• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

?konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Corran

Quote from: Superjack on January 26, 2022, 18:59:28 PM
Quote from: Spelaren on January 26, 2022, 09:23:23 AMNoe nytt om økonomien8)

Stille om den.
Men om Taylor og Pedersen går ut, så spares vel ganske store lønnsmidler. Om det i tillegg kommer inn en 3-5 millioner for dem(samlet) så bør jo klubben snart være i mål på de 10 millionene som var nevnt i høst måtte til for å sikre budsjettet som ble styrt mot i evt obossesong i  2022.

Om godeste Mohn skulle bli venn av regnskapsavdelingen til Brann igjen og deler av stadion selges og klubben klare å bli gjeldfri så vil vel det økonomiske se ganske så lyst ut? Selv i Obos?

Med de 2 ut som er ute så er det vel 5-7 mill i overgangssummer om en tenker seg 1-2 for Pedersen. Men også mulig han fikk gå for noen glansbilder.
3-5 mill for Taylor bør en jo få så da er de 10 mill i boks.
Disse tre er vel også de som tjener mest og tenker at de i tillegg til de andre de er kvitt er mye mer spart i lønnsmidler enn det som er kommet inn får vil jeg regne med.
Så mulig en nesten er i mål med de 10 mill før Taylor går og?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Huff

Quote from: Corran on January 26, 2022, 22:16:39 PMDisse tre er vel også de som tjener mest og tenker at de i tillegg til de andre de er kvitt er mye mer spart i lønnsmidler enn det som er kommet inn får vil jeg regne med.

Tipper Brann sparer minst 3.mill i lønn og lønnsrelaterte utgifter med trioen over ute. Dette er medregnet det Dyngeland og Moberg koster klubben. Tror Brann ville spart 7-8.m bare med Strands overgangssum og ved å kvitte seg med lønningene Strand, Pedersen og Taylor. 

Corran

Quote from: Huff on January 27, 2022, 09:23:57 AM
Quote from: Corran on January 26, 2022, 22:16:39 PMDisse tre er vel også de som tjener mest og tenker at de i tillegg til de andre de er kvitt er mye mer spart i lønnsmidler enn det som er kommet inn får vil jeg regne med.

Tipper Brann sparer minst 3.mill i lønn og lønnsrelaterte utgifter med trioen over ute. Dette er medregnet det Dyngeland og Moberg koster klubben. Tror Brann ville spart 7-8.m bare med Strands overgangssum og ved å kvitte seg med lønningene Strand, Pedersen og Taylor. 
I tillegg sparer de vel litt på Gerson, Sane, Sakor og Grill (andre som ahr forsvunnet en sparer på?) som sikkert ikke hadde mindre i lønn enn det Dyngeland og Moberg får. Hustad er tilbake og, men der har de sikkert betalt mesteparten av lønnen så der er det vel hverken + eller -
Tar vi også med at de fleste også hadde reduksjon i lønnen ved nedrykk så bør en nesten ha nådd 10 mill spart uten overgang for Taylor
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

I april i Bergen nå, skal det arrangeres en cup i basketball som heter Hansacup. Når jeg så det på Facebookveggen min, tenkte jeg: WTF? Er det lov igjen med Hansa som sponsor nå? Eller bryter de loven? Eller er det andre regler i basket enn fotball? Noen som vet?
Tren på langskudd

Spelaren

Hansa gav seg som sponsor i 1992,og selv om navnet har endret seg noen ganger er det nå tilbake i nesten opprinnelig form : Hansacup.
Bryggeriet har ikkje enerett på bruken av ordet.
Gå av.

Lasaron

Så Hansa er ikke sponsor av basketcupen?
Tren på langskudd

Lasaron

Brann fortsetter med kampen om koronamidler. Striden står altså om partoutkortene som ikke ble refundert skal sees på som en gave eller ikke.

Det er interessant at den nye ledelsen ser saken på samme måte som den gamle.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on April 19, 2022, 12:52:25 PMBrann fortsetter med kampen om koronamidler. Striden står altså om partoutkortene som ikke ble refundert skal sees på som en gave eller ikke.

