• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra


dokken

Nja. Ikke det at jeg skal bli RBHs store forsvarer, plutselig. Men han skal ha det at han stort sett har varslet tidlig om avvik fra budsjett, og at klubben har satt i gang tiltak tidlig (for eksempel var det en runde med kostnadskutt i vår).

I VIF og andre klubber (RBK for et par år siden, feks) har svære underskudd på 25-30 millioner kommet som lyn fra klar himmel. Da er det vanskeligere å håndtere.

Men du har rett i at situasjonen ville vært mye dystrere uten Mohn. Vi har et høyt kostnadsnivå - også innen det sportslige. Men det verste er ikke at vi bruker penger, men at vi nesten ikke får noe ut av pengene vi bruker.

nummer9


Xminator

Quote from: dokken on September 08, 2014, 13:45:38 PM
Nja. Ikke det at jeg skal bli RBHs store forsvarer, plutselig. Men han skal ha det at han stort sett har varslet tidlig om avvik fra budsjett, og at klubben har satt i gang tiltak tidlig (for eksempel var det en runde med kostnadskutt i vår).

I VIF og andre klubber (RBK for et par år siden, feks) har svære underskudd på 25-30 millioner kommet som lyn fra klar himmel. Da er det vanskeligere å håndtere.

Men du har rett i at situasjonen ville vært mye dystrere uten Mohn. Vi har et høyt kostnadsnivå - også innen det sportslige. Men det verste er ikke at vi bruker penger, men at vi nesten ikke får noe ut av pengene vi bruker.


Nei, det verste er at vi snart ikke har penger igjen å få noe ut av. Det er en grunn til at A-lag og 2. lag ligger der de ligger. Det sportslige nivået på stallen har vert brukt som kuttpost helt siden Roald Bruun Hansen måtte innse at han ikke var best til å bygge stall. Nå har det vert pøst utallige millioner inn i dette prestisjeprosjektet som heter talentsatsing. Det har pågått over så mange år at vi må se sportslig avkastning for de titalls millionene (50?) som har vert brukt på dette. Om De som sitter med ansvaret i Molde, Strømsgodset eller Odd hadde fått bruke de samme pengene så hadde de fått mye mye mer ut av dem.

Ikke noen bombe? Vist faen er det det. Eller skal vi heller si det er en bombe at Roald har fått sitte å se på denne bomben med ansvar for å slukke lunten, mens alt han har fått til er å si "Hei vi har en bombe her, Onkel Trond, kan du hente mer lunte. For så å si at ja, til neste år er lunten mye lenger uten at vi trenger å få mer lunte. Den brenner sikker bakover. Nå med noen centimeter igjen av lunten og Onkel Mohn uten mer lunte, så roper Roald igjen opp om at han har en bombe her.

Så jo, det er en bombe. Det er en bombe at man har vist om dette og lekt stol og tall-leken i budsjettene i håp om at noe, hva som helst, skulle dukke opp og redde ræven deres.

Det måtte ett supporterinitiativ for å redde stumpene av tilskuerbudsjettet til Roald Bruun Hansen. Roald selv viser bare enda en gang hvorfor han bør ha seg til helvete bort fra klubben min!!!

krakra


Hatleking

No var det nesten samstemt semje rundt at det heller var betre å bruke litt pengar no (på Pedersen) for å sikre framhald i TL neste år. Så får me heller gjere det som er naudsynt. Eit nedrykk kostar som sagt mykje meir. Har tru på at Bruun handterar akkurat dette ansvarleg og på ein grei måte.

Yngve

Quote from: Nixon on September 08, 2014, 12:19:59 PM
Quote from: Spelaren on September 08, 2014, 11:54:56 AM
Den siste tids publikumsoppmøte bør med andre ord fortsette, dette er vår jobb!


Ja, den enkleste måten å gi Brann mer penger er jo større oppmøte på Stadion. Selv om mange av de ekstra som har kommet de siste kampene har betalt lite for billetten sin, og dermed tjener ikke Brann så mye som klubben hadde gjort dersom alle hadde betalt fullpris. Vi får håpe at vi klarer over 10.000 resten av sesongen nå som Brann etter sigende ikke skal videreføre kompis-kampanjen sin.


