• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Gulløl

Klipp:
- I tillegg har vi en revisor som kjenner alle detaljer i hva vi arbeider med, og som helt sikkert vil kunne bidra med hjelp i prosessen med å få en ny medarbeider i gang, påpeker Johannesen.

Reagerte på denne setningen i artikkelen. Ho som jeg deler tak med som jobber som revisor synes også uttalelsen "kjenner alle detaljer i hva vi arbeider med" var spesiell. Veldig sjelden at en revisor kjenner til detaljnivået, men at de kjenner til det overordna er greit nok.

Håper Brann klarer å få tak i en erfaren og dyktig controller til underskuddforetaket sitt. Og at overgangsfasen til en ny controller er i full vigør og inne i detaljene går bra.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Nixon

Quote from: osoerli on February 18, 2015, 16:09:32 PM
Korleis i huleste har du fått inntrykk av at Martinsen har vore meget dyktig?
Eg for min del har ikkje inntrykk av noko som helst, anna enn at Brann har hatt kontinuerleg dårleg økonomi, og dermed neppe særleg god kontroll.


Litt vanskelig for oss å konkludere den ene eller andre veien i forhold til Marthinsen. Men generelt sett kan vel en controller gjøre en god jobb selv om bedriften går i minus. En controller har ikke utøvende myndighet og kan dermed ikke sette makt bak rådene sine. Dersom styret og ledelsen ellers vil bruke mer penger er det lite controlleren kan gjøre.

Men Brann virker til å ha vært i forkant på en del av budsjettproblemene sine de siste årene. I motsetning til en del andre norske klubber. Det kan kanskje godskrives Marthinsen.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Brann.no m.fl er nede, men kortversjonen ifølge Facebook er at vi gikk med 1,2 millioner i overskudd i fjor. Mønsterbedrift, eller hva?
GÃ¥ av.


Yngve

Heftig budsjett då, med 9000 tilskodarar i snitt. Ser for meg at det kan verta hardt å oppnå..

nero

Quote from: Yngve on February 25, 2015, 15:47:11 PM
Heftig budsjett då, med 9000 tilskodarar i snitt. Ser for meg at det kan verta hardt å oppnå..

9000 i snitt? Det kan umulig gå. Minner litt om Barmens 10 000 nye medlemmer...
Lions led by donkeys.

dudo

Ligger nok et løfte fra Mohn der.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

osoerli

KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Yngve

Kan fort verta snitt på 7-8000 om me gjer det bra frå dag ein. Men dummar me oss ut frå starten av, kan det fort verta 4-5.000..

Klaus_Brann

Som dudo sier er det helt sikkert et løfte fra Mohn der, så det er ikke noe å lage noe poeng ut av, det er bare nok en form for hjelp.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Gulløl

February 26, 2015, 01:29:25 AM #4060 Last Edit: February 26, 2015, 01:34:55 AM by Gulløl
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Klaus_Brann

Jeg synes det står ganske klart her;

- Hvilke avtaler har dere med Mohn fremover?

- Vi er i god dialog med Trond nå. Han sier han vil bidra fremover, det gjenspeiles også i budsjettet for 2015. Så gjenstår det å se hvor mye, sier Johannesen.


Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

nero

Spørsmål til de økonomiutdannede her på forumet: Er det vanlig å føre opp eksterne gaver som forventet tilskuersnitt på et budsjett? ;D
Lions led by donkeys.

Spelaren

Quote from: nero on February 26, 2015, 07:07:00 AM
Spørsmål til de økonomiutdannede her på forumet: Er det vanlig å føre opp eksterne gaver som forventet tilskuersnitt på et budsjett? ;D


Dette er nokså typisk, ja. Statoil pleier å gjøre dette.
GÃ¥ av.

Buljongmannen

God analyse. Foreslår at Gulløl spør om dette på årsmøtet!

Ricky

18 mill og over 9000 i snitt tilsier at Brann forventer å tjene stusselige 130 kr pr tilskuer.
Er det billettselskapet/partnere som stikker av med resten her, eller forventes det en voldsom andel av barn, honnør og kompiser på stadion denne sesongen?

Gulløl

February 26, 2015, 13:18:54 PM #4066 Last Edit: February 26, 2015, 13:29:22 PM by Gulløl
Quote from: Ricky on February 26, 2015, 13:06:27 PM
18 mill og over 9000 i snitt tilsier at Brann forventer å tjene stusselige 130 kr pr tilskuer.
Er det billettselskapet/partnere som stikker av med resten her, eller forventes det en voldsom andel av barn, honnør og kompiser på stadion denne sesongen?


