• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

Go Down

roaldinho

http://www.vg.no/sport/internasjonal-fotball/sjakhtar-tjener-fett-paa-brasilianske-overganger/a/23485227/

Noe Brann burde tenke på. Det er jo flerfoldige talenter i Sør-Amerika, og med riktig speiding kan de fort være kommende stjerner. Når en klubb som Shakthar (all mulig respekt til hva dem har fått til, både i serie, Europa, overganger, osv) som ikke er blant de beste i Europa klarer det så bør vel Brann kunne klare det også. Er mange der nede som fort kunne blitt til noe om de ble oppdaget, men som ikke blir det fordi andre blir valgt istedenfor. Ikke at Brann er på hyllen til noe som helst, men selv det å oppfostre talenter som går til ligaer under de beste for en 20-30 millioner ville jo ha vært fantastisk. Må jo begynne et sted, og ville bedret økonomien betraktelig, samt at man hadde fått spillere som hevet klubben.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Northside

Quote from: roaldinho on July 08, 2015, 11:54:39 AM
http://www.vg.no/sport/internasjonal-fotball/sjakhtar-tjener-fett-paa-brasilianske-overganger/a/23485227/

Noe Brann burde tenke på. Det er jo flerfoldige talenter i Sør-Amerika, og med riktig speiding kan de fort være kommende stjerner. Når en klubb som Shakthar (all mulig respekt til hva dem har fått til, både i serie, Europa, overganger, osv) som ikke er blant de beste i Europa klarer det så bør vel Brann kunne klare det også. Er mange der nede som fort kunne blitt til noe om de ble oppdaget, men som ikke blir det fordi andre blir valgt istedenfor. Ikke at Brann er på hyllen til noe som helst, men selv det å oppfostre talenter som går til ligaer under de beste for en 20-30 millioner ville jo ha vært fantastisk. Må jo begynne et sted, og ville bedret økonomien betraktelig, samt at man hadde fått spillere som hevet klubben.


Du mener vel ikke at Shakthar Donetsk på noe som helst måte er i nærheten av Brann når det gjelder attraktivitet?

Klubben omsetter for ca 750 000 000 kroner i året, har over 500 ansatte, vant Europa League i 2009 og er jevnlig representert i Champions League.
Brann ligger midt på tabellen i Norsk 2. divisjon og spiller mot klubber på størrelse med klubber i Brasiliansk 6. divisjon...

Det er nok mulig å lokke noen Sør-Amerikanere til Norsk liga, det er jo bevist tidligere. Men jeg tror ikke det er lett.

dudo

Jeg ville sett andre steder enn Brasil. Uruguay, Peru, Colombia, eller noe. Chile har fete spillertyper.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Brann patriot

 Jeg er selv økonom, og kan bekrefte at det ikke er problematisk Ã¥ modellere de ulike scenarioene som blir skissert.

Absence of proof is not proof of absence

Brann patriot

Ref. diskusjonen :

"The population was estimated at 953,217 (2013 est.)[1] in the city, and over 2,000,000" - Donetsk

Ergo, Brann kan ha mye å lære her.
Absence of proof is not proof of absence

steinbygger

Quote from: Lasaron on July 08, 2015, 11:38:47 AM
Et spørsmål til dere økonomer, Steinbygger f eks: For folk som har peiling på økonomi, er det uproblematisk å planlegge økonomien når det ligger store potensielle bonuser og vaker?

Man må vel ganske tidlig planlegge økonomien for 2016, og i Branns situasjone må man vel planlegge to scenarier, opprykk eller ikke opprykk, og ved opprykk kommer mer bonusutbetalinger. Er dette lett eller vanskelig å ta med i beregningen? Eller et sted i mellom? (I utgangspunktet høres det jo overkommelig ut.)


Det er helt normalt å gjøre dette. Handler bare om å vite hvilke forutsetninger som legges til grunn og justere i henhold til hvordan disse forutsetningene slår til.

Lasaron

Quote from: steinbygger on July 08, 2015, 18:11:24 PM
Quote from: Lasaron on July 08, 2015, 11:38:47 AM
Et spørsmål til dere økonomer, Steinbygger f eks: For folk som har peiling på økonomi, er det uproblematisk å planlegge økonomien når det ligger store potensielle bonuser og vaker?

Man må vel ganske tidlig planlegge økonomien for 2016, og i Branns situasjone må man vel planlegge to scenarier, opprykk eller ikke opprykk, og ved opprykk kommer mer bonusutbetalinger. Er dette lett eller vanskelig å ta med i beregningen? Eller et sted i mellom? (I utgangspunktet høres det jo overkommelig ut.)


Det er helt normalt å gjøre dette. Handler bare om å vite hvilke forutsetninger som legges til grunn og justere i henhold til hvordan disse forutsetningene slår til.


Ok.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

July 08, 2015, 21:40:13 PM #4157 Last Edit: July 09, 2015, 21:09:23 PM by Klaus_Brann
Quote from: dudo on July 08, 2015, 15:38:45 PM
Chile har fete spillertyper.


