• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

Kagain

Lurer på hvordan reglementet blir der med eksterne investorer. Men som dere andre sier, det er vel ikke akkurat overraskende at de setter i gang på denne måten med "muligheter for å sprenge lønnstaket". Først ved hjelp av andre og så kanskje med hjelp av seg selv. Må bare håpe at når den første sprengingen skjer så er det for en verdig spiller, og ikke bare et godt navn. Regner med at vanskelighetene i dette vil være å overbevise investorer om at en spiller som kanskje ikke har et voldsomt anerkjent navn fremdeles kan være verdt å sprenge lønnstaket fremfor f.eks. store navn. Børven kunne kanskje vært en fyr det hadde vært vits å sprenge taket for... Men ikke Jan Gunnar Solli.

Corran

Reglene blir vel at de ikke har lov å eie/deleie spillere
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

http://www.bt.no/100Sport/sportbt/Brann-spillernes-julelonn-kan-bli-slunken-647922_1.snd

Brann legger bonusordningen sin opp til at laget skal bli nummer åtte neste år. Dersom laget havner lavere på tabellen vli klubben avregne bonusen etter sesongen, og spillerne vil få en mager inngang til julen neste år.
Rød makt på Hansa

Straffe!!!

Jeg gir meg faktisk ende over.

Artikkelen starter med "Branns nye lønnssystem er omdiskutert og har vært mye omtalt."

Ja, aller mest omtalt av Anders Pamer som skriver artikkelen.
Ja, aller mest omdiskutert av Anders Pamer som skriver artikkelen.

Kan vi ikke klare å grave opp skikkelige nyheter om Brann så får vi jaggu finne en rusten spiker vi kan koke suppe på.
Han er jo verre enn oss her inne på forumet...

Superjack

Jeg er særdeles skeptisk til hele opplegget til bonuser og lønn oppe i idrettsveien. Spillere som bare motiveres fra bonuser er en utopi.
Modellen som nå innføres der er iallefall ikke veldig tungt forankret i noe vitenskap. Synsing om slike komplekse bonusmodeller har jeg tilgode å se lykkes i noen form for næringsliv over lang tid.

Her har i tillegg investorer gått ut og ødelagt grunnlønnsmodellen med å gi en særdeles middelmådig spiller som F. Haugen litt eksternt påfyll.
Hva vil da eventuelt alle andre som hentes inn og føler de er bedre enn Haugen si til er lavere tilbud?
Og dette med avregning til jul. Snakk om tullball. Det som er sannsynlig er at en middls ellr dårlig sesong så straffes spillerne alle sammen med trekk i lønn. Ja det er ikke trekk i lønn, men kommer til å føles slik.
Jeg kan nesten 110% sikkert si at det kommer til å slå uheldig ut. Spillere som f.eks har bidratt og levert over forventet, eller som har scoret mange mål i en dårlig sesong og alle som kan være attraktive for andre klubber kommer til å ønske seg bort i overgangsvinduet om vinteren.
Og tenk motivasjonen når juleferien og egentreningen skal starte....

Jeg har stor tro på det sportslige for SK Brann, men personalpolitikk bør ikke kjøres av en blåruss, åpenbart uten mye kunnskapmom feltet.Beklager, jeg ser ikke at Brann er på vei opp og frem med en slik oppførsel.

Sur!
Brannsupporter.

krakra

Motiveres spillere av høy grunnlønn da? For det har vi ikke sett mye til i Brann. Jeg mener, som Vibeke skriver i sitt innlegg, at vi bør sikte oss inn på spillere som motiveres av andre ting enn å fete opp lommeboken enklest mulig. Samtidig gjør det nye lønnsystemet at spillere vet at de kan tjene gode penger dersom klubben gjør det bra.

Jeg tror ikke det nye lønnssystemet er satt opp for å motivere spillerne. Motivasjonen bør de finne andre steder.

Nixon

Quote from: Straffe!!! on November 30, 2015, 15:17:41 PMKan vi ikke klare å grave opp skikkelige nyheter om Brann så får vi jaggu finne en rusten spiker vi kan koke suppe på.
Han er jo verre enn oss her inne på forumet...


