• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitrÄd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Klaus_Brann

Det kommer jo ogsÄ nedgang i lÞnnen pga. nedrykket, som vi vil spare en del pÄ.
Det har gÄtt i arv i fra far og til sÞnn, har du fÞrst falt i gryten, sÄ er det ingen bÞnn!

tintin

Er jobben til Gorm Natlandsmyr Ä fÞlge med pÄ hva spillere og spesielt Norling sier pÄ tv? Han er jo der alltid.... Der kan vi spare inn en ÄrslÞnn

Utmedsnolken

Skal budsjettere med 10mill i minus neste sesong for at ikke endringene skal bli for dramatiske... hvis vi legger pÄ den vanlige sprekken, ender de vel pÄ -25 (fÞr Mohn)
"og der snubler SĂŠternes igjen"

krĂžvel vellevold

Quote from: Utmedsnolken on November 28, 2014, 15:48:57 PM
Skal budsjettere med 10mill i minus neste sesong for at ikke endringene skal bli for dramatiske...


Er det lov?
Legg ned hele klubben!

dudo

Quote from: krĂžvel vellevold on November 28, 2014, 15:51:06 PM
Quote from: Utmedsnolken on November 28, 2014, 15:48:57 PM
Skal budsjettere med 10mill i minus neste sesong for at ikke endringene skal bli for dramatiske...


Er det lov?


Ja, vi har da underlig nok ganske bra EK?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

RÞd makt pÄ Hansa

nero

Quote from: tintin on November 27, 2014, 17:11:46 PM
Er jobben til Gorm Natlandsmyr Ä fÞlge med pÄ hva spillere og spesielt Norling sier pÄ tv? Han er jo der alltid.... Der kan vi spare inn en ÄrslÞnn

Er du gal? Klovneveldet har jo mer bruk for sin propagandaminister enn noensinne! ;D
Lions led by donkeys.

Lasaron

Jeg hadde hÄpet nedrykket skulle fÄ rikinger i byen til Ä Äpne lommeboken. Kjenner jeg er litt skuffet.
Tren pÄ langskudd

Spelaren

Quote from: Lasaron on December 16, 2014, 13:10:29 PM
Jeg hadde hÄpet nedrykket skulle fÄ rikinger i byen til Ä Äpne lommeboken. Kjenner jeg er litt skuffet.
GĂ„ av.

Klaus_Brann

Quote from: Lasaron on December 16, 2014, 13:10:29 PM
Jeg hadde hÄpet nedrykket skulle fÄ rikinger i byen til Ä Äpne lommeboken. Kjenner jeg er litt skuffet.


I forhold til spillerkjĂžp eller hva?
Tipper Mohn og/eller andre kommer til Ă„ bidra i vinter uansett om det er for Ă„ hente spillere eller andre nĂždvendigheter.
Det har gÄtt i arv i fra far og til sÞnn, har du fÞrst falt i gryten, sÄ er det ingen bÞnn!

Lasaron

Quote from: Klaus_Brann on December 16, 2014, 17:54:10 PM
Quote from: Lasaron on December 16, 2014, 13:10:29 PM
Jeg hadde hÄpet nedrykket skulle fÄ rikinger i byen til Ä Äpne lommeboken. Kjenner jeg er litt skuffet.


I forhold til spillerkjĂžp eller hva?
Tipper Mohn og/eller andre kommer til Ă„ bidra i vinter uansett om det er for Ă„ hente spillere eller andre nĂždvendigheter.
Tren pÄ langskudd

Klaus_Brann

Det kommer nok, da Ăžremerket.
Jeg er totalt i mot det RBH sier om at Brann ikke bÞr klare seg uten Mohn. Selvsagt bÞr vi vÊre takknemlige og utnytte oss av hans gavmildhet pÄ kort sikt, men det er vel ingen som er i tvil om at Brann hadde tjent pÄ Ä klare Ä drive godt i pluss pÄ egenhÄnd, sÄ kunne heller gavene kommet som nettopp det; gaver.
Det har gÄtt i arv i fra far og til sÞnn, har du fÞrst falt i gryten, sÄ er det ingen bÞnn!