Hvorfor droppe Brasil?
Det er mer enn nok gullunger å hente derfra. Man kan vel nesten nevne hele sør- og mellom her. Argentina, México, Costa Rica osv.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Quote from: Klaus_Brann on July 08, 2015, 21:40:13 PM
Quote from: dudo on July 08, 2015, 15:38:45 PM
Jeg ville sett andre steder enn Brasil. Uruguay, Peru, Colombia, eller noe. Chile har fete spillertyper.


Hvorfor droppe Brasil?
Det er mer enn nok gullunger å hente derfra. Man kan vel nesten nevne hele sør- og mellom her. Argentina, México, Costa Rica osv.


For det første fordi konkurransen er mye større i det markedet. Jeg har også en fordom om at brasilianere ikke tar til takke med hva som helst av fotballklubber, og at vi er totalt uinteressante for dem som er gode nok til å heve oss.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Det er klart konkurransen er stor, men markedet er større og kvaliteten er høyere.
Jeg tror mange av de ser land som f.eks. Norge som en lettere vei til større klubber i Europa enn å bli i Brasil.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Jeg tror konkurransen er større enn markedet. Ikke minst fordi det slik jeg forstår det er litt penger i brasiliansk fotball for tiden. Man får mer for pengene andre steder.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Lasaron

http://www.ba.no/sk-brann/de-spinnville-lonningene-i-brann-er-definitivt-en-saga-blott/s/5-8-111719

Når det gjelder det nye lønnssystemet til Brann, har jeg et par spørsmål jeg håper noen andre her inne vet litt om.

Når systemet er veldig bonusbasert, i hvor stor grad påvirker det dynamikken i spillergruppen på en negativ måte? Vil det føre til mindre støtte og mer surmuling fra de som sitter på benken? Mer kynisme på treningsfeltet? Mindre oppbakking av andre, generelt? Blir det enda kjipere å bli skadet? Fører det til større press og høyere skuldre på spillere i avgjørende situasjoner?

Jeg kan lett tenke meg det blir slik (men kanskje jeg tar feil), og da håper jeg virkelig at fordelene med det nye systemet er klart bedre enn disse ulempene.
Tren på langskudd

Nixon

Det er betimelige spørsmål. Men slike bonusopplegg er ikke noe nytt innen fotball, så Brann har tilgang på uendelig mange erfaringer rundt omkring dersom de har utredet dette grundig nok. Så eventuelle negative utslag bør ikke komme som noe overraskelse.

Det første jeg tenker på er at det kan være lurt å sidestille assist og skåring mest mulig i bonussystemet for å unngå veldig ego spisser som unnlater å sentre til bedre plasserte medspillere fordi de vil innkassere pengene selv.
Rød makt på Hansa

Yngve

Hugsar eg ikkje feil, så har vel Brann sjølve erfaringar med bonusbasert lønnssystem for 15-20 år sidan. Reknar med dei har henta lærdom frå det og.

aleksanderhjelleseth

Hva blir da forsvarsspillere bedømt etter? Clean sheet gir penger til hele laget eller bare de defensive spillerene?
Synst det virker å være vanskelig å få en rettferdig inviduell bonusordning, det er lettere visst hele 11eren bedømmes under en kam!

dudo

Jeg synes definitivt det skal være åpning for at Helstad tjener bedre enn Bjørn Dahl. Det store problemet med en slik lønnsstruktur er at vi aldri igjen får hentet en landslagskaptein.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Soler

Dette systemet har Brann prøvd før. Resultatet den gangen var at man ikke fikk tak i de beste spillerne, og at man derfor så at systemet ikke ga grobunn for sportslig suksess.

Nå prøver man altså igjen, selv om man skulle tro klubben hadde lært.

nummer9

Quote from: Soler on July 09, 2015, 09:57:45 AM
Dette systemet har Brann prøvd før. Resultatet den gangen var at man ikke fikk tak i de beste spillerne, og at man derfor så at systemet ikke ga grobunn for sportslig suksess.

Nå prøver man altså igjen, selv om man skulle tro klubben hadde lært.

Nå kan en vel oppjustere summene i dette systemet etterhvert som Brann kommer på fote både økonomisk og sportslig? Brann har nok av erfaring med et system der de kaster masse penger etter spillere som føler de fortjener en stjernelønn.

Akkuratt nÃ¥ er Brann der de ikke har rÃ¥d til annet enn Ã¥ hente spillere pÃ¥ vei opp som kan blomstre, og sÃ¥ selge nÃ¥r spilleren er bedre enn lønnssystemet tÃ¥ler. Jeg vil ikke tilbake til et system der Brann raserer økonomien pÃ¥ «stjernespillere» som en i alle fall de siste Ã¥rene  ikke leverer stjernekvalitet.

krakra

Quote from: Soler on July 09, 2015, 09:57:45 AM
Dette systemet har Brann prøvd før. Resultatet den gangen var at man ikke fikk tak i de beste spillerne, og at man derfor så at systemet ikke ga grobunn for sportslig suksess.

Nå prøver man altså igjen, selv om man skulle tro klubben hadde lært.
NÃ¥r var dette?

Ricky

Quote from: Soler on July 09, 2015, 09:57:45 AM
Dette systemet har Brann prøvd før.


For å være ærlig synes jeg at jeg har lest den samme artikkelen flere ganger tidligere. Nå er det slutt på millionlønningene, nå er det bonusbasert, nå er det nye tider.

