• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitrÄd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Jeg tviler pÄ at det er straffbart. Men klubben mÄ nok betale tilbake penger her. Det var jo noe som skurret da Brann fikk sÄ mye mer enn andre klubber.

Men da blir min «gave» til Brann ingen gave, men sparte penger for staten. SÄ da kunne vi like godt fÄtt 70 prosent tilbake fra Brann: Vi hadde hatt penger til neste Ärs partoutkort, mens Brann hadde sittet igjen med like mye penger i Är.
RÞd makt pÄ Hansa

GullĂžl

October 21, 2020, 22:50:30 PM #4601 Last Edit: October 21, 2020, 22:53:22 PM by GullĂžl
SelvfÞlgelig er det ikke straffbart, da er det mange bedrifter og organisasjoner som mÄ straffes i forbindelse med sine sÞknader om tapte inntekter. Som BA skriver mÄ Brann i verste fall betale tilbake deler av krisepakken de har fÄtt utbetalt nÄr sÞknadene skal gjennomgÄs etter sesongslutt.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

Corran

Brann fant et smutthull og benyttet dette.
Tenker dette er helt greit for strengt tatt har Brann helt rett her.
Ser det pÄ tv er vips reklame til lagene Er det og penger som mÄ trekkes fra?
Men i og med det er blitt en medie sak sÄ er det ikke godt Ä si hva som skjer
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Det stÄr jo i artikkelen at Brann har vÊrt helt Äpne med Lotteritilsynet om dette. Det mÄ i sÄ fall vÊre tidenes mest transparente og Êrlige svindelforsÞk.
GĂ„ av.

Nixon

Ja, sÄ det er garantert ikke straffbart. Men kan bli en lei Þkonomisk baksmell for klubben.
RÞd makt pÄ Hansa

krakra

Det er da nok av folk og bedrifter som har blitt straffet selv om de mener de «bare har misforstÄtt» og «vÊrt Äpen hele veien».
Dette er en av flere krisepakker som er ment for Ä unngÄ konkurser og oppsigelser i idrett og kulturlivet i en pandemi. Det er ikke ment som en gavepakke til fotballen der de mest kreative vinner.

At en av de rikeste klubbene i en av de rikeste idrettene i landet da benytter seg av «smutthull» for Ä rive til seg mer av kaka er i beste fall dÄrlig for omdÞmmet. En klubb som altsÄ i hÞst tok seg rÄd til Ä ansette fem nye spillere og en ny assistenttrener.

NÄr man selger et produkt sÄ er pengene man fÄr inn Äpenbart inntekter. Selv om man ikke klarer Ä levere produkter og tilbyr refusjon som ikke alle benytter. Med Brann sin kreative definisjon kan de vel etterhvert begynne Ä regnskapsfÞre alt av billettsalg som gaver.

Hvorvidt det er straffbart avhenger jo av hvor stor grad av forsett det er snakk om. Var det en Êrlig feil eller et bevisst forsÞk pÄ Ä villede? Var de sÄ Äpne som de sier? Jeg vil anbefale Brann om Ä ikke benytte seg av «fant et smutthull og brukte det» for generelt sett er det sjeldent en god ide Ä lete etter smutthull eller kreative regnskapsfÞringer nÄr man skal fÄ penger fra staten.

Nixon

Denne saken er ganske motsatt av sÄ sÄkalte momskompensasjonssaken der Brann ikke sÞkte om tilbakebetaling av moms fordi de trodde at det bare var snakk om frivillig arbeid. Da gjorde alle de andre motsatt og hÄvet inn millioner.
RÞd makt pÄ Hansa

Huff

Quote from: Nixon on October 22, 2020, 08:45:09 AMDenne saken er ganske motsatt av sÄ sÄkalte momskompensasjonssaken der Brann ikke sÞkte om tilbakebetaling av moms fordi de trodde at det bare var snakk om frivillig arbeid. Da gjorde alle de andre motsatt og hÄvet inn millioner.

Godt observert, jeg tenkte pĂ„ det samme.  Slik jeg husker momskompensasjonssaken sĂžkte vel ikke Brann om penger de hadde krav pĂ„ fordi regelverket var tenkt for frivilligheten og dugnadsdrevne smĂ„klubber. Brann antok dermed at de ikke fikk penger, mens de andre prĂžvde seg og fikk utnyttet smutthullet i lovgivningen til Ă„ fĂ„ millioner i ekstra inntekter.

I kompensasjonen rundt krisepakken er det dermot Brann som ser ut til Ä ha utnyttet et smutthull i regelverket til Ä skaffe seg ekstra inntekter i millonklassen. Selv om jeg er enig i at det ikke ser ut som Brann har gjort noe straffbart ut fra det som stÄr i BT, virker det uansett som om Branns mÄte Ä utnytte krisepakken pÄ er fullstendig forkastelig. NÄr det er snakk om statlige midler tatt direkte fra fellesskapet i en krisesituasjon er det selvsagt mye verre enn momskompensasjonssaken.

