• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

BBB

Started by KennethS, July 13, 2003, 22:55:11 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

KennethS

Dette kan bli bra!! stå på folkens!
tå på Brann

Ricky

Som en siste brannfakkel inn i debatten... her er hva Norsk Språkråd mener om navnet på organisasjonen. Det virker ikke som om de helt fikk med seg at jeg skrev Bataljonen var et egennavn, men de tok med regelen for flere egennavn uansett. Brann-Bataljonen Bergen ville nok være den riktige skrivemåten...



SVAR: Ideen til navnet er jo svært god. De tre b-ene gjør at det blir
litt futt over uttalen og klangen. Men skrivemåten "Brann Bataljonen
Bergen" følger engelske skriveregler og er helt feil på norsk.

Når egennavn settes sammen på norsk, bruker vi tankestrek
(bindestrek) mellom dem: Hitler-Stalin-pakten, Aurskog-Høland- banen.

I deres tilfelle er det tale om to egennavn: Brann og Bergen.
Bynavnet skal i alle fall stå alene i slike tilfeller. Derimot er
"bataljon" et fellesnavn og kan ikke ha stor forbokstav inne i et ord
eller navn.

Da kan to skrivemåter tenkes:

1) Brannbataljonen Bergen

eller

2) Brann-bataljonen Bergen

Jeg vil klart anbefale denne siste skrivemåten med bindestrek.

Vennlig hilsen
Jostein Stokkeland, rådgiver

Yngve

Og veit ikkje dei kva dei snakkar om så veit ikkje eg..

Xminator

Hmm er litt enig med han fra språkrådet.

Brannbataljonen Bergen er egentlig et bedre navn enn Brann Bataljonen Bergen :) Det blir liksom mer flyt når man leser det.

Godt innspill Ricky, la oss håpe det ikke er for sent :)

Grey

Det er det nok.. sånne ting registreres jo både her og der.. brønnøysundregistere osv..
Maybe a Greyhound could be my way

Branntilegdør

nok om dette eller?? folk gir vel generelt faen om det der alikevel? er jo bare kjernen som gidder å stresse med sånt. :evil: de har jo prestert å ha sikkert 10 siders diskusjon på temaet..

Magnus

Skrivemåten er sikkert viktig for noen... men jeg skjønner det ikke helt hvis noen orker og bruke mye energi på det.
Jeg for min del sier Bataljonen, og skriver Bataljonen (eller BBB)
lt for Norge

Ricky

Det blir nok Bataljonen på folkemunne, men det er jo greit å ha det formelle navnet 'i orden' uansett.

Realisten

Quote from: "Grey"Det er det nok.. sånne ting registreres jo både her og der.. brønnøysundregistere osv..


Nja. Selv om navnet er registrert feil, kan man jo rette det opp på nettsidene og bruke det "korrekte" navnet i offentlige sammenhenger.

Det er neppe mange journalister som går med på å skrive Brann Bataljonen Bergen for å si det sånn.

Det er aldeles ikke for sent å rette opp dette, og er dere egentlig ikke lei av at folk kommenterer navnet nå? Tenk dere hvor mange ganger dere må forsvaret navnet i fremtiden...

Gjør dere selv en bjørnetjeneste og rett opp navnet nå. Dere taper ikke ansikt på det.

Bjarte

Da har journalistene ett problem spør du meg. Så lenge ett navn er registrert i Brønnøysundregisteret kan ikke de motstride det og skrive det på annen måte. Jeg vil også svare på dette innlegget med ett innlegg jeg hadde på BST sin krangleside.

Quote from: "Pi_Meson"Feil er feil. Selv om svenskekongen skriver «Sveriges knug Carl Gustf» så blir det ikke riktig av den grunn. «Brann Bataljonen» er like galt som «Norges Handels Høyskole» eller «Norges Stats Baner» ville være.

