• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Medgangssupportere

Started by Ricky, October 27, 2007, 10:11:56 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Ricky

Tenkte vi kunne ha en liten diskusjon om medgangssupportere, gjengen som i den siste tiden kanskje har fått hardere medfart fra supporterne enn hva Rhonny Westad fikk i sine glansdager.
Joda, mye kan sies om medgangssupporterne. De stikker av med billetter til viktige kamper. De bidrar ikke til å lage stemning, og de går 20 minutter før slutt om Brann ligger under med tre mål. Men er det virkelig kun negative sider ved medgangssupportere?

Bak hver medgangssupporter ligger det et visst potensial til å bli en 'ekte' supporter. De fleste finner sitt lag i medgangstider, så fremt man da ikke har en fotballinteressert pappa som tar deg med på kampene. Det er hele klubber som er basert på medgangssupportere, som Aalesund. De har greid å holde på sine, og selger nå ut stadion uansett om de møter Rosenborg i TL eller Pors i 1.divisjon. Klanen dukket opp som et medgangsfenomen i 1997, og ti år senere er de fortsatt landets desidert største (og kanskje mest lydhøre?) supporterklubb.
Faktisk er vi vel nesten alle medgangssupportere, i den forstand at vi er supportere av Brann som ligger i Tippeligaen, og ikke bryr oss noe særlig om det lokale drittalaget i 5.divisjon som vi antageligvis sokner til. Vi har latt oss tiltrekke av de store happenings, vi også.

I 1995 solgte vi 2300 partoutkort. I 1997 var vi oppe i det doble pga europacupsuksessen og en god sesong i serien. Salget holdt seg deretter stabilt helt frem til 2005, når Brann hadde vunnet cupfinalen. Da økte salget med formidable 62%, og i takt med suksessen har det bare ballet på seg siden. I 2007 ble det som kjent solgt 12.000 partoutkort og salget måtte stenges bare ett døgn etter at det åpnet.
Vi har med andre ord 12.000 ekte supportere pr i dag, ut ifra det kriteriet folk flest velger å bruke. Hvorav 7.000 som har dukket opp etter at Brann vant cupen for tre år siden.

For ti år siden solgte Brann supporterutstyr for 700.000 kroner. I 2005 passerte vi 7.000.000. Nå to år senere snakker vi om rundt 20 millioner. Man kan sikkert forklare mye av dette med forbedret tilgjengelighet og utvalg, men drakter, skjerf, flagg, t-skjorter, gensere etc har vært til salgs i alle år. Jeg vil tro våre medgangssupportere har kjøpt utstyr for en hel del millioner kroner i år. Iallefall nok til at Brann kan kjøpe seg en etablert toppspiller i vinter, om de ønsker det. Hvilken verdi våre tusener på tusener av medgangssupportere har overfor Branns sponsorer blir bare spekulasjoner. Alt vi kan si med sikkerhet er at de antageligvis betyr ganske mye.

Mot Hamburg hin dagen kom det noe over 13.000 tilskuere. For bare tre-fire år siden hadde det nok kommet rundt 7000 tilskuere på samme kamp. Med sin prispolitikk ødelegger Brann for seg selv ved å til en viss grad skyve vekk sine medgangssupportere. De som har latt seg fascinere og rive med av fenomenet Brann og den 'nye' profesjonelt markedsførte Tippeligaen, men ikke har rukket å bli såpass bitt av basillen at de også vurderer å møte i NM eller mot FC Jalla i uefa-cupen, et turneringskonsept som jo normalt vises på norsk tv en gang i året (altså selve finalen). For min egen del tok det rundtom fem år fra jeg begynte så smått å gå på stadion til første gang jeg stilte opp i en tidlig cuprunde (mot Stord?). Nå har disse kampene blitt et must :)

Storskjerm-oppleggene på Festplassen har vist at vi kanskje har over tredve tusen medgangssupportere på Tippeligakampene. Hvorfor ikke gjøre et minimum av innsats for å få dratt disse folkene inn på Stadion mens vi fortsatt er på toppen av medgangsbølgen? Når motgangen en dag melder seg på ny, er det bedre å ha en publikumsbase på 30.000 å tære på enn en base på 20.000. Jo flere vi greier å få "hektet" nå i gullrushet, jo mer vil Brann få tilbake i form av såkalte ekte supportere i årene som kommer... De "uglamorøse" kampene, som f.eks uefa-cup, er en veldig god anledning til å få folk på kamp. Brann vet godt at de neppe får solgt ut stadion uansett, og at de dermed må markedsføre aktivt. Sannelig tok Brann også bare 50 kr mot Carmarthen og Suduva, noe som ble en stor suksess. Mange av dem som var der, overvar sannsynligvis sin aller første uefa-cupkamp på stadion.

