• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitrÄd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Corran

Quote from: Superjack on January 26, 2022, 18:59:28 PM
Quote from: Spelaren on January 26, 2022, 09:23:23 AMNoe nytt om Ăžkonomien8)

Stille om den.
Men om Taylor og Pedersen gĂ„r ut, sĂ„ spares vel ganske store lĂžnnsmidler. Om det i tillegg kommer inn en 3-5 millioner for dem(samlet) sĂ„ bĂžr jo klubben snart vĂŠre i mĂ„l pĂ„ de 10 millionene som var nevnt i hĂžst mĂ„tte til for Ă„ sikre budsjettet som ble styrt mot i evt obossesong i  2022.

Om godeste Mohn skulle bli venn av regnskapsavdelingen til Brann igjen og deler av stadion selges og klubben klare Ä bli gjeldfri sÄ vil vel det Þkonomiske se ganske sÄ lyst ut? Selv i Obos?


Med de 2 ut som er ute sÄ er det vel 5-7 mill i overgangssummer om en tenker seg 1-2 for Pedersen. Men ogsÄ mulig han fikk gÄ for noen glansbilder.
3-5 mill for Taylor bÞr en jo fÄ sÄ da er de 10 mill i boks.
Disse tre er vel ogsÄ de som tjener mest og tenker at de i tillegg til de andre de er kvitt er mye mer spart i lÞnnsmidler enn det som er kommet inn fÄr vil jeg regne med.
SÄ mulig en nesten er i mÄl med de 10 mill fÞr Taylor gÄr og?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Huff

Quote from: Corran on January 26, 2022, 22:16:39 PMDisse tre er vel ogsÄ de som tjener mest og tenker at de i tillegg til de andre de er kvitt er mye mer spart i lÞnnsmidler enn det som er kommet inn fÄr vil jeg regne med.
SÄ mulig en nesten er i mÄl med de 10 mill fÞr Taylor gÄr og?


Tipper Brann sparer minst 3.mill i lĂžnn og lĂžnnsrelaterte utgifter med trioen over ute. Dette er medregnet det Dyngeland og Moberg koster klubben. Tror Brann ville spart 7-8.m bare med Strands overgangssum og ved Ă„ kvitte seg med lĂžnningene Strand, Pedersen og Taylor. 

Corran

Quote from: Huff on January 27, 2022, 09:23:57 AM
Quote from: Corran on January 26, 2022, 22:16:39 PMDisse tre er vel ogsÄ de som tjener mest og tenker at de i tillegg til de andre de er kvitt er mye mer spart i lÞnnsmidler enn det som er kommet inn fÄr vil jeg regne med.
SÄ mulig en nesten er i mÄl med de 10 mill fÞr Taylor gÄr og?


Tipper Brann sparer minst 3.mill i lĂžnn og lĂžnnsrelaterte utgifter med trioen over ute. Dette er medregnet det Dyngeland og Moberg koster klubben. Tror Brann ville spart 7-8.m bare med Strands overgangssum og ved Ă„ kvitte seg med lĂžnningene Strand, Pedersen og Taylor. 
I tillegg sparer de vel litt pÄ Gerson, Sane, Sakor og Grill (andre som ahr forsvunnet en sparer pÄ?) som sikkert ikke hadde mindre i lÞnn enn det Dyngeland og Moberg fÄr. Hustad er tilbake og, men der har de sikkert betalt mesteparten av lÞnnen sÄ der er det vel hverken + eller -
Tar vi ogsÄ med at de fleste ogsÄ hadde reduksjon i lÞnnen ved nedrykk sÄ bÞr en nesten ha nÄdd 10 mill spart uten overgang for Taylor
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

I april i Bergen nÄ, skal det arrangeres en cup i basketball som heter Hansacup. NÄr jeg sÄ det pÄ Facebookveggen min, tenkte jeg: WTF? Er det lov igjen med Hansa som sponsor nÄ? Eller bryter de loven? Eller er det andre regler i basket enn fotball? Noen som vet?
Tren pÄ langskudd

Spelaren

Hansa gav seg som sponsor i 1992,og selv om navnet har endret seg noen ganger er det nÄ tilbake i nesten opprinnelig form : Hansacup.
Bryggeriet har ikkje enerett pÄ bruken av ordet.
GĂ„ av.

