• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Ricky

Quote from: sigg on November 04, 2009, 12:09:27 PM
Noen som har noen formening om hvordan neste års økonomi kommer til å se ut?

TCAC

Quote from: gitarbroiler on November 03, 2009, 22:47:37 PM
Med den argumentasjonen kan man ikke uttale seg om en dritt om klubben, uansett sak faktisk. Det du direkte sier er at "de som jobber i Brann har mye mer peiling enn alle oss andre".

Javel? Hvorfor har de da klart å kjøre den i dass etter gullet? Viser det at de har peiling??

PS: I dass er selvsagt hardt tatt i, men med å tape nesten hele egenkapitalen samt å ikke ha penger til å forsterke et lag som sårt trenger forsterkning, mener jeg kvalifiserer til å "kjøre i dass".


Det stemmer da ikke. Det er forskjell på å uttale seg om dette og for eksempel prestasjonen til spillerne i forhold til prislappen. Det sistnevnte er godt mulig for enhver tilskuer med fotballinnsikt å vurdere. Jeg er også skeptisk til kompetansen innenfor økonomistyring og marked på stadion etter de siste års hendelser, men jeg har selvfølgelig ingen anelse om hvilke tiltak som må gjøres og nøyaktig hvor det gikk galt. Da trenger du MYE info som ikke er eksternt tilgjengelig... Men selvfølgelig er det lov å slenge ut slike bemerkninger, jeg bare svarte på hvor hodeløst det høres ut når det kommer fra en "utenforstående".

gitarbroiler

Quote from: vebo on November 04, 2009, 12:21:58 PM
Quote from: gitarbroiler on November 03, 2009, 19:15:25 PM
hvorfor er det en salgssjef mot privat og en salgssjef mot bedrift???).


"Salgsjef privat" er en sammenslåing av de tidligere stillingene "billettsjef" og "merchandisesjef" og endringen har sikkert spart klubben for 450 000. Gjør littegrann research før du kommer med slke utsagn.


Jeg vet dette. Spørsmålet mitt er om man trenger en dedikert salgssjef for hvert av områdene privat og bedrift. I det forretningslivet jeg jobber i hadde det fornuftige vært å ha en overordnet salgssjef, og noen salgskonsulenter/ansvarlige/KAM under som hadde ansvaret for hvert sitt område. F.eks.:

>> Salgssjef <<
<Restuarantansvarlig>
<VIP manager>
<Billett og arrangementsansvarlig>
<Salgsansvarlig bod og butikk>

Her har Salgssjef personalansvar for 4 overordnede, som igjen har ansvaret for å komme opp med tiltak for å få inn mest mulig kroner og stemning på Stadion. De personene som jobber under hver enkelt er i 99 av 100 tilfeller deltidsansatte som kun er involvert i timer før og timer etter kamp, og det er således ikke nødvendig å inneha så mye personalansvar for noen av de ansvarlige (servitører, bodselgere etc). De vil ha et eneste mål som er å få inn kroner på en kreativ og positiv måte.

Denne modellen innehar 5 personer til å utføre jobben til 9 (ifølge Brann.no). Og med tanke på den mengden penger som brukes i administrasjonen i dag vs inntekten som skapes, så vil dette være noe av det enkleste å innføre.

Populært internt? Nei, overhodet ikke. Nødvendig? Ja, jeg tror det. Kostnadsbesparende? Vil anta minst 2,2 mill pr år inkludert alle indirekte kostnader til ansatte.

osoerli

November 05, 2009, 00:29:31 AM #953 Last Edit: November 05, 2009, 00:37:55 AM by osoerli
Quote from: krøvel vellevold on November 04, 2009, 10:03:41 AM
Quote from: osoerli on November 04, 2009, 02:40:10 AM
Sparar eindel på reiseutgifter neste år iallefall.
Bodø er bytta ut med Haugesund.
Er me heldige blir Fredrikstad bytta ut med Sogndal også.

Sogndal borte = tap. Så jeg vet ikke om det er så heldig...
Haugesund kan fort bety 0 i reiseutgift for mange. Det blir nemlig bare 250 billetter til oss..

Eg meinte reiseutgiftene til SK Brann, ikkje publikum.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Spelaren

GÃ¥ av.

