• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann - Hamburger SV

Started by Ricky, October 09, 2007, 21:50:29 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Kruxleiven

Quote from: "HansaInferno"Vi kommer alltid til å bli sunget ut når vi sliter i motgang med mindre vi legger om til stilen Kanaris har. Enten godtar vi det ellers får dere fortsette å klage her på forumet, slik er stilen til Brann, lev med det..


Trodde vi hadde godtatt det for lengst. Så folk begynner liksom å bli usikker nå? Jeg tror ikke vi har det inne i oss til å støtte laget når de ligger under mot lag som AaFK og ODD, men mot et lag som i går som ga oss så mye motstand på banen og tribunen burde det være fullt mulig. Gjerne etter modell fra hva andre sier her. Altså en fyr med megafon med ryggen mot banen. Det blir ikke spontan synging av glede av det, men det går an å synge for laget fordi man føler seg deppa og mister litt troen også.

Jeg forundres for øvrig av at så mange mener å spille typisk Brannfotball med to spisser er løsningen på alt. Da vil vi jo bare være maksimalt forutsigbare i hver eneste kamp. Lange baller mot Helstad i bakrom hjelper i hver kamp, eller...

jako

Quote from: "brutalis"Strengt tatt: Rbk gjorde enn betraktlig bedre jobb mot Schalke enn det Brann gjorde mot Hamburg.. Schalke spilte defintivt også enn bedre kamp.. Synes du bør se over kampen igjen, og telle antall passningsfeil.. Det florerte jo.. Brann var aldri farlig, og ble rundspilt av et Hamburg som ikke var spesielt imponerende.. At Brann kan betraktlig bedre vet alle.. Om de evner å levere det, er jeg betraktlig mer usikker på...


Hvordan kan du si noe sånt? Rosenborg var jo ikke i nærheten, og tapte full fortjent mot et vesentlig bedre fotballag. Så kampen ringside på Lerkendal og Schalke burde vunnet med mer. Den eneste sjansen Rosenborg hadde var det Schalke som skapte for dem. Tyske lag spiller en fotball som står veldig dårlig til den norske. Spillestilen er relativ lik, men tyskerne har som regel langt bedre ferdigheter med ball. Og som også er årsaken til at de vinner relativt greit i de to kampene. Er temmelig sikker på at Hamburg ville gitt Rosenborg langt større problemer enn Valencia som ikke evnet å være gjennombruddshissige. Har faktsik aldri sett et mer tafatt lag på Lerkendal.

Egentlig fortjener du ikke et seriøst svar når du skriver slike tanketomme innlegg.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

krøvel vellevold

Syns HSV-fansens sanger er litt oppskrytt her ja... Det var Kanaris om igjen. "å-å-å-å-å-å-å", "Chalala", "allez" eller "olé-olé-olé".

Jeg ropte til noen tyskere som sang olé-olé-sanger på bussen: "Do you have texts on your songs? You have stolen all your songs from Lillestrøm ess kei!".

Altså: Nesten hele Norge og nesten hele Europa synger faen meg akkurat de samme sangene. Og akkurat de samme tekstene. Dvs., de har jo nesten ikke tekst. Fatter ikke hva som er så gjevt med å synge "å-å-å-å-å-", når så og si alle andre i hele Europa også gjør det. Helt like sanger, helt like "tekster" og ingen referanse til hvilken klubb de holder med. Hvor faen du kommer, så synges det "å-å-å-å-å-å" både på hjemmetribunen og på bortetribunen. Hva i helvete er vitsen?

Jeg er glad vi har vår egen stil, nå som hele resten av supporter-Norge er blitt prikk like hverandre. til og med Klanen har jo delvis hevet seg på denne mongo-bølgen nå. Da er jeg glad vi og England/Skottland (klubbnivå) holder oss med vår egen stil der det synges sanger med tekst og med relevans til laget vi holder med.

Vil til slutt ta med et sitat fra Aftenpostens fotballkommentator Bertil Walderhaug. Det var skrevet i en kommentar som stod på trykk for et par dager siden:

"* Den glødende entusiasmen rundt klubben er omsider blitt koblet med økonomisk ryggrad, takket være risikovillige investorer. Brann stadion er en heksegryte, det nærmeste norsk fotball kommer engelsk stemning. Fansen skaper trøkk selv når resultatene uteblir."
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: "krøvel vellevold"Fansen skaper trøkk selv når resultatene uteblir.


