• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hva kan vi gjøre for å bedre stemingen på Stadda?

Started by HansaInferno, November 24, 2007, 05:13:44 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

1908

Å Bergen by - e' nydeli'

Denne videoen er jo et bra bevis på hvordan klapping fucker til syngingen..

Markmus

Ka du ve?

mort3en


krøvel vellevold

For øvrig har jeg kikket litt på en del gamle kamper i det siste, og det er komisk å høre hvor mye fortere vi sang midt på 90-tallet.
Legg ned hele klubben!

skuteviken

Quote from: krøvel vellevold on December 21, 2009, 22:08:33 PM
For øvrig har jeg kikket litt på en del gamle kamper i det siste, og det er komisk å høre hvor mye fortere vi sang midt på 90-tallet.


Du har ikke muligheten å legge alle kampene over i digitalform og legge de ut på nettet som torrenter? Skal seede jeg :) Hehe.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Larsi Ã?en

Da er de fleste her enige? Bort med setene og plikt til Ã¥ synge med :> 
Opp med det flagget!

Klaus_Brann

Jepp, tar du på deg ansvaret med å opprettholde det?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Larsi Ã?en

:> Bortekamper p østlandet, ja xD  Har ikke penger og fÃ¥r ikke lov Ã¥ dra til Bergen.. 
Opp med det flagget!

Gulløl

January 04, 2010, 15:49:35 PM #908 Last Edit: January 04, 2010, 15:57:31 PM by Gulløl
Litt på siden(egentlig mye på siden). Men endelig toppet Bergen en liste igjen ;D. At folk fra andre landsdeler irritererer seg over oss er egentlig en hedersbevisning. Hvordan dialekten vår er, og hvordan vi oppfører oss har vel en sammenheng med at vi er norges beste fotballsupportere også ;D.
http://www.side2.no/kultur/article2792089.ece


Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

skuteviken

Menn andre deler av Norge føler seg truet av Bergeneske menn, det er jo det det går på, kvinnfolkene liker det jo ;)

Ellers så har undersøkelsen riktig i at jeg som vestlending syns trøndersk er den verste av de verste. Høres forferdelig ut, ellers tar jeg de fleste dialekter, utenom østlending. Folk i Nord-Norge snakker ikke så gale, og de har en direkte måte å kommunisere på som er behagelig.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

skuteviken

Quote from: krøvel vellevold on January 04, 2010, 16:32:03 PM
Trøndersk er Norges styggeste dialekt.


Ja, og de trønderne jeg har jobbet med kom heller ikke godt overens med meg, hehe:)
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krøvel vellevold

Når det gjelder dialekt, så har vi i det minste et internasjonalt preg over den. Det er litt nederlandsk, litt tysk og litt fransk.
Legg ned hele klubben!

dudo

Sunnmørsk, i hard konkurranse med trøndersk og siddisdialekt. S&F (med enkelte unntak), og da i særdeleshet Nordfjoreid er nydelig, det samme med vossamål.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: dudo on January 04, 2010, 17:25:59 PM
Sunnmørsk, i hard konkurranse med trøndersk og siddisdialekt. S&F (med enkelte unntak), og da i særdeleshet Nordfjoreid er nydelig, det samme med vossamål.


Sognadialekt og sørlandsk er fint på kvinnfolk. Men hva i h... har dette med stemningen på Stadda å gjøre?
Legg ned hele klubben!

dudo

Ja til dialektisk mangfold? Nei til dialektisk mangfold? Jeg er litt usikker selv.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Doffen85

Uten at jeg har fått lest igjennom 19 sider med diverse innlegg, så er vel hele problemet at interessen i og rundt Brann er fryktelig dårlig om dagen. Og ledelsen legger ikke akkurat opp til feststemning for sesongen 2010 heller, ved å si at 2010 er en "mellomsesong" hvor vi venter på 2011! Så får vi se hvor mange av bosmanspillerne som er igjen til 2011, personlig er jeg ganske sikker på at Guntveit og Bjarnason, samt Gylfi fortsatt er med! Og kanskje også David Nielsen?! Greit med rutine!

