• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

nero

Quote from: Klaus_Brann on August 20, 2011, 01:27:03 AM
Det hadde til tider kanskje gjort ting "enklere", men vil man facifisere forumet?


Nei.
Lions led by donkeys.

Utmedsnolken

Quote from: Klaus_Brann on August 20, 2011, 01:27:03 AM
Det hadde til tider kanskje gjort ting "enklere", men vil man facifisere forumet?


det går vel an å oppdatere forumet uten å slå på slike funksjoner?
"og der snubler Sæternes igjen"

Xminator

La oss nå for guds skyld ikke få noen slik tommelknapp på dette forumet. Om man ikke liker noe så får man skrive det, stå for det og kunne argumentere for det.

nero

Så enig, så enig. Er det mange her som har savnet tommelsuttingen?
Lions led by donkeys.

Lister

Personling kunne jeg ikke brydd meg mindre om den typen funksjonalitet, bare sier at hvis det er ønskelig så er det techinically possible (the best kind of possible).
Guinness - Makes you drunk

nero

Quote from: Utmedsnolken on August 20, 2011, 08:52:35 AM
Quote from: Klaus_Brann on August 20, 2011, 01:27:03 AM
Det hadde til tider kanskje gjort ting "enklere", men vil man facifisere forumet?


det går vel an å oppdatere forumet uten å slå på slike funksjoner?

Trenger forumet egentlig noen spesielle oppdateringer, da? Synes det funker helt greit, jeg. Hva er det som savnes?
Lions led by donkeys.

Utmedsnolken

Quote from: nero on August 20, 2011, 11:07:53 AM
Quote from: Utmedsnolken on August 20, 2011, 08:52:35 AM
Quote from: Klaus_Brann on August 20, 2011, 01:27:03 AM
Det hadde til tider kanskje gjort ting "enklere", men vil man facifisere forumet?


det går vel an å oppdatere forumet uten å slå på slike funksjoner?

Trenger forumet egentlig noen spesielle oppdateringer, da? Synes det funker helt greit, jeg. Hva er det som savnes?


siteringsfunksjonen og spam-blokkering har vel vært nevnt. sånn generelt sett så fungerer det vel bra, men det er vel litt gammelt nå og det har vel skjedd noen fornuftige oppdateringer siden 1.1.6
"og der snubler Sæternes igjen"

nero

Enig i at siteringsfunksjonen har forbedringspotensiale, men ellers synes jeg faktisk det er brukervennlig, oversiktlig og greit.

I godlune i dag! ;D
Lions led by donkeys.

Lister

Vet ikke om SMF er rett valg for bataljonen.

Greit nok at det fyller enkle forumbehov, men det finnes muliheter som gir helhetlige communityløsninger.

Føler det er stort forbedringspotensiale ved å legge inn noe som kan gjøre at forumet integreres bedre med medlemsområde, nettbutikk og artikler på forsiden.
Guinness - Makes you drunk

BBB-mod

Utbedringer av forumet har fint lite med økonomi å gjøre. Så videre diskusjon om det bør gjøres i en egnet tråd på Bataljonen-delen av forumet.

BBB-mod

Hansakongen

Vi for vel bare takke denne mannen atter en gang han gav brann 3 nye millioner i dag. NÃ¥ har jo huseklepp salget i teorien innbrakt ca 18-19 mill. ca 14 i salg, huseklepp gav brann ca 2 mill pluss mohn gave i dag etter bently kjøpet da er vi oppe i en pakke pÃ¥ ca summen nevnet ovenfor. 

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5713047.ece

dudo

Hyll! Mohn er en fin fyr, og regnskapet for 2011 kan fort vise seg å bli hyggelig lesning. Men kan man nå håpe på en knallforsterkning før vinduet stenger?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Markmus

Fint gjort av Mohn, men jeg er usikker på om jeg liker disse gavene. Det er fort gjort at det kan bli et hvileskjær, men så kom jo denne gaven fordi Brann skulle kunne betale for Bentley siden vi ikke fikk Huse-penger med det første. Når fikk vi sist en ren gave?
Ka du ve?

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Markmus

Ka du ve?

olebrann3

Endelig kunne vi få penger uten at hardball skal ha flere eierandeler.
Forøvrig snakkes det om at brann fikk en videresalgsum på huseklepp også. Noen som vet hvor mange prosent av overgangsummen den var på?