Det viser vel at han ikke har peiling...
Rød makt på Hansa

Charmless Man

Denne Bertil Valderhaug har definitivt ikke peiling.

Stemningen på stadion kan være Norges beste, men den kan være bortimot Norges dårligste også. Og det gjelder ikke bare når vi spiller elendig og ligger under. I begge årets kamper mot Lillestrøm har vi ledet 3-0, et mål imot, så har vi blitt rimelig stille.

Problemet er at vi bare har sanger som funker i medgang, eller når vi er på vei "opp", f.eks. når vi jager en utligning. Vi bør ha noen sanger vi stolt kan synge når det butter litt imot, ikke fordi vi heier på oss selv, men fordi vi skal ikke bli sunget ut av rabiate trommende Ultras fra Romerike, Trondheim og Hamburg.
Ladish on the Foot

krøvel vellevold

Ja, nå var det det om at vi er de som ligner mest på engelsk stemning i Norge, som var hovedpoenget mitt her. DER har han i hvert fall fått med seg noe vesentlig. Mens hele forbanna Norge kjører EN stil (den kontinentale trommelomallezforzachalala-stilen), kjører vi en annen - den engelske stilen.
Legg ned hele klubben!

Chris*

en som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!

krøvel vellevold

Torsdagens UEFA-cup-tilskuertall rangert etter %-vis oppslutning i forhold til snittet i serien: (Seriesnittet i parantes).

Røde Stjerne - Bayern München --- 38000 (5200) --- 730,8%
Everton - Larissa ---------------------38777 (36080) -- 107,5%
Villarreal - Fiorentina ---------------- 18000 (18667) -- 96,4%
Zenit - AZ ----------------------------- 19000 (20620) -- 92,1%
Lokomotiv Moskva - Atletico Madrid- 13111 (14364) -- 91,3%
Brann - HSV -------------------------- 13029 (17175) -- 75,9%
Tottenham - Getafe ------------------ 26240 (35866) -- 73,2%
Panathinaikos - Aberdeen ------------ 8154 (11739) -- 69,5%
Elfsborg - AEK ------------------------- 8342 (12161) -- 68,6%
Bayer Leverkusen - Toulouse ------- 15276 (22375) -- 68,3%
Anderlecht - Hapoel Tel Aviv -------- 15000 (24773) -- 60,5%
Sparta Praha - Zürich ----------------- 6070 (10900) -- 55,7%
Helsingborg - Panionios --------------- 6451 (12009) -- 53,7%
Bolton - Sporting Braga -------------- 10848 (21574) -- 50,3%
Basel - Rennes ------------------------ 11407 (23543) -- 48,5%
Bordeaux - Galatasaray -------------- 10883 (27961) -- 38,9%

På denne listen kommer ikke Brann så verst ut. Men det er et par poeng som må tillegges: De fleste av lagene bak oss på listen møtte klubber som er på deres eget nivå eller lavere. Dvs. at de møter vel så interessante lag i sin egen serie. Brann møtte et lag som er mye mer interessant enn de vi møter i serien. Dessuten ville Branns snitt antagelig vært en del høyere om kapasiteten hadde vært det. Da ville %-andelen på HVS-kampen vært lavere. Dessuten er Brann det eneste av disse som tok gull for første gang på 44 år, tre dager før.

At Røde Stjerne skiller seg såpass ut her, tror jeg kan forklares med at Serbia er et land som har vært gjennom borgerkrig (Jugoslavia) og at det derfor er en sterk nasjonalfølelse. Det blir på en måte viktigere at Serbia hevder seg internasjonalt enn å være best i eget land. Skal heller ikke se bort i fra at RS trekker en del fans (gjerne andre lags fans også) fra hele landet når de representerer Serbia i Europa - og ikke bare seg selv i Serbia. Det er nemlig ikke noe nytt at lagene fra Balkan har veldig mye høyere tilskuertall i e-cup enn i serien.
Legg ned hele klubben!

grei

Den listen der bekrefter vel greit at oppmøtet ikke var så "skandaløst" og "skammelig" som diverse historieløse sytepaver uten evne til å se sammenhenger og nyanser skal ha det til. Interessen er rett og slett jevnt over lavere for UEFA (på dette stadiet) enn for den hjemlige serien.

Det svake for vår del ligger ikke i tilskuertallet isolert sett, men altså i det at vi hadde tatt gull tre dager før kampen samt at dette er en av få hjemmekamper i år alle som ville hadde muligheten til å få seg billett.