Jose Arrogantio

UEFA prÞver vel Ä slÄ ned pÄ at klubber gjÞr seg avhengig av eksterne investorer ogsÄ, ville vÊrt kjipt om vi ble nektet Europaspill eller bÞtelagt en gang i framtiden grunnet investorer.

Herman1

Quote from: dudo on November 28, 2014, 15:55:09 PM
Quote from: krĂžvel vellevold on November 28, 2014, 15:51:06 PM
Quote from: Utmedsnolken on November 28, 2014, 15:48:57 PM
Skal budsjettere med 10mill i minus neste sesong for at ikke endringene skal bli for dramatiske...


Er det lov?


Ja, vi har da underlig nok ganske bra EK?


Ja, Brann planlegger Ä bruke 10 millioner kroner av egenkapitalen pÄ 35 millioner.

Klaus_Brann

Quote from: Jose Arrogantio on December 16, 2014, 22:58:49 PM
UEFA prÞver vel Ä slÄ ned pÄ at klubber gjÞr seg avhengig av eksterne investorer ogsÄ, ville vÊrt kjipt om vi ble nektet Europaspill eller bÞtelagt en gang i framtiden grunnet investorer.


Det er sant, men det gjelder vel fĂžrst og fremst gaver i stĂžrre skala enn det vi har mottatt.
Det har gÄtt i arv i fra far og til sÞnn, har du fÞrst falt i gryten, sÄ er det ingen bÞnn!

Jose Arrogantio

Quote from: Klaus_Brann on December 17, 2014, 00:58:51 AM
Quote from: Jose Arrogantio on December 16, 2014, 22:58:49 PM
UEFA prÞver vel Ä slÄ ned pÄ at klubber gjÞr seg avhengig av eksterne investorer ogsÄ, ville vÊrt kjipt om vi ble nektet Europaspill eller bÞtelagt en gang i framtiden grunnet investorer.


Det er sant, men det gjelder vel fĂžrst og fremst gaver i stĂžrre skala enn det vi har mottatt.


GÄr vel pÄ hvor stor gaven er i forhold til omsetning.

Herman1

December 17, 2014, 06:11:38 AM #4016 Last Edit: December 17, 2014, 06:23:44 AM by Herman1
Googlet saken litt.

Det som diskuteres her er vel det UEFA kaller "financial fair play".
Fant et par artikler som beskriver reglene vedrĂžrende dette:

1. Forklaring, -hva er FFP? (2014):

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/enkelt-forklart-slik-fungerer-financial-fair-play/8462779.html

2. "Det nye regelverket berĂžrer norske klubber i liten grad" (2014):

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/--derfor-har-regelverket-liten-betydning-for-norske-klubber/8462729.html

3. "Hardball kan bli ulovlig" (2013):

http://fusialt.blogg.no/1361889586__hardball_kan_bli_ulo.html

Har ikke giddet Ä lese gjennom artiklene enda, men det later til Ä vÊre en viss uenighet om hvordan disse reglene vil pÄvirke norske klubber.

Uansett mÄ jeg si meg enig i at Brann bÞr klare seg selv, uavhengig av en evt. ekstern stÞtte.
Denne kan i sÄ fall komme utenfor/pÄ topp av et budsjett som gÄr i balanse.


Nixon

Quote from: Xminator on December 17, 2014, 08:24:28 AM


Til gjengjeld prioriterer Brann Ă„ reise til Dublin og Stockholm. Jeg vil tro at kostnadene til disse to turene hadde vĂŠrt et betydelig bidrag til en ekstra uke et sted med varme og gress.
RÞd makt pÄ Hansa

Yngve

Og at Nest Sotra-spelarane mÄ bruka av eiga lomme for Ä betala den andre treningsleiren.

Xminator

Quote from: Nixon on December 17, 2014, 08:33:51 AM
Quote from: Xminator on December 17, 2014, 08:24:28 AM


Til gjengjeld prioriterer Brann Ă„ reise til Dublin og Stockholm. Jeg vil tro at kostnadene til disse to turene hadde vĂŠrt et betydelig bidrag til en ekstra uke et sted med varme og gress.


