• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

TCAC

Quote from: Ricky on October 08, 2009, 07:31:30 AM
Quote from: TCAC on October 07, 2009, 11:15:07 AM
Når du har en investering i websidene med 50 % avkastning så dropper du ikke den. Om man opprettholder websatsingen kan man uansett budsjettere med 750.000 ekstra til sportslig istedet for 500.000. Samme året. Det er rett og slett ingenting som taler imot å tjene disse pengene.


Men dette er penger Brann får inn om de så låser hele webredaksjonen inn i kjelleren og kaster nøkkelen. Sjansen for at brann.no - noen gang - faller ut av topp 3 besøkte Tippeliga-nettsteder er veldig liten. Det er ingenting som tilsier at Brann må bruke millionbeløp på å vise bordtenniskamper for å opprettholde sin topp-3-posisjon i Norge.


NÃ¥ gidder ikke jeg Ã¥ begynne Ã¥ analysere kostnader, inntekter og andre fordeler med denne websatsingen, men det er det garantert noen i Brann som har gjort nøye. Og de har funnet ut at det lønner seg. Jeg tror brann.no fÃ¥r mange færre klikk om de nærmest legger ned nettsiden...  

olebrann3

Så styrer håland hele storskjerm produksjonen på kampdager. Greit å få se ting i reprise der?

Bordtennisen koster ikke noe i seg selv, annet en tid. Forøvrig skulle spillerene uansett ha en bordtennis turnering og brann tv ville da filme det.

Eg ser på bordtennis kampene og syntes de er artige å se på. Men skulle også ønske mer med supportere og mer som handler mer om brann, og ka som skjer på insiden.

kjegil

Quote from: thesevs on October 08, 2009, 08:32:53 AM
Brann må regne med lønnskutt

Brann lager en ny lønnsmodell etter at klubben skylder en formue i ubetalte kontraktbonuser.


http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article4631200.ece


Min kritikk gÃ¥r pÃ¥ at Brann i noen Ã¥r nÃ¥ har lekt Manchester United med egen TV-kanal, planer om Ã¥ bygge ut titalls nye VIP-bokser, millionutbetalinger i sign on fee... NÃ¥ betaler de prisen (sammen med en rekke andre norske klubber) for troen pÃ¥ at den norske eliteserien skulle bli som Premier League...   

vebo

Nå er vel ikke web-tv noe Brann er alene om i TL heller, og sammenligningen med MUTV er ganske så drøy.
Tiocfaidh ár lá

Huff

Lurer på hvor mye det hadde kostet å eksempelvis ansette en kompetent teknikk eller juniortrener fra eksempelvis Brasil eller Argentina for noen år siden i stedet for å satse på Brann-TV? Og lurer videre på hva vi kunne hatt igjen for dette i dag, igjen ift Brann-TV?

Ricky

Brann har bare såvidt startet forhandlingene med Spb Vest, men Kristian Jæger har troen på at Brann kan få inn mer enn RBK får fra Rema 1000. Spb Vest har (naturligvis) ikke helt den samme troen på dette.
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article4633269.ece

Ferguson

Hehehe, posisjoneringen i forhandlingene har begynt med andre ord.
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Nixon

Synes Jæger lager vel stor fallhøyde her nå han satser på en bedre avtale enn det RBK fikk. Jeg tror vi skal være fornøyd dersom banken gir Brann like mye som sist.
Rød makt på Hansa

Ferguson

Quote from: Nixon on October 09, 2009, 08:08:54 AM
Synes Jæger lager vel stor fallhøyde her nå han satser på en bedre avtale enn det RBK fikk. Jeg tror vi skal være fornøyd dersom banken gir Brann like mye som sist.


