• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitrÄd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

Brann har ikke blitt straffet. De har bare ikke fÄtt den kompensasjonen de har bedt om, fordi de ikke hadde det inntektstapet de hadde oppgitt. Hadde de ikke beholdt inntektene fra p-kortsalget hadde de jo ikke sittet igjen med mer penger. De hadde bare fÄtt alt fra staten.


krakra

September 28, 2021, 19:27:21 PM #4701 Last Edit: September 28, 2021, 19:28:58 PM by krakra
Quote from: Lissabon on September 28, 2021, 19:26:21 PMDet viktige er om ANDRE KLUBBER sine fans, eller sponsorer, gav stÞtte i den fasen. Jeg nekter Ä tro at INGEN av de 15 andre klubbene fikk en form for fansstÞtte. Da er spÞrsmÄlet ; Skal bare Brann straffes, fikk INGEN andre stÞtte ?

Forskjellsbehandling, nĂžffenĂžff-tiltak, ?
Det var flere klubber der supporterne ikke krevde refusjon pÄ sesongkortene. Brann var den eneste som oppfÞrte dette som gave, og ikke billettinntekter.

krakra

Quote from: Lissabon on September 28, 2021, 19:36:19 PMDa er det "bokfÞringen" Brann taper pÄ , ikke realitetene ?
De taper ingenting. De fÄr samme sum som de hadde fÄtt hvis de oppga inntektene korrekt, slik de andre har gjort.

Corran

Jeg ga pengene til Brann som gave for Ă„ hjelpe Brann i en vanskelig situasjon og ga beskjed om dette.
Om jeg hadde vist at dette gikk utover kompensasjonen fra staten hadde jeg forlangt dem tilbake og gitt dem som gave etterpÄ.
Blir andre klubber trukket i kompensasjon for de pengene som er kommet inn via dette "SĂžtt lag X med X kroner vie sms" som ruller over skjermene under kampene?
Hva er forskjellen.
Ja en kan vri pÄ det og si at det ene var kjÞpte billetter, men jeg annullerte det kjÞpet og ga dem pengene.
Og nÄr vi gjorde det var det usikkert om det ble noen serie det Äret

 
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

https://www.bt.no/fotball/i/Rr4L1J/roy-wassberg-begynner-i-brann

Fiffig at Kniksens svigersĂžnn skal vĂŠre sportslig leder for Kniksen-akademiet.

Men spennende med mer fokus pÄ de nest beste spillerne i kretsen.
RÞd makt pÄ Hansa

krakra

Flere av de "nest beste" som har blitt bra. Eller de som Brann ikke har fanget opp. SÄ er spÞrsmÄlet om det er pÄ grunn av eller pÄ tross av at de ikke har vÊrt i Brann.

Kagain

Quote from: Nixon on November 18, 2021, 12:39:20 PMhttps://www.bt.no/fotball/i/Rr4L1J/roy-wassberg-begynner-i-brann

Fiffig at Kniksens svigersĂžnn skal vĂŠre sportslig leder for Kniksen-akademiet.
 

OgsÄ friskt at Kniklas fremdeles er i klubben. Vi fÄr tro at Wassberg ikke kommer en slik maktposisjon som enkelte andre fedre gjorde. Det var vel spesielt en festglad hakkekylling det ble spekulert i at kun fikk spille pga posisjonen til hans far i Brann...

Nixon

Quote from: Kagain on November 18, 2021, 13:44:44 PM
Quote from: Nixon on November 18, 2021, 12:39:20 PMhttps://www.bt.no/fotball/i/Rr4L1J/roy-wassberg-begynner-i-brann

Fiffig at Kniksens svigersĂžnn skal vĂŠre sportslig leder for Kniksen-akademiet.
 

OgsÄ friskt at Kniklas fremdeles er i klubben. Vi fÄr tro at Wassberg ikke kommer en slik maktposisjon som enkelte andre fedre gjorde. Det var vel spesielt en festglad hakkekylling det ble spekulert i at kun fikk spille pga posisjonen til hans far i Brann...