Hele poenget med treningsleire er kvalitetstrening nÄr det regner hvitt i Bergen. Dublin og Stockholm er reisetid og kamp. Man burde strengt tatt ikke trent i Bergen utenom ukene der det er landskamper pÄ kalenderen fra november til april

Kjell249

Spillerne fortjener Ä trene i sludd og holke i Bergen, sÄ fÄr de forsmak pÄ hva som venter i 1 div... Hardt arbeid!
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Nixon

Quote from: Xminator on December 17, 2014, 13:02:31 PM
Quote from: Nixon on December 17, 2014, 08:33:51 AM
Quote from: Xminator on December 17, 2014, 08:24:28 AM


Til gjengjeld prioriterer Brann Ă„ reise til Dublin og Stockholm. Jeg vil tro at kostnadene til disse to turene hadde vĂŠrt et betydelig bidrag til en ekstra uke et sted med varme og gress.


Hele poenget med treningsleire er kvalitetstrening nÄr det regner hvitt i Bergen. Dublin og Stockholm er reisetid og kamp. Man burde strengt tatt ikke trent i Bergen utenom ukene der det er landskamper pÄ kalenderen fra november til april


Optimalt treningsmessig, men utopisk med tanke pÄ at det ville kostet mange mange penger, det ville vÊrt svÊrt lite familievennlig og gudene vet hvordan spillerne hadde taklet brakketilvÊrelse i en sÄ lang periose.

Poenget mitt var at disse to kampene kunne delfinansiert en ekstra uke pÄ gress. Jeg vet ikke om det er sÄ viktig med disse to motstanderne at det trumfer over en ekstra treningsleir. Vi har jo f.eks. Haugesund i "nÊrmiljÞet" som kunne vÊrt en minst like god treningsmotstander.
RÞd makt pÄ Hansa

Tom C

Quote from: Kjell249 on December 17, 2014, 14:00:37 PM
Spillerne fortjener Ä trene i sludd og holke i Bergen, sÄ fÄr de forsmak pÄ hva som venter i 1 div... Hardt arbeid!


Fikk aldri noe svar pÄ om du var villig til Ä vedde pÄ utsagnet ditt om at Norling aldri ville rykke opp igjen med Brann?

"Jeg kan garantere at Norling ikke klarer Ă„ rykke opp. Men han er en trivelig fyr."
Aldri mer Obos....

Klaus_Brann

Quote from: Jose Arrogantio on December 17, 2014, 05:02:49 AM
Quote from: Klaus_Brann on December 17, 2014, 00:58:51 AM
Quote from: Jose Arrogantio on December 16, 2014, 22:58:49 PM
UEFA prÞver vel Ä slÄ ned pÄ at klubber gjÞr seg avhengig av eksterne investorer ogsÄ, ville vÊrt kjipt om vi ble nektet Europaspill eller bÞtelagt en gang i framtiden grunnet investorer.


Det er sant, men det gjelder vel fĂžrst og fremst gaver i stĂžrre skala enn det vi har mottatt.


GÄr vel pÄ hvor stor gaven er i forhold til omsetning.


Okei, jeg har ikke satt meg godt nok inn i det.
Det har gÄtt i arv i fra far og til sÞnn, har du fÞrst falt i gryten, sÄ er det ingen bÞnn!

GullĂžl

1 millard gitt bort til Bergens Forskningsstiftelse. Blir det noe julegave pĂ„ Brann da. Et rundt tall hĂžres greit ut. 100 mill ??  :P

Klipp:

Etter at sĂžnnen Frederik er kjĂžpt ut, sitter Trond Mohn og sĂžsteren Marit Mohn igjen med eierskapet i Wimoh.
- Hvilke tanker har du og Marit videre for Wimoh?
- Jeg har tenkt Ä gi mye vekk. Det gÄr i den retningen.
- SĂ„ det vil bli flere store gaver?
- Helt klart, sier Trond Mohn.


http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Gir-bort-julegave-pa-n-milliard-3267935.html
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

Nixon



NÄ mÄ du ikke vÊre beskjeden, Johannesen!

