• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

ååå, vi e fra bergen...

Started by birki, May 27, 2007, 15:02:38 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

birki

kan noen fortelle hvor denne er blitt av?? hvilken tråd er den i? og hvorfor e det ingen som er med når den blir dratt igang på stadion??
vi som står på midetn av nedre felt B prøvde flere ganger forrige kamp..
første som skjer når noen prøver å dra den igang er at en eller annen gauler "GULLET SKA HEEEEEEEEEEEEEEEEEEM!!!!"

sangen er jo helt sjef, greit med litt variasjon fra gullet ska hem som omtrent går konstant et eller annet sted på tribunen..
ed hjertet i Brann og Bergen!

Erlend

tror ikke jeg har hørt den før. Hvordan er teksten og melodien?

DJ_ADG

ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Roald

Denne blir ikke startet fordi brannsupportere ikke har noen som helst tradisjon for sanger med sydeuropeiske rytmer. Det er bare til å legge den død først som sist. Det blir aldri en hit på Hansa.
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

skb!

Enig. Denne typen melodier er ikke noe for oss. Kanarifansen har allerede tatt denne i bruk, og jeg syns den passer mye, mye bedre til deres stil. Det finnes andre sanger som heller bør bli forsøkt innført (les: Bubbles-sangen)

brann.avd.molde

slenger meg på boble sangen, eneste som er trist med den er melodien. Blir på en måte det samme som om at west ham ville brukt nystemten i en sang, hadde ikke vært fornøyd da. Men allikevel det er en knakanes bra sang som hadde skapt et stort trøkk overalt den hadde blitt sunget. Så er for at den skal innføres.
Eg må inn!

Northside

Kanskje på tide å endre stilen vår pitte litt då siden vi ikke får til noe annet?

Gullet ska hem e eneste nye sangen på flere år...

Klaus_Brann

Quote from: "brann.avd.molde"slenger meg på boble sangen, eneste som er trist med den er melodien. Blir på en måte det samme som om at west ham ville brukt nystemten i en sang, hadde ikke vært fornøyd da. Men allikevel det er en knakanes bra sang som hadde skapt et stort trøkk overalt den hadde blitt sunget. Så er for at den skal innføres.


Jaja, det er en fet melodi, og på ingen måte "hellig" for oss. Hvis de hadde kommet over Nystemten, og ville brukt den hos seg, tror jeg ikke de hadde tenkt (forutsatt at de visste hvilken sang det var) å nei, den kan vi ikke bruke.

Den bør absolutt innføres, håper virkelig noen tar tak mot LSK!Vi trenger denne sangen, så "Gullet ska hem" kan avlastes litt...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

brann.avd.molde

jeg foretrekker heller en ny sang på noen år, en en haug av nye forza ale ale sanger. Personlig syntes jeg det er mer sjarm og bedre stemning i våre "engelske" sanger enn i blandt annet lsk sine "syd-europeiske".
Eg må inn!

Kaiser

Quote from: "NorthsideFCDH"Kanskje på tide å endre stilen vår pitte litt då siden vi ikke får til noe annet?

Gullet ska hem e eneste nye sangen på flere år...


Helt enig! Nå er riktignok gullet ska hem en av de beste supportersangene jeg noensinne har vært borti, men vi bør absolutt gjøre noe med sangrepertoaret. Men sangene finnes, så det er egentlig bare til å begynne å synge dem.

Klaus_Brann

Quote from: "Kaiser"
Quote from: "NorthsideFCDH"Kanskje på tide å endre stilen vår pitte litt då siden vi ikke får til noe annet?

Gullet ska hem e eneste nye sangen på flere år...


Helt enig! Nå er riktignok gullet ska hem en av de beste supportersangene jeg noensinne har vært borti, men vi bør absolutt gjøre noe med sangrepertoaret. Men sangene finnes, så det er egentlig bare til å begynne å synge dem.


AKKURAT!
Sangene finnes, og at Bubbles sangen ikke har funnet veien inn på Hansa ordentlig enda er trist. Men jeg skal gjøre mitt for at det blir trøkk på den mot LSK.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

smaalanda

Denne sangen her ble hørte eg under Fredrikstad - Vålerenga kampen og det var Fredrikstad supporterne som sang denne (arrest me if am wrong), dette burde være en advarsel i seg selv. Denne PAOK sangen og andre sanger til f.eks Panathinaikos som f.eks "horti magiko" er ikke oss. Denne sangen kommer aldri til å bli en hit på Staddaen sorry.


Quote from: "NorthsideFCDH"Kanskje på tide å endre stilen vår pitte litt då siden vi ikke får til noe annet?

Gullet ska hem e eneste nye sangen på flere år...



Er vel ingen overraskelse at du ikke har noe imot litt forza og allez kultur for oss som har vært her inne en lite stund. Men poenget ditt her blir likevel feil, vi trenger absolutt ikke å endre stilen vår for å få utvide sangrepotoaret vårt. Det vi trenger er evne til å få det vi skriver her inne ut til folket ut i blomst på Staddaen, for her er det flere sanger å hente.