Apropops dette:

Nei, me tener jo ikkje så mykje billettinntekter med billettar til 99 kroner (noko som held fram til neste kamp, mellom anna for Fjordkrafkundar).

Men kiosksalet må jo ta seg voldsomt opp med 14.000 på stadda kontra 7.000 på stadda. Sagt at kvar person handlar for 15 kroner (berre for å ta eit tal) så gjer det ein fin auke på over 100.000 kroner per kamp. Eller 1,5 millionar i året.

Spørsmålet er: Har Brann outsourca alt kiosksal? Om så er, kva tener dei på dette? Er det ein fast sum, eller ein prosentsats eller kva?

Spelaren

Kioskfasilitetene er jo så håpløse i utgangspunktet at eg sjelden gidder å stå i kø. Guttungen insisterte på popcorn og brus i pausen mot Rbk, kom ikkje på plass igjen før 7-8 minutter uti andre omgang.
GÃ¥ av.

Kruxleiven

Er da en god ting med den økonomiske situasjonen. Det kan gå mot salg av Diarra. Hvis noen vil ha ham da? Burde være verdt minst 2 mill.

Falkman

Quote from: Kruxleiven on September 08, 2014, 19:13:59 PM
Er da en god ting med den økonomiske situasjonen. Det kan gå mot salg av Diarra. Hvis noen vil ha ham da? Burde være verdt minst 2 mill.


Diarra???

Kruxleiven

Trodde alle visste at Badji også heter det.

Nixon

Quote from: Yngve on September 08, 2014, 18:48:56 PMMen kiosksalet må jo ta seg voldsomt opp med 14.000 på stadda kontra 7.000 på stadda. Sagt at kvar person handlar for 15 kroner (berre for å ta eit tal) så gjer det ein fin auke på over 100.000 kroner per kamp. Eller 1,5 millionar i året.


Det er helt klart argumenter for å fortsette med lavpris ut sesongen. Men slik jeg har forstått det er det mye av hensyn til alle med partoutkort som gjør at Brann ikke dumper prisene resten av høsten. For det første vil det være illojalt i forhold til sine beste og mest trofaste kunder. Og for det andre kan det gå ut over salget til neste år. For hvorfor skal man kjøpe dyre partoutkort når det er penger å spare på å la være? Så det kan bli litt som å pisse i buksen med en kortsiktig gevinst.
Rød makt på Hansa

Nixon

Quote from: Kruxleiven on September 08, 2014, 19:13:59 PM
Er da en god ting med den økonomiske situasjonen. Det kan gå mot salg av Diarra. Hvis noen vil ha ham da? Burde være verdt minst 2 mill.


Jepp. Jeg er også for å kjøre Haugen og Barmen som fast midtbaneduo neste år!
Rød makt på Hansa

Northside

Quote from: Yngve on September 08, 2014, 18:48:56 PM
Apropops dette:

Nei, me tener jo ikkje så mykje billettinntekter med billettar til 99 kroner (noko som held fram til neste kamp, mellom anna for Fjordkrafkundar).

Men kiosksalet må jo ta seg voldsomt opp med 14.000 på stadda kontra 7.000 på stadda. Sagt at kvar person handlar for 15 kroner (berre for å ta eit tal) så gjer det ein fin auke på over 100.000 kroner per kamp. Eller 1,5 millionar i året.

Spørsmålet er: Har Brann outsourca alt kiosksal? Om så er, kva tener dei på dette? Er det ein fast sum, eller ein prosentsats eller kva?


Brann har outsourcet kioskene ja, men det er en avtale de ikke er fornøyd med rett og slett fordi kioskene fungerer dårlig på kampdag. Dette er klubben altså klar over, derfor blir det nok annonsert en stor endring om ikke så veldig lenge.

Yngve

Eg som trudde endringa før fjorårsesongen var den stor endringa frå det håplause Bon Apetite-systemet?

Men ingen tvil om at noko må gjerast. Dei gongene eg har hatt med meg dotter mi (2 sigrar av 2 moglege, berre seier det!) har det vore eit helvete å stå i kø i den kiosken som er midt inne i Hansa, då det er den einaste som sel popcorn t.d. Og erfaringane er nett dei same som Spelarens. Eit mareritt.

Så det vert spanande å sjå kva dei får til.