Lasaron

SĂ„ Hansa er ikke sponsor av basketcupen?
Tren pÄ langskudd

Lasaron

Brann fortsetter med kampen om koronamidler. Striden stÄr altsÄ om partoutkortene som ikke ble refundert skal sees pÄ som en gave eller ikke.

Det er interessant at den nye ledelsen ser saken pÄ samme mÄte som den gamle.
Tren pÄ langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on April 19, 2022, 12:52:25 PMBrann fortsetter med kampen om koronamidler. Striden stÄr altsÄ om partoutkortene som ikke ble refundert skal sees pÄ som en gave eller ikke.

Det er interessant at den nye ledelsen ser saken pÄ samme mÄte som den gamle.
Om det blir en rettsak sÄ er det ikke usannsynlig at Brann vinner.
I alle fall om vitners forklaring blir tatt til etterretning.
Det er liten tvil om at det fra de som sa fra om at de ikke ville ha refusjon var tenkt som en gave.
Jeg hadde jo aldri gitt Brann et par tusen i gave hvis det betydde at de fikk mindre i stĂžtte.
Slik det ble sÄ var det jo helt meningslÞst av meg Ä gi et par tusen til Brann. Har jo ikke sÄ god rÄd at ikke pengene hadde kommet til nytte i hverdagen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Brann mÄ jo ha fÄtt innspill fra advokater her om at de kan ha en god sak. Men personlig synes jeg at det blir litt feil at klubben skal beholde partoutkort-pengene samtidig som de fÄr kompensasjon for de samme partoutkortene.
RÞd makt pÄ Hansa

Corran

Quote from: Nixon on April 19, 2022, 22:54:13 PMBrann mÄ jo ha fÄtt innspill fra advokater her om at de kan ha en god sak. Men personlig synes jeg at det blir litt feil at klubben skal beholde partoutkort-pengene samtidig som de fÄr kompensasjon for de samme partoutkortene.
Ja men det er et helt feil premiss fra deg. De har ikke beholdt partoutkort pengene.
De ville refundere men en del supportere, deriblant meg, valgte Ă„ gi det vi hadde betalt i gave og det uten forbehold.
Om jeg hadde vist at saken hadde blitt som den var sÄ hadde jeg bedt om Ä fÄ dem refundert sÄ kunne jeg heller overfÞrt dem tilbake igjen som gave.
De beholder ikke partoutkort pengene de har fÄtt en gave tilsvarende partoutkort pengene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Har du gitt samme gave i Ă„r?

Nixon

En lakmustest her er Ă„ spĂžrre seg fĂžlgende: Hadde det blitt negative reaksjoner eller hadde ingen brydd seg dersom Brann hadde avslĂžrt hele planen med en gang?

"Vi hÄper at du Þnsker Ä gi oss partoutkortpengene dine som en gave til klubben, og sÄ vil vi i tillegg sÞke om Ä fÄ refundert den samme summen fra staten."
RÞd makt pÄ Hansa

Lasaron

April 21, 2022, 08:18:36 AM #4862 Last Edit: April 21, 2022, 08:22:24 AM by Lasaron
Det er et godt spĂžrsmĂ„l.  Edit: *Tok vekk noe her*

For min del var det bare delvis en gave. Jeg ville jo vÊre sikret en meget god plass jeg etter mange Är hadde opparbeidet meg. Jeg ville vÊre sikret Ä fÄ gÄ pÄ alle kampene etterhvert som det Äpnet opp, og det kunne jo skje fortere enn hva som faktisk skjedde. SÄ jeg hadde ogsÄ egoistiske grunner for Ä ikke be om refusjon.
Tren pÄ langskudd

Corran

Quote from: krakra on April 20, 2022, 22:52:09 PMHar du gitt samme gave i Ă„r?
Hva har det med saken Ă„ gjĂžre?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: Lasaron on April 21, 2022, 08:18:36 AMDet er et godt spĂžrsmĂ„l.  Edit: *Tok vekk noe her*