Ville vÊrt rart dersom noen dro opp dette i fullt alvor. Litt mindre grunn til konspirasjon nÄr pappa er underordnet ansatt i underbruket Akademiet enn nÄr pappa er styreleder for hele greien.
RÞd makt pÄ Hansa

Kagain

Quote from: Nixon on November 18, 2021, 14:16:20 PMVille vÊrt rart dersom noen dro opp dette i fullt alvor. Litt mindre grunn til konspirasjon nÄr pappa er underordnet ansatt i underbruket Akademiet enn nÄr pappa er styreleder for hele greien.

Det er sant. Men det er mye man kan spinne konspirasjoner av...

Lasaron

Digresjon: Husk at konspirasjoner kan vĂŠre sanne.

ForĂžvrig er sĂžnnen Filip i Brann, i den aldersgruppen han skal lede. Men Filip vokser nok fort ut av den.
Tren pÄ langskudd

krakra

Dette skal vel ikke vĂŠre et tilbud for Brannspillere?

Lasaron

Quote from: krakra on November 19, 2021, 16:14:30 PMDette skal vel ikke vĂŠre et tilbud for Brannspillere?

Okei? Kanskje jeg har misforstÄtt...
Tren pÄ langskudd

krakra

Quote from: Lasaron on November 19, 2021, 16:16:14 PM
Quote from: krakra on November 19, 2021, 16:14:30 PMDette skal vel ikke vĂŠre et tilbud for Brannspillere?

Okei? Kanskje jeg har misforstÄtt...
Slik jeg har oppfattet det er Kniksen-akademiet er tilbud for de "nest beste". AltsÄ de som ikke plukkes opp av Brann, FKF osv, men som er i klubber som ikke har ressurser og kapasitet til Ä gi dem et ekstra tilbud. Brannspillerne er jo en del av Brann-akademiet. FKF-spillerne en del av LÞveakademiet og sÄ videre, sÄ de har ikke behov for Kniksen-akademiet.

esp123

Det er ogsÄ mitt inntrykk (det Krakra skriver)

Nixon

Ja, Kniksen-spillerne skal trene og spille kamper i sine lokale klubber, men fÄ et ekstra treningstilbud hos Brann noen dager i uken.
RÞd makt pÄ Hansa

Lasaron

Tren pÄ langskudd

Lasaron

Usikker pÄ om dette er riktig trÄd, dessuten er innlegget mitt bare 27% seriÞst.

Men nÄ skal altsÄ Bergen fÄ nytt byrÄd. Vil det utgjÞre en forskjell for Brann? De som skal ta over, har jo vist en viss slagside mot uansvarlige og naive lÞsninger for Ä bevare et av byens flaggskip. Kan det tenkes de vil gjÞre noe uansvarlig og teit noe, for Ä lÞfte Brann?
Tren pÄ langskudd

krakra

Det var RÞdt som sÞrget for at Brann mistet fritaket fra eiendomsskatten pÄ Brann Stadion.

Lasaron

Quote from: krakra on November 24, 2021, 19:59:59 PMDet var RÞdt som sÞrget for at Brann mistet fritaket fra eiendomsskatten pÄ Brann Stadion.

NÄ vil vel det nye byrÄdet ledes av HÞyre, sÄ der blir neppe RÞdt med.
Tren pÄ langskudd

Spelaren

Quote from: Lasaron on November 24, 2021, 19:59:10 PMUsikker pÄ om dette er riktig trÄd, dessuten er innlegget mitt bare 27% seriÞst.

Men nÄ skal altsÄ Bergen fÄ nytt byrÄd. Vil det utgjÞre en forskjell for Brann? De som skal ta over, har jo vist en viss slagside mot uansvarlige og naive lÞsninger for Ä bevare et av byens flaggskip. Kan det tenkes de vil gjÞre noe uansvarlig og teit noe, for Ä lÞfte Brann?

Tror den politiske balubaen tar bort litt av den oppmerksomheten klovneklubben vÄr burde ha fÄtt i disse dager.
GĂ„ av.

krakra

Quote from: Lasaron on November 24, 2021, 20:02:26 PM
Quote from: krakra on November 24, 2021, 19:59:59 PMDet var RÞdt som sÞrget for at Brann mistet fritaket fra eiendomsskatten pÄ Brann Stadion.