Det kan du si, men jeg tolker det som et taktisk utspill fra begge to. Vi vet jo ikke hva som ligger i avtalen, men henhold til profilering. Skulle ikke Brann ha en renere drakt de neste årene?
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Ricky

Skal ikke glemme at den nåværende avtalen ble inngått vinteren 2005/06, og både Brann og Tippeligaen har vel - tross alt - blitt ganske sterkere merkevarer siden den gangen. Publikumsoppmøtet og seertallene på tv har kanskje flatet ut og pekt litt nedover etter 2007-gullet, men det er som sagt 2005 vi bør sammenligne med i forhold til den nåværende avtalen.

osoerli

Om det skulle skjære seg er det vel bare å løpe til skap-supporter Herman.
Friele pÃ¥ drakten hadde vert kult.  Rød kaffepose, rød drakt, kan vel ikkje passe betre.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

2rB

Quote from: osoerli on October 09, 2009, 12:33:45 PM
Om det skulle skjære seg er det vel bare å løpe til skap-supporter Herman.
Friele pÃ¥ drakten hadde vert kult.  Rød kaffepose, rød drakt, kan vel ikkje passe betre.


Da hadde det selvsagt blitt på en hvit firkant - slik at kaffeposen hadde synes...

Xminator

Quote from: Nixon on October 09, 2009, 08:08:54 AM
Synes Jæger lager vel stor fallhøyde her nå han satser på en bedre avtale enn det RBK fikk. Jeg tror vi skal være fornøyd dersom banken gir Brann like mye som sist.


Banken er neppe eneste alternativ som hovedsponsor, og de har nok alternativer klar siden Jæger uttaler seg som han gjør.

steinbygger

Quote from: Xminator on October 11, 2009, 06:16:14 AM
Quote from: Nixon on October 09, 2009, 08:08:54 AM
Synes Jæger lager vel stor fallhøyde her nå han satser på en bedre avtale enn det RBK fikk. Jeg tror vi skal være fornøyd dersom banken gir Brann like mye som sist.


Banken er neppe eneste alternativ som hovedsponsor, og de har nok alternativer klar siden Jæger uttaler seg som han gjør.



Det har jeg liten tro på. Husk at dette er den mannen som de siste 2-3 årene har uttalt i november/desember at de har 90% av neste års sponsor budsjett i havn og at de regner med å gå langt over budsjett, mens når resultatene er blitt lagt frem så er svikt i sponsorinntekter ett av punktene som er blitt dratt frem for å forklare de dårligere resultatene.

Belfort

Jæger har det med og være stor i kjeften. Mye snakk men når regnskapet skal gjøres opp så stemmer skjelden fasiten med hans uttalelser.

Markmus

Quote from: Belfort on October 11, 2009, 12:34:16 PM
Jæger har det med og være stor i kjeften.


Noen vil påstå at han bare er bergenser ;)
Ka du ve?

Huff

Quote from: Belfort on October 11, 2009, 12:34:16 PM
Jæger har det med og være stor i kjeften. Mye snakk men når regnskapet skal gjøres opp så stemmer skjelden fasiten med hans uttalelser.


Den første regel i forhandlinger er jo og be om mer enn du trenger/realistisk sett kan få. Synes ikke Jægers utspill er noe merkelig eller tåpelig i det hele tatt. Han setter standarden for forhandlignene. SPV kommer til å underby, Brann til å kreve for mye, så ender de opp et sted midt i mellom dersom de kommer til enighet.

Spelaren

http://www.offshore.no/nyheter/sak.aspx?id=26900

Brann med egen stand på OTD :)
Tanken er å få oljepenger kanalisert inn i Brann, kanskje?
GÃ¥ av.

Yngve

Quote- Hva kan dere lære av næringslivet og hva kan næringslivet av dere?

- Vi kan nok lære dem en del om entusiasme og samhold, om det å skape et lag og en vinnerkultur. Samtidig har vi mye å lære når det kommer til kundepleie og oppfølging, sier Kleppevik.