Det er interessant at den nye ledelsen ser saken på samme måte som den gamle.
Om det blir en rettsak så er det ikke usannsynlig at Brann vinner.
I alle fall om vitners forklaring blir tatt til etterretning.
Det er liten tvil om at det fra de som sa fra om at de ikke ville ha refusjon var tenkt som en gave.
Jeg hadde jo aldri gitt Brann et par tusen i gave hvis det betydde at de fikk mindre i støtte.
Slik det ble så var det jo helt meningsløst av meg å gi et par tusen til Brann. Har jo ikke så god råd at ikke pengene hadde kommet til nytte i hverdagen

Nixon

Brann må jo ha fått innspill fra advokater her om at de kan ha en god sak. Men personlig synes jeg at det blir litt feil at klubben skal beholde partoutkort-pengene samtidig som de får kompensasjon for de samme partoutkortene.
Rød makt på Hansa

Corran

Quote from: Nixon on April 19, 2022, 22:54:13 PMBrann må jo ha fått innspill fra advokater her om at de kan ha en god sak. Men personlig synes jeg at det blir litt feil at klubben skal beholde partoutkort-pengene samtidig som de får kompensasjon for de samme partoutkortene.
Ja men det er et helt feil premiss fra deg. De har ikke beholdt partoutkort pengene.
De ville refundere men en del supportere, deriblant meg, valgte å gi det vi hadde betalt i gave og det uten forbehold.
Om jeg hadde vist at saken hadde blitt som den var så hadde jeg bedt om å få dem refundert så kunne jeg heller overført dem tilbake igjen som gave.
De beholder ikke partoutkort pengene de har fått en gave tilsvarende partoutkort pengene

krakra

Har du gitt samme gave i år?

Nixon

En lakmustest her er å spørre seg følgende: Hadde det blitt negative reaksjoner eller hadde ingen brydd seg dersom Brann hadde avslørt hele planen med en gang?

"Vi håper at du ønsker å gi oss partoutkortpengene dine som en gave til klubben, og så vil vi i tillegg søke om å få refundert den samme summen fra staten."
Rød makt på Hansa

Lasaron

April 21, 2022, 08:18:36 AM #4862 Last Edit: April 21, 2022, 08:22:24 AM by Lasaron
Det er et godt spørsmål.  Edit: *Tok vekk noe her*

For min del var det bare delvis en gave. Jeg ville jo være sikret en meget god plass jeg etter mange år hadde opparbeidet meg. Jeg ville være sikret å få gå på alle kampene etterhvert som det åpnet opp, og det kunne jo skje fortere enn hva som faktisk skjedde. Så jeg hadde også egoistiske grunner for å ikke be om refusjon.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: krakra on April 20, 2022, 22:52:09 PMHar du gitt samme gave i år?
Hva har det med saken å gjøre?

Corran

Quote from: Lasaron on April 21, 2022, 08:18:36 AMDet er et godt spørsmål.  Edit: *Tok vekk noe her*

For min del var det bare delvis en gave. Jeg ville jo være sikret en meget god plass jeg etter mange år hadde opparbeidet meg. Jeg ville være sikret å få gå på alle kampene etterhvert som det åpnet opp, og det kunne jo skje fortere enn hva som faktisk skjedde. Så jeg hadde også egoistiske grunner for å ikke be om refusjon.
Der hadde vi litt forskjellig syn på det. Jeg var sikker på at det kom til å være svært lite sannsynlig at det ble noe særlig med kamper om enn noen.
Trodde at sesongen skulle bli avlyst.
Men så hadde jeg kanskje enda mer negativt syn på hvordan det kom til å utvikle seg

krakra

Quote from: Corran on April 21, 2022, 21:09:23 PM
Det er jo mulig å gi gaver til Brann hvert år. Hvorfor akkurat i 2020?

krakra

April 21, 2022, 22:22:31 PM #4866 Last Edit: April 21, 2022, 22:26:26 PM by krakra
Quote from: Nixon on April 21, 2022, 07:35:58 AMEn lakmustest her er å spørre seg følgende: Hadde det blitt negative reaksjoner eller hadde ingen brydd seg dersom Brann hadde avslørt hele planen med en gang?