Eg vil herved bruke anledningen til å presentere sanger som er klare til å bli innført:


Boble Sangen:

Eg synger om Brann fra Bergen
SK Brann fra Bergen by.
I rødt og hvitt
står laget mitt
elleve menn med gull i blikk (evt innbitte menn)
Rosenborg kan brenne
Engen rykke ned
Gullet går til Bergen
som i 1963



Ten German Bombers:

http://www.youtube.com/watch?v=_1M730cYkic
Denne varieres etter motstander selfølgelig.

"Fredrikstad tar null poeng i dag
Ja Fredrikstad tar null poeng i dag
For Fredrikstad skal gruses, ja no skal de knuses
Fredrikstad tar null poeng i dag

For SK Brann tar tre poeng i dag
Ja, SK Brann tar tre poeng i dag
For SK Brann e de beste, ja no skal vi feste
SK Brann tar tre poeng i dag"



Fields of Athenry/Anfield Road
http://www.youtube.com/watch?v=IJMf6XBS4H8
http://youtube.com/watch?v=YtQ6a8gA7qk
http://youtube.com/watch?v=haOjrqNhR6w

Kom igjen Brann fra Bergen by
vår klubb og by vi aldri skal gå fra
Vaagan Moen på vår ving
Så kom igjen stå opp og syng
For vi synger for vårt kjære SK Brann



Evt sanger som kunne blitt innført (eller kanskje har litt igjen):
http://youtube.com/watch?v=FCUeBICTgL0

Martin Andresen
Martin Andresen
Ma - Ma - Martin Andresen
Ma - Ma - Martin Andresen
Han kjemper og sliter for laget og Bergen


Pay me my money down:
http://youtube.com/watch?v=h25BXo18a-A


Han spiller for SK Brann
Erlend Hanstveit
Han spiller for SK Brann
Erlend Hanstveit
Erlend
Erlend
Erlend Hanstveit
Han spiller for SK Braaann
Erlend Hanstveit




Spesielt di tre første sangene bør alle tre bli innført mot Lillestrøm 10. Juni, med eller uten sangark.
KMO!!!

paf

Quote from: "smaalanda"Spesielt di tre første sangene bør alle tre bli innført mot Lillestrøm 10. Juni, med eller uten sangark.

Det er da bare å begynne å synge, det. Hvis hele Hansa skal kunne sangene før noen våger å starte dem, blir det jo aldri innført. Dere som brenner for nye sanger: Det er bare å synge. Igjen og igjen, så sitter sangen. Er den bra blir den værende. Er den dårlig, så farvel...

Northside

Quote from: "brann.avd.molde"jeg foretrekker heller en ny sang på noen år, en en haug av nye forza ale ale sanger. Personlig syntes jeg det er mer sjarm og bedre stemning i våre "engelske" sanger enn i blandt annet lsk sine "syd-europeiske".


For å holde et litt seriøst nivå her så kan f.eks du slutte å overdrive så til de grader!

En ting er å endre litt på stilen og ikke bare bruke sanger hvor vi står beint opp og ned å synger for full hals, i medgang. Det er noe helt annet å gå over til forza, ole og alle andre slike ord, som du ikke finner i sangen det diskuteres her.

Det jeg ønsker er litt mer slik-det-var-før-i-tiden, den tiden vi var best. Då hadde vi sanger med mer liv i, hopping, skjerf osv osv. Trenger ikke noe forza ole sanger for å klare det.
"Heihå Heihå, vi e store stå" er et godt eksempel på sanger som virkelig lagde liv på stadion før i tiden. Og er det virkelig så stor forskjell på Heihå-sangen som sangen det diskuteres om her?

En ting vi må passe oss for er å kopiere LSK 100%, men samtidig bør ikke folk bli så jævlig opphengt i denne "engelske" stilen. Selv lag i england har ikke så få sanger og ikke minst, trøtte sanger som det vi har...

smaalanda:
At jeg liker kulturen man finner nedover europa legger jeg ikke skjul på en gang. Men jeg har mine grenser for hvor mye forzatromming jeg orker :wink:

For meg kan du komme med tidenes lengste liste over sanger som er ferdiglaget her på forumet. "Forumsanger" har vi tross alt hatt noen år nå. Hva som kommer ut på stadion er noe helt annet og noe vi definitivt ikke kan være stolt av (i antall).

En god del av sangene du presenterer i listen der er fengene med god tekst, men jeg ønsker mye mer variasjon.

Og hvorfor skal vi ikke kunne endre stilen vår? Den stilen vi bruker no om dagen har ført oss rett ned. Vi er langt fra landets beste fans nå om dagen, kun i medgang med 2-3 sanger. Hva med å endre stilen tilbake, slik den faktisk var før i tiden?