Om jeg husker riktig var vel den budsjetterte snittprisen på 165 kr i fjor, rett meg om jeg husker feil.
Det som ble snittet når sesongen var ferdig var nok en god del lavere hovedsaklig på grunn av et stort antall kompisbilletter til 100 kr som trakk snittet godt ned. Kan tenke meg at snittet i fjor når sesongen var ferdig var på omtrent 140 kr, kanskje litt under det også. Tar en hensyn til at billettprisene i år er satt ned fra i fjor er 130 kr trolig i nærheten av realistisk. Blant annet blir det solgt partoutkort til 500 kr som gir inntekter på 33 kr pr. kamp. Tror ikke det er på snittprisen på 130 kr Brann eventuelt vil bomme mest, men heller på det grådig hårete målet på 9000.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

February 26, 2015, 13:53:40 PM #4067 Last Edit: February 26, 2015, 14:05:02 PM by Gulløl
http://www.brann.no/news/article/1m4yi8z4falea1l9mkpkef72oq/title/egemed---bli-med-du-ogsa

I fjor solgte Brann 6700 partoutkort. Brann har hittil solgt litt over 3000.  
Da har Brann solgt litt over 300 partoutkort siden 09 januar. Altså på en 50 dagers periode snitt litt over 6 partoutkort pr. dag.
Det er også omtrent tilsvarende antall dager til seriestart. Altså Brann må tre-doble salget pr. dag den neste 50 dagers perioden for å passere 4000.

MÃ¥let til Brann er 5000 solgte partoutkort som kun er en 25 % nedgang fra i fjor.
Budsjettet til Brann er 4500 solgte partoutkort som er en 32 % nedgang.

Bruker en snitt nedgang publikumstall i 2011-2012-2013 for nedrykkslagene på 39 % også på partoutkort salget får et salg på 4086, altså nesten 1000 partoutkort lavere en målet og nesten 500 lavere en budsjettet.

Mitt tips er at partoutkort salget vil havne mellom 3800 og 4200. Tror ikke jeg bommer pÃ¥ det intervallet. Om en havner høyt eller lavt i intervallet betyr prestasjonene i de tre siste treningskampene en god del pluss om det kommer inn èn eller to forsterkninger som øker optimismen og fÃ¥r frem troen pÃ¥ direkte opprykk.  Ser en pÃ¥ vÃ¥rt eget tabelltips er snittet av 14 personer sine tips en 4 plass. Dette gir en pekepinn pÃ¥ at troen blant flertallet av normalt overoptimistiske Brann supportere ikke er pÃ¥ direkte opprykk. Det synes jeg er alarmerende.

Brann ledelsen burde absolutt så snart som mulig gått i dialog med Trond Mohn om at noen av de millionene som betales ut i etterkant på tilskuergaranti heller burde blitt brukt og investert fornuftig i forkant av seriestarten for å styrke laget på et par plasser. Med det hadde en forhåpentligvis fått på plass troen blant supporterne om direkte opprykk som er der i liten grad i dag og tilskuertallet hadde økt. Slik det var i fjor og kan tyde på i år blir det lagt opp til at midlene brukes i etterkant for å reparere og pynte årsresultatet så det går litt i pluss. Flott om resultatet går i pluss, men blir det ikke opprykk er det veldig liten trøst og tragisk for klubben og supporterne.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

3000 solgte partoutkort er særdeles svakt, og et rimelig godt tegn pÃ¥ at trofastheten er en vits i denne byen. Vel har mange grunn til Ã¥ være skuffet, men dette er jo bare pinlig. Hva blir det, ca én til to personer fra hvert nabolag?  :(
GÃ¥ av.

Gulløl

February 26, 2015, 20:36:23 PM #4069 Last Edit: February 26, 2015, 20:41:33 PM by Gulløl
http://www.ba.no/Har_solgt_846_f_rre_partoutkort-5-8-28549.html

Det nøyaktige tallet som er budsjettert med på tilskuersnitt er nå oppgitt av BA. Tallet er 9550.

18 millioner i tilskuerinntekter fordelt på tilskuersnitt 9550 pr. hjemmekamp gir en snittinntekt på 126 kr pr.billett.

Min analyse fra sent i gÃ¥r kveld (innlegg 5759) kommer nÃ¥ enda verre ut.  Algerøy sier til BA at de i utgangspunktet har lagt et forsiktig budsjett. PÃ¥ meg virker det som det er nesten bare hÃ¥p og tro og null bakke kontakt.

