• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Vi mister Nystemten!

Started by Nixon, March 28, 2008, 16:30:34 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

March 28, 2008, 16:30:34 PM Last Edit: March 28, 2008, 16:32:37 PM by Nixon
http://fotball.bt.no/eliteserien/article103662.ece

En årelang tradisjon blir nå borte når NFF har bestemt at man ikke kan ha klubbsanger tett opp mot kampstart. Siste frist er nå 10 minutter før kampen starter.

Spørsmålet blir jo om vi skal ha en solist 10 minutter før kampstart?
Eller om vi skal synge den selv rundt kampstart?

Men det er jo typisk at MA skal kopiere nok en ting fra Bergen, og på den måte ødelegge for oss!
Rød makt på Hansa

Gubrask

Synes vi, supporterne skal synge den under kampstart. Det gir ikke samme virkning å synge den 10 min før avspark. Tåpelig tiltak som har fungert fint frem til nå!

Roald

Faen så typisk av NFF å legge sin klamme kontrollerende hånd over alt og alle!  >:(
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

Tomas

Man mister jo litt av den rammen hjemmepublikummet er med på å lage, både med tanke på å mane egne spillere klar til kamp, men også for å befeste sin posisjon som hjemmepublikum og skape et ugjennomtrengelig fort på egen stadion. Synes det er litt av sjarmen jeg... Akkurat som at det spilles andre lags sanger på deres respektive arenaer... Jeg må jo si at jeg humrer litt når vi kommer til Oslo og får høre de låtene som disser oss bergensere... Så ler vi bare litt og vet de misunner oss :)

Men men, når en tradisjon forsvinner må nye skapes, og vi bør jo være i stand til å få til noe :)

tr0Ndemann

Ti minutter før kampstart er det ofte mange folk som ikke har kommet eller funnet plassene sine enda. Jeg kan ikke skjønne at det vil bli det samme som før om vi skal synge den 10 min før kampen blåses av.

Derfor ville vel det beste være at vi starter den rett før / når kampen blåses av, og gjør dette til en fast seanse på hver hjemmekamp.
What a waste of council tax, we paid for your hats!

dudo

Jeg skjønner ikke dette. Vi har da aldri hatt lov å synge på den måten vi gjør nå? Hvorfor skal vi begynne å bry oss nå?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon



Siden man ikke leser opp navnene når spilleren har kommet inn kan man synge sangen etter at fanfaren er slutt.
Rød makt på Hansa

Tomas

Hvorvidt det har vært lovlig eller ikke vet ikke jeg, men det er vel soleklart at klubben må ta disse "nye" reglene til etteretning når arrangementet skal planlegges? Jeg ser ikke for meg at klubben vil boikotte dette og ha solist på stadion-matten rett før kampstart.

Slik som lagoppstillingen skal presenteres er vel slik som det er de fleste andre ligaer på kontinentet?

tr0Ndemann

Så Hanøy skal lese spillernes navn mens de står inne i tunellen? Eller ikke i det hele tatt?

For et dumt opplegg.
What a waste of council tax, we paid for your hats!

Nixon

Quote from: Tomas on March 28, 2008, 17:09:42 PM
Hvorvidt det har vært lovlig eller ikke vet ikke jeg, men det er vel soleklart at klubben må ta disse "nye" reglene til etteretning når arrangementet skal planlegges? Jeg ser ikke for meg at klubben vil boikotte dette og ha solist på stadion-matten rett før kampstart.


Det må de nok. Det jeg mente var at vi som supportere synger sangen på dette tidspunktet. At startsignalet er når fanfaren er slutt.
Rød makt på Hansa

Gubrask

Quote from: tr0Ndemann on March 28, 2008, 17:14:07 PM
Så Hanøy skal lese spillernes navn mens de står inne i tunellen? Eller ikke i det hele tatt?

For et dumt opplegg.


Tror ikke Hanøy kan lese navnene opp, mener det står i linken at speakeren ikke kan gjøre det. Det vil nok bare stå på storskjermen.

Tomas

Ja, jeg skjønte poenget ditt Nixon... Det var mer som et svar eller diskusjonstema angående det dudo skrev...

Nå husker jeg ikke nøyaktig hva som stod i den linken, men på Goodison Park leste jo speakeren opp lagoppstillingen mens den ble presentert på storskjermen... Det er vel også vanlig prosedyre i England såvidt meg bekjent...

dudo

Spørsmålet er jo hvilke represalier det er snakk om. Uansett skal nok vi greie å lage et helvetes liv selv.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Njaastad

Noen som vet hvorfor disse nye reglene er kommet? Ser virkelig ikke noe poeng med det! Og spillerne skal heller ikke bli ropt opp? Hva ER dette for noe tull?