Jeg lurer pÄ hvordan Branns samarbeidspartnere stiller seg til Ä stÞtte en klubb med denne forretningspraksisen? Er dette noe en Þnsker Ä assossiere seg med?

Spelaren

Quote from: Huff on October 22, 2020, 10:50:26 AMJeg lurer pÄ hvordan Branns samarbeidspartnere stiller seg til Ä stÞtte en klubb med denne forretningspraksisen? Er dette noe en Þnsker Ä assossiere seg med?

Dette kommer de aller fleste til Ä trekke pÄ skuldrene over. Brann kommer til Ä tilbakebetale det de blir bedt om, nÄr og hvis den tid kommer.
GĂ„ av.

krakra

October 22, 2020, 11:35:29 AM #4609 Last Edit: October 22, 2020, 11:37:22 AM by krakra
Jeg vil si at det er forskjell pÄ Ä sÞke midler fra en ordning som kanskje ikke er tiltenkt din organisasjon(nÄ husker jeg faktisk ikke hva som ble sagt om denne momsordningen og om det stemte at den ikke var tilsiktet toppklubber ogsÄ) og det Ä oppgi uriktige opplysninger nÄr man sÞker kompensasjon. Det Ä oppgi hÞyere inntektsbortfall enn man reelt sett har hatt ved Ä omdefinere Äpenbare inntekter som "gaver" er i mine Þyne helt klart Ä oppgi uriktige opplysninger.

Det Ä sÞke midler fra en ordning man egentlig ikke er berettiget stÞtte fra er jo rimelig ufarlig. I verste fall fÄr man avslag. SÄ kan en spÞrre om det er moralsk riktig eller ikke. Det Ä oppgi feilaktige opplysninger er noe som mye lettere kan gi alvorligere konsekvenser og vÊre straffbart. Vesentlige faktorer her blir jo da om dette virkelig er feilaktige opplysninger, om det er gjort med forsett for Ä fÄ mer midler eller om det er misforstÄelser og om disse misforstÄelsen kan sies Ä skyldes uaktsomhet eller om det er dÄrlig informert.

Jeg sier ikke at det er straffbart, men er det sÄnn at informasjonen Brann har sendt inn beviselig er feil, sÄ syns jeg ikke man skal slÄ det sÄ lett fra seg. For det Ä oppgi feilaktig informasjon i slike saker blir normalt sett vurdert som ganske alvorlig. Og jeg syns at det Ä se vekk ifra solgte p-kort man ikke har mÄttet refundere nÄr man rapporterer om tapte billettinntekter er mildt sagt kreativt. Det er ingen naturlig mÄte Ä vurdere det pÄ og jeg tviler pÄ at Brann ville fÞrt opp disse p-kortpengene som gave, istedenfor billettinntekter, i sitt eget regnskap.

NÄr det er snakk om straffbart eller ikke sÄ er det ikke nÞdvendigvis snakk om at noen blir slengt i fengsel, men at Brann for eksempel kan fÄ en bot. AltsÄ en foretaksstraff. Det kan jo ogsÄ tenkes at de fÄr en eller annen gebyr.

GullĂžl

October 22, 2020, 12:44:03 PM #4610 Last Edit: October 22, 2020, 12:52:29 PM by GullĂžl
Brann fÄr garantert verken bot eller gebyr. Det verste som skjer er at de mÄ betale tilbake deler av krisepakken de har fÄtt utbetalt nÄr sÞknadene skal gjennomgÄs etter sesongslutt. Personlig fÞler jeg meg ganske sikker pÄ at Brann mÄ tilbakebetale men at det skjer stille og rolig uten noe ekstra styr med utbetaler. Hva media eventuelt vil finne pÄ Ä lage av stÞy rundt dette fremover fordi Brann er interessant mediamessig er en annen sak, men tror ikke det vil pÄvirke noe som helst i forhold til hva stÞrrelsen pÄ belÞpet blir og hvordan saken ender opp til slutt.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

SK

Brann har behov for penger. Mener de at de har krav pÄ midler basert pÄ hvordan de tolker et regelverk, skal de selvsagt gÄ for det. Noe annet ville vÊre ren tjenesteforsÞmmelse. De har aldri forsÞkt Ä lure noen.

