• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

fortune

- Vi er stolte over å få plass på Brann-drakten, og skal gi spillerne murstein på brystet. Her skal det fortsatt bygges stein på stein, smiler regionsjef i JM, Yngve Fløisand.

Men det virker som om JM tar over plassen til Toro... Og det er ikke noe særlig
First is first, second is nothing

Brannmus

Da må vel mange tusen supportere være fornøyd. Bye bye Toro, hello Mursteiner..

Eller vent, nei, Brann skulle takket nei til 8 mill bare for å ikke bli kjent som FC Byggholt i fremtiden.

Xminator

Har bare skummet artikkelen, men hvor står det at Toro forsvinner?

Kanskje skal de klistre på merkelapper så det ligner litt på drakten til Tom Nordli... Da er det rundt 20 andre avtaler med 2-3 millioner i året å gå på :)

Brannmus

Av reklame som er på brystet på Brann-drakten, så tviler jeg sterkt på at det er Kappa som forsvinner, og selv Brann selger ikke plassen hvor klubblogoen står. Sparebanken er hovedsponsor fortsatt, og forsvinner neppe, så da er det vel logisk å anta at Toro ikke kommer til å beholde plassen sin.

Om de sponser Brann videre vet jeg ikke, men tviler på det.

EDIT:
Fant en gammel link:
http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=3903

QuoteDe syv bedriftene som signerte avtalen torsdag, Bergens Tidende, Chess, Frydenbø Gruppen, Entra Eiendom, Sparebanken Vest, Toro og Umbro har alle signerte en avtale på tre år.


Om man regner avtalen løp fra 2005, så er den nå godt ut og mest sannsynligvis ikke fornyet.

lurkie

Sponsorer kommer og går, ser ikke noe problem i at Toro tar en pause, vi må selge til de som betaler mest, ikke de vi liker best... Toro går helt sikkert inn i en mindre sponsorpakke en gang i fremtiden.

Brann har vel etterhvert en av de beste sponsor avtalene i Norden, tror Brann får inn mer cash en FCK og Brøndby iaf. De ligger på rundt 20 mill. i året.

dudo

Vi ligger godt over 70 (alt inkludert), så det kan du trygt si...
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Tore Larsen

Blir jo utrolig flott å få en slik mursteinslogo på drakten.....NOT !

http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=5962
(veggen i bakgrunnen)
Mvh

Tore

Ricky

Hvis det blir murstein i logoen, så kan vi jo slå fast at reklamen vil komme i form av et 'ugjennomsiktig klistrelapp', slik som Toro.
Hurra.

Klaus_Brann

Quote from: "Tore Larsen"Blir jo utrolig flott å få en slik mursteinslogo på drakten.....NOT !

http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=5962
(veggen i bakgrunnen)


Akkurat. Da ville jeg pokker meg heller hatt Toro`s logo der en denne grusomme mursteinen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Ricky

Brann forventer forresten å øke sponsorinntektene fra 45 til 63 mill i 2008

dudo

Um, hæ? Vi passerte da 67 mill i årets sesong.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

benny

Quote from: "Ricky"Brann forventer forresten å øke sponsorinntektene fra 45 til 63 mill i 2008


"Denne sesongen selger vi billetter for cirka 33 millioner kroner, mens markedsinntektene har passert 70 millioner kroner, forteller markedssjef i Brann, Kristian Jæger."
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article2900060.ece?service=print

"TV 2 Nettavisen har gått gjennom alle eliteserieklubbenes sponsorinntekter, og oversikten viser at Brann nå for første gang henter inn mer enn Rosenborg på denne posten.
http://www.kampanje.com/markedsf_ring/article54445.ece

Ricky

Det er sikkert stor forskjell i hva som defineres som "sponsorinntekter" fra klubb til klubb (og fra person til person). Man kan jo f.eks regne salg av VIP-bokser både som en sponsorinntekt og som en billett-/kampinntekt. Kristian Jæger vil antageligvis velge det førstnevnte, mens Anders Tøsse det sistnevnte. Men iallefall... en eller annen post i tilknytning til sponsorer forventes iallefall å øke betraktelig.
Tallene kommer forøvrig fra Brann selv, så jeg regner med de har kontroll. De ble rimelig sure når jeg stilte meg tvilende til at Brann valgte sponsorer ut fra geografiske hensyn, og hintet til at BKK-avtalen ikke nødvendigvis var den beste avtalen vi kunne fått rent økonomisk.