Nå har vi sikkert ulik tilnærming til suppe. Men jeg syntes i alle fall det var meget interessant å lese at Brann setter bonus-innslagspunktet sitt på en åttendeplass. Jeg kan ikke huske at det har vært spesifisert før.
Rød makt på Hansa

nummer9

Quote from: Superjack on November 30, 2015, 17:28:24 PM
Jeg er særdeles skeptisk til hele opplegget til bonuser og lønn oppe i idrettsveien. Spillere som bare motiveres fra bonuser er en utopi.
Modellen som nå innføres der er iallefall ikke veldig tungt forankret i noe vitenskap. Synsing om slike komplekse bonusmodeller har jeg tilgode å se lykkes i noen form for næringsliv over lang tid.

Modellen er nok for å i størst mulig grad sørge for at lønnsutgifter følger plassering på tabellen, som igjen som oftest (i en viss grad) styrer mengden inntekter også. Dette for å lettere få kontroll på økonomien i Brann.

ostraume

Quote from: krakra on November 30, 2015, 17:31:50 PM
Motiveres spillere av høy grunnlønn da? For det har vi ikke sett mye til i Brann.


Jeg tror gull-laget vårt var rimelig greit lønnet.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Ja, og alle kan vel være enig i at det ikke var noen superstrategi.

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Vi er ikke det eneste laget som har vunnet gull for å si det sånn, og det har vel vist seg at de som baserer strategien på å kjøpe seg til gullet sjeldent blir oppe veldig lenge.

osoerli

Quote from: krakra on December 01, 2015, 13:55:19 PM
Vi er ikke det eneste laget som har vunnet gull for å si det sånn, og det har vel vist seg at de som baserer strategien på å kjøpe seg til gullet sjeldent blir oppe veldig lenge.


Neivel?  Det har funka greit for Molde og Rbk nokre Ã¥r.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Jose Arrogantio

Quote from: ostraume on December 01, 2015, 13:50:28 PM
Quote from: krakra on November 30, 2015, 17:31:50 PM
Motiveres spillere av høy grunnlønn da? For det har vi ikke sett mye til i Brann.


Jeg tror gull-laget vårt var rimelig greit lønnet.


Men det var vel ikke lønnen som motiverte dem. Lønnen tiltrakk dem hit, og så var det nok andre ting som motiverte dem til å prestere.

krakra

Quote from: osoerli on December 01, 2015, 14:36:08 PM
Quote from: krakra on December 01, 2015, 13:55:19 PM
Vi er ikke det eneste laget som har vunnet gull for å si det sånn, og det har vel vist seg at de som baserer strategien på å kjøpe seg til gullet sjeldent blir oppe veldig lenge.


Neivel?  Det har funka greit for Molde og Rbk nokre Ã¥r.
Molde kjøpte seg ikke til gull. De hentet stort sett uferdige talenter som tok steget der. Lønnen til disse spillerne var knapt høyere enn det våre får. Det er under Skullerud de har begynt å hente etablerte spillere, vrakgods fra utlandet osv. og betale dem høy lønn. Det gikk bra ett år, men så kom smellen.

RBK kjøpte endel spillere i sin storhetsperiode, men det var ikke det som ga dem suksess. De hadde fokus på videreutvikling og samspill, og på mange av gullagene deres var det en overvekt av trøndere.

nummer9

Quote from: ostraume on December 01, 2015, 13:50:28 PM
Quote from: krakra on November 30, 2015, 17:31:50 PM
Motiveres spillere av høy grunnlønn da? For det har vi ikke sett mye til i Brann.


Jeg tror gull-laget vårt var rimelig greit lønnet.

Om lønn alene burde være motivasjon til å prestere bra skulle Brann aldri ha rykket ned i 2014.

Kjell249

Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

osoerli

Quote from: krakra on December 01, 2015, 15:15:39 PM
Quote from: osoerli on December 01, 2015, 14:36:08 PM
Quote from: krakra on December 01, 2015, 13:55:19 PM
Vi er ikke det eneste laget som har vunnet gull for å si det sånn, og det har vel vist seg at de som baserer strategien på å kjøpe seg til gullet sjeldent blir oppe veldig lenge.


Neivel?  Det har funka greit for Molde og Rbk nokre Ã¥r.
Molde kjøpte seg ikke til gull. De hentet stort sett uferdige talenter som tok steget der. Lønnen til disse spillerne var knapt høyere enn det våre får. Det er under Skullerud de har begynt å hente etablerte spillere, vrakgods fra utlandet osv. og betale dem høy lønn. Det gikk bra ett år, men så kom smellen.