Roald

Quote from: "NorthsideFCDH""Heihå Heihå, vi e store stå" er et godt eksempel på sanger som virkelig lagde liv på stadion før i tiden. Og er det virkelig så stor forskjell på Heihå-sangen som sangen det diskuteres om her?

Har du flere eksempler?
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

smaalanda

Er enig med deg i at eg savner litt mer liv på tribunen. Litt mer hopping og sprell som det var før. Husker første gang "Sæternes" scorer mål sangen ble innført hoppet veldig mange opp og ned med skjerfene og det var en del av sangen. Dette har gått mer og mer vekk.

Er litt uenig i at vi er dårligere enn noen gang (eller at stilen vår har ført oss rett ned). Det lydnivet vi har på kamp idag er MYE bedre enn det vi hadde ifjor, det kan du ikke se bort i fra. Mer liv på tribunen har vi godt av, det hersker det ingen tvil om.

Sanger som http://www.youtube.com/watch?v=1Xgz_ROXSqw o.l kunne vert med på å forbedret dette.

Sånn som det er nå vet alle at vi trenger flere sanger, og di tre der er vell verdt å innføre. Det du sier om at det er bare er å stemme i har du helt forbanna rett i, men det hadde vært mye lettere vist noen hadde tatt ansvar å fått vertall noen ut på ark (ikke spør meg hvorfor Paok sangen kom ut på ark, og ikke boblesangen). Martin Andresen sangen er det jo litt liv, men ka du syns få vere opp til deg, men eg skjuler ikke at du har ett poeng bare vil si at grenser bør være veldig klar på kor langt vi går i denne retningen.
KMO!!!

Northside

For å si det slik, vi burde kanskje se litt på klanen og sang? (det var virkelig hardt å si!)

De har god variasjon, men alikavel holder de litt på den "engelske kulturen", som så veldig mange er opptatt av her inne.

Til opplysning så bruker de ikke forza, ole eller tromme...

Roald

Quote from: "NorthsideFCDH"Til opplysning så bruker de ikke forza, ole eller tromme...

... men shalalalalalalala
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

Northside

Quote from: "Roald"
Quote from: "NorthsideFCDH"Til opplysning så bruker de ikke forza, ole eller tromme...

... men shalalalalalalala


er vel ikke værre enn iaiaiaooo?

Eller øøøøøøøøøøøørrrrrrrnnnnn?

smaalanda

Quote from: "NorthsideFCDH"For å si det slik, vi burde kanskje se litt på klanen og sang? (det var virkelig hardt å si!)

De har god variasjon, men alikavel holder de litt på den "engelske kulturen", som så veldig mange er opptatt av her inne.

Til opplysning så bruker de ikke forza, ole eller tromme...



Selv om dette er en tung kamel og svelge har du faktisk litt rett. Klanen klarer ikke minst å ha et stor repotoar av sanger, samt masser av humor og bra trøkk. Vi skal passe oss akkuratt litt her fordi Klanen har gått litt vell langt når det gjelder di sydlige breddegradene enn eg vil at Brann og Bataljonen skal gå. F.eks når det gjelder "Shalalalala Vååålerenga" og "horto magiko". Når det gjelder humor og selvironi og alt det der liger di milevis forann oss.

Bare så det er sagt ser eg heller til klanen og sang enn noen andre tippeligaklubber, men di har fortsatt gått litt for langt etter min mening når det gjelder dette mastet og forza allez.

Blir oppriktig forbannet når et hører folk på Hansa startet "Gashi ole ole ole" som er helt jævli å høre på. Håper alle har skrinlagt den for lengst.
KMO!!!

smaalanda

Quote from: "NorthsideFCDH"
Quote from: "Roald"
Quote from: "NorthsideFCDH"Til opplysning så bruker de ikke forza, ole eller tromme...

... men shalalalalalalala


er vel ikke værre enn iaiaiaooo?

Eller øøøøøøøøøøøørrrrrrrnnnnn?



1. Iaiaiaooo blir (nesten) aldri brukt lenger.

2. Det er mye verre enn øøøøøøøøøøørnnnnnnnnn
KMO!!!

Roald

Quote from: "NorthsideFCDH"
Quote from: "Roald"
Quote from: "NorthsideFCDH"Til opplysning så bruker de ikke forza, ole eller tromme...

... men shalalalalalalala


er vel ikke værre enn iaiaiaooo?

Eller øøøøøøøøøøøørrrrrrrnnnnn?

Johoo! Hør på det da! Det er jo helt jævlig.

øøøøøøøøøøøøøøøøøørrrrrrnnnnnn er jo i det minste litt humoristisk og ment for en spesiell spiller. Ingen evighetsang som er helt upåvirket av kampforløpet.
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

Northside

shalalalala, er jo faktisk en av de mere fengene melodiene engen har.

Iaiaiaooo er minst like "dårlig" og øøøøøørrrrrnnn høres 13 ganger verre ut, men sistnevnte kan "forsvares" med humor.

smaalanda

Quote from: "NorthsideFCDH"shalalalala, er jo faktisk en av de mere fengene melodiene engen har.



