• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitrÄd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

PÄ lang sikt ser Þkonomien vÄr fin ut. ForhÄpentligvis blir det ogsÄ en "greie" nÄr nye sÞndre stÄr klar som kan hjelpe ytterligere. Noe uforklarlig, men akkumulert positiv sak som bygger opp interessen for Brann.
GĂ„ av.

Alonso Solis

Er det ikke litt rart at prisen er dÞnn lik nÄ som for syv Är siden? Det vil jo i praksis si at prisen har gÄtt ned.

dudo

Quote from: Alonso Solis on November 23, 2017, 17:22:14 PM
Er det ikke litt rart at prisen er dønn lik nå som for syv år siden? Det vil jo i praksis si at prisen har gått ned.
I forhold til hva, egentlig? Jeg tror den like godt kan ha steget om man ser isolert på eliteserien.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

Quote from: Alonso Solis on November 23, 2017, 17:22:14 PM
Er det ikke litt rart at prisen er dÞnn lik nÄ som for syv Är siden? Det vil jo i praksis si at prisen har gÄtt ned.


Var en mye stÞrre etterspÞrsel for 10-11 Är siden, og selv med redusert etterspÞrsel tok det tid fÞr me "normaliserte" prisnivÄet.
GĂ„ av.

Nixon

Sammenligningen bĂžr vel fĂžrst og fremt vĂŠre i forhold til tilsvarende avtaler som andre klubber gjĂžr. Her bĂžr vi ligge helt i toppen.
RÞd makt pÄ Hansa

Lasaron

Quote from: Alonso Solis on November 23, 2017, 17:22:14 PM
Er det ikke litt rart at prisen er dÞnn lik nÄ som for syv Är siden? Det vil jo i praksis si at prisen har gÄtt ned.


For syv Är siden var eliteserien en klart bedre merkevare enn nÄ. I sÄ mÄte skal vi vÊre fornÞyd.
Tren pÄ langskudd

Superjack

Om det stemmer det som stÄr pÄ nett er DNB sin avtale med Vif et sted mellom 5-10 mill i Äret, basert pÄ resultater, StrÞmsgodset sin pÄ ca 5 mill i Äret. 4 Ärs avtale signert i 2014. SÄ da mÄ man jo pÄstÄ at Brann sin med SpV er bra.

NĂ„ har jo Vif valgt Ă„ hete Infertility arena i 10 Ă„r (mĂ„tte det henvise til manglende utlĂžst potensial i denne perioden) for noen sĂžlvpenger ogsĂ„. Leser en sted mellom 5-7 mill, men da ser det ut som Brann tjener like mye pĂ„ Ă„ ha sponsor pĂ„ en og en tribune. 
Brannsupporter.

Alonso Solis

Jeg tenkte i hovedsak pÄ indeksregulering og inflasjon, men det er et godt poeng at merkevaren Brann var ganske mye sterkere for syv Är siden ja. Sammenlignet med andre klubber er avtalen kanskje ikke sÄ pissetrengt likevel.

Stril Power

Quote from: Alonso Solis on November 23, 2017, 19:18:22 PM
Jeg tenkte i hovedsak pÄ indeksregulering og inflasjon, men det er et godt poeng at merkevaren Brann var ganske mye sterkere for syv Är siden ja. Sammenlignet med andre klubber er avtalen kanskje ikke sÄ pissetrengt likevel.

9,5 millionar i 2014-kroner er 10,3 millionar i oktober 2017-kroner. Det kan vere «om lag pÄ same nivÄ», som er det Brann og SPV har sagt. Det treng altsÄ ikkje vere snakk om reell nedgang, sjÞlv om det kan vere ein liten reell nedgang. Eg synest avtalen verkar bra, og det er viktig med stabil hovudsponsor. Som nokon viser over, er det over det andre «stor»klubbar fÄr.