Vi trenger flere enn Huseklepp til å trekke opp stemningen på kampene. Vi mangler en spiller som Kvisvik, Miller, Scharner eller Helstad i tillegg til Huseklepp! En "publikumsspiller" som Mjelde kalte Karadas da han kom tilbake sommeren 2007. Kanskje kan et kjøp av Erik Mjelde hjelpe litt på?

krøvel vellevold

Quote from: Doffen85 on January 05, 2010, 16:40:35 PM
Uten at jeg har fått lest igjennom 19 sider med diverse innlegg, så er vel hele problemet at interessen i og rundt Brann er fryktelig dårlig om dagen. Og ledelsen legger ikke akkurat opp til feststemning for sesongen 2010 heller, ved å si at 2010 er en "mellomsesong" hvor vi venter på 2011!

Men det har ikke vært pop å snakke om å hente spillere fra øverste hylle, eller at vi skal bli Skandinavias storklubb heller...
Legg ned hele klubben!

skuteviken

Quote from: krøvel vellevold on January 05, 2010, 17:12:11 PM
Quote from: Doffen85 on January 05, 2010, 16:40:35 PM
Uten at jeg har fått lest igjennom 19 sider med diverse innlegg, så er vel hele problemet at interessen i og rundt Brann er fryktelig dårlig om dagen. Og ledelsen legger ikke akkurat opp til feststemning for sesongen 2010 heller, ved å si at 2010 er en "mellomsesong" hvor vi venter på 2011!

Men det har ikke vært pop å snakke om å hente spillere fra øverste hylle, eller at vi skal bli Skandinavias storklubb heller...


Det er sant, så svaret får vi når sesongen begynner. Det er handling som hjelper, men ydmykhet på stadion hadde komt godt med. Det er ikke en svakhet å være ydmyk når ting er litt tøffere. Selvkritikk og ydmykhet er dog fremmedord på Stadion.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krøvel vellevold

Når det gjelder den dialekt-undersøkelsen, så er det jo verd å merke seg at ca 80 % av befolkningen faktisk ikke har bergensdialekten som den mest irriterende...
Legg ned hele klubben!

Tifo

Så setter vi strek over diskusjonen rundt dialekter. Om noen vil fortsette kan det gjøres i sonen "off topic".

mvh
Moderator
.:Tifo-gruppen:.

Yes!wehavenobananas

Mange flotte forslag, det må jeg si. Jeg har også et forslag å komme med. Hva med å gjøre slik:
55.000 Crazy Fans Jumping Great Atmosphere Of Fenerbahce

Eller blir det litt for "kanaris"?


skuteviken

Brann Bergen - Fredrikstad

Vi har diskutert mye rundt trøkket fra Hansa. Krøvel har blant annet foreslått at vi bør har færre felt og samle oss i et kvaderat oppunder taket. Jeg mener fremdeles at dette hadde vært lurt, det største problemet når folk faller i fra slik som nå er at det blir spredt, nesten hver eneste kamp på Hansa i 2009 består av at FeltB starter sanger som bare de synger på, viss det er litt bra stemning/tenning på tribunene så får de med seg noen folk spredt på andre felt til å være med på et vers eller 2. Alt i alt så er trøkket dårlig, hele Hansa kan produsere ekstremt med lyd.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krøvel vellevold

Quote from: skuteviken on January 09, 2010, 16:31:07 PM
Brann Bergen - Fredrikstad

Vi har diskutert mye rundt trøkket fra Hansa. Krøvel har blant annet foreslått at vi bør har færre felt og samle oss i et kvaderat oppunder taket. Jeg mener fremdeles at dette hadde vært lurt, det største problemet når folk faller i fra slik som nå er at det blir spredt, nesten hver eneste kamp på Hansa i 2009 består av at FeltB starter sanger som bare de synger på, viss det er litt bra stemning/tenning på tribunene så får de med seg noen folk spredt på andre felt til å være med på et vers eller 2. Alt i alt så er trøkket dårlig, hele Hansa kan produsere ekstremt med lyd.