For min del var det bare delvis en gave. Jeg ville jo vÊre sikret en meget god plass jeg etter mange Är hadde opparbeidet meg. Jeg ville vÊre sikret Ä fÄ gÄ pÄ alle kampene etterhvert som det Äpnet opp, og det kunne jo skje fortere enn hva som faktisk skjedde. SÄ jeg hadde ogsÄ egoistiske grunner for Ä ikke be om refusjon.
Der hadde vi litt forskjellig syn pÄ det. Jeg var sikker pÄ at det kom til Ä vÊre svÊrt lite sannsynlig at det ble noe sÊrlig med kamper om enn noen.
Trodde at sesongen skulle bli avlyst.
Men sÄ hadde jeg kanskje enda mer negativt syn pÄ hvordan det kom til Ä utvikle seg
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Quote from: Corran on April 21, 2022, 21:09:23 PM
Quote from: krakra on April 20, 2022, 22:52:09 PMHar du gitt samme gave i Ă„r?
Hva har det med saken Ă„ gjĂžre?
Det er jo mulig Ă„ gi gaver til Brann hvert Ă„r. Hvorfor akkurat i 2020?

krakra

April 21, 2022, 22:22:31 PM #4866 Last Edit: April 21, 2022, 22:26:26 PM by krakra
Quote from: Nixon on April 21, 2022, 07:35:58 AMEn lakmustest her er Ă„ spĂžrre seg fĂžlgende: Hadde det blitt negative reaksjoner eller hadde ingen brydd seg dersom Brann hadde avslĂžrt hele planen med en gang?

"Vi hÄper at du Þnsker Ä gi oss partoutkortpengene dine som en gave til klubben, og sÄ vil vi i tillegg sÞke om Ä fÄ refundert den samme summen fra staten."
En annen lakmustest er jo Ä spÞrre seg om hvor mange som hadde gitt disse pengene i gave hvis Brann hadde refundert dem fÞrst og man hadde visst at de ville fÄ mestparten av inntektstapet dekket.

Jeg trodde denne gaven ble gitt da man ikke hadde noen kompensasjonsordning pÄ plass. Supporterne takket da nei til refusjon sÄnn at Brann ikke skulle tape store inntekter. SÄ kom staten pÄ banen og dekker inntektstapene. Det redelige da ville jo vÊrt Ä refundere pengene likevel, men Brann mente ogsÄ at de bÄde skulle beholde inntektene, OG kompenseres for dem, sÄnn at de endre opp med langt hÞyere inntekter enn de ville hatt uten pandemi og en betydelig overskudd.

Hvis folk er sÄ ivrige pÄ Ä gi Brann gaver som sikrer store overskudd, sÄ er det jo bare Ä gi i Är.

Corran

Quote from: krakra on April 21, 2022, 22:21:16 PM
Quote from: Corran on April 21, 2022, 21:09:23 PM
Quote from: krakra on April 20, 2022, 22:52:09 PMHar du gitt samme gave i Ă„r?
Hva har det med saken Ă„ gjĂžre?
Det er jo mulig Ă„ gi gaver til Brann hvert Ă„r. Hvorfor akkurat i 2020?
Maken til kverulering
Pga at i akkurat 2020 sÄ ble det en ting som jeg hev meg pÄ da jeg plutselig hadde noe lapper til overs. De hadde kommet godt med til andre ting men eg tenkte at Brann gÄr inn i en vanskelig periode sÄ her kan jeg stÞtte dem.
Er ikke fĂžrste gang i mitt liv eg har stĂžttet Brann med gaver
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: krakra on April 21, 2022, 22:22:31 PM
Quote from: Nixon on April 21, 2022, 07:35:58 AMEn lakmustest her er Ă„ spĂžrre seg fĂžlgende: Hadde det blitt negative reaksjoner eller hadde ingen brydd seg dersom Brann hadde avslĂžrt hele planen med en gang?