Får håpa norsk næringsliv ikkje baserar seg på vinnarkulturen til Brann.. Eller administrativt arbeid for den del. I så fall kan finanskrisa verte lang..

thesevs

JM Byggholt går tilbake på det de sa tidligere - nå vil de gjennomføre den opprinnelige sponsoravtalen:

http://fotball.bt.no/eliteserien/article152961.ece

"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Brann_ruler

Brann på OTD?? Godt å se at de begrensede midlene som finnes på stadion prioriteres til å generere sikre inntekter.

skuteviken

Quote from: thesevs on October 14, 2009, 17:23:26 PM
JM Byggholt går tilbake på det de sa tidligere - nå vil de gjennomføre den opprinnelige sponsoravtalen:

http://fotball.bt.no/eliteserien/article152961.ece




Jeg hadde iallefall aldri hørt om JM Byggholt før de besudlet drakten vår, men når det er sagt så er det klart for noen som ikke har preferanser innen den bransjen så har deres anseelse hos meg økt, hehe :)
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

dudo

Butikken på Galleriet legges ned i flg BT i dag.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!


nero

Quote from: Læreren on October 15, 2009, 06:56:02 AM
Quote from: dudo on October 15, 2009, 06:24:04 AM
Butikken på Galleriet legges ned i flg BT i dag.


http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=8430


Kom vel ikke som noen bombe, dette. Det har vært glissent der inne, ihvertfall når jeg har vært der. Muligheter for billige julegaver da, på opphørssalget...
Lions led by donkeys.

Markmus

Ikke rart det er ulønnsomt når butikken legges så høyt oppe.
Ka du ve?

skuteviken

Quote from: Markmus on October 15, 2009, 11:25:57 AM
Ikke rart det er ulønnsomt når butikken legges så høyt oppe.


For å være ærlig så tro jeg faktisk ikke dette er grunnen, men leieprisene på lokale i Galleriet er jo selvfølgelig høye i tillegg til at du ikke bare kan ha en ansatte der, og når du da tar med i regnestykket en stor salgsnedgang.

Er jo selvfølgelig en del spontankjøp på Brannbutikken, men ikke så stor grad at helt tilfeldige mennesker handler branneffekter slik sett tror jeg ikke det hadde noe å si om det er 1. eller 5. etasje. Ellers så tror jeg nok de vil tape litt omsetning på å legge ned butikken, stadion er mye mer usentralt, men det er nok sikkert en lønnsom affære. Branns administrasjon er 1337 :)
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Markmus

Folk går ikke opp i 5. etasje uten at de har noe der å gjøre. Hvis jeg har tid å slå i hjel, så går jeg gjerne innom Galleriet, men jeg går aldri høyere enn 2. etasje. Hadde butikken vært nærmere bakken er det godt mulig jeg ville tatt turen innom i tide og utide.
Ka du ve?

krøvel vellevold

October 15, 2009, 12:02:44 PM #678 Last Edit: October 15, 2009, 12:05:27 PM by krøvel vellevold
Legg ned hele klubben!

SKBrannfan

Nå kan ikke jeg si dette helt sikkert, men for å si det sånn er det ganske mye som skal til for å gå helt oppi femte etasje. De "få" gangene i året jeg får være der er det mindre folk jo lenger opp jeg kommer på Galleriet. Da jeg var der i sommer lurte jeg egentlig på hvor lenge den butikken ville komme til å holde ut for det såg veldig glissent ut. Selvfølgelig spiller nok leieprisene inn også, men butikken er veldig usynlig oppe i femte etasje.

Når det gjelder nettbutikken som skal satses på, kan jeg egentlig ikke la vær å irriterre meg over den portoen. Kjøper jeg noe der, må det kjøpes i så store mengder at du ikke "legger merke til" portoen. 90kr kan bli mye hvis du bare skal ha en vare, men de skal jo tjene penger...

Torvanger

Det blir gjerne smør på flesk, i og med at det er nevnt i flere poster over, men likefullt poster jeg kommentaren min som ble postet i anledning artikkelen på BT.no:

"De fleste supportersjapper i byer med attraktive lag har butikkene lokalisert på gateplan, ofte temmelig sentralt. Folk er late, det bør Branns markedsansvarlige etterhver skjønne, det er rett og slett så enkelt at dersom butikken hadde befunnet seg på gateplan langs Torgalmenningen, evt på 1 plan i Bystasjonen, da hadde omsetningen blitt en ganske annen. Mulig at leieprisen hadde blitt høyere, men jeg kan ikke forstå noe annet enn at det hadde blitt hvisket ut av vesentlig høyere omsetning.