Alonso Solis

Quote from: Stril Power on November 23, 2017, 19:35:14 PM

9,5 millionar i 2014-kroner er 10,3 millionar i oktober 2017-kroner. Det kan vere «om lag pÄ same nivÄ», som er det Brann og SPV har sagt. Det treng altsÄ ikkje vere snakk om reell nedgang, sjÞlv om det kan vere ein liten reell nedgang. Eg synest avtalen verkar bra, og det er viktig med stabil hovudsponsor. Som nokon viser over, er det over det andre «stor»klubbar fÄr.


FÞrste gangen denne summen ble avtalt var i 2011, sÄ forskjellen er nok stÞrre enn 800 000,-. Men jeg ser poengene med at Brann/Tippeligaen hadde en litt annen "standing" i 2011 enn i dag, sÄ avtalen er nok bra.

Stril Power

Eg veit ikkje meir enn dykk om kva avtalen inneber, men «om lag same nivÄ» treng ikkje vere det same som reell nedgang, sjÞlv om det kan vere det. I denne storleiken er inflasjonen om lag hundretusen i Äret. (1,2 prosent frÄ oktober 2016 til oktober 2017.)

Totalt sett er nok avtalen veldig bra, samanlikna med andre klubbar, heller enn samanlikna med om vidarefÞringa er reelle kroner eller ikkje. Uansett meiner eg det lÞner seg pÄ lang sikt med stabil hovudsponsor.

osoerli

https://www.aftenbladet.no/100Sport/vintersport/Av-landets-16000-sponsorobjekter-er-Oilers-nummer-fem-249343b.html

Brann pĂ„ 7.plass over landets mest interessante sponsorobjekt.  RBK einaste fotball klubb over oss.  Litt interessant at Stavanger Oilers er pĂ„ 5. plass og Viking er pĂ„ 9. plass.  AltsĂ„ Ăžnskjer me ikkje noko ishockey-byarena i Bergen.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Spelaren

GĂ„ av.

4-3-3

Jeg synes man bÞr fÄ igang en Vipps-donasjon med mÄl om Ä samle inn penger til ny spiss til Brann.
Har selv opplevd en slik aksjon fungere i et politisk parti med rundt 1000 medlemmer, der vi fikk inn over 100.000 pÄ et par dager gjennom mange smÄ donasjoner.

Har selv ikke mulighet eller Þnsker om Ä ta ansvar for noe slikt, men forplikter meg herved til Ä vippse 500 om en slik aksjon oppstÄr ( fra seriÞst hold ) :)
 
Ser for meg at veien Ä gÄ kan vÊre at supporter/medlemsorg gÄr til Brann og lodder interesse. At Brann sÄ oppretter en Vipps konto man kan donere til, som skal gÄ uavkortet til spiss-kjÞp.
Evt at bataljonen/softball selv stÄr for innsamlingen.

Kagain

Tenker du et slags Softball-initiativ?

4-3-3

Quote from: Kagain on February 23, 2018, 19:48:41 PMTenker du et slags Softball-initiativ?

Ja. Det er kanskje mer naturlig enn at Brann gĂ„r ut Ă„ "tigger penger" selv.  Og sĂ„ er hĂ„pet at sĂ„ mange som mulig blir med Ă„ bidrar for Ă„ spre nyheten om denne akjsonen. Brann, bergensaviser, supportergrupperinger, og hvermannsen.

Skal litt til Ă„ dra igang et slikt prosjekt, men jeg hadde ihvertfall donert til det selv og det tror jeg mange andre ville gjort og.

Finfin respons

Kanskje.

Tom C

Brann er i gul sone for tredje periode pÄ rad. Gleder meg til vi fÄr inntekter fra sjÊmpiÄns liig, og vi gÄr over til mÞrkegrÞnn sone.

Annen artig ting Ä merke seg er hvor kort tid det tar fra Trond Mohn donerer to-sifret antall millioner til TromsÞ, til de havner pÄ kjÞret igjen. TromsÄ er igjen i rÞd sone, sÄ det er vel ikke lenge fÞr de fÄr en ny gjenopplivnings-pakke fra Onkel Trond... Som de selvfÞlgelig svir av umiddelbart pÄ diverse "spillerinvesteringer"
Aldri mer Obos....