Lasaron

Jeg lanserer min brilliante idé pÃ¥ nytt  :)

Bonus basert på antall tilskuere/publikumsinntekter. Da blir hele brannstallen behandlet likt, det fører ikke til uheldig dynamikk, det knyttes direkte opp til inntekter, og det inspirerer både til godt spill og gode resultater. Man kan for eksempel si at en gitt prosent av publikumsinntektene blir bonus til spillerne, fordelt flatt til alle som er i stallen. (Justeringer for de som kommer eller går i sommervinduet.) Dette bonussystemet bør, for å fungere optimalt, også inkludere treneren(e).
Tren på langskudd

krakra

NÃ¥ har vi en trener som kun bryr seg om resultater, og setter spillet i andre rekke. Han sier han vil ta det senere.

Hvordan ville spillerne reagert på det hvis lønnen deres var avhengig av å underholde og tiltrekke seg publikum? Og hvordan reagerer de hvis de gjør det bra, og publikum fortsatt ikke kommer? Kamptidspunkt, vær, TV og annet er med på å påvirke tilskuertallet. Så vi snakker om en bonus basert på noe spillerne bare indirekte påvirker, og da i en begrenset grad.

Xminator

Quote from: Ricky on July 09, 2015, 11:57:25 AM
Quote from: Soler on July 09, 2015, 09:57:45 AM
Dette systemet har Brann prøvd før.


For å være ærlig synes jeg at jeg har lest den samme artikkelen flere ganger tidligere. Nå er det slutt på millionlønningene, nå er det bonusbasert, nå er det nye tider.


Du også? Det er en evig runddans mellom nå skal vi spare på å ikke ha bonus, nå skal vi spare på å ha bonus. Nå skal vi ....

Xminator

Quote from: krakra on July 09, 2015, 12:49:20 PM
NÃ¥ har vi en trener som kun bryr seg om resultater, og setter spillet i andre rekke. Han sier han vil ta det senere.

Hvordan ville spillerne reagert på det hvis lønnen deres var avhengig av å underholde og tiltrekke seg publikum? Og hvordan reagerer de hvis de gjør det bra, og publikum fortsatt ikke kommer? Kamptidspunkt, vær, TV og annet er med på å påvirke tilskuertallet. Så vi snakker om en bonus basert på noe spillerne bare indirekte påvirker, og da i en begrenset grad.


mentometerknapp på stadion! Bonus basert på klikk. Hansson ville blitt norges best betalte benkesliter :)

nummer9

Quote from: Xminator on July 09, 2015, 13:27:20 PM
Quote from: krakra on July 09, 2015, 12:49:20 PM
NÃ¥ har vi en trener som kun bryr seg om resultater, og setter spillet i andre rekke. Han sier han vil ta det senere.

Hvordan ville spillerne reagert på det hvis lønnen deres var avhengig av å underholde og tiltrekke seg publikum? Og hvordan reagerer de hvis de gjør det bra, og publikum fortsatt ikke kommer? Kamptidspunkt, vær, TV og annet er med på å påvirke tilskuertallet. Så vi snakker om en bonus basert på noe spillerne bare indirekte påvirker, og da i en begrenset grad.


mentometerknapp på stadion! Bonus basert på klikk. Hansson ville blitt norges best betalte benkesliter :)

Likes på SoMe! Kutter kostnaden på mentometerknapper også :)

Lasaron

Quote from: krakra on July 09, 2015, 12:49:20 PM
NÃ¥ har vi en trener som kun bryr seg om resultater, og setter spillet i andre rekke. Han sier han vil ta det senere.

Hvordan ville spillerne reagert på det hvis lønnen deres var avhengig av å underholde og tiltrekke seg publikum? Og hvordan reagerer de hvis de gjør det bra, og publikum fortsatt ikke kommer? Kamptidspunkt, vær, TV og annet er med på å påvirke tilskuertallet. Så vi snakker om en bonus basert på noe spillerne bare indirekte påvirker, og da i en begrenset grad.


Nettopp! Jeg syns indirekte er bra i denne sammenhengen. Likevel vil alle spillerne, både de på banen og benken, tenke at jo mer vi underholder publikum med spill og resultat i denne kampen, jo flere vil komme på neste hjemmekamp (uavhengig av vær), og dermed vil vi få utbetalt mer i bonus når sesongen er over.
Tren på langskudd

Brann patriot

Når det gjelder lønnssystem , så hadde vært interessant å se hva Best Practice er hos de som virkelig har lykkes som fotballklubber.
Absence of proof is not proof of absence

Soler

Quote from: nummer9 on July 09, 2015, 10:04:40 AM
Quote from: Soler on July 09, 2015, 09:57:45 AM
Dette systemet har Brann prøvd før. Resultatet den gangen var at man ikke fikk tak i de beste spillerne, og at man derfor så at systemet ikke ga grobunn for sportslig suksess.

Nå prøver man altså igjen, selv om man skulle tro klubben hadde lært.

Nå kan en vel oppjustere summene i dette systemet etterhvert som Brann kommer på fote både økonomisk og sportslig? Brann har nok av erfaring med et system der de kaster masse penger etter spillere som føler de fortjener en stjernelønn.