Gubrask

Quote from: Njaastad on March 28, 2008, 18:46:55 PM
Noen som vet hvorfor disse nye reglene er kommet? Ser virkelig ikke noe poeng med det! Og spillerne skal heller ikke bli ropt opp? Hva ER dette for noe tull?


Visstnok for å starte alle kampene samtidig. Tullete forslag!

Gepard

Som Dudo sier, dette har jo ikke vært lov før heller,Brann har fått påpasning  i kamprapporten etter hver eneste hjemmekamp. Så spørsmålet er jo om man har innført nye konsekvenser om man ikke følger Nøffs "regler"

Exim

Quote from: Gepard on March 28, 2008, 19:04:34 PM
Som Dudo sier, dette har jo ikke vært lov før heller,Brann har fått påpasning  i kamprapporten etter hver eneste hjemmekamp. Så spørsmålet er jo om man har innført nye konsekvenser om man ikke følger Nøffs "regler"


Kan man jo bare prøve ut i første hjemme kamp det :) Syntes dette er helt latterlig, da Nystemten er noe av høydepunket på stadion :P

tr0Ndemann

What a waste of council tax, we paid for your hats!

Gubrask

http://fotball.bt.no/eliteserien/article103678.ece

Brann hadde selv tenkt til å kutte ut forsanger og å få supporterne til å synge den selv.

tr0Ndemann

Vi TRENGER jo ikke en solist, men han/hun gjør det jo betraktelig lettere å dra hele Stadion med seg. Det blir kanskje litt kinkig å dra i gang Nystemten på rett tidspunkt, men det vil uansett bedre seg etter flere kamper, og bli en prosedyre.
What a waste of council tax, we paid for your hats!

paf

Quote from: Gubrask on March 28, 2008, 18:49:42 PM

Visstnok for å starte alle kampene samtidig. Tullete forslag!

Det er da helelr ikke det som er motivasjonen. Grunnen er at det skal være en felles uniformering av alle kamper - dette for å styrke produktet Tippeligaen. Det er klubbene selv som har bedt om dette gjennom NTF (Hvor Bjørn Dahl sitter i Styret). I tillegg er det et poeng som enkelte er inne på å tilnærme seg internasjonale krav.

dudo

Om man skal ha med seg hele publikum fra begynnelsen av er det kanskje en idé å begynne med en annen sang? Sånn at alle vet at når den er over så begynner man på Nystemten?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Exim

Quote from: dudo on March 28, 2008, 19:13:10 PM
Om man skal ha med seg hele publikum fra begynnelsen av er det kanskje en idé å begynne med en annen sang? Sånn at alle vet at når den er over så begynner man på Nystemten?

Gubrask

Quote from: paf on March 28, 2008, 19:11:16 PM
Quote from: Gubrask on March 28, 2008, 18:49:42 PM

Visstnok for å starte alle kampene samtidig. Tullete forslag!

Det er da helelr ikke det som er motivasjonen. Grunnen er at det skal være en felles uniformering av alle kamper - dette for å styrke produktet Tippeligaen. Det er klubbene selv som har bedt om dette gjennom NTF (Hvor Bjørn Dahl sitter i Styret). I tillegg er det et poeng som enkelte er inne på å tilnærme seg internasjonale krav.

dudo

Quote from: Exim on March 28, 2008, 19:24:23 PM
Quote from: dudo on March 28, 2008, 19:13:10 PM
Om man skal ha med seg hele publikum fra begynnelsen av er det kanskje en idé å begynne med en annen sang? Sånn at alle vet at når den er over så begynner man på Nystemten?


Det er en veldig god idé. Vekselsropet vil få flere oppmerksomme på det.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Njaastad

Quote from: Exim on March 28, 2008, 19:24:23 PM
Quote from: dudo on March 28, 2008, 19:13:10 PM
Om man skal ha med seg hele publikum fra begynnelsen av er det kanskje en idé å begynne med en annen sang? Sånn at alle vet at når den er over så begynner man på Nystemten?


Ja, det kan fungere. Eller en sang som spilles over høytalerene eller noe. Men hva med spilleropprop da? Det er jo forferdelig hvis ikke spillerne blir ropt opp! Hvertfall etter min mening. Det får jo virkelig stemningen i gang. Er det egentlig fastsatt at spillerne ikke ropes opp?

Exim

Quote from: dudo on March 28, 2008, 19:29:11 PM
Quote from: Exim on March 28, 2008, 19:24:23 PM
Quote from: dudo on March 28, 2008, 19:13:10 PM
Om man skal ha med seg hele publikum fra begynnelsen av er det kanskje en idé å begynne med en annen sang? Sånn at alle vet at når den er over så begynner man på Nystemten?