Forøvrig kudos til RBH for å lagt inn en videresalgsklausul

Lister

Videreslagsklausul er vel standard i denne typen kontrakter, men det er mulig å skrive ut av kontrakten. Så kudos bør vel gå til RBH for at han har passet på at det ikke ble skrevet ut.

Ting ser pent ut på økonomifronten, klarer vi en plass som gir spill i europa også så er vel det eneste som mangler på å gjøre denne sengen til et bunnsolig fundament å bygge et bærekraftig gull-lag på.
Guinness - Makes you drunk

psv-hasund

Quote from: olebrann3 on August 27, 2011, 07:37:52 AM
Endelig kunne vi få penger uten at hardball skal ha flere eierandeler.
Forøvrig snakkes det om at brann fikk en videresalgsum på huseklepp også. Noen som vet hvor mange prosent av overgangsummen den var på?

Forøvrig kudos til RBH for å lagt inn en videresalgsklausul


Det var kun prosenter på Bari sitt overskudd mener jeg å ha lest, så det er vel ikke det helt store beløpet.

Lister

Nei tror nok det var rimelig standard, men fortsatt noe som Bari kunne sneket ut av kontrakten.
Guinness - Makes you drunk

monzilla

Er det noen som vet konkret hva denne videresalgsklausulen innebærer?

Forøvrig, flott av Mohn å ettergi lånet. Hedersmann!

Markmus

Quote from: monzilla on August 27, 2011, 12:30:07 PM
Er det noen som vet konkret hva denne videresalgsklausulen innebærer?


Sikkert prosenter av summen som overstiger det Bari kjøpte han for. Så det er jo ikke snakk om enormt mye penger, men det er klart at alle monner (og Mohner) bidrar :)
Ka du ve?

monzilla


Markmus

Elementary, dear Watson :)
Ka du ve?

krakra

Spent på hvordan de økonomiske resultatene vil se ut etter årets sesong. Min oppfatning er at vi ligger i pluss på de fleste områdene.

- Huseklepp-pengene var regnet inn i budsjettet, men de tre millionene vi fikk fra Mohn er et pluss. Noen av pengene gikk til Bentley, men disse var vel også regnet inn i budsjettet.

- Selv om tilskuertallene er pinlige er det høyere enn budsjettert og vi kommer trolig til å gå i pluss der

- Vi kommer trolig til å gå i pluss i forhold mediepotten for plassering på tabellen

- Vi kommer også trolig til å gå i pluss i forhold til antall TV-kamper

- Vi hadde vel ikke budsjettert med noen inntekter i cupen. Der er det pluss

- Effektsalget er i følge Daffy også over budsjettet

- RBH har også sagt at Brann ikke vil drite seg ut i forhold til momsrefusjonen. Får vi penger der er det også et pluss, siden vi ikke har budsjettert med det.


Vi har noen ekstra utgifter i forhold til lønn til Bentley, Tadas, Larsen, Barmen og Maxi, men dette er neppe store summer det er snakk om. Proffkontraktene til Larsen og Barmen utløste nok også en utdanningskompensasjon, men igjen: Det er neppe snakk om de store summene.

Vi kan snakke om et ganske betydelig overskudd, selv om RBH påstår det er lite. Budsjettet ligger vel på 0. Kanskje snakker vi 5-10 millioner i overskudd og et langt bedrre økonomisk utgangspunkt. I hovedsak fordi vi har prestert bedre enn forventet i TL. Det viser viktigheten av de sportslige prestasjonene.

Lasaron

Gode nyheter i dag. Går mot overskudd på 5 mill ++. Jeg liker det jeg leser, med ett forbehold: at man er innstilt på å gå med underskudd senere, når man har god egenkapital, for å vinne serien. Ideelt sett skal en fotballklubb over tid gå i null.
Tren på langskudd

Xminator

Tenk hvor mye bedre resultatet hadde vert med momspengene på bok også. Eller renteinntekter fra bankers-salget til Bari. Men klart, da er det ikke sikkert Mohn hadde åpnet lommeboken sin så...

Det viktigste med overskudd er å komme ut av listen til NFF og kunne styre skuten friere igjen. Om det ikke var for det er 5 millioner i overskudd penger som burde rett i lommene på en annen klubb med spiller i retur til Brann.