Synes i grunnen det er litt kjedelig at medgangssupporterne må ta imot såpass mye dritt fordi ganske få av dem betaler 350 kr for å se Brann-Hamburg på stadion istedetfor på tv. I mine øyne er det Brann som bør få skylden. Hele poenget med medgangssupporterne er at de ikke kommer til stadion av seg selv. Iallefall ikke ennå. De må lokkes dit gjennom god markedsføring, herunder priser. Tippeligaen og Champions League markedsfører seg selv gjennom tv og aviser nær sagt 24 timer i døgnet, og har gjort det i mange år. Disse når frem og appellerer til medgangssupporterne. Norgesmesterskapet og uefa-cupen har havnet helt i bakevjen, og da nytter det ikke å skru OPP prisene og håpe på det beste.

Jaja, for å komme til en avslutning her.. Brann har veldig mange medgangssupportere. Mange av dem har til og med anskaffet seg partoutkort, og er kanskje i ferd med å bli 'ekte' supportere, som vil møte opp også i motgangstider.
Selv tror jeg medgangssupporterne er et (nesten) ubetinget gode for enhver klubb, ettersom det i hovedsak er blant disse vi finner de fremtidige trofaste stadiongjengerne. Så får vi heller være litt overbærende med dem som griner på nesen over manglende billett til den ultimate medgangskampen. Uten alle medgangssupporterne som har dukket opp, hadde vi meget mulig ikke hatt noe seriegull å feire i morgen.

Vestkanten

Hos gruppen medgangssupportere vil det være en andel som har potensialet til å bli "skikkelig" supportere, dvs møter til hver hjemmekamp, deltar på synging og ikke går før kampen er slutt. Uansett så bunner det hele ut i definisjonen av hva som er en god supporter og hva som ikke er det.
Finnes sikkert noen som har studert sosiologi her på forumet og som kan gi en god oversikt på supporterfenomenet.
Medgangssupporter, hardcoresupporter, vanlig supporter, "vip"supporter, ultras, casuals, hooligans osv. Finnes en del kategorier.
Personlig trodde jeg det fantes nok "skikkelige" supportere i Bergen til å fylle 16000 seter 3 dager etter et seriemesterskap, uansett motstander.
Heia Brann!

Nixon

Quote from: "Vestkanten"Personlig trodde jeg det fantes nok "skikkelige" supportere i Bergen til å fylle 16000 seter 3 dager etter et seriemesterskap, uansett motstander.


Trodde jeg også. Spesielt med tanke på at det visstnok er ganske mange flere som kunne tenke seg å gå på Stadion...

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article3085240.ece
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: "Ricky"Faktisk er vi vel nesten alle medgangssupportere, i den forstand at vi er supportere av Brann som ligger i Tippeligaen, og ikke bryr oss noe særlig om det lokale drittalaget i 5.divisjon som vi antageligvis sokner til. Vi har latt oss tiltrekke av de store happenings, vi også.
.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Bergenspatriotismen strekker seg også langt ut over bygrensene.

Intressant den saken i BT. Det har vert 44000 forskjellige på de 12 hjemmekampene våre. Og rundt 20000 til som hadde gått om det var "lettere" å få billett. Det er rikelig med potensiale

Når man ser på Hamburgkampen bommet Brann skikkelig på prisen.

Stoffi

Quote from: "Xminator"Bergenspatriotismen strekker seg også langt ut over bygrensene.

Intressant den saken i BT. Det har vert 44000 forskjellige på de 12 hjemmekampene våre. Og rundt 20000 til som hadde gått om det var "lettere" å få billett. Det er rikelig med potensiale

Når man ser på Hamburgkampen bommet Brann skikkelig på prisen.


Og distributøren, Billettluka. Hadde de greid å levere varene sine, hadde nok flere gått på kamp.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

YadaYada

Ser ba.no også har dette på forsiden nå. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til slike undersøkelser. Tviler faktisk på om vi hadde fylt Emirates Stadium om det så stod om gull i Viking-kampen. Er altfor mange som svarer lett på slike undersøkelser. De aller fleste bergensere vil identifisere seg med Brann og vise at de er like stor fan som resten.
"Klaart eg hadde gått på staddaen hviss eg hadde billett!". Men man må faktisk komme seg ut av stolen å kjøpe den billetten også.
Selv forbinder jeg Hansa med barnebesøk og positiv virksomhet."
-Harry Herstad, under Hansa/alkohol-debatten.

hocey

Jeg tror vi kunne klart mellom 25000 og 30000 i morgen. Den slags undersøkelse tror jeg en skal ta med en solid klype salt av det kraftige slaget. Mange som sikkert sier, hmmm ja jeg kunne kanskje tenkt å gått på stadion, men som ikke ville gjort det. Vi er en by på 250 tusen. Potensiallet tror jeg ligger mellom 20 og 30 i gode sesonger, men tror Brann gjør rett i å lage en stadion med ca 22 tusen. Ingenting er tristere enn halvtomme stadioner og på torsdag fikk vi tildels merke akkurat da når det kun var 13000 på kamp.
tenhus kan lett bryte sammen når de er dårlig bygget

Ricky

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Ricky"Faktisk er vi vel nesten alle medgangssupportere, i den forstand at vi er supportere av Brann som ligger i Tippeligaen, og ikke bryr oss noe særlig om det lokale drittalaget i 5.divisjon som vi antageligvis sokner til. Vi har latt oss tiltrekke av de store happenings, vi også.
.



