• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Ny spiss 2008

Started by dudo, October 06, 2007, 11:28:37 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

dudo

Seriegullet er så og si i boks, og det er på tide å tenke fremover til fornyelse av suksessen til neste år, og CL-kvalifisering. Uavhengig av om Winters blir eller ikke (hvilket han neppe gjør) trenger vi en ny spiss som er (minst) like god som Helstad. Vi har pr i dag Sjöhage og Winters som kandidater, og om Helstad skulle bli solgt (Gud forby) sitter vi igjen med et potensielt radarpar i Björnsson og Sjöhage... Nå må vi plukke fra øverste hylle (evt så langt opp som vi kommer) og kjøpe garantert suksess - med tilsvarende pris. I Norge finnes det ikke mange slike spillere, og jeg er redd VIF stakk av med et av de billigere alternativene i Thorvaldsson. Spillerene vi henter heretter må i mine øyne enten være stortalenter, eller etablerte spillere som er gode nok til å hjelpe oss mot CL. Når det gjelder spisser har jeg satt sammen en liten liste med mer eller mindre realistiske alternativer. (Anser 20 mill for å være en øvre grense) Mye "navn" her, og jeg innrømmer å ikke vite så alt for mye om noen av dem.

Taylor Twellman, 27 år gammel spill for New England Revolution i MLS. (USA)
Rade Prica, 27 år gammel AaB-toppscorer (Sverige)
Emilio Luciano, 28 år gammel toppscorer i MLS. Definitivt far-fetched, men kan kanskje fristes av CL?
Roman Vasilyuk, 28-årig landslagsspiller, toppscorer i den hviterussiske ligaen (Hviterussland)
Razak Omotoyossi, 21 år gammel. Spiller for Helsingborg og har 11 mål på 20 kamper. (Benin)
Patrick Ogunsoto, 24 år, dunker inn mål for Westerloo i Belgia. (Nigeria/Hellas)

Om noen har innsikt i det øst-europeiske eller nord-amerikanske markedet hadde det vært veldig kjekt å høre om eventuelle mulige kandidater. Av de jeg har nevnt over er Twellman og Rade Prica mine definitive favoritter.



Til mod: Jeg anser "Overganger 2008"-tråden for å være en langt mer håndfast tråd, dette er en tråd for spekulasjoner og forslag.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nightfox

Hvilke av disse fungerer bra sammen i FM da? Noen som liker å krangle med trenerene? Sprer de dårlig humør?

dudo

Aner ikke, de er faktisk ikke hentet fra FM. Twellman og Prica er gamle kjente, de andre er nevnt pga mål-ratioen og ligaene de spiller i.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nightfox

Hva heter han fra MLS som scorer årets mål hvert år da? Dwayne DeRosario eller noe...?

naitsirk

kone er ikkje happy med situasjonen i rbk.

irriterer meg endå over at brann ikkje fekk tak i han i sommar.

dudo

Stemmer det. Hvordan prissettingen er på spillere i MLS vet jeg ikke da det er ligaen som sitter på spillerrettighetene. Noen som har noen formening?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dudo

Koné hadde vært veldig spennende. Jeg hadde heller ikke blitt veldig gretten om vi hadde hentet Frode Johnsen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Favoritterstatteren min for Winters er Veigar Pall Gunnarson. Unotene legger han igjen i Bærum når han kommer i ett skikkelig profesjonelt treningsmiljø og ikke i dette fyllereiret på østlandet.

dudo

Gunnarsson er bra han - ihvertfall i Norge. Men har han tempoet og fysikken som skal til internasjonalt? Det forekommer meg at han kan være litt som Kvisvik, toppklasse i en liga som TL, men faller igjennom med en gang det blir høyere nivå.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Kvisvik fikk desverre aldri muligheten til å falle igjennom internasjonalt. Regner ikke gjesteopptredener i midtøsten og en tur til Wien som sjanser. Utrolig synd at alderen hentet ham før Brann fikk det virkelige løftet.

Den andre norske spilleren som kan gå inn i rollen er Lars Iver Strand.