Quote from: "krøvel vellevold"Brann møtte et lag som er mye mer interessant enn de vi møter i serien.

Tja. Du synes kanskje det, og med forsøksvis objektive fotballøyne kan man sikkert si det, men fotballsupportere er nå engang verken objektive eller rasjonelle. Jeg syns ikke Hamburg er noe særlig mer interessant lag enn de norske, og det gjør tydeligvis heller ikke de fleste andre. Tross kvaliteten har tysk fotball (med unntak av Bayern München) et bakgårdsstempel her i landet. Det er ingen glamour eller stjerneklang over det, folk har ikke hatt noe særlig forhold til tysk klubbfotball siden dagene Rune Bratseth og Jørn Andersen spilte der. Fotball er følelser og ikke fornuft. HSV har derfor ikke så mye høyere status enn bortelagene lengre ned på listen, og de har markant lavere status enn flere av bortelagene "over oss".

Dessuten handler jo interessen altså ikke bare om motstanderlaget på banen, men sammenhengen kampen spilles i, og den hjemlige serien er altså sett på som mer interessant enn tidlige UEFA-ksmper. Det synet deler nok også de fleste av de som var på kampen. Det skulle ikke forundre meg om mange av de som setter seg på sin høye hest og later som deres interesse er så fantastisk mye mer genuin enn andres ikke engang har fått med seg resultatet i kampen mellom Basel og Rennes.

Oldefar

Quote from: "Falkman"
Quote from: "Oldefar"Hadde spillerne gjort en hederlig innsats og prøvd å vinne kampen, men tapt 10-0 hadde jeg vært mer fornøyd. Det så jo ut som om de var mer interresert i alt annet enn fotball utpå banen. Null innsats. Eneste godkjente var Huseklepp og Opdal. Noe av det dårligste jeg har sett av Brann i år. 90 minutter med skandale.

Hvor var alle som gren etter å ikke ha fått billett til Viking kampen. Medgangsupportere kan holde seg hjemme. Elendig å ikke klare å fylle opp stadion.


oppmøtet va skammelig dÃ¥rlig.. innsatsen til laget mÃ¥tte og vært bedre skulle vi hatt noen sjanse.. men Ã¥ mÃ¥le prestasjonen i gÃ¥r mot det vi har gjort  i  serien  i Ã¥r, syns eg e vanskelig, til det e sammenligningsgrunnlaget for ujevnt. Hamburg e det desidert beste laget vi har spilt mot pÃ¥ denne siden av Ã¥rtusenskiftet.


Det jeg snakket om var innsatsen, og selv om vi møter et vesentlig mye bedre lag enn oss selv, er det fortsatt lov å prøve å få til et resultat, og det så jeg ikke på torsdag. At de gir alt og prøver sitt beste forbeholder jeg meg retten til å kreve når jeg har betalt såpass mye for billetten. Brann så ut som om de hadde gitt opp før kampen var startet.

krøvel vellevold

Quote from: "grei"Den listen der bekrefter vel greit at oppmøtet ikke var så "skandaløst" og "skammelig" som diverse historieløse sytepaver uten evne til å se sammenhenger og nyanser skal ha det til. Interessen er rett og slett jevnt over lavere for UEFA (på dette stadiet) enn for den hjemlige serien.

Det svake for vår del ligger ikke i tilskuertallet isolert sett, men altså i det at vi hadde tatt gull tre dager før kampen samt at dette er en av få hjemmekamper i år alle som ville hadde muligheten til å få seg billett.

Quote from: "krøvel vellevold"Brann møtte et lag som er mye mer interessant enn de vi møter i serien.

Tja. Du synes kanskje det, og med forsøksvis objektive fotballøyne kan man sikkert si det, men fotballsupportere er nå engang verken objektive eller rasjonelle. Jeg syns ikke Hamburg er noe særlig mer interessant lag enn de norske, og det gjør tydeligvis heller ikke de fleste andre. Tross kvaliteten har tysk fotball (med unntak av Bayern München) et bakgårdsstempel her i landet. Det er ingen glamour eller stjerneklang over det, folk har ikke hatt noe særlig forhold til tysk klubbfotball siden dagene Rune Bratseth og Jørn Andersen spilte der. Fotball er følelser og ikke fornuft. HSV har derfor ikke så mye høyere status enn bortelagene lengre ned på listen, og de har markant lavere status enn flere av bortelagene "over oss".

.