Spelaren

Mener Ă„ huske at Brann har sagt at eierskapet i Stadion gjĂžr det vanskeligere Ă„ komme i grĂžnn sone enn et lag som bare leier seg plass.
GĂ„ av.

Lasaron

NĂ„r skal Brann prioritere Ă„ ruste opp treningsanlegget?
Tren pÄ langskudd

blobby winters

Quote from: Lasaron on June 04, 2018, 10:30:31 AMNĂ„r skal Brann prioritere Ă„ ruste opp treningsanlegget?

SÄ snart som Þkonomiske tall tillater det tenker jeg. Som alle andre mÄ Brann ta en del prioriteringer og den nye langsiden fikk tydeligvis fÞrste pri.

De har fÄtt pÄ plass et lÞpebane under BT/BOB

https://www.bt.no/100Sport/fotball/En-slik-gang-har-du-aldri-sett-pa-Brann-Stadion-for-237995b.html

Den er ikke all verden men et bra tegn synes jeg at de vil gjĂžre det de kan med de begrensede midlene som er tilgjengelig.

Jeg har aldri forstÄtt hvorfor treningsanlegg ikke er et prosjekt Trond Mohn ville stÞtte.
Hadde jeg vĂŠrt han ville jeg ha foretrukket Ă„ gi penger til treningsanlegg som er tilgjengelig for fĂžrste laget og unge talenter fra Bergen og kan vĂŠre til stor glede for mange i mange Ă„r overfor penger til spillerkjĂžp.

GullĂžl

Det er ihvertfall planer for en innedĂžrs fotballhall(noe som Rosenborg har hatt lenge). Men problemet er at ting tar jĂŠvlig lang tid. NĂ„ tar vel gigantprosjektet til RBH og Mohn i nordre bydel bĂ„de mye oppmerksomhet, brĂ„k, krangling og forsinkelser. Vet ikke om dette prosjektet forsinker det som skal skje pĂ„ Nymark men en skal vel ikke se helt bort fra det nĂ„r det er Mohn som stĂžtter begge prosjektene. Er vel en fordel Ă„ fĂ„ prosjektet i Åsane pĂ„ skinner fĂžr Nymark prosjektet fĂ„r den store oppmerksomheten.
Klipp fra BA fra 02.02.2017:
Et nytt samarbeidsorgan vil ogsÄ bli sentralt nÄr HÞgskulen, Brann, hÄndballen og resten av idretts-Bergen - stÞttet av Trond Mohn - skal utvikle og omforme omrÄdet der Haukelandshallen i dag ligger. Planen er en ny hÄndballhall, og en helt ny innedÞrs fotballhall.

https://www.ba.no/sport/idrettspolitikk/idrettsanlegg/skal-fa-fortgang-i-anlegg-pa-nymark/s/5-8-511514
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

Superjack

June 05, 2018, 07:54:46 AM #4523 Last Edit: June 05, 2018, 07:56:19 AM by Superjack
HĂžy gjeld trekker ned for Brann. Gjelden ligger i Stadion. Tror Brann er i grĂžnn sone senest etter 2020 sesongen. Seriegull og EL finale fikser biffen.

Finalen gÄr forresten i Gdansk, sÄ greit for Bergensere Ä komme seg til.
Brannsupporter.

GullĂžl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

Spelaren

Brann har rÄd til dette. NÄr fÞrst den idiotskatten eksisterer synes eg ikkje et fritak er riktig.
GĂ„ av.

krakra

Hvorfor i all verden skal Brann slippe?

Yngve

Uansett er det snakk om smÄpengar for klubben. Kva utgjer det, o,6 prosent av omsetjinga deira?