"Vi hÄper at du Þnsker Ä gi oss partoutkortpengene dine som en gave til klubben, og sÄ vil vi i tillegg sÞke om Ä fÄ refundert den samme summen fra staten."
En annen lakmustest er jo Ä spÞrre seg om hvor mange som hadde gitt disse pengene i gave hvis Brann hadde refundert dem fÞrst og man hadde visst at de ville fÄ mestparten av inntektstapet dekket.

Jeg trodde denne gaven ble gitt da man ikke hadde noen kompensasjonsordning pÄ plass. Supporterne takket da nei til refusjon sÄnn at Brann ikke skulle tape store inntekter. SÄ kom staten pÄ banen og dekker inntektstapene. Det redelige da ville jo vÊrt Ä refundere pengene likevel, men Brann mente ogsÄ at de bÄde skulle beholde inntektene, OG kompenseres for dem, sÄnn at de endre opp med langt hÞyere inntekter enn de ville hatt uten pandemi og en betydelig overskudd.

Hvis folk er sÄ ivrige pÄ Ä gi Brann gaver som sikrer store overskudd, sÄ er det jo bare Ä gi i Är.

Tror du at selv om Brann blir kompensert for bortfall av inntekter (blir ikke kompensert for 100%) og det de fikk i gaver gjorde at Brann hadde hĂžyere inntekter enn en vanlig sesong?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

BA har i dag/gÄr en artikkel om at pengene rÄr i Obos (som alle andre steder)
https://www.ba.no/pengeligaen-de-rikeste-er-sa-langt-de-beste/s/5-8-1907484

Det som slÄr meg mest her er at StabÊk har 2,6 mill mer i lÞnnsutgifter enn det Brann har.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Sportslig gÄr det virkelig pÄ skinner for Brann om dagen.

Men hvordan stÄr det egentlig til med Þkonomien til Brann?
Noen som vet hvordan det stÄr til, sÄnn egentlig?

Etter at Taylor ble solgt i hÞst, og kanskje Brann fÄr noen kroner for en Berisha overgang, mye betalende tilskuere (hva er budsjett mot tilskuertall) er det behov for salg av spillere?

Og hvor er prosessen med salget av deler av stadion? Noen som vet? 

At Brann er i rÞd sone anser jeg som en uvesentlighet, da det ikke sier noe om Brann sin evne til Ä betale regningene sine og vÊre i stand til Ä videreutvikle klubben, annet enn at overganger inn mÄ vel innon NFF fÞrst?
Og dette med rÞd sone er pÄ bakgrunn av gjelden klubben har pÄ stadion sammen med sin divisjonssatatus i Obos.
Brannsupporter.

Finfin respons

Quote from: Superjack on July 19, 2022, 10:00:51 AMSportslig gÄr det virkelig pÄ skinner for Brann om dagen.

Men hvordan stÄr det egentlig til med Þkonomien til Brann?
Noen som vet hvordan det stÄr til, sÄnn egentlig?

Etter at Taylor ble solgt i hÞst, og kanskje Brann fÄr noen kroner for en Berisha overgang, mye betalende tilskuere (hva er budsjett mot tilskuertall) er det behov for salg av spillere?

Og hvor er prosessen med salget av deler av stadion? Noen som vet? 

At Brann er i rÞd sone anser jeg som en uvesentlighet, da det ikke sier noe om Brann sin evne til Ä betale regningene sine og vÊre i stand til Ä videreutvikle klubben, annet enn at overganger inn mÄ vel innon NFF fÞrst?
Og dette med rÞd sone er pÄ bakgrunn av gjelden klubben har pÄ stadion sammen med sin divisjonssatatus i Obos.

PĂ„ medlemsmĂžtet sist ble det sagt at Ăžkonomien er ok og at salg av eiendom kan bli bedre betalt enn antydet og at det kan skje ting i hĂžst.

Sammenfaller med avgjĂžrelse og igangsetting av underlag og trningsbaneoppgradering fĂžr jul.
Kanskje.

Kagain

JassÄgitt. Andre halvÄr pÄ rad at Brann surrer rundt i rÞd sone. Igjen. Vi fÄr hÄpe dette salget av stadionslokaler og slikt snart kommer i orden. Ellers mÄ vel kanskje Brann selge litt spillere...