Superjack

Konè vil jeg IKKE ha.
Går ut i media og klager og syter fordi han må sitte på benken i EN kamp?
Krever trenerens avgang for å skrive ny kontrakt?
Slikt vil jeg ikke ha...

VPG vil jeg ha. Unotene blir raskt luket vekk av mjelde, og karen klager ikke til bærums budstikke hver uke heller.
Brannsupporter.

dudo

Nja, nå har Koné stort sett sittet på benken siden han kom til Trondheim, og det er vel først i det siste han har begynt å se seg lei. Tror ikke det ville vært noe problem her. Prisen, derimot, kunne nok vært i overkant. RBK vil nok nødig sende nok en kanonspiller sørover... ;-p
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

lurkie

Toppscorerlisten i Allsvenskan kan beskues her:

http://allsvenskandirekt.sportbladet.se/listor.aspx

Marcus Berg leder fortsatt(14 mål) tiltross for at han forsvant i August for £2,500,000, så spørs om det er allverdens å kjøpe derfra?

Visstnok både Spansk og Tyrkisk interesse i august for Razak Omotoyossi, som ligger som nr 2 idag på toppscorer listen. I august var han markert med 9 mål, til ca.+- halvspilt serie. Men siden han bare har scoret 2 mål til etter dette, tiltross for 20 spilte kamper iår så spørs vel om han blir plukket opp av store klubber med det første.

Lurkin

Kone kan jeg godt ta i mot. Klassespiss. Ellers er det faktisk 3 stk i Norge som kan fylle Winters-rollen ved siden av Helstad. Det må være VPG, Lars Iver Strand og Daniel Fredheim Holm. Førstnevnte er jo fra skitne Stabæk, skal ikke mye til før han bedrar klubben sin for litt CL. Samtidig er jo halve Island på Brann fra før av. Strand er god, men helst vil jeg ha Engen-gutten Daniel Fredheim Holm. Stagnert i Oslo-hølet, men gliiiimrende teknikk og god tilrettelegger. Gi han 2 uker på treningsfeltet sammen med Winters for å lære seg hvor han skal løpe, og litt avslutningstreninger med Mons himself, og så har vi en god spiller som kan videreselges etterhvert.

Ingen Sigurd Rushfeldt hvertfall.
Berømte Brann fra Bergen

Innlandsmax

Quote from: "dudo"
Til mod: Jeg anser "Overganger 2008"-tråden for å være en langt mer håndfast tråd, dette er en tråd for spekulasjoner og forslag.
"Håndfast tråd", hallo... Nok av spekulasjoner og forslag i "Overganger før 2008"-tråden også. Overflødig å starte en ny tråd her, men men.

Satt litt sløv foran TV2-sporten, og så noen rimelig "fete" glimt av Hulsker gå i krigen for Start. Fine prestasjoner både på egen hånd og som lagspiller. Jeg har selv kalt han for fotballens svar på "Han-hvis-navn-ikke-kan-nevnes" fra Harry Potter-bøkene, men jeg drister meg altså til det unevnelige (og med all mulig frykt for å få folket mot meg): Skulle det være mulig å tenke tanken å få signert Hulsker? (Hjelp!! Hva sa jeg..., og enda har ikke Gud straffet meg.. men det skjer vel snart...)

Fra samme sløve seanse med TV2-sporten ser jeg Moss sin danske leiesoldat. 6 mål på 6 kamper, og med ambisjoner om å spille høyere enn Adeccoligaen. Tjaaaa. Har ikke noe annet inntrykk av han, enn dette, og der fremstod han som svært sympatisk, og altså med 6 mål på 6 kamper...

revert

Quote from: "Lurkin"men helst vil jeg ha Engen-gutten Daniel Fredheim Holm. Stagnert i Oslo-hølet, men gliiiimrende teknikk og god tilrettelegger. Gi han 2 uker på treningsfeltet sammen med Winters for å lære seg hvor han skal løpe, og litt avslutningstreninger med Mons himself, og så har vi en god spiller som kan videreselges etterhvert.