Spelaren

Johannesen skal selvsagt ha ros for Ă„ undersĂžke mulighet for innsparing der det kan finnes, sammenlignet med Roald Moms-Hanssen  :)  .
GĂ„ av.

Corran

Det morsomme er at noen klubber slipper med begrunnelse med unntak i loven, mens de som bestemmer det her henviser til de klubbene som er i kommuner som tolker det anderledes
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

GullĂžl

July 04, 2018, 13:53:20 PM #4530 Last Edit: July 04, 2018, 13:59:12 PM by GullĂžl
Quote from: Yngve on July 04, 2018, 07:36:59 AMUansett er det snakk om smÄpengar for klubben. Kva utgjer det, o,6 prosent av omsetjinga deira?
Er ikke mer en et par Är siden at Brann skulle spare pÄ alt mulig smÄting. Siden den gang har Þkonomien blitt litt bedre men inntektene og overskuddet har ikke Þkt sÄ mye. Ikke rart at Vibeke prÞver Ä spare 600.000 kr nÄr det blir en smell pÄ tilskuerbudsjett i Är som ser ut til Ä bli mye stÞrre enn dette belÞpet, en plass mÄ pengene hentes inn igjen. Mange tror av en eller annen merkelig grunn at Brann nÄ har fÄtt god Þkonomi men sannheten er at det er kun ni mÄneder siden klubben klarte Ä komme seg ut av rÞd sone. PÄ middels store og stÞrre spillerinvesteringer er de fremdeles helt totalt avhengig av stÞttespillere som kan spytte inn penger. Ellers er hverdagen fremdeles knallhard budsjett disiplin pÄ alle poster. Hvor stor omsetningen er betyr ingen ting nÄr utgiftene er stÞrre enn inntektene og det er smÄ muligheter Ä finne poster Ä kutte i.

Klipp fra Brann.no 20.10.2017:
Da hun kommenterte tallene fra FOS i vÄr uttrykte Johannesen at det ikke var noen selvfÞlge at Brann skulle komme ut av handlingsplanen ett Är fÞr tiden. NÄ er hun like nÞye med Ä understreke at alle ansvarlige pÄ Stadion fortsatt mÄ drive beinhard kostnadskontroll og mÄlrettet jobbing for Ä Þke inntektene.
- Vi har tatt flere grep for Ă„ forbedre Ăžkonomien og mĂ„ fortsatt gjĂžre gode Ăžkonomiske prioriteringer for Ă„ ha sunn drift. I tillegg ga tabellplasseringen i fjor oss et Ăžkonomisk lĂžft og tok oss ut av rĂžd sone ved rapporteringen til nyttĂ„r.  Vi er uansett fast bestemt pĂ„ at Brann ikke skal tilbake i rĂžd sone, forsikrer Johannesen.
- Det krever at vi fortsetter det arbeidet vi har gjort den siste tiden. Vi har hele tiden sagt at sunn drift er viktig for oss, uavhengig av FOS, fortsetter hun.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

krakra

Eiendomsskatten Brann betaler utgjÞr vel rundt 1/5 av lÞnnen til Vito. Det fremstÄr ganske usmaklig nÄr klubben sutrer over et sÄ lite bidrag til fellesskapet. Uavhengig av hvor dÄrlig rÄd det pÄstÄs at klubben har.

Superjack

Riktig av Vibeke Ă„ prĂžve Ă„ spare der det er mulig, gjelder alle fornuftige bedrifter.
NÄr Bergen Kommune ikke gjÞr unntak, er det ogsÄ en grei vurdering.

Hadde Brann spart 600.000 hadde det vÊrt bra, nÄ gÄr pengene i eiendomsskatt til Bergen Kommune, jeg bor ikke i Bergen kommune og tjener ikke noe pÄ det, men ser ikke grunn Ä hisse meg opp over det.

Som GullÞl sier, greit Ä ha en leder som vet Ä forvalte midlene pÄ en bra mÄte, og ikke lar vÊre Ä sende inn melding om momskompensasjon.... F&%&€ens knÞlen RBH
Brannsupporter.