Finfin respons

October 23, 2020, 10:20:30 AM #4612 Last Edit: October 23, 2020, 10:27:42 AM by Finfin respons
1.Realiteten er at ingen har fÄtt det de har kjÞpt.
2.Brann har derfor tilbudt tilbakebetaling.
3.Men i en * dugnad * har klubbens medlemmer og stĂžttespillere latt vĂŠre Ă„ kreve penger tilbake, og ansett det som en gave.
4.jeg gjentar: ingen partoutkortinnehavere gÄr rundt og tror at de har fÄtt partoutkort i Är. Naturligvis fÞres dette da som gaver i regnskapet etter den vÄren vi har hatt i verden. Noe annet ville jo kanskje vÊre brudd pÄ god Þkonomiskikk, kanskje alvorligere.
5.Denne sÄkalte saken er jo helt latterlig. Her har Brann ufattelig gode kort pÄ hÄnden.
6.jeg mener: det er avskyelig og forkastelig hvis Josimar pÄstÄr at Brann har gjort noe kynisk eller utilbÞrlig, eller umoralsk mot samfunnet.
7.hvis sÄ, da fordÞmmer jeg Josimar.

Edith ferdig
Kanskje.

krakra

December 08, 2020, 09:46:45 AM #4613 Last Edit: December 08, 2020, 09:48:57 AM by krakra
I dag kom skattelistene ut. Vi kan vel trygt slÄ fast at fiaskoen de siste Ärene ikke skyldes for lite lÞnnsmidler.
https://www.ba.no/sport/fotball/sk-brann/bruker-brann-lonnen-pa-hus-og-mat-i-afrika-det-er-en-barndomsdrom-for-meg/s/5-8-1498942

Kanskje Brann kan begynne Ă„ fĂžre lĂžnnen som gave? Slipper man noen avgifter da?

Kagain

Quote from: krakra on December 08, 2020, 09:46:45 AMI dag kom skattelistene ut. Vi kan vel trygt slÄ fast at fiaskoen de siste Ärene ikke skyldes for lite lÞnnsmidler.
https://www.ba.no/sport/fotball/sk-brann/bruker-brann-lonnen-pa-hus-og-mat-i-afrika-det-er-en-barndomsdrom-for-meg/s/5-8-1498942

Kanskje Brann kan begynne Ă„ fĂžre lĂžnnen som gave? Slipper man noen avgifter da?

Har ikke BA-pluss, men jeg regner med at det er Bamba som intervjues? Hvor mye har han fÄtt i lÞnn?

SKBCPH

Quote from: Kagain on December 08, 2020, 14:01:08 PM
Quote from: krakra on December 08, 2020, 09:46:45 AMI dag kom skattelistene ut. Vi kan vel trygt slÄ fast at fiaskoen de siste Ärene ikke skyldes for lite lÞnnsmidler.
https://www.ba.no/sport/fotball/sk-brann/bruker-brann-lonnen-pa-hus-og-mat-i-afrika-det-er-en-barndomsdrom-for-meg/s/5-8-1498942

Kanskje Brann kan begynne Ă„ fĂžre lĂžnnen som gave? Slipper man noen avgifter da?

Har ikke BA-pluss, men jeg regner med at det er Bamba som intervjues? Hvor mye har han fÄtt i lÞnn?

Bamba tjente 1.99 millioner i fÞlge skattelistene. Av utvalgte andre Brann-spillere i 2019 fikk Berisha 3 mill, Vito fikk 2.6 mill, YttergÄrd Jensen 2.5, Petter Strand 2.4, Forren 1.7, LÞkberg 1.4, Haugen 1.3 og Koomson 1.1.
- Vi har den treneren vi har.

Superjack

Dette tror jeg er lÞnnsgalskap. Om andre lokalaviser har oversikter over hva spillere i klubber som Odd, Glimt, Sandefjord, Haugesund osv tjener, sÄ hadde det vÊrt spennende Ä se hva som er gangs lÞnnsnivÄ.

Jeg tror Brann kaster alt for mye penger etter enkelte og at Brann med lĂžnnsmidlene burde kunne hente nesten dem de vil i Norge.

Brannsupporter.

krakra

SÄ en Glimt-liste der Marius Lode var den som tjente mest i fjor med 880k (Knutsen og RBK-utlÄnte tjente mer).
Det ville gitt ham en finfin 19.-plass pÄ Branns lÞnnsliste i fjor. I fÞlge BT hadde Brann lÞnnsutgifter pÄ 54 millioner i fjor. Hele Glimts fjorÄrsbudsjett var 57 millioner.

SK

Ble rett og slett lettere sjokkert da jeg sĂ„ de lĂžnningene i BA (eller, skattepliktig inntekt som ikke er det samme som lĂžnn, men for de fleste er de to i nĂŠrheten av hverandre). Én ting er at de aller beste har hĂžy lĂžnn, selv om flere av disse ogsĂ„ er overbetalte. Men at vi pĂžser ut MNOK 1-1,5 (og noen steder mer) til rene middelmĂ„digheter? Gilli MNOK 1,1 f.eks. Absurd er ordet. Inntekt hos daglig leder er pĂ„ sin side nĂžktern i en slik sammenheng med MNOK 1,2. Her er det MYE Ă„ hente pĂ„ Ă„ vĂŠre mindre rundhĂ„ndet.