Jeg må si meg helt enige. Som du sier har karrieren hans stoppet helt opp i VIF. Sitter med en liten følelse av at dette er en spiller som fort kan slå veldig til med en gang han får det berømte "miljøskiftet". Bevegelig, teknisk meget god, ikke så aller verste på hode heller. Det eneste han gjerne mangler er gjerne avslutteregenskaper, men med Mons som trener kan han nok i det minste forbedre seg her. Noen som vet hvor mange år han har igjen på kontrakten sin i VIF?

lurkie

Dansk tabell og toppscorere kan beskues her:

http://www.dr.dk/Sporten/Fodbold/Superliga/


Det som først og fremst er værdt å merke er at FCK ikke har en spiss som scorer mål fortiden. Så det er godt mulig at FCK kommer til å være i markedet etter en spiss også.... Det gjør jo ikke vår situasjon så mye bedre...

FCK leder serien ved å ha et godt forsvar, 15-5 i målforskell. Men utrolig morsomt å se på Esbjerg fB, med 25-21 i målforskell, det er jo nesten Brann klasse over den! Tipper de er på jakt etter noen forsvarspillere...

Thomas Dalgaard er toppscorer i SAS ligaen med 7 mål på 11 kamper, og spiller i Randers FC. En relativt nyopprykket klubb i SAS ligaen.

Thomas er 23 år, 188 CM

Det er selvfølgelig spilt altfor få kamper i SAS ligaen til å si noe her, men har en følelse at FCK kommer til å snappe opp spisser i dansk serie hvis ikke deres egne begynner å score...

Dansk artikkel angående FCK's lave antall scoringer:
http://ekstrabladet.dk/sport/dansk_fodbold/fc_koebenhavn/article343932.ece


Nr2 i Danmark Rade Prica, en svenske 27 år, 185 CM, med fortid i bundesliga klubben Hansa Rostock, som havnet i AAB når de rykket ned for noen år siden, Hansa har vel rykket opp igjen nå.

6 mål på 10 kamper iår,  Hadde 19 mål på 32 kamper for AAB ifjor.

skb!

Vi henter Fredhim Holm som har godt av et miljøskifte, i bytte mot Arman Bjørnson, siden de trenger en targetman  :D

Hvis den handelen hadde gått i boks burde Bruun Hansen vært satt på sokkelen ved Kniksen også...

Texas

Quote from: "skb!"Vi henter Fredhim Holm som har godt av et miljøskifte, i bytte mot Arman Bjørnson, siden de trenger en targetman  :D

Hvis den handelen hadde gått i boks burde Bruun Hansen vært satt på sokkelen ved Kniksen også...


Fredheim Holm er ikke akkurat en storscorer, og jeg er ikke sikker på at et klubbskifte er løsningen.

RC

Quote from: "Texas"
Quote from: "skb!"Vi henter Fredhim Holm som har godt av et miljøskifte, i bytte mot Arman Bjørnson, siden de trenger en targetman  :D

Hvis den handelen hadde gått i boks burde Bruun Hansen vært satt på sokkelen ved Kniksen også...


Fredheim Holm er ikke akkurat en storscorer, og jeg er ikke sikker på at et klubbskifte er løsningen.


Hvor mye scoret han i Skeid?

lurkie

2003    Norge Skeid               25       10
2004-    Norge Vålerenga    75    14

Fra wikipedia, 10 mål på 25 kamper for skeid i 2003, 14 mål for VIF på 75 kamper siden 2004.


Ingen stor målscorer nei....

skb!

Quote from: "lurkie"2003    Norge Skeid               25       10
2004-    Norge Vålerengen    75    14

Fra wikipedia, 10 mål på 25 kamper for skeid i 2003, 14 mål for VIF på 75 kamper siden 2004.


Ingen stor målscorer nei....


Det er vel ikke Robbie Winters heller. Fredheim Holv vil bli hentet i hans tilrettelegger rolle. Der mener jeg han er veldig god.

lurkie


Janki

Daniel Fredheim Holm.... Det er gutten for oss når Robbie drar... Har sagt det i hele år.