Tilbakemelding fra Brann
Fra: admin
Til: Richard
Dato: 25.09.2007 12:10

"(..) Brann er i ferd med å signere nye avtaler som er av en slik størrelse at det bidrar sterkt til å skape et godt fotballag de neste årene også. Klubben øker trolig sponsorinntektene fra 45 til 63 millioner i 2008. Det betyr MYE for sportslig satsing. (..) hva penger angår, så betaler enkelte dobbelt så mye i 2008 som i 2007."

benny

Fra dagen papirutgave BT:

"Nå er ikke Brann noen fattig klubb lenger. Legger man årets forventede overskudd på 10-12 millioner oppå en bokført egenkapital på 30 millioner vil Brann ha over 40 millioner i egenkapital når året er omme. Men disse pengene er øremerket til det siste byggetrinnet på stadion"

Ser virkelig frem til at stadion er ferdig utbygget og vi kan begynne å bruke det meste av økte økonomiske ressurser til å forbedre det sportslige.

Xminator

Toro har tegnet ny kontrakt med Brann, verdi 4 millioner, og som noen spekulerte i tidligere i tråden, ja, Toro er borte fra drakten.

dudo

4 mill i året? Hvor lenge?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator


monzilla

Det pekes på noe viktig her, nemlig det at det er store utifter i vente. Vil påstå at vi er blant de satsende lagene som står svakest (ihvertfall etter RBK og VIF). Vi trenger et par og førti millioner i EK for stadionutbyggingen, 20 mill for nytt underlag (er dette kanskje betalt for?).

Xminator

http://www.fxt.no/tippeligaen/article1464397.ece

Brann får 24 millioner av mediepengene i tippeligaen. Mer enn budsjettert, og vi havner ifølge Dahl på over 130 millioner i år.

Stadionmatten burde være reddet nå.

Baunebob


Brannmus


Gepard

Fantastiske tall av klubben ja, kun rbk som omsetter for mer, mens Vif og Viking ligger langt etter.

Mener også det er et bevis for galemathiasholdningen som herjer på Brakka omdagen, når markedssjefen(?) hos trønderne mener Rbk skal kunne omsette for over 100 mill innen 4-5år. Og først skal de jo bli en av europas 30 beste klubber... tror noen trenger en bøtte med kaldt vann der oppe.

Eller er det mulig å omsette for 100 mil i supporterutstyr ? Synes da det virker som et helt vilt tall ? 250 000 må da bruke 400 kr i året i supportereffekter for å nå 100 mill

paf

Quote from: "Gepard"
Eller er det mulig å omsette for 100 mil i supporterutstyr ? Synes da det virker som et helt vilt tall ? 250 000 må da bruke 400 kr i året i supportereffekter for å nå 100 mill

Nå er det jo "hele Norges..." vi snakker om da. Drøyt 20 kroner pr nordmann... Dette er klubben som ville starte ny supporterklubb for alle de som ikke bor i nærområdet, og som i fullt alvor tror at hele Norge holder med dem...

Klaus_Brann

Quote from: "Gepard"
Eller er det mulig å omsette for 100 mil i supporterutstyr ? Synes da det virker som et helt vilt tall ? 250 000 må da bruke 400 kr i året i supportereffekter for å nå 100 mill


Nei, tror nok ikke det gett.
Se på Brann i år, vi har tjent helt enormt, men det skyldes de nye draktene fra Kappa, og ikke minst den sinnsyke sesongen, som vi aldri får se make til..Altså, vi venter aldri så lenge igjen.

