• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Spelaren

Quote from: Huff on November 17, 2009, 11:21:21 AM
Ser at en del klubber, bla TIL skal ordne opp med emisjon.

Hva i H innebærer dette egentlig, er dette en moderne ''opptrykking av mer papirpenger'',  er det i realiteten større andeler av klubben som selges, eller noe helt annet?

Kunne SKB i teorien fått inn bøttevis med millioner gjennom en slik emisjon?


http://no.wikipedia.org/wiki/Emisjon_(finans)

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6838113

En får altså muligheten til å investere (gamble med 100% sikkerhet for tap) i Tromsø.
GÃ¥ av.

revert

Tromsø kan jo bare gjøre som de gjorde sist. Ta opp et lån, da blir de jo kvitt all gjelden!

kabelmann

Brann (ASA) var ikke akkurat ukjent med emisjoner. Det var juleemisjoner, påskeemisjoner, sankthansemisjoner og oktoberfestemisjoner. Emisjonene kom oftere enn tre poeng på banen.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

nummer9

Et AS i forbindelse med fotballklubb er vel et annet ord for sponsing (bare at du ikke får navnet "ditt" på drakten el.), eller kanskje mere passende ord er pengesluk? Tror vel ingen som setter penger i et fotball-AS i Norge forventer å få noe avkastning på pengene. Er nesten utrolig hvordan TIL-folka holder denne løsningen frem som "den hellige ku". Nesten like utrolig som at de sikkert får inn de pengene de trenger.

Markmus

Quote from: dudo on November 17, 2009, 10:20:01 AM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article155733.ece

Hoff i AaFK er rasende på NFF for at klubbene ikke har fått noen bakgrunnsanalyse for hvorfor de har kommet i de forskjellige kategoriene. Det skjønner jeg veldig godt, men samtidig så skulle han og hans likemenn ha gode forutsetninger for å sette seg ned og finne ut av det selv.


At Rosenborg som får et minus på 25-30 millioner havnet i kategori 3 (altså de med kontroll på økonomien) er et under. Uten salg av Tettey ville det vært enda verre (opp mot 50?). "Under kontroll" meg i ræva :)
Ka du ve?

dudo

Det er jo sikkert ikke det om man ser på kriteriene. Og vi har hele tiden visst at de skulle bruke mye penger for å komme tilbake i toppen, og det er nok dessverre svært lite å glede/bekymre seg over. (Alt ettersom hvilket utfall man er ute etter)

De har også så høy omsetning at det blir enklere å score høyt på de prosentvise kravene.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Markmus

Jeg reagerer bare på at kategori beskrives som klubben med kontroll på økonomien. Når en klubb går i stort minus SELV om de har budsjettert med spillersalg, så har de absolutt ikke kontroll.
Ka du ve?

thesevs

Men Kjello presiserte vel lenger oppe at det er summa summarum som gjelder; det er en del kriterier som gir poeng. Scorer man dårlig på et par kriterier men bra på andre, oppnår man en bedre score...
Ergo kan RBK ha elendig økonomi, men kanonresultater på andre fronter = kategori 3.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

krakra

Quote from: Markmus on November 17, 2009, 16:29:23 PM
Jeg reagerer bare på at kategori beskrives som klubben med kontroll på økonomien. Når en klubb går i stort minus SELV om de har budsjettert med spillersalg, så har de absolutt ikke kontroll.
Når havner mer eller mindre nøyaktig på det de budsjetterte med vil jeg si at de har kontroll.

Markmus

Rosenborg har allerede sprukket med flere millioner på billettinntekter. De budsjetterte med 20 000 i snitt, men havnet på 17 652. Totalt inntektsbudsjett var 190 millioner; er det noe som tyder på at de kommer dit?
Ka du ve?

krøvel vellevold

Quote from: Markmus on November 17, 2009, 21:04:41 PM
Rosenborg har allerede sprukket med flere millioner på billettinntekter. De budsjetterte med 20 000 i snitt, men havnet på 17 652. Totalt inntektsbudsjett var 190 millioner; er det noe som tyder på at de kommer dit?