Men det råder vel liten tvil om at Brann er byens ansikt utad nettopp i den kraft at de spiller i Tippeligaen. Ville du i din tid blitt Brann-patriot dersom de ikke var størst og best i byen? Gjerne rotet litt rundt i 2.divisjon sammen med et par av bydelslagene, som f.eks Fredrikstad og Odd gjorde i mange år.. Sjansen er nok ganske stor for at mange av oss aldri hadde blitt Brann-supportere uten at det lå en sportslig medgang i bunn.

benny

Quote from: "hocey"Jeg tror vi kunne klart mellom 25000 og 30000 i morgen. Den slags undersøkelse tror jeg en skal ta med en solid klype salt av det kraftige slaget. Mange som sikkert sier, hmmm ja jeg kunne kanskje tenkt å gått på stadion, men som ikke ville gjort det. Vi er en by på 250 tusen. Potensiallet tror jeg ligger mellom 20 og 30 i gode sesonger, men tror Brann gjør rett i å lage en stadion med ca 22 tusen. Ingenting er tristere enn halvtomme stadioner og på torsdag fikk vi tildels merke akkurat da når det kun var 13000 på kamp.


Vi er en by på 250 000 ja men vi har også veldig mange supportere i resten av Hordaland. Bare med å ta med de nærmeste kommunene som Fjell, Askøy, OS passerer vi 300 000. Om vi tar med forventet vekst i befolkningen vil bare Bergen ha omtrent 290 000 innbyggere i 2025 i følge SSB. Potensialet er der til en stadion på 30000 en gang i fremtiden dersom fotballinteressen fortsetter som i dag, men foreløpig synes også jeg 22 000 er akkurat passe så får vi se ved et eventuelt fremtidig EM om det er smartest å bygge ut midlertidig eller permanent til 30 tusen.

Green shirt mush

Hvor var alle de nyfrelste på torsdag?
i!
ACAB

hocey

Det jeg tror enkelte her inne reagerer på er den litt påtatte interessen en har sett i aviser og medier i det siste, spesielt i hentydning til Viking kampen. Klart alle har lyst å gå på denne kampen og det er ingenting rart med det. Var selv på Rolling Stones konsert selv om interessen om det bandet ikke er spesielt stor. Men poenget er reaksjonene på enkelte som ikke fikk takk i billetter til morgendagens kamp. Er en lidenskapelig Brann fans som mange som ikke fikk billett til kampen ga utrykk for at de var er det ytterst, ytterst få som ikke har råd til et partour kort. Jeg er selvfølgelig klar over at de absolutt finnes og  de synes jeg selvfølgelig det er trist at de ikke får opplevd morgendagen, men for de som ikke har giddet eller prioritert det å få seg et sesongkort er det ris til egen bak. Og som nevnt mange mange ganger, hvor var denne Brann interessen på torsdag som tydligvis herjer i Bergen for tiden? Her har en mulighet til å se Brann spille mot et absolutt topp lag i Europa (for første gang siden 1997) og så klarer Bergen bare å levere 12000 tilskuere. Pinlig i forhold til Brannfeberen som tydligvis herjer når RBK stiller med fullstappet stadion mot Valencia etter 1 4 mot LSK.
tenhus kan lett bryte sammen når de er dårlig bygget

grei

Quote from: "Green shirt mush"Hvor var alle de nyfrelste på torsdag?

"Hvor var alle de gamle" er vel et mer interssant spørsmål. At nyfrelste ikke er så interessert i europa-cup (selv om det faktisk så ut til å være mye nytt på tribunene) er mindre overraskende enn at bare halvparten av partoutkortholderne gidder å løse inn billetten.

Quote from: "hocey"Og som nevnt mange mange ganger, hvor var denne Brann interessen på torsdag som tydligvis herjer i Bergen for tiden? Her har en mulighet til å se Brann spille mot et absolutt topp lag i Europa (for første gang siden 1997) og så klarer Bergen bare å levere 12000 tilskuere. Pinlig i forhold til Brannfeberen som tydligvis herjer når RBK stiller med fullstappet stadion mot Valencia etter 1 4 mot LSK.

Som du er inne på er folk opptatt av å få med seg store begivenheter, kampen på torsdag ble ikke oppfattet som en sådan. Det var altså en UEFA-cupkamp og ikke en seriekamp. Serien har vi hatt sjansen til (og klart) å vinne for første gang på nesten et halvt århundre. E-cupen deltar vi jevnlig uten sjanse til å oppnå annet enn hederlige resultater tidlig i turneringen. Selvfølgelig oppfatter folk serien som en større begivenhet. Med mindre vi møter et virkelig storlag, og her hjemme går faktisk ikke Hamburg under den betegnelsen uansett hvor mange titler de har og hvor gode de egentlig er. UEFA-cupen har rett og slett ikke så voldsom status hos folk flest, og jeg tror ikke statusen er så høy blant "super-supporterne" som vi liker å tro heller. Spør kompisene dine om de kan gjengi resultatet mellom Viking og Stabæk på mandag og de klarer det nok fint. Spør de om resultatet mellom Basel og Rennes på torsdag og jeg tipper du vil få færre rette svar.