Jeg har vel ikke sagt at vi skal være færre felt, men jeg har sagt at vi burde stÃ¥ mer kvadratisk "rundt" felt Z. PÃ¥ den mÃ¥ten hadde vi hatt fordelen av at ingen stod veldig langt unna dem som starter en sang, koordineringen med felt Z hadde blitt bedre, og halvparten hadde blitt flyttet oppunder taket. Andre fordeler kan være at hvis forsangerne hadde stÃ¥tt pÃ¥ øvre, sÃ¥ hadde de blitt hørt bedre av resten av gjengen (sangen hadde spredt seg raskere). Hadde man fÃ¥tt opp en vegg pÃ¥ utsiden av øvre Z, hadde akustikken blitt bedre ogsÃ¥. NÃ¥ forsvinner sikket mye av lyden fra Z rett ut pÃ¥ Nymarksbanen. Hvis man  ved fornyelse av p-kort hadde anmodet folk som ønsker Ã¥ synge om Ã¥ stÃ¥ pÃ¥ feltene "rundt" felt Z, mens øvrige (som f.eks. dem som bare er ute etter rabatt) kunne blitt anmodet om Ã¥ benytte seg av andre felt BBB kunne administrert eller hatt rabatt pÃ¥.

For øvrig er ikke forslaget om å stå mer "rundt" felt Z mitt forslag i utgangspunktet. Det var vel en annen som foreslo det først, men jeg har bygget litt videre på det forslaget.
Legg ned hele klubben!

1908

Felt Z er ikke noe bra lengre. Skjønner ikke hva vi skal grupere oss rundt de etter...

krøvel vellevold

Quote from: 1908 on January 09, 2010, 19:50:09 PM
Felt Z er ikke noe bra lengre. Skjønner ikke hva vi skal grupere oss rundt de etter...


For at koordineringen skal bli bedre, og vi i større grad unngår at det startes to sanger samtidig.
Legg ned hele klubben!

Markmus

Quote from: 1908 on January 09, 2010, 19:50:09 PM
Felt Z er ikke noe bra lengre. Skjønner ikke hva vi skal grupere oss rundt de etter...


Mot slutten av sesongen var det i alle fall ikke mange som gadd møte opp i det hele tatt.
Ka du ve?

1908

Quote from: krøvel vellevold on January 09, 2010, 20:03:49 PM
Quote from: 1908 on January 09, 2010, 19:50:09 PM
Felt Z er ikke noe bra lengre. Skjønner ikke hva vi skal grupere oss rundt de etter...


For at koordineringen skal bli bedre, og vi i større grad unngår at det startes to sanger samtidig.


For all del.. men en supportergjeng bør stå midt på en tribune, ikke gjemt bort oppe i et hjørne..

krøvel vellevold

Quote from: 1908 on January 09, 2010, 20:08:19 PM
Quote from: krøvel vellevold on January 09, 2010, 20:03:49 PM
Quote from: 1908 on January 09, 2010, 19:50:09 PM
Felt Z er ikke noe bra lengre. Skjønner ikke hva vi skal grupere oss rundt de etter...


For at koordineringen skal bli bedre, og vi i større grad unngår at det startes to sanger samtidig.


For all del.. men en supportergjeng bør stå midt på en tribune, ikke gjemt bort oppe i et hjørne..


Det er jeg enig i. Men skal koordineringen med Z bli best mulig, så er det dumt å ha supportergjengen på midten. For øvrig er det ikke så voldsomt bortgjemt. Sammen med Z er det jo da et kvadrat som dekker halve Hansa. Dvs fra første til siste rad frem til midten av tribunen. Det er jo ikke snakk om bare øvre eller bare ett felt.
Legg ned hele klubben!