Nixon

Er folk overrasket over at Brannspillerne er blant lĂžnnsadelen i norsk fotball? Eller at Glimt sine menn ikke gjĂžr det?
RÞd makt pÄ Hansa

krakra

Nei, men de forsÞker stadig Ä skape et inntrykk av at de har sÄ dÄrlig rÄd. Greit Ä fÄ bekreftet at klubben bare et vanstyrt.

SK

At vi fortsatt lÄ hÞyt hadde jeg regnet med, men trodde at vi (gitt nevnte skaping av inntrykk av at vi har dÄrlig rÄd) faktisk hadde beveget oss lenger i retning bort fra useriÞst hÞye lÞnninger enn vi faktisk har gjort.

esp123

Med slike lÞnninger mÄ man faktisk forvente toppkamp. NÄr vi legger til at Brann siden den gang har ansatt to trenere som ikke akkurat fÄr knapper og glansbilder, sÄ bÞr Brann kjempe i toppen neste Är for at dette skal vÊre forsvarlig.

Hadde man hatt velfungerende talentutvikling hadde man hatt en jevn strÞm av spillere som kunne gjort en vel sÄ god jobb som Teniste, Rolantsson, Kristiansen osv., men til mye lavere lÞnn og med et potensiale for videresalg.

Økonomisk har ikke satsingen til Brann hengt pÄ greip, og at det ikke har fÄtt stÞrre konsekvenser enn at Lars Arne Nilsen ble ofret, fatter jeg ikke. Brann skal nÄ bli et topplag uten penger, og det er resultatet av den strategien nÄvÊrende ledelse har hatt siden 2015.

NÄr man da legger til at man har "gamblet" pÄ to dyre trenere i tillegg, sÄ ser jeg ikke spesielt lyst pÄ de neste sesongene med Brann-Þyne. MÄ Brann nÄ skifte ut disse trenerne, vil det bli en utgift som kommer til Ä veie ytterligere pÄ Brann-Þkonomien.

Kagain

Quote from: SKBCPH on December 08, 2020, 16:26:05 PM
Quote from: Kagain on December 08, 2020, 14:01:08 PM
Quote from: krakra on December 08, 2020, 09:46:45 AMI dag kom skattelistene ut. Vi kan vel trygt slÄ fast at fiaskoen de siste Ärene ikke skyldes for lite lÞnnsmidler.
https://www.ba.no/sport/fotball/sk-brann/bruker-brann-lonnen-pa-hus-og-mat-i-afrika-det-er-en-barndomsdrom-for-meg/s/5-8-1498942

Kanskje Brann kan begynne Ă„ fĂžre lĂžnnen som gave? Slipper man noen avgifter da?

Har ikke BA-pluss, men jeg regner med at det er Bamba som intervjues? Hvor mye har han fÄtt i lÞnn?

Bamba tjente 1.99 millioner i fÞlge skattelistene. Av utvalgte andre Brann-spillere i 2019 fikk Berisha 3 mill, Vito fikk 2.6 mill, YttergÄrd Jensen 2.5, Petter Strand 2.4, Forren 1.7, LÞkberg 1.4, Haugen 1.3 og Koomson 1.1.

Der ja. Der fikk vi noe nÊrmere et bevis pÄ det Krakra har snakket om, at Brann faktisk sprengte lÞnnstaket da de tok inn Vito og RYJ. Vil tro at Berisha og Strand sine lÞnninger ogsÄ inneholder en sign-on fee? Forren sin lÞnn er vel det han hadde i Moille?

krakra

December 09, 2020, 13:37:34 PM #4624 Last Edit: December 09, 2020, 13:52:28 PM by krakra
Jeg er skeptisk til at styret skal "utfordre" sportssjefen pÄ akkurat alt, men akkurat dette er et omrÄde de burde holdes ansvarlig for. Hvor er kynismen? Evnen til Ä stille kritiske spÞrsmÄl om det virkelig er riktig prioritering Ä svi av millionlÞnninger pÄ middelmÄdigheter? Har Brann hatt en eneste spiller de siste ti Ärene som forsvarer over to millioner i ÄrslÞnn i en klubb som til stadighet beklager seg over sine trange Þkonomiske kÄr som verken gjÞr det mulig Ä hevde seg i toppen eller fÄ tak i spennende talenter?

Alderssammensettingen og lÞnnsnivÄet i Brann viser jo med all tydelighet strategien Brann har kjÞrt de siste Ärene. Man har forsÞkt Ä "kjÞpe"(flere av spillerne er ikke kjÞpt, men har heller fÄtt en fet lÞnn) seg til suksess med eldre, etablerte spillere. Resultatene viser at det har vÊrt en fiasko.