Kilde: https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2021/fire-eliteserie-klubber-i-rod-sone-etter-sviktende-okonomi-brann-eneste-obos-lag_sto9166140/story.shtml

Superjack

Ja, noen som vet status pÄ eiendomssalget?

Blitt veldig stille der
Brannsupporter.

krakra

I fÞlge siste styreprotokoll regner de med Ä vÊre ferdige og ha fÄtt pengene i mÄnedsskiftet november / oktober. Det er nok en del byrÄkrati og juridisk dilldall som mÄ gjennomfÞres fÞrst.

SKBCPH

TV 2 sin avtale fra og med neste Är er verdt over 700 millioner kroner i Äret. Har prÞvd Ä google, men finner ikke ut hvor mye av dette som skal gÄ til Eliteserie-klubbene. Men en sÄpass forbedret avtale mÄ vel bety en betydelig Þkning i TV-inntekter neste Är?
- Vi har den treneren vi har.

Lasaron

Gladsak i BA. Lokalene er solgt, og pengene er pÄ konto. Ja, den endelige salgssummen endte pÄ hele 199 mill i stedet for 185 mill.

Da er den i boks. Gjelden pÄ 160 mill blir nedbetalt, og der er penger og vilje til Ä ruste opp treningsfasilitetene pÄ Nymark.

Og nÄr man i tillegg slipper Ä betale avdrag pÄ gjelden hver mÄned, beholdes jo mye inntekter som kan brukes pÄ andre ting.
Tren pÄ langskudd

Superjack

Brannsupporter.

Lasaron

Er det noen som vet hva Brann pleide Ä betale i avdrag pÄ lÄnet?
Tren pÄ langskudd

GullĂžl

January 05, 2023, 14:49:38 PM #4879 Last Edit: January 05, 2023, 14:51:33 PM by GullĂžl
Quote from: Lasaron on January 05, 2023, 14:41:45 PMEr det noen som vet hva Brann pleide Ä betale i avdrag pÄ lÄnet?
Se vedlagte link. Der stÄr det blant annet:

Dagens lÄn koster Brann mye penger. I 2021 betalte vi til sammen ca 12 millioner i renter og
avdrag. Gjennom de siste tolv Ärene har vi i alt brukt ca 134 millioner pÄ Ä betale renter og
avdrag pÄ lÄnene vÄre. Noe over 83 millioner av dette er renter


https://www.brann.no/nyheter/saksunderlag-for-medlemsmote-om-mulig-salg-av-deler-av-stadion/Mulig%20salg%20av%20n%C3%A6ringsdelene%20pa%CC%8A%20stadion%20v3.pdf

NB: Og sÄ mÄ vi huske pÄ at renten nÄ i 2023 er enda hÞyere enn i 2021.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

krakra

I saksframlegget stod det at leieinntektene var pÄ 9,8 millioner i Äret, mens utgiftene var pÄ 14,3 millioner. Inkludert avdrag pÄ 6,5 millioner og renter pÄ 6 millioner. Det betyr at de bandt opp 4,5 millioner av likviditeten hvert Är.

https://www.brann.no/nyheter/saksunderlag-for-medlemsmote-om-mulig-salg-av-deler-av-stadion/Mulig%20salg%20av%20n%C3%A6ringsdelene%20pa%CC%8A%20stadion%20v3.pdf

Dette var jo basert pÄ 2021-tall. Med den renteÞkningen vi har sett siden den gang ville rentekostnadene i Är vÊrt betydelig hÞyere. En renteÞkning pÄ 2,5 prosentpoeng ville gitt en Þkning i de Ärlige rentekostnadene pÄ 4 millioner.

Lasaron

SÄ det Ä selge lokalene (mister leieinntekter) og kvitte oss med lÄnet (slipper avdrag) gjÞr at vi gÄr ca 5-6 mill i pluss i Äret?
Tren pÄ langskudd

esp123

Vi gÄr ikke pluss, avdraget er jo bare nedbetaling av lÄnet og pÄvirker ikke resultatet direkte.