RBK kjøpte endel spillere i sin storhetsperiode, men det var ikke det som ga dem suksess. De hadde fokus på videreutvikling og samspill, og på mange av gullagene deres var det en overvekt av trøndere.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Nixon

Arven etter 28. oktober 2007 var slett ikke uhåndterbar. Hverken på kort eller lang sikt.
Sant og si kan jeg ikke huske et annet år etterpå at vi har hatt et bedre utgangspunkt...
Rød makt på Hansa

pidre

Quote from: krakra on December 01, 2015, 13:55:19 PM
Vi er ikke det eneste laget som har vunnet gull for å si det sånn, og det har vel vist seg at de som baserer strategien på å kjøpe seg til gullet sjeldent blir oppe veldig lenge.


Seriøst? Det er vel en klar sammenheng mellom budsjett, herunder spillerkjøp og lønninger, og tabellplassering. Mener det er godt dokumentert. Når det er sagt så er vel SKB et klart unntak.
Saludar a los monos!

Belfort

Poenget er jo at Bruun klarte og gi middelmådige spillere sinnsyke kontrakter

osoerli

December 02, 2015, 10:38:44 AM #4371 Last Edit: December 02, 2015, 10:41:46 AM by osoerli
Quote from: Belfort on December 02, 2015, 09:35:02 AM
Poenget er jo at Bruun klarte og gi middelmådige spillere sinnsyke kontrakter


Ja, men den største forskjellen på slik RBK og Molde har kjøpt seg til gull, og Branns kjøp av gull, er at RBK og Molde også har tjent pengar på salg.  RBK og Molde har også jevn over kjøpt dyre spelarar.  Men dei har også i motsetning til Brann klart å selgja spelarar med god forteneste.  Der har Brann ved RBH vore meir enn elendige, som har ført klubben dit dei er i dag.  I perioden 2009 til 2014 solgte RBK spelarar for over 226 mill kr.  Kor mykje solgte Brann for i same periode?
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Yngve

Quote from: Nixon on November 30, 2015, 14:31:27 PM
http://www.bt.no/100Sport/sportbt/Brann-spillernes-julelonn-kan-bli-slunken-647922_1.snd

Brann legger bonusordningen sin opp til at laget skal bli nummer åtte neste år. Dersom laget havner lavere på tabellen vli klubben avregne bonusen etter sesongen, og spillerne vil få en mager inngang til julen neste år.


Eg tykkjer bonus-ssytemet i seg sjølv er greitt. Men det er då heilt sjukt at dei faktisk kan risikera å verta trekt i løn i desember. Det er den delen eg tenkjer me vil slita mest med mtp å henta inn nye spelarar.

Finst det arbeidstakarar som har ei slik rar løysing?

krakra

Quote from: osoerli on December 02, 2015, 01:34:20 AM
Quote from: krakra on December 01, 2015, 15:15:39 PM
Quote from: osoerli on December 01, 2015, 14:36:08 PM
Quote from: krakra on December 01, 2015, 13:55:19 PM
Vi er ikke det eneste laget som har vunnet gull for å si det sånn, og det har vel vist seg at de som baserer strategien på å kjøpe seg til gullet sjeldent blir oppe veldig lenge.


Neivel?  Det har funka greit for Molde og Rbk nokre Ã¥r.
Molde kjøpte seg ikke til gull. De hentet stort sett uferdige talenter som tok steget der. Lønnen til disse spillerne var knapt høyere enn det våre får. Det er under Skullerud de har begynt å hente etablerte spillere, vrakgods fra utlandet osv. og betale dem høy lønn. Det gikk bra ett år, men så kom smellen.

RBK kjøpte endel spillere i sin storhetsperiode, men det var ikke det som ga dem suksess. De hadde fokus på videreutvikling og samspill, og på mange av gullagene deres var det en overvekt av trøndere.
Brann har fra 2011, til og med våren 2015, hentet 32 spillere. Da har jeg ikke inkludert kjøp og spillere fra egen junioravdeling. En mindre enn Molde altså, og da vet jeg ikke om lånene er tatt med der.

