• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hvilken formasjon bør Brann velge?

Started by Von_Krieg, July 25, 2007, 22:19:16 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Von_Krieg

Brann startet (og fortsatte) katastrofalt dårlig i sin 4-5-1 formasjon mot Viking i dag. Er det formasjonen det er noe i veien med eller er det bare innstillingen til spillerene?

Jeg tror at når Brann starter i en 4-5-1 formasjon blir man veldig passiv i tankegangen fordi man skal starte kampen med deffensiv trygghet. Dette tror jeg gjør noe med tankene til hver enkelt spiller og at de blir for passive i presset på ballfører og rygger for mye, stedet for å stå opp.

Jeg mener Brann bør spille på det de er best på, nemlg offensiv fotball. Dette  både på hjemme og bortebane.

Formasjonen jeg helst ser Brann bruke er en 4-1-2-1-2 med en klar fordeling av en offensiv og en deffensiv sentral midtbane. På denne måten tror jeg Jaiteh får brukt sine gode deffensive evner mens Andresen får bedre brukt sine offensive evner (ikke at man så noen av de i dag). Ikke bare det men man stenger også en del rom mellom midtbaneledd og forsvarsledd og midtstopperene trenger ikke i så stor grad å bryte en motstanders passning og etterlate seg store hull i midten bak.
quot;Noen tror på gud andre på allah... Jeg tror på Brann!"

Vebjørn

Quote from: "Von_Krieg"Er det formasjonen det er noe i veien med eller er det bare innstillingen til spillerene?

Begge dele, det blir feil å velge ein 4-5-1 taktikk og fordi vi er elendige å forsvare oss, og når vi velg å forsvare oss skjer det noke med det mentale hos spelerane som gjer at dei kjem på bana med ei meir likegyldig innstilling virkar der som!


Quote from: "Von_Krieg"Formasjonen jeg helst ser Brann bruke er en 4-1-2-1-2 med en klar fordeling av en offensiv og en deffensiv sentral midtbane. På denne måten tror jeg Jaiteh får brukt sine gode deffensive evner mens Andresen får bedre brukt sine offensive evner (ikke at man så noen av de i dag). Ikke bare det men man stenger også en del rom mellom midtbaneledd og forsvarsledd og midtstopperene trenger ikke i så stor grad å bryte en motstanders passning og etterlate seg store hull i midten bak.

Einig, trur Jaiteh/MA vil fungere bedre då ;-)

Marek

4-1-2-1-2 eller 4-1-3-2...kall det hva dere vil.
Det jeg etterlyser er en defensiv midtbanespiller som har som oppgave å støvsuge foran stopperne og i tilfeller hvor branns offensive backer er i angrep fungerer som en ekstra stopper når det trengs.
ons Ivar skal hem...

Høyrebacken

Synes 4-4-2 funker helt fint. Da får du god bredde i alle ledd, og det er en formasjon som innbyr til offensive backer, noe jeg synes er viktig. 4-1-2-1-2 er en grei sak, men det blir fort veldig "smalt". 4-2-3-1 funker hvis du har en spiss av mer tanksenter-type. Håvard Flo, Frode Johnsen osv.
usk at det heter;
"For eg e' ekte Brannsupportar, eg kjempar helt te fløyten går", og ikke
"For eg e' ekte Brannsupportar, eg kjeftar helt te fløyten går".

KenFeltZ


Nightfox

Brann er et offansivt lag. De takler ikke å legge seg bakpå. 4-4-2 er formasjonen til Brann. Skal de velge noen andre formasjoner, må det enten være 3-5-2 eller 4-3-3. Og nei, jeg spiller ikke FM.

Belfort

Brann er et 4-4-2 lag. Helstad fungerer ikke som tanksenter,det har han aldri gjor,men det har jo selvfølgelig gått Mjelde hus forbi. Brann blir enten de spiller 4-4-2 eller spesiellt 4-5-1 veldig defensiv i tankegangen. Blir man defensiv i hodet så blir spillet deretter. Mjelde må våge og stole litt mer på ferdighetene i laget.