Hvis man regner 120 kroner pr billett der oppe (det var noe sånt i 2008), så gikk de 4,2 mill i minus på dette. Men det er jo småpenger for den klubben...
Legg ned hele klubben!

Markmus

Tviler på VIP/losjer koster 120 kroner plassen for å si det slik. Akkurat som oss har de nok merket nedgangen i bedriftsmarkedet ganske kraftig.
Ka du ve?

krøvel vellevold

Quote from: Markmus on November 17, 2009, 21:14:28 PM
Tviler på VIP/losjer koster 120 kroner plassen for å si det slik. Akkurat som oss har de nok merket nedgangen i bedriftsmarkedet ganske kraftig.


I 2008 betalte de i hvert fall serieavgift tilsvarende en billettpris på 115-120 kroner (husker ikke det nøyaktige tallet) pr tilskuer. Hvordan man regner billettinntekter av en vip-pakke, vet jeg ikke. Brann betalte for øvrig serieavgift tilsvarende en billettpris på ca 180 pr tilskuer. Disse tallene høres selvsagt lave ut hvis man tenker på Branns enkeltbillettpriser for voksne, men prisen pr kamp er jo lavere for p-kort, barnebilletter, honnørbilletter, studentbilletter, kampanjebilletter, idrettslagsbilletter, ståplassbilletter, bataljonbilletter, bortebilletter, osv.
Legg ned hele klubben!


Utmedsnolken

Lurer hvor mye varelageret ble solgt for. Kjøpte meg to jubileumsfrakter til 179kr stk på Obs! så kan ikke ha vært store summen
"og der snubler Sæternes igjen"

kabelmann

Gikk forbi Coop obs på lagunen idag, og der hadde de for anledning egne pakkere i hver kasse ikledd forskjellige Brann-drakter. Er spent på hvor lang tid de bruker på å selge ut beholdningen.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Utmedsnolken

November 21, 2009, 19:00:58 PM #1016 Last Edit: November 21, 2009, 19:04:06 PM by Utmedsnolken
Må være avhengig av en viss mengde store personer isåfall. Var nye med både 3,4 og 5 x'er foran l'en.
Med det volumet de har til en slik lav pris og det medfølgende fallet i verdioppfatning en Brann-drakt får, så blir vel neste års alg ganske labert.
"og der snubler Sæternes igjen"

steinbygger

Quote from: Utmedsnolken on November 21, 2009, 15:53:54 PM
Lurer hvor mye varelageret ble solgt for. Kjøpte meg to jubileumsfrakter til 179kr stk på Obs! så kan ikke ha vært store summen


De har solgt med ett solid tap. Nok engang har Brann vist hvor elendig de er på både å forvalte sponsorene og økonomien. Jeg vet at flere av sponsorene tidligere i år ønsket å kjøpe store deler av varelageret for å kunne bruke dette ovenfor egne kunder, men Brann nektet da å selge med tap. Sponsorene ville betale mere enn det som lageret er solgt for nå. Må innrømme at jeg har mest lyst å grine når jeg er innom de forskjellige butikkene, synes det er nye produkter som er på salg hver gang jeg kommer inn i butikken og med nye produkter mener jeg produkter som jeg ikke har sett tidligere, men som har lagt på lageret i flere år. Lurer på hvor sent på julebordet i 2007 de sendte bestillingen til leverandøren

Bergenser1

NÃ¥ mÃ¥ Brann snart skaffe seg en SOLID sponsoravtale. Vi trenger jo spillere. Og nÃ¥r spillerne ikke har prestert noe bra, sÃ¥ mÃ¥ man fÃ¥ penger pÃ¥ en annen mÃ¥te. De økonomiansvarlige har sluppet alt for lett all kritikk! >:( 

steinbygger

Quote from: Bergenser1 on December 04, 2009, 13:39:12 PM
NÃ¥ mÃ¥ Brann snart skaffe seg en SOLID sponsoravtale. Vi trenger jo spillere. Og nÃ¥r spillerne ikke har prestert noe bra, sÃ¥ mÃ¥ man fÃ¥ penger pÃ¥ en annen mÃ¥te. De økonomiansvarlige har sluppet alt for lett all kritikk! >:( 