Gulløl

Har ingen tro pÃ¥ at det er noe etterspørsel etter den sÃ¥kalte "tøffe sorte gull-kolleksjonen" lenger. Dette var topp  for 2 Ã¥r siden i forbindelse med gullfeiringen. Den innkjøpsansvarlige som kjøpte dette inn i 2008 og trodde at gullfeiringen skulle vare flere Ã¥r mÃ¥ ha vært bevisstløs i gjerningsøyeblikket.
Om de priser det enorme lageret for  1/10 av prisen fÃ¥r de ikke solgt det. Min forslag er at de ligger alt i en haug utenfor stadion og setter fyr pÃ¥ det, slik at de som stÃ¥r i svineinfluena-kø fÃ¥r varme seg litt.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Quote from: Gulløl on November 12, 2009, 17:30:19 PM
Mit forslag er at de legger alt i en haug utenfor stadion og setter fyr på det, slik at de som står i svineinfluensa-kø får varme seg litt.


Eventuelt eit pakketilbud; 100 kr for både vaksine og eitt stk fritt valg Brann-plagg!
GÃ¥ av.

Joggi Bogga

hehe, jævlig bra.
Støtter den. Det er godt egnet til Ã¥ fange de minste ogsÃ¥.  Dagens babyer er fremtidens supportere:)
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Spelaren

Eg håper VERKELEG at inngangen til vaksinasjonskontoret er lagt om via Brannbutikken "taxfree-style" altså. Tenk så genialt det her kan bli for inntjeningen.
GÃ¥ av.

Styx

Eller la Jaiteh ta det med seg til Gambia som en investering i fremtidige Brannspillere.
Bergen til eg dør

Northside

Markedsavdelinger i Brann burde vært mer våken: Hvor er Brannvaksinen?

Markmus

NÃ¥ fikk jeg nettopp et nytt nyhetsbrev med et eller annet om Brann-skjer o.l. Jeg meldte meg av dette for 1-2 uker siden fordi de spammet hele tiden...
Ka du ve?

kabelmann

Samme her. Dette fantastiske EDB-systemet som har duplisert e-postoppføringen min klarer bare å slette en om gangen. Antakeligvis må man melde seg av en gang til. Flottings, Brann.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

thesevs

Jeg mottar også to eposter hver gang de sender ut et nyhetsbrev. Det var ikke slik i begynnelsen, men oppstod for kort tid siden
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Markmus

Ekte spam har et navn - Brann? ;)
Ka du ve?

vebo

De har sikkert meldt alle de har mailen til på et nytt publiseringssystem to ganger.
Tiocfaidh ár lá

nero

Quote from: vebo on November 16, 2009, 12:25:41 PM
De har sikkert meldt alle de har mailen til på et nytt publiseringssystem to ganger.


Ja, amatørskapen sitter godt i veggene på stadion, ikke bare når det gjelder foppall og økonomi.
Lions led by donkeys.

dudo

Det ryktes (VGD) at Brann kom i kategori 1 ved lisensfornyelse i dag - den samme som Lyn. Noen med innsikt som kan uttale seg?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

November 16, 2009, 16:27:09 PM #968 Last Edit: November 16, 2009, 16:31:54 PM by krakra
Vi havnet i kategori 1 ja, som er den laveste. Noe som betyr at vi må vise en handlingsplan eller noe slikt. Jeg vet ikke helt hva det går på, men kategori 1 skulle iallefall være den dårligste kategorien når det gjelder økonomistyringen. VIF, Viking og FFK havnet alle i kategori 2. TIL, Start, Glimt, Lyn og Godset mener jeg havnet i kategori 1 sammen med Brann og muligens noen andre.

Uansett. Brann har skyldt på denne finanskrisen når det gjelder det enorme underskuddet. Den traff oss visstnok hardt som storklubb med store inntekter og det var derfor budsjettet sprakk såpass. Alikevell klarte de andre storklubbene å unngå å havne i denne "kategori 1". RBK og Stabæk var i kategori 3, VIF og VIking og 2. Bare Brann i 1. Så det var nok ikke bare finanskrisens skyld.

skuteviken

Quote from: krakra on November 16, 2009, 16:27:09 PM
Vi havnet i kategori 1 ja, som er den laveste. Noe som betyr at vi må vise en handlingsplan eller noe slikt. Jeg vet ikke helt hva det går på, men kategori 1 skulle iallefall være den dårligste kategorien når det gjelder økonomistyringen. VIF, Viking og FFK havnet alle i kategori 2. TIL, Start, Glimt, Lyn og Godset mener jeg havnet i kategori 1 sammen med Brann og muligens noen andre.