Xminator

Helstad har fungert fint i 4-5-1 tidligere. Som mot Stabæk og i RL før sesongen.

4-5-1 (kall det 4-2-3-1 om du vil) blir neppe aktuelt igjen før vi møter Lillestrøm borte.

Breiflabben

At helstad ikke fungerer i annet enn 4-4-2 var tydelig da han var i Rosenborg.

Enig med de som mener at 4-5-1 gjør Brann for defensiv både på banen og i hodet. Får Drilo flashback og det gjør vondt.

Never change a winning team gjelder ikke hos Monsen tydeligvis.

Når det er sagt så var Brannspillerne så tafatt at det var vondt å se på.
Lurte på om det var forrige kamp mot Viking som gikk i opptak.
Det var maur mot dovendyr i går.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of sigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses. HIT IT!.

Xminator

QuoteAt helstad ikke fungerer i annet enn 4-4-2 var tydelig da han var i Rosenborg.


Igjen, han fungerer fint i 4-5-1, så lenge midtbanen faktisk tar de offensive løpene. De manglet i går og det hele ble seende forferdelig ut. Spol tilbake til 4-2-3-1 i to kamper mot RBK, der Gashi støttet oppunder angriperen og systemet ser mye anderledes ut.

Nå blir det lenge til vi ser 5 på midten fra start igjen. Det var ett system som passet Gashi. Eneste grunn til å vurdere systemet nå heter Huseklepp.

Nesten

4-4-2 ALLTID.
Får man problemer kan man bytte inn friske bein på midten, ikke endre formasjon.
eg er HELT sikker på at Brann taper de 2 neste seriekampene.  Også ifjor tapte vi mot VIF borte og RBK hjemme. -Kjempe sa du ? Nei det pleier vi ikke å gjøre.-

Belfort

Helstad har tidligere sagt at han ikke liker 4-5-1. Helstad er og blir en 4-4-2 spiss.

ChRiStEr87

Brann hadde vel ikke et skudd mot mål engang når de brukte den tragiske 4-5-1 formasjonen mot Viking.
roppen er i Stavanger, men hjerte er fra Bergen.

eivhelle

Quote from: "ChRiStEr87"Brann hadde vel ikke et skudd mot mål engang når de brukte den tragiske 4-5-1 formasjonen mot Viking.


Det var dårlig offansivt i 4-5-1, men kom seg litt i slutten av 1. omgang.

I 4-4-2 i andre omgang var det bare flaks at Viking ikke fikk et par mål til ganske kjapt. Sånn sett er det ikke bare formasjonen som gjelder her. Det virker som Branns midtbane sliter mot lag som har kjappe arbeidssomme spillerer på midten som f.eks Viking med Samuelsen og Start med Doffen og Strømstad. Dette er et problem uansett formasjon og skyldes vel først og fremst at Brann er litt for omstendelige og lite kontante i spillet. Løsningen her er vei i utgangspunktet å slå ballen over midtbanen og vente med småspillet til motstanderen har løpt litt fra seg.

En løsning i gårdagens kamp kunne f.eks vært å kjørt 4-4-2 med Helstad og Bjørnsson på topp fra start.

pimbolinn

de bør holde 4-4-2 ut sesongen. Til neste år kan de evt øve på en 3-5-2.. der de to som e helt på kanten på midtbanen e me fremover og bakover. Dvs at i angrep e vi 4 stk, og i forsvar e vi 5 stk... De på kanten bør ha god kondis  :shock:
Brann - Bergen - Hansa

