• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

monzilla

Så Brann skal la være å forsøke å suge penger ut av bedrifter mellom kamper?

Xminator

Så lenge pengestrømmen kommer det sportslige til gode så skal Brann jobbe knallhardt med å øke den. Den dagen Brann kan matche lønningene til middelnivået i Europa er vi topp-2 hver sesong i Norge og regelmessig deltaker i diverse Europe-gruppespill.

Kai-Olai

http://fotball.bt.no/eliteserien/article149432.ece

Hvor mye det har å bety økonomisk vet jeg ikke, og det kommer vel sannsynligvis inn en ny..

Men for drakten sin del så er det, i mine øyne, positivt at de trekker seg.. Så får vi bare vente i spenning på en evt. erstatter.. Forhåpentligvis kommer det ingen! :D

Nixon

September 03, 2009, 07:49:34 AM #553 Last Edit: September 03, 2009, 08:03:13 AM by Nixon
Quote from: smaalanda on September 03, 2009, 03:42:33 AM
Offmatch produktet?? NÃ¥r skal alle disse forskjellige produktene ta slutt???


Hvorfor skal det ta slutt? Det sportslige har sine begrensninger når det gjelder inntekter. Er det fullt på Stadion på kampen så er det fullt. Så skal Brann henge med i toppen må de prøve å tjene penger på andre ting enn billett- og effektsalg.
Rød makt på Hansa

Ricky

Den fryktelige Byggholt-logoen må de GJERNE få vekk, den har ikke vært verd pengene for noen.. :p

skuteviken

Quote from: Xminator on September 03, 2009, 06:38:37 AM
Så lenge pengestrømmen kommer det sportslige til gode så skal Brann jobbe knallhardt med å øke den. Den dagen Brann kan matche lønningene til middelnivået i Europa er vi topp-2 hver sesong i Norge og regelmessig deltaker i diverse Europe-gruppespill.


Viss vi lønner riktige mennesker. Hjelper ikke å lønne spillere som er middelmådige med flere millioner.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

steinbygger

Quote from: Kai-Olai on September 03, 2009, 07:08:04 AM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article149432.ece

Hvor mye det har å bety økonomisk vet jeg ikke, og det kommer vel sannsynligvis inn en ny..

Men for drakten sin del så er det, i mine øyne, positivt at de trekker seg.. Så får vi bare vente i spenning på en evt. erstatter.. Forhåpentligvis kommer det ingen! :D


Dette er gammelt nytt og noe Brann har vist lenge. Det som er mere bekymringsfullt for Brann er at det er veldig mange som har sagt opp losjene og disse er vanskeligere å få fyllt opp enn det er å få nye sponsorer til draktene.

nero

Quote from: steinbygger on September 03, 2009, 08:11:13 AM
Quote from: Kai-Olai on September 03, 2009, 07:08:04 AM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article149432.ece

Hvor mye det har å bety økonomisk vet jeg ikke, og det kommer vel sannsynligvis inn en ny..

Men for drakten sin del så er det, i mine øyne, positivt at de trekker seg.. Så får vi bare vente i spenning på en evt. erstatter.. Forhåpentligvis kommer det ingen! :D


Dette er gammelt nytt og noe Brann har vist lenge. Det som er mere bekymringsfullt for Brann er at det er veldig mange som har sagt opp losjene og disse er vanskeligere å få fyllt opp enn det er å få nye sponsorer til draktene.




Det er dessverre prisen for å vanskjøtte det sportslige.
Lions led by donkeys.

thesevs

"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Markmus

Quote from: TCAC on September 03, 2009, 01:01:45 AM
Finanskrisen over i næringslivets øyne?


De begynner å i alle fall så smått å innse at det egentlig aldri var en finanskrise, bare en storpanikk.
Ka du ve?

Kjell249

Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

TCAC

Quote from: Markmus on September 03, 2009, 09:57:22 AM
Quote from: TCAC on September 03, 2009, 01:01:45 AM
Finanskrisen over i næringslivets øyne?


De begynner å i alle fall så smått å innse at det egentlig aldri var en finanskrise, bare en storpanikk.


Uten at vi gidder å starte en diskusjon om det; Selvfølgelig var det en finanskrise.

Når det gjelder sponsorfrafall er jeg litt overrasket over årsaken til at man går inn som mellomstor draktsponsor for en TL-klubb uten noe annet evalueringsgrunnlag enn kost/salg. Jeg nekter å tro det er verdt pengene alene. Motivene til disse sponsorene er vel som oftest hovedsaklig godvilje blant egne arbeidere og godvilje i lokalmiljøet?