Mulig Brann kan ligge på nogenlunde det samme fremover, men en vannvittig økning tror jeg ikke på fremover.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

benny

Brann legger opp til et budsjett på 140 millioner neste år og målsetningen er 8mill i overskudd.

http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=6063&brann=52c5f6fc3f39ecd181e3765709e52985

Tipper omsetningen for 2008 blir enda høyere enn de 140 millionene det legges opp til i budsjettet da Brann de siste årene alltid har budsjettert veldig forsiktig.
Tror at når stadion er helt ferdig utbygd med økte publikumsinntekter, VIP og sponsorinntekter vi virkelig kan ta opp kampen med rbk om også å bli størst økonomisk :)

dudo

http://fotball.bt.no/uefa/article99494.ece

Tidligere ble 4-5 mill for tv-rettighetene mot et engelsk lag nevnt som sannsynlig. Nå har Channel 5 sett og høynet: "- Veldig mye mer enn jeg trodde, sier daglig leder Bjørn Dahl om summen Brann får for TV-rettighetene til Everton-kampen." På toppen av det hele er ikke e-cup mer i sponsorpakkene på stadioen, så vi får utnyttet vårt nye, elektroniske reklameskilt til fulle. Superdupert, og i tillegg er det hittil solgt 14 000 billetter.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator


krøvel vellevold

FCK omsetter visstnok for 500 mill danske. Og når vi har kommet opp på dette nivået, så kan jo FCK utmerket ha kommet enda et godt stykke lenger. De snakker om 1,5 mrd innen 2012.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Er det mulig Ã¥ noen gang komme opp pÃ¥ samme nivÃ¥ som FCK? De tjener jo  stort gjennom Ã¥ eie Parken der de tjener penger pÃ¥ egne kamper og landskamper. Pluss alle de andre arrangementene som skjer der. Noe slikt kan aldri Stadion klare Ã¥ genere. Men vi kan jo starte med feriehus. Jeg mener Ã¥ ha lest at FCK driver med det ogsÃ¥!:)
Rød makt på Hansa

Task206

Hva er galt med Staddaen.....? :roll:

Trodde det var ett av konseptene
Brann skulle satse på når
dei nå oppgraderte sitt anlegg...

Det er jo penger å hente på
slike konserter.

Skullle gjerne ha sett Kiss, R.E.M
eller Metallica på Staddaen istendenfor
på Koengen....

Kjell249

Hvis det skal satses mye på utenom sportslige arrangementer, er ikke det da stor fare for at det kommer kunstgress på staddaen?
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Xminator

Quote from: "Nixon"Er det mulig Ã¥ noen gang komme opp pÃ¥ samme nivÃ¥ som FCK? De tjener jo  stort gjennom Ã¥ eie Parken der de tjener penger pÃ¥ egne kamper og landskamper. Pluss alle de andre arrangementene som skjer der. Noe slikt kan aldri Stadion klare Ã¥ genere. Men vi kan jo starte med feriehus. Jeg mener Ã¥ ha lest at FCK driver med det ogsÃ¥!:)


Men hvor stor del av dette er frigjort til sportslig satsning? Det er jo dette som ble RBKs bane. For mye business og for lite katedral. Dahl sa vel noe om dette med at omsetningsøkning i seg selv ikke er så intressant, det må også vise igjen på bunnlinjen.

Jeg har ett inntrykk av at det allerede er slik i FCK i dag. Det sportslige er ikke noe mål i seg selv. Med 5 ganger omsetningen burde de også ha 5 ganger overgangsbudsjettet og 5 ganger lønnsbudsjettet. Minst. Slik er det jo ikke, og det kommer best til uttrykk når Sløve Sutrebakken klager på at vi betaler markedspris for førsteinnbytteren vår. Om FCK ikke har råd til å betale så mye for å holde på en reservespiller så er det ett klart tegn på at alt ikke er like rosenrødt i nordens rikeste klubb. Eller er det Molde som er rikeste siden de har Røkke i ryggen?

krøvel vellevold

Quote from: "Task206"Hva er galt med Staddaen.....? :roll:

Trodde det var ett av konseptene
Brann skulle satse på når
dei nå oppgraderte sitt anlegg...