Roald

Nei, da er det bedre med VPG.
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

Bjornevik

Både Fredheim Holm og VPG er gode alternativ i tilretteleggjar-rolla. Men grunna alder og vidaresalgsavanse er Fredheim Hom favoritten. Det råaste hadde imidlertid vore å henta Tarik frå FFK. Ein glimrande spelar, både som tilretteleggjar og avsluttar. Men det er nok ikkje særleg realistisk å få til for under 15 mill...

lurkie

angående Rade Prica... så ble det budt på han før vinduet ble stengt...

http://www.bt.dk/article/20070830/SPORT01/70830005/

Ifølge artikkelen ble det bydd 1 mill dollar, men AAB ville ha 10 mill. danske.

Går rykter om at Engelsk Championship klubber er inntresert og supporterene mener de skal ha nærmer 20 mill. danske. Hvis det ikke løser seg med engelsk første div. så burde vel Brann prøve seg med bud på 10 mill?

Toppscorer i SAS ligane ifjor med 19 mål, og på andre plass så langt. Blir beskrevet i intervju med spioner som "for god for dansk liga"...

Bergen Sin Gutt

Spar meg helst for Fredheim Holm, OG HVERTFALL HULSKER!!! HVEM KAN NEVNE HAN?!?!?! Ha et minstemål av selvrespekt.

Forøvrig: har ikke Winters nettopp kjøpt nytt hus i Bergen? Rykte på druen fra en i byggebransjen.

RC

For all del ikke VPG.
Han er en strålende spiller, for all del. Men han er meget usportslig når ting ikke stemmer helt. Han er en spiller som kan ødelegge moralen til ett lag.

Vil heller ha Nannskog. Okey, han klager en del han og. Men har inntrykk av at han er mer sympatisk likevel. Og DER har vi en målscorer, men alderen er vel ett minus.

Bruiser

Tarik Elyounoussi vil eg svært gjerne sjå i Brann. Svært god teknisk, godt overblikk og scorer mål. Samt er ung og kan vekse til å bli ein SKIKKELEG god speler i dei rette forholda.
Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

Xminator

Nannskog er 35 neste år. Jeg gjentar, 35. Og har begynt å snakke om å "ta det litt roligere på banen for at kroppen skal holde". Glem Nannskog.

Ser du på spillere i tippeligaen så er det VPG som skiller seg ut. 14 assist. Helstad hadde scoret over 20 mål med en slik makker. Og han lager 10 mål ved siden av. Og har potensiale til å score opp mot 18 slik som i 2006. Jeg skal svelge mange kameler for å ha en slik spiller i Brann. Jeg tror lynnet hans hadde passet Bergen og Brannsupporterene som hånd i hanske.

28 år gammel neste år, så det er selvsagt ikke ett videresalgsprosjekt. Nå vil jeg heller ha spillere i Brann i 5 år enn selge dem for skillemynt etter 2. Det er slik Brann kommer videre.

Bergen Sin Gutt

Quote from: "RC"For all del ikke VPG.
Han er en strålende spiller, for all del. Men han er meget usportslig når ting ikke stemmer helt. Han er en spiller som kan ødelegge moralen til ett lag.

Vil heller ha Nannskog. Okey, han klager en del han og. Men har inntrykk av at han er mer sympatisk likevel. Og DER har vi en målscorer, men alderen er vel ett minus.


Nei fysj, Nannskog? Mer egosentrisk arrogant drittsekk ser man sjelden. Brekker meg av og til når han blir intervjuet på tv. Tror han hadde vært ren gift i Brannsystemet. Det er alltid først han selv, så laget. La han gå i ring i flere sesonger til han blir svimmel i Stabæk, på Nadderud, og videre på Blue Dream Arena eller hva de nå har planer om. Blått gress og gule fotballer, var det ikke noe sånt?

RC

VPG er som Miller. Glimrende spiller, men klager for mye. Han hadde ikke holdt ut i Brann.