Alle lag henter spillere, men Moldes suksessformel har ikke vært å kjøpe seg til gull. De har hentet spillere med potensiale og utviklet dem. Når de har tatt nok steg har de solgt dem med profitt. At Brann selger dårligere enn Molde handler jo om at når vi selger spillere så er de mindre attraktive enn da vi kjøpte dem.

krakra

December 02, 2015, 15:41:03 PM #4374 Last Edit: December 02, 2015, 15:44:02 PM by krakra
Quote from: Nixon on December 02, 2015, 07:46:51 AM
Arven etter 28. oktober 2007 var slett ikke uhåndterbar. Hverken på kort eller lang sikt.
Sant og si kan jeg ikke huske et annet år etterpå at vi har hatt et bedre utgangspunkt...
Den var kanskje ikke uholdbar, men den var dårlig. Det var en stall hvor store deler måtte byttes ut innen et par år, der nær sagt ingen var salgbare og der det ikke var mer enn et par-tre spillere som kunne ta steget opp i førstelaget fra egen stall.
I tillegg var kostnadene skyhøye og dimensjonerte for at vi skulle ta gull samtidig som norsk fotballs økonomi var på et toppnivå.

Er man god på spillerkartlegging, spillerutvikling og har en god trener så hjelper det selvfølgelig å ha noen kroner å bruke. Problemet er at Brann hele veien har brukt penger til å dekke over at vi ikke har hatt noen av disse tingene. Nå prøver de å bygge opp et fundament, og å få kontroll over økonomien er en sentral del av det, å få inn en treningskultur er en annen og å bli mer profesjonell på spillerlogistikken en tredje. Det blir bra på sikt.

Finfin respons

Quote from: Nixon on November 30, 2015, 19:26:45 PM
Quote from: Straffe!!! on November 30, 2015, 15:17:41 PMKan vi ikke klare å grave opp skikkelige nyheter om Brann så får vi jaggu finne en rusten spiker vi kan koke suppe på.
Han er jo verre enn oss her inne på forumet...


Nå har vi sikkert ulik tilnærming til suppe. Men jeg syntes i alle fall det var meget interessant å lese at Brann setter bonus-innslagspunktet sitt på en åttendeplass. Jeg kan ikke huske at det har vært spesifisert før.


Her er jeg hjertelig enig med Nixon. Og jeg vil gÃ¥ sÃ¥ langt som Ã¥ si at vi har Ã¥ gjøre med en høykvalitets linsesuppe. Dette var nemlig en artikkel som gir oss bedre innsikt i betingelsene for Ã¥ bli Brann-spiller. Og kanskje viktigst, som  nummer9 skriver, selve lønnssystemet vil gi betydelig økt kontroll og stabilitet over økonomien, uavhengig av sportslig suksess. Min innsikt har i alle fall blitt større.

Quote from: nummer9 on December 01, 2015, 13:28:37 PM
Quote from: Superjack on November 30, 2015, 17:28:24 PM
Jeg er særdeles skeptisk til hele opplegget til bonuser og lønn oppe i idrettsveien. Spillere som bare motiveres fra bonuser er en utopi.
Modellen som nå innføres der er iallefall ikke veldig tungt forankret i noe vitenskap. Synsing om slike komplekse bonusmodeller har jeg tilgode å se lykkes i noen form for næringsliv over lang tid.

Modellen er nok for å i størst mulig grad sørge for at lønnsutgifter følger plassering på tabellen, som igjen som oftest (i en viss grad) styrer mengden inntekter også. Dette for å lettere få kontroll på økonomien i Brann.
Kanskje.

Nixon

Rød makt på Hansa

OmOssSjølOgHansaøl

Det koster å dumpe ned i OBOS ...
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Ricky

Quote from: Nixon on February 23, 2016, 14:07:10 PM
http://www.ba.no/sport/sk-brann/fotball/brann-underskudd-tross-20-mill-fra-trond-mohn/s/5-8-286186

Brann fikk 20 mill. av Mohn i fjor, men gikk likevel 2,6 mill. i minus.


Hvis vi kun hadde ca 73 mill i "egne" inntekter, så begynner vi jo snart å snakke om FK Haugesund-nivå.

dudo

Nye folk i kioskene er en av de beste nyhetene på lenge. Tør man håpe på varme i både kaffe og pølser?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

Quote from: dudo on February 23, 2016, 15:03:21 PM
Nye folk i kioskene er en av de beste nyhetene på lenge. Tør man håpe på varme i både kaffe og pølser?
GÃ¥ av.