Et møte med Hamburg er kanskje veldig stort for deg, men for byen som sådan er dette en forsvinnende liten begivenhet i forhold til det å ta seriegullet for første gang på 44 år. Det er også en marginal begivenhet i forhold til å delta i Champions League som på alle måter er en mye større turnering enn UEFA.

dudo

Quote from: "hocey"men for de som ikke har giddet eller prioritert det å få seg et sesongkort er det ris til egen bak.


Amen!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

monzilla


RC

Quote from: "dudo"
Quote from: "hocey"men for de som ikke har giddet eller prioritert det å få seg et sesongkort er det ris til egen bak.


Amen!


Jaha, ikke minst når bare 50% av disse er "ekte" og går på hver hjemmekamp (les Hamburg).

monzilla

Jeg for min del forstår ikke hvorfor enkelte har et sterkt behov for å definere andre som mindre supportere enn de selv. Ser ikke hvorfor folk skal bry seg egentlig. Er ikke alle som er så interessert i brann at de gidder å reise land og strand for å se de. Er de derfor mindre verdt som supportere?

Stoffi

Quote from: "dudo"
Quote from: "hocey"men for de som ikke har giddet eller prioritert det å få seg et sesongkort er det ris til egen bak.


Amen!



Ble ikke partoutkortsalget stoppet fordi pågangen var for stor?

Da faller ris til egen bak-argumentet litt i fisk.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

grei

Quote from: "monzilla"Jeg for min del forstår ikke hvorfor enkelte har et sterkt behov for å definere andre som mindre supportere enn de selv. Ser ikke hvorfor folk skal bry seg egentlig. Er ikke alle som er så interessert i brann at de gidder å reise land og strand for å se de. Er de derfor mindre verdt som supportere?

Sant nok. Det virker som mange har et nærmest sykelig behov for å fremstå som "bedre" og "riktigere" supportere enn andre.

KEO

Quote from: "monzilla"Jeg for min del forstår ikke hvorfor enkelte har et sterkt behov for å definere andre som mindre supportere enn de selv. Ser ikke hvorfor folk skal bry seg egentlig. Er ikke alle som er så interessert i brann at de gidder å reise land og strand for å se de. Er de derfor mindre verdt som supportere?


Det er ikke snakk om å si at noen er mer/mindre supportere enn andre.
Men når folk går ut å griner i media for at de ikke får bilett til Brann kamper og sier at Brann er det som betyr så inderlig mye for dem så har jeg desverre ikke sympati for det. Folk som har ett så brennende hjerte for skaffer seg bilett gjennom partoukort. Og ikke kom med at det ikke er alle som har råd til å kjøpe seg det før sesongen. Dette handler om prioritering, og vist du ikke setter Brann på prioriterings listen din så bør du F ikke sutre for at du ikke får se kamp.
Nu kør vi!

RC

Quote from: "KEO"
Quote from: "monzilla"Jeg for min del forstår ikke hvorfor enkelte har et sterkt behov for å definere andre som mindre supportere enn de selv. Ser ikke hvorfor folk skal bry seg egentlig. Er ikke alle som er så interessert i brann at de gidder å reise land og strand for å se de. Er de derfor mindre verdt som supportere?


Det er ikke snakk om å si at noen er mer/mindre supportere enn andre.
Men når folk går ut å griner i media for at de ikke får bilett til Brann kamper og sier at Brann er det som betyr så inderlig mye for dem så har jeg desverre ikke sympati for det. Folk som har ett så brennende hjerte for skaffer seg bilett gjennom partoukort. Og ikke kom med at det ikke er alle som har råd til å kjøpe seg det før sesongen. Dette handler om prioritering, og vist du ikke setter Brann på prioriterings listen din så bør du F ikke sutre for at du ikke får se kamp.


Det er nettopp DET som er feil!
For det var ikke mye riktig prioritering av de som har sesongkort på torsdag.
Noen kan kjøpe det, andre ikke.
Men vi bor jo i Norge. Den som har mest penger og eier mest, er best uansett. Ellers prioriterer mann HELT feile ting.

krøvel vellevold

Quote from: "Ricky"
Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Ricky"Faktisk er vi vel nesten alle medgangssupportere, i den forstand at vi er supportere av Brann som ligger i Tippeligaen, og ikke bryr oss noe særlig om det lokale drittalaget i 5.divisjon som vi antageligvis sokner til. Vi har latt oss tiltrekke av de store happenings, vi også.
.