Brann lever i en drømmeverden etter min mening og budsjetter med kun 20,4 % tilskuernedgang mens de andre nedrykkslagene i 2011-2012-2013 har et snitt nedgang på 39 %. Som tidligere nevnt vil 39 % nedgang gi tilskuersnitt på 7300 for Brann.

BA skriver at de kjenner til at Trond Mohn ikke gir noen nedrykksgaranti. Hvem skal betale for luftslottet til Algerøy ? Er det like uansvarlig budsjettering på andre budsjettposter kan klubben fort være bunnskrapt for den vesle egenkapitalen som er igjen når 2015 er ferdig.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

pidre

Quote from: Gulløl on February 18, 2015, 17:16:28 PM
Klipp:
- I tillegg har vi en revisor som kjenner alle detaljer i hva vi arbeider med, og som helt sikkert vil kunne bidra med hjelp i prosessen med å få en ny medarbeider i gang, påpeker Johannesen.

Reagerte på denne setningen i artikkelen. Ho som jeg deler tak med som jobber som revisor synes også uttalelsen "kjenner alle detaljer i hva vi arbeider med" var spesiell. Veldig sjelden at en revisor kjenner til detaljnivået, men at de kjenner til det overordna er greit nok.


Synes også at det er spesielt at revisoren til SKB skal drive opplæring av ny controller i klubben. Dette vitner om en leder med manglende forståelse og som i overkant er naiv.
Saludar a los monos!

krakra

Jeg syns det er en snål tolkning av sitatet.

pidre

Snålt? Vel, eg meiner det er temmelig far out å meine at revisoren skal bidra til å hjelpe ny økonomimedarbeider i gang.

Slike utsagn frå vår konstituerte ledar vekker ikkje akkurat tillit. Det underbygger mine antagelser om manglande kompetanse og erfaring.
Saludar a los monos!

Spelaren

Etter spikeren å dømme, blir denne suppen tynn.
GÃ¥ av.

pidre

February 27, 2015, 10:55:14 AM #4074 Last Edit: February 27, 2015, 10:59:39 AM by pidre
Haha, den tykner nok til etterkvart. Heimelaga suppe, som så mange ganger før.
Saludar a los monos!

krakra

Quote from: pidre on February 27, 2015, 10:29:27 AM
Snålt? Vel, eg meiner det er temmelig far out å meine at revisoren skal bidra til å hjelpe ny økonomimedarbeider i gang.

Slike utsagn frå vår konstituerte ledar vekker ikkje akkurat tillit. Det underbygger mine antagelser om manglande kompetanse og erfaring.
Det handler ikke om opplæring, men mer briefing og informasjon om ståa i klubben slik jeg ser det. Og uten å vite hvor godt inne i Branns økonomi og detaljene i arbeidet til Brann denne revisoren er så støtter jeg spelarens syn om at dette er ganske tynn spikersuppe og en litt hyserisk reaksjon.

pidre

Mitt syn på konstituert leiars manglande kompetanse og erfaring har eg argumentert for tidligare, og gidder ikkje gjenta meg sjølv. Kommentaren frå VJ om at revisor har detaljkunnskapen og skal lære opp ny økonomiansatt i klubben er ikkje spikeren, men meir som eit lite flash av kva som venter oss i framtida. Det ser ut som suppe ja.
Saludar a los monos!

krakra

Som sagt. Begrepet "lære opp" er det bare du som bruker. Det er ikke uvanlig at nye ansatte blir satt inn i prosessene av folk som kjenner til dem. Har du inngående kunnskaper om hvorvidt revisor kjenner til disse?

pidre

Som sagt. At en revisor skal bidra til å hjelpe økonomiansatte i ein bedrift i gang med jobben sin er unektelig litt spesielt. For meg virker dette synonymt med å lære opp.
Saludar a los monos!

krakra


pidre

Denslag polemikk gidder eg ikkje, men kan generelt si at kompetanse er ein fordel enten det er på økonomi eller ledelse.

Nå håper eg klubben gjennomfører ein skikkelig rekrutteringsprosess både mht ny controll og ny leder.
Saludar a los monos!

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

osoerli

Trond Mohn hadde heilt sikkert sponsa tur til sitt kjære Tromsø om Brann hadde spurt.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/forsesong/Na-er-det-Brann-som-sier-nei-til-lokalderby-495879_1.snd
Tromsø har også tilbudt oss kamp, men vi har ikke økonomi til å fly dit for en treningskamp, sier Soltvedt.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Kagain

Kanskje de tar sine første famlende steg på egne økonomisk ansvarlige føtter?

ostraume

Kommentar til budsjettet som ble lagt frem i går:

Regnskap: "Andre inntekter og gaver 2014" = 45 mill. 21 av disse var gaver (Mohn).
Budsjett "Andre inntekter og gaver 2015" = 35mill.