Stusser sÊrlig pÄ lÞnnen til Berisha. Hvis alt dette er fra Brann er noe media bÞr sette sterkt fokus pÄ. Samme med Bamba. For Brann pÄstÄr at de har et lÞnnssystem som lÞnner spillere etter prestasjoner til laget, og spilletid. I dette lÞnnssystemet skulle det vÊre en lÞnnsramme. De forklarer lÞnninger utover dette med at bosmanspillere fÞr SOF, men bÄde Berisha og Bamba ble signert for nÊrmere ti millioner hver. Fikk de en fet SOF i tillegg, eller er dette grunnlÞnnen deres? Hva slags prestasjonsklausuler lÄ til grunn for disse lÞnningene nÄr Brann endte pÄ 9. plass og Bamba spilte 21 kamper(17 fra start) og Berisha 26 kamper. Hva hadde lÞnnen til Bamba vÊrt hvis vi hadde tatt medalje og han hadde spilt alt?

For meg virker det som man har satt en lÞnnspolitikk og sÄ brutt den sÄ fort det ble fristende, og at den nÄ er temmelig irrelevant for lÞnnen nye spillere fÄr. Jeg mener, og har ment lenge, at det er noe alvorlig galt med hvordan Brann prioriterer midlene sine ogsÄ. Det bÊrer preg av at de innbiller seg at suksess skal skapes med Ä hente enkelte "klassespillere" som skal skyte oss til topps. SÄ er de ikke klassespillere likevel, enten fordi de rett og slett er dÄrligere enn Brann trodde, fordi de ikke passer inn i spillet, eller fordi Brann rett og slett er dÄrlige pÄ spillerutvikling og har mistet fokus pÄ hvordan disse spillerne skal passe sammen. At en 4-3-3-trener som erstatter en annen 4-3-3-trener mÄ gÄ over til 4-2-3-1 fordi laget fungerer sÄ dÄrlig i 4-3-3 at vi risikerer nedrykk er jo en skandale.

Hva hvis man f.eks. har et "tak" pÄ 1 million for nye spillere inn i klubben. Da utkonkurrerer vi nesten alle andre klubber pÄ lÞnn. SÄ kan hÞyere lÞnn gis ved forlengelse av kontrakt ut ifra posisjonen spilleren har tatt i klubben. Hadde vi blitt sportslig svekket av det? SÄnn egentlig.

Kagain

Quote from: krakra on December 09, 2020, 13:37:34 PMHva hvis man f.eks. har et "tak" pÄ 1 million for nye spillere inn i klubben. Da utkonkurrerer vi nesten alle andre klubber pÄ lÞnn. SÄ kan hÞyere lÞnn gis ved forlengelse av kontrakt ut ifra posisjonen spilleren har tatt i klubben. Hadde vi blitt sportslig svekket av det? SÄnn egentlig.

Jeg syns det hÞres ut som en god idé. Et lÞnnstak pÄ nye spillere, men mulige lÞnnsÞkninger hvis den nye spilleren fÄr tilbud om kontrakt. Det kan virke som at Brann er sÄ lite fristende Ä spille for at de mÄ blafre med de helt store pengene. Derfor tror jeg at om de gjennomfÞrer dette med lÞnnstak pÄ nye spillere er at etterhvert vil de finne en "god" unnskyldning fÄr Ä bryte det om Brann ikke gjÞr det sÄ bra pÄ banen. Er det krisetiltak sÄ er det lov Ä gjÞre "mer" enn det som ligger i rammen. Se bare pÄ oljefondet og Korona-krisen.

Men om Brann hadde vĂŠrt tĂžffe nok i trynet til Ă„ si til treneren sĂ„ vel som krisemaksimerende supportere at "Vi har et lĂžnnstak, og det mĂ„ vi forholde oss til" hadde det gjort sitt til at de hadde mer penger til Ă„ gjĂžre andre ting. For eksempel Ă„ fĂ„ tak i en riktig kompetent speider som OGSÅ fĂ„r rammer til Ă„ gjennomfĂžre speidingen. Slik at man kan finne de uslepne diamantene i stedet for Ă„ hente "nesten ferdig utviklede spillere". Det vil selvsagt bli hit and miss, men det er noe som de da tydelig mĂ„ kommunisere ut.

Lasaron

Eller fÄ bedre treningsbaner.
Tren pÄ langskudd

Jose Arrogantio

Quote from: Lasaron on December 10, 2020, 09:30:07 AMEller fÄ bedre treningsbaner.

Mer verdt enn det meste annet, om man tenker langsiktig.

GullĂžl

Tiden for milliongaver er forbi bÄde for TIL og Brann.

Klipp fra BT:

Mohns mangeÄrige samarbeidspartner i nord, Kjell Kolbeinsen, bekrefter at Mohn har tonet ned pengestÞtten kraftig.
- Ja, ikke bare i TIL, men generelt i fotballen. Det har Trond signalisert, sier Kolbeinsen til iTromsĂž.
- Hvorfor?
- Han har funnet ut dette. Han fÞler han har gjort sitt bidrag der. NÄ fÄr andre overta, svarer Kolbeinsen.
- SĂ„ tiden med milliongaver fra Trond Mohn til TIL er over?
- Ja.

https://www.bt.no/fotball/i/Gawwe9/mohn-har-kuttet-millionstoetten-slik-gikk-til-likevel-med-kjempeovers
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

Nixon

https://www.bt.no/fotball/i/9O8mKM/brann-gaar-glipp-av-37-millioner-kroner-i-koronastoette-fra-staten

Lotteri og stiftelsestilsynet har sagt sitt: Brann fÄr ikke bÄde pengegave fra fansen og statsstÞtte.