Men det råder vel liten tvil om at Brann er byens ansikt utad nettopp i den kraft at de spiller i Tippeligaen. Ville du i din tid blitt Brann-patriot dersom de ikke var størst og best i byen? Gjerne rotet litt rundt i 2.divisjon sammen med et par av bydelslagene, som f.eks Fredrikstad og Odd gjorde i mange år.. Sjansen er nok ganske stor for at mange av oss aldri hadde blitt Brann-supportere uten at det lå en sportslig medgang i bunn.


Da hadde jo Brann heller ikke vært byens fotballansikt utad. Jeg holder med Brann fordi det er hele Bergens lag. Derfor er jeg veldig opptatt av at vi skal beholde Brann som soleklar nr. 1 i byen. Bergen må stå samlet om ett lag. Ville være forferdelig å "hate halve byen" fordi de hadde feil favorittlag.
Legg ned hele klubben!

dudo

Quote from: "Stoffi"
Quote from: "dudo"
Quote from: "hocey"men for de som ikke har giddet eller prioritert det å få seg et sesongkort er det ris til egen bak.


Amen!



Ble ikke partoutkortsalget stoppet fordi pågangen var for stor?

Da faller ris til egen bak-argumentet litt i fisk.


Det er riktig at partoutkortet (for nye partoutkort) ble stoppet etter ett døgn, men jeg vil like forbannet påstå at 24 timer er mer enn nok tid å somle på. Det er ingen "super-supportere" som ville ha partoutkort som ikke har fått det. Ellers mener jeg å huske at salget på bataljonsfeltet var åpent en god del lenger enn ett døgn?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Baronen

Fatter ikke all denne kritikken mot disse grusomme medgangssupporterne.  At nesten hele byen vil ta del i feiringen av Branns seriegull, er det som gjør Bergen spesiell.  

Brann engasjerer langt flere enn de som går på stadion hver eneste kamp, og godt er det!

tormi

Medgangssupportere eller ei?

13000 tilskuere mot Hamburg viser vel at Bergen generelt er en oppskrytt supporterby.

Jeg ønsker ikke å "disse" bataljonen heller, men litt trist å høre at 500 tyskere nedsauset i tysk bayer klarer å overdøve resten av stadda på en dag som dette?

Men folk må skylde så mye de vil på billettpriser osv, men fakta er at et slikt tilskuertall rett og slett er skremmende - det vil også sannsynligvis medvirke til at Brann ved neste  korssvei vil selge rettighetene til tv-selskap og få kampen til å gå klokken 1700.

Nei uff. Den kampen var skuff.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Belfort

Quote from: "tormi"Medgangssupportere eller ei?

13000 tilskuere mot Hamburg viser vel at Bergen generelt er en oppskrytt supporterby.

Jeg ønsker ikke å "disse" bataljonen heller, men litt trist å høre at 500 tyskere nedsauset i tysk bayer klarer å overdøve resten av stadda på en dag som dette?

Men folk må skylde så mye de vil på billettpriser osv, men fakta er at et slikt tilskuertall rett og slett er skremmende - det vil også sannsynligvis medvirke til at Brann ved neste  korssvei vil selge rettighetene til tv-selskap og få kampen til å gå klokken 1700.

Nei uff. Den kampen var skuff.


Man kan vri og vende på hvorfor det ikke kom flere enn 12000 mot Hamburg,uansett er det en skam for en såkalt fotballby som Bergen.

DJ_ADG

i en kamp som mot Hamburg kan man virkelig se te bilett priser.

300kr, husker for et par uker siden at Dahl var ute i BT å sa at UEFA cupen var en bonus og de skulle ha samme bilettnivå som i serien. Når så få bruke 300kr på et stor lag fra Tyskland, kor mange kommer mot Dinamo Zagreb?
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Ingo

Helt enig med rickys innlegg ang. såkalte medgangssupportere, det er  meget positivt at brann appelerer så mye i bergen/hordaland.
Når det gjelder Hamburg kampen var det mange med partourkort (ekte supportere!) som ikke stilte.
At enkelte mener at en dag med åpen salg  er god tid og ordne partourkort for stå for deres regning.

olebrann3

Må også tenke at kampen mot hamburg ikke gikk ann å kjøpe billett til før på mandag, i tillegg sikkert mange som tenkte at den kom til å bli utsolgt og ikke gadd kø. Dette fordi de bare har sett alle køene de forrige gangene det var solgt billetter. I tillegg er de for dyr.

Brann skulle lagt ut disse billettene forrige uke samtidig som viking kampen og sakt til alle som ikke fikk billett til Viking at de kunne få kjøpe til Hamburg kampen og da i tillegg solgt billetter til 200kr maks

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

monzilla

Quote from: "DJ_ADG"i en kamp som mot Hamburg kan man virkelig se te bilett priser.

300kr, husker for et par uker siden at Dahl var ute i BT å sa at UEFA cupen var en bonus og de skulle ha samme bilettnivå som i serien. Når så få bruke 300kr på et stor lag fra Tyskland, kor mange kommer mot Dinamo Zagreb?