Northside

Denne Jan Petter som har ansvar for kiosker og slikt på Stadion nå i år virker å være ganske klar over problemet.

De får neppe til noe stort nå i de siste hjemmekampene før vinteren, men fra neste sesong av er det sterkt på tide at klubben får på plass skikkelig system i kioskene. Se og lær av andre klubber, dersom det er det som må til.

Corran

Kan da ikke være så vanskelig med kioskdrift?
Og Brann burde skiftet leverandør etter fjorårssesongen (om de ikke var bundet til en avtale) for det var like elendig da som nå og de behandler sine ansatte dårlig og gir dem meget dårlige vilkår.
Så få dem ut.
Må jo være noen i Norge som kan kiosk drift. Har hørt mye godt om systemet hos Oilers i Stavanger
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Klaus_Brann

Quote from: dokken on September 08, 2014, 13:08:13 PM
Quote from: Henki on September 08, 2014, 12:25:58 PM
Da var det påan igjen. Var det ikke RBH og styret som hadde gjort en så god jobb med å få kontroll på økonomien?

Husk også at vi har stadionutgifter på 25-30 millioner i året som er stabile uansett hvilken divisjon vi spiller i. Til dere som fabler om videre utbygging av Stadion: Glem det!


Hvis man kunne fått med Mohn og en sponsor som ville betale for tribunenavn på dette burde det blitt sett nøye på, da vi på lengre sikt hadde fått mye høyere inntekter som ville styrket den økonomiske situasjonen vår i slike nedgangstider.

Selvsagt er det ikke ideellt i den situasjonen vi er i nå, men med gode avtaler med SPV og Mohn burde være muligheter til å stille garantier for dette.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: krakra on September 08, 2014, 13:11:52 PM


Da må du se på rekkefølgen på flere saker. Mohns støtte gir oss jo mye større handlerom i førsteomgang.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Kruxleiven on September 08, 2014, 19:13:59 PM
Er da en god ting med den økonomiske situasjonen. Det kan gå mot salg av Diarra. Hvis noen vil ha ham da? Burde være verdt minst 2 mill.


Kjempegod ting. Jevnt over vår beste spiller.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Northside on September 08, 2014, 21:21:33 PM
Denne Jan Petter som har ansvar for kiosker og slikt på Stadion nå i år virker å være ganske klar over problemet.

De får neppe til noe stort nå i de siste hjemmekampene før vinteren, men fra neste sesong av er det sterkt på tide at klubben får på plass skikkelig system i kioskene. Se og lær av andre klubber, dersom det er det som må til.


Det kan da ikke være så vanskelig for dem å hyre inn et par ekstra folk i hver kiosk. Jeez så lang tid de bruker.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Kagain

Jeg forsto ikke helt dette med at Brann ikke tente så mye på billigbilletter. De tjener da mer enn de ellers ville, eller? Både på kiosksalg så vel som i inntekter. Nå er det vel slik at prisen på billettene går nok ikke uavkortet 100% til Brann, men om de hadde gjort det og det har blitt 7000 flere tilskuere på tre kamper, så snakker vi jo om 99kr*7000*3 (det er vel bare tre kamper det har vært ekstra tilstrømming på?). Dette gir Brann jo rundt regnet 2 000 000 kr mer. Det er 2 000 000 kr som Brann ellers ikke ville ha fått. Det er jo gjerne en årslønn for Orlov det?

Nixon

Klart Brann tjente mer enn de ellers ville gjort. Ingen har vel påstått det motsatte.
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Kagain on September 09, 2014, 05:43:18 AM
Jeg forsto ikke helt dette med at Brann ikke tente så mye på billigbilletter. De tjener da mer enn de ellers ville, eller? Både på kiosksalg så vel som i inntekter. Nå er det vel slik at prisen på billettene går nok ikke uavkortet 100% til Brann, men om de hadde gjort det og det har blitt 7000 flere tilskuere på tre kamper, så snakker vi jo om 99kr*7000*3 (det er vel bare tre kamper det har vært ekstra tilstrømming på?). Dette gir Brann jo rundt regnet 2 000 000 kr mer. Det er 2 000 000 kr som Brann ellers ikke ville ha fått. Det er jo gjerne en årslønn for Orlov det?