Det er jo penger å hente på
slike konserter.

Skullle gjerne ha sett Kiss, R.E.M
eller Metallica på Staddaen istendenfor
på Koengen....


Det bor halvannen million mennesker i Køben, og det bor enda noen millioner innenfor ganske så kort reisevei. F.eks. bor det over 2 mill i hele Skjælland, og det bor over 1 mill i Skåne som ligger rett over broen. Klart potensialet er MYE større der enn det er i Hordaland hvor det bor 450 000 og en god del av disse har lang reisevei til Bergen med ferger o.l. Stadion kan aldri bli en pengemaskin på nivå med Parken.
Legg ned hele klubben!

dudo

Quote from: "Xminator"


Bør vi ikke da i rettferdighetens navn holde UEFA-cupen utenfor òg?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Det blir fortsatt +- 250 millioner Dudo. Evertonkampen er tross alt holdt utenfor, og etter det jeg forstod var ikke omsetningen all verden i gruppespillet. "Sprekken" i budsjettet kom i all hovedsak fra økt salg av supportereffekter og bedre salg av billetter/vip/losjer enn budsjettert.

2008-budsjettet på 140 millioner virker i overkant konservativt.

monzilla

Kommer jo litt an på om de anser markedet som mettet på supportereffekter på en stund. Er jo ikke slik at alle kjøper ny drakt hvert år. Jeg for min del tror vi nådde en topp i gullåret.

dudo

Joda, jeg vil tro at "innenriks-regnskapet" er ca 150 mill for RBK og 145 mill for oss. Det er helt fenomenalt, tatt i betraktning at man fortsatt har to svinger og en langside igjen å bygge/fornye.

Når det gjelder supportereffekter har jeg ingen tro på at markedet er mettet. Tvert imot så tror jeg at det store salget har gjort det langt mer legitimt å bruke Brann-tøy også utenom kampene. (Som jo er meget synlig også nå midtvinters) Jeg tror uansett det er klokt å holde salg som er så prestasjonsbasert utenfor budsjettet. Samme med spillersalg (selvsagt).
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

viks

Quote from: "dudo"Joda, jeg vil tro at "innenriks-regnskapet" er ca 150 mill for RBK og 145 mill for oss. Det er helt fenomenalt, tatt i betraktning at man fortsatt har to svinger og en langside igjen å bygge/fornye.
.


Nå er vel dette bare delvis riktig. Tv-pengene som lagene får,samles opp i en pott og deles ut etter finalen om jeg ikke husker helt feil.Denne fordeles utifra hvor lang de ulike lagene har tatt seg i turneringen.

"Premie" og "inngangspengene" er nok imidlertid intektsført i 2007. Den førstnevnte bolken tror jeg imidlertid utgjør en relativt omfattende del.
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

naitsirk

QuoteKommer jo litt an på om de anser markedet som mettet på supportereffekter på en stund. Er jo ikke slik at alle kjøper ny drakt hvert år. Jeg for min del tror vi nådde en topp i gullåret.


for min del så har eg fjorårets og årets drakt.

dudo

Quote from: "http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=6174"
I fjor økte inntektene i Brann med 65 millioner kroner i forhold til året før. Det gir en vekst på 70 prosent i løpet av ett år. I hovedsak har veksten skjedd innenfor disse områdene:

* 35 millioner i inntektsøkning pÃ¥ markedsrelaterte omrÃ¥der, hovedsaklig i den nye tribunen der losjer, Brannallmenningen og resutaurantkonsepter har vært en  suksess fra første dag. Draktreklame og mediainntekter har ogsÃ¥ økt.

* 14 millioner i merinntekter i Brannbutikkene i forhold til 2006.

* 16 millioner i økte inntekter som følge av fotballrelaterte produkter som billettinntekter, rettighetssalg i UEFA-cupen og lignende.


11,362 mill i nettooverskudd, og en omsetning på over 160 mill. Svært imponerende tall!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Spørsmålet er om Brann klarer å selge like mye drakter i år. Det ble spesielt i fjor med ny leverandør og gulldrakter. Da vil man få en reaksjon der markedet blir mer mettet.