Kanskje ikke helt uventet basert pÄ reaksjonene da saken ble kjent i fjor.

RÞd makt pÄ Hansa

SKBCPH

Ble ganske svett nÄr jeg leste "37 millioner kroner" i URL-en der, men var heldigvis bare 3,7 millioner fra den siste krisepakken fra 2021, og som ikke er budsjettert med.
- Vi har den treneren vi har.

GullĂžl

March 18, 2021, 11:16:41 AM #4631 Last Edit: March 18, 2021, 11:18:44 AM by GullĂžl
Da er det vel bare Ä betale alt tilbake til fansen og sÞke statsstÞtten nÄ i etterkant. Om det har vÊrt uklare regler bÞr det vÊre rom for det. Ellers ender dette opp med en bortkastet raus gave fra fansen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

Spelaren

Quote from: GullÞl on March 18, 2021, 11:16:41 AMDa er det vel bare Ä betale alt tilbake til fansen og sÞke statsstÞtten nÄ i etterkant. Om det har vÊrt uklare regler bÞr det vÊre rom for det. Ellers ender dette opp med en bortkastet raus gave fra fansen.

Navnet mitt pÄ plaketten stÄr seg til evig tid!
GĂ„ av.

krakra

Quote from: GullÞl on March 18, 2021, 11:16:41 AMDa er det vel bare Ä betale alt tilbake til fansen og sÞke statsstÞtten nÄ i etterkant. Om det har vÊrt uklare regler bÞr det vÊre rom for det. Ellers ender dette opp med en bortkastet raus gave fra fansen.
Jeg skjÞnner ikke hvordan dette er til Ä misforstÄ. Hele poenget med denne ordningen er Ä dekke inntektsbortfall sÄ idrettsklubber ikke gÄr konkurs eller fÄr alvorlige Þkonomiske problemer. Det skal ikke vÊre noe klubbene skal gÄ i pluss pÄ. NÄr Brann da ikke taper disse inntektene, sÄ skal de ikke kompenseres.

At vi skal drive med semantikk og lete etter smutthull for Ä snylte til oss mer penger fra en krisepakke enn vi har krav pÄ er flaut.

Corran

Quote from: krakra on March 18, 2021, 12:28:34 PM
Quote from: GullÞl on March 18, 2021, 11:16:41 AMDa er det vel bare Ä betale alt tilbake til fansen og sÞke statsstÞtten nÄ i etterkant. Om det har vÊrt uklare regler bÞr det vÊre rom for det. Ellers ender dette opp med en bortkastet raus gave fra fansen.
Jeg skjÞnner ikke hvordan dette er til Ä misforstÄ. Hele poenget med denne ordningen er Ä dekke inntektsbortfall sÄ idrettsklubber ikke gÄr konkurs eller fÄr alvorlige Þkonomiske problemer. Det skal ikke vÊre noe klubbene skal gÄ i pluss pÄ. NÄr Brann da ikke taper disse inntektene, sÄ skal de ikke kompenseres.

At vi skal drive med semantikk og lete etter smutthull for Ä snylte til oss mer penger fra en krisepakke enn vi har krav pÄ er flaut.

Dette er litt tull. La oss si at alle med partoutkort fikk pengene tilbake og Mohn i etterkant ga Brann en gave pÄ 4 millioner.
Skulle da denne gaven ogsÄ vÊre trukket fra?
MĂ„ alle andre klubber trekke fra disse gavene som har kommet via sms/vips og lignende?

Hadde det vÊrt greit om alle fikk tilbake pengene for partoutkort tilbake og sÄ ga tilsvarende belÞper i gave?

Jeg sa nei til Ä fÄ pengene tilbake for Ä gi Brann en gave som en ekstra inntekt da jeg regnet med at Brann selv med statstÞtte ville ikke klare Ä dekke inn alt.

Nei dette var gaver gitt for Ă„ hjelpe klubben. Det er ikke noe smutthull eller snylting.

Hadde jeg fÄtt vite den gangen at det ville medfÞre at Brann mistet stÞtte sÄ hadde jeg vilel ha refundert pengene og heller gitt de i gave senere. Og det tror jeg alle andre ogsÄ hadde villet
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

March 18, 2021, 14:06:17 PM #4635 Last Edit: March 18, 2021, 14:08:23 PM by krakra
Ja, den gaven syns jeg ogsĂ„ skulle vĂŠrt trukket fra.  Uten at jeg vet hva reglene sier, men rent logisk sĂ„ burde det jo vĂŠre sĂ„nn at hvis man taper inntekter pĂ„ ett omrĂ„de og fĂ„r Ăžkte inntekter pĂ„ et annet sĂ„ bĂžr disse utjevne hverandre og Brann bĂžr kompenseres for det gjenstĂ„ende inntektstapet. Hva hvis Mohn hadde dekket samtlige av Branns tapte inntekter? Skulle de samtidig fĂ„tt dette kompensert fra staten?