Man lærer så lenge man driver business..."

monzilla

Jeg ville heller ha fordelt brann-produktene ut over flest mulig butikker, og heller opprettet en nettbutikk til å distribuere de effektene man ikke får presset på butikker. Brann er ikke stor nok til å ha flere egne butikker i Bergen.

skuteviken

Quote from: krøvel vellevold on October 15, 2009, 12:02:44 PM


Jeg forstår tankerekken din, men både Lagunen, Sartor, Bergen Storsenter, �sane (størst) har høyere omsetning enn Galleriet. Bergen Storsenter har rundt 50 000 mennesker innom hver dag. Jeg har jobbet i butikk der vi har hatt filial på både Storsenteret og Galleriet, begge kremplasseringer på senteret og Storsenteret er en bedre plass å ha butikk. Lagunen igjen omsetter for 2.5 ganger det Bergen storsenter gjør (nå er det dermed ikke sagt at Brann hadde tjent på å flyttet butikken der, men viss vi diskuterer hvor det generelt sett er best å ha butikk).

Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krøvel vellevold

Quote from: skuteviken on October 15, 2009, 15:23:02 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 15, 2009, 12:02:44 PM


Jeg forstår tankerekken din, men både Lagunen, Sartor, Bergen Storsenter, �sane (størst) har høyere omsetning enn Galleriet. Bergen Storsenter har rundt 50 000 mennesker innom hver dag. Jeg har jobbet i butikk der vi har hatt filial på både Storsenteret og Galleriet, begge kremplasseringer på senteret og Storsenteret er en bedre plass å ha butikk. Lagunen igjen omsetter for 2.5 ganger det Bergen storsenter gjør (nå er det dermed ikke sagt at Brann hadde tjent på å flyttet butikken der, men viss vi diskuterer hvor det generelt sett er best å ha butikk).




Men jeg er ikke sikker på at hvert enkelt av disse sentrene har flere KUNDER enn Galleriet. Vil tippe at de nevnte bydelssentrene har høyere omsetning fordi de har flere butikker og fordi folk gjerne gjør storinnkjøp der. Galleriet er det mange som oppholder seg i - eller går gjennom - uten å handle der. Og hvis folk handler der, så er det nok mye småkjøp. Man kjøper liksom ikke med seg to fulle handlekurver på Lerøy Mat og drasser med seg åtte bæreposer på bussen... Derfor vil jeg tro at omsetningen på Galleriet ikke gjenspeiler hvor mange som benytter seg av senteret.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Torvanger on October 15, 2009, 12:50:18 PMFolk er late,


At 1.etg. er bedre enn 5.etg., har lite med at folk er late å gjøre. Det har med synlighet å gjøre. Man passerer ikke 5.etg. hvis man har et ærend i 1., 2., 3. eller 4. etg. Man passerer ikke 5. etg. hvis man bare har tenkt å gå gjennom bygget.
Legg ned hele klubben!

krakra

Det har nok litt med at folk er "late" å gjøre og. Folk stikker ikke bare innom en butikk som ligger i 5. etasje like enkelt som en butikk på gatenivå.

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

skuteviken

Quote from: dudo on October 15, 2009, 17:07:55 PM


Godt poeng, og jeg vet at feks på Askøy har G-Sport branneffekter, en annen positiv effekt av dette er at de har et Banner/rollup som annonserer neste hjemmekamp til senteret.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

kabelmann

En butikk på gateplan rundt Torgalmenningen vil naturligvis ha langt høyere leieutgifter enn en bortgjemt liten sak i femte på galleriet. Jeg tviler på at salget ville blitt så veldig mye større. Branns kolleksjon per i dag er relativt harry og ikke særlig veldesignet. Skal man drive butikk på Torgalmenningen må man selge noe som mange vil gå i til daglig, ikke bare en hard kjerne på kamp. Hvor ofte ser man folk gå rundt med Brann-produkter på seg til vanlig? Jeg kan bare snakke for meg selv, men det er noe jeg ser ytterst sjelden.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

