• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

What about them casuals?

Started by mahalo_nui, April 23, 2007, 16:35:55 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

mahalo_nui

Følger jo, som alltid, med stor interesse med på hva som rører seg i mitt kjære Bergen, og ikke minst alt rundt Brann.
Som alle som leste nettavisene i går fikk med seg, så var de såkalte casuals nok en gang i fokus, og de stjal - etter min mening - alt for mye fokus fra kampen.

Jeg vil på ingen måte påberope meg å være en ekspert av noe slag på denne kulturen, men i og med at kulturer er mitt virke så kunne jeg jo ikke annet enn å forsøke å se litt nærmere på dette fenomenet. Og det jeg fant overrasket meg egentlig i forhold til det bildet som er skapt i media av disse "brutale" supporterne.

Som mye annet i fotball, kommer jo casuals-kulturen fra England, og det er en gammel kultur som stammer helt tilbake fra 50-tallet. Men i Norge virker det som om det har oppstått de siste par årene (please, correct me if I'm wrong).
Og selv om det virker på mange som om causals fremdeles har en slags "uniform", har vel dette mer eller mindre forsvunnet fra kulturen i England grunnet politiets økende fokus på miljøet. Men hvordan dette er i Norge, vet jeg ikke. Men jeg vil anta at de ikke ønsker å være videre synlig på grunn av at politiet virker å fotfølge dem mer og mer.

Det er ikke til å stikke under en stol at casuals er brutale, men volden virker likevel å være blåst fullstendig ut av proporsjon av mediene. For slik blant annet det jeg vil kalle Norges nye tabloidkonger, BT, fremstilte det, virket det som om casualsgjengen utgjorde en reell trussel mot hele Bergen by og alle dens innbyggere. Men er det virkelig så enkelt?
Slik jeg har forstått det, slåss casuals seg imellom, og bryr seg lite om "vanlige" folk. Ei heller går de løs på motstandernes vanlige supportere (artig nok kalt juletrær) uten at de har nevneverdig grunn til det.
Men når BT beskrev casuals, virker det som om det var en slags blanding av både casuals og vanlige hooligans som inntok Vågsallmenningen (i alle fall om en skal tro beskrivelsen av Vif-gjengen som inntok Macumba).

Så er casuals virkelig så ille som alle skal ha det til? De slåss for det første seg imellom, og utgjør derfor ingen reell trussel mot andre - med mindre man provoserer dem først. Og for det andre er de såpass få (slik jeg forstår det er de to største fraksjonene ikke større enn 20 mann) at de utgjør et uhyre mindretall.
Jeg vil si at "trusselen" casuals er kraftig overvurdert, og at media bare har kastet seg på nok en hype for å selge mer annonser.

http://www.alltidfotball.no/?module=articles&id=131&tournament=1#
ahalo nui, Mjelde. Mahalo nui.

tsf

Hater NøFF -Bergen ut av Norge -Bergen = Egen stat og Republikk vært godt

Nixon

Bildet fjernet av mod.
grunn:
brudd på personvernloven, sladd bildet neste gang :wink:


Er disse fra Bergen eller Oslo?
Rød makt på Hansa

Marek

RUN FORREST, RUN!

Skal det bli vanlig at vi hører om disse folkene i forbindelse med hver eneste kamp?
ons Ivar skal hem...

Brann Lad

Jo di e farlie. Faen og. De ødla hele søndagen for meg og tusenvis av fens. No må noe gjøres. De forpester byen med terroren og trusslene sine. Skal vi ikke være trygge i vår eden by???
quot;Eg skal slå inn trynet ditt din soper"  sa Bergen sin gutt.

Roald

Quote from: "Brann Lad"Jo di e farlie. Faen og. De ødla hele søndagen for meg og tusenvis av fens. No må noe gjøres. De forpester byen med terroren og trusslene sine. Skal vi ikke være trygge i vår eden by???

Er det krig? Rart at jeg har ikke hørt flyalarmen...

Du sier at de ødela hele søndagen for deg og tusenvis av "fens". Kan du utdype hvordan dette fortonet seg?
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

Kent

jeg tror kansje han køddet litt...

Klaus_Brann

Quote from: "Kent"jeg tror kansje han køddet litt...


Hvis du har lest Brann lad sine andre innlegg, så hadde du tatt det for god fisk!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Kent

Quote from: "Klaus_Brann"
Quote from: "Kent"jeg tror kansje han køddet litt...