Men vi frigir kapital som vi kan investere i potensielt mer innbringende omrÄder. Og ikke minst omrÄder som generer bedre resultater pÄ banen.

Ikke minst blir vi gjeldsfri, og den litt bekymringsfulle gjeldsgraden forsvinner. Noe som gir oss mer handlingsrom fremover ved behov for Ă„ ta opp mer gjeld.

Lasaron

Vi fÄr mer Ä rutte med til sport. Men dog mindre enn jeg hadde hÄpet en nedbetaling av lÄnet ville bidra med. Jeg tenkte for lite pÄ inntektene vi hadde med lokalene.

Uansett, en god ting.
Tren pÄ langskudd

fortune

Interessant artikkel i Kapital (av alle steder) i dag, som ser pÄ fotballens rike onkler.

https://www.kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2023/03/16/7991020/rike-onkler-stotter-fotballklubbene-sine-med-milliarder (man fÄr lese én gratis artikkel per dag ved Ä registrere seg).

RĂžkke stiller i en klasse for seg selv her med 800 millioner til Molde, etterfulgt av Gjelsten med 300 mill til samme klubb.

Onkel Trond fÞlger pÄ tredjeplass, men «bare» 150 mill til Brann og 130 mill til TromsÞ. Merk at gaver fikk fra andre aktÞrer (hardball, auto 23, etc) kommer i tillegg til disse 150.

Videre fÞlger Sunde med 250 mill til Aafk, Holta med 250 mill til Notodden (!) og Ulrichsen med 250 mill til StabÊk. TrÞim og Fredriksen har tilsammen gitt omtrent 380 mill til vif, sÄ er mange som er betydelig eksternt finansiert..
First is first, second is nothing

Lasaron

Har StabÊk fÄtt sÄ mye, i tillegg til alle spillersalgene de siste Ärene? Og sÄ er de fortsatt et elevatorlag med et stygt friidrettsstadion? Her lukter det dÄrlig forvaltning av pengene.
Tren pÄ langskudd

Corran

Ikke rart at Molde har gjort det bra egentlig
De er i en klasse for seg nÄr det gjelder Ä fÄtt Þkonomisk doping.
Og trodde at Brann hadde fÄtt mer Mohn penger enn det de har fÄtt. Han har jo gitt nesten like mye til TromsÞ.
Begge klubbene har jo rotet det vekk Dvs Brann fikk seg jo et gull med penger fra gaver, men ser en til Molde sÄ mÄ en over milliarden for at det skal holde over lengre perioder.
Har ikke lest artikkelen, men fikk inntrykket av at dette gjaldt de siste 30 Ärene (for i alle fall Molde). SÄ da klarte Brann, StbÊk og vif alle Ä kjÞpe seg et gull og alle mÄ vel sies Ä ha rotet vekk mange penger etter det.
Mest overaskende er vel Notodden pÄ den listen for de har virkelig ikke fÄtt mye ut av pengene. Eller er det et stadion som er med i regnestykket der?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Drar frem denne igjen.

Noen som har oversikt over status pÄ Þkonomien i Brann?

Brann har i 2023 gÄtt fra Ä ha en massiv gjeld pÄ Stadion til Ä bli gjeldfri.
Tallene under er rene antagelser og bare for Ă„ prĂžve Ă„ spekulere litt.


Økte inntekter i forhold til budsjett:
Wolfe: 23 mill
Rasmussen: 13 mill
Europa: 10 mill
Tilskuere over budsjett: 6 mill
Prispenger i ES: 5 mill
Totalt over 57 mill i Ăžkte inntekter

Utgifter:
SpillerkjĂžp:
Warming - 8
Soltvedt - 6
Kartum - 4
Utgifter til Europa - 2
Ekstra utgifter - 20 mill

Overskudd - 37 mill

Er jo selvfÞlgelig langt unna Glimt/Molde tall. Men verdt Ä merke seg at Glimt «bare» gikk 60 mill i pluss i 22, for veldig mye som gikk inn, ble re-investert i klubb.