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

September 06, 2011, 08:08:11 AM #3077 Last Edit: September 06, 2011, 09:16:57 AM by Spelaren
Quote from: dudo on September 06, 2011, 07:54:48 AM
Og her er artikkelen jeg regner med dere refererer til: http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5723942.ece


Nei, det er nok denne artikkelen :p

http://www.p4.no/story.aspx?id=426981

Ellers...
Naturlegvis ser det bra ut når ein kutter eit halvt norsk bistandsbudsjett til overbetalte Einarsson, Bakke og Nielsen, i tillegg til å sleppe å betale millionlønn til Vaagan Moen, Huseklepp og Hansen, samt SOFen til Erik.

Dette bør strengt tatt vere normen i Bergen, at eit lag som trekker over 12000 faktisk bør regne med pene tall når ein selger ein landslagsspelar som Huseklepp (forstår det slik at dette er regnet inn all den tid salget kom før budsjettvedtaket). Fremdeles har me overbetalte folk på lønnslisten i Holmvik og Fakiri, sjølv om sistnevnte sa frå seg ein del og aksepterte ei lenger betalingstid på utestående krav sist gang han reforhandlet kontrakten. Opdal forsvinner vel også ved neste korsvei, og den nye lønnspolitikken ser ut til å vere meir prestasjonsbasert enn før. Me konkurrerer med lag som har atskillig strammere rammer enn oss, mindre publikum og sponsorinntekter - det bør vere eit minstekrav at klubben går i null.

Kostnadskuttene i Brann har stort sett bestått av kontrakter som gjekk ut, dyre bosmenn som forsvant uten at vår "kapable" sportslige ledelse klarte å få penger for dei samt ein heldig forfremmelse av assisterende trener Skarsfjord, siden me ikkje hadde råd til ny trener + fallskjerm til fiasko-Nilsen.
GÃ¥ av.

ostraume

Skarsfjord har gjort kunststykket å lage et lag i medaljekampen basert på et nedrykkstruet lag som ble ribbet for det som var av stjerner (primært PVM og Huse, men også Solli og til dels Bakke bør nevnes). Litt av en prestasjon, selv i TL.

Kan vi håpe at den forbedrete økonomien gir avd. sport bedre rammevilkår? Eller skal vi fortsette å hente Bosman-Adeccospillere i all fremtid?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Wingfoot

Quote from: ostraume on September 06, 2011, 09:41:32 AM
Eller skal vi fortsette å hente Bosman-Adeccospillere i all fremtid?


Gjør ingenting om vi fortsetter å hente spillere på utgående kontrakter, eller fra adecco, så lenge de gjør det så bra som de spillerne vi har hentet til denne sesongen :P ;)
Står på Frydenbø og synger av full hals!

krakra

Jeg hÃ¥per iallefall at vi  ikke gÃ¥r tilbake til Ã¥ hente Dembaer, Gylfier, Cato Hansener og Bjørnar Holmviker.

krakra

Forøvrig spent på hvilke sportslige resultater som ligger til grunn for prognosen på 5 millioner i overskudd. Håper det er snakk om nøkterne resultater: En 5.-6. plass i TL og tap mot FFK i semien. Skulle vi da klare cupgull og seriemedalje blir overskuddet noen millioner ekstra.

Lasaron

Jeg mener bestemt at Brann, i to-fire overgangvinduer fremover, skal gå med overskudd. At vi bruker mindre penger på å hente spillere enn hva vi selger for. Samtidig skal den gjennomsnittelige lønnen i stallen fortsette å gå ned eller stabiliseres. Ikke gå opp. Jeg lever fint med at vi ikke henter knalldyre stjerner som Hovland.
Overskudd skal gå til styrking av talentarbeidet og tribuner.
Tren på langskudd

Wingfoot

Quote from: krakra on September 06, 2011, 11:19:23 AM
Forøvrig spent på hvilke sportslige resultater som ligger til grunn for prognosen på 5 millioner i overskudd. Håper det er snakk om nøkterne resultater: En 5.-6. plass i TL og tap mot FFK i semien. Skulle vi da klare cupgull og seriemedalje blir overskuddet noen millioner ekstra.