Akkuratt nÃ¥ er Brann der de ikke har rÃ¥d til annet enn Ã¥ hente spillere pÃ¥ vei opp som kan blomstre, og sÃ¥ selge nÃ¥r spilleren er bedre enn lønnssystemet tÃ¥ler. Jeg vil ikke tilbake til et system der Brann raserer økonomien pÃ¥ «stjernespillere» som en i alle fall de siste Ã¥rene  ikke leverer stjernekvalitet.


Høres jo så fint ut i teorien, men vi er Brann og ikke Mjøndalen. At vi skal opptre som et farmerlag ala Bodø Glimt for de beste klubbene i Norge tror jeg kun et mindretall vil akseptere. Brann er fra Norges største by og har tradisjonsmessige nest flest tilskuere. Da nytter det ikke å tenke som en småklubb. Vi må evne å være konkurransedyktig med de øvrige toppklubbene hvis ikke forblir vi en evig middelhavsfarer.

Det som har vært feil i Brann var at vi har kastet store penger etter ganske ordinære spillere. Det er selvsagt ikke bærekraftig.

Soler

Quote from: krakra on July 09, 2015, 10:09:24 AM
Quote from: Soler on July 09, 2015, 09:57:45 AM
Dette systemet har Brann prøvd før. Resultatet den gangen var at man ikke fikk tak i de beste spillerne, og at man derfor så at systemet ikke ga grobunn for sportslig suksess.

Nå prøver man altså igjen, selv om man skulle tro klubben hadde lært.
NÃ¥r var dette?


Sånn fritt etter hukommelsen så tror jeg Brann lanserte dette etter 2001 sesongen. Da hadde vi tre ulike nivåer, hvor den høyeste grunnlønnen var i overkant av 700 000. Systemet ble skrotet sommeren 2003 når Brann nok en gang slet i bunnen av tabellen. Da hentet vi Kvisvik tilbake, og resten er historie.

Med forbehold om at jeg husker riktig.

Spelaren

Ja, vi har prøvd dette før.

Ivar Rønningen hadde f.eks i 2001 en grunnlønn på 350 000 og bonus på 16 000 for hver seier.

I 1999 måtte vi atpåtil kutte i lønn og bonus, i en for øvrig nokså god sesong.
GÃ¥ av.

Klaus_Brann

Quote from: dudo on July 08, 2015, 15:38:45 PM
Chile har fete spillertyper.


Jeg tror jammen meg du er inne på noe her. Sitter og spiller litt karriere på fifa og nå har Brann hentet Fabián Beas fra Chile:)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Herman1

Det går jo an å ha et system som gir spillerne en viss bonus når klubben gjør det bra inntektsmessig.

I det private nærlingsliv har jo en del bedrifter lignende løsninger (opsjoner for AS).
I Brann kunne man jo for eks. hatt en fordelingsnøkkel for en viss prosentandel av inntektene når disse overstiger en viss sum, for eks. jf. hva som er budsjettert.

Da kunne man "puttet inn" tilskuertall/solgte bill., og andre variabler som nevnt over.
M.a.o. - når klubben gjør det bra, gjør spillerne det bra, inntektsmessig.

Slik:

Grunnlønn
+bonus, tabell-plassering
+bonus, klubb-resultat
+bonus, antall spilte kamper.

Ikke sikkert dette er den beste løsningen, men siden man leker med forskjellige muligheter her...

nummer9

Quote from: Soler on July 09, 2015, 16:55:44 PM
Quote from: nummer9 on July 09, 2015, 10:04:40 AM
Quote from: Soler on July 09, 2015, 09:57:45 AM
Dette systemet har Brann prøvd før. Resultatet den gangen var at man ikke fikk tak i de beste spillerne, og at man derfor så at systemet ikke ga grobunn for sportslig suksess.

Nå prøver man altså igjen, selv om man skulle tro klubben hadde lært.

Nå kan en vel oppjustere summene i dette systemet etterhvert som Brann kommer på fote både økonomisk og sportslig? Brann har nok av erfaring med et system der de kaster masse penger etter spillere som føler de fortjener en stjernelønn.

Akkuratt nÃ¥ er Brann der de ikke har rÃ¥d til annet enn Ã¥ hente spillere pÃ¥ vei opp som kan blomstre, og sÃ¥ selge nÃ¥r spilleren er bedre enn lønnssystemet tÃ¥ler. Jeg vil ikke tilbake til et system der Brann raserer økonomien pÃ¥ «stjernespillere» som en i alle fall de siste Ã¥rene  ikke leverer stjernekvalitet.


Høres jo så fint ut i teorien, men vi er Brann og ikke Mjøndalen. At vi skal opptre som et farmerlag ala Bodø Glimt for de beste klubbene i Norge tror jeg kun et mindretall vil akseptere. Brann er fra Norges største by og har tradisjonsmessige nest flest tilskuere. Da nytter det ikke å tenke som en småklubb. Vi må evne å være konkurransedyktig med de øvrige toppklubbene hvis ikke forblir vi en evig middelhavsfarer.