Det er en veldig god idé. Vekselsropet vil få flere oppmerksomme på det.


Var det noe ikke akkuratt vekselropet jeg tenkte på då :P "Vi e Brann Vi e Brann Vi e Brann" tenkte eg no mer på, men ikke dumt det du sier med vekselrop over til BT. Då blir folk derborte og på langsidene for den slags skyld oppmerskom og delaktig i syngingen og vil derfor helt sikkert bidra når Nystemten dras i gang.

tskb

Hvis BT blir med, er det en god idé. Men det skjer jo ikke alltid.


Exim

Quote from: tskb on March 28, 2008, 19:39:37 PM
Hvis BT blir med, er det en god idé. Men det skjer jo ikke alltid.




Bare når man har startet Nystemten i slutten av kamper er det at ikke BT og reserende av stadion ikke er med... Ellers er alle, eller neste alle iallefall med når man hadde en Solist på banen... Men varmer man BT opp først vil de sikkert være med på den Nystemten som Hansa starter

olebrann3

Skal si dere hva vi gjør, hva med hater nff i minuttene når spillerene kommer? Tippeliga fanfaren er det den vi har hatt i mange år?

Vedder på at neste år spiller vi ikke hjemmekamp 16 mai, grunnet nff mener det bør være rettferdig for alle og da må alle få prøve å spille hjemme 16 mai

paf

Quote from: Gubrask on March 28, 2008, 19:26:58 PM
Quote from: paf on March 28, 2008, 19:11:16 PM
Quote from: Gubrask on March 28, 2008, 18:49:42 PM

Visstnok for å starte alle kampene samtidig. Tullete forslag!

Det er da helelr ikke det som er motivasjonen. Grunnen er at det skal være en felles uniformering av alle kamper - dette for å styrke produktet Tippeligaen. Det er klubbene selv som har bedt om dette gjennom NTF (Hvor Bjørn Dahl sitter i Styret). I tillegg er det et poeng som enkelte er inne på å tilnærme seg internasjonale krav.

Med all mulig respekt: Det BA skriver her er vås. Jeg var faktisk på NFF/NTF sitt kickoff i går der det ble lagt frem, og avsparktidspunktet er ikke motivasjonen på noen måte. Kampen SKAL starte samtidig uansett, men det er ingen som har hevdet at et felles inngangsopplegg er nødvendig for å få til det. Det som er gjort på Stadion i de årene Nystemten har vært avsunget der er å endre tidspunktet på elementene før avsynging av Nystemten slik at det går opp. Det er fortsatt ingen hinder for å gjøre det i mange sammenhenger. Blant annet vil sørgeseremonier føre til en endring i tidsskjemaet.

Xminator

NFF minner meg så utrolig om denne Monty Pyton sketsjen med konkurranse for adelige. Faen til en gjeng, de skyter seg jo selv i ræven så ofte at det begynner å bli småvittig.

Venter spent på neste byråkratiske supperådsbeslutning fra Ullevåll!

Foreslår at Brann spiller sørgemusikk istedenfor tippeligahymnen mot FFK! Dette kunne vært løst så utrolig mer smidig ved å la det bli en del av uniformeringen. Det er jo bare ett ekstra punkt der "- hjemmelaget har anledning til å fremføre egen sang".

brann:)

Vi får synge den vi då. Men da vil eg at vi synger hater, hater, hater NFF eller noe sånnt etter nystemten.
"Fotball er ikkje bare ett spill, fotball e livet!!"

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

olebrann3

Hva med å overdøve tippeliga fan faren med hater nff

thesevs

Slike sanger er en hyllest til hjemmelaget, og skal ikke synges med det gjestende laget på banen, forklarer Dag Vestlund i NFF.

Det som sjokkerte meg mest var faktisk denne uttalelsen fra Dag Vestlund. Hva i hule heite h.... tenker han med? Snart er det vel ikke lov å synge "heia Brann" da det gjestende laget kan føle seg "presset" og "lite velkommen"....
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Northside

Den tippeligamelodien skal overdøves av HATER NFF!

Makan til supperåd skal man leite lenger etter!  Er det virkelig krise dersom en kamp starter 1-2 minutter seinere enn noen andre kamper? eller at "alle" tidene fremskyves like mange minutter som det tar å synge nystemten?