RÞd makt pÄ Hansa

ostraume

VJ: -Hei, det er Vibeke i Brann her.
TM: -Hvor ble det av det ordentlige mannfolket?
VJ: -Ehm...beklageligvis sÄ ble styret presset til Ä be han om Ä trekke seg, men vi viderefÞrer det viktige arbeidet med Ä....
*klikk* "piiiiiiiiiiiiiiiiiip"

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

GullĂžl

Tror nok Trond liker "frekke og sjarmerende kvinnfolk" like bra som "skikkelige mannfolk". ForslÄr at Vibeke skrur sjarmen til topps og kjÞrer opp til Trond pÄ et fÞrjulsbesÞk, gir han en julestjerne og en flaske av den fineste konjakken og tar litt skikkelig i nÄr hun ber om stÞtte. Jeg forslÄr et rundt tall med to nuller bak, 10 prosent av det forskningen fikk. Det er bare Ä smi mens jernet er varmt nÄr Trond er i dette fÞrjuls gavemilde hjÞrnet :)
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

Joggi Bogga

McDonaldÂŽs  skal gi oss et lĂžft.
http://www.aftenposten.no/100Sport/fotball/eliteserien/Na-far-McDonalds-plass-pa-Brann-drakten-481761_1.snd

Jeg foreslÄr i samme slengen Ä selge stadionnavnet.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prĂžvespill!

olebrann3


dudo

Det er nesten fristende å be dem overta serveringen ...
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

GullĂžl

JÊvlig stress, nÄ mÄ jeg tilbake til Stadion butikken og trykke pÄ McD logen pÄ latexdrakten min. Vet ikke om jeg fÄr den av meg heller, den er sÄ utrolig tettsittende, spesielt shortsen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

Kjell249

Quote from: Tom C on December 17, 2014, 14:23:59 PM
Quote from: Kjell249 on December 17, 2014, 14:00:37 PM
Spillerne fortjener Ä trene i sludd og holke i Bergen, sÄ fÄr de forsmak pÄ hva som venter i 1 div... Hardt arbeid!


Fikk aldri noe svar pÄ om du var villig til Ä vedde pÄ utsagnet ditt om at Norling aldri ville rykke opp igjen med Brann?

"Jeg kan garantere at Norling ikke klarer Ă„ rykke opp. Men han er en trivelig fyr."

Du kan fÄ veddemÄlet ditt.

500 kr pÄ at Norling ikke klarer Ä rykke direkte opp i 2015? AltsÄ veddemÄlet gjelder ikke hvis Norling ikke sitter hele sesongen, og hvis det blir kvalplass til eliteserien eller dÄrligere sÄ vinner jeg.

Klar:)?
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Spelaren

Quote from: dudo on December 23, 2014, 13:21:02 PM
Det er nesten fristende Ă„ be dem overta serveringen ...


Selv de dvaskeste burgerne er bedre enn pÞlsefornÊrmelsene me fÄr servert pÄ Stadion. Ja takk!
GĂ„ av.

Spelaren

Forresten, for noen sutrepunger som kommenterer pÄ facebook.
GĂ„ av.

Klaus_Brann

Quote from: Spelaren on December 23, 2014, 13:49:39 PM
Quote from: dudo on December 23, 2014, 13:21:02 PM
Det er nesten fristende Ă„ be dem overta serveringen ...


Selv de dvaskeste burgerne er bedre enn pÞlsefornÊrmelsene me fÄr servert pÄ Stadion. Ja takk!


Er det slutt pÄ burgerne de solgte borte ved felt z? De var jo langt bedre enn det skvipet McDonalds selger.
Det har gÄtt i arv i fra far og til sÞnn, har du fÞrst falt i gryten, sÄ er det ingen bÞnn!

dudo

Var ikke det karbonader i brød? Men for all del, mcen er stusselige saker. Selv om man hadde fått orden på kaffen!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

Quote from: Spelaren on December 23, 2014, 14:23:35 PM
Forresten, for noen sutrepunger som kommenterer pÄ facebook.


Ja, det er ikke mÄte pÄ hvor galt det er med burgere pÄ drakten. Det er visstnok ikke forenelig med idrett. Men spÞr de om de ville hatt en viss alkoholprodusent tilbake pÄ drakten...
RÞd makt pÄ Hansa

Hatleking

Betyr det at me fÄr ein ny burger kalla McFÞrsteDivisjon?