Det som har vært feil i Brann var at vi har kastet store penger etter ganske ordinære spillere. Det er selvsagt ikke bærekraftig.

Akuratt nå er hele TL "toppklubber" sammenlignet med Brann. At vi etablerer et lønnssystem som tar innover realitetene slik at Brann ikke knekker ryggen økonomisk må da være bra? Når vi kommer tilbake til et mere stabilt nivå i toppen av TL kan en heller øke rammene i det etablerte systemet. Alt jeg hører om Branns økonomi i dag tyder på at vi rett å slett ikke har råd til noe annet nå.

Uten at jeg vet hva lønnsbudsjettet til Stabæk er på nå, så vil jeg tro det ligger nærmere Bodø Glimt enn disse "toppklubbene", så det bør være mulig å få Brann opp på et mye høyere nivå enn i dag uten å være blant toppen av TL når det gjelder størrelse på lønnsbudsjettet.

Soler

Quote from: nummer9 on July 11, 2015, 21:23:24 PM
Quote from: Soler on July 09, 2015, 16:55:44 PM
Quote from: nummer9 on July 09, 2015, 10:04:40 AM
Quote from: Soler on July 09, 2015, 09:57:45 AM
Dette systemet har Brann prøvd før. Resultatet den gangen var at man ikke fikk tak i de beste spillerne, og at man derfor så at systemet ikke ga grobunn for sportslig suksess.

Nå prøver man altså igjen, selv om man skulle tro klubben hadde lært.

Nå kan en vel oppjustere summene i dette systemet etterhvert som Brann kommer på fote både økonomisk og sportslig? Brann har nok av erfaring med et system der de kaster masse penger etter spillere som føler de fortjener en stjernelønn.

Akkuratt nÃ¥ er Brann der de ikke har rÃ¥d til annet enn Ã¥ hente spillere pÃ¥ vei opp som kan blomstre, og sÃ¥ selge nÃ¥r spilleren er bedre enn lønnssystemet tÃ¥ler. Jeg vil ikke tilbake til et system der Brann raserer økonomien pÃ¥ «stjernespillere» som en i alle fall de siste Ã¥rene  ikke leverer stjernekvalitet.


Høres jo så fint ut i teorien, men vi er Brann og ikke Mjøndalen. At vi skal opptre som et farmerlag ala Bodø Glimt for de beste klubbene i Norge tror jeg kun et mindretall vil akseptere. Brann er fra Norges største by og har tradisjonsmessige nest flest tilskuere. Da nytter det ikke å tenke som en småklubb. Vi må evne å være konkurransedyktig med de øvrige toppklubbene hvis ikke forblir vi en evig middelhavsfarer.

Det som har vært feil i Brann var at vi har kastet store penger etter ganske ordinære spillere. Det er selvsagt ikke bærekraftig.

Akuratt nå er hele TL "toppklubber" sammenlignet med Brann. At vi etablerer et lønnssystem som tar innover realitetene slik at Brann ikke knekker ryggen økonomisk må da være bra? Når vi kommer tilbake til et mere stabilt nivå i toppen av TL kan en heller øke rammene i det etablerte systemet. Alt jeg hører om Branns økonomi i dag tyder på at vi rett å slett ikke har råd til noe annet nå.

Uten at jeg vet hva lønnsbudsjettet til Stabæk er på nå, så vil jeg tro det ligger nærmere Bodø Glimt enn disse "toppklubbene", så det bør være mulig å få Brann opp på et mye høyere nivå enn i dag uten å være blant toppen av TL når det gjelder størrelse på lønnsbudsjettet.


Du kommer jo ikke tilbake med dette systemet. Et slik system vil gjøre at Brann til enhver tid vil tape kampen om de beste spillerne. Samtidig vil spillere som blir for god for Brann søke lykken i andre klubber grunnet manglende muligheter til å vinne noe i Brann. Klubben må ha et lønnsystem som er tilpasset markedet de opererer i. De kan ikke definere det markedet selv.

Problemet i Brann er at man har kastet for høy lønn etter spillere som enten ikke har vært gode nok eller passet inn i det systemet de spiller i. Det er dette de må gjøre noe med. For å tjene penger må man også bruke penger. Publikum gidder ikke å se på et dårlig fotballag uten ambisjoner om å bli best. Uten publikum tjener man heller ikke penger og man må kutte enda mer. Spare seg til fant heter det.

dragn

Quote from: Soler on July 12, 2015, 19:06:57 PM
Quote from: nummer9 on July 11, 2015, 21:23:24 PM
Quote from: Soler on July 09, 2015, 16:55:44 PM
Quote from: nummer9 on July 09, 2015, 10:04:40 AM
Quote from: Soler on July 09, 2015, 09:57:45 AM
Dette systemet har Brann prøvd før. Resultatet den gangen var at man ikke fikk tak i de beste spillerne, og at man derfor så at systemet ikke ga grobunn for sportslig suksess.

Nå prøver man altså igjen, selv om man skulle tro klubben hadde lært.

Nå kan en vel oppjustere summene i dette systemet etterhvert som Brann kommer på fote både økonomisk og sportslig? Brann har nok av erfaring med et system der de kaster masse penger etter spillere som føler de fortjener en stjernelønn.