Spelaren

Hadde Brann fÄtt Þremerkede gaver i fjor skulle selvsagt ikkje myndighetene ha blandet seg inn i det ifm kompensasjonsordningen ut over reglene for gaver og fÞring av skatt. Men partoutkortinntektene var sÄpass direkte knyttet til det de senere krevde kompensasjon for at eg forstÄr avgjÞrelsen.
GĂ„ av.

PimpyPete

Uansett utrolig sterkt at nesten 5000 var villige til Ä gi fra seg tusenvis av kroner til byen. Det sier mye. NÄ var det riktignok krisestemning, men jeg tror dugnadsÄnden rundt Brann er et av fortrinnene vÄre. Av ren interesse: Hvor mange her hadde vÊrt villige til Ä kaste inn 1000 kroner i en innsamlingsaksjon for en ny spiss? Vet at tidligere initiativ er blitt avvist i Ballspark-gruppen fordi folk heller vil gi til Redd Barna osv., men om 3000 i Bergen kaster inn 1000 kroner sÄ fÄr vi 3 mill til spillerkjÞp. Hadde det vÊrt helt umulig? Til sammenlikning fikk Brann inn 6-700 000 pÄ billetter til en fiktiv kamp i fjor.
KjĂžr!

Nixon

Quote from: Spelaren on March 18, 2021, 14:41:13 PMHadde Brann fÄtt Þremerkede gaver i fjor skulle selvsagt ikkje myndighetene ha blandet seg inn i det ifm kompensasjonsordningen ut over reglene for gaver og fÞring av skatt. Men partoutkortinntektene var sÄpass direkte knyttet til det de senere krevde kompensasjon for at eg forstÄr avgjÞrelsen.


Jeg satt og tenkte pÄ om Brann kunne gjort noe annerledes i kommunikasjonen i fjor som kunne tippet saken deres vei. Jeg er ikke overrasket over at de fikk nei nÄr de prÞvde Ä fÄ i bÄde pose og sekk. Men det er noen grenseoppganger som er litt uklare. Hva med Vipps-numrene som flimret over skjermen pÄ kampene i fjor. Skal dette legges inn som kampinntekt slik at kompensasjonen blir mindre?
RÞd makt pÄ Hansa

Nixon

Quote from: PimpyPete on March 18, 2021, 14:45:37 PMUansett utrolig sterkt at nesten 5000 var villige til Ä gi fra seg tusenvis av kroner til byen. Det sier mye. NÄ var det riktignok krisestemning, men jeg tror dugnadsÄnden rundt Brann er et av fortrinnene vÄre. Av ren interesse: Hvor mange her hadde vÊrt villige til Ä kaste inn 1000 kroner i en innsamlingsaksjon for en ny spiss? Vet at tidligere initiativ er blitt avvist i Ballspark-gruppen fordi folk heller vil gi til Redd Barna osv., men om 3000 i Bergen kaster inn 1000 kroner sÄ fÄr vi 3 mill til spillerkjÞp. Hadde det vÊrt helt umulig? Til sammenlikning fikk Brann inn 6-700 000 pÄ billetter til en fiktiv kamp i fjor.

Jeg tror det er null sjanse for at sĂŠrlig mange vil gi Brann 1000 kroner for en spiss. Å ettergi penger (som var ute av konto og ute av sinn) i en vanskelig situasjon er en ting, men Ă„ hive friske penger etter klubben er noe helt annet. For min del var det fĂžrste en selvsagt ting Ă„ gjĂžre, men hadde tenkt meg om mange ganger for det siste. Og hadde sannsynligvis ikke gjort det. Og at 3000, eller noe i nĂŠrheten skulle valgt noe annet, har jeg som sagt null tro pĂ„.
RÞd makt pÄ Hansa

Spelaren

Nei, de hadde fĂ„tt null og niks av meg om de bad om penger til en spiss. År etter Ă„r med elendig kjĂžp/salg-politikk er Ă„rsaken til det. Hvis Brann var en klubb som gang pĂ„ gang forvandlet billige talenter til lukrative utenlandssalg, hadde velviljen Ăžkt. Men dĂ„ hadde det ikkje vĂŠrt nĂždvendig Ă„ be om penger heller.
Partoutkortpengene var for meg en mastercard-regning som var betalt for lenge siden, og eg tenkte at det kunne vÊre moro med en sÄnn plakett :) .
GĂ„ av.