Synes du "Shalalalala Vååålerenga" og "Shalalalala ååå Rooosenborg" x39 er fengende? Gud bedre.
KMO!!!

Chris*

Quote from: "Roald"
Quote from: "NorthsideFCDH"
Quote from: "Roald"
Quote from: "NorthsideFCDH"Til opplysning så bruker de ikke forza, ole eller tromme...

... men shalalalalalalala


er vel ikke værre enn iaiaiaooo?

Eller øøøøøøøøøøøørrrrrrrnnnnn?

Johoo! Hør på det da! Det er jo helt jævlig.

øøøøøøøøøøøøøøøøøørrrrrrnnnnnn er jo i det minste litt humoristisk og ment for en spesiell spiller. Ingen evighetsang som er helt upåvirket av kampforløpet.


Helt upåvirket av kampforløpet? Hva mener du med dette ? Selv synes jeg klanen gjør denne sangen helt greit.
Jeg er i utgangspunktet veldig enig i at vi skal beholde vår identitet.
En slik "stemningssang", med litt liv i, synes jeg likevel hadde vært greit å ha på reportoaret.
I Oslo by, eller horto magico som den opprinnelig heter, gjør klanen veldig bra, og det uten alt dette forza, ole ole greiene.
en som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!

Roald

Quote from: "Chris*"Helt upåvirket av kampforløpet? Hva mener du med dette ?

Enkelt og greit fordi de synger den i evigheter uansett om enga spiller bra/dårlig, og når de f. eks. har en stor sjanse høres ikke publikums reaksjon, bare taletløs shalalalalala-ing.
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

smaalanda

Quote from: "Roald"
Quote from: "Chris*"Helt upåvirket av kampforløpet? Hva mener du med dette ?

Enkelt og greit fordi de synger den i evigheter uansett om enga spiller bra/dårlig, og når de f. eks. har en stor sjanse høres ikke publikums reaksjon, bare taletløs shalalalalala-ing.



Dette er jo uansett Lillestrøm best på, men det jo fordi di står med ryggen til det som skjer på banen.
KMO!!!

Chris*

Quote from: "Roald"
Quote from: "Chris*"Helt upåvirket av kampforløpet? Hva mener du med dette ?

Enkelt og greit fordi de synger den i evigheter uansett om enga spiller bra/dårlig, og når de f. eks. har en stor sjanse høres ikke publikums reaksjon, bare taletløs shalalalalala-ing.


Her er jeg uenig. Klanen er en av de få supporteregruppene igjen i landet som fremdeles har support etter hvordan det går med laget. At de har 1 shalala sang for å dra opp stemningen synes jeg er greit. Det er STOR forskjell på klanen og kanari/kjernen/plankehaugen osv..
en som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!

Roald

Quote from: "Chris*"
Quote from: "Roald"
Quote from: "Chris*"Helt upåvirket av kampforløpet? Hva mener du med dette ?

Enkelt og greit fordi de synger den i evigheter uansett om enga spiller bra/dårlig, og når de f. eks. har en stor sjanse høres ikke publikums reaksjon, bare taletløs shalalalalala-ing.


Her er jeg uenig. Klanen er en av de få supporteregruppene igjen i landet som fremdeles har support etter hvordan det går med laget. At de har 1 shalala sang for å dra opp stemningen synes jeg er greit. Det er STOR forskjell på klanen og kanari/kjernen/plankehaugen osv..

Nå henviste jo jeg også kun til shalalalala - sangen, så ikke bland inn hele klanen. Jeg tror i bunn og grunn at du er enig med meg.
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

Chris*

Quote from: "Roald"
Quote from: "Chris*"
Quote from: "Roald"
Quote from: "Chris*"Helt upåvirket av kampforløpet? Hva mener du med dette ?

Enkelt og greit fordi de synger den i evigheter uansett om enga spiller bra/dårlig, og når de f. eks. har en stor sjanse høres ikke publikums reaksjon, bare taletløs shalalalalala-ing.


Her er jeg uenig. Klanen er en av de få supporteregruppene igjen i landet som fremdeles har support etter hvordan det går med laget. At de har 1 shalala sang for å dra opp stemningen synes jeg er greit. Det er STOR forskjell på klanen og kanari/kjernen/plankehaugen osv..

Nå henviste jo jeg også kun til shalalalala - sangen, så ikke bland inn hele klanen. Jeg tror i bunn og grunn at du er enig med meg.


Vi er nok sannsynligvis det. Jeg er som sagt helt enig i at vi skal beholde vår identitet. Jeg ytrer bare beskymring over vårt spede reportoar, og sier at 1 litt mer munter melodi gjerne ikke hadde skadet. En sang der man ikke nødvendigvis må stå i ro med armene i kryss.
en som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!