Det er jo ikke ren netto hvis en del av de som har kjøpt billetter til 99 kroner, ville ha gått på kampen også om det kostet 300+.
Legg ned hele klubben!

Kagain

Ja, sånn sett. Jeg gjorde en grov forenkling der og antok at de 7000 som allerede var der fortsatte å kjøpe billetter slik de alltid har gjort mens de nye som kom til gav kun penger i kassen. Jeg ser den.

Xminator

September 09, 2014, 09:41:22 AM #3875 Last Edit: September 09, 2014, 09:44:57 AM by Xminator
Quote from: krakra on September 08, 2014, 16:30:21 PM


Jeg er forbannet sikker på at de samme spillerene hadde vert på landslagene om det ikke hadde vert brukt en krone på "talentsatsning" fra 2007 til 2014.
Jeg er forbannet sikker på at vi hadde hatt en Skaanes, Vindheim i Brann - om de var gode nok sportslig i forhold til det vi ellers hadde hatt.
Jeg kunne gitt meg en blanke faen i om Finne satt på tribunen i Molde istedenfor på tribunen i Køln.
Birkelund hadde nok kommet rekende hjemover igjen om han måtte ta turen til Frankrike via Fyllingsdalen.

Talentsatsingen har levert den dagen de leverer varene på banen til de millionene som er spyttet inn. Nå er det ikke en kjeft av dem som leverer noe bedre enn en gjennomsnittlig gratis islending. Eller litt dyrere østlending.

Talentsatsingen har vert råflott, dritdyr og floppet etter alle de parametre vi måler Kottilaer og Labuskaser etter.

Lasaron

Jeg syns talentsatsingen har vært riktig. I år er det ikke kvaliteten på talentene som har vært problemet. Hadde Demidov, Badji og Huseklepp spilt som forventet hadde det løftet talentene også. Generelt er det de etablerte som har sviktet.
Når det nå skal kuttes er det likevel riktig at talentsatsingen også må ta litt av kuttene. Markowski trenger ikke få fornyet, og trenger ikke bli erstattet. Vi trenger ikke tre keepere i A-stallen i tillegg til han fra femmergruppen. RBH kan gå ned i lønn. Medieavdelingen kan kuttes, på mange områder er FK Fyllingsdalen sine sider bedre enn brann.no, selv om de sannsynligvis bruker litt mindre penger på media. Sannsynligvis :)
Vær beinhard i overgangsvinduet at man ikke henter middelmådigheter til en høyere lønn enn vår unge garde.
Lag et enkelt billettsystem som ikke trenger å ha en heltidsansatt bare for det private marked. Det enkle er ofte det beste.
Tren på langskudd

dragn

Quote from: Lasaron on September 09, 2014, 12:04:25 PM
Jeg syns talentsatsingen har vært riktig. I år er det ikke kvaliteten på talentene som har vært problemet. Hadde Demidov, Badji og Huseklepp spilt som forventet hadde det løftet talentene også. Generelt er det de etablerte som har sviktet.
Når det nå skal kuttes er det likevel riktig at talentsatsingen også må ta litt av kuttene. Markowski trenger ikke få fornyet, og trenger ikke bli erstattet. Vi trenger ikke tre keepere i A-stallen i tillegg til han fra femmergruppen. RBH kan gå ned i lønn. Medieavdelingen kan kuttes, på mange områder er FK Fyllingsdalen sine sider bedre enn brann.no, selv om de sannsynligvis bruker litt mindre penger på media. Sannsynligvis :)
Vær beinhard i overgangsvinduet at man ikke henter middelmådigheter til en høyere lønn enn vår unge garde.
Lag et enkelt billettsystem som ikke trenger å ha en heltidsansatt bare for det private marked. Det enkle er ofte det beste.


Tror ikke et nytt billettsystem er det første som bør gjøres for å bedre økonomien for å si det sånn.

Norlings hund

Quote from: Xminator on September 09, 2014, 09:41:22 AM
Quote from: krakra on September 08, 2014, 16:30:21 PM


Jeg er forbannet sikker på at de samme spillerene hadde vert på landslagene om det ikke hadde vert brukt en krone på "talentsatsning" fra 2007 til 2014.
Jeg er forbannet sikker på at vi hadde hatt en Skaanes, Vindheim i Brann - om de var gode nok sportslig i forhold til det vi ellers hadde hatt.
Jeg kunne gitt meg en blanke faen i om Finne satt på tribunen i Molde istedenfor på tribunen i Køln.
Birkelund hadde nok kommet rekende hjemover igjen om han måtte ta turen til Frankrike via Fyllingsdalen.