Vel, alle vet vel at tysk fotball er i topp europaklasse og at nr. 3 derfra selvsagt er et knallbra lag. Folk kommer ikke nødvendigvis for Ã¥ se pÃ¥ motstanderens spillere, men for Ã¥ være der for Ã¥ se om Brann skulle klare en bragd. Det er jo en grunn til at Brann - RBK er mer interessant enn Brann - Sandefjord. Og det er en grunn til at Brann -  HSV er mer interessant enn Brann - Suduva. Og ingen av disse fire lagene har spillere som vi kommer for Ã¥ beundre pÃ¥ nært hold!

Uansett er det på det rene at det selvsagt er større for oss å møte lag som Hamburg, enn det er for Villarreal og Blackburn å gjøre det. For de to siste møter like gode lag som Hamburg gjennom hele sesongen. Det gjør ikke vi.

Men skandalen er ikke 13000 mot HSV i utgangspunktet. Skandalen er at det kommer 13000 bare tre dager etter at byen står på hodet pga et seriegull tatt pga resultatet i en annen kamp, og at dette var første mulighet for de aller fleste til å kunne hylle de nybakte seriemesterne.
Legg ned hele klubben!

JanBanan

QuoteHvis du synes dette er greit og at vi ikke kan forvente mer hva faen er da vitsen med å stille i det heletatt


Vitsen e at man stiller på Brannkamp UANSETT resultat, kordan kampen utartet seg og hvilken divisjon brann spiller i. Inkompetanse har du, og det er i lojalitet!

weirus

SK BRANN BERGEN - Hasta la victoria siempre

arntf

Quote from: "jako"Har faktsik aldri sett et mer tafatt lag på Lerkendal.


http://www.youtube.com/watch?v=QGNJriFj5tQ
quot;Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"

Nixon

Quote from: "arntf"
Quote from: "jako"Har faktsik aldri sett et mer tafatt lag på Lerkendal.


http://www.youtube.com/watch?v=QGNJriFj5tQ


Slag under beltestedet!;)
Rød makt på Hansa

arntf

quot;Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"

Brannfan23

2/3 deler av stadion må være menn over 20 for da blir stemningen lik England/Skottland.. Og den derre ''Heia Brann'' ropet burde vært bannlyst! Høres ut som en heiagjeng rop fra en håndballkamp spør du meg...

skinkerytter


revert

Quote from: "Brannfan23"2/3 deler av stadion må være menn over 20 for da blir stemningen lik England/Skottland.. Og den derre ''Heia Brann'' ropet burde vært bannlyst! Høres ut som en heiagjeng rop fra en håndballkamp spør du meg...


Jeg er uenig. Mener det er bra å bruke dette ropet feks når Brann presser på har corner og frispark i god posisjon. Når det koker er det meget effektivt å bruke dette. Og når vi først snakker om engelsk/skotsk stemning så er det ikke de lange sangen, mer korte sanger / rop som dette; så jeg sier hvertfall ja til å bruke det. Men det skal ikke brukes hele tiden, men som sagt når Brann presser på. Og ikke minst får man gjerne med resten av stadion på dette.

grei

Er det flere som stundom får en "hva gjør jeg her" følelse inne på dette forumet? Folk lirer av seg så mye tåpeligheter at det nesten gjør vondt.

Red Rabitt

Quote from: "grei"Er det flere som stundom får en "hva gjør jeg her" følelse inne på dette forumet? Folk lirer av seg så mye tåpeligheter at det nesten gjør vondt.


JA!
ratulerer alle mann! Begynner å gå opp for meg no, ka vi har fått oppleve!:)Brann Seriemester i Norge!


krøvel vellevold

Quote from: "Brannfan23"


Kan ikke akkurat si jeg var imponert over stemningen til Basel. Det var en Kanari-chalala-supportergjeng, og resten av publikum var mer tafatte enn sittepublikum på Stadda.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: "Brannfan23"2/3 deler av stadion må være menn over 20 for da blir stemningen lik England/Skottland..


Så du Hooligans i går eller?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Ultra - forever

Basel fansen er så mye mye bedre.
Er så lei det pisset om at den engelske stilen er så mye bedre enn den sydlige/øst-europeiske, you name it. Uansett om man har en liten eller stor gjeng gir man alt for laget sitt i 90 min, og ikke i små perioder. (noe som ofte forekommer når man har den britiske stilen..)
Er vel ikke for ingenting at de beste fansene i verden faktisk har en annen type kultur enn den britiske.
LTRAS LIBERI

krøvel vellevold

Quote from: "Ultra - forever"Basel fansen er så mye mye bedre.
Er så lei det pisset om at den engelske stilen er så mye bedre enn den sydlige/øst-europeiske, you name it. Uansett om man har en liten eller stor gjeng gir man alt for laget sitt i 90 min, og ikke i små perioder. (noe som ofte forekommer når man har den britiske stilen..)
Er vel ikke for ingenting at de beste fansene i verden faktisk har en annen type kultur enn den britiske.