1908

Vi har jo stått oppi hjørne en sesong før uten at det var det helt store.. Den store kjernen burde stått på felt B og C både på ørvre og nedre.. Det er 4 felt mot felt z sitt ene...

krøvel vellevold

Quote from: 1908 on January 09, 2010, 21:41:33 PM
Vi har jo stått oppi hjørne en sesong før uten at det var det helt store.. Den store kjernen burde stått på felt B og C både på ørvre og nedre.. Det er 4 felt mot felt z sitt ene...


I 1999 hadde vi øvre del av det ytre feltet. "Mitt" forslag handler jo om både øvre og nedre del av to felt. Med andre ord: Et fire ganger så stort område. Ditt forslag gjør også at man må hive vekk p-kort-innehavere fra to felt på øvre, mens i "mitt" forslag holder det med ett.
Legg ned hele klubben!

skuteviken

Jeg ønsker med dette å stifte Ultras1908, vi møtes på fincken klokken 1 i natt for å diskutere mer. Det forventes max ståpåvilje og mentalitet. Hadde vært kjekt om noen hadde hatt noen megafoner liggende slik at vi ikke hadde trengt å legge ut så mye til å begynne med. Jeg tar med laptop så vi kan se på youtube-videoer som vi senere kan sette tekst til. Fint om noen er med i et band eller noe slikt, vi kunne trengt et par trommer.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

1908

Joda.. Men atom det ikke kan gå ann å sammenkjøre med felt B,C (nedre) og Z så er det ikke mye vits å flytte et felt lengre opp mot Z.. Skal no kunne gå ann å synge sammen selvom Z er noen meter unna B og C.. Hansatribunen er no ikke så stor..

krøvel vellevold

Quote from: 1908 on January 09, 2010, 22:03:14 PM
Joda.. Men atom det ikke kan gå ann å sammenkjøre med felt B,C (nedre) og Z så er det ikke mye vits å flytte et felt lengre opp mot Z.. Skal no kunne gå ann å synge sammen selvom Z er noen meter unna B og C.. Hansatribunen er no ikke så stor..


Mange sanger starter f.eks. på nedre B. Dette hører ikke Z. De starter gjerne en annen sang. Eller motsatt vei; at sanger starter på Z uten at de på nedre B får det med seg. Står de som starter sanger på øvre C, så er jo dette rett ved siden av Z. Da unngår man at det starter en annen sang to sekunder etter at noen andre har startet en sang. Uansett er det bedre at de som starter sanger står oppunder taket, og at resten av gjengen står nedover.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: skuteviken on January 09, 2010, 21:54:32 PMJeg tar med laptop så vi kan se på youtube-videoer som vi senere kan sette tekst til.

Eg blir faen ikkje med hvis vi skal ha egne tekster på sangene! Det blir for mye styr! Det får holde lenge med å synge det samme som de på Youtube-videoene, og så bare bytte ut klubbnavnet!
Legg ned hele klubben!

1908

Quote from: krøvel vellevold on January 10, 2010, 02:49:45 AM
Quote from: 1908 on January 09, 2010, 22:03:14 PM
Joda.. Men atom det ikke kan gå ann å sammenkjøre med felt B,C (nedre) og Z så er det ikke mye vits å flytte et felt lengre opp mot Z.. Skal no kunne gå ann å synge sammen selvom Z er noen meter unna B og C.. Hansatribunen er no ikke så stor..


Mange sanger starter f.eks. på nedre B. Dette hører ikke Z. De starter gjerne en annen sang. Eller motsatt vei; at sanger starter på Z uten at de på nedre B får det med seg. Står de som starter sanger på øvre C, så er jo dette rett ved siden av Z. Da unngår man at det starter en annen sang to sekunder etter at noen andre har startet en sang. Uansett er det bedre at de som starter sanger står oppunder taket, og at resten av gjengen står nedover.