Talentsatsingen har levert den dagen de leverer varene på banen til de millionene som er spyttet inn. Nå er det ikke en kjeft av dem som leverer noe bedre enn en gjennomsnittlig gratis islending. Eller litt dyrere østlending.

Talentsatsingen har vert råflott, dritdyr og floppet etter alle de parametre vi måler Kottilaer og Labuskaser etter.


Du tror vi hadde hatt Vindheim, Grønner, Lorentzen, Finne, Birkelund osv. uten talentsatsingen? Greit nok at ingen av de er de helt store stjernene riktig enda, men det er mer enn vi har vært i nærheten av å ha på de siste 10 årene eller noe før der. Så hva gjør deg så sikker på at det er spillere vi ville ha hatt uten?

De er enda ganske unge. Nøyaktig hvor gode de vil bli er ikke godt å si, men at de minst vil holde Tippeliganivå i fremtiden er rimelig sikkert hvis de forblir skadefrie og seriøse.

Men hva kunne vi vise til før dette? Du må gjerne nevne i fleng, ettersom du mener at talentsatsingen ikke bærer frukter.

Det er vel litt den tankegangen du utviser som gjorde at vi la den ned i utgangspunktet, og det er vel litt samme tankegangen som har stått i veien for kontinuiteten og dermed suksessen til talentsatsningen.

Husk også at egenproduserte talenter gjerne har billigere kontrakter og slik sett bidrar til å minske budsjettet kontra det å kjøpe inn spillere. Der er det noen mørketall.

Men joda, alle talentene vi har hatt å vise til fra 2000-2010 beviser jo poenget ditt.

krakra

Det var først i 2011-2012 at vi begynte å produsere spillere til a-laget. Før det var det snakk om å få arbeidet opp på beinq og jobbe frem spillere. Nå kommer det spillere på regelmessig basis og jeg blir ikke overrasket om flere blir solgt for gode summer etterhvert. Det tar tid å få hjulene i gang.

Warhammer82

Er sjanse større nå for at Rikard forsvinner pga av økonomi situasjonen etter sesonen?

Gulløl

September 11, 2014, 12:44:40 PM #3881 Last Edit: September 11, 2014, 12:47:34 PM by Gulløl
Trond Mohn har garantert for 70 millioner av Brann sin gjeld(siden før 2010) som ved inngangen til 2014 var på 218 millioner. Som en del av spareplanen på 15 millioner hadde det vært kjempeflott om han hadde betalt inn dette beløpet for Brann som en gave til klubben og byen. Brann hadde spart ganske mange millioner i året i renter og avdrag på det og gitt klubben klart bedre muligheter til å utvikle seg de neste årene med en mindre tyngende gjeld. Den store gjelden er i dag en stor klamp rundt foten til klubben og eliminerer i praksis muligheten til å ta kampen opp mot Molde i flerfoldige år fremover.

I 2013 hadde Brann rentekostnader pÃ¥ 8,4 millioner i Ã¥ret. Med 70 millioner mindre i gjeld  kunne Brann spart nærmere 3 millioner i renter (grovt regnet hoderegning).

I 2013 betalte Brann ned 22 millioner kroner av den samlede gjelden. Med 70 millioner mindre i gjeld kunne Brann fått 7 millioner mindre å betale på gjelden (grovt regnet hoderegning).

Tilsammen reduserte renter og avdrag, ca. 10 millioner i mindre utgifter på 2015 budsjettet og de neste årene. Da står Brann igjen med ca. 5 millioner som de må kutte i høst noe som er overkommelig og ikke vil svekke klubben for mye. Hadde jeg vært Trond Mohn hadde jeg tenkt at dette hadde vært klart bedre for å styrke klubben for fremtiden en de årlige bidragene og brannslukkingen (på pluss minus 10 millioner) for at klubben skal holde hodet over vannet.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dudo

Jeg har ingen tro på at brannslukkingen blir overflødig selv om 1/3 av gjelden blir betalt ...
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Gulløl

Nå rundt månedsskiftet skal Brann presentere sine omfattende kostnadskutt på minst 15 millioner. I en slik sparepakke er det trolig også et prosentkutt på lønn for alle ansatte i klubben slik Vålerenga(12,5 %) og Lillestrøm(varierende prosent) har gjort siste året.