Du er altså en av de to Brann-fansene som heller vil ha capo, megafoner, tekstløse sanger prikk lik 1000 andre lags sanger, tromme, trompeter, ingen innlevelse i det som skjer på banen, osv.

Og hva var så fantastisk med Basel-fansen da? To tusen som jodler Lillestrøm-sanger, mens resten av publikum var dårligere enn sittepublikum på Stadion.
Legg ned hele klubben!

Roald

Quote from: "Ultra - forever"
Er vel ikke for ingenting at de beste fansene i verden faktisk har en annen type kultur enn den britiske.
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

Ultra - forever

Quote from: "Roald"
Quote from: "Ultra - forever"
Er vel ikke for ingenting at de beste fansene i verden faktisk har en annen type kultur enn den britiske.

Jada, jeg holder med Brann :wink:
Nei, jeg har ingen offisiell kåring, men skulle gjerne hatt det.
LINK
her er iallefall en kåring.
LTRAS LIBERI

Brannfan23

Trenger fan ikkje Ã¥ ha trommer og megafon for Ã¥ lage bedre stemning pÃ¥ staddaen. Synes det bør være 18 aldergrense pÃ¥ frydenbø tribunen sÃ¥nn at man slipper fjortissene!!  :D

Brannfan23

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Brannfan23"


Kan ikke akkurat si jeg var imponert over stemningen til Basel. Det var en Kanari-chalala-supportergjeng, og resten av publikum var mer tafatte enn sittepublikum på Stadda.


Nei den var ikkje all verden nei! Men for Ã¥ si det rett ut:  Hadde det vært 10 tusen fra Basel og fra oss pÃ¥ en stadion, sÃ¥ hadde de lett utsunget oss.Desverre!

krøvel vellevold

Quote from: "Ultra - forever"
Quote from: "Roald"
Quote from: "Ultra - forever"
Er vel ikke for ingenting at de beste fansene i verden faktisk har en annen type kultur enn den britiske.

Jada, jeg holder med Brann :wink:
Nei, jeg har ingen offisiell kåring, men skulle gjerne hatt det.


Dette er jo ikke noe annet enn en kåring av de 10 mest "fiendtlig innstilte fansene" i verden. Men bare det latterlige faktum at de har tatt med amerikansk popcorn-publikum på baseball og amerikansk fotball på listen, forteller vel det meste om seriøsiteten. Er det et publikum i verden som er slapt, ja så er det amerikansk publikum. Spesielt på baseball. Dessuten påstår vedkommende at det går 210 000 mennesker på Maracana i Rio... Kapasiteten har ikke vært på over 100 000 på mange år... Dessuten er tilskuertallene på brasiliansk fotball på nivå med Tippeligaen.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: "Brannfan23"
Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Brannfan23"


Kan ikke akkurat si jeg var imponert over stemningen til Basel. Det var en Kanari-chalala-supportergjeng, og resten av publikum var mer tafatte enn sittepublikum på Stadda.


Nei den var ikkje all verden nei! Men for Ã¥ si det rett ut:  Hadde det vært 10 tusen fra Basel og fra oss pÃ¥ en stadion, sÃ¥ hadde de lett utsunget oss.Desverre!


Ikke slik stemningen var på onsdag, nei. Den var elendig! Men slik stemningen var da de slo LFC i CL for noen år siden? Absolutt! Den stemningen var helt rå og publikum stod og hoppet og sang rundt hele banen.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Regner med en viss forskjell på stemningen på Stadion om vi hadde slått Liverpool ut av europacupen kontra Basel.


Brannfan23

Quote from: "skb!"


Stemningen på staddaen hakkje vært bedre enn på mange år på staddaen, men det betyr ikkje at vi ska bare ha det sånn...Går an å utvikle UTEN å bruke trommer og megafon! Vi har en engelsk mentalitet her i Bergen ja i FORHOLD til andre byer i Norge..Men om vi er i nærheten av Premiere League? Ikkje FAN! :)

skb!