"Vi håper at du ønsker å gi oss partoutkortpengene dine som en gave til klubben, og så vil vi i tillegg søke om å få refundert den samme summen fra staten."
En annen lakmustest er jo å spørre seg om hvor mange som hadde gitt disse pengene i gave hvis Brann hadde refundert dem først og man hadde visst at de ville få mestparten av inntektstapet dekket.

Jeg trodde denne gaven ble gitt da man ikke hadde noen kompensasjonsordning på plass. Supporterne takket da nei til refusjon sånn at Brann ikke skulle tape store inntekter. Så kom staten på banen og dekker inntektstapene. Det redelige da ville jo vært å refundere pengene likevel, men Brann mente også at de både skulle beholde inntektene, OG kompenseres for dem, sånn at de endre opp med langt høyere inntekter enn de ville hatt uten pandemi og en betydelig overskudd.

Hvis folk er så ivrige på å gi Brann gaver som sikrer store overskudd, så er det jo bare å gi i år.

Corran

Quote from: krakra on April 21, 2022, 22:21:16 PM
Quote from: Corran on April 21, 2022, 21:09:23 PM
Det er jo mulig å gi gaver til Brann hvert år. Hvorfor akkurat i 2020?
Maken til kverulering
Pga at i akkurat 2020 så ble det en ting som jeg hev meg på da jeg plutselig hadde noe lapper til overs. De hadde kommet godt med til andre ting men eg tenkte at Brann går inn i en vanskelig periode så her kan jeg støtte dem.
Er ikke første gang i mitt liv eg har støttet Brann med gaver

Corran

Quote from: krakra on April 21, 2022, 22:22:31 PM
Quote from: Nixon on April 21, 2022, 07:35:58 AMEn lakmustest her er å spørre seg følgende: Hadde det blitt negative reaksjoner eller hadde ingen brydd seg dersom Brann hadde avslørt hele planen med en gang?

En annen lakmustest er jo å spørre seg om hvor mange som hadde gitt disse pengene i gave hvis Brann hadde refundert dem først og man hadde visst at de ville få mestparten av inntektstapet dekket.

Jeg trodde denne gaven ble gitt da man ikke hadde noen kompensasjonsordning på plass. Supporterne takket da nei til refusjon sånn at Brann ikke skulle tape store inntekter. Så kom staten på banen og dekker inntektstapene. Det redelige da ville jo vært å refundere pengene likevel, men Brann mente også at de både skulle beholde inntektene, OG kompenseres for dem, sånn at de endre opp med langt høyere inntekter enn de ville hatt uten pandemi og en betydelig overskudd.

Hvis folk er så ivrige på å gi Brann gaver som sikrer store overskudd, så er det jo bare å gi i år.

Tror du at selv om Brann blir kompensert for bortfall av inntekter (blir ikke kompensert for 100%) og det de fikk i gaver gjorde at Brann hadde høyere inntekter enn en vanlig sesong?

Corran

BA har i dag/går en artikkel om at pengene rår i Obos (som alle andre steder)
https://www.ba.no/pengeligaen-de-rikeste-er-sa-langt-de-beste/s/5-8-1907484

Det som slår meg mest her er at Stabæk har 2,6 mill mer i lønnsutgifter enn det Brann har.

Superjack

Sportslig går det virkelig på skinner for Brann om dagen.

Men hvordan står det egentlig til med økonomien til Brann?
Noen som vet hvordan det står til, sånn egentlig?

Etter at Taylor ble solgt i høst, og kanskje Brann får noen kroner for en Berisha overgang, mye betalende tilskuere (hva er budsjett mot tilskuertall) er det behov for salg av spillere?

Og hvor er prosessen med salget av deler av stadion? Noen som vet? 