Spent pÄ hvordan de rette tallene er for Brann
Og ikke minst, hvordan se tenker Ă„ forvalte disse pengene.
HĂ„per veldig at det er hold i Pamer i nest siste pod, at dette er tenkt inn i Stadionmatte + to baner med samme hybridgress.

Ellers mÄ det vÊre helt genialt Ä ha kvittet seg med gjelden og dermed de galopperende renteutgiftene som har vÊrt i 23.
Brannsupporter.

Hickok

Quote from: Superjack on November 10, 2023, 10:44:45 AMDrar frem denne igjen.

Noen som har oversikt over status pÄ Þkonomien i Brann?

Brann har i 2023 gÄtt fra Ä ha en massiv gjeld pÄ Stadion til Ä bli gjeldfri.
Tallene under er rene antagelser og bare for Ă„ prĂžve Ă„ spekulere litt.


Økte inntekter i forhold til budsjett:
Wolfe: 23 mill
Rasmussen: 13 mill
Europa: 10 mill
Tilskuere over budsjett: 6 mill
Prispenger i ES: 5 mill
Totalt over 57 mill i Ăžkte inntekter

Utgifter:
SpillerkjĂžp:
Warming - 8
Soltvedt - 6
Kartum - 4
Utgifter til Europa - 2
Ekstra utgifter - 20 mill

Overskudd - 37 mill

Er jo selvfÞlgelig langt unna Glimt/Molde tall. Men verdt Ä merke seg at Glimt «bare» gikk 60 mill i pluss i 22, for veldig mye som gikk inn, ble re-investert i klubb.

Spent pÄ hvordan de rette tallene er for Brann
Og ikke minst, hvordan se tenker Ă„ forvalte disse pengene.
HĂ„per veldig at det er hold i Pamer i nest siste pod, at dette er tenkt inn i Stadionmatte + to baner med samme hybridgress.

Ellers mÄ det vÊre helt genialt Ä ha kvittet seg med gjelden og dermed de galopperende renteutgiftene som har vÊrt i 23.

Jeg tror du kan legge en cupfinaleseier til det du har satt opp. De har neppe budsjettert med mer enn 4-5. runde.

ostraume

PÄ det ekstra utgiftene kan du sikkert legge pÄ et par millioner i lÞnnskostnader med tanke pÄ de som kom inn i sommer.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Superjack

Stremmer nok begge de to siste.

Innlegget er ogsÄ litt myntet pÄ Bt.no gjengen som jeg tror er inne her og leser innimellom.

Kunne tenke meg en liten sak med fakta om Ăžkonomisituasjonen.

Hvordan stÄr det til, faktabasert. Og hva ser klubben for seg er mÄten Þkonomien skal forvaltes fremover

Brannsupporter.

Nixon

https://www.ba.no/stort-intervju-med-brann-sjefen-ma-vise-at-vi-setter-pris-pa-horneland/f/5-8-2442521

Kalvenes moderer litt tidligere uttalelser om kutt i lĂžnnskostnadene neste Ă„r.

- MÄlet vÄrt er alltid Ä styrke den sportslige satsingen. Vi bruker til enhver tid sÄ mye pÄ sport som vi har mulighet til, svarer han.

Men overfor BT har Kalvenes antydet at lÞnnskostnadene mÄ reduseres fÞr neste Är, noe som hÞres ut som det stikk motsatte av en Þkt satsing. Overfor BA hevder han at klubben ikke har bestemt seg.

- Det stemmer at vi i sommervinduet bevisst brukte mer lÞnnsmidler enn budsjettert. Det er altfor tidlig Ä forskuttere om vi neste Är gÄr tilbake til det som var den opprinnelige budsjettrammen, sier han og pÄpeker at det hele skal avgjÞres pÄ et styremÞte i desember.


Men ingen grunn til bekymring for de som er redd for at Brann og Kalvenes likevel skal ta av. Edruelighet og langsiktighet er fortsatt mantraet.
RÞd makt pÄ Hansa

andreas1989

Synes ogsÄ denne er fin.