Stoffi

Quote from: "Roald"Denne blir ikke startet fordi brannsupportere ikke har noen som helst tradisjon for sanger med sydeuropeiske rytmer. Det er bare til å legge den død først som sist. Det blir aldri en hit på Hansa.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Roald

Quote from: "Stoffi"
Quote from: "Roald"Denne blir ikke startet fordi brannsupportere ikke har noen som helst tradisjon for sanger med sydeuropeiske rytmer. Det er bare til å legge den død først som sist. Det blir aldri en hit på Hansa.

Noen sure løker?! Nå må du tenke deg litt om her da, mann. Hvis du tror at de fleste liker denne sangen og at det bare er noen som ikke liker den, så hvorfor i helvete er ikke dette allerede en hit på stadion?
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

Klaus_Brann

Quote from: "Roald"
Quote from: "Stoffi"
Quote from: "Roald"Denne blir ikke startet fordi brannsupportere ikke har noen som helst tradisjon for sanger med sydeuropeiske rytmer. Det er bare til å legge den død først som sist. Det blir aldri en hit på Hansa.

Noen sure løker?! Nå må du tenke deg litt om her da, mann. Hvis du tror at de fleste liker denne sangen og at det bare er noen som ikke liker den, så hvorfor i helvete er ikke dette allerede en hit på stadion?



Fordi de noen skal alltid starte "Gullet ska hem" rett etter en annen sang blir startet. Virker som de bruker "Gullet ska hem" for å motarbeide denne sangen.
Jeg synes vi trenger mer variasjon på stadion, og "Vi e fra Bergen" er et fint innslag i den retningen.

En annen sak vi kunne brukt var Stabæk`s bit om Brann på "dissen" deres:

"Byen det e Bergen og laget det e Brann. De røde Bergensgutter har igjen fått blod på tann. Når vi entrer banen e vi kongene fra vest, og vi skremmer livskiten av fotballbønder flest" :-)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

monzilla

Jeg starter gjerne "gullet skal hem" for å unngå spredningen av sydeuropeiske rytmer på stadion. Vi har en fin nisje med engelsk supporterultur, la oss utvikle oss der.

Klaus_Brann

Da kan vi kutte ut SK Brann sangen og da??
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

smaalanda

Quote from: "Klaus_Brann"Da kan vi kutte ut SK Brann sangen og da??


Hvilken sang tenker du på her?
KMO!!!

Klaus_Brann

Quote from: "smaalanda"
Quote from: "Klaus_Brann"Da kan vi kutte ut SK Brann sangen og da??


Hvilken sang tenker du på her?



Vanskelig å "synge" den skrivende, men den går "Skkkkk, Skkkkk, SK Brann Sk Brann Sk Brann, Sk Brann.........Sk Brann.....BERGEN!

Forsto du?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

smaalanda

Quote from: "Klaus_Brann"
Quote from: "smaalanda"
Quote from: "Klaus_Brann"Da kan vi kutte ut SK Brann sangen og da??


Hvilken sang tenker du på her?



Vanskelig å "synge" den skrivende, men den går "Skkkkk, Skkkkk, SK Brann Sk Brann Sk Brann, Sk Brann.........Sk Brann.....BERGEN!

Forsto du?


Ja eg forstod hvilken sang du mener, men synes ikke den kommer innunder dette som blir diskutert her. Kanskje det er en slags "nynning" i denne også, men kobler ikke denne opp til shalalala og oleoleole.
KMO!!!

Klaus_Brann

Quote from: "smaalanda"
Quote from: "Klaus_Brann"
Quote from: "smaalanda"
Quote from: "Klaus_Brann"Da kan vi kutte ut SK Brann sangen og da??


Hvilken sang tenker du på her?



Vanskelig å "synge" den skrivende, men den går "Skkkkk, Skkkkk, SK Brann Sk Brann Sk Brann, Sk Brann.........Sk Brann.....BERGEN!

Forsto du?


Ja eg forstod hvilken sang du mener, men synes ikke den kommer innunder dette som blir diskutert her. Kanskje det er en slags "nynning" i denne også, men kobler ikke denne opp til shalalala og oleoleole.


Nynning du liksom.
Nynn litt på melodien til "SK Brann" sangen, eller last ned "Dario G- Carneval de Paris" hvis du trenger oppfriskning på hvordan melodien er...
Den er vel så Sydeuropeisk som du får det!
Med trommer og rytmer og alt..Den pleier forøvrig å ta bra av på puben, så det er nå en del som liker slike sanger.
Vi kunne like godt byttet ut "SK" med "Shalala", det er slik melodien går.

"Shala, shala, shalala shalala shalala...shalala, shalalaaa...Shalalalalalala BERGEN!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Stoffi

Quote from: "monzilla"Jeg starter gjerne "gullet skal hem" for å unngå spredningen av sydeuropeiske rytmer på stadion. Vi har en fin nisje med engelsk supporterultur, la oss utvikle oss der.


Kanskje du skal synge på engelsk også?
Den sangen er faen ikke sydeuropeisk. Den høres ut som enhver europeisk sang.