Hvis du plutselig skal gi økonomiansvarlig ansvar for å forhandle sponsoravtaler er jeg glad du ikke jobber i Brann, kanskje du bør be markedsavdelingen se på saken. Jeg vil nå påstå at mange av sponsorene i dag betaler for mye i forhold til hva de får igjen.

pidre

Quote from: Bergenser1 on December 04, 2009, 13:39:12 PM
NÃ¥ mÃ¥ Brann snart skaffe seg en SOLID sponsoravtale. Vi trenger jo spillere. Og nÃ¥r spillerne ikke har prestert noe bra, sÃ¥ mÃ¥ man fÃ¥ penger pÃ¥ en annen mÃ¥te. De økonomiansvarlige har sluppet alt for lett all kritikk! >:( 


Tror du begynner i feil ende her dude, som regel presterer man gode sportslige resultater - før man går ut i markedet og reforhandeler sponsoravtaler.

Lurer litt på om du faktisk er RBH?



Saludar a los monos!

Bergenser1

Quote from: pidre on December 04, 2009, 15:30:56 PM
Tror du begynner i feil ende her dude, som regel presterer man gode sportslige resultater - før man går ut i markedet og reforhandeler sponsoravtaler.

Lurer litt på om du faktisk er RBH?



man kan og trenge sponsoravtaler når de sportslige resultatene ikke er som de burde være. hva f... er det for noe piss om at jeg skulle være RBH?

Bergenser1

Quote from: steinbygger on December 04, 2009, 15:19:40 PM
Hvis du plutselig skal gi økonomiansvarlig ansvar for å forhandle sponsoravtaler er jeg glad du ikke jobber i Brann, kanskje du bør be markedsavdelingen se på saken. Jeg vil nå påstå at mange av sponsorene i dag betaler for mye i forhold til hva de får igjen.



mente markedsavdelingen ja...hva betaler sponsorene da? bak Hardball er det vel tynt? er de med og spleiser på spillerne vi trenger i år, da er det jo ikke noe problem.

dudo

Vi har vel litt over 70 mill i sponsorinntekter?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Bergenser1

Quote from: dudo on December 04, 2009, 22:24:35 PM
Vi har vel litt over 70 mill i sponsorinntekter?



forutenom lønninger, hvor går resten? da snakker vi skjev fordeling. er det helt sant det tallet der altså?

dudo

Det er bare å se i regnskapet til Brann, om jeg ikke husker feil. Vi hadde vel inntekter på ca 150 mill i fjor, noe som har sunket en del i år. Og hvor resten går? Jeg aner ikke. Men jeg kunne likt å vite det.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

BA melder at Brann må kutte 20 millioner på budsjettet i forhold til i fjor. Altså like mye som underskuddet i fjor. Og det blir presisert nok en gang at klubben har null kroner tilgjengelig til spillerkjøp.

Men Bjørn Dahl gleder seg til 2011...
Rød makt på Hansa

Markmus

Neste år gleder man seg til 2012, osv...
Ka du ve?

Huff

Quote from: Nixon on December 15, 2009, 08:30:34 AM
BA melder at Brann må kutte 20 millioner på budsjettet i forhold til i fjor. Altså like mye som underskuddet i fjor. Og det blir presisert nok en gang at klubben har null kroner tilgjengelig til spillerkjøp.

Men Bjørn Dahl gleder seg til 2011...


