• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Effektivitet

Started by Corran, June 11, 2007, 00:26:38 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Corran

Satt å kikket litt på nettaviser og gikk inn og sjekket sjangsestatistikken i Brann sine kamper. Dette er egentlig ikke lesning vi Brann supportere er vant med (tror eg). Eg viste vi hadde bra utnyttelse på sjangsene, men like fult så synes eg vi har brent en del store sjangser.
Etter kampreferatene til VG (påliteligheten her er vel ikke dårligere en andre steder) så har Brann hatt i de 9 serie rundene 42 sjangser og vi har scoret 20 mål!
Dette er en uttelling på ca 47,6% og egentlig meget effektivt.
Og da er det 2 ting som slår meg. Dette er smått utrolig og meget bra tall for Brann. Men hva når uttellingen ikke er fult så stor? For er den ikke egentlig uvanlig stor? Skaper Brann nok sjangser til å vinne selv med en uttelling på ca 30 % som er mer normalen (vil eg tro)?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Ricky

Litt av forklaringen er vel kanskje at Brann ikke avslutter angrepene sine før man står rettvendt innenfor femmeteren.

Og de gangene noen faktisk drar til fra distanse, så er skuddene så dårlige at VG ikke kan regne dem som målsjanser :)

Xminator

3 mål på 8 sjanser er egentlig der vi bør være med tanke på effektivitet. Det var vel heller i egen ende vi var "effektive" i går.

Vi var jo effektive i fjor vår også, så får vi håpe Helstad fortsetter triumferden sin. Han er på vei mot 20 mål i eliteserien om han fortsetter...

Corran

Faktisk så gir VG flere målsjangser til Brann en andre aviser eg har kikket i. Så da blir effektiviteten bedre.
LSK har til sammenligning (fremdeles VG som kilde) 56 målsjangser og 18 mål som gir en uttnyttelse på ca 32%
RBK har 63 sjanser og 18 mål. Uttelling på 28,5%
Stabæk har 40 sjangser og 12 mål. Uttelling på 30,0%
Viking har 47 sjanser og 13 mål. Uttelling på  27,65 %

Og ut av dette kan en trekke sluttninger dit en ønsker. Skal en se positivt så har vi de dessidert beste målscorerene. Og pessimistisk syn på det er at vi skaper for lite.
Må jo også rengen med at de skribentene som teller sjanser sikkert har sine objektive syn på hva som er sjanser.

Kunne også tenkt meg en statistikk på sjanser/mål % for Helstad og Ivers
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Xminator

Nå er det ikke problem å finne 8 sjanser til Brann i denne kampen.

En del teller dobbeltsjanser, for eksempel sjanse som følge av sjanse som førte til corner, eller sjanse etter retur, som 2 sjanser. Dette er riktig når du skal måle ett lag eller spillers effektivitet, men direkte feil om du måler hvor mye ett lag skaper.

Fabregas

Dette viser jo hvor bra spissene foreløpig har prestert i avslutningsituasjon. Når det gjelder scoring fra midtbanen er jeg veldig skuffet over Brann i år. Skuddene sitter ikke i det hele tatt, spillere som V. Moen og Andresen(Scorte fast i Stabæk) bør i løpet av en sesong ha rundt 10 spillemål og frispark. De skuddene som kommer er for dårlige, spesielt V.Moen har skuffet stort her. Jaiteh har vel foreløpig ikke noe godt skudd, men å se han skyte med innsiden fra 20-22 meter borte mot Odd bør vi likevel være forskånet for. Solli har vel et greit tilslag men iom at han ofte trekker godt ut på siden så kan vi ikke klandre han for å ikke score. Den dagen Helstad og spissmakkerene hans ikke setter sjansene sine,(Litt som mot FFK og Start), må vi ha spillere i midtbaneleddet som kan ta av de byrden med å smelle han i krysset fra 25meter. Forsvarspillere som kommer opp på dødball er jo selvfølgelig også et våpen, men til nå syne jeg innløpene har vært for veike. Her og har V.Moen noe å forbedre seg på. De må slås forbi 1.forsvarer på 4-5 Brann-spiller i stor fart 80-90% av gangene. Litt av grunnen til denne (Gode eller dårlige, spørs hvem som ser) statistikken er nok også at vi er ganske skuddredd, f eks må Andresen bare brenne til når han står på 17meter rett foran mål. Iaf når vi har Helstad på banen fordi han "alltid2 er først på en evt retur.

Klaus_Brann

Vi er ganske effektive hittil i år ja, og det er veldig deilig.
Det som er litt spesielt er at serielederen ikke har en eneste spiller blant de 10 beste på VG`s spillerbørs.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Superjack

Scoringer/målsjanser og utnyttelsesprosent:
Brann 22/45 48,9 %  
Lyn 23/55 41,8 %  
Fredrikstad 19/47 40,4 %  
Tromsø 19/55 34,5 %  
Aalesund 14/41 34,1 %  
Stabæk 18/53 34,0 %  
Start 16/49 32,7 %  
Lillestrøm 18/56 32,1 %  
Rosenborg 20/68 29,4 %  
Viking 17/61 27,9 %  
Strømsgodset 13/48 27,1 %  
Odd Grenland 8/35 22,9 %  
Sandefjord 12/55 21,8 %  
Vålerenga 8/50 16,0 %  

Bare ålesund og odd skaper færre sjanser enn Brann, men det er definitivt ett styrketegn at Brann er så dødelig effektive.
Brannsupporter.

Kai-Olai

Quote from: "Klaus_Brann"Vi er ganske effektive hittil i år ja, og det er veldig deilig.
Det som er litt spesielt er at serielederen ikke har en eneste spiller blant de 10 beste på VG`s spillerbørs.


Det som vel også må være litt spesielt er at om Stabæk taper på søndag, samtidig som Rbk-LSK spiller uavgjort imorgen og Brann taper med 4 mål mot Viking, så vil serielederen lede med negativ målforskjell.. Og det etter nesten halvspilt serie..

Stoffi

Quote from: "Superjack"Scoringer/målsjanser og utnyttelsesprosent:
Brann 22/45 48,9 %  
Lyn 23/55 41,8 %  
Fredrikstad 19/47 40,4 %  
Tromsø 19/55 34,5 %  
Aalesund 14/41 34,1 %  
Stabæk 18/53 34,0 %  
Start 16/49 32,7 %  
Lillestrøm 18/56 32,1 %  
Rosenborg 20/68 29,4 %  
Viking 17/61 27,9 %  
Strømsgodset 13/48 27,1 %  
Odd Grenland 8/35 22,9 %  
Sandefjord 12/55 21,8 %  
Vålerenga 8/50 16,0 %  

Bare ålesund og odd skaper færre sjanser enn Brann, men det er definitivt ett styrketegn at Brann er så dødelig effektive.



Jeg mener at det er tegn på at det taktiske ikke strekker til, men at vår dyktige spillerstall greier likevel å putte mål.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Klaus_Brann

Quote from: "Kai-Olai"
Quote from: "Klaus_Brann"Vi er ganske effektive hittil i år ja, og det er veldig deilig.
Det som er litt spesielt er at serielederen ikke har en eneste spiller blant de 10 beste på VG`s spillerbørs.


Det som vel også må være litt spesielt er at om Stabæk taper på søndag, samtidig som Rbk-LSK spiller uavgjort imorgen og Brann taper med 4 mål mot Viking, så vil serielederen lede med negativ målforskjell.. Og det etter nesten halvspilt serie..


Ja, og det verste er at det absolutt ikke er et utenkelig scenario. Det må vel i så fall bli første gang..Eller?Krøvel...?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Go Up