Lasaron

Jeg syns Mcdonalds smaker helt greit.
Tren pÄ langskudd

Klaus_Brann

Quote from: dudo on December 23, 2014, 18:16:02 PM
Var ikke det karbonader i brÞd? Men for all del, mcen er stusselige saker. Selv om man hadde fÄtt orden pÄ kaffen!


Ikke de fÄ gangene jeg har spist der, men det er forÞvrig en stund siden nÄ.
Det har gÄtt i arv i fra far og til sÞnn, har du fÞrst falt i gryten, sÄ er det ingen bÞnn!

Klaus_Brann

Quote from: Lasaron on December 23, 2014, 21:08:14 PM
Jeg syns Mcdonalds smaker helt greit.


Mcflurryen er god og chipsen er digg fyllemat, men for min del stopper det der.

Det har gÄtt i arv i fra far og til sÞnn, har du fÞrst falt i gryten, sÄ er det ingen bÞnn!

Spelaren

Quote from: Lasaron on December 23, 2014, 21:08:14 PM
Jeg syns Mcdonalds smaker helt greit.


Enig.
Det er intet Cafe Generalen-nivÄ pÄ dem, men det fungerer aldeles greit. Pommes friten er av hÞy klasse, milkshake himmelsk og kaffen grei. Ihvertfall det eg har fÄtt servert pÄ drive in pÄ Lagunen.
GĂ„ av.

krakra

http://www.bt.no/100Sport/fotball/forstediv/Kristoffer-Larsen-gar-ned-over-150000-kroner-i-lonn-etter-nedrykket-485330_1.snd

Nedrykksklausul i det nedre lÞnnssjiktet, men ikke hos de som tjener mest. Enda et av disse pÄfunnene som det tidligere regimet syns var kjempesmart?

ostraume

Det handler vel heller om tidspunktet for siste signering.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Corran

Han har nÄ likefult til salt i grÞten For en som enda ikke har klart Ä spille seg til fast plass er vel 500.000 en grei 1 div lÞnn. Hadde sikkert ikke fÄt mer i de andre 1 div klubbene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

GullĂžl

En ny leder forlater Brann. Denne gang er det nestleder og controller Terje Marthinsen. Ingen drÞmmejobb Ä ha controller jobben i Brann i den Þkonomiske hengemyren klubben er i. Jeg er ikke sÄ veldig overrasket at han skifter arbeidsgiver. FÄr hÄpe Brann kommer i mÄl med kuttene pÄ 35 millioner fÞr Martinsen slutter. Har hatt inntrykk av at Terje Marthinsen har vÊrt en meget dyktig controller og nÞkkelperson i Brann. Synd han forsvinner, men han fÄr ha lykke til.

http://www.brann.no/news/article/1o8fekdyb7ahe12u03twiov973/title/brann-soker-etter-ny-controller
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

osoerli

Korleis i huleste har du fÄtt inntrykk av at Martinsen har vore meget dyktig?
Eg for min del har ikkje inntrykk av noko som helst, anna enn at Brann har hatt kontinuerleg dÄrleg Þkonomi, og dermed neppe sÊrleg god kontroll.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

GullĂžl

Quote from: osoerli on February 18, 2015, 16:09:32 PM
Korleis i huleste har du fÄtt inntrykk av at Martinsen har vore meget dyktig?
Eg for min del har ikkje inntrykk av noko som helst, anna enn at Brann har hatt kontinuerleg dÄrleg Þkonomi, og dermed neppe sÊrleg god kontroll.


Blant annet av det som stod i BA i desember. Tror ikke BjĂžrn Dahl som er ute av Brann systemet for lenge siden hadde noen grunn til ikke Ă„ si akkurat det han mente i intervjuet. Han brukte ord som:



http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article7724722.ece

NÄ har Marthinsen som controller hovedsaklig hatt ansvar for styringen pÄ budsjett, rekneskap, analyser og en rÄdgivnings rolle innad i klubben pÄ Þkonomiske spÞrsmÄl. Han har ikke hatt ansvar for noen store budsjettposter selv. Om Roald f.eks. brukte titalls millioner Ä kjÞpe inn dÄrlige spillere kan han gjerne si sin mening til sin overordnete men mÄ vÊre lojal (som han har vÊrt) og akseptere det.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere nÄr man heier pÄ Brann

Go Up