Innlandsmax

Quote from: Markmus on September 03, 2009, 09:57:22 AM
Quote from: TCAC on September 03, 2009, 01:01:45 AM
Finanskrisen over i næringslivets øyne?


De begynner å i alle fall så smått å innse at det egentlig aldri var en finanskrise, bare en storpanikk.


Finanskrise og storpanikk er vel synonymer i denne sammenhengen. Hvis man får panikk for å miste pengene sine, så holder man dem tettere inntil seg = liten utlånsvilje = finanskrise. At finanskrisen (ja, det har vært en finanskrise) har hatt moderate utslag i Norge skyldes en massiv motkonjunkturpolitikk fra regjeringen. Endelig har man med god samvittighet kunnet pøse på med oljemilliarder for bl.a. bygg og anlegg i offentlig regi.

Land uten denne muligheten sliter fortsatt med ettervirkningene av finanskrisen. Det er nok å se til Sverige. At Norge er på Europatoppen i lav arbeidsledighet forklarer at Norge er i en gunstig posisjon, ikke at finanskrisen var en bløff.

Når det gjelder sponsing av drakt, så er det jo et tankekors at supporterne syns drakten blir stygg, mens sponsoren syns han får lite igjen for pengene, og syns det blir mest veldedighet til Brann. Summen av dette er jo at drakten uten problem kan renses. Spørsmålet er jo om noen kan hoste opp litt "veldedighet" også UTEN å ødelegge drakten....

monzilla

Quote from: Markmus on September 03, 2009, 09:57:22 AM
De begynner å i alle fall så smått å innse at det egentlig aldri var en finanskrise, bare en storpanikk.

Dette regner jeg med at du greier å argumentere for?

monzilla

Quote from: nero on September 03, 2009, 08:22:48 AM
Det er dessverre prisen for å vanskjøtte det sportslige.


Pisspreik. Det er ikke slik i en moderne fotballklubb at _alle_ i organisasjonen skal ha direkte tilknytning til det sportslige. Noen må generere inntekter, og der har man markedsavdelingen.

Spelaren

Quote from: Innlandsmax on September 03, 2009, 13:03:00 PM
Spørsmålet er jo om noen kan hoste opp litt "veldedighet" også UTEN å ødelegge drakten....


Kanskje RED BULL kan sponse oss med en rød okse på midtplassen i samme farge som drakten ERGO usynlig? For 20 millioner over tre år må ein slik avtale vere vinn vinn.
GÃ¥ av.

stig

Red Bull skal vel endre navnet på klubben også,slik de har gjort med Salzburg.

Forøvrig mÃ¥ jo dette med at folk ikke husker alle logoene pÃ¥ draktene være et godt argument for  kun fÃ¥ en hovedsponsor fremme pÃ¥ drakten.

Så må selvsagt de betale prisen for å være enerådene
Nettsideansvarlig

vebo

Tiocfaidh ár lá

Markmus

Quote from: monzilla on September 03, 2009, 15:53:04 PM
Quote from: Markmus on September 03, 2009, 09:57:22 AM
De begynner å i alle fall så smått å innse at det egentlig aldri var en finanskrise, bare en storpanikk.

Dette regner jeg med at du greier å argumentere for?


Innenlandsmax sa det veldig greit.
Ka du ve?

dudo

"Ja, det har vært finanskrise"-Innlandsmax?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

Quote from: stig on September 03, 2009, 17:39:02 PM
Red Bull skal vel endre navnet på klubben også,slik de har gjort med Salzburg.


Du tok an altså ikkje.
GÃ¥ av.

Glimten

Brann må kvitte seg med flere og flere spillere fordi inntektene svikter, men de har bare økt antall webjournalister og markedskoordinatorer. De har sikkert flere ansatte i administrasjonen enn spillere i stallen.

Spillerne kan man selge, men det er ikke så lett å kvitte seg med disse andre. Hvor mye inntekter har Brann-TV skaffet? Viktig å bygge merkevare? For noe tull...

Finanskrisen har sitt å si, men når produktet er defekt så skjønner også jeg at bedrifter ikke gidd å bruke flere hundre tusen kroner på en trang losje.

TCAC

Quote from: Glimten on September 03, 2009, 20:03:15 PM
Brann må kvitte seg med flere og flere spillere fordi inntektene svikter, men de har bare økt antall webjournalister og markedskoordinatorer. De har sikkert flere ansatte i administrasjonen enn spillere i stallen.

Spillerne kan man selge, men det er ikke så lett å kvitte seg med disse andre. Hvor mye inntekter har Brann-TV skaffet? Viktig å bygge merkevare? For noe tull...