Quote from: "Brannfan23"
Quote from: "skb!"


Stemningen på staddaen hakkje vært bedre enn på mange år på staddaen, men det betyr ikkje at vi ska bare ha det sånn...Går an å utvikle UTEN å bruke trommer og megafon! Vi har en engelsk mentalitet her i Bergen ja i FORHOLD til andre byer i Norge..Men om vi er i nærheten av Premiere League? Ikkje FAN! :)


Alt er realtivt. Brann Stadion på sitt beste kan måle seg med de fleste arenaer i England, og vel så det hvis du tar størelsen i betraktning. (Det er faktisk ikke alle lag i England som kjører engelsk stemning heller, også der er det sydlanske viruset iferd med å spre seg)

Det det stÃ¥r pÃ¥ her i byen er jo stemningen nÃ¥r det gÃ¥r litt trÃ¥tt, eller vi spiller mot kjedelige lag. NÃ¥r laget presterer pÃ¥ banen er det ingen som slÃ¥r oss i Norge.  Folk har tydeligvis dÃ¥rlig hukommelse, og har glemt de fantastiske kampene mot Lyn, RBK og Viking i høst.

Erlend

Quote from: "Brannfan23"
Quote from: "skb!"


Stemningen på staddaen hakkje vært bedre enn på mange år på staddaen, men det betyr ikkje at vi ska bare ha det sånn...Går an å utvikle UTEN å bruke trommer og megafon! Vi har en engelsk mentalitet her i Bergen ja i FORHOLD til andre byer i Norge..Men om vi er i nærheten av Premiere League? Ikkje FAN! :)

SÃ¥ er det gjerne LITT flere folk i premier league og da

Texas

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Ultra - forever"
Quote from: "Roald"
Quote from: "Ultra - forever"
Er vel ikke for ingenting at de beste fansene i verden faktisk har en annen type kultur enn den britiske.

Jada, jeg holder med Brann :wink:
Nei, jeg har ingen offisiell kåring, men skulle gjerne hatt det.
her er iallefall en kåring.


Dette er jo ikke noe annet enn en kåring av de 10 mest "fiendtlig innstilte fansene" i verden. Men bare det latterlige faktum at de har tatt med amerikansk popcorn-publikum på baseball og amerikansk fotball på listen, forteller vel det meste om seriøsiteten. Er det et publikum i verden som er slapt, ja så er det amerikansk publikum. Spesielt på baseball. Dessuten påstår vedkommende at det går 210 000 mennesker på Maracana i Rio... Kapasiteten har ikke vært på over 100 000 på mange år... Dessuten er tilskuertallene på brasiliansk fotball på nivå med Tippeligaen.


I mine øyne finnes det ikke mye supporterkultur i USA. Hverken på college eller proff nivå. Hvor mange av college supportere har hjertet sitt i det laget de støtter? ikke mange. Det blir som om man skal begynne å heie på rbk hvis man flytter til trondheim. Baseball må jo ha noen av de roligste supporterene i verden. Amerikansk fotball har litt bedre stemning, men ikke noe som kan sammenlignes med fotball. Og Basketball har kanskje den aller værste stemningen av dem alle. De eneste lydene som kommer fra supporterene er Defense (klapp klapp klapp). Og pausen er alltid like gøy for da filmer man en del gifte eller kjærestepar som da må kysse, til stor applaus fra resten av samlingen.

Northside

Får å samlenligne oss og Basel i UEFA hvor begge lagene kun hadde 10 000+ på kampen, så må jeg virkelig si at Basel knuste oss på lyd og stemning.
Nå hadde de kanskje ikke akkurat den type sang som krøvel tenner på og en haug med andre folk her inne. Men de holdt et mye høyere trøkk enn hva vi klarte mot Dinamo og Hamburger. De sang også mye mer, mens vi hadde flere minutter med stillhet mellom enkelte sanger.

At de ikke fikk med seg resten av stadion er jo også bare tull. De hadde en eller to vekselsanger som virkelig trøkket til. Etter scoringen var også resten av stadion med på en sang eller to.
Utenom vekselsang mellom BT og Hansa så hadde vel vi aldri sang på de andre tribunene? Selv ikke når vi vant over storlaget Dinamo....

