• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Forslag til nye sanger

Started by Chrisstah, January 12, 2007, 01:41:00 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

anders_flanderz

Quote from: "Marek"
Quote from: "Mr_Soma"Republikken Bergen vel...


Ikke misforstå, melodien er finfin den. Men teksten? Hva har cithar (vet ikke engang hva det er, fiolin?) med Bergen, og for ikke å si Brann å gjøre?

du heter vel ike sappara til etternavn jør du?
rite Drite Drite Drite på Oslo By

Marek

Quote from: "jako"