NÄ vil vel det nye byrÄdet ledes av HÞyre, sÄ der blir neppe RÞdt med.
Men de vil vĂŠre et stĂžtteparti.

Spelaren

Quote from: krakra on November 24, 2021, 21:22:33 PM
Quote from: Lasaron on November 24, 2021, 20:02:26 PMNÄ vil vel det nye byrÄdet ledes av HÞyre, sÄ der blir neppe RÞdt med.
Men de vil vĂŠre et stĂžtteparti.

Eg kan ikkje annet enn Ä flire litt av dette. Tror det mÄ deles ut mange neseklyper framover.
GĂ„ av.

Lasaron

Oppslag i BA om at strÞmprisene ogsÄ rammer Brann pga undervarme.

Er det noen med peiling, og pedagogiske evner, som kan skrive en kort tekst for dummies om hvorfor strÞmprisen er sÄ dyr nÄr det ikke er blitt dyrere Ä produsere strÞmmen? Takk.
Tren pÄ langskudd

krakra


esp123

Quote from: Lasaron on December 01, 2021, 08:27:50 AMOppslag i BA om at strÞmprisene ogsÄ rammer Brann pga undervarme.

Er det noen med peiling, og pedagogiske evner, som kan skrive en kort tekst for dummies om hvorfor strÞmprisen er sÄ dyr nÄr det ikke er blitt dyrere Ä produsere strÞmmen? Takk.

Kort fortalt er det den marginale (siste) kilowatttimen som setter strĂžmprisen. I Europa er det som oftest kraft fra gasskraftverk. For Ăžyeblikket er gassprisen helt sinnsykt hĂžy.

ostraume

Og sÄ er det vel mindre produksjon pÄ kontinentet pga lite vind + at de prÞver Ä redde kloden med Ä fase ut forurensende energiproduksjon (kull).

Full sympati med de som sliter med Ä betale strÞmregningen, men for resten av oss sÄ tenker jeg det er lurt Ä puste med magen og heller "glede" seg over at vi bidrar til omstillingen i energiproduksjon (det grÞnne skiftet).
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Tja, noen har jo faset ut den ganske rene kjernekraften, som nok spiller en rolle.

Lasaron

Hva er dette med salg av deler av Stadion for noe? Er det riktig forstÄtt at vi kan selge deler vi uansett ikke bruker, uten Ä selge stadionnavnet, og med dette bli kvitt all gjeld?
Tren pÄ langskudd

Finfin respons

Langsiktige og gode leieavtaler er i det lange lĂžp mye bedre enn salg.

Hvert Är blir lÄnet vi bare betaler renter pÄ billigere og billigere Ä ha. PÄ grunn av inflasjon.

Jeg blir skremt nÄr Brann styres av en eiendomstype som sier selg nÄr det Äpenbart og i alle omstendigheter er best Ä eie.

Budene som er kommet er pÄ bakgrunn av at tilbyder mener det er god butikk.
Kanskje.

Finfin respons

Dette skremmer meg mer enn nedrykket!

Pass pÄ, her er det ulv i armanijakker og fÄrefrakk! Stem nei!
Kanskje.

Kagain

Quote from: Lissabon on December 01, 2021, 22:13:33 PMTipper det er lokaler pĂ„ Hansatribunen,  + muligens deler av andre lokaler pĂ„ stadda,spiller ingen rolle. Det viktigste for fansen mĂ„ jo vĂŠre at de kommer seg opp pĂ„ tribunen, finner en plass, og kan pisse og drite et sted.? Det viktigste for Brann mĂ„ vĂŠre at de eier banen, egne lokaler, garderoben osv. Og at toaletter finnes. Og at andre fasciliteter som lokker publikum dit er Ă„pne. Studenthyblene har f eks ikke hatt noen negativ virkning overhodet.

Dette er hva BA melder.

"Det er de delene av FrydenbĂž-tribunen og Sparebanken Vest-tribunen som i dag leies ut til Idrettens Hus, NTG og andre leietakere som kan bli solgt."

De spesifiserer det som Lissabon lurer pÄ.