Akkuratt nÃ¥ er Brann der de ikke har rÃ¥d til annet enn Ã¥ hente spillere pÃ¥ vei opp som kan blomstre, og sÃ¥ selge nÃ¥r spilleren er bedre enn lønnssystemet tÃ¥ler. Jeg vil ikke tilbake til et system der Brann raserer økonomien pÃ¥ «stjernespillere» som en i alle fall de siste Ã¥rene  ikke leverer stjernekvalitet.


Høres jo så fint ut i teorien, men vi er Brann og ikke Mjøndalen. At vi skal opptre som et farmerlag ala Bodø Glimt for de beste klubbene i Norge tror jeg kun et mindretall vil akseptere. Brann er fra Norges største by og har tradisjonsmessige nest flest tilskuere. Da nytter det ikke å tenke som en småklubb. Vi må evne å være konkurransedyktig med de øvrige toppklubbene hvis ikke forblir vi en evig middelhavsfarer.

Det som har vært feil i Brann var at vi har kastet store penger etter ganske ordinære spillere. Det er selvsagt ikke bærekraftig.

Akuratt nå er hele TL "toppklubber" sammenlignet med Brann. At vi etablerer et lønnssystem som tar innover realitetene slik at Brann ikke knekker ryggen økonomisk må da være bra? Når vi kommer tilbake til et mere stabilt nivå i toppen av TL kan en heller øke rammene i det etablerte systemet. Alt jeg hører om Branns økonomi i dag tyder på at vi rett å slett ikke har råd til noe annet nå.

Uten at jeg vet hva lønnsbudsjettet til Stabæk er på nå, så vil jeg tro det ligger nærmere Bodø Glimt enn disse "toppklubbene", så det bør være mulig å få Brann opp på et mye høyere nivå enn i dag uten å være blant toppen av TL når det gjelder størrelse på lønnsbudsjettet.


Du kommer jo ikke tilbake med dette systemet. Et slik system vil gjøre at Brann til enhver tid vil tape kampen om de beste spillerne. Samtidig vil spillere som blir for god for Brann søke lykken i andre klubber grunnet manglende muligheter til å vinne noe i Brann. Klubben må ha et lønnsystem som er tilpasset markedet de opererer i. De kan ikke definere det markedet selv.

Problemet i Brann er at man har kastet for høy lønn etter spillere som enten ikke har vært gode nok eller passet inn i det systemet de spiller i. Det er dette de må gjøre noe med. For å tjene penger må man også bruke penger. Publikum gidder ikke å se på et dårlig fotballag uten ambisjoner om å bli best. Uten publikum tjener man heller ikke penger og man må kutte enda mer. Spare seg til fant heter det.


Tror du det er mange klubber som kaster ut millionlønninger i hytt og gevær i Norge?

Xminator

Brann er tilbake der man har ett ikke utnyttet potensiale (slik hakke i presseplaten var før 2004)
Brann er ikke flinke nok til å fokusere dette potensialet over på A-laget.
Brann er veldig sjelden flinke til å faktisk utnyttet de økonomiske musklene klubben har med tilnærmet sponsormonopol i norges nest største by.
NÃ¥r Brann utnytter de musklene er det veldig sjelden med plan.

Nå knebler Brann seg selv fra å bruke disse musklene, det blir en sovepute for administrasjonen som ikke har fokus på å få mest mulig midler til det klubben måles etter - poeng og pokaler for A-laget.

Brann skal ikke være lobotomert nok til å slenge 9 millioner etter Bjørnar Holmvik, men sørge for at det er svært dyrt å snyte Brann for en spiller som passer inn i klubbens stall og spillestil.

Nå har jeg ikke brydd meg mye om tippeligaen i år, men det virker ikke som det er mange som greier seg med 20 spillere i stallen. Lagene i toppen virker å ha større staller, og mener dette var det som har preget både Strømsgodset og Molde i oppturene. De som lykkes i de klubbene står på skuldrene til 2 andre som ikke lykkes.

krakra

July 13, 2015, 08:33:34 AM #4186 Last Edit: July 13, 2015, 08:35:05 AM by krakra
Med en grunnlønn på 1 million, før spilleren har spilt en eneste kamp og laget tatt et eneste poeng, så skal vi kunne konkurrere om mer enn gode nok spillere til å vinne serien. Det er vel bare RBK som kan utkonkurrere den lønnen. Molde og VIF ligger omtrent på det nivået. Odd og Godset noe under.

Dersom Brann opplever sportslig suksess og økte inntekter vil nok lønnsnivået øke. I dag ville det vært tullete om noen i skulle fått mer enn en million i grunnlønn i Brann.

nummer9

Quote from: Soler on July 12, 2015, 19:06:57 PM
Quote from: nummer9 on July 11, 2015, 21:23:24 PM
Quote from: Soler on July 09, 2015, 16:55:44 PM
Quote from: nummer9 on July 09, 2015, 10:04:40 AM
Quote from: Soler on July 09, 2015, 09:57:45 AM
Dette systemet har Brann prøvd før. Resultatet den gangen var at man ikke fikk tak i de beste spillerne, og at man derfor så at systemet ikke ga grobunn for sportslig suksess.