Er helt enig at feil er feil og at Norges statsbaner ikke skrives Norges Stats Baner. Samtidig er vi vel helt enig om at Brann, i dette tilfelle er ett egennavn og da jeg gikk ut fra skolen for 24 år siden skulle i hvertfall det skrives med stor forbokstav. Vi er vel også enig om at Bergen er ett egennavn og at den samme regelen gjelder der. Så sitter vi igjen med Bataljonen. Dette er ikke en bataljon, bøyd i bestemt form bataljonen. Det er navnet på selve supporterklubben, altså egennavnet Bataljonen.

Dersom jeg har ett firma som heter Oljespesialisten Bergen og jeg blir kjøpt opp av Esso, mener du virkelig da at det nye firmanavnet da skal hete Esso-oljespesialisten Bergen eller Essooljespesialisten Bergen?

Navnet er og blir rett skrevet Brann Bataljonen Bergen av overnevnte årsak på lik linje som mitt navn er Bjarte Wilhelm Hjartøy.

Pi_Meson

Brann og Bergen er egennavn. Det er riktig, men det forandrer ikke saken. Som Språkrådet skriver er det riktige ved forbindelse med egennavn å bruke bindestrek. Altså «Brann-bataljonen». På samme måte vil det riktige navnet på dette diskusjonsforumet være «Brann-relaterte emner», og ikke «Brann relaterte emner». At du skriver personnavnet ditt uten bindestrek er irrelevant i og med at det ikke er noen forbindelse mellom navnene. Det at dere velger å bruke bestemt form av «bataljon» gjør at dere ikke har noe valg: «Brann Bataljonen» er og blir feil. Et alternativ kunne ellers være «Branns bataljon»

Jani

Jeg fatter egentlig ikke hvorfor folk gidder å bry seg så mye om hvordan navnet skal skrives eller ikke skrives.

Det viktigste bør vel være å bygge opp en stor og økonomisk supporterklubb som har for hovedoppgave å støtte Brann og representere medlemmene av den 8)

Stoffi

rett og slett tull. Finn noe annet å krangle om. Faen med det dummeste eg har hørt.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Xminator

Navn er veldig viktig å krangle om...

Brann Bataljon Bergen er riktig å skrive, Brann Bataljonen Bergen er det ikke. En annen måte som høres riktigere ut er Bataljonen Brann Bergen.

Siddisen

"Bataljonen Brann Bergen"- personlig synes jeg det var tungvint å uttale, får ikke noe flyt over det! Men riktig skrevet, det er det!
Brann Bataljon Bergen er lettere å si... !

ChRiStEr87

Hei du siddis!!!!

E du og fra Stavanger?

Eg begynte å tro eg var den einaste siddisen med hjerte i Brann :)
roppen er i Stavanger, men hjerte er fra Bergen.

Siddisen

ehh...har ikke hjerte i Brann! snarere, medfølelse!
(skriver heller en privatmelding...)

Flygaren

Det som plagar supporterane MINST er vel korleis Brann Bataljonen Bergen vel å skrive namnet sitt..? Forstår ikkje heilt debatten her, eg.. For, om eg får lov å skrive namnet på den gamle supporterklubben utan å bli sensurert.. BST var vel ikkje akkurat URnorsk det heller..? Brann Supporter Team? Hugsar ikkje å ha lese kommentarar frå Norsk Språkråd ang. dette..?

Nei BBB, gje f... i å krangle og konsentrer dykk om laget Brann. No har de to seierar på 2 mnd. Noko å bygge på? Lykke til.

Om dette innlegget óg blir sletta, blir eg forundra.
Snakk om knallhard sensur!
ogndal - Saftkokaradn

Kruxleiven

Tror denne saken begynner å bli foreldet. Rett og slett ikke interessant lenger. Skrivemåten er vel så innarbeidet nå at folk bør glemme saken. Enten de er Brann supportere eller ikke.

Thorleif

Enig med sistnevnte taler..... Vi låser derfor denne diskusjonen her og nå, og ber dere heller om å bruke kreftene på å diskutere mer relevante saker. :D

Stå på, og velkommen til infomøte på søndag. Les info på forsiden.

Mvh,
Thorleif

Go Up