Noen burde jo starte å selge Hater NFF skjefene igjen, kanskje noe for Bataljonen?  ;)

steinbygger

Det er en enkel måte å løse dette på. En fra styret tar kontakt med Brann og sørger for at spillerene står i ro etter at de har tatt lagbilde også setter vi igang nystemten. Når folk blir oppmerksom på dette kommer hele stadion til å være med hver gang. Synes det er viktig at vi på en eller annen måte sørger for at spillerene står i ro når sangen blir synget eller så mister den litt av "kraften"

thesevs

Hva med å be Erik Hanøy gi et "signal" av noe slag - be ham fortelle oss når Nystemten begynner. Jeg snakker ikke om at han skal gjøre dette hver gang, men nå i begynnelsen....
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

liam

"Reis opp hvis du elsker Brann", så startes Nystemten.

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nightfox

Dette fikser vi... Bataljonsfeltet begynner å synge akkuratt når tippeligahymnen er over og alle fortsatt klapper og står.

BL

Helt utrolig av NFF! Det er fotball dette. Følelser, tilhørighet og publikum er minst halve opplevelsen.

Men som alt annet piss NFF kommer med så godtar vi vel dette også...
Hansa-
Felt Z


BL

Quote from: tskb on March 29, 2008, 01:12:39 AM


Er ikke snakk om å gjøre som vi vil og kjøre på med gammel opplegg. Men kanskje vise at vi er litt misfornøyd? At vi har et ønske om å fortsette tradisjonen med å synge nystemten? Tror vi, som faktisk er en veldig stor del av produktet som NFF og TV2 styrer over, sitter med litt mer "makt" enn vi tror selv.
Hansa-
Felt Z

Northside

Quote from: BL on March 29, 2008, 01:21:36 AM
Er ikke snakk om å gjøre som vi vil og kjøre på med gammel opplegg. Men kanskje vise at vi er litt misfornøyd? At vi har et ønske om å fortsette tradisjonen med å synge nystemten? Tror vi, som faktisk er en veldig stor del av produktet som NFF og TV2 styrer over, sitter med litt mer "makt" enn vi tror selv.


Selvsagt sitter vi med mye makt. Uten oss supportere ville ikke TV2 og NFF hatt et produkt å selge! Men spørsmålet er jo hva vi skal gjøre for å endre denne nye regelen til NøFF.
Protest i form av tifo er mulig, men ikke mulig å få laget før søndagens kamp.
Synge "Hater NFF" 10min før kampstart til kampstart (ettersom dette er de magiske minuttene til NFF" er jo et alternativ. Men vil det eller noe tifo hjelpe? Det er noe annet. Kanskje det kan fungere i lengden dersom vi får flere klubber med oss + media.

Så kan vi boikotte kamper, ikke synge, stå utenfor i 45min osv osv. Produktet TV2 da sender vil ikke være til stede, det vil ikke bli det samme å sende en kamp hvor tribunene er tomme (derfor de ikke sender Lyn så ofte...). TV2 vil bli sur pga produktet de har betalt alt for mye for ikke er som de ønsker pga NFF. Men samtidig vil jo dette gå hardt utover vår egen klubb (som kanskje har stemt frem disse reglene nok en gang!) og jeg tviler sterkt på at vi ville fått med oss folk til noe slikt.

Røyklegge banen de første minuttene med bluss og røykbomber ville vært artig, men samtidig gitt Brann en syk bot. (på ca 30 000kr).

weirus

Quote from: liam on March 29, 2008, 00:15:35 AM
"Reis opp hvis du elsker Brann", så startes Nystemten.


Kunne ikke vert mer enig!
SK BRANN BERGEN - Hasta la victoria siempre

Brann4

30 000 kr er ikke spesielt mye for en klubb som Brann, som virkelig har fått orden på økonomien! Jeg er ikke en av dem som hadde buet hvis det hadde blitt fyrt opp noe bluss mot fredrikstad! Supportere skal være spontane, snart får vi jo ikke lov til dette av NFF. Selv gamle tradisjoner tar de fra oss, slik som nystemten! Når tar det slutt? Tror ikke det tar slutt på nedkuttinger av det supporterne står for med mindre vi foretar oss noe selv! Hva det skal være vet jeg ikke, men å virkelig vise NFF at vi ikke bøyer under for sånne folk burde ikke være alt for vanskelig.

Baunebob

Det som fort vil skje når supporterene må ta nystemten i egne hender er:

Det vil ikke bli samstemt- En tribune henger etter, en ligger langt foran.

Sangen blir avbrutt av spontan skuffelse/glede/scoring.

Når spillerene stod oppstillt fikk vi en "nasjonalsang" følelse. Utrolig irriterende dette!




Tomas

Quote from: Baunebob on March 29, 2008, 14:52:24 PM

Sangen blir avbrutt av spontan skuffelse/glede/scoring.



Den vil jo bli sunget før kampen er i gang, slik jeg har forstått det, eller er jeg helt på jordet?

Go Up