Xminator

Quote from: "RC"VPG er som Miller. Glimrende spiller, men klager for mye. Han hadde ikke holdt ut i Brann.


Klager for mye? Jeg skal ærlig talt klare 1 oppslag av denne typen hvert 2. år (og før det hadde ikke en kjeft hørt om fyren), om det kommer etter 20 assist og nesten 30 mål på to år.

Nei, jeg tror ett miljøskifte for VPG hadde gjort godt nå. Det er noe helt annet å ha 20 profesjonelle fotballspillere rundt seg og ikke bare "3 andre gode". Jeg tror han ville blomstret som både fotballspiller og person i Brann.

Innlandsmax

Quote from: "Bergen Sin Gutt"Spar meg helst for Fredheim Holm, OG HVERTFALL HULSKER!!! HVEM KAN NEVNE HAN?!?!?! Ha et minstemål av selvrespekt.


Eh, ja... "bryt sammen og tilstå", det var jeg som nevnte Hulsker, vel vitende om at det kunne skape reaksjoner. Selv har jeg lest og tenkt en del på innleggene om Veigar Pall og Daniel Fredheim Holm, og syns vel at begge disse kan være aktuelle kandidater, og kanskje heller de enn Hulsker.

Mitt poeng var at Hulsker fremstod med myndighet og pondus, og med gode ferdigheter i de glimtene jeg så han i Start-FFK, og det fikk meg til å tenke på muligheten av å se nøyere på han. Han virker ballsikker i feltet, krangler med seg ballen, og har øye for den gode pasningen der inne. Litt Helstad/Winters m.a.o. Han har jo anlagt skjegg også, noe som kanskje kan tolkes symbolsk i betydningen at han "har blitt voksen"... :-)

Når det gjelder de usympatiske sidene ved Hulsker (som jeg er den første til å erkjenne!), så må ikke disse overskygge spill-kvalitetene. Fotball-spillere skal vurderes først og fremst fra hva de gjør på banen. Det ville jo være erkedumt å blokkere muligheten for en god spiller, bare pga. gammel krangel.

Men som sagt: Tenkte bare at han kunne vurderes nøyere, og forsøksvis utfra et uhildet synspunkt. Er ikke en spiller jeg pr. dato går inn for med brask og bram. Men altså: Selv for "Han-hvis-navn-ikke-kan-nevnes" må tilgivelsens lov gjelde hvis han trekker i rødt og gjør det godt!

vebo

For ikke å snakke om at VPG har en god skuddfot. Ikke så mange av de i Brann for tiden.
Tiocfaidh ár lá

KEO

Det er noen spillere som jeg overhode ikke vil se i Brann og Hulsker er absolutt en av de,,, vet vi skal støtte klubben og ikke spillerene, men den personen der hadde jeg faktisk ikke kunne likt i rød drakt engang.
Nu kør vi!

Willy Wonka

Jeg ser at de fleste her inne sikter på øverste hylle.
Jeg forstår at man ønsker kvalitet.

Det drømmesenarioet jeg ser for meg er å ta et skritt ned på hyllene.
Finne en ung, sulten og talentfull spiss som kan vokse i brann og bli en kommende stjerne. En fremtidig kontinutetsbærer.

Jeg har ikke noen navn på tungen, men finnes det ikke noen som har oversikt over 1 divisjon o.l.

Vi skal ikke glemme hvordan Helstad startet en gang i Brann.
Vi bør få flere av disse. Er det ikke noen blad Flo vi kan utvikle?

Om man først skal helt opp i toppen er Lars Iver Strand min kandidat. tror han er sulten på å videreutvikle seg og ta nye skritt. Hvordan han er personlighetsmessig vet jeg ikke.

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Willy Wonka

Det handler om en balansegang Dudo. Ikke det ene, eller det andre.

På den andre side tror jeg Mjelde velger å sverge til en stor og en kjapp spiss. Dette betyr at vi nok er nærmere svensken du snakker om her.