Greit ikke Z hører B, men det er jo LATTERLIG at det er kun B som som regel starter sanger.. Viser jo hvor lavt vi har sunket...

Danny

Det er en kjent sak at nivået på Hansa, med få unntak, har vært dårlig de to siste sesongene. Spørsmålet er hva Bataljonen kan gjøre med det. Da er det flere av oss som har påpekt at tribunen ikke er optimalt organisert for sang. Er det en ting en organisert supporterklubb kan gjøre, så er det å legge til rette for en bedre stemning. Dette mener, blant andre meg, kan gjøres ved å prøve å forene de organiserte sangglade, med de uorganiserte sangglade.

Det en taper på dette er en oppskrytt "Rød vegg". Det en kan vinne på dette, er høyere lavestenivå, rom for kreativitet og hyppigere oppnåelser av stemmingshøyder. Blir stemningen bedre, kan en jo utvide feltene siden.

Problemet med en slik omorganisering vil være p-kortene på øvre. Faren ved en slik organisering vil være muligheter for intern uro under taket.

Jeg stemmer likevel for - kan stemmingen bli dårligere enn den allerede er?

Spelaren

http://fotball.bt.no/eliteserien/article159391.ece#diskuter

Seriøst? I denne artikkelen går det fram at Bataljonen ønsker forsangere til Nystemten igjen?? Eg synes NFFs lille trekk backfired kraftig og at mangelen på forsanger gjorde Nystemten bedre enn før.
GÃ¥ av.

skuteviken

January 15, 2010, 13:07:35 PM #939 Last Edit: January 15, 2010, 13:13:01 PM by skuteviken
Quote from: Spelaren on January 15, 2010, 13:04:12 PM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article159391.ece#diskuter

Seriøst? I denne artikkelen går det fram at Bataljonen ønsker forsangere til Nystemten igjen?? Eg synes NFFs lille trekk backfired kraftig og at mangelen på forsanger gjorde Nystemten bedre enn før.


Jeg er enig med deg. Det blir sikkert nevnt pga av at Nystemten var katastrofe i går. Alle reiste seg, men pga av hallens utforming og det faktum at det var årets match så gikk det til helvete.

edit: Jeg er forresten ikke imot forslaget, for når publikum synger nystemten så er det nydelig, bare at når entusiasmen er i bunn så har det en tendens til å bli surt å halvhjertet.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Klaus_Brann

Quote from: Spelaren on January 15, 2010, 13:04:12 PM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article159391.ece#diskuter

Seriøst? I denne artikkelen går det fram at Bataljonen ønsker forsangere til Nystemten igjen?? Eg synes NFFs lille trekk backfired kraftig og at mangelen på forsanger gjorde Nystemten bedre enn før.


I starten gjorde det at vi trøkket mer til på Nystemten, men med tiden har det trykket falt litt av, og jeg er ikke i mot å få inn forsangere igjen. Det forhindrer også at kampen startes før Nystemten er ferdig, slik som det noen ganger har blitt gjort.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon

Quote from: Spelaren on January 15, 2010, 13:04:12 PM/url]

Seriøst? I denne artikkelen går det fram at Bataljonen ønsker forsangere til Nystemten igjen?? Eg synes NFFs lille trekk backfired kraftig og at mangelen på forsanger gjorde Nystemten bedre enn før.


Seriøst? Nystemten var i fjor og store deler av 2008 definitivt ikke bedre enn med forsanger etter min mening. Det fungerte egentlig bare bra i starten av 2008. Nå er det til tider faktisk småpinlig med mumlesynging der det virker som viktigere å legge trykk noen deler av sangen enn å synge hele skikkelig. Så et definitivt ja til forsanger fra undertegnede. Men signalene fra NFF kan tyde på at det ikke vil skje når spillerne er på banen.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Quote from: Klaus_Brann on January 15, 2010, 13:54:38 PM
Det forhindrer også at kampen startes før Nystemten er ferdig, slik som det noen ganger har blitt gjort.