Hvis du har lest Brann lad sine andre innlegg, så hadde du tatt det for god fisk!


hehe.. skal ikkje si at eg har lagt merke til det før. men godt mulig det

Professoren

Fotball-vold har jo alltid solgt godt i media, også før casual-kulturens inntog i Norge. Det vanlige klypen salt er nok god å ha med når man skal lese avisenes vurderinger. I mine øyne var "den vanlige supporter" mer utsatt før casual-uniformeringen oppstod. I utgangspunktet er det ikke status å angripe andre enn de som selv er klar for slossing, og dette tror jeg for det meste faktisk har skjedd i Norge, selv om det nok er vanskelig å komme utenom enkelt-episoder.

Personlig har jeg ikke noe i mot casuals så lenge de holder seg på et slåss-mot-likesinnede-nivå og fortsetter å bidra med god stemning, humor, spontanitet og voksne mannsrøster. Skjønner veldig godt fremveksten av en alternativ supporter-kultur når det gikk som det gikk med gamle store stå.

Northside

Det som er litt artig er jo faktisk media. Ka prøver de å oppnå? At folk skal lese deres nyhet eller at folk skal få et negativt syn på casuals?

Første teorien er jo sannsynlig, men rimelig latterlig med tanke på at de blåser opp hver minste ting til store saker. Vil de at folk skal lese deres nyhet må det være en saklig nyhet.

Om det er den andre teorien min som stemmer så er den latterlig den også. Kan godt hende casuals får flere motstandere, men tror noen at de bryr seg? Eneste som faktisk skjer er jo at det fungerer som utmerket reklame for casuals. Flere og flere leser om de, ser ka det går i og fristes til å være med på en dans...

De siste 2-3 årene har kulturen grodd som pokker i hele Norge etter nyheter om casuals nesten kom hver uke i media, under fotballsesongen.

Stoffi

Hvis noen har lyst å slåss seg imellom, så la dem få gjøre det.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Marek

Quote from: "Stoffi"Hvis noen har lyst å slåss seg imellom, så la dem få gjøre det.


Så du mener seriøst at politiet bare skal la to grupperinger få lov til å denge løs på hverandre uten at de griper inn?
ons Ivar skal hem...

Marek

Quote from: "NorthsideFCDH"Det som er litt artig er jo faktisk media. Ka prøver de å oppnå? At folk skal lese deres nyhet eller at folk skal få et negativt syn på casuals?

Første teorien er jo sannsynlig, men rimelig latterlig med tanke på at de blåser opp hver minste ting til store saker. Vil de at folk skal lese deres nyhet må det være en saklig nyhet.

Om det er den andre teorien min som stemmer så er den latterlig den også. Kan godt hende casuals får flere motstandere, men tror noen at de bryr seg? Eneste som faktisk skjer er jo at det fungerer som utmerket reklame for casuals. Flere og flere leser om de, ser ka det går i og fristes til å være med på en dans...

De siste 2-3 årene har kulturen grodd som pokker i hele Norge etter nyheter om casuals nesten kom hver uke i media, under fotballsesongen.


Fantastiske teorier! Du har knekket gåten om media. Fikk alle det med seg? Media vil at folk skal lese nyhetene deres!

Hvor har du det fra at de blåser hver minste ting til store saker?
ons Ivar skal hem...

bahus

Quote from: "Marek"
Quote from: "Stoffi"Hvis noen har lyst å slåss seg imellom, så la dem få gjøre det.


Så du mener seriøst at politiet bare skal la to grupperinger få lov til å denge løs på hverandre uten at de griper inn?


Ka er problemet med det? de vet jo alle hva de går til.

Forøvrig så ma jeg stille ett stort spørsmålstegn til Politet sine prioiteringer. med tanke på alle manskapene de hadde ute, skulle tro at det var 3. verdenskrig de forberete seg på.
ergen vest bistro boys

krøvel vellevold

Quote from: "bahus"
Quote from: "Marek"
Quote from: "Stoffi"Hvis noen har lyst å slåss seg imellom, så la dem få gjøre det.


Så du mener seriøst at politiet bare skal la to grupperinger få lov til å denge løs på hverandre uten at de griper inn?


Ka er problemet med det? de vet jo alle hva de går til.