Sånn jeg leser det ut i fra brann.no, ba.no og bt.no så ligger vi ca 5 mill foran budsjettet ved gjennomgang av 1. halvdel av 2011.

Dvs at dersom Brann klarer å holde seg til budsjettet resten av 2011, så skal de gå med ca 5mill i overskudd.
Tabell-plasseringen vi har nÃ¥ og muligheten til Cup-finale skal da ikke være med i disse prognosene, sÃ¥ slike utfall vil da kunne gi enda bedre resultat  ;D
Står på Frydenbø og synger av full hals!

Churchill

Det jobbes veldig bra i klubben for tiden. Kudos til administrasjonen og kudos til sportsligledelse.
...we shall never surrender.

Xminator

Quote from: Churchill on September 06, 2011, 16:01:47 PM
Det jobbes veldig bra i klubben for tiden. Kudos til administrasjonen og kudos til sportsligledelse.


Samtidig, når du ser listen over spillere som forsvant og hvilke pengesummer de representerte, vi kan trygt anslå 5-6 millioner bare der, og legger til pengene fra Huseklepp og gaven fra Mohn, så er det egentlig bekymringsfullt at det bare er 5 millioner i overskudd.

Hvor skal kuttene komme neste år når vi IKKE har en haug millioner i utgående kontrakter, eller kan vente gaver fra Mohn, eller for den del ikke kan selge Huseklepp en gang til...

Vi får ihvertfall ett sportslig svar i 2012. Presterer Brann på grunnlag av talent eller presterer laget langt over evne denne sesongen. Det kan fort bli ett mageplask både sportslig og økonomisk.

ostraume

Nå må vi ta med i beregningen at fjorårsregnskapet ble sminket godt, men disse 7 millene i fremtidig skattefordel. Så en kan forhåpentligvis si at forbedringen er på mer enn 5 mill.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Nå er jo årets tall sminket godt med endel gavepakker også.

ostraume

Joda, men disse gavepakkene er reelle penger inn i år. Ikke fremtidig skattefordel som er forskuttert.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Ricky

Gavepakkene er jo også et sunnhetstegn i seg selv; pengefolket har troen på det Brann driver med og tonen er god igjen, to år etter at Hardball-sjefen (med rette) slaktet Brann-styret.

Lister

Dessuten er ikke gavepakker sminking av budsjettet i den forstand.

Gaver er reelle penger, sminking er når en flytter på tall for å få budsjettet til å se bedre ut på papiret.
Guinness - Makes you drunk

Xminator

Gaver gir bedre resultat i år. Det er ikke penger som kommer til neste år. Det er ikke noe som tyder på at man kan budsjettere med vesentlig høyere tilskuertall i 2012. Cup og Ecup er også ting som ikke skal med. Spillersalg skal ikke med i budsjett. Da blir 2012 ett stramt budsjett med ytterligere kutt om det skal gå i 0.

Kjell249

Gaven kom vel i form av ettergivelse av gjeld??

Da gir gaven bedre resultat i år, neste år, året etter der og etter der, osv. Altså i forhold til forventet nedbetaling på lånet.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

catometeret

Quote from: Kjell249 on September 08, 2011, 09:46:28 AM
Gaven kom vel i form av ettergivelse av gjeld??

Da gir gaven bedre resultat i år, neste år, året etter der og etter der, osv. Altså i forhold til forventet nedbetaling på lånet.


Nei dette var et "forskudd" som skulle sikre brann likviditet frem til Bari betalte husklepp. Det var meningen brann  skulle betale alt tilbake nÃ¥r de fikk huseklepp pengene, men det slipper de nÃ¥. AltsÃ¥ har det en positiv effekt i Ã¥r, men ikke flere Ã¥r. NÃ¥r de nÃ¥ fÃ¥r bÃ¥de Huseklepp pengene og forskuddet betyr allikevel mye for økonomien i tiden fremover.




Huff

September 08, 2011, 10:35:50 AM #3094 Last Edit: September 08, 2011, 10:37:28 AM by Huff
For å oppsummere litt.

Tallene Brann presenterer er egentlig langt fra imponerende i seg selv, klubben har :

Ikke kjøpt spillere for mer enn de har solgt. De har ikke en dyr spillerstall. De har sportslig suksess, og har atpåtil fått tre millioner av Mohn i tillegg til rause gaver fra Chess (serieåpningen).