Eg er rimeleg sikker på at samtlige Brann-heimekamper eg såg i fjor (13-14) startet rett etter Nystemten... Andre som har ført statistikk og kan korrigere?
GÃ¥ av.

krøvel vellevold

Quote from: Spelaren on January 15, 2010, 14:01:36 PM
Quote from: Klaus_Brann on January 15, 2010, 13:54:38 PM
Det forhindrer også at kampen startes før Nystemten er ferdig, slik som det noen ganger har blitt gjort.


Eg er rimeleg sikker på at samtlige Brann-heimekamper eg såg i fjor (13-14) startet rett etter Nystemten... Andre som har ført statistikk og kan korrigere?


Kampen har jo startet flere ganger før sangen har vært ferdig.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on January 15, 2010, 14:34:57 PM
Quote from: Spelaren on January 15, 2010, 14:01:36 PM
Quote from: Klaus_Brann on January 15, 2010, 13:54:38 PM
Det forhindrer også at kampen startes før Nystemten er ferdig, slik som det noen ganger har blitt gjort.


Eg er rimeleg sikker på at samtlige Brann-heimekamper eg såg i fjor (13-14) startet rett etter Nystemten... Andre som har ført statistikk og kan korrigere?


Kampen har jo startet flere ganger før sangen har vært ferdig.


Korrekt. Har ikke noe statistikk, men det holder vel å ha vært der og opplevd det selv?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Markmus

Quote from: Spelaren on January 15, 2010, 13:04:12 PM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article159391.ece#diskuter

Seriøst? I denne artikkelen går det fram at Bataljonen ønsker forsangere til Nystemten igjen?? Eg synes NFFs lille trekk backfired kraftig og at mangelen på forsanger gjorde Nystemten bedre enn før.


Liker denne fra Vestlund godt:

Quote from: Vestlund- Jeg tror at Brann kan lage en fin ramme rundt, uten at det går på bekostning av nedtellingen til avspark.


Har han ikke fått med seg at så godt som alle kamper på Stadion blir forsinket fordi dommerne venter med å starte den til Nystemten er ferdig? Det er få ganger kampen har startet før Nystemten er ferdig.

edit: krøvel? Klaus? Hva? Min opplevelse er at fløyten lyder nesten med én gang Nystemten er ferdig.

edit2: Det var tre hjemmekamper i serien i fjor jeg ikke fikk sett (Tromsø-kampen pga. bortreist og Aalesund/FFK pga korsbåndsoperasjon). Så disse vet jeg ikke med.
Ka du ve?

Derabilo

En forsanger kan kanskje få hele stadion til å synge sammen, noe som jeg har en anelse av at kan høres bedre ut. Husker jeg sto på BT i fjor og følte vi sang i kanon.
Bergen ut av Norge -

dudo

Det største problemet er at nystemten starter i 190 forskjellige tonearter (eller hva det heter), og man ikke synkroniseres før etter et par linjer. Min erfaring er at dommerne stort sett venter til vi ihvertfall er nesten ferdig.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

torkri

Når de på Anfield får det til uten forsanger så må vel vi klare Nystemten. Og jeg får frysninger hver gang Nystemten fremføres på stadioen, og jeg håper at den fortsetter det. Men at det kunne vært en bedre sammkjøring med sanger under kamp er jeg helt enig i.

thesevs

Quote from: torkri on February 08, 2010, 23:46:55 PM
Når de på Anfield får det til uten forsanger så må vel vi klare Nystemten. Og jeg får frysninger hver gang Nystemten fremføres på stadioen, og jeg håper at den fortsetter det. Men at det kunne vært en bedre sammkjøring med sanger under kamp er jeg helt enig i.


Nå skal det jo legges til at det er litt flere mennesker på Anfield enn på Brann Stadion...
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Go Up