No må man slutte å lete etter unnskyldninger. Ser man det etterspørselen man har etter billetter, spesielt mot de siste kampene, så sier denne kampen enkelt og greit at det er in å støtte Brann. Vi lever på en hype, folk må snart se dette, og slutte og skylde på alt annet.

kabelmann

Quote from: "grei"At nyfrelste ikke er så interessert i europa-cup (selv om det faktisk så ut til å være mye nytt på tribunene) er mindre overraskende enn at bare halvparten av partoutkortholderne gidder å løse inn billetten.

Nå skal ikke jeg snakke for andre enn meg selv, men det er muligens ikke helt utenkelig at andre sesongkortinnehavere har vært i samme situasjon som meg.

Jeg leste ikke så veldig nøye brevet til Brann, men var relativt sikker på at fristen for å kjøpe billetter var mandag. Når jeg da på mandag skulle finne frem referansenummeret så ser jeg at fristen var søndag (i og for seg litt merkelig å sette frist til en søndag, men det er en helt annen sak). Så da endte det med at jeg måtte kjøpe vanlige billett istedenfor. Samme plassen som jeg vanligvis har, men femti spenn dyrere.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Super Hasund

Det e veldig sjeldent at det blir fulle hus i uefa cupen. Uansett lag. Uefa cupen vil alltid spille annen fiolin sammenlignet med champions league. Folk driter i uefa cupen. Den cupen mistet sjarmen for lenge siden.
Det klinger lissom isje. Hadde det vert champions league derimot så hadde det vert utsolgt mot hamburger.

Har veldig mye å si faktisk. Prisen på billettene gjor isje det bedre.
La Folket Synge

*Feltz*

Nightfox

eventuelt at noen kan innse at det var vel så mange trofaste som medgangssupportere som kuttet kampen? MEG for eksempel!?!?!

Herlighet!!! Folk har jobber, folk må prioritere. En normalt ansatt har fem jobbdager i uken, åtte timer dagen. Torsdag er VELDIG ofte en slik dag. Helg er noe annet. Helg er vanlig å jobbe "annenhver" på. Søndag SPESIELT. Hardcore fotballsupportere er veldig obs på dette med mandagen også. Torsdag er derimot noe helt annet.

UEFA cupen er ikke så jævla interessant som folk tror, i alle fall ikke når Brann skrur opp prisene til 350 kroner. Kampen ville vært fullsatt med billettpris på 200. Jeg gidder ikke betale 350 kroner for å se en kamp på AKKURATT samme sete som jeg benytter mye billigere i serien. Kall meg gjerne kresen, men folk som meg har reisebudsjett, og det er mange andre som også har prioriteringer i livet. UEFA cup og tidlige NM-runder er ikke blandt dem, og jeg forstår det utmerket godt. Men folk lever i en trangsynt verden.

Super Hasund

Quote from: "Nightfox"eventuelt at noen kan innse at det var vel så mange trofaste som medgangssupportere som kuttet kampen? MEG for eksempel!?!?!

Herlighet!!! Folk har jobber, folk må prioritere. En normalt ansatt har fem jobbdager i uken, åtte timer dagen. Torsdag er VELDIG ofte en slik dag. Helg er noe annet. Helg er vanlig å jobbe "annenhver" på. Søndag SPESIELT. Hardcore fotballsupportere er veldig obs på dette med mandagen også. Torsdag er derimot noe helt annet.

UEFA cupen er ikke så jævla interessant som folk tror, i alle fall ikke når Brann skrur opp prisene til 350 kroner. Kampen ville vært fullsatt med billettpris på 200. Jeg gidder ikke betale 350 kroner for å se en kamp på AKKURATT samme sete som jeg benytter mye billigere i serien. Kall meg gjerne kresen, men folk som meg har reisebudsjett, og det er mange andre som også har prioriteringer i livet. UEFA cup og tidlige NM-runder er ikke blandt dem, og jeg forstår det utmerket godt. Men folk lever i en trangsynt verden.

Ser at du nettop hadde innlegg nr 666. FREAKY!!

Eg for min del synes uefa cupen e djevelsk gøy. Gleder meg som en unge te bortekampen mot sveits
La Folket Synge

*Feltz*

Klaus_Brann

Quote from: "dudo"
Ellers mener jeg å huske at salget på bataljonsfeltet var åpent en god del lenger enn ett døgn?


Det stemmer nok..Det tok en liten stund før jeg fikk somlet meg til et p-kort, og da var det fortsatt ikke utsolgt..
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

gitarbroiler

UEFA cupen er ikke så veldig spennende. Her er noen tall som beviser det:

Everton - Larissa

Tilskuere 33 777  
Kapasitet 40 600
Prosent 83% oppfylt

Tottenham - Getafe

Tilskuere 26240
Kapasitet 36240
Prosent 72% oppfylt

Så kan man selvsagt si at ingen av disse lagene ligger i toppen, eller er seriemester i sitt land, men dette er engelske klubber som stort sett alltid har nesten 100% fullsatte stadion i hjemlig liga. I tillegg er det ingen av de som har deltat i CL noen gang, slik at UEFA er den "største" turneringen de har deltatt i.