Mtp at det er satt av plass i stallen til en spiller, og vi ikke har håp om å kvitte oss med daukjøttet ,er vel dette ingen overraskelse. Spørsmålet blir hva de gjør når svikten i sponsormilder og publikumstall spiser opp det de sparer inn på mindre utgifter til SOF og lavere utgifter ift spillerlønninger -for dette kommer sannsynligvis til å skje. Dahl og co spiller høyt hvis de satser på å oprettholde interessen uten å forsterke en stall alle Brannsupportere var enige om at var altfor svak.


Xminator

Quote from: Nixon on December 15, 2009, 08:30:34 AM
BA melder at Brann må kutte 20 millioner på budsjettet i forhold til i fjor. Altså like mye som underskuddet i fjor. Og det blir presisert nok en gang at klubben har null kroner tilgjengelig til spillerkjøp.

Men Bjørn Dahl gleder seg til 2011...

kjegil

20 millioner er jo hinsides. Foreslår at vi umiddelbart legger ned Brann-TV og Brann Ung. Løv-Ham kan ta seg av talentbiten.

kjegil

Og så kan jo Bjørn Dahl og co. vurdere stillingene sine? Så vidt jeg husker var det underskudd i denne størrelsesorden som førte til Harry Herstads fall og bragte Dahl og hans venner til makten på begynnelsen av 2000-tallet...

esp123

Brann bruker altfor mye penger på tull. Utenom lønninger, så bør størsteparten av budsjettet gå til talentarbeid og scouting. Det finnes flere klubber i Nederland med mindre budsjett enn Brann som har ett velutviklet scoutingnettverk, og som har speidere på stortsett det som er av ungdomsturneringer rundt om i Europa. For ikke å snakke om pengene de bruker på talentarbeid, der Nederland kanskje er best i verden.

Har man et velutviklet scoutingsnettverk og talentarbeid, så har man ett grunnlag for å kjempe i toppen over lang tid. Det har man ikke med en overdimensjonert adminstrasjon.

krakra

Quote from: Nixon on December 15, 2009, 08:30:34 AM
BA melder at Brann må kutte 20 millioner på budsjettet i forhold til i fjor. Altså like mye som underskuddet i fjor. Og det blir presisert nok en gang at klubben har null kroner tilgjengelig til spillerkjøp.

Men Bjørn Dahl gleder seg til 2011...
Jeg gleder meg til ledelsen er byttet ut. Den litt useriøse og sarkastiske "alle må gå" høres mer og mer seriøs og klok ut i mine ører. Skal bli spennende å se om de klarer å kutte 20 millioner. Jeg har mine tvil. Klarer vi det, samtidig som vi ikke havner i nedrykkssumpen har Dahl en viss grunn til å glede seg til være optimist. Da forsvinner det endel spillere som suger penger ut av kassen uten å tilføre oss en dritt sportslig. Samtidig er det endel viktige spillere som sannsyneligvis også forsvinner. Den eneste jeg har tro på at RBH klarer å re-signere kontrakt med er Yaw. Eventuelt også noen vi helst burde kvittet oss med og kjenner jeg RBH og Brann rett begynner man ikke arbeidet med å erstatte alle som forsvinner før i desember/januar og da blir markedet alt for vanskelig. Dermed må vi re-signere enda mer av stallfyllet og går til 2011-sesongen med en dårligere, men litt billigere stall enn i 2010.

Ser forresten at TIL har klart å samle inn 47 millioner på emisjonen i forbindelse med opprettelsen av TIL AS. Kanskje Brann og skulle vurdere dette? Vi hadde sikkert fått inn godt over det dobbelte.

Spelaren

December 15, 2009, 17:07:02 PM #1034 Last Edit: December 15, 2009, 17:32:10 PM by Spelaren
Quote from: krakra on December 15, 2009, 16:58:37 PM
Ser forresten at TIL har klart å samle inn 47 millioner på emisjonen i forbindelse med opprettelsen av TIL AS. Kanskje Brann og skulle vurdere dette? Vi hadde sikkert fått inn godt over det dobbelte.