Men, i fjor var vel publikumsinntektene de samme, om ikke høyere, og en slapp jaffal å utbetale bonuser. Spillerstallen var dog dyrere, men i fjor ''jukset'' Brann og med budsjettet ( se skattefordelen) som skjulte at vi i realiteten gikk med omkring 7 mill i minus. Slik sett ser vi vel en bedreing på 12 mill, noe som er ok.

Ellers lurer jeg på om denne skattefordelen er regnet inn, og jeg forstår heller ikke dette med ''netto finanskostnad'' i budsjettet for 2011, er dette nedbetaling av gjeld?

http://www.brann.no//sitefiles/1/dokumenter/BudsjettBrann2011pdf.pdf

Nixon

Man kan sikkert vri og vrenge på disse tallene. Men dersom man ser litt rundt på de andre TL-klubbene så er det ingen selvfølge å være i nærheten av Brann sine resultater. Så jeg synes de skal ha ganske mye skryt for den snuoperasjonen som er blitt gjort.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Quote from: Nixon on September 08, 2011, 11:17:13 AM
Man kan sikkert vri og vrenge på disse tallene. Men dersom man ser litt rundt på de andre TL-klubbene så er det ingen selvfølge å være i nærheten av Brann sine resultater. Så jeg synes de skal ha ganske mye skryt for den snuoperasjonen som er blitt gjort.


Eg er uenig i at "ganske mye skryt" er riktig.
Branns løsning har bl.a bestått av
- Gamble på umerittert assistenttrener når gamletreneren skulle ha fallskjermen sin. Dette gav gode resultater.
- La x antall dyre kontrakter gå ut, av "fiffen" var det kun Karadas som blei solgt for ein respektabel sum. Solli, Bakke, Nielsen, Vaagan Moen og Einarsson forsvant som bosmenn og etterlot seg intet annet enn bedre rom i lønnsbudsjettet.
- Reforhandle div kontrakter for å spre kostnader, eks Fakiri.

Markedsavdelingen har ikkje oppnådd målene sine, i hvert fall er det ikkje bekreftet at målet for 2011 blei oppnådd så langt. Tilskuertallene er pene, med god hjelp frå Chess og eit overraskende godt Brann-mannskap.

Ok jobb, intet meir. Eit lag som håver inn billettinntekter som Brann, er enerådende i egen by og har blant landets største sponsorbudsjett skal alltid gå i null - minst. Den hodelause lønnspolitikken som kulminerte i ikkje berre ei overbetalt stjerne á la Bakke, men Bakke, Nielsen, Holmvik, Fakiri, Einarsson og Demba (heldigvis solgt med minimalt tap) ødela det som var bygd opp.

Eg håper den nye (forhåpentlig) suksessen ikkje setter griller i hodene på folk på Kniksens plass, men at det nye lønnssystemet med bonus etter prestasjoner settes som mal framover. Det bør vere lukrativt å spele Brann inn på pallen og eventuelle cupfinaler og europacupspel. Brann skal vere blant lønnslederne i Norge, men då pga at me er i medalje/gullkampen.
GÃ¥ av.

storB

De har jo også i år!! hatt avskrivninger på varelageret, ikke ala 2008 nivå but still..
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Utmedsnolken

Gode nyheter, http://www.brann.no/nyheter/nytt-loft-for-brann-okonomien/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Fotballforbundets lisensadministrasjon sin tilbakemelding viser at Branns økonomi er ytterligere forbedret.

Brann oppnår en score på 73 i vurderingen som er gjort av første halvår 2011. Scoren per 31/12 2010 var 51. Klubben er dermed kommet opp i kategori 2, noe som betyr at Brann har fulgt opp kravene som er blitt stilt i den økonomiske handlingsplanen.

Kravet i handlingsplanen har vært at Brann skulle oppnå 65 poeng innen 30. juni 2012 for å komme ut av den dårligste kategorien.

Branns fire siste økonomiske rapporteringer har gitt følgende score i FOS:
31/12 2009: 22
30/06 2010: 26
31/12 2010: 51
30/06 2011: 73
"og der snubler Sæternes igjen"

Nixon

http://fotball.bt.no/nm/article211089.ece

Brann har lært av sine feil og skal ikke fylle lagrene før cupfinalen!;)
Rød makt på Hansa

Go Up