Kunne det vært noe for Brann for nye fremtidige kontrakter slik som Lillestrøm nå gjør(se link) med lønnstak på rundt kr. 850.000. Men med fremdeles åpning for høyere lønn dersom investorer er villig til å dekke alt utover maksimallønn for en enkelt spiller.Forutsetningen er også at lønna dekkes av investor i hele kontraktsperioden. Får Lillestrøm dette til bør Brann også kunne klare det. Lønnsfesten er definitivt over i norsk fotball, også i Brann.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Lillestrom-innforer-makslonn-464180_1.snd
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dragn

September 24, 2014, 12:26:23 PM #3884 Last Edit: September 24, 2014, 16:49:36 PM by dragn
Burde og skulle vært slik allerede nå i klubben. Overbetalt deluxe.

olebrann3

Hva skjer når vi skal selge en spiller som investorer har hentet og lønnet?
GÃ¥r alt rett til investorene igjen?

Men enig i at lønnen er alt for høy i norsk fotball

Xminator

De gode spillerene skal spille i Brann og da må man betale det spillerene forlanger. Lønnstak er steg 1 på veien til 1. divisjon, lykke til på ferden LSK.

Xminator

Quote from: Gulløl on September 11, 2014, 12:44:40 PM
Trond Mohn har garantert for 70 millioner av Brann sin gjeld(siden før 2010) som ved inngangen til 2014 var på 218 millioner. Som en del av spareplanen på 15 millioner hadde det vært kjempeflott om han hadde betalt inn dette beløpet for Brann som en gave til klubben og byen. Brann hadde spart ganske mange millioner i året i renter og avdrag på det og gitt klubben klart bedre muligheter til å utvikle seg de neste årene med en mindre tyngende gjeld. Den store gjelden er i dag en stor klamp rundt foten til klubben og eliminerer i praksis muligheten til å ta kampen opp mot Molde i flerfoldige år fremover.

I 2013 hadde Brann rentekostnader pÃ¥ 8,4 millioner i Ã¥ret. Med 70 millioner mindre i gjeld  kunne Brann spart nærmere 3 millioner i renter (grovt regnet hoderegning).

I 2013 betalte Brann ned 22 millioner kroner av den samlede gjelden. Med 70 millioner mindre i gjeld kunne Brann fått 7 millioner mindre å betale på gjelden (grovt regnet hoderegning).

Tilsammen reduserte renter og avdrag, ca. 10 millioner i mindre utgifter på 2015 budsjettet og de neste årene. Da står Brann igjen med ca. 5 millioner som de må kutte i høst noe som er overkommelig og ikke vil svekke klubben for mye. Hadde jeg vært Trond Mohn hadde jeg tenkt at dette hadde vært klart bedre for å styrke klubben for fremtiden en de årlige bidragene og brannslukkingen (på pluss minus 10 millioner) for at klubben skal holde hodet over vannet.


Slike garantier gir lavere renter, men det er pissing i buksen. De årlige bidragene går til å betale banken. Spissformulert gir ikke Trond Mohn SK Brann penger, han gir Banken penger.

Det hadde vert betydelig mer bærekraftig for Brann om han samlet gaven for en lenger periode og satte gjelden i klubben til 0.


dragn

Quote from: Xminator on September 24, 2014, 14:49:29 PM
De gode spillerene skal spille i Brann og da må man betale det spillerene forlanger. Lønnstak er steg 1 på veien til 1. divisjon, lykke til på ferden LSK.

 
Begrunn!

Jeg mener lønnstak hadde vært genialt i Brann. Lønnsnivået i troppen ligger kanskje topp 3-5 i Norge, og med så store forskjeller i budsjett så BURDE det gjøre utslag i kvalitet. Men vi ligger altså tredje sist.
Hvis det viser seg som andre har antydet på forumet, at det lureste kanskje er å hente up and coming talent, foran store navn på retur fra utlandet, så har vi ikke behov for å punge ut flere mill i lønn.