"Ikke noe av det som brukes til sport, hverken trening eller kamp"

De snakker litt tÄkete nÄr det gjelder hvem som er interessert, men de pÄstÄr at det er en potensiell langsiktig eier. SÄ vi fÄr se. Noe mÄ de i alle fall gjÞre med Þkonomien. Selv om det kanskje for noen fÞles som Ä selge arvesÞlvet bit for bit...

https://www.ba.no/ba-sporten-direkte/s/5-8-1238812?p=lc-3043702-6239-bergensavisen

Corran

De kan bli kvitt mesteparten av gjelden + finansiere nytt dekke og treningsfasiliteter stÄr det.
De vil kanskje tjene mer pÄ lang sikt ved Ä leie ut, men her vet jeg for lite om hva de faktisk fÄr i leie inntekter pr Är (kan sikkert finne et budsjett eller regnskap men er for lat)

Men det Ä fÄ skutt inn mye penger akkurat i den situasjonen Brann er i nÄ kan vÊre smart ogsÄ.
Det lÞser mye av utfordringene pr nÄ og det lÞser banedekke/trenings problemene de har i dag.

Det ble vel sagt at alt skal gÄ til bane og gjeld
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

SKBCPH

Ved Ä selge enkelte deler av stadion sÄ vil Brann aldri kunne bygge ut stadion/selge stadion i sin helhet for Ä bygge nytt et annet sted.

Heldigvis er Brann en amatÞrklubb, som ikke i min levetid vil oppleve suksess som krever hverken utbygging eller ny stadion, sÄ det har ikke sÄ mye Ä si.

Bare Ă„ selge, bryr meg ikke.
- Vi har den treneren vi har.

pidre

Det er ein grunn til at nokon vil kjÞpe, og tviler pÄ at det er fordi dei vil hjelpe sportsklubben Brann Þkonomisk. Nei, det er fordi dei sjÞlv vil tene pengar pÄ lokala.

1. Over tid stig eigedom i verdi
2. Over tid stig utleigeinntekter
3. Med auka inflasjon vert krympar gjelda

   
Saludar a los monos!

esp123

Quote from: Finfin respons on December 01, 2021, 22:46:09 PMLangsiktige og gode leieavtaler er i det lange lĂžp mye bedre enn salg.

Hvert Är blir lÄnet vi bare betaler renter pÄ billigere og billigere Ä ha. PÄ grunn av inflasjon.

Jeg blir skremt nÄr Brann styres av en eiendomstype som sier selg nÄr det Äpenbart og i alle omstendigheter er best Ä eie.

Budene som er kommet er pÄ bakgrunn av at tilbyder mener det er god butikk.

SpÞrsmÄlet er om den kapitalen ikke gir bedre avkastning hvis den er plassert i treningsforhold og spillere.

esp123

Quote from: pidre on December 02, 2021, 12:55:15 PMDet er ein grunn til at nokon vil kjÞpe, og tviler pÄ at det er fordi dei vil hjelpe sportsklubben Brann Þkonomisk. Nei, det er fordi dei sjÞlv vil tene pengar pÄ lokala.

1. Over tid stig eigedom i verdi
2. Over tid stig utleigeinntekter
3. Med auka inflasjon vert krympar gjelda

   

Hvis du kan plassere pengene i treningsforhold og bedre spillere vil det ogsÄ gi avkastning over tid. Gitt at du tror at det gir bedre resultater. I tillegg skal ikke en fotballklubb maksimere profitt, den skal maksimere prestasjoner.

pidre

Quote from: esp123 on December 02, 2021, 13:01:22 PM
Quote from: Finfin respons on December 01, 2021, 22:46:09 PMLangsiktige og gode leieavtaler er i det lange lĂžp mye bedre enn salg.

Hvert Är blir lÄnet vi bare betaler renter pÄ billigere og billigere Ä ha. PÄ grunn av inflasjon.

Jeg blir skremt nÄr Brann styres av en eiendomstype som sier selg nÄr det Äpenbart og i alle omstendigheter er best Ä eie.

Budene som er kommet er pÄ bakgrunn av at tilbyder mener det er god butikk.

SpÞrsmÄlet er om den kapitalen ikke gir bedre avkastning hvis den er plassert i treningsforhold og spillere.