skuteviken

Quote from: kabelmann on October 15, 2009, 19:14:40 PM
En butikk på gateplan rundt Torgalmenningen vil naturligvis ha langt høyere leieutgifter enn en bortgjemt liten sak i femte på galleriet. Jeg tviler på at salget ville blitt så veldig mye større. Branns kolleksjon per i dag er relativt harry og ikke særlig veldesignet. Skal man drive butikk på Torgalmenningen må man selge noe som mange vil gå i til daglig, ikke bare en hard kjerne på kamp. Hvor ofte ser man folk gå rundt med Brann-produkter på seg til vanlig? Jeg kan bare snakke for meg selv, men det er noe jeg ser ytterst sjelden.


Jeg ser det relativt ofte, men det er klart, i vanlige sammenhenger er det blodharry å ha på seg noe av det Brann har å tilby.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

nero

October 15, 2009, 20:14:35 PM #690 Last Edit: October 15, 2009, 21:43:42 PM by nero
Bare nok et eksempel på hvordan Brann tok øynene fra ballen etter gullåret. Ekspansjon i administrasjonen, butikker her og der, Brann-tv og tjo og hei, på samme tid som det sportslige ble ignorert. Det siste er ikke helt riktig, da det ble gjort kjøp (dyre som Demba, Austin og billige som Cato Hansen) som desverre var mindre velykkede. Hvis Brann skulle snuble seg til en medalje, eller e-cup, vil nok enkelte på stadion puste lettet ut. Kanskje ikke de som gå fra brannbutikken smiler like bredt, men Bruun H. og Dahl vil nok trekke et lettelsens sukk.
Lions led by donkeys.

Markmus

Her snakker vi skjenkekontrollører som har lite å finne på: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Brann-faar-refs-for-pynteballer-950749.html

Snakker om flisespikkeri. Hva pokker er forskjellen på å ha en Hansa-logo på tappekranen og glasset sammenlignet med å ha en fotball og et flagg med Hansa-logo på i baren?
Ka du ve?

thesevs

Jeg får vondt i kroppen, fysisk vondt i kroppen, av å lese slikt. Faen de har lite å gjøre på. Paragrafryttere hele gjengen.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

dudo

October 19, 2009, 13:23:57 PM #693 Last Edit: October 19, 2009, 13:26:04 PM by dudo
http://fotball.bt.no/eliteserien/article153382.ece

Jada. Pressekonferanse om økonomien. Lovende.

Edit: http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article4652425.ece

BA melder om et underskudd på 10 mill.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Dette liker jeg ikke. Det lover ihvertfall ikke godt for en knallsesong 2010.

Corleone

Er det ikke "bare" å kvitte seg med Holmvik, Einarsson og Bakke også går vi i null?

Xminator

October 19, 2009, 13:42:58 PM #696 Last Edit: October 19, 2009, 13:46:25 PM by Xminator

Kai-Olai

Bare en ting å gjøre! Her må det handles ostepop!

Syns forøvrig Brann burde lansere sin egen julebrus, da denne vil ha klubbens farger! Blir nok en sikker vinner på byens julebord!

nero

Nei, i denne situasjonen er det bare en vei å gå, og det er ekspander eller dø! Det første som må til er flere årsverk inn i administrasjonen, det bør åpnes fire nye Brannbutikker, kjøpes inn 800 000 Branndrakter til lageret og produksjonen av gulldrakter må startes umiddelbart!
Lions led by donkeys.

Markmus

Quote from: dudo on October 19, 2009, 13:23:57 PM
BA melder om et underskudd på 10 mill.


Ikke usannsynlig. Vi har nok "tapt" noen millioner på særdeles sviktende effektsalg og butikkene har gått med underskudd i hele år. Samtidig har vi muligens tapt rundt 5-6 millioner på sviktende tilskuertall. Jeg vet ikke helt hvor mye de budsjetterer med i tilskuertall, men vi har vel i gjennomsnitt ca 1200-1500 ledige plasser.
Ka du ve?

Go Up