Uansett. Brann har skyldt på denne finanskrisen når det gjelder det enorme underskuddet. Den traff oss visstnok hardt som storklubb med store inntekter og det var derfor budsjettet sprakk såpass. Alikevell klarte de andre storklubbene å unngå å havne i denne "kategori 1". RBK og Stabæk var i kategori 3, VIF og VIking og 2. Bare Brann i 1. Så det var nok ikke bare finanskrisens skyld.


Bla bla bla bla. Med alle respekt, du sa ikke en dritt om hva som ligger til grunn for kategorivurderingen.

Stabæk gikk på en gigantsmell i budsjettet sitt, osv osv. HVA ligger til grunn her det er det som er interessant, skal ta å google litt.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Spelaren

Korleis i innerste hampen kan engen og viking havne i ein bedre kategori enn oss? Deires resultater i år er vel minst like begredelige?
GÃ¥ av.

krakra

Quote from: skuteviken on November 16, 2009, 16:40:20 PM
Quote from: krakra on November 16, 2009, 16:27:09 PM
Vi havnet i kategori 1 ja, som er den laveste. Noe som betyr at vi må vise en handlingsplan eller noe slikt. Jeg vet ikke helt hva det går på, men kategori 1 skulle iallefall være den dårligste kategorien når det gjelder økonomistyringen. VIF, Viking og FFK havnet alle i kategori 2. TIL, Start, Glimt, Lyn og Godset mener jeg havnet i kategori 1 sammen med Brann og muligens noen andre.

Uansett. Brann har skyldt på denne finanskrisen når det gjelder det enorme underskuddet. Den traff oss visstnok hardt som storklubb med store inntekter og det var derfor budsjettet sprakk såpass. Alikevell klarte de andre storklubbene å unngå å havne i denne "kategori 1". RBK og Stabæk var i kategori 3, VIF og VIking og 2. Bare Brann i 1. Så det var nok ikke bare finanskrisens skyld.


Bla bla bla bla. Med alle respekt, du sa ikke en dritt om hva som ligger til grunn for kategorivurderingen.

Stabæk gikk på en gigantsmell i budsjettet sitt, osv osv. HVA ligger til grunn her det er det som er interessant, skal ta å google litt.
Nei, jeg fikk ikke med meg hva som lå til grunn for de forskjellige kategoriene. Bare at 1 var dårligt, 2 var mellom og 3 var best. 3 var de som hadde mest kontroll og 1 de som hadde dårligst. Stabæks underskudd kom vel fordi Telenor Arena ble dyrere enn antatt. De har vel fått kontroll over dette nå. VIF og Viking har sikkert også bedre kontroll over videre drift enn oss siden de havnet i kategori 2.

Kjello

Finansielt Oppfølgingssystem

Starter på side 22.
På side 35-37 står det en del om det å klasifiseres som kategori 1 klubb.

Derabilo

Noe av Brann sine problemer kan vel også legges på Stadionutbyggelse og utskifting av gressteppe. I tillegg til hasardiøse spillerlønninger osv..
Bergen ut av Norge -

dudo

http://fotball.bt.no/forstediv/article155706.ece

"Tre kategorier

Norske toppklubber ble for øvrig delt inn i tre kategorier, alt etter hvor de befinner seg i det økonomiske terrenget. Prognosene viser nå at eliteserieklubbene nå samlet sett vil gå med hele 172,9 millioner kroner i minus.

Under kategori 1 er klubbene pålagt å vise fram en handlingsplan som skal vise kontroll over økonomien. De vil bli fulgt tett av forbundet, og har tre år på seg å gjennomføre planen.

Under kategori 2 har klubbene såpass kontroll at dette ikke kreves, men disse vil også bli fulgt opp.

Kategori 3-klubbene har per i dag kontroll, og slipper oppfølging på lengre sikt (med unntak av Stabæk, som har betinget lisens per i dag, på grunn av situasjonen denne sesongen):

Kategori 1-klubbene:

Eliteserien: Strømsgodset, Start, Odd, Brann, Tromsø, Kongsvinger, Hønefoss.