Vel, fÄr klubben meir tilgjengelige midler? Pengane mÄ vel gÄ til Ä betale ned gjeld, fordi klubben fÄr mindre sikkerhet. Ok, sÄ vert det mindre renter og avdrag, men samstundes mister klubben leigeinntekter.
Saludar a los monos!

Spelaren

Det er begrensede muligheter for utleieinntekter eller annen aktivitet pÄ Stadion pga trafikk- og naboforhold. Om Brann kan slette gjeld ved Ä selge deler av anlegget fÄr det heller stÄ seg til. Branns prioritet bÞr vÊre Ä maksimere prestasjonene. Det vil vanligvis medfÞre betraktelig Þkte inntekter...
GĂ„ av.

Lasaron

Her fĂžler jeg meg som en idiot, som alltid er enig med siste taler.

Men dette resonnementet gir mening: Jo fortere vi fÄr etablert oss som et topplag, jo mer inntekter vil vi fÄ.
Tren pÄ langskudd

Huff

 
Quote from: Spelaren on December 02, 2021, 14:46:10 PMDet er begrensede muligheter for utleieinntekter eller annen aktivitet pÄ Stadion pga trafikk- og naboforhold. Om Brann kan slette gjeld ved Ä selge deler av anlegget fÄr det heller stÄ seg til. Branns prioritet bÞr vÊre Ä maksimere prestasjonene. Det vil vanligvis medfÞre betraktelig Þkte inntekter...

Dette virker som den beste lÞsningen, samtidig synes jeg enkelte debattanter her i for stor grad avfeier gunstigheten av forutsigbare, langsiktige inntekter pÄ tross av klubbens underprestasjoner.

Et annet moment er at klovneveldet som presenterer disse planene kanskje er avhengig av Ă„ vise en flik av tilsynelatende genialitet om de skal beholde jobbene sine. De har all verdens grunn til Ă„ pisse i buksen for Ă„ holde seg varm.

krakra

Quote from: Huff on December 02, 2021, 15:03:57 PM
Quote from: Spelaren on December 02, 2021, 14:46:10 PMDet er begrensede muligheter for utleieinntekter eller annen aktivitet pÄ Stadion pga trafikk- og naboforhold. Om Brann kan slette gjeld ved Ä selge deler av anlegget fÄr det heller stÄ seg til. Branns prioritet bÞr vÊre Ä maksimere prestasjonene. Det vil vanligvis medfÞre betraktelig Þkte inntekter...

Dette virker som den beste lÞsningen, samtidig synes jeg enkelte debattanter her i for stor grad avfeier gunstigheten av forutsigbare, langsiktige inntekter pÄ tross av klubbens underprestasjoner.

Et annet moment er at klovneveldet som presenterer disse planene kanskje er avhengig av Ă„ vise en flik av tilsynelatende genialitet om de skal beholde jobbene sine. De har all verdens grunn til Ă„ pisse i buksen for Ă„ holde seg varm.
NÄ vet jeg ikke hvor lenge Brann har igjen pÄ lÄnet sitt, eller hvor mye de tjener pÄ leie. Men hvis det for eksempel ville tatt 20 Ärs leieinntekter Ä tjene inn det samme som man fÄr for et salg, man sparer betydelige rentekostnader i samme periode og i tillegg slipper Ä betale flere avdrag, som gir en mye tryggere likviditet, sÄ tenker jeg det er ganske gunstig med salg.

Men jeg kjenner ikke noen av disse tallene. SĂ„ da blir det litt Ă„ diskutere veldig hypotetiske tall.

Det er jo uansett ikke sÄnn at de fÄr masse penger pÄ bok med en gang. I stor grad sÄ ofrer man langsiktige inntekter for Ä kvitte seg med langsiktige utgifter og kostnader. SÄ fÄr man tydeligvis rÄd til Ä ta en helt nÞdvendig investering i matten samtidig.

pidre

Quote from: Lissabon on December 02, 2021, 14:15:09 PM
Quote from: pidre on December 02, 2021, 13:18:39 PMVel, fÄr klubben meir tilgjengelige midler? Pengane mÄ vel gÄ til Ä betale ned gjeld, fordi klubben fÄr mindre sikkerhet. Ok, sÄ vert det mindre renter og avdrag, men samstundes mister klubben leigeinntekter.