Men når du sier det, så er det noen sanger jeg ikke liker. Gullet skal Hem begynner å gå de fleste på nervene, så kanskje jeg og mine skal slutte å synge med på den. Du vet, litt sånn sur, gammel gubbe-tankegang.


Er det noen her inne som har egne meninger? Hvor har du lest om dette, Monzilla og resten av gjengen? Det var jo også fantastisk tøft å mislike Andresen en liten periode. Viktig å gjøre det som er "in" vettu, da er man selv in. Eller?
Kan du peke på hva som er så syd-europeisk med denne sangen, eller svømmer du bare med strømmen?


Dette blir rett og slett bare latterlig. Enhver person med vettet i behold som har hørt hammarby-versjonen, elsker sangen. Det er faktisk umulig for en vanlig person å si at hammarbyversjonen er dårlig. Derfor lurer jeg på hvor du har lest at den sangen ikke bør synges?
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

brann.avd.molde

Quote from: "NorthsideFCDH"
Quote from: "brann.avd.molde"jeg foretrekker heller en ny sang på noen år, en en haug av nye forza ale ale sanger. Personlig syntes jeg det er mer sjarm og bedre stemning i våre "engelske" sanger enn i blandt annet lsk sine "syd-europeiske".


For å holde et litt seriøst nivå her så kan f.eks du slutte å overdrive så til de grader!


En ting er å endre litt på stilen og ikke bare bruke sanger hvor vi står beint opp og ned å synger for full hals, i medgang. Det er noe helt annet å gå over til forza, ole og alle andre slike ord, som du ikke finner i sangen det diskuteres her.

Det jeg ønsker er litt mer slik-det-var-før-i-tiden, den tiden vi var best. Då hadde vi sanger med mer liv i, hopping, skjerf osv osv. Trenger ikke noe forza ole sanger for å klare det.
"Heihå Heihå, vi e store stå" er et godt eksempel på sanger som virkelig lagde liv på stadion før i tiden. Og er det virkelig så stor forskjell på Heihå-sangen som sangen det diskuteres om her?

En ting vi må passe oss for er å kopiere LSK 100%, men samtidig bør ikke folk bli så jævlig opphengt i denne "engelske" stilen. Selv lag i england har ikke så få sanger og ikke minst, trøtte sanger som det vi har...


Overdrivelsen er gjort
1. pga få fram et poeng, mulig jeg gjør det hele tiden:-)
2. for at jeg er bergenser og overdrivelser ligger i min natur. :wink:

At jeg misforstod det du mente er en stor mulighet, full revulosjon på store stå er det ingen som vil ha. Grunnen jeg drar fram ale ale forza er pga den "sydlanske stilen" som sangen har. Allikevel er det da ganske mange sanger som de fleste allerede kan som ikke er brukt på hvertfall 2 år. 2 sanger da er feks. de med melodiene jenter fra bergen og eg e født i bergen. Er da mulighet for å hente disse fram igjen istedet for det endeløse jaget etter nye sanger som ikke er like bra.

Det lå også som en liten under tanke til at jeg heller vil ha 1 bra sang i året en 25 ale sanger, eller sydlanske sanger om du vil. Har rimelig mange sanger blandt annet i sang tingen her inne på bataljonen sin hjemmeside som ikke har blitt dratt i gang de gangene jeg har vært med hvertfall.

Det er ikke det at jeg syntes at ååååh sangen er forferdelig, er bare at jeg føler vi har bedre alternativ. Sanger som er innført før og sanger som enda ikke har blitt innført som er mer i den stilen som Bataljonen allerede har lagt seg etter. Blandt annet Bobble sangen og den nye erlend Hanstveit sangen. Trøkk på staddaen slik det var i gamle dager vil jeg også ha. Er nok som deg og veldig mange andre lei av de samme tre sangene. Men som jeg igjen sier og overdriver igjen sikkert med kor mange ganger jeg sier det i dette innlegget :wink: vi har sanger problemet er bare at de ikke blir sunget. De har forsvunnet i glemme boken. Dette er jo noe som sanggruppen kan ta fingrene fatt i når de kommer på banen. Føler også at lsk ikke har så veldig mange flere sanger de heller men det er vel for at mange av melodiene høres make ut og de blir akompaniert av trommer.

Heihå sangen har vel også et rimelig sydlansk preg over seg den også, mulig derfor den aldri har slått helt igjenom (hvertfall de gangene jeg har vært på staddaen og hørt den), men den lagde nok bra med liv, det savner jeg også på staddaen. Det og litt mer humor, men etter at det har blitt etterlyst har dette kommet seg. Forhåpentligvis tar vel "livet" seg opp også etter disse diskusjonene. Men jeg tror at ååååååh sangen aldri kommer til å få gjennomslag på staddaen.

Den engelske stilen vi også har føler jeg det er viktig å holde på, nesten alle de andre klubbene i tl, har endret seg til den syd europeiske mens vi kan holde igjen på stilen som vi "opprinelig" og "alltid" har hatt.
Eg må inn!