Lasaron

For meg var det sammensatt at jeg valgte Ä ikke kreve pengene tilbake. Vi tre som gÄr sammen ble liksom enige. Det med plaketten betydde ikke sÄ mye, men det vil vÊre Ä lyve Ä si at det betydde 0%. Og sÄ dette med at pengene allerede var betalt. StÞtte Brann. Muligheter til Ä gÄ pÄ de kampene som mÄtte komme. Vi har etterhvert opparbeidet oss meget gode plasser.

Apropos Ăžkonomi, og hva supportere kan bidra til. Jeg er jo vant til et konsept som heter tiende. Jeg praktiserer en slags mild tiende-variant som jeg deler halvt mellom menigheten min og en veldedig organisasjon.

Mange ser pÄ fotball som nÊrmest en religion. Jeg vet ikke hvor mye folk flest gir av sin lÞnn til ditt og datt. Men hva om for eksempel 5000 brannsupportere, med en i gjennomsnitt netto mÄnedslÞnn pÄ 25 000 kr, hadde gitt 5% av det til Brann? Som en slags givertjeneste? Det hadde blitt 1250 kr ganger 5000 supportere ganger 12 mÄneder =75 mill i Äret.

Jeg hadde ikke blitt med pÄ en sÄnn givertjeneste, men jeg syns det er et artig tankeeksperiment.
Tren pÄ langskudd

Corran

Eg kan ikke huske at det var snakk om plakett fĂžr etter at det ble snakket om Ă„ ettergi refusjonen som en gave.
Hos meg var det i alle fall ikke med i avgjĂžrelsen i det hele tatt.
Har ikke sjekket om navnet mitt faktis er pÄ plakketten en gang
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

pidre

June 14, 2021, 22:14:20 PM #4643 Last Edit: June 15, 2021, 07:18:43 AM by pidre
https://www.vg.no/sport/fotball/i/R9oPMx/europa-effekten-molde-haaver-inn-over-150-millioner

Molde hÄver inn 150 millioner, og meir kommer. Det er ei anna verd. Talentsatsing er vÄrt hÄp.
Saludar a los monos!

fortune

Vi fÄr starte med Ä bli bedre enn de 10+ lagene i eliteserien som har dÄrligere Þkonomi enn oss, sÄ fÄr vi prÞve Ä gjÞre noe med Molde deretter..
First is first, second is nothing

GullĂžl

Quote from: pidre on June 14, 2021, 22:14:20 PMhttps://www.vg.no/sport/fotball/i/R9oPMx/europa-effekten-molde-haaver-inn-over-150-millioner

Molde hÄver inn 150 millioner, og meir kommer. Det er ei anna verd. Talentsatsing er vÄrt hÄp.
Brann kunne blitt gjeldfri med det belĂžpet. Talentsatsing og se generelt mer mot hvordan Molde jobber er et greit utgangspunkt.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

Spelaren

BAs overskrift i dag er evnet Ä skremme fanden pÄ flatmark. "Mohn er ferdig med Ä gi til Brann, vil prioritere andre ting".

Er innholdet i artikkelen like skremmende, eller nyanseres det litt? Tenker noen millioner kan komme nyttig med nÄr me igjen skal ned i Norge Rundt-divisjonen.
GĂ„ av.

krakra

Det er i stor grad det han sier. Han er ferdig med Ä bidra til toppidretten og Brann vil ikke fÄ mer penger fra ham.

Giles

Da er Brann virkelig i trÞbbel. OBOS er ingen lek. Dette langsiktige kan ende hvor som helst. SÊrlig nÄr det ikke er noen egentlig plan for at dette langsiktige skal fungere.

Kagain

Quote from: Giles on July 10, 2021, 10:29:26 AMDa er Brann virkelig i trÞbbel. OBOS er ingen lek. Dette langsiktige kan ende hvor som helst. SÊrlig nÄr det ikke er noen egentlig plan for at dette langsiktige skal fungere.

NĂžkkelpunkt fra den samme artikkelen:

"- Det er altsÄ ikke aktuelt Ä bidra med nÞdhjelp til Brann i nedrykksstriden?

- Det stemmer, svarer milliardĂŠren."

Jeg mÄ si at det er fullt forstÄelig fra Mohn sin side. Han har jo gitt Brann store summer (sist sommeren 2018 da han la om lag ni millioner kroner pÄ bordet for den godeste Bamba), og de har skuslet det vekk om igjen og om igjen. Om ikke noe skjer snart sÄ ser jeg for meg at Brann kan gÄ samme vei som Lyn. Konkursmeldt, startet opp igjen og sliter langt nede i divisjonene.

Brann har jo hatt flere langsiktige planer som har blitt kastet nÄr det er kriser. Jeg syns jeg har hÞrt flere ganger at de "skal satse pÄ de unge", kjÞre i gang med lÞnnstak og sÄ videre. Det varer en stund og sÄ gir Brann opp...

Go Up