Corran

Kanskje til og med kioskene har Cola ved kampstart, betalingskort som virker og is på de varme dagene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

blobby winters

Ja, veldig viktig med en profesjonell aktør innen kioskdrift. Tror ingen av de som solgte meg kaffe og snop i fjor hadde en PhD utdannelse i kioskdrift.

Lurer på om sunn fornuft og litt mer fokus kunne ha løst problemet like greit som en sikkert dyr profesjonell aktør.

Corran

aktøren siste årene kunne en ikke brukt sunn fornuft med Godt de blir byttet ut
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Det skal sies at ungdommene i kioskene har vært hyggelige, da.
GÃ¥ av.

posemedsnopi

Quote from: Corran on February 23, 2016, 15:37:01 PM
Kanskje til og med kioskene har Cola ved kampstart, betalingskort som virker og is på de varme dagene


At ikke betalingskortet virker er vel strengt talt din egen feil...?

OhAhCantona

Om dette betyr slutten på lunken pølse i et kaldt hotdogsbrød, er jeg positiv.

Corran

Quote from: posemedsnopi on February 25, 2016, 11:59:09 AM
Quote from: Corran on February 23, 2016, 15:37:01 PM
Kanskje til og med kioskene har Cola ved kampstart, betalingskort som virker og is på de varme dagene


At ikke betalingskortet virker er vel strengt talt din egen feil...?

Burde gjerne skrevet betalingsterminaler ja ;-)
Og jentene som jobbet der var det ingenting feil med. En av dem kjenner jeg og etter å ha hørt hva de ble lovet, hvordan de ble utnyttet og hvordan de som hadde det drev på så kan jeg ikke skjønne at ikke Brann hev de ut døren for minst et år siden
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Xminator

Quote from: Ricky on February 23, 2016, 14:30:07 PM
Quote from: Nixon on February 23, 2016, 14:07:10 PM
http://www.ba.no/sport/sk-brann/fotball/brann-underskudd-tross-20-mill-fra-trond-mohn/s/5-8-286186

Brann fikk 20 mill. av Mohn i fjor, men gikk likevel 2,6 mill. i minus.


Hvis vi kun hadde ca 73 mill i "egne" inntekter, så begynner vi jo snart å snakke om FK Haugesund-nivå.


Det er en skute som skal snus etter Roald, det må vi akseptere tar tid. Akkurat nå tar ikke Brann ut potensialet som ligger i klubben. Dette har selvsagt også med eksterne faktorer å gjøre.

Igjen, jeg skulle ønske "noen" gjorde Brann gjeldfri istedenfor å betale litt hvert år som i praksis går rett i renteutgifter. Gjelden er det som holder klubben mest tilbake i den situasjonen vi er i nå. Det ville ikke gitt økte inntekter, men brukt inntektene smartere enn nå.

Og igjen, ideelt sett burde Brann få bli herre i ett sentralt plassert anlegg med tilhørende næring som gav inntekt 365 dager i året, og ikke "bare kampdagen". Det er den situasjonen som hadde løftet Brann tilbake i samme økonomiske klasse som Molde ble kronedopet til og opp mot CL-pengebingen til RBK.

ostraume

Nå var vel pengebingen til RBK mer eller mindre tømt etter mange år med vanstyre, før de igjen fikk til tunge salg og ekstrainntekter fra e-cup.

Det er det vi må få til for å kunne bli en "storklubb". Jevnlige tunge salg og ekstrainntekter fra e-cup.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Herman1

April 28, 2016, 17:05:02 PM #4390 Last Edit: April 28, 2016, 17:19:42 PM by Herman1

Klaus_Brann

Det burde vel være mulig. Oslo kommune solgte stadiontomten til VIF for 1 kr. Ikke akkurat takst.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Herman1

Quote from: Klaus_Brann on April 28, 2016, 19:41:59 PM
Det burde vel være mulig. Oslo kommune solgte stadiontomten til VIF for 1 kr. Ikke akkurat takst.

Klaus_Brann

Ikke jeg heller, men det handler vel om fotballklubber driver mer for egne interesser eller om det også i stor grad kommer samfunnet til gode.
Slik som VIF planlegger å gjøre det med breddeidrett og skole er de utvilsomt i riktig ende av skalaen, men Brann kan nok fint også bli plassert der.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Men tomten til VIF kommer jo nettopp med krav om at de tilrettelegger for lavterskeltilbud og breddeidrett. Slik at VIF får en gratis tomt, men til gjengjeld bygger et anlegg som kommer kommunen til gode.