Her er eit blinkskudd frå den gang Brann ASA kunne handles på børs :) . Det går litt opp, for deretter å tryne fullstendig. Denne artikkelen er frå den herlege tida i 2002/2003, då Brann dominerte nyhetsbildet med utallige artikler om økonomisk krise og massive underskudd. Googler du "Brann" "emisjon" "ASA" og "tits", så dukker det opp mange interessante artikler om emnet. Eg synes emisjon er noko me skal styre godt unna...

Edit: Bataljonstråd frå tida etter at Brann ASA blei avvikla...
GÃ¥ av.

Brann_ruler

Fatter ikke administrasjonen og det sportslige lederskap at Brann lever av resultater. Med dagens ledelse ser jeg det som helt usannsynlig at de finner gull for småpeng. Slik som vi har gjort noen ganger før. At vi skal satse alt på bøttevis av talentfulle hordalendinger finner jeg grenseløst naivt. Det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig.

Entusiasmen er forvitret, ledelsen snakker om 2011 og den systematiske nedbyggingen av laget fortsetter.

gi faen i ostepop, brann tv og annen idioti. Vi følger brann pga fotballen!!

Xminator

Vi kan desverre ikke vente de helt store problemene på Branns årsmøte heller. Ledelse og Styre har jo fortsatt trumfkortet Finanskrise å skjule seg bak.

Jeg skulle likevel likt å se grasrotopprør mot sittende styre. Komplett med mobilisering og benkeforslag.

olebrann3

Quote from: Brann_ruler on December 15, 2009, 18:25:07 PM
Fatter ikke administrasjonen og det sportslige lederskap at Brann lever av resultater. Med dagens ledelse ser jeg det som helt usannsynlig at de finner gull for småpeng. Slik som vi har gjort noen ganger før. At vi skal satse alt på bøttevis av talentfulle hordalendinger finner jeg grenseløst naivt. Det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig.

Entusiasmen er forvitret, ledelsen snakker om 2011 og den systematiske nedbyggingen av laget fortsetter.

gi faen i ostepop, brann tv og annen idioti. Vi følger brann pga fotballen!!


Brann-tv tror eg faktiskt de tjener penger på. Når det kommer til alt annet er det mye en kan kutte ut

kabelmann

Quote from: Spelaren on December 15, 2009, 17:07:02 PMGoogler du "Brann" "emisjon" "ASA" og "tits", så dukker det opp mange interessante artikler om emnet.


Det er dog kun det siste søkeordet som gir noenlunde lystig "lesning".
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

fisken74

December 16, 2009, 10:51:50 AM #1039 Last Edit: December 17, 2009, 13:19:05 PM by fisken74
Quote from: Xminator on December 16, 2009, 08:10:49 AM
Jeg skulle likevel likt å se grasrotopprør mot sittende styre. Komplett med mobilisering og benkeforslag.


Har vært inne på samme tanken, har du noen formening om hvem du evt ville hatt inn/ut?

Slenger ut to kandidater.

Dersom Hardball ved å få en mann i styret, er villig til å tilføre Brann sårt trengte midler til spillerkjøp.

1: Svein Ove Strømmen. Hardballs største aksjonær.

2: Per Ove Ludvigsen. Kjenner Brann godt, vet nok hvor skoen trykker og vil forhåpentligvis ikke ha noen problemer med å fjerne svake ledd i ledelsen. (Blir nok vanskelig å få med, pga hans agent virksomhet.)

Andre kandidater?

Henki

Quote from: Nixon on December 15, 2009, 08:30:34 AM
Men Bjørn Dahl gleder seg til 2011...


Det gjør ikke jeg.
Ballen skal fremover!

osoerli

Brann har alt for mange i administrasjonen.
Kva skal dei med 3 som driv med rekneskap?  Større bedrifter enn Brann klarar seg med 1.

Og kva gjer eigentleg ein key-account manager?  Og er det naudsynt med 4 stykker?
Eller controller?