Gulløl

September 24, 2014, 17:56:51 PM #3889 Last Edit: September 24, 2014, 18:04:49 PM by Gulløl
Det er lite likhetstegn mellom størrelsen på lønningene i klubbene og hvor de ligger på tabellen.
F.eks. Stabæk med 6,5 millioner i lønnsbudsjett til hele spillerstallen.
Omtrent det kun Huseklepp og Demidov tjener til sammen i Brann.
Stabæk spillerne har 200-300 000 i snittlønn, mens den best betalte har 600 000.
Stabæk er på 9 plass på tabellen pr. i dag.
Brann er på 14 plass.

En kan si at Molde har en stor fordel med sine store tilskudd fra Røkke/Gjelsten og et lønnsbudsjett på 60 millioner (omtrent som Brann ?). Men ser en på Odd på 2-plass har dette laget et lønnsbudsjett på kun 25 mill.

Enda en sammenligning av de to lagene øverst pÃ¥ tabellen. Molde sin stall er kjøpt inn for 41,5 mill og Odd sin for 3 mill. Konklusjonen er vel at for Ã¥ sikre seg gull medaljen er det en stor fordel med store disponible midler for Ã¥ sikre seg de beste spillerne og den bredeste stallen pÃ¥ gode lønnsvilkÃ¥r, slik vi ogsÃ¥ sÃ¥g i Rosenborg sin storhetstid med full pengebinge.  Men fra sølvplassen og ned til bunnen i dagens eliteserie er det mange andre faktorer en lønn som spiller inn pÃ¥ lag prestasjoner og tabell plassering.

http://www.ta.no/sporten/article7543336.ece
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl


Flere personer i Branns administrasjon er innkalt til drøftelsessamtaler.

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article7603302.ece
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Brannfan23

RBH må gjerne gå først ut av døren.

Xminator

Quote from: dragn on September 24, 2014, 17:07:24 PM
Quote from: Xminator on September 24, 2014, 14:49:29 PM
De gode spillerene skal spille i Brann og da må man betale det spillerene forlanger. Lønnstak er steg 1 på veien til 1. divisjon, lykke til på ferden LSK.

 
Begrunn!

Jeg mener lønnstak hadde vært genialt i Brann. Lønnsnivået i troppen ligger kanskje topp 3-5 i Norge, og med så store forskjeller i budsjett så BURDE det gjøre utslag i kvalitet. Men vi ligger altså tredje sist.
Hvis det viser seg som andre har antydet på forumet, at det lureste kanskje er å hente up and coming talent, foran store navn på retur fra utlandet, så har vi ikke behov for å punge ut flere mill i lønn.


Tror du den udugelige gjengen som henter for dyre og dårlige spillere automatisk henter bedre spilleren om de får ett lønnstak å forholde seg til?

Om noe har bør ha vært lært de siste sesongene så er det at lavere A-lagsbudsjetter har direkte innvirkning på poengfangst. Og at de "lokale talentene" overhode ikke er billigere i drift - eller mer lojale.

Det er desverre en del av totalpakken Brann at Brann må være lønnsledende for å få tilgang til de beste spillerene. Det er kanskje enda mer en sannhet så lenge troppen som en helhet mangler veldig mye på å gjøre klubben til noe europeisk utstillingsvindu igjen.

Binder du de sammen folkene som henter spillere i dag til ett lønnstak - og dermed dårligere konkurransevilkår - så vil det føre til en dårligere stall og mindre poeng. Så enkelt er det. Om man får byttet til bedre folk som henter spillere så vil de også ha bedre arbeidsvilkår uten ett lønnstak.

dragn

Quote from: Xminator on September 24, 2014, 20:27:14 PM
Quote from: dragn on September 24, 2014, 17:07:24 PM
Quote from: Xminator on September 24, 2014, 14:49:29 PM
De gode spillerene skal spille i Brann og da må man betale det spillerene forlanger. Lønnstak er steg 1 på veien til 1. divisjon, lykke til på ferden LSK.

 
Begrunn!

Jeg mener lønnstak hadde vært genialt i Brann. Lønnsnivået i troppen ligger kanskje topp 3-5 i Norge, og med så store forskjeller i budsjett så BURDE det gjøre utslag i kvalitet. Men vi ligger altså tredje sist.
Hvis det viser seg som andre har antydet på forumet, at det lureste kanskje er å hente up and coming talent, foran store navn på retur fra utlandet, så har vi ikke behov for å punge ut flere mill i lønn.