At Brann er i rød sone anser jeg som en uvesentlighet, da det ikke sier noe om Brann sin evne til å betale regningene sine og være i stand til å videreutvikle klubben, annet enn at overganger inn må vel innon NFF først?
Og dette med rød sone er på bakgrunn av gjelden klubben har på stadion sammen med sin divisjonssatatus i Obos.
Brannsupporter.

Finfin respons

Quote from: Superjack on July 19, 2022, 10:00:51 AMSportslig går det virkelig på skinner for Brann om dagen.

Men hvordan står det egentlig til med økonomien til Brann?
Noen som vet hvordan det står til, sånn egentlig?

Etter at Taylor ble solgt i høst, og kanskje Brann får noen kroner for en Berisha overgang, mye betalende tilskuere (hva er budsjett mot tilskuertall) er det behov for salg av spillere?

Og hvor er prosessen med salget av deler av stadion? Noen som vet? 

At Brann er i rød sone anser jeg som en uvesentlighet, da det ikke sier noe om Brann sin evne til å betale regningene sine og være i stand til å videreutvikle klubben, annet enn at overganger inn må vel innon NFF først?
Og dette med rød sone er på bakgrunn av gjelden klubben har på stadion sammen med sin divisjonssatatus i Obos.

På medlemsmøtet sist ble det sagt at økonomien er ok og at salg av eiendom kan bli bedre betalt enn antydet og at det kan skje ting i høst.

Sammenfaller med avgjørelse og igangsetting av underlag og trningsbaneoppgradering før jul.
Kanskje.

Kagain

Jassågitt. Andre halvår på rad at Brann surrer rundt i rød sone. Igjen. Vi får håpe dette salget av stadionslokaler og slikt snart kommer i orden. Ellers må vel kanskje Brann selge litt spillere...

Kilde: https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2021/fire-eliteserie-klubber-i-rod-sone-etter-sviktende-okonomi-brann-eneste-obos-lag_sto9166140/story.shtml

Superjack

Ja, noen som vet status på eiendomssalget?

Blitt veldig stille der
Brannsupporter.

krakra

I følge siste styreprotokoll regner de med å være ferdige og ha fått pengene i månedsskiftet november / oktober. Det er nok en del byråkrati og juridisk dilldall som må gjennomføres først.

SKBCPH

TV 2 sin avtale fra og med neste år er verdt over 700 millioner kroner i året. Har prøvd å google, men finner ikke ut hvor mye av dette som skal gå til Eliteserie-klubbene. Men en såpass forbedret avtale må vel bety en betydelig økning i TV-inntekter neste år?
- Vi har den treneren vi har.

Lasaron

Gladsak i BA. Lokalene er solgt, og pengene er på konto. Ja, den endelige salgssummen endte på hele 199 mill i stedet for 185 mill.

Da er den i boks. Gjelden på 160 mill blir nedbetalt, og der er penger og vilje til å ruste opp treningsfasilitetene på Nymark.

Og når man i tillegg slipper å betale avdrag på gjelden hver måned, beholdes jo mye inntekter som kan brukes på andre ting.
Tren på langskudd

Superjack

Dette er vinn vinn vinn
Brannsupporter.

Lasaron

Er det noen som vet hva Brann pleide å betale i avdrag på lånet?
Tren på langskudd

Gulløl

January 05, 2023, 14:49:38 PM #4879 Last Edit: January 05, 2023, 14:51:33 PM by Gulløl
Quote from: Lasaron on January 05, 2023, 14:41:45 PMEr det noen som vet hva Brann pleide å betale i avdrag på lånet?
Se vedlagte link. Der står det blant annet:

Dagens lån koster Brann mye penger. I 2021 betalte vi til sammen ca 12 millioner i renter og
avdrag. Gjennom de siste tolv årene har vi i alt brukt ca 134 millioner på å betale renter og
avdrag på lånene våre. Noe over 83 millioner av dette er renter

https://www.brann.no/nyheter/saksunderlag-for-medlemsmote-om-mulig-salg-av-deler-av-stadion/Mulig%20salg%20av%20n%C3%A6ringsdelene%20pa%CC%8A%20stadion%20v3.pdf