SK

Selvsagt skal klubben forsĂžke Ă„ slippe Ă„ betale en slik skatt, hvis det kan vĂŠre en mulighet for det. Noe annet ville vĂŠrt tjenesteforsĂžmmelse. Det gjelder for enhver bedrift, organisasjon og lignende at de skal forsĂžke Ă„ begrense skatten de betaler mest mulig, innenfor hva som er lovlige rammer. Det er slik rasjonelle aktĂžrer oppfĂžrer seg.

NÄ er det ikke akkurat kontroversielt at Brann ikke slipper denne skatten, sÄ lenge de fleste andre mÄ betale den. Men de skal ha for forsÞket.


Finfin respons

Hva betaler de andre klubbene i kommunen som eier eget anlegg, hvis noen?
Og, dersom Brann er eneste idrettslag som betaler eiendomsskatt, er dĂ©t rett? Bransjemessig, blir ikke da Brann behandlet pĂ„ ulik linje med f.eks Åsane, som bare er ett nivĂ„ lavere, men i samme bransje?

Det er faktisk noe som ikke stemmer her, hele bransjer mÄ behandles likt.
Kanskje.

Finfin respons

Evt bÞr det vÊre mulig Ä skrive av utgiftene pÄ alle de almennnyttige tingene Brann gjÞr pÄ nevnte skatt, f.eks. besÞk pÄ kreftavdelingen, gatelaget, seriegull (god folkehelse) etc.
Kanskje.

Yngve

SÄg HÞgre prÞvde Ä fri til velgarane i dagens BA ved Ä gÄ inn for dette kuttet. SÄ fÄr ein sjÄ om dei fÄr med seg nokon..

Spelaren

Quote from: Finfin respons on July 11, 2018, 18:04:09 PMEvt bÞr det vÊre mulig Ä skrive av utgiftene pÄ alle de almennnyttige tingene Brann gjÞr pÄ nevnte skatt, f.eks. besÞk pÄ kreftavdelingen, gatelaget, seriegull (god folkehelse) etc.

Nedrykk, formsvikt etc... Burde skattes i hjel denne klubben vÄr :) .
GĂ„ av.

Finfin respons

Vibeke gikk ut mot VAR i elite serien, og anfĂžrte blant annet Ăžkonomien til klubbene: Til syvende og sist skyves kostnaden til klubbene, i form av reduserte tv-inntekter.

Noen som har en formening om hva det vil koste nff? Vil ikke dommerkostnadene dobles, og tv-produksjonsutgiftene Ăžkes med 30%?
Min hoderegning sier 40-80 mill pr Ă„r.

Kanskje.

Corran

Mener eg sÄ et sted at det fort kunne koste klubbene 3-5 mill.
Om det var et troverdig sted eller nevnt her inne husker jeg ikke ;-)
Men VAR kunne jo vÊrt noe Ä ha med i forhandlinger om tv deal. Kan ogsÄ se for meg at de som har sende rettighetene kan se pÄ VAR som noe som kan fÄ flere tv seere
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Jeg er moderat positiv til VAR, sÄ lenge man ikke tar hensyn til utgiftene.
Tren pÄ langskudd

Finfin respons

Vel, mest sannsynlig blir det en blanding av flat skatt og best-betaler-mest nÄr forselingsnÞkkelen gjÞres om, ettersom best-fÄr-mest.

I mitt uedruelige hode vil var ramme Brann klart mest, all den tid terondheim og molde har millioner pÄ bok uansett hva som skjer.

SĂ„ stem nei. Nok er nok. Ut med varet!
Kanskje.

Lasaron

I fÞlge BA (betaling) har Brann begÄtt en sÞknadstabbe og tapt penger. Er dette RBH-nivÄ?
Tren pÄ langskudd

SKBCPH

Det er snakk om tidligere Ă„r, og ikke ekstremt mye penger.