Ricky


Hansakongen

Quote from: "pimbolinn"de bør holde 4-4-2 ut sesongen. Til neste år kan de evt øve på en 3-5-2.. der de to som e helt på kanten på midtbanen e me fremover og bakover. Dvs at i angrep e vi 4 stk, og i forsvar e vi 5 stk... De på kanten bør ha god kondis  :shock:


den 3-5-2 formasjonen der virker jo tiltider litt risky vist motstanderen har hurdige angripere har man jo ikke en sjans vist man ikke er nok folk i forsvar posisjon..men kan gå i kamper hvor man vet og tror det blir på midten kampen blir avgjort.. men 4-4-2 er den jeg ville godt for i nød 4-3-3 eller den "såkaldte" alle mann i angreps formasjonen 4-2-4 vist mann jager et utlingns mål

Nightfox

Quote from: "Hansakongen"
Quote from: "pimbolinn"de bør holde 4-4-2 ut sesongen. Til neste år kan de evt øve på en 3-5-2.. der de to som e helt på kanten på midtbanen e me fremover og bakover. Dvs at i angrep e vi 4 stk, og i forsvar e vi 5 stk... De på kanten bør ha god kondis  :shock:


den 3-5-2 formasjonen der virker jo tiltider litt risky vist motstanderen har hurdige angripere har man jo ikke en sjans vist man ikke er nok folk i forsvar posisjon..men kan gå i kamper hvor man vet og tror det blir på midten kampen blir avgjort.. men 4-4-2 er den jeg ville godt for i nød 4-3-3 eller den "såkaldte" alle mann i angreps formasjonen 4-2-4 vist mann jager et utlingns mål

Leffen


KennethS

tå på Brann

KennethS

Quote from: "Nightfox"
Quote from: "Hansakongen"
Quote from: "pimbolinn"de bør holde 4-4-2 ut sesongen. Til neste år kan de evt øve på en 3-5-2.. der de to som e helt på kanten på midtbanen e me fremover og bakover. Dvs at i angrep e vi 4 stk, og i forsvar e vi 5 stk... De på kanten bør ha god kondis  :shock:


den 3-5-2 formasjonen der virker jo tiltider litt risky vist motstanderen har hurdige angripere har man jo ikke en sjans vist man ikke er nok folk i forsvar posisjon..men kan gå i kamper hvor man vet og tror det blir på midten kampen blir avgjort.. men 4-4-2 er den jeg ville godt for i nød 4-3-3 eller den "såkaldte" alle mann i angreps formasjonen 4-2-4 vist mann jager et utlingns mål


Neste sesong e Bjarnasson vekke.
tå på Brann

Nesten

eg er HELT sikker på at Brann taper de 2 neste seriekampene.  Også ifjor tapte vi mot VIF borte og RBK hjemme. -Kjempe sa du ? Nei det pleier vi ikke å gjøre.-


Candyman

1-4-2-stjerne-firkant-2-1-trapes-1.......

Nei, faen heller, fotball er 4-4-2 i Brann! Basta!!!!!!
10% i 90 minutter eller 100% i 9 minutter?
Det er spørsmålet...

Klaus_Brann

Quote from: "lekestuee"1-4-4-2


Synes denne er noe vi kunne satset på jeg..Skjønner liksom ikke hvorfor vi skal kjøre på med 10 mann selv om vi er veldig gode...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nightfox

Quote from: "KennethS"
Quote from: "Nightfox"
Quote from: "Hansakongen"
Quote from: "pimbolinn"de bør holde 4-4-2 ut sesongen. Til neste år kan de evt øve på en 3-5-2.. der de to som e helt på kanten på midtbanen e me fremover og bakover. Dvs at i angrep e vi 4 stk, og i forsvar e vi 5 stk... De på kanten bør ha god kondis  :shock:


den 3-5-2 formasjonen der virker jo tiltider litt risky vist motstanderen har hurdige angripere har man jo ikke en sjans vist man ikke er nok folk i forsvar posisjon..men kan gå i kamper hvor man vet og tror det blir på midten kampen blir avgjort.. men 4-4-2 er den jeg ville godt for i nød 4-3-3 eller den "såkaldte" alle mann i angreps formasjonen 4-2-4 vist mann jager et utlingns mål


Neste sesong e Bjarnasson vekke.


Bjarnason utelukker ingenting, det er det eneste han har sagt.

Go Up