NB: Og så må vi huske på at renten nå i 2023 er enda høyere enn i 2021.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krakra

I saksframlegget stod det at leieinntektene var på 9,8 millioner i året, mens utgiftene var på 14,3 millioner. Inkludert avdrag på 6,5 millioner og renter på 6 millioner. Det betyr at de bandt opp 4,5 millioner av likviditeten hvert år.

https://www.brann.no/nyheter/saksunderlag-for-medlemsmote-om-mulig-salg-av-deler-av-stadion/Mulig%20salg%20av%20n%C3%A6ringsdelene%20pa%CC%8A%20stadion%20v3.pdf

Dette var jo basert på 2021-tall. Med den renteøkningen vi har sett siden den gang ville rentekostnadene i år vært betydelig høyere. En renteøkning på 2,5 prosentpoeng ville gitt en økning i de årlige rentekostnadene på 4 millioner.

Lasaron

Så det å selge lokalene (mister leieinntekter) og kvitte oss med lånet (slipper avdrag) gjør at vi går ca 5-6 mill i pluss i året?
Tren på langskudd

esp123

Vi går ikke pluss, avdraget er jo bare nedbetaling av lånet og påvirker ikke resultatet direkte.

Men vi frigir kapital som vi kan investere i potensielt mer innbringende områder. Og ikke minst områder som generer bedre resultater på banen.

Ikke minst blir vi gjeldsfri, og den litt bekymringsfulle gjeldsgraden forsvinner. Noe som gir oss mer handlingsrom fremover ved behov for å ta opp mer gjeld.

Lasaron

Vi får mer å rutte med til sport. Men dog mindre enn jeg hadde håpet en nedbetaling av lånet ville bidra med. Jeg tenkte for lite på inntektene vi hadde med lokalene.

Uansett, en god ting.
Tren på langskudd

fortune

Interessant artikkel i Kapital (av alle steder) i dag, som ser på fotballens rike onkler.

https://www.kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2023/03/16/7991020/rike-onkler-stotter-fotballklubbene-sine-med-milliarder (man får lese én gratis artikkel per dag ved å registrere seg).

Røkke stiller i en klasse for seg selv her med 800 millioner til Molde, etterfulgt av Gjelsten med 300 mill til samme klubb.

Onkel Trond følger på tredjeplass, men «bare» 150 mill til Brann og 130 mill til Tromsø. Merk at gaver fikk fra andre aktører (hardball, auto 23, etc) kommer i tillegg til disse 150.

Videre følger Sunde med 250 mill til Aafk, Holta med 250 mill til Notodden (!) og Ulrichsen med 250 mill til Stabæk. Trøim og Fredriksen har tilsammen gitt omtrent 380 mill til vif, så er mange som er betydelig eksternt finansiert..
First is first, second is nothing

Lasaron

Har Stabæk fått så mye, i tillegg til alle spillersalgene de siste årene? Og så er de fortsatt et elevatorlag med et stygt friidrettsstadion? Her lukter det dårlig forvaltning av pengene.
Tren på langskudd

Corran

Ikke rart at Molde har gjort det bra egentlig
De er i en klasse for seg når det gjelder å fått økonomisk doping.
Og trodde at Brann hadde fått mer Mohn penger enn det de har fått. Han har jo gitt nesten like mye til Tromsø.
Begge klubbene har jo rotet det vekk Dvs Brann fikk seg jo et gull med penger fra gaver, men ser en til Molde så må en over milliarden for at det skal holde over lengre perioder.
Har ikke lest artikkelen, men fikk inntrykket av at dette gjaldt de siste 30 årene (for i alle fall Molde). Så da klarte Brann, Stbæk og vif alle å kjøpe seg et gull og alle må vel sies å ha rotet vekk mange penger etter det.
Mest overaskende er vel Notodden på den listen for de har virkelig ikke fått mye ut av pengene. Eller er det et stadion som er med i regnestykket der?

Go Up