1. divisjon: Bodø/Glimt, Lyn"


Celebert selskap, den skal vi ha. Hvordan i villeste helvete gikk dette til?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Derabilo

Godt spørsmål: Vet vi om noen som har fått restriksjoner på spillerhandel? Og er vi i denne kategorien?
Bergen ut av Norge -

skuteviken

Quote from: Kjello on November 16, 2009, 16:58:25 PM
Finansielt Oppfølgingssystem

Starter på side 22.
På side 35-37 står det en del om det å klasifiseres som kategori 1 klubb.


Takk. Skjønner at alt ikke er som det skal på Stadion, men får og litt NFF/EM feeling av denne poengutdelingen her. Feks spillerlønningene våre er høye og vil da gi oss lav score osv, men dette er bare en FEELING ved første øyekast.

Det er en god del ting som må skje på stadion for å si det slik!
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

dudo

Fra linken til kjello:

"Kategori I
Konsekvenser av å bli kategorisert som kategori I-klubb:
Klubben må utarbeide en konkret handlingsplan som viser hvordan
man innen en 3-Ã¥rsperiode igjen skal etablere seg som kategori II
klubb.
Planen skal inneholde:
Problem- og risikoanalyse
Hvilke finansielle effekter gjennomføringen av planen får
Hvordan planen implementeres i klubben, med delmål
MÃ¥lplan. Det er et overordnet krav for oppfyllelse av kriteriet at klubben
minst er plassert i kategori II i løpet av 3 år.
Klubber innenfor Kategori I økonomi vil i de aller fleste tilfeller ha et
markant likviditetspress.
Oppfølgingsplanen skal derfor inneholde et detaljert
likviditetsbudsjett som klart viser at det finnes nok likviditet
tilgjengelig for å drifte lisensinnehaver gjennom sesongen.
Dette vil si forestående sesong ved rapportering av årsregnskap og
resterende sesong ved rapportering av interimsregnskap.
NÃ¥r en klubb er kategorisert i kategori I vil det kunne bli etablert
handlingsbegrensningsregler i handlingsplanen til klubben.
Dette kan bl.a. være:
Restriksjoner mot signering av nye spillere til klubben
Begrensninger i forhold til reforhandling av spillerkontrakter
Det kan vurderes om lisensinnehaver skal ha restriksjoner i forhold til
personalkostnader målt mot omsetning (uten transfer)
Investeringsstopp
Sette begrensninger i antall spillere i stallen
Etablering av garantier for f. eks egenkapital, manglende likviditet etc.
Målet er at økonomien ikke skal kunne forverres, men kun forbedres
fra det tidspunkt den befant seg på da klubben første gang ble
etablert i kategori I.
Handlingsplanen skal utarbeides av klubben. Forbundssekretariatet
vil være en rådgiver når det gjelder å strukturere innholdet i planen.
Handlingsplanen må som et minimum inneholde følgende:
Den må vise at det er nok likviditet til å gjennomføre den konkurransen
lisensinnehaver ikke har avsluttet per innsendelse av dokumentasjon.
Planen må klart og tydelig vise hvordan lisensinnehaver skal
tilfredsstille alle gjeldende kriterier og være etablert som en kategori II
klubb innen maksimum 3 år fra handlingsplanen startet.
En lisensinnehaver kan være klassifisert i kategori I i maksimum 36
måneder innenfor en 60 måneders periode."


Jeg merker meg "markant likviditetspress", og "handlingsbegrensninger". Og vi som nettopp har solgt nesten 4000 partoutkort?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

skuteviken

Regner med at Brann kommer med pressemelding ang dette i nærmeste fremtid.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krøvel vellevold

Brann er jo en av de ytterst få klubbene som faktisk har en egenkapital å vise til! Mange av de andre klubbene har jo kjempegjeld!
Legg ned hele klubben!

dudo

Det bør de. TV2 melder at vi ikke er blant klubbene med negativ egenkapital som står i fare for å miste lisensen. (Forsåvidt gammelt nytt) Jeg er spent på bortforklaringene. Inntektssvikten dette året er slik jeg kan lese det ikke nok til å gi oss en score under 65 poeng.