Enten regner vi med ekstra "andre inntekter", hva enn det skulle være, eller så er det allerede budsjettert med 11 mill i gave fra Mohn. I tillegg er det budsjettert med 9400 tilskuere. Dette kan bli meget stygt.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Spelaren

GÃ¥ av.

Spelaren

Igjen, det er en del som i spesielt årsmøtetråden kjører et helt bestemt narrativ der supporterleiren ødela klubben ved å stemme Samnøy inn, og med det satte støtten frå bl.a Mohn i fare. Forsøk på å argumentere mot denne forestillingen viser seg å være vanskelig, men nå har det igjen blitt skrevet om dette på bt.no.

Og som nevnt før, budsjettet for i år er trygt.
" Det som ligger i budsjettet, har vi trygghet rundt, garanterer Johannesen."
GÃ¥ av.

ostraume

Skulle ønske jeg var like trygg på det som deg, Spelaren.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Spelaren

Quote from: ostraume on March 05, 2015, 19:13:06 PM
Skulle ønske jeg var like trygg på det som deg, Spelaren.


For øvrig; av et nedjustert markedsbudsjett er ca 90% allerede hentet inn. På salgssiden er Badji-pengene en trygg, sikker del. Og Mohn trekker neppe støtten basert på gårsdagens utsettelse av styrespørsmålet. Eg klarer ikkje å sjå skremselsscenariene som tegnes rundtomkring som annet enn overdrivelser.
GÃ¥ av.

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Henki

Ballen skal fremover!

ostraume

9400. Og det lukter noen millioner i smell der ja.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Gulløl

9550 er det nøyaktige tilskuertallet Brann budsjetterer med. Totalt uansvarlig budsjettering som jeg har argumentert for tidligere.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dudo

Quote from: Gulløl on March 17, 2015, 19:49:03 PM
9550 er det nøyaktige tilskuertallet Brann budsjetterer med. Totalt uansvarlig budsjettering som jeg har argumentert for tidligere.


Ikke om det ligger en Mohn-garanti der, som i fjor. Da er det helt ok, om enn noe fjasete.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Det virker jo rimelig uproft. "Si et tall" liksom. Så betaler milliardæren sprekken.

Skjønner ikke hvordan man kan slå seg på brystet for å få et sånt budsjett til å gå opp.


dudo

Quote from: krakra on March 17, 2015, 19:59:25 PM
Det virker jo rimelig uproft. "Si et tall" liksom. Så betaler milliardæren sprekken.

Skjønner ikke hvordan man kan slå seg på brystet for å få et sånt budsjett til å gå opp.


Joda, det er uproft, men det er en måte hvor Mohn kan donere etter behov hos oss. Han binder seg ikke til noen bestemt sum, bare garanterer at vi ikke får enorme svingninger i tilskuerinnstektene. En formidabel hodepute - eller nakkekrage.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Gulløl

BA har skrevet at Brann IKKE har noen tilskuer garanti fra Mohn i år.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dudo

Quote from: Gulløl on March 17, 2015, 20:25:48 PM
BA har skrevet at Brann IKKE har noen tilskuer garanti fra Mohn i år.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Quote from: dudo on March 17, 2015, 20:23:19 PM
Quote from: krakra on March 17, 2015, 19:59:25 PM
Det virker jo rimelig uproft. "Si et tall" liksom. Så betaler milliardæren sprekken.

Skjønner ikke hvordan man kan slå seg på brystet for å få et sånt budsjett til å gå opp.


Joda, det er uproft, men det er en måte hvor Mohn kan donere etter behov hos oss. Han binder seg ikke til noen bestemt sum, bare garanterer at vi ikke får enorme svingninger i tilskuerinnstektene. En formidabel hodepute - eller nakkekrage.
I fjor ble det jo brukt til å garantere en usannsynelig oppgang i tilskuersnittet. Jeg sliter med å ta sånt seriøst. Det hadde nok svidd uten Mohns penger, men på sikt hadde det kanskje tvunget frem en proffesjonalisering som er nødvendig for å stabilisere seg på toppen.

Forskjellen på Brann/Mohn og Molde/Røkke(i tillegg til at Røkke gir mer) er at Røkke tilfører penger til en gjennomproff drift, mens Mohn stort sett har slukket branner(no pun intended) og finansiert at amatører har fått leke toppfotball.

Go Up