Nå prøver man altså igjen, selv om man skulle tro klubben hadde lært.

Nå kan en vel oppjustere summene i dette systemet etterhvert som Brann kommer på fote både økonomisk og sportslig? Brann har nok av erfaring med et system der de kaster masse penger etter spillere som føler de fortjener en stjernelønn.

Akkuratt nÃ¥ er Brann der de ikke har rÃ¥d til annet enn Ã¥ hente spillere pÃ¥ vei opp som kan blomstre, og sÃ¥ selge nÃ¥r spilleren er bedre enn lønnssystemet tÃ¥ler. Jeg vil ikke tilbake til et system der Brann raserer økonomien pÃ¥ «stjernespillere» som en i alle fall de siste Ã¥rene  ikke leverer stjernekvalitet.


Høres jo så fint ut i teorien, men vi er Brann og ikke Mjøndalen. At vi skal opptre som et farmerlag ala Bodø Glimt for de beste klubbene i Norge tror jeg kun et mindretall vil akseptere. Brann er fra Norges største by og har tradisjonsmessige nest flest tilskuere. Da nytter det ikke å tenke som en småklubb. Vi må evne å være konkurransedyktig med de øvrige toppklubbene hvis ikke forblir vi en evig middelhavsfarer.

Det som har vært feil i Brann var at vi har kastet store penger etter ganske ordinære spillere. Det er selvsagt ikke bærekraftig.

Akuratt nå er hele TL "toppklubber" sammenlignet med Brann. At vi etablerer et lønnssystem som tar innover realitetene slik at Brann ikke knekker ryggen økonomisk må da være bra? Når vi kommer tilbake til et mere stabilt nivå i toppen av TL kan en heller øke rammene i det etablerte systemet. Alt jeg hører om Branns økonomi i dag tyder på at vi rett å slett ikke har råd til noe annet nå.

Uten at jeg vet hva lønnsbudsjettet til Stabæk er på nå, så vil jeg tro det ligger nærmere Bodø Glimt enn disse "toppklubbene", så det bør være mulig å få Brann opp på et mye høyere nivå enn i dag uten å være blant toppen av TL når det gjelder størrelse på lønnsbudsjettet.


Du kommer jo ikke tilbake med dette systemet. Et slik system vil gjøre at Brann til enhver tid vil tape kampen om de beste spillerne. Samtidig vil spillere som blir for god for Brann søke lykken i andre klubber grunnet manglende muligheter til å vinne noe i Brann. Klubben må ha et lønnsystem som er tilpasset markedet de opererer i. De kan ikke definere det markedet selv.

Problemet i Brann er at man har kastet for høy lønn etter spillere som enten ikke har vært gode nok eller passet inn i det systemet de spiller i. Det er dette de må gjøre noe med. For å tjene penger må man også bruke penger. Publikum gidder ikke å se på et dårlig fotballag uten ambisjoner om å bli best. Uten publikum tjener man heller ikke penger og man må kutte enda mer. Spare seg til fant heter det.

Molde sa nei til Pedersen pga lønning var det vel? Kanskje det er mulig å nå toppen i Norge uten å "sprenge banken" hele tiden?

Ricky

Molde er vel synonymt med å sprenge banken.

Soler

Quote from: krakra on July 13, 2015, 08:33:34 AM
Med en grunnlønn på 1 million, før spilleren har spilt en eneste kamp og laget tatt et eneste poeng, så skal vi kunne konkurrere om mer enn gode nok spillere til å vinne serien. Det er vel bare RBK som kan utkonkurrere den lønnen. Molde og VIF ligger omtrent på det nivået. Odd og Godset noe under.

Dersom Brann opplever sportslig suksess og økte inntekter vil nok lønnsnivået øke. I dag ville det vært tullete om noen i skulle fått mer enn en million i grunnlønn i Brann.


Er det ingen i Viking, VIF, Aafk og Molde som tjener mer enn en million i året?

Ville ikke Austin være verdt en millionlønning?

krakra

En toppspiller i Brann vil tjene mer enn en million i året. Det er snakk om absolutt minimum for en med maks lønn, dersom han ikke spiller noen kamper og Brann forblir i OBOS-ligaen. Austin ville tjent mer enn en million hvis vi hadde samme lønnssystem i 2011, fordi han da spilte fast for et topp4-lag i TL. Slik systemet er beskrevet vil bonuser for lagprestasjoner og spilletid utgjøre en betydelig del av lønnen. At en spiller for Brann i OBOS skal tjene noe særlig mer enn en million syns jeg er uhørt.

Såvidt jeg vet at Molde et fåtalls spiller som tjener rundt to millioner. Det er det maksimale, og om Brann karrer seg opp i TL og får etablert seg over midten så vil neppe de mest sentrale spillerne tjene noe særlig mindre enn det i det nye lønnssystemet.

Husk at Molde var veldig interesserte i Pedersen, men nektet å matche lønnstilbudet til Brann. Deres tilbud skal visstnok ha vært betydelig lavere enn oss. De trekker ikke spillere med fete lønnstilbud. De trekker spillere for spillere, særlig unge, har sett hvor god utvikling andre har hatt der og hvilke steg man kan ta videre fra klubben.