Det går faktisk an å bedre stemningen uten trompeter og hele instrumentlisten Krøvel ramset opp. Men når folk skal være så jævlig redd for å ligne et sekund på LSK, dvs ha en sang som går litt fort, hoppe litt, synge i motgang, så står vi på stedet hvil.

krøvel vellevold

Quote from: "Northside"Får å samlenligne oss og Basel i UEFA hvor begge lagene kun hadde 10 000+ på kampen, så må jeg virkelig si at Basel knuste oss på lyd og stemning.
.


Spørs hva du sammenligner med. Hadde vi vært like overlegne spillemessig mot Dinamo (hvor vi til tider ble rundspilt), som det Basel var mot oss, så hadde nok stemningen vært bra med 10000 på Stadion også.

Og dette vekselsang-trøkket på Basel du skryter av... Det var kun supportergjengen som laget trøkk der. "Svaret" de fikk var jo elendig.

Det mest fantastiske er at du klarer å omtale Dinamo som et "storlag"... Fordi om du forguder fansen deres, så betyr ikke det at laget på banen er noe storlag!
Legg ned hele klubben!

Northside

I forhold til oss så er Dinamo et storlag. De regner også som storlag ute i europa, pga spillet. Fansen er god den, noe også veldig mange andre lag har uten at jeg kaller de storlag.
Tror det var større prestasjon for oss å slå dinamo enn det var for Basel å slå oss. Litt det jeg mente.

Trykket i "svaret" i vekselsangen til Basel var kanskje ikke formidabelt, men så var no virkelig ikke trøkket fra BT fantastisk heller...

Nå har det kanskje litt å si hvem som førte kampene. Men etter begge scoringene mot Dinamo var det fortsatt ikke noe bra trøkk sett bort fra første sangen etter hver scoring.

Nightfox

Herregud folkens. Selvfølgelig kan Brann Stadion måle seg med engelsk fotball. De fleste PL-arenaer er i ALLE FALL ikke noe å skryte av. Man ser jo bare inni DENNE tråden hvor mange som forguder både engelsk og utenlandsk stemning. Dette gjelder faktisk globalt, og engelsk fotball er invaldert med turister som ikke er stemningsskapende. Dette gjelder spesielt londonlag og Manchester United. På våres arena slipper vi turistene, de er i alle fall i fåtall og sikkert noenlunde lokale også, så vi har Brannsupportere rundt hele stadion, pluss bortesupporterene. Vi slipper å bli invaldert av turistpakk.

SKBMiller

Semb og Alsaker snakka jo om at stemningapå Brann stadion på sitt beste er som store oppgjør i England. Og Alsaker har litt erfaring derfra. Nå var sikkert det litt overdrevent kanskje men jeg vet av erfaring at stemninga på Stadion ofte er bedre enn på et "vanlig" PL oppgjør.

Ricky

Quote from: "Texas"
I mine øyne finnes det ikke mye supporterkultur i USA. Hverken på college eller proff nivå. Hvor mange av college supportere har hjertet sitt i det laget de støtter? ikke mange. Det blir som om man skal begynne å heie på rbk hvis man flytter til trondheim. Baseball må jo ha noen av de roligste supporterene i verden. Amerikansk fotball har litt bedre stemning, men ikke noe som kan sammenlignes med fotball. Og Basketball har kanskje den aller værste stemningen av dem alle. De eneste lydene som kommer fra supporterene er Defense (klapp klapp klapp). Og pausen er alltid like gøy for da filmer man en del gifte eller kjærestepar som da må kysse, til stor applaus fra resten av samlingen.



Det det er stor interesse for sport, kan man som regel også snakke om en supporterkultur. Men at det er en rimelig stor forskjell på kulturen på hver side av atlanteren er det selvfølgelig ingen tvil om.
Generelt vil jeg allikevel påstå trøkket i USA står seg godt i forhold til trøkket i Europa.

Brannfan23

Quote from: "skb!"
Quote from: "Brannfan23"
Quote from: "skb!"


Stemningen på staddaen hakkje vært bedre enn på mange år på staddaen, men det betyr ikkje at vi ska bare ha det sånn...Går an å utvikle UTEN å bruke trommer og megafon! Vi har en engelsk mentalitet her i Bergen ja i FORHOLD til andre byer i Norge..Men om vi er i nærheten av Premiere League? Ikkje FAN! :)


Alt er realtivt. Brann Stadion på sitt beste kan måle seg med de fleste arenaer i England, og vel så det hvis du tar størelsen i betraktning. (Det er faktisk ikke alle lag i England som kjører engelsk stemning heller, også der er det sydlanske viruset iferd med å spre seg)