Forøvrig så ma jeg stille ett stort spørsmålstegn til Politet sine prioiteringer. med tanke på alle manskapene de hadde ute, skulle tro at det var 3. verdenskrig de forberete seg på.


Men de slår jo tydeligvis ikke bare løs på hverandre! I følge media blir det jo også gjort hærverk. Og nå er det jo sånn at politiet skal sørge for at folk føler seg trygge. Tror ikke folk føler seg veldig trygge med 70-80 mennesker som driver og sloss i gatene, selv om de bare skulle slåss innbyrdes...
Legg ned hele klubben!

bahus

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "bahus"
Quote from: "Marek"
Quote from: "Stoffi"Hvis noen har lyst å slåss seg imellom, så la dem få gjøre det.


Så du mener seriøst at politiet bare skal la to grupperinger få lov til å denge løs på hverandre uten at de griper inn?


Ka er problemet med det? de vet jo alle hva de går til.

Forøvrig så ma jeg stille ett stort spørsmålstegn til Politet sine prioiteringer. med tanke på alle manskapene de hadde ute, skulle tro at det var 3. verdenskrig de forberete seg på.


Men de slår jo tydeligvis ikke bare løs på hverandre! I følge media blir det jo også gjort hærverk. Og nå er det jo sånn at politiet skal sørge for at folk føler seg trygge. Tror ikke folk føler seg veldig trygge med 70-80 mennesker som driver og sloss i gatene, selv om de bare skulle slåss innbyrdes...


Ser poenget ditt, Men media har en tendens til å overdrive. såvidt meg bekjent var det ingen hærverk.
ergen vest bistro boys

Marek

Quote from: "bahus"
Quote from: "Marek"
Quote from: "Stoffi"Hvis noen har lyst å slåss seg imellom, så la dem få gjøre det.


Så du mener seriøst at politiet bare skal la to grupperinger få lov til å denge løs på hverandre uten at de griper inn?


Ka er problemet med det? de vet jo alle hva de går til.

Forøvrig så ma jeg stille ett stort spørsmålstegn til Politet sine prioiteringer. med tanke på alle manskapene de hadde ute, skulle tro at det var 3. verdenskrig de forberete seg på.


Jada, for all del, anarki er bra.

Du aner jo ikke hvordan det hadde sett ut om politiet ikke hadde prioriert slik.
ons Ivar skal hem...

krøvel vellevold

Quote from: "bahus"
Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "bahus"
Quote from: "Marek"
Quote from: "Stoffi"Hvis noen har lyst å slåss seg imellom, så la dem få gjøre det.


Så du mener seriøst at politiet bare skal la to grupperinger få lov til å denge løs på hverandre uten at de griper inn?


Ka er problemet med det? de vet jo alle hva de går til.

Forøvrig så ma jeg stille ett stort spørsmålstegn til Politet sine prioiteringer. med tanke på alle manskapene de hadde ute, skulle tro at det var 3. verdenskrig de forberete seg på.


Men de slår jo tydeligvis ikke bare løs på hverandre! I følge media blir det jo også gjort hærverk. Og nå er det jo sånn at politiet skal sørge for at folk føler seg trygge. Tror ikke folk føler seg veldig trygge med 70-80 mennesker som driver og sloss i gatene, selv om de bare skulle slåss innbyrdes...


Ser poenget ditt, Men media har en tendens til å overdrive. såvidt meg bekjent var det ingen hærverk.


Så det er altså helt feil at puben på Victoria(?) fikk knust en dør, eller hva det var?
Legg ned hele klubben!

Speedy

Casuals hadde vært greit om de bare sloss med andre casuals, ikke herpet barer o.l. Hører jo ofte enkelthistorier om folk som føler seg truet etter møte med disse folkene og kanskje fått en på tryne i tillegg uten provokasjoner. I tillegg til herverk er det en annen uting, det koster penger og ressurser å sende store politistyrker ut for å "barnepasse" casualsene. Politiet har nok å ta seg av.
Styret er defekt, kan jeg få et nytt ett?

Nei til jenter på Hansa!

Landås til eg dør!

Skyscraper

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "bahus"
Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "bahus"
Quote from: "Marek"
Quote from: "Stoffi"Hvis noen har lyst å slåss seg imellom, så la dem få gjøre det.


Så du mener seriøst at politiet bare skal la to grupperinger få lov til å denge løs på hverandre uten at de griper inn?