Og generellt alt for mange sjefar:
dagleg leiar
markedssjef
salgssjef bedrift
salgssjef privat
mediesjef
arrangementssjef
eventsjef
2 restaurantsjefar
butikksjef stadion
butikksjef galleriet
sportsleg leiar
utviklingssjef
adm. leiar (utviklingsavd.)
dagleg leiar Brann Stadion

Her må det ein kraftig opprydning til, og samanslåing av stillingar til!
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

steinbygger

Quote from: osoerli on December 16, 2009, 11:32:09 AM
Brann har alt for mange i administrasjonen.
Kva skal dei med 3 som driv med rekneskap?  Større bedrifter enn Brann klarar seg med 1.

Og kva gjer eigentleg ein key-account manager?  Og er det naudsynt med 4 stykker?
Eller controller?

Og generellt alt for mange sjefar:
dagleg leiar
markedssjef
salgssjef bedrift
salgssjef privat
mediesjef
arrangementssjef
eventsjef
2 restaurantsjefar
butikksjef stadion
butikksjef galleriet
sportsleg leiar
utviklingssjef
adm. leiar (utviklingsavd.)
dagleg leiar Brann Stadion

Her må det ein kraftig opprydning til, og samanslåing av stillingar til!


Jeg er enig med en del av de stillingene du nevner burde vært fjernet/slått/outsourcet, men jeg helt uenig med controllerstillingen. Hadde de hatt 2 stk så hadde de kanskje sluppet å "plutselig" finne ut at de går med 20 mill i underskudd.

SKBrannfan

Nå forsvinner vel butikksjefen på galleriet, da butikken blir lagt ned. Det er i det minste en stilling ;)

Nixon

http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=8607

Brann forlenger med SpV med "noe økte rammer". Hvor mye den nye avtalen er verdt skriver de ingenting om.
Rød makt på Hansa

Spelaren

December 18, 2009, 09:42:10 AM #1045 Last Edit: December 18, 2009, 09:47:00 AM by Spelaren
Quote from: Nixon on December 18, 2009, 09:09:56 AM
http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=8607

Brann forlenger med SpV med "noe økte rammer". Hvor mye den nye avtalen er verdt skriver de ingenting om.


Ein forlenging av den historiske avtalen frå 2006 er vel greit i dette økonomiske klimaet, med eit "produkt" som lukter verre enn ostepopen det lanserer... men alikevel langt bak rbks 12-mill per år-avale med Rema1000
GÃ¥ av.

olebrann3

Var det ikke Spv og Brann så var så langt fra hverandre når rbk signerte sinn nye?

Spelaren

Quote from: olebrann3 on December 18, 2009, 10:03:12 AM
Var det ikke Spv og Brann så var så langt fra hverandre når rbk signerte sinn nye?


Nja, det at Branns Kristian Jæger gjekk høgt ut med ideer om at Brann skulle overgå rbks avtale var vel ikkje det ein setter på kontoen for "taktiske utspel"... Branns form tatt i betraktning.
GÃ¥ av.

Xminator

Quote from: steinbygger on December 16, 2009, 11:37:17 AM
Jeg er enig med en del av de stillingene du nevner burde vært fjernet/slått/outsourcet, men jeg helt uenig med controllerstillingen. Hadde de hatt 2 stk så hadde de kanskje sluppet å "plutselig" finne ut at de går med 20 mill i underskudd.


NÃ¥r ikke en klarte Ã¥ holde fokus, sÃ¥ er det langt fra  sikkert 2 stykker hadde klart Ã¥ holde fokus.

Jæger økte jo faktisk sin del av totalen i 2009, så det blir feil å si at det har vert gjort en dårlig jobb der. Bortsett fra den dagen de leverte budsjettmålene sine...

Ricky

Quote from: Nixon on December 18, 2009, 09:09:56 AM
http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=8607

Brann forlenger med SpV med "noe økte rammer". Hvor mye den nye avtalen er verdt skriver de ingenting om.


BA skriver 38 mill for fire år, opp fra dagens 35 mill

Go Up