Det det stÃ¥r pÃ¥ her i byen er jo stemningen nÃ¥r det gÃ¥r litt trÃ¥tt, eller vi spiller mot kjedelige lag. NÃ¥r laget presterer pÃ¥ banen er det ingen som slÃ¥r oss i Norge.  Folk har tydeligvis dÃ¥rlig hukommelse, og har glemt de fantastiske kampene mot Lyn, RBK og Viking i høst.
'

PÃ¥ sitt beste kan mÃ¥les med de fleste arenaer i England? Sorry altsÃ¥ men er du tidi?  Eller jo kanskje hvis! :  Kapasiteten pÃ¥ Brann Stadion hadde minst 30 000 sitteplasser og hvis det var fullt hus sÃ¥ mÃ¥tte det være ca 17 000 diehardcore brann fans, da er kan vi mÃ¥les med PL lag...

slang

E du tidi? Eller har du ikkje vært på kamp i england? Tipper det siste eg. Tipper også du ikkje e gammel nok til å dra over alene... Er få steder på fotballøyen med bedre stemning enn det vi har sett i enkelte kamper på stadion i år. Selvfølgelig finnes de, men å påstå at det er bedre stemning på f.eks Old Trafford eller Emirates Stadium enn på stadion e å drite seg loddrett ut!
ansa 08

Brannfrelst

Quote from: "slang"E du tidi? Eller har du ikkje vært på kamp i england? Tipper det siste eg. Tipper også du ikkje e gammel nok til å dra over alene... Er få steder på fotballøyen med bedre stemning enn det vi har sett i enkelte kamper på stadion i år. Selvfølgelig finnes de, men å påstå at det er bedre stemning på f.eks Old Trafford eller Emirates Stadium enn på stadion e å drite seg loddrett ut!


Jeg kan si av erfaring at stemningen på engelske arenaer ikke er fantastisk i hverdagen,nettopp grunnet mange turister. Men jeg var på Newcastle-Man Utd i 2003,og da skal jeg si det var stemning. Hele stadion trøkket til så det gjorde vondt i ørene.
2.10.07-Gullet kom hem!

KEO

Man kan diskutere dette ut i det uendelige, men Brann stadion har en egen evne til å få god stemning når laget spiller godt og når Frydenbø tribunen er fullsatt. Når det gjelder Dinamo kampen så kan man ikke forvente stemning når den tribunen som har mest tomme seter skal være Hardcore kjernen i Brann. Litt av problemet med å få en stabil stemning på ett høyt nivå er at Frydenbø tribunen består av Hardcore fans som er der for å lage liv å se kamp. Sånn som det er nå er det nok bare ca 30-50% som har den innstillingen, de andre synset det er kult å henge seg på bølgen og det er jo det "sitte svina" også gjør. Skal vi få stemningen opp ett par hakk så må det litt mer galskap til, og da kan man ty til litt sydlandske måter å skape stemning på.Det som er viktig er at man har ett variert utvalg. Og noen sanger som er enkel med mye hopping og galskap skaper stemning, og det er jo det som er poenget! eller?
Nu kør vi!

Brannfan23

Quote from: "slang"E du tidi? Eller har du ikkje vært på kamp i england? Tipper det siste eg. Tipper også du ikkje e gammel nok til å dra over alene... Er få steder på fotballøyen med bedre stemning enn det vi har sett i enkelte kamper på stadion i år. Selvfølgelig finnes de, men å påstå at det er bedre stemning på f.eks Old Trafford eller Emirates Stadium enn på stadion e å drite seg loddrett ut!


Kor gammel eg e og sånt ska ikkje vi henge oppi! Så du påstår at stemningen på staddaen som har en kapasitet på 18 000 er BEDRE enn Old Trafford eller Emirates Stadium som har en kapasitet som e over 50 000? Hvis du mener det, så tror eg nok du trenger å lete etter en del skruer i hovet ditt som ikkje sitter fast nok..Enten kødder du deg eller er du rett og slett ute av drift!

HeiaBrann!

Quote from: "slang"E du tidi? Eller har du ikkje vært på kamp i england? Tipper det siste eg. Tipper også du ikkje e gammel nok til å dra over alene... Er få steder på fotballøyen med bedre stemning enn det vi har sett i enkelte kamper på stadion i år. Selvfølgelig finnes de, men å påstå at det er bedre stemning på f.eks Old Trafford eller Emirates Stadium enn på stadion e å drite seg loddrett ut!

Var det seriøst?

Go Up