Ka er problemet med det? de vet jo alle hva de går til.

Forøvrig så ma jeg stille ett stort spørsmålstegn til Politet sine prioiteringer. med tanke på alle manskapene de hadde ute, skulle tro at det var 3. verdenskrig de forberete seg på.


Men de slår jo tydeligvis ikke bare løs på hverandre! I følge media blir det jo også gjort hærverk. Og nå er det jo sånn at politiet skal sørge for at folk føler seg trygge. Tror ikke folk føler seg veldig trygge med 70-80 mennesker som driver og sloss i gatene, selv om de bare skulle slåss innbyrdes...


Ser poenget ditt, Men media har en tendens til å overdrive. såvidt meg bekjent var det ingen hærverk.


Så det er altså helt feil at puben på Victoria(?) fikk knust en dør, eller hva det var?


Så du var der? og vet hva som skjedde? og hvorfor?
å skal det skje... Nei, vent... Nå

Klaus_Brann

Quote from: "Professoren"Fotball-vold har jo alltid solgt godt i media, også før casual-kulturens inntog i Norge. Det vanlige klypen salt er nok god å ha med når man skal lese avisenes vurderinger. I mine øyne var "den vanlige supporter" mer utsatt før casual-uniformeringen oppstod. I utgangspunktet er det ikke status å angripe andre enn de som selv er klar for slossing, og dette tror jeg for det meste faktisk har skjedd i Norge, selv om det nok er vanskelig å komme utenom enkelt-episoder.

Personlig har jeg ikke noe i mot casuals så lenge de holder seg på et slåss-mot-likesinnede-nivå og fortsetter å bidra med god stemning, humor, spontanitet og voksne mannsrøster. Skjønner veldig godt fremveksten av en alternativ supporter-kultur når det gikk som det gikk med gamle store stå.


Har lest inne på siden deres, hvor det kommer frem at mange av de fra Oslo i alle fall, KUN dro for å sloss, da er fotballen bare en unnskyldning.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

OmOssSjølOgHansaøl

Det offentlige rom i Bergen tilhører den vanlige Bergenser, og den vanlige Bergenser ønsker ikkje å ha vold og slossing rundt seg i Byens gater. Derfor synes eg det e riktig at både politi og folk flest tar et standpunkt mot organiserte "gjengoppgjør" der vanlige folk ferdes.

For min del må casuals sloss så mye de vil hvis de holder seg ute av det offentlige rom. Hvis de har råd til dyre merkeklær, har de kanskje óg råd til å leie seg et lagerrom eller lignende der de kan gå og slå inn trynet på hverandre "i fred og ro"?
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Marek

Quote from: "Skyscraper"
Quote from: "krøvel vellevold"
Så det er altså helt feil at puben på Victoria(?) fikk knust en dør, eller hva det var?


Så du var der? og vet hva som skjedde? og hvorfor?


Tydeligvis så var han der ikke, men han kan lese aviser som oss andre.
Men du var der kanskjer Skyscraper, og kan informere oss andre?
Eller viser det seg igjen at dette bare var snille gutter som gledet seg til en fotballkamp?
ons Ivar skal hem...

Stoffi

Quote from: "Marek"
Quote from: "Stoffi"Hvis noen har lyst å slåss seg imellom, så la dem få gjøre det.


Så du mener seriøst at politiet bare skal la to grupperinger få lov til å denge løs på hverandre uten at de griper inn?



Jeg skjønner at politiet vil prøve å forhindre slikt, men sett fra MITT ståsted, kan de slåss alt de vil mot hverandre.
All oppmerksomheten og opphausingen i media, er totalt borte i natten.

Når politi og Bjørn Dahl uttaler seg om "guttene", viser de at de ikke har stor anelse, eller at de prøver å distansere disse fra resten av supporterne. Gang på gang sier de at casuals ikke er interessert i fotballkampen. Kun de mest ignorante smårollinger tror det er sant.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Marek

Quote from: "Stoffi"Jeg skjønner at politiet vil prøve å forhindre slikt, men sett fra MITT ståsted, kan de slåss alt de vil mot hverandre.
All oppmerksomheten og opphausingen i media, er totalt borte i natten.

Når politi og Bjørn Dahl uttaler seg om "guttene", viser de at de ikke har stor anelse, eller at de prøver å distansere disse fra resten av supporterne. Gang på gang sier de at casuals ikke er interessert i fotballkampen. Kun de mest ignorante smårollinger tror det er sant.