La oss da se på lag som har deltatt i CL, og som har suksess i hjemlige liga:

Villareal (2 plass i Spania) - Fiorentina (3.plass i Italia)
Tilskuere 15 000
Kapasitet 26 000
57% oppfylt

Her er man faktisk nesten nede på halvparten av stadion sin kapasitet, selv med suksess i hjemlig liga.

Om vi ser på disse tre kampene, og lager et snitt, så gir de et snitt på ca 71% oppfylte stadioner. Dette er alle lag med høy status, godt "merkenavn" og med trofaste supportere fra både innland og utland.

Sett i sammenhengen her, så er det faktisk STERKT av Brann å mønstre ca 78% oppfylt kapasitet. Håper det blir slutt på klagingen over "medgangssupportere" og at UEFA er så forbanna attraktiv.

Vestkanten

Quote from: "gitarbroiler"UEFA cupen er ikke så veldig spennende. Her er noen tall som beviser det:

Everton - Larissa

Tilskuere 33 777  
Kapasitet 40 600
Prosent 83% oppfylt

Tottenham - Getafe

Tilskuere 26240
Kapasitet 36240
Prosent 72% oppfylt

Så kan man selvsagt si at ingen av disse lagene ligger i toppen, eller er seriemester i sitt land, men dette er engelske klubber som stort sett alltid har nesten 100% fullsatte stadion i hjemlig liga. I tillegg er det ingen av de som har deltat i CL noen gang, slik at UEFA er den "største" turneringen de har deltatt i.

La oss da se på lag som har deltatt i CL, og som har suksess i hjemlige liga:

Villareal (2 plass i Spania) - Fiorentina (3.plass i Italia)
Tilskuere 15 000
Kapasitet 26 000
57% oppfylt

Her er man faktisk nesten nede på halvparten av stadion sin kapasitet, selv med suksess i hjemlig liga.

Om vi ser på disse tre kampene, og lager et snitt, så gir de et snitt på ca 71% oppfylte stadioner. Dette er alle lag med høy status, godt "merkenavn" og med trofaste supportere fra både innland og utland.

Sett i sammenhengen her, så er det faktisk STERKT av Brann å mønstre ca 78% oppfylt kapasitet. Håper det blir slutt på klagingen over "medgangssupportere" og at UEFA er så forbanna attraktiv.


Greit nok at mange europeiske lag ikke synes det er så spennende, men vi er ikke et topp europeisk lag, ennå. HSV-Brann er en sjeldenhet av de store, men blir betraktet som en toppkamp kun av 13000 personer,samt de som hadde tatt turen, men dessverre ble forhindret.
%vis oversikt på hvem som kom nærmest fullsatt stadion er egentlig uvesentlig. Brann er i en byggeperiode og din%vise statistikk hadde vært mye lavere dersom Brann stadion faktisk hadde hatt 22000 seter. Så dette blir jo bare tilfeldig.
Har sagt det før og sier det igjen, 44 år siden forrige seriegull, tre dager senere kommer det 13000 tilskuere, uansett motstander så er det ikke akseptabelt ifht slik vi ønsker å fremstå som "fotballgal" by.
Selvfølgelig trekker det ned at billettprisen er satt til 350,- og at billettluka fortsatt viser seg totalt udugelig. Begge disse to tingene er en skandale, men "alle" lever ikke under fattiggrensen i Bergen, og det var fullt mulig å skaffe seg billetter på andre måter enn billettluka.
Begynner å tro at 20 000 tilskuere skulle holde i massevis på nye Brann Stadion.
Heia Brann!

gitarbroiler

Dersom du ser på antall kamper i år som har vært totalt utsolgt, så er jeg ganske sikker på at Brann skal klare å fylle 22000 seter 3-5 kamper i året. UEFA er dessverre ikke en slik turnering, og i høyeste grad ikke Royal League :)

Med kapasitet på 22 000 vil Brann Stadion ha stort sett 18-19 000 tilskuere, og snittet vil helt sikkert ligge her også. Kanskje en eller 2 kamper vil den fylles opp til 25 000 om de bygger det.

Uansett blir det i mine øyne totalt feil å kritisere byens befolkning for å ikke "kjenne sin besøkelsestid" når faktisk en stor del av de faste stadion gjengerne ikke er tilstede heller. Som flere andre har påpekt, var dette på en torsdag inneklemt blandt intet mindre enn 3 "gullfester", i tillegg til høyere billettpris.

Vestkanten

Quote from: "gitarbroiler"Dersom du ser på antall kamper i år som har vært totalt utsolgt, så er jeg ganske sikker på at Brann skal klare å fylle 22000 seter 3-5 kamper i året. UEFA er dessverre ikke en slik turnering, og i høyeste grad ikke Royal League :)

Med kapasitet på 22 000 vil Brann Stadion ha stort sett 18-19 000 tilskuere, og snittet vil helt sikkert ligge her også. Kanskje en eller 2 kamper vil den fylles opp til 25 000 om de bygger det.

