener? Nei takk! 


Interessant. Du kjenner tydeligvis til Allsvenskan. Må inrømme at jeg trodde det motsatte etter å ha sett på målforskjellen til Kalmar, ok defensivt og masse mål. Hva er grunnen til alle målene da, kan ikke bare være to brasser. Gode på dødball?

Falkman

October 13, 2008, 20:27:58 PM #543 Last Edit: October 13, 2008, 20:35:15 PM by Falkman
Quote from: Huff on October 13, 2008, 20:13:10 PM
Quote from: Danny on October 13, 2008, 20:08:22 PM
Bergstrand er en trener med defensiv spillefilosofi. Grunnen til at Kalmar er et topplag er fordi han har prentet forsvar inn i skallene på de lokale spillerne, for så å hente et par tre brasser til å fikse det offensive. Den mest kjente av disse er Cesar Santin, nå spiller han i FCK. Bergstrand som trener? Nei takk! 



Interessant. Du kjenner tydeligvis til Allsvenskan. Må inrømme at jeg trodde det motsatte etter å ha sett på målforskjellen til Kalmar, ok defensivt og masse mål. Hva er grunnen til alle målene da, kan ikke bare være to brasser. Gode på dødball?


å påstå at Kalmars offensive baserer seg på  brasiliansk magi er en sannhet med visse modifikasjoner. Santin var rikignok viktig, og Ari bøttet inn mål før han ble solgt til AZ ifjor.. men i år har Patrick Ingelsten tatt over toppscorer-rollen, og topper skytterligaen i allsvenskan. i tillegg har brødrene Elm ( Victor, Rasmus og David) vært særdeles viktige. spesielt Victor, som er blitt landslags-spiller i løpet av året, og drar til Heerenveen etter sesongen.

Mr. T

Vet ikke helt om jeg følger alle Hareide supportere her inne.
Greit mannen har fått til noe på klubbnivå i Norge, Sverige og DK, men hva har han egentlig å vise til med landslaget? Ikke vunnet en eneste kamp i hele 2008 (!!) og dette etter flere kamper mot virkelige "C-nasjoner".

krakra

Nå er ikke Brann et landslag da, men et klubblag, så hans meritter på landslaget bør ikke prioriteres forran klubbmerrittene.

Mr. T

Hmmm..... Takk for at du holder meg ved ørene, trodde Brann var et landslag jeg.... ;)
Men burde ikke resultatene med Norge telle vel så mye da? En så god klubbtrener burde vel kunne skape noen gode resultater med landslaget også? Eller skyldes dette bare "dårlige og umotiverte" spillere?
Min mening er alle faktorer bør tas med i vurderingen av en ny trener. Om Hareide ikke lykkes som landslagstrener bør man stille spørsmål om hvorfor! 

Gud

Han har et rimelig bedritent utvalg av spillere. I en klubb vil det være helt andre betingelser, da vil han lede et lag som har en jevngod stall med de andre om ikke bedre.

Xminator

Det må da være ett tankekors at spillere som presterer på høyt nivå i over middels europeiske klubber flopper på landslaget. Jeg har en særdeles dårlig magefølelse i forhold til Hareide som Branntrener.

dudo

Uansett hvordan man vrir og vender på det kommer man ikke unna at Hareide har gjort det veldig, veldig godt med de klubbene han har trent. At det er forskjell på landslag og klubblag bør ikke komme som noen overraskelse for noen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Go Up