Fra artikkelen:

I 2011 «tapte» Brann 3,9 millioner kroner fordi de ikke sÞkte momskompensasjon. De siste Ärene har klubben sannsynligvis fortsatt med Ä gÄ glipp av store belÞp.
 
Norske idrettslag kan fÄ kompensert sine merverdiavgiftskostnader ved kjÞp av varer og tjenester.

(...)

Mellom 2014 og 2017 fikk Brann utbetalt mellom 58.000 og 100.000 pÄ ordningen. I 2018 fikk de derimot 430.000 kroner, nesten syv ganger sÄ mye som Äret i forveien.

(...)

Daglig leder Vibeke Johannesen forklarer Þkningen pÄ fÞlgende mÄte:

- Tidligere Är har det kun vÊrt tatt med utgifter knyttet til breddedelen av klubben - ikke utgiftene i akademiet eller under samfunnsansvar - som ogsÄ fÞres uten fradrag for merverdiavgift. Etter avklaring med revisor ble disse utgiftene inkludert i rapporteringen for 2017. I tillegg er aktiviteten vÄr Þkt noe pÄ de aktuelle omrÄdene.

(...)

Brann har mottatt til sammen 721.000 kroner pÄ ordningen de siste fem Ärene. Det er langt lavere enn enkelte andre eliteserieklubber, som for eksempel Rosenborg (2,3 millioner),

Viking (2,6 millioner), TromsĂž (3,1 millioner) og Sarpsborg 08 (2,9 millioner).

Idrettslag kan sĂžke om momskompensasjon for driftskostnader knyttet til den frivillige og ikke-fortjenestebaserte delen av virksomheten, minus en del fradrag.
- Vi har den treneren vi har.

Kagain

https://www.ba.no/sport/sk-brann/fotball/stoppet-flere-mohn-kjop/s/5-8-968339

Jeg ser det er et intervju med en av de som har hjulpet Brann pÄ vei. Fra jeg kan fÄ ut av ingress og url sÄ var det fare for konkurs, karen stoppet ogsÄ noen Mohn-kjÞp. Var det for det at det ville vÊre tungt Þkonomisk? Var det da lÞnnstaket som ble blÄst eller var det bare det at det var mange som var involvert?

SK

Generelt stÄr det at han har sagt nei til ekstern finansiering, ogsÄ nÄr det har vÊrt innenfor at Brann selv klarer Ä betjene lÞnnskostnadene.
Ett tilfelle som nevnes hvor han sa nei, var nÄr Soltvedt Þnsket Ä fÄ Mohn med pÄ Ä hente SÞderlund fÞr fjorÄrets sesong. Noe Soltvedt ble skuffet over.

Det begrunnes med at han ikke Ăžnsker Ă„ satse for hĂžyt (og tape) noe som var tilfellet med SĂžderlund, samt at det sitter langt inne Ă„ i det hele tatt be om hjelp da han Ăžnsker at klubben skal klare seg selv.

Kagain

Ah, sÄ det er en blanding av stolthet og Þnske om Þkonomisk sikkerhet? Sa de noe om signeringsbonuser eller lÞnnstak?

SK

Nei, ingenting om de tingene.

Finfin respons

De sa at Brann ikke kunne betale lÞnn i juni 2015 og at de var dager unna konkurs. Mohn spyttet inn 10 millioner. PÄ tide med en byste. Jeg foreslÄr at den reises ved det innhuket forran gamle-altanen der de ikke skal ha spillertunnell.
Kanskje.

Corran

Quote from: Finfin respons on January 19, 2019, 23:17:51 PMDe sa at Brann ikke kunne betale lÞnn i juni 2015 og at de var dager unna konkurs. Mohn spyttet inn 10 millioner. PÄ tide med en byste. Jeg foreslÄr at den reises ved det innhuket forran gamle-altanen der de ikke skal ha spillertunnell.
Sa vel ikke dager fĂžr konkurs men at det var reell fare for konkurs.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up