Soler

Quote from: krakra on July 14, 2015, 18:46:16 PM
En toppspiller i Brann vil tjene mer enn en million i året. Det er snakk om absolutt minimum for en med maks lønn, dersom han ikke spiller noen kamper og Brann forblir i OBOS-ligaen. Austin ville tjent mer enn en million hvis vi hadde samme lønnssystem i 2011, fordi han da spilte fast for et topp4-lag i TL. Slik systemet er beskrevet vil bonuser for lagprestasjoner og spilletid utgjøre en betydelig del av lønnen. At en spiller for Brann i OBOS skal tjene noe særlig mer enn en million syns jeg er uhørt.

Såvidt jeg vet at Molde et fåtalls spiller som tjener rundt to millioner. Det er det maksimale, og om Brann karrer seg opp i TL og får etablert seg over midten så vil neppe de mest sentrale spillerne tjene noe særlig mindre enn det i det nye lønnssystemet.

Husk at Molde var veldig interesserte i Pedersen, men nektet å matche lønnstilbudet til Brann. Deres tilbud skal visstnok ha vært betydelig lavere enn oss. De trekker ikke spillere med fete lønnstilbud. De trekker spillere for spillere, særlig unge, har sett hvor god utvikling andre har hatt der og hvilke steg man kan ta videre fra klubben.


Hadde vi tilbudt det samme som Molde hadde Pedersen takket nei til oss. Lønn er alltid et incitament og kan være den årsaken som tipper en signering i vår favør. Spesielt hvis vi skal slå nedenfra og opp. Molde benytter seg av dette de også, hvis ikke hadde de aldri klart å vinne så mye som de har gjort. Er en grunn til at Fagermo kaller de et kjøpelag. Molde følger suksessformelen til Brann fra POL perioden.

krakra

July 15, 2015, 00:18:11 AM #4192 Last Edit: July 15, 2015, 00:29:38 AM by krakra

Soler

For både Ola Kamara og Semb Berge var lønn en viktig faktor til at de valgte Molde. Sikkert flere av de andre spillerne de har hentet også. Molde hadde aldri holdt seg i toppen uten økonomiske muskler.

Molde har neppe utkonurert oss på lønn nei, men de kan gjøre det fremover med vårt nye lønnsystem.

krakra

July 15, 2015, 07:53:59 AM #4194 Last Edit: July 15, 2015, 07:58:31 AM by krakra
Jeg vet ikke hvordan lønnsordningen er med disse, men begge er under kontrakt med andre klubber og på utlån til Molde fra klubber med større økonomiske muskler. Her snakker vi nok litt mer kortsiktige vurderinger fra spillerne hvor spilletid er hovefaktoren. Molde kan tilby spilletid på et bra lag, og sjansen for e-cup.

Det jeg vet er at Forren tjener rundt to millioner i året i Molde og at det er rimelig å anta at ingen tjener mer enn ham i Molde. Med en grunnlønn på en million, uten å ha spilt en eneste kamp, så tror jeg ikke topplønnen i Brann vil ligge langt bak dette når vi er i TL igjen. At Brann tilbyr lavere lønn i OBOS enn gullfavoritten i TL, skulle bare mangle.

http://www.tv2.no/a/4086883

Jeg ønsker ikke flere spillere som setter penger øverst på prioriteringslisten når de skal velge klubb. At Brann ikke har annet å tilby akkurat nå betyr ikke at vi må fortsette med en helt sinnsyk lønnspolitikk. Det betyr at vi må se på de områdene som tiltrekker seg seriøse, ambisiøse spillere med potensiale.

Soler


krakra

Jeg er ganske sikker på at når økonomien blir bedre så vil også lønnen øke, men prinsippet om at grunnlønnen skal være lavere enn før, mens de som spiller mest, særlig når vi har suksess skal tjene mer, tror jeg nok blir stående og det syns jeg er klokt.

Jeg er glad at Brann ikke går i samme fellen som før og tror at bare vi bruker mer så skal vi gjøre det bedre. Det virker som Brann har skjønt at det å kunne tilby mest i lønn ikke nødvendigvis er det viktigste for å oppnå gode resultater.

Utmedsnolken

Disse prinsippene innføres jo med jevne mellomrom, uten at det ser ut til å ha noen varig effekt. Men ingen grunn til at brann som klubb skal måtte betale 3x lønn som det molde tilbyr samme spiller (ref pedersen). Bare sløsing av penger å betale mer enn andre for middelmådighet, høy lønn for kvalifiserte spiller er noe annet.
"og der snubler Sæternes igjen"

Jose Arrogantio

Det jeg lurer på, om vi ikke skal bruke lønn som lokkemiddel, hva skal vi bruke da? Ikke er vi toppklubb med sjanse for medalje, ikke er vi spesielt god utviklingsarena, hva har vi å tilby annet enn lønn? Molde hadde Solskjær og medaljeambisjoner, vi har ingen av delene.

Problemet er ikke at vi lokker med lønn, men at vi har vært for dårlige på å lokke de rette typene og å bedømme hvor mye det er verdt å lokke dem med.

krakra

July 15, 2015, 11:27:28 AM #4199 Last Edit: July 15, 2015, 11:33:34 AM by krakra

Go Up