Finanskrisen har sitt å si, men når produktet er defekt så skjønner også jeg at bedrifter ikke gidd å bruke flere hundre tusen kroner på en trang losje.


Kan noen gi denne mannen Ignorantprisen 09?

monzilla

Gjerne. Men jeg takker heldigvis gudene for at både sportslig og økonomisk ledelse har vett nok i hodet til å fullstendig ignorere supportere.

Markmus

Ka du ve?

Torvanger

Quote from: Kai-Olai on September 03, 2009, 07:08:04 AM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article149432.ece

Hvor mye det har å bety økonomisk vet jeg ikke, og det kommer vel sannsynligvis inn en ny..

Men for drakten sin del så er det, i mine øyne, positivt at de trekker seg.. Så får vi bare vente i spenning på en evt. erstatter.. Forhåpentligvis kommer det ingen! :D


Byggholt-reklamen på brystet er så rotete og så lite lesbar at jeg må innrømme at jeg ikke har registrert den. Og når denne talspersonen i tillegg er frekk nok til å kalle sponsingen av Brann for mer i retning av veldedighet enn vinn-vinn, da kan han og byggevarekjeden bare ryke og reise.

Dette viser også at det er viktig for Brann å satse på ideelt sett kun 1 draktsponsor, som i sum betaler det samme som det antallet sponsorer som i dag i fellesskap pryder drakten betaler pr dato betaler totalt.

dudo

Quote from: Torvanger on September 03, 2009, 21:44:23 PMOg når denne talspersonen i tillegg er frekk nok til å kalle sponsingen av Brann for mer i retning av veldedighet enn vinn-vinn, da kan han og byggevarekjeden bare ryke og reise.


Det forteller meg ihvertfall at noe gjøres riktig på Kniksens plass. Ja til overpris til sponsorer!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

nero

September 03, 2009, 22:15:44 PM #577 Last Edit: September 03, 2009, 22:34:39 PM by nero
Quote from: monzilla on September 03, 2009, 16:01:46 PM
Quote from: nero on September 03, 2009, 08:22:48 AM
Det er dessverre prisen for å vanskjøtte det sportslige.


Pisspreik. Det er ikke slik i en moderne fotballklubb at _alle_ i organisasjonen skal ha direkte tilknytning til det sportslige. Noen må generere inntekter, og der har man markedsavdelingen.


Men det er vel først og fremst sportslige resultater som genererer inntekter? RBK vant serien et tosifret antall år på rad og deltok i CL en haug med ganger. Er det ikke derfor barteklubben har mest penger, størst publikum og vinner Tippeligaen med 10-15 poeng etter å ha kjøpt de spillerne og den treneren de trengte for å nå dette målet? Eller har bare trønderne en usedvanlig god markedsavdeling? Det er et spørsmål om hva som kommer først her.

For ordens skyld- med sportslig vanskjøtsel mener jeg det Brann har gjort (eller snarere ikke gjort) i perioden etter gullet. Og det har hittil resultert i en feiende flott 8. plass og synkende publikumstall, og ditto effekt og draktsalg.
Lions led by donkeys.

Spelaren

Quote from: nero on September 03, 2009, 22:15:44 PM
Og det har resultert i en flott 8. plass og synkende publikumstall, og ditto effekt og draktsalg.


Synkende publikumstall og (sannsynlegvis) ditto effekt- og draktsalg har sikkert rbk opplevd også, ihvertfall førstnevnte. Eg trur me må heve blikket litt og erkjenne faktoren "fall i den generelle interessen" som forholdsvis upåvirkelig av Branns resultater. Svikt ville me ha opplevd omtrent uansett. Kanskje, det blir vanskeleg å vite 100%.
GÃ¥ av.

nero

Quote from: Spelaren on September 03, 2009, 22:19:38 PM
Quote from: nero on September 03, 2009, 22:15:44 PM
Og det har resultert i en flott 8. plass og synkende publikumstall, og ditto effekt og draktsalg.


Synkende publikumstall og (sannsynlegvis) ditto effekt- og draktsalg har sikkert rbk opplevd også, ihvertfall førstnevnte. Eg trur me må heve blikket litt og erkjenne faktoren "fall i den generelle interessen" som forholdsvis upåvirkelig av Branns resultater. Svikt ville me ha opplevd omtrent uansett. Kanskje, det blir vanskeleg å vite 100%.