Er det forresten noen som kan fortelle meg hva "arbeidskapital" er for noe?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

thesevs

Samme saken hentet fra nettavisen

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/tippeligaen/article2758919.ece

Fra artikkelen:
FOS gir lisensnemnda muligheten til å pålegge klubbene å lage en handlingsplan, samt å komme med reaksjoner og sanksjoner mot klubber som ikke lever opp til målene i handlingsplanen.

Klubbene kan straffes med irettesettelse, gebyr på inntil 250.000 kroner per lisenskriteriebrudd eller poengtrekk i seriespillet på inntil åtte poeng per brudd. Lisensnemnda vil også kunne ilegge klubbene restriksjoner på spillerkjøp og kontraktinngåelser.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Kjello

Quote from: dudo on November 16, 2009, 17:16:56 PM
Er det forresten noen som kan fortelle meg hva "arbeidskapital" er for noe?

Arbeidskapital er omløpsmidler (Bankinnskudd, kassebeholdning, varelager osv) minus kortsiktig gjeld (ubetalte regninger, ubetalt lønn, ubetalte skatter og avgifter osv).
Så en bedrift som har 10 mill på konto, men skylder 2 mill i skatt har en arbeidskapital på 8 mill.

dudo

Takker. Forstår jeg det rett så vil man altså med høy omsetning, lav likviditet/høy kortsiktig gjeld score lavt der, hvilket jeg regner med vi gjør. Men blir det ikke fort en dobbeltstraff siden likviditet også er et punkt? (Begge scorer fra -10 til 40 poeng)

dudo
-ingen økonom
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Ricky

Give it up for Sorte Gull, y'all...

krakra

Quote from: skuteviken on November 16, 2009, 17:10:00 PM
Regner med at Brann kommer med pressemelding ang dette i nærmeste fremtid.
På NFFs pressekonferanse sa de at klubbene har fått opplyst hvilken kategori de befinner seg i, men ikke begrunnelsen for hvorfor de er der eller hvilke kriterier NFF har lagt til grunn. Så jeg vet ikke hvor mye Brann kan si akkurat nå, men det er jo mulig at de får vite mer senere.

SKBrannfan

Men gikk ikke Viking med 30 millioner i underskudd? At de skulle ha gjort det så mye verre enn Brann på det området trodde jeg ikke var mulig. Uansett er de i kategori 2, og har i følge dette her bedre kontroll på økonomien enn Brann. Selvfølgelig er det ikke hvor mye eller lite man havnet i underskudd som spiller inn, men likevel...

psv-hasund

Omløpsmidler har en horisont på et år samme som kort gjeld. Har du høyere kort gjeld enn omløpsmidler må du tilføre penger til klubben for å dekke din gjeld neste året. Arbeidskapital er mer enn kontanter / bank men forteller mye det samme. Den andre måten å bedre arbeidskapital er å drive i pluss, men det kan vi vel ikke håpe på i Brann.

Klaus_Brann

Nå er det vel ikke bare vi som går i minus...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Jeg synes det er noe spesielt at ikke media har tatt tak i dette ennå. Utover en referanse til pressekonferansen er det ingen ting i noen av lokalavisene, 4 timer etter at saken ble lagt frem. Er dette intet å bry seg om?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

DangerousDan

Quote from: dudo on November 16, 2009, 20:13:25 PM
Jeg synes det er noe spesielt at ikke media har tatt tak i dette ennå. Utover en referanse til pressekonferansen er det ingen ting i noen av lokalavisene, 4 timer etter at saken ble lagt frem. Er dette intet å bry seg om?


Silkehanskene har vel grodd fast på redaktørplass.
"Den nådeløse Bergenspressen" løfter Dahl og Bruun over enhver kritikk.
(ikke at jeg klandrer Bruun for dette )
Det lukter av kameraderi.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

osoerli

http://fotball.bt.no/forstediv/article155706.ece
Kan det vera ein trykkfeil her?



Her er ikkje Brann med på lista over klubbar som må visa positiv eigenkapital før nyttår, mens f.eks Haugesund er med.