En annen ting er vel at det i omsetningen til RBK ligger ett par spillersalg. Vi hentet jo for eksempel Solli for mer penger enn vi solgte spillere for selv.

benny

Quote from: "Xminator"Spørsmålet er om Brann klarer å selge like mye drakter i år. Det ble spesielt i fjor med ny leverandør og gulldrakter. Da vil man få en reaksjon der markedet blir mer mettet.

En annen ting er vel at det i omsetningen til RBK ligger ett par spillersalg. Vi hentet jo for eksempel Solli for mer penger enn vi solgte spillere for selv.


Tviler også på at vi selger like mange drakter dersom vi da ikke skulle vinne serien igjen, men jeg tror likevel at de vil selge forholdsvis bra i forhold til andre norske klubber. Kanskje vi ikke selger like mange drakter i 2008 men vi har allerede tjent gode penger på Evertonkampen som blir ført i 2008 regnskapet og med CL-kval og ny Europacup kan vi sikkert tjene noen kroner til. Tror ikke vi vil få se en like voldsom økning i omsetningen igjen før vi evt. kvaler til CL eller stadion er ferdig utbygd.

benny

Quote from: "Gepard"Mener også det er et bevis for galemathiasholdningen som herjer på Brakka omdagen, når markedssjefen(?) hos trønderne mener Rbk skal kunne omsette for over 100 mill innen 4-5år. Og først skal de jo bli en av europas 30 beste klubber... tror noen trenger en bøtte med kaldt vann der oppe.

Eller er det mulig å omsette for 100 mil i supporterutstyr ? Synes da det virker som et helt vilt tall ? 250 000 må da bruke 400 kr i året i supportereffekter for å nå 100 mill


Nå viser det seg at Rbk omsatte for 23mill. brutto og 15 mill. netto i supporterutstyr i fjor(ifølge klubbens regnskap) og ikke 30 mill som det har blitt hevdet flere steder i media bl.a TV2 og her:
http://fotball.adressa.no/eliteserien/article102082.ece
Brann omsatte for 23-24mill. netto og var dermed klart størst på salg av supportereffekter i Norge i fjor.

BBB-Tony

Enga, Viking, RBK og Brann er i ferd med å inngå et historisk samarbeid om sponsorinntekter!

Nå går Vålerengen, Rosenborg, Brann og Viking sammen om å få felles sponsoravtaler fra de største aktørene i næringslivet. Klubbene har i all hemmelighet jobbet med prosjektet i et halvt år – og har fått gode tilbakemeldinger fra markedet.

Spennende... I utgangspunktet høres det ut som en bra måte å promotere klubben på. Klubbene kommer nok til å vokse på det økonomiske ved en slik avtale.

http://www.nrksport.no/fotball/eliteserien/1.5390230



Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

krøvel vellevold

Quote from: tonynord on April 14, 2008, 22:51:22 PM
Enga, Viking, RBK og Brann er i ferd med å inngå et historisk samarbeid om sponsorinntekter!

NÃ¥ gÃ¥r VÃ¥lerengen, Rosenborg, Brann og Viking sammen om Ã¥ fÃ¥ felles sponsoravtaler fra de største aktørene i næringslivet. Klubbene har i all hemmelighet jobbet med prosjektet i et halvt Ã¥r – og har fÃ¥tt gode tilbakemeldinger fra markedet.

Spennende... I utgangspunktet høres det ut som en bra måte å promotere klubben på. Klubbene kommer nok til å vokse på det økonomiske ved en slik avtale.

http://www.nrksport.no/fotball/eliteserien/1.5390230




Legg ned hele klubben!

BBB-Tony

Vitsen er å skaffe seg sponsorinntekter som de neppe hadde fått hadde en av disse klubbene stått alene...
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.


Roald

Du glemte Lokøy og Reigstad.  ;)
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

steinbygger

Og alle supporterene som ikke har peiling på økonomi.


Go Up