Svikten hadde nok blitt mindre hvis vi hadde vært med og knivet om gull, eller i det minste om medalje, i 2008, det er jeg nå ihvertfall ganske overbevist om...
Lions led by donkeys.

kabelmann

Quote from: Torvanger on September 03, 2009, 21:44:23 PM
Byggholt-reklamen på brystet er så rotete og så lite lesbar at jeg må innrømme at jeg ikke har registrert den. Og når denne talspersonen i tillegg er frekk nok til å kalle sponsingen av Brann for mer i retning av veldedighet enn vinn-vinn, da kan han og byggevarekjeden bare ryke og reise.


Men om du ikke har registrert logoen så er det jo godt mulig denne talspersonen faktisk har rett da?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

monzilla

Quote from: nero on September 03, 2009, 22:15:44 PM

Men det er vel først og fremst sportslige resultater som genererer inntekter? RBK vant serien et tosifret antall år på rad og deltok i CL en haug med ganger. Er det ikke derfor barteklubben har mest penger, størst publikum og vinner Tippeligaen med 10-15 poeng etter å ha kjøpt de spillerne og den treneren de trengte for å nå dette målet? Eller har bare trønderne en usedvanlig god markedsavdeling? Det er et spørsmål om hva som kommer først her.

For ordens skyld- med sportslig vanskjøtsel mener jeg det Brann har gjort (eller snarere ikke gjort) i perioden etter gullet. Og det har hittil resultert i en feiende flott 8. plass og synkende publikumstall, og ditto effekt og draktsalg.



Det er rett det du skriver, men det blir et noe forenklet bilde av virkeligheten. Se på Stabæk. De vant serien i fjor, muligheter for CL-spill osv. De ler ikke akkurat hele veien til banken i Bærum for å si det sånn. Nå er det selvsagt mange grunner til det, men poenget mitt er at sportslig suksess ikke alene gir mye penger i kassen. Derfor er det viktig å ha flere ben å stå på.

Ferguson

Hadde ikke Brann hatt det berømte "Produktet" så hadde vi ikke tatt seriegull eller hatt den sportslige suksessen vi har hatt de siste årene!
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Xminator

Quote from: skuteviken on September 03, 2009, 08:03:58 AM
Quote from: Xminator on September 03, 2009, 06:38:37 AM
Så lenge pengestrømmen kommer det sportslige til gode så skal Brann jobbe knallhardt med å øke den. Den dagen Brann kan matche lønningene til middelnivået i Europa er vi topp-2 hver sesong i Norge og regelmessig deltaker i diverse Europe-gruppespill.


Viss vi lønner riktige mennesker. Hjelper ikke å lønne spillere som er middelmådige med flere millioner.


Over tid vil det bety at vi får beholde de riktige spillerene lenger. Det betyr også at Brann må være forberedt på å holde en del flopper på lønningslisten også. Det er selvsagt ulempen ved å være lønnsledende.

Xminator

Quote from: Spelaren on September 03, 2009, 16:56:15 PM
Quote from: Innlandsmax on September 03, 2009, 13:03:00 PM
Spørsmålet er jo om noen kan hoste opp litt "veldedighet" også UTEN å ødelegge drakten....


Kanskje RED BULL kan sponse oss med en rød okse på midtplassen i samme farge som drakten ERGO usynlig? For 20 millioner over tre år må ein slik avtale vere vinn vinn.


Hva om Brann hadde startet produksjon av energidrikken Brann og lansert internasjonalt? Det er jo åpenbart penger i det markedet... (problemet er selvsagt at andre også har sett dette og har forvandlet markedet til "det Var penger"...)

kabelmann

Brannvann høres bra ut. Må gjerne sammenlignes med ildvann som alle oss som leste sølvpilen i sin tid burde kjenne til.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

dudo

Quote from: Xminator on September 04, 2009, 09:44:25 AM
Quote from: Spelaren on September 03, 2009, 16:56:15 PM
Quote from: Innlandsmax on September 03, 2009, 13:03:00 PM
Spørsmålet er jo om noen kan hoste opp litt "veldedighet" også UTEN å ødelegge drakten....


Kanskje RED BULL kan sponse oss med en rød okse på midtplassen i samme farge som drakten ERGO usynlig? For 20 millioner over tre år må ein slik avtale vere vinn vinn.


Hva om Brann hadde startet produksjon av energidrikken Brann og lansert internasjonalt? Det er jo åpenbart penger i det markedet... (problemet er selvsagt at andre også har sett dette og har forvandlet markedet til "det Var penger"...)


Har du sett dem løpe? Ikke akkurat god reklame. ;-)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Markmus

Quote from: kabelmann on September 04, 2009, 09:47:37 AM
Brannvann høres bra ut. Må gjerne sammenlignes med ildvann som alle oss som leste sølvpilen i sin tid burde kjenne til.


hehe, kunne sikkert narret amerikanere til å kjøpe Brannvann (eller mer eksotisk sagt: Stadion-ekstrakt (det drenerte vannet fra banen)) for en hundrings flasken ;)
Ka du ve?