Forstår hva du mener men jeg er ikke enig.
Men det er jo utrolig uintressant egentlig om jeg og du og alle andre her synes det er greit at de slåss med hverandre eller ikke.

Jeg får inntrykk av at de bare vokser på oppmerksomheten, men er jo klart at media velger å vise dette.

Om guttene, casuals eller hva man enn velger å kalle de er interessert i fotball tviler jeg ikke et sekund på. Men de har noen sekundære interesser som ikke er helt sunne etter min mening.
ons Ivar skal hem...

gull2007

hvorfor ligger dette bildet usladdet her på forumet?

Marek

Quote from: "gull2007"hvorfor ligger dette bildet usladdet her på forumet?


Hvorfor skulle det ikke det?
ons Ivar skal hem...

Nixon

Det er da helt vanlig å sladde ansiktene på folk som driver med helt legitime fritidssysler...
Rød makt på Hansa

Siggen

Quote from: "Marek"
Quote from: "gull2007"hvorfor ligger dette bildet usladdet her på forumet?


Hvorfor skulle det ikke det?


Hvorfor tror du bt sensurerte bildet i avisen? Mod må fjerne bildet med en gang. Dette er brudd på personvern. "Joggerne" på bildet har ikke beviselig gjort annet enn nettop å jogge. I denne sammenhengen impliseres det at de har gjort noe kriminelt. Fjern bildet nå før datatilsynet legger ned forumet. Det har skjedd før...

Nei, jeg er ikke med på bildet!

Truls

Jeg har et spørsmål flyr casuals eller er de så fattig at de tar buss?
kal de aldri slutte å plage oss om Søndagen ?

C@Bøe_79

Hva med å leie noen hytter på fjellet, og invitere casuals fra alle klubbene..??
De som kommer tilbake blir kåret til de råeste supporterne i Norge..
Bare en tanke..
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

Skyscraper

Quote from: "Marek"
Quote from: "Skyscraper"
Quote from: "krøvel vellevold"
Så det er altså helt feil at puben på Victoria(?) fikk knust en dør, eller hva det var?


Så du var der? og vet hva som skjedde? og hvorfor?


Tydeligvis så var han der ikke, men han kan lese aviser som oss andre.
Men du var der kanskjer Skyscraper, og kan informere oss andre?
Eller viser det seg igjen at dette bare var snille gutter som gledet seg til en fotballkamp?


du er jo så bak mål at det nesten blir litt skremmende. Er ikke antydning til kritisk tolkning av media engang. Selv en hottentott som du burde jo skjønne at ikke alt som står i avisen er vannfast?
å skal det skje... Nei, vent... Nå

Klaus_Brann

Quote from: "Siggen"
Quote from: "Marek"
Quote from: "gull2007"hvorfor ligger dette bildet usladdet her på forumet?


Hvorfor skulle det ikke det?


Hvorfor tror du bt sensurerte bildet i avisen? Mod må fjerne bildet med en gang. Dette er brudd på personvern. "Joggerne" på bildet har ikke beviselig gjort annet enn nettop å jogge. I denne sammenhengen impliseres det at de har gjort noe kriminelt. Fjern bildet nå før datatilsynet legger ned forumet. Det har skjedd før...

Nei, jeg er ikke med på bildet!


Hvilket bilde er det snakk om??
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Siggen

Quote from: "Klaus_Brann"
Quote from: "Siggen"
Quote from: "Marek"
Quote from: "gull2007"hvorfor ligger dette bildet usladdet her på forumet?


Hvorfor skulle det ikke det?


Hvorfor tror du bt sensurerte bildet i avisen? Mod må fjerne bildet med en gang. Dette er brudd på personvern. "Joggerne" på bildet har ikke beviselig gjort annet enn nettop å jogge. I denne sammenhengen impliseres det at de har gjort noe kriminelt. Fjern bildet nå før datatilsynet legger ned forumet. Det har skjedd før...

Nei, jeg er ikke med på bildet!


Hvilket bilde er det snakk om??


Det Nixon la ut i denne tråden.

Klaus_Brann

Quote from: "Truls"Jeg har et spørsmål flyr casuals eller er de så fattig at de tar buss?