Du skjĂžnner at Ă„ betale gjeld er bra ?

Du skjĂžnner at redusert gjeld er Ăžkt handlefrihet ?

Du skjĂžnner at redusert gjeld er redusert renteutgift ?

Du skjĂžnner at redusert gjeld er redusert risiko for konkurs ?

Leieinntekter hjelper lite pĂ„ behovet for 5-6 gressbaner, hybridgress osv. Leieinntekter forhindrer ikke Ă„ havne i rĂžd  zone vil jeg tro. Et spytt i havet.


Nei det er feil, Ă„ betale gjeld er ikkje alltid bra. HĂžg inflasjon frametter vil "ete" av lĂ„net, utan at klubben betaler for det. Redusert gjeld gir heller ikkje Ăžkt handlefrihet, medmindre rentekostnad pt (antar det er avdragsfritt) er > leigeinntektene.  

At redusert gjeld er redusert renteutgift, ja det trur eg alle kan vĂŠre enige om.
Saludar a los monos!

pidre

Quote from: Spelaren on December 02, 2021, 14:46:10 PMDet er begrensede muligheter for utleieinntekter eller annen aktivitet pÄ Stadion pga trafikk- og naboforhold.

Men tydeligvis er det god butikk likevel - altsÄ, sidan nokon vil kjÞpe.
Saludar a los monos!

krakra

Quote from: pidre on December 02, 2021, 15:17:57 PM
Quote from: Lissabon on December 02, 2021, 14:15:09 PM
Quote from: pidre on December 02, 2021, 13:18:39 PMVel, fÄr klubben meir tilgjengelige midler? Pengane mÄ vel gÄ til Ä betale ned gjeld, fordi klubben fÄr mindre sikkerhet. Ok, sÄ vert det mindre renter og avdrag, men samstundes mister klubben leigeinntekter.

Du skjĂžnner at Ă„ betale gjeld er bra ?

Du skjĂžnner at redusert gjeld er Ăžkt handlefrihet ?

Du skjĂžnner at redusert gjeld er redusert renteutgift ?

Du skjĂžnner at redusert gjeld er redusert risiko for konkurs ?

Leieinntekter hjelper lite pĂ„ behovet for 5-6 gressbaner, hybridgress osv. Leieinntekter forhindrer ikke Ă„ havne i rĂžd  zone vil jeg tro. Et spytt i havet.


Nei det er feil, Ă„ betale gjeld er ikkje alltid bra. HĂžg inflasjon frametter vil "ete" av lĂ„net, utan at klubben betaler for det. Redusert gjeld gir heller ikkje Ăžkt handlefrihet, medmindre rentekostnad pt (antar det er avdragsfritt) er > leigeinntektene. 

At redusert gjeld er redusert renteutgift, ja det trur eg alle kan vĂŠre enige om.
har vel avdragsutsettelse, men det er jo egentlig meningen at de skal begynne Ä betale igjen sÄ snart Þkonomien tillater det.
 

Nixon

Quote from: pidre on December 02, 2021, 15:19:36 PM
Quote from: Spelaren on December 02, 2021, 14:46:10 PMDet er begrensede muligheter for utleieinntekter eller annen aktivitet pÄ Stadion pga trafikk- og naboforhold.

Men tydeligvis er det god butikk likevel - altsÄ, sidan nokon vil kjÞpe.

Med den innfallsvinkelen ville ingen solgt eller fÄ solgt nÊringsbygg. Enten ville de beholdt de selv. Eller ikke funnet en kjÞper.

Det er svÊrt fÄ planer som bare har oppsider. Det er helt sikkert nedsider med salg, blant annet Ä miste faste mÄnedlige inntekter. Men regner med at Brann har veiet opp- og nedsidene opp mot hverandre og dratt en konklusjon her.
RÞd makt pÄ Hansa

esp123

Quote from: pidre on December 02, 2021, 13:18:39 PM
Quote from: esp123 on December 02, 2021, 13:01:22 PM
Quote from: Finfin respons on December 01, 2021, 22:46:09 PMLangsiktige og gode leieavtaler er i det lange lĂžp mye bedre enn salg.