Det ville ikke vært det samme om Brann bare fikk ettergitt gjelden. Da må det isåfall vises til at det kommer andre enn Brann til gode at gjelden blir ettergitt.

Herman1

Quote from: krakra on April 28, 2016, 21:06:03 PM
Men tomten til VIF kommer jo nettopp med krav om at de tilrettelegger for lavterskeltilbud og breddeidrett. Slik at VIF får en gratis tomt, men til gjengjeld bygger et anlegg som kommer kommunen til gode.

Det ville ikke vært det samme om Brann bare fikk ettergitt gjelden. Da må det isåfall vises til at det kommer andre enn Brann til gode at gjelden blir ettergitt.


Så poenget er at det er snakk om allmennyttige tiltak og ikke rammen evt. konkurrerende "bedrifter" økonomisk?

krakra

April 28, 2016, 21:10:51 PM #4396 Last Edit: April 28, 2016, 21:13:31 PM by krakra
Jeg kjenner ikke godt nok til saken til at jeg vet nøyaktig hvorfor EFTA godkjente avtalen. Men VIF har forpliktet seg til å bygge en skole som kommunen skal leie. Jeg trodde det var snakk om noe breddegreier også, men det er det visst ikke. Det er jo en faktor hvor verdifull tomten i utgangspunktet var for Oslo. Takst er vel og bra, men det hjelper lite hvis ingen andre er interessert i tomten. Det er ikke uvanlig at kommuner gir vekk eller selger tomter på avslag hvis de skal brukes til noe som kommer kommunen til gode.

Morkel

Quote from: krakra on April 28, 2016, 21:10:51 PM
Jeg kjenner ikke godt nok til saken til at jeg vet nøyaktig hvorfor EFTA godkjente avtalen. Men VIF har forpliktet seg til å bygge en skole som kommunen skal leie. Jeg trodde det var snakk om noe breddegreier også, men det er det visst ikke. Det er jo en faktor hvor verdifull tomten i utgangspunktet var for Oslo. Takst er vel og bra, men det hjelper lite hvis ingen andre er interessert i tomten. Det er ikke uvanlig at kommuner gir vekk eller selger tomter på avslag hvis de skal brukes til noe som kommer kommunen til gode.


Denne tomten er verdifull for Oslo kommune, den ligger i et omrÃ¥de med svært mye næringsliv. Beviset pÃ¥ at den verdifull er ogsÃ¥ tydlig i at VIF  allerede har "solgt" den til NCC for 240 millioner. Salget forutsetter nok ikke at VIF mÃ¥ betale leie til NCC, men at de kan bygge boliger og næringsbygg rundt stadionet. MEN det er klart at stadion i seg selv ogsÃ¥ bidrar til verdi for NCC/Oslo kommune, og det er nok grunnen til at Oslo kommune selger den for 1 kr. EFTA har nok ingen grunn til Ã¥ protestere her, slike avtaler er vanlige. Spesielt etter finanskrisen har man sett fler eksempler pÃ¥ at man kan overta tomter i Sør-Europa i bytte mot at man skaper arbeidsplasser og verdi. Dette er i praksis det samme. Det er klart at det ser litt sketchy ut at VIF fÃ¥r en tomt for 1 kr og selger den for 240 mill, men det er ikke ulovlig pÃ¥ papiret.

Corran

Quote from: krakra on April 28, 2016, 21:06:03 PM
Men tomten til VIF kommer jo nettopp med krav om at de tilrettelegger for lavterskeltilbud og breddeidrett. Slik at VIF får en gratis tomt, men til gjengjeld bygger et anlegg som kommer kommunen til gode.

Det ville ikke vært det samme om Brann bare fikk ettergitt gjelden. Da må det isåfall vises til at det kommer andre enn Brann til gode at gjelden blir ettergitt.

Om Brann sin gjeld blir ettergitt får de bedre råd og kan satse mer og gjerne ligge i toppen av TL over tid og det er vel bra for Bergensere sin generelle helsetilstand I all fall oss 11000 som er trofaste. Så det kommer byens innbyggere til gode ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.


Go Up