Uansett blir det i mine øyne totalt feil å kritisere byens befolkning for å ikke "kjenne sin besøkelsestid" når faktisk en stor del av de faste stadion gjengerne ikke er tilstede heller. Som flere andre har påpekt, var dette på en torsdag inneklemt blandt intet mindre enn 3 "gullfester", i tillegg til høyere billettpris.


Jeg også håper vi får et snitt på 20 000 og med en stadion på 22 000, så er det bra. Men det må være lov å kritisere "Brann befolkningen" for det som etter min mening er et dårlig oppmøte. Dette til tross for torsdagskamp, høye bill.priser, og mange gullfester. Mandagsfestingen var en spontan reaksjon fra tilhengerne og ikke noe offentlig feiring. Kampen mot HSV var en glimrende mulighet til å lage en høylytt stemning på fullsatte tribuner for å vise at Gull i Bergen er unikt.
Heia Brann!

Lurkin

Quote from: "hocey", men for de som ikke har giddet eller prioritert det å få seg et sesongkort er det ris til egen bak.


Det er jo det som er problemet. Det er ikke nok sesongkort til alle. Jeg har hatt sesongkort siden jeg var 12-13 (er 20 nå), og har vært "frelst" siden pappa tok meg med på 1-2 tapet mot Hødd for en god del år siden. Jeg droppet derimot sesongkortet i år pga militærtjeneste, og nå har jeg plutselig falt ut av gamet. Jeg får ingen tilbud om fornyelse, og stiller likt i racet om sesonkort 2008 sammen med 30 000 andre som vil ha de 1000 (?) kortene som ligges ut?

Men det skal sies, hadde Brann endt på 4. plass i år så hadde jeg fått sesongkort lett som bare det.
Berømte Brann fra Bergen

Nixon

Quote from: "Lurkin"Jeg får ingen tilbud om fornyelse, og stiller likt i racet om sesonkort 2008 sammen med 30 000 andre som vil ha de 1000 (?) kortene som ligges ut?


Ikke nødvendigvis. Jeg vet ikke hvordan Bataljonen skal ordne partoutkortsalget sitt. Men de har fått hele nedre felt Z til disposisjon neste år og jeg håper de tar hensyn til gamle medlemmer først. Så hvis du allerede er medlem kan du (forhåpentligvis) få en god plass neste år.
Rød makt på Hansa

Falkman

Quote from: "grei"
Quote from: "Green shirt mush"Hvor var alle de nyfrelste på torsdag?

"Hvor var alle de gamle" er vel et mer interssant spørsmål. At nyfrelste ikke er så interessert i europa-cup (selv om det faktisk så ut til å være mye nytt på tribunene) er mindre overraskende enn at bare halvparten av partoutkortholderne gidder å løse inn billetten.

Quote from: "hocey"Og som nevnt mange mange ganger, hvor var denne Brann interessen på torsdag som tydligvis herjer i Bergen for tiden? Her har en mulighet til å se Brann spille mot et absolutt topp lag i Europa (for første gang siden 1997) og så klarer Bergen bare å levere 12000 tilskuere. Pinlig i forhold til Brannfeberen som tydligvis herjer når RBK stiller med fullstappet stadion mot Valencia etter 1 4 mot LSK.

Som du er inne på er folk opptatt av å få med seg store begivenheter, kampen på torsdag ble ikke oppfattet som en sådan. Det var altså en UEFA-cupkamp og ikke en seriekamp. Serien har vi hatt sjansen til (og klart) å vinne for første gang på nesten et halvt århundre. E-cupen deltar vi jevnlig uten sjanse til å oppnå annet enn hederlige resultater tidlig i turneringen. Selvfølgelig oppfatter folk serien som en større begivenhet. Med mindre vi møter et virkelig storlag, og her hjemme går faktisk ikke Hamburg under den betegnelsen uansett hvor mange titler de har og hvor gode de egentlig er. UEFA-cupen har rett og slett ikke så voldsom status hos folk flest, og jeg tror ikke statusen er så høy blant "super-supporterne" som vi liker å tro heller. Spør kompisene dine om de kan gjengi resultatet mellom Viking og Stabæk på mandag og de klarer det nok fint. Spør de om resultatet mellom Basel og Rennes på torsdag og jeg tipper du vil få færre rette svar.

Et møte med Hamburg er kanskje veldig stort for deg, men for byen som sådan er dette en forsvinnende liten begivenhet i forhold til det å ta seriegullet for første gang på 44 år. Det er også en marginal begivenhet i forhold til å delta i Champions League som på alle måter er en mye større turnering enn UEFA.


Champions League er mye mer glamorøs, og prestisjefyllt, det  er det ingen tvil om.. men jeg tør påstå at Hamburg for øyeblikket holder CL-klasse, noe den gjeldende tabellen i Tyskland også indikerer. Jeg går selvsagt ikke på Stadion på grunn av motstanderne, men for meg blir dette likevel en pekepinn på hvem som er genuint fotballinteressert, og hvem som ikke er det.

Go Up