Om dette er en riktig vurdering av Mjelde gjennstår å se.
Kanskje vil Sjøhage bli den nye hitten neste år;-)

dudo

Selvsagt, men noe drømmescenario er det ikke snakk om (for meg ihvertfall) om man roter rundt i Adecco og leter etter gull. VIF hentet Abdellaoui, den eneste spilleren jeg kunne tenkt meg som ikke er etablert. Det er klart vi skal ha folk på gang hele tiden som kommer fra de yngre rekker, men vi trenger kvalitet
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

jako

Av de spillerne som nevnes her har jeg mest tro på Kone og Pall Gunnarsson. Førstnevnte fordi han vil tilføre oss noe vi ikke har hatt siden Sæternes forsvnat. Hodestyrke. Bjørnsson er så dårlig at han ikke kan nevnes i denne sammenhengen.

Når det gjelder Pall Gunnarsson så virker han på papiret som den perfekte makker for Helstad. Spørsmålet er om han fungerer på et lag hvor han ikke nødvendigvis får spille samtlige kamper som han får i Stabæk. Han har jo ikke akkurat imponert på landslaget, så jeg er litt skeptisk, men at han har ferdigheter vi har bruk for er det ingen tvil om.

Av de norske alternativene så ser jeg ingen soleklare kandidater. Strand er nevnt, men er ikke han egentlig offensiv midtbanespiller? I så fall så har vi jo allerede bedre kandidater på den plassen allerede.

Til slutt har jeg lyst å nevne Huseklepp. Jeg mener han har ferdigheter som skal til for å kunne erstatte Winters. Han er rask og god teknikk og en god tilrettelegger. Med litt trening kan han bli en god avslutter også.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

dudo

Huseklepp er jo i "sin egen" tråd lansert som et alternativ i en McManaman-rolle, en tanke jeg finner særdeles interessant. Uansett må vi ha en spiss til! ;-p
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

RC

Quote from: "Xminator"
Quote from: "RC"VPG er som Miller. Glimrende spiller, men klager for mye. Han hadde ikke holdt ut i Brann.


Klager for mye? Jeg skal ærlig talt klare 1 oppslag av denne typen hvert 2. år (og før det hadde ikke en kjeft hørt om fyren), om det kommer etter 20 assist og nesten 30 mål på to år.

Nei, jeg tror ett miljøskifte for VPG hadde gjort godt nå. Det er noe helt annet å ha 20 profesjonelle fotballspillere rundt seg og ikke bare "3 andre gode". Jeg tror han ville blomstret som både fotballspiller og person i Brann.


Har du sett Stabæk spille når de har litt motgang? Spesiellt VPG?

Glem de 20 assistene dine, vi er enige om de sportslige egenskapene. Nå snakker vi om personen Veigar. Det er noe annet :lol:

Xminator

Og jeg tror ikke personligheten og de "store problemene" (som ingen hadde hørt om før VG bestemte seg for å ta en BT sist uke) hadde vært noe problem i det hele tatt. VPG er Winters på steroider. Raskere, bedre, mer bevegelig og mer målfarlig. Og en ti ganger bedre fotballspiller enn Lars-Iver Strand eller Fredheim Holm.

Nightfox

Quote from: "RC"
Har du sett Stabæk spille når de har litt motgang? Spesiellt VPG?


Skal Brann ha motgang også nå? :S

Bolsen

Lars Ivar Strand spilte ganske bra mot Viking idag. Rund dribla en viking spiller sønder og sammen nede ved cornet flagget.

DangerousDan

Jeg ville strukket meg meeeget langt for å få hentet Kone fra Rævbk.
Perfekt spillertype synes jeg, og vi har jo hatt suksess med å hente spillere derfra før.
Om det lar seg gjøre er jo en annen sak.

vebo

Viking snuser i følge Dagbladet på Lars Iver Strand nå. Håper tjukken også vurderer han.

Edit: for lite kaffe.
Tiocfaidh ár lá

RC

Quote from: "vebo"Tromsø snuser i følge Dagbladet på Lars Iver Strand nå. Håper tjukken også vurderer han.


Viking mener du?

Go Up