Quote- Hva er det som har tatt oss til der vi er i dag? Det er langsiktighet og det at Horneland og trenerteamet har hatt et utviklingsperspektiv. Du kan ikke slippe den tanken fordi du gjÞr det bra ett Är og sÄ plutselig gjÞre kortsiktige satsinger. Vi kan ikke bygge for Europa og sÄ kollapse om vi ikke klarer det, sier han engasjert.

Liker ogsÄ at Kalvenes pÄpeker at vi mÄ gjÞre noe med fasilitetene.

krakra

November 16, 2023, 09:50:44 AM #4893 Last Edit: November 16, 2023, 09:54:29 AM by krakra
Det har alltid vÊrt en visst skille mellom ord og handling i Brann. SÄ fÄr vi se hva tilfellet er denne gangen. Men i hÞst sÄ har man altsÄ gÄtt utenfor budsjettet, spilt med et av Eliteseriens eldste lag og bygd en stall som er mye stÞrre enn sportsplanen tilsier. Det rimer ikke helt med prat om langsiktighet. SÄ fÄr vi se hva som skjer i vinter.

Jeg frykter at Horneland vil bruke interessen fra Sverige til Ä presse klubben i en enda mer kortsiktig retning. Han har fÄtt en eldre og bredere stall, men vÊrt misfornÞyd med at Brann har solgt spillere for generert inntekter pÄ den mÄten. Det kan fort vÊre det neste elementet fra sportsplanen som ryker.

Superjack

Mohn vil gÄ inn og stÞtte betydelig til anleggene.

Det er gode nyheter det.

Brannsupporter.

Corran

Quote from: krakra on November 16, 2023, 09:50:44 AMDet har alltid vÊrt en visst skille mellom ord og handling i Brann. SÄ fÄr vi se hva tilfellet er denne gangen. Men i hÞst sÄ har man altsÄ gÄtt utenfor budsjettet, spilt med et av Eliteseriens eldste lag og bygd en stall som er mye stÞrre enn sportsplanen tilsier. Det rimer ikke helt med prat om langsiktighet. SÄ fÄr vi se hva som skjer i vinter.

Jeg frykter at Horneland vil bruke interessen fra Sverige til Ä presse klubben i en enda mer kortsiktig retning. Han har fÄtt en eldre og bredere stall, men vÊrt misfornÞyd med at Brann har solgt spillere for generert inntekter pÄ den mÄten. Det kan fort vÊre det neste elementet fra sportsplanen som ryker.
Det kan tenkes at Horneland har sine Ăžnsker men jeg fĂžler ikke han pr i dag er typen som ville bruke interesse til Ă„ presse klubben og jeg tror ikke de som sitter i ledelsen vil la seg true til noe de ikke vil
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Noen som husker hvor mye Brann satt igjen med etter salget av nÊringslokalene? Dette var jo penger som skulle Þremerkes ny stadionmatte, men nÄ kan de vel frigjÞres til andre formÄl?

fortune

Var vel omtrent 10 millioner kroner? For min del bÞr sÄ mye som nÞdvendig av de pengene brukes pÄ Ä forsterke det medisinske apparatet.
First is first, second is nothing

Nixon

Quote from: fortune on November 17, 2023, 12:55:26 PMVar vel omtrent 10 millioner kroner? For min del bÞr sÄ mye som nÞdvendig av de pengene brukes pÄ Ä forsterke det medisinske apparatet.

Bare 10? Trodde det bikket 20. Men pengene var ikke Þremerket stadionmatten spesifikt, men "utbedring av anlegg eller treningsfasiliteter." Og det ble den gangen nevnt ulike oppgraderinger pÄ bÄde FrydenbÞ- og Sparebanken-Vest-tribunen, sÄ det er alltid noe Ä bruke penger pÄ nÄr man eier bygningsmasse.
RÞd makt pÄ Hansa

Corran

NÄr det var 185 de skulle selge for sÄ var det vel snakk om nÊrmere 20 mill som skulle brukes pÄ anlegg?
Og nÄr prisen gikk opp til 205 eller hva det var sÄ mÄ det vel plusses pÄ 20 mill
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up