Hvert Är blir lÄnet vi bare betaler renter pÄ billigere og billigere Ä ha. PÄ grunn av inflasjon.

Jeg blir skremt nÄr Brann styres av en eiendomstype som sier selg nÄr det Äpenbart og i alle omstendigheter er best Ä eie.

Budene som er kommet er pÄ bakgrunn av at tilbyder mener det er god butikk.

SpÞrsmÄlet er om den kapitalen ikke gir bedre avkastning hvis den er plassert i treningsforhold og spillere.

Vel, fÄr klubben meir tilgjengelige midler? Pengane mÄ vel gÄ til Ä betale ned gjeld, fordi klubben fÄr mindre sikkerhet. Ok, sÄ vert det mindre renter og avdrag, men samstundes mister klubben leigeinntekter.

Brann har en gjeldsgrad pÄ rundt 3,5. Det er i grenseland. Og det var fÞr katastrofeÄret 2021. Langsiktig gjeld pÄ 160 mill skal refinansieres i 2022 og har en lÄneprofil pÄ 25 Är. Det betyr vel rundt 15 mill ut i renter og avdrag hvert Är nÄr den skal nedbetales. Alt dette vil pÄvirke likviditeten og handlingsrommet til Ä gjÞre andre investeringer i perioden.

Og man trenger ikke nĂždvendigvis Ă„ betale ned all gjelden, noe av pengene kan brukes til investere i for eksempel treningsfasiliteter.




pidre

Quote from: Nixon on December 02, 2021, 16:58:23 PM
Quote from: pidre on December 02, 2021, 15:19:36 PM
Quote from: Spelaren on December 02, 2021, 14:46:10 PMDet er begrensede muligheter for utleieinntekter eller annen aktivitet pÄ Stadion pga trafikk- og naboforhold.

Men tydeligvis er det god butikk likevel - altsÄ, sidan nokon vil kjÞpe.

Med den innfallsvinkelen ville ingen solgt eller fÄ solgt nÊringsbygg. Enten ville de beholdt de selv. Eller ikke funnet en kjÞper.

Det blir en veldig forenklet teoretisering, uten noen variabler.
Saludar a los monos!

pidre

Saludar a los monos!

pidre

Quote from: esp123 on December 02, 2021, 18:01:57 PM
Quote from: pidre on December 02, 2021, 13:18:39 PM
Quote from: esp123 on December 02, 2021, 13:01:22 PM
Quote from: Finfin respons on December 01, 2021, 22:46:09 PMLangsiktige og gode leieavtaler er i det lange lĂžp mye bedre enn salg.

Hvert Är blir lÄnet vi bare betaler renter pÄ billigere og billigere Ä ha. PÄ grunn av inflasjon.

Jeg blir skremt nÄr Brann styres av en eiendomstype som sier selg nÄr det Äpenbart og i alle omstendigheter er best Ä eie.

Budene som er kommet er pÄ bakgrunn av at tilbyder mener det er god butikk.

SpÞrsmÄlet er om den kapitalen ikke gir bedre avkastning hvis den er plassert i treningsforhold og spillere.

Vel, fÄr klubben meir tilgjengelige midler? Pengane mÄ vel gÄ til Ä betale ned gjeld, fordi klubben fÄr mindre sikkerhet. Ok, sÄ vert det mindre renter og avdrag, men samstundes mister klubben leigeinntekter.

Brann har en gjeldsgrad pÄ rundt 3,5. Det er i grenseland. Og det var fÞr katastrofeÄret 2021. Langsiktig gjeld pÄ 160 mill skal refinansieres i 2022 og har en lÄneprofil pÄ 25 Är. Det betyr vel rundt 15 mill ut i renter og avdrag hvert Är nÄr den skal nedbetales. Alt dette vil pÄvirke likviditeten og handlingsrommet til Ä gjÞre andre investeringer i perioden.

Og man trenger ikke nĂždvendigvis Ă„ betale ned all gjelden, noe av pengene kan brukes til investere i for eksempel treningsfasiliteter.

Da vil jo gjeldsgraden Ăžke!
Saludar a los monos!

krakra

Kommer jo an pÄ hva man selger for?

Go Up