Spelaren

Quote from: Markmus on September 04, 2009, 10:04:54 AM
Quote from: kabelmann on September 04, 2009, 09:47:37 AM
Brannvann høres bra ut. Må gjerne sammenlignes med ildvann som alle oss som leste sølvpilen i sin tid burde kjenne til.


hehe, kunne sikkert narret amerikanere til å kjøpe Brannvann (eller mer eksotisk sagt: Stadion-ekstrakt (det drenerte vannet fra banen)) for en hundrings flasken ;)


"Filtrert gjøno lag på lag med sand og pukk, tilsatt minerala og giftstoff frå infravarmesystemet og tappa på flaske ved foten av Ulriken... " - Må leses av ein godt beruset Jon Eikemo (godt beruset er vel smør på flesk men la gå).
GÃ¥ av.

Ferguson

Quote from: Markmus on September 04, 2009, 10:04:54 AM
Quote from: kabelmann on September 04, 2009, 09:47:37 AM
Brannvann høres bra ut. Må gjerne sammenlignes med ildvann som alle oss som leste sølvpilen i sin tid burde kjenne til.


hehe, kunne sikkert narret amerikanere til å kjøpe Brannvann (eller mer eksotisk sagt: Stadion-ekstrakt (det drenerte vannet fra banen)) for en hundrings flasken ;)


For å ikke snakke om folk i Afrika. Sett Moland og French på saken :) De har tydligvis god peiling på hvordan man driver buisness i Afrika.
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

vebo

Quote from: Markmus on September 04, 2009, 10:04:54 AM
Quote from: kabelmann on September 04, 2009, 09:47:37 AM
Brannvann høres bra ut. Må gjerne sammenlignes med ildvann som alle oss som leste sølvpilen i sin tid burde kjenne til.


hehe, kunne sikkert narret amerikanere til å kjøpe Brannvann (eller mer eksotisk sagt: Stadion-ekstrakt (det drenerte vannet fra banen)) for en hundrings flasken ;)


Og tatt en "Voss".. :P
Tiocfaidh ár lá

Markmus

Ser for meg Angelina Jolie tusle rundt i Hollywood med Brannvann :)
Ka du ve?

Yngve

Quote from: vebo on September 04, 2009, 13:50:59 PM
Quote from: Markmus on September 04, 2009, 10:04:54 AM
Quote from: kabelmann on September 04, 2009, 09:47:37 AM
Brannvann høres bra ut. Må gjerne sammenlignes med ildvann som alle oss som leste sølvpilen i sin tid burde kjenne til.


hehe, kunne sikkert narret amerikanere til å kjøpe Brannvann (eller mer eksotisk sagt: Stadion-ekstrakt (det drenerte vannet fra banen)) for en hundrings flasken ;)


Og tatt en "Voss".. :P


Dei har vel tapt rundt 300 millionar sia dei starta.. Me får halda oss til tannkostar og dusjsåper.

SKBrannfan

Quote from: Yngve on September 04, 2009, 14:08:00 PM

Dei har vel tapt rundt 300 millionar sia dei starta.. Me får halda oss til tannkostar og dusjsåper.


Har de ikke sluttet med tannkostene? Mener jeg fikk høre en gang at det var noe de skulle ha et år.

fortune

De KAN jo ha bestilt for mange :)
First is first, second is nothing

dudo

Sportsklubben har lansert ostepop. http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article4615419.ece Selv om jeg liker ostepop, synes jeg det er et forkastelig produkt å sette logoen vår på. Regner med marshmallows og Brannmeny på McDonalds (størrelsen over ekstra stor) er neste på listen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

Eventuelt:

Brann lanserer brekningsmiddel! Er ihvertfall sånn undertegnede vurderer det, ostepop lukter svett pung og smaker hy...



Men skaffer det penger i kassen så... kanskje Brann kan lansere eget øl? Hansa-Brann?
GÃ¥ av.

Markmus

Jeg foreslår Brann-kondom: "Lekk som en sil"
Ka du ve?

dudo

Quote from: Markmus on September 30, 2009, 23:16:01 PM
Jeg foreslår Brann-kondom: "Lekk som en sil"


Hahaha, med Harry Hansens "legg dokker sammen og gjør nokke" som andremotto.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Quote from: Markmus on September 30, 2009, 23:16:01 PM
Jeg foreslår Brann-kondom: "Lekk som en sil"


Hahaha, "garanterer talentutvikling".
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Go Up