Flybilletter er ikke så dyrt, men hva i alle dager har dette med saken å gjøre?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

positiv

la guttene kose seg med sitt, støtter tross alt klubben i våre hjerter uansett ka folk og media inbiller seg.
ødt blod på HANSA

Brann Lad

NEI. Vi skal aldrei gota casuals. Eg har tatt bilder av flere av di me telefonen. Nemmelig. Og skal gjøre som Nixon. Legge di ut her. Så skal vi se kor tøff di e.
quot;Eg skal slå inn trynet ditt din soper"  sa Bergen sin gutt.

positiv

og noen legger ned hele forumet?
ødt blod på HANSA

Klaus_Brann

Quote from: "Brann Lad"NEI. Vi skal aldrei gota casuals. Eg har tatt bilder av flere av di me telefonen. Nemmelig. Og skal gjøre som Nixon. Legge di ut her. Så skal vi se kor tøff di e.


KENT:  Forstår du hva jeg mener eller?Off...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Ricky



Sånn. Tilstrekkelig sladdet. Så kan diskusjonen fortsette uten flere avsporinger rundt Datatilsynets praksis.

krøvel vellevold

Quote from: "Skyscraper"[
Så du var der? og vet hva som skjedde? og hvorfor?


Jeg stilte ganske enkelt et spørsmål om det var helt feil at puben på Victoria fikk en dør smadret. Det har jeg lest, men det blir benektet at det drives hærverk. Derfor spør jeg.
Legg ned hele klubben!

kapteinen

Jo mer vi snakker om de, jo flere blir de!!
La det ligge død!!
Z

Marek

Quote from: "Skyscraper"du er jo så bak mål at det nesten blir litt skremmende. Er ikke antydning til kritisk tolkning av media engang. Selv en hottentott som du burde jo skjønne at ikke alt som står i avisen er vannfast?


Men vi kan vel være enige i at alt som står i media ikke er blankt løgn. Og at hele media-fenomenet ikke er bygget opp rundt det å sverte Casuals miljøer.
Hvorfor velger du å tro at det IKKE er sant?
ons Ivar skal hem...

Marek

Quote from: "positiv"la guttene kose seg med sitt, støtter tross alt klubben i våre hjerter uansett ka folk og media inbiller seg.


Adolf Hitler var også glad i fotball og kunst. Rettferdigjør det hans handlinger?
Så lenge folk elsker Brann så kan de få gjøre som de vil?
ons Ivar skal hem...

rayapiraya

skjønner no ikke att folk ska klage så jævli, la no folk få lov og slå verandre helseløs, så lenge begge er med på d... ingen ting er bedre enn og møtes for en dans enn att d går utover usyldige...

amenhotep 4

Poenget er vel at det for ofte går utover uskyldige? Hvor mye skal vi stole på at disse kæsjualene gjør korrekte analyser av sine potensielle ofre? Kanskje er hvite sneakers og cap tilstrekkelig til å fortjene (ergo ønske) bank? Og bør kanskje også en ubehagelig og påtrengende åsanekis med bleket hår og skjerf rundt hodet fortjene bank av oslocasuals? Hvor går grensen mellom dem som byr opp til dans og dem som uheldigvis sender ut "gale" signaler med sin klesdrakt? Hvor stor feilmargin bør vi tolerere? Hvis 5% av ofrene er uskyldige er det kanskje greit?

Xminator

Korrekt analyse av sine offre? Han 24-åringen som ble dømt for vold mot offentlig tjenestemann bommet jo mildt sagt grovt :p

Det blir ellers mumlet noe fra denne "lederen" i dagens BT om at de ikke er tapere, for det er jo flere sykepleiere, lærer og fremtredende personer i idrettsklubbene som løper med dem.

Jo, du er fortsatt en taper. En pedofil prest er fortsatt en taper. En pedofil lærer er fortsatt en taper. En pedofil sykepleier er fortsatt en taper. Det er like gjeldende for "casuals" også. Fra nå av kalt Klovner eller Tapere. Klovner fordi antall klesplagg er overskredet. Tapere fordi hobbyen får frimerkesamling til å fremstå som råkult.


SKBMiller

skjønner ikke hvordan folk kan godta dem. de slåss bare mot hverandre det er ok. men tror dere den vanlige innbygger i Norge vet at det er casuals som bråker når en av hovednyhetene på TV2 5 minutter etter vif kampen er "Fotballbråk i Bergen"?

Go Up