Tror du den udugelige gjengen som henter for dyre og dårlige spillere automatisk henter bedre spilleren om de får ett lønnstak å forholde seg til?

Om noe har bør ha vært lært de siste sesongene så er det at lavere A-lagsbudsjetter har direkte innvirkning på poengfangst. Og at de "lokale talentene" overhode ikke er billigere i drift - eller mer lojale.

Det er desverre en del av totalpakken Brann at Brann må være lønnsledende for å få tilgang til de beste spillerene. Det er kanskje enda mer en sannhet så lenge troppen som en helhet mangler veldig mye på å gjøre klubben til noe europeisk utstillingsvindu igjen.

Binder du de sammen folkene som henter spillere i dag til ett lønnstak - og dermed dårligere konkurransevilkår - så vil det føre til en dårligere stall og mindre poeng. Så enkelt er det. Om man får byttet til bedre folk som henter spillere så vil de også ha bedre arbeidsvilkår uten ett lønnstak.


Du framstiller jo troppen vår som god, men fakta er at vi er tredje sist på tabellen, og typ tredje øverst på lønninger.

Dersom vi setter lønnstak, og henter inn unge talenter (ala det Godset gjorde), så kommer vi billigere unna, og henter sulte spillere som vil opp og fram. Det er i utgangspunktet ikke en dårlig idè. Samtidig sier jeg ikke at lønnstaket skal være på linje med LSK. Hvis vi sier at f.eks 1,5 mill er lønnstaket i klubben. Da senker snittlønnen for de som ikke er blant de aller mest profilerte i klubben.

Jeg vil tør påstå du får bedre spillere for samme eller lavere lønn hos flere av Brannspillerne i dag.
Huseklepp er et godt eksempel, som hever 2-3 millioner i lønn, noe som matcher de fleste i TL idag. Piotr hever nok en akseptabel lønn, sannsynligvis høyere enn Grytebust, Kwarasay, Hansen. Sikkert i nærheten av Nyland og. Osv.

Wingfoot

Er det ikke et "lønnstak" på 1,5 mill i Brann allerede?
Mener å ha lest det tidligere... Den delen av lønnen til eksempelvis Huse som er over dette er jo dekket at Auto23.

Det samme var vel med Demi, at en investor betaler deler av lønnen.
Står på Frydenbø og synger av full hals!

Gulløl

Var vel nevnt i fjor av BA når Barrantes var aktuell at lønnstaket var 1,5 millioner. Dette ble nevnt som et nedjustert lønnstak som Brann da hadde holdt fast ved de siste 3 årene. Om dette stemmer har vel ikke noen bekreftet med sikkerhet, og om det er et absolutt tak er vel heller ikke presisert.

Har Stabæk makslønn på 0,6 millioner, Lillestrøm på 0,85 millioner bør det vel være greit at Brann ligger på 1,2 millioner.Så får en bruke sponsorer på noen få sentrale nøkkelspillere til ekstralønn. I forhold til storparten av klubbene i tippeligaen er vi likevel konkurransedyktige, bortsett fra Molde og Rosenborg. Om en f.eks skulle jakte PVM som nylig har fått tilbud på under 1 million fra LSK har Brann likevel rammer til å tilby mer med et slikt lønnstak.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krakra

http://www.theguardian.com/football/2014/sep/26/sepp-blatter-fifa-ban-third-party-ownership

Kan se ut som klubber etterhvert må basere seg på dyktighet, teft og målrettet arbeid. I utgangspunktet positivt for Bran som har blant de beste forutsetningene for å klare seg alene, men av en eller annen grunn tror jeg en viss daglig leder blir litt skjelven hvis dette kommer til Norge og Mohns gaver blir marginalisert.

Kagain



Utmedsnolken

Quote from: Kagain on September 30, 2014, 20:28:20 PM
oppnådde Brann et overskudd på 2,4 millioner kroner første halvår 2014."



Kudos til RBH. skjønner ikke hvorfor han får så mye kritikk fra lavpannede supersupportere
"og der snubler Sæternes igjen"

Go Up