Klaus_Brann

Quote from: "Stoffi"
Quote from: "monzilla"Jeg starter gjerne "gullet skal hem" for å unngå spredningen av sydeuropeiske rytmer på stadion. Vi har en fin nisje med engelsk supporterultur, la oss utvikle oss der.


Kanskje du skal synge på engelsk også?
Den sangen er faen ikke sydeuropeisk. Den høres ut som enhver europeisk sang.


Men når du sier det, så er det noen sanger jeg ikke liker. Gullet skal Hem begynner å gå de fleste på nervene, så kanskje jeg og mine skal slutte å synge med på den. Du vet, litt sånn sur, gammel gubbe-tankegang.


Er det noen her inne som har egne meninger? Hvor har du lest om dette, Monzilla og resten av gjengen? Det var jo også fantastisk tøft å mislike Andresen en liten periode. Viktig å gjøre det som er "in" vettu, da er man selv in. Eller?
Kan du peke på hva som er så syd-europeisk med denne sangen, eller svømmer du bare med strømmen?


Dette blir rett og slett bare latterlig. Enhver person med vettet i behold som har hørt hammarby-versjonen, elsker sangen. Det er faktisk umulig for en vanlig person å si at hammarbyversjonen er dårlig. Derfor lurer jeg på hvor du har lest at den sangen ikke bør synges?


Bare for å ha sagt det, jeg liker sangen. Men kan ikke skjønne at du absolutt mener at denne ikke er sydeuropeisk Stoffi??Da må vi dra frem litt geografi her.
Hvilke land mener du det gjelder???
Og en ting til: Du klager på at Monzilla og andre ikke har egne meninger, men du lar de jo heller ikke ha det med de holdningene dine da.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Tifo

Kritikk mot enkeltpersoner kan taes på PM. I denne tråden får dere diskutere sangen!

Mvh
Stian
.:Tifo-gruppen:.

HansaInferno

Quote from: "Roald"Denne blir ikke startet fordi brannsupportere ikke har noen som helst tradisjon for sanger med sydeuropeiske rytmer. Det er bare til å legge den død først som sist. Det blir aldri en hit på Hansa.


Hehe, sydeuropeisk? Denne blir helt sikkert sunget over alt i verden. Synes at vi driter oss litt ut på å ikke innføre sanger fordi supportere i England ikke synger sangene. Vi slikker vel ikke så mye engelsk ræv, gjør vi?
Breiflabben, baby!

HansaInferno

Quote from: "smaalanda"
Er litt uenig i at vi er dårligere enn noen gang (eller at stilen vår har ført oss rett ned). Det lydnivet vi har på kamp idag er MYE bedre enn det vi hadde ifjor, det kan du ikke se bort i fra. Mer liv på tribunen har vi godt av, det hersker det ingen tvil om.

Sanger som http://www.youtube.com/watch?v=1Xgz_ROXSqw o.l kunne vert med på å forbedret dette.



Fjoråret, eller kanskje året før var tidenes dårligste vil jeg påstå. Og det selv om Brann har relativt stor sportslig suksess.
Breiflabben, baby!

HansaInferno

Jeg elsker engelske supportere. Sangene deres er fantastiske til tider, fansen deres er fanatiske, og gjør akkurat som de vil over alt i hele Europa. Vi trøtte bergensere kunne sikkert lært en ting eller to av den gamle garden fra England som herjet vilt på 70- 80 og 90-tallet. Ikke kom med dobbeltmoralen nå; disse supporterne som alle her inne elsker så høyt er de samme supporterne som knuste nesene på hverandre og alle andre som kom i veien for dem, de sloss med politiet, knuste alt rundt seg, og haret løs på hverandre når de føle for det. De skapte den moderne fotballkulturen.
Dette med trommer og forza blablabla har bare kommet senere. Om det stammer fra Italia eller England spiller vel ingen rolle, så lenge supporterne som synger gjør det med ekte lidenskap.

Jeg synes at den nye sangen som det er snakk om her er fet, men jeg kan dessverre ikke teksten. Neste gang den blir sunget så synger jeg med, om noen kan være så snill å legge ut teksten. Tror ihvertfall at jeg vet hvilken det er... Samme som Argentina-fansen synger sant?

http://www.youtube.com/watch?v=l4HqMgtePg4
Breiflabben, baby!

HansaInferno

The Grate Escape av ENGLAND-fansen, med trommer og trompeter.

http://www.youtube.com/watch?v=z0FPYB537MI

QPR med samme melodi og en tromme...

http://www.youtube.com/watch?v=mXFLZgOxjFM

Jævla sydlanske tilstander i England også. Sikker på at de hadde dritte på seg av latter om de hadde hørt alt pisset vi her i Bergen lirer ifra oss om engelsk supporterkultur, som vår egen. Samtidig skal jeg innrømme at jeg misliker sterkt hvordan f.eks Kanaris holder på.
Breiflabben, baby!

grei

Quote from: "Klaus_Brann"
Nynn litt på melodien til "SK Brann" sangen, eller last ned "Dario G- Carneval de Paris" hvis du trenger oppfriskning på hvordan melodien er...
Den er vel så Sydeuropeisk som du får det!
Med trommer og rytmer og alt..Den pleier forøvrig å ta bra av på puben, så det er nå en del som liker slike sanger.
Vi kunne like godt byttet ut "SK" med "Shalala", det er slik melodien går.