Lenger nede i artikkelen er Brann havna i kategori 1 (3 års frist for handlingsplan med kontroll over økonomien), og Haugesund i kategori 2 (såpass kontroll at ingen slike krav)?
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

dudo

Ingen trykkfeil, det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom betinget lisens og kategori. Stabæk har f eks betinget lisens, men er i kat 3. Vilkårene for hvilken kategori man befinner seg i er gitt lengre oppe i tråden.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

OmOssSjølOgHansaøl

Det er mulig jeg misforstår reglene, men så vidt jeg skjønner, vil man få omtrent like mange poeng om man går i null eller får et kjempeunderskudd ... Uansett: Under kommer en kjapp gjennomgang av de åtte kriteriene, der jeg i et anfall av vill synsing prøver å gjette meg til hvordan Brann ligger an:

1. Totalkapitalrentabilitet (avkastning på bundet kapital): Ikke utenkelig at Brann har lav skår.
2. Resultat før skatt: På grunn av underskuddet får vel Brann 0 poeng?
3. Resultat før skatt siste 2 år: Det har vel ikke vært veldig store overskudd siste to år, har det?
4. Personalkostnader: Her antar jeg Brann har høye lønninger og skårer relativt dårlig.
5. Arbeidskapital i % av omsetning: Hvem vet - men her er Brann kanskje middels?
6. Likviditetsgrad 1: Hvem vet - rundt middels her også?
7. Egenkapitalandel (Soliditet): Positiv egenkapital, men uten å imponere?
8. Disiplin: Dårlig skår på (også den økonomiske) disiplinen, vil jeg tro ...

Det er mulig å hente totalt 64 poeng på resulat (kriteriene 1-4), 80 poeng på likviditet (5-6), 90 poeng på egenkapital (soliditet) og 6 poeng på disiplin. Man kan miste noen poeng her og der, men først og fremst på egenkapitalen.

Eksempel: Hvis Brann f.eks. har dårlig resulatet (0 poeng), litt under middels likviditet (25 poeng) og egenkapital som bare er "litt positiv" (35), kan vi fort få under 65 poeng og dermed havne i kategori 1 ...

.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Spelaren

http://fotball.bt.no/forstediv/article155720.ece

Bjørn Dahl antar at det er Branns eierskap i Stadion som forårsaker plasseringen. Jaha, ok.
Og for øvrig; god morgen!
GÃ¥ av.

Markmus

Hvorfor skulle det ikke være det som forårsaker plasseringen?
Ka du ve?

dudo

http://fotball.bt.no/eliteserien/article155733.ece

Hoff i AaFK er rasende på NFF for at klubbene ikke har fått noen bakgrunnsanalyse for hvorfor de har kommet i de forskjellige kategoriene. Det skjønner jeg veldig godt, men samtidig så skulle han og hans likemenn ha gode forutsetninger for å sette seg ned og finne ut av det selv.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

nummer9

Quote from: dudo on November 17, 2009, 10:20:01 AM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article155733.ece

Hoff i AaFK er rasende på NFF for at klubbene ikke har fått noen bakgrunnsanalyse for hvorfor de har kommet i de forskjellige kategoriene. Det skjønner jeg veldig godt, men samtidig så skulle han og hans likemenn ha gode forutsetninger for å sette seg ned og finne ut av det selv.

Det skulle være helt unødvendig for klubbene å regne ut dette selv, da det ville vært helt naturlig å gi dokumentasjonen på hvorfor klubbene har havnet der de gjør. Om ikke annet for å bevise at ikke NFF og/eller Norsk Toppfotball har kategorisert klubbene ved hjelp av en dartskive, eller at har gjort forskjellsbehandling i beregningen. Dessuten er det rimelig talentløst å offentliggjøre kategorien, men ikke gi ut tallmaterialet til offentligheten. Hvor enkelt er det da å kunne stille kritiske spørsmål til klubbene og/eller utregnings-"myndighet"?

Dessuten ville dette vært en fin måte på å kunne illustrere hvor gode kriteriene som har blitt brukt dette første året er. Bare det at Stabæk har havnet i kategori 3 med negativ egenkapital tyder jo på at noe bør endres til neste utregning.

Huff

Ser at en del klubber, bla TIL skal ordne opp med emisjon.

Hva i H innebærer dette egentlig, er dette en moderne ''opptrykking av mer papirpenger'',  er det i realiteten større andeler av klubben som selges, eller noe helt annet?

Kunne SKB i teorien fått inn bøttevis med millioner gjennom en slik emisjon?

Go Up