"Shala, shala, shalala shalala shalala...shalala, shalalaaa...Shalalalalalala BERGEN!


Selve arrangementet på den låten du viser til er sydlandsk ja, men det har jo ikke noe med syngingen av den å gjøre. Vår versjon ligner jo egentlig mer på (ja, nettopp) engelskmennenes Vindaloo:

http://youtube.com/watch?v=QR2zXbg5fP0

Uansett er eksempelet dårlig siden "SK..." aldri vært noen hit på Stadion. Joda, den har blitt sunget masse, men det har aldri vært noe trøkk i den. Dette fordi den er for kjapp og har for mye gjentagelser av noen litt kronglete stavelser. Sånne sanger er det aldri flere enn den slappe gjengen fra "puben" som gidder synge med på. Vi har flere titalls sanger som dette som nesten aldri synges, nettopp fordi de ikke genererer i nærheten av det samme trøkket som de gode sangene som "Gullet ska hem".

Hemmeligheten bak en god sang er tredelt:

1. En melodi (gjerne en folk kjenner fra før) som  har de kjennetegnene en god melodi skal ha (fengende, tydelige melodilinjer, at temaet "løser seg" pÃ¥ slutten). Eksempler er Byen e Bergen, Sloop John B, Let it be, Daydream Believer, Rule Britannia. Selv om man ikke liker verken revy eller musical kan man tenke seg det litt toskete spørsmÃ¥let: Ville denne sangen passet inn i en slik setting? Dersom svaret er nei passer den sannsynligvis heller ikke som allsang. Gode melodier er det nok av, sÃ¥ dette er egentlig lett Ã¥ finne.

2. En tekst som er "lett" å synge (må passe med melodien, mer vekt på vokaler enn konsonanter). Et eksempel er "gullet skaa heeeeeem" framfor "Esskåbrannesskåbrannesskåbrann". Ikke så enkelt å få til, henger selvfølgelig nært sammen med punkt 3.

3. Et minimum av en god tekst (skal rime, helst ha en original vri/ha vidd). Vanskeligere å komme opp med enn man skulle tro (etter alle de håpløse forslagene å dømme).


Denne foreslåtte nye PAOK-sangen holder mål på punkt 2 og 3, men stryker stygt på det første punktet. Melodien er veldig monoton i tonene, den er rett og slett lite fengende og ender ikke helt i den "naturlige løsningen" man gjerne forventer at en sang skal ha. Passer sikkert greit med argentinsk og gresk sangkultur, men ikke her.

Skal man først herme etter mer latinsk/sydeuropeisk er jo den låten som Klanen synger som "I Oslo by" (en blanding av "Oh when the saints" og franskmennenes "allez, allez" fra 1998) mye mer fengende. Dersom de tar den mot oss i sommer og vi svarer med den som er forestlått her blir det rett og slett total overkjørsel.

Nei, la oss heller forsøke å beholde litt særpreg mens vi fremdeles har noe igjen av det. Vær så snill å spar oss fra Lambada og La Bamba og lignende møl.

Tore Larsen

Quote from: "HansaInferno"Jeg elsker engelske supportere. Sangene deres er fantastiske til tider, fansen deres er fanatiske, og gjør akkurat som de vil over alt i hele Europa. Vi trøtte bergensere kunne sikkert lært en ting eller to av den gamle garden fra England som herjet vilt på 70- 80 og 90-tallet. Ikke kom med dobbeltmoralen nå; disse supporterne som alle her inne elsker så høyt er de samme supporterne som knuste nesene på hverandre og alle andre som kom i veien for dem, de sloss med politiet, knuste alt rundt seg, og haret løs på hverandre når de føle for det. De skapte den moderne fotballkulturen.
Dette med trommer og forza blablabla har bare kommet senere. Om det stammer fra Italia eller England spiller vel ingen rolle, så lenge supporterne som synger gjør det med ekte lidenskap.

Jeg synes at den nye sangen som det er snakk om her er fet, men jeg kan dessverre ikke teksten. Neste gang den blir sunget så synger jeg med, om noen kan være så snill å legge ut teksten. Tror ihvertfall at jeg vet hvilken det er... Samme som Argentina-fansen synger sant?

http://www.youtube.com/watch?v=l4HqMgtePg4
QuoteThe Grate Escape av ENGLAND-fansen, med trommer og trompeter.

http://www.youtube.com/watch?v=z0FPYB537MI



Englands supportere har nå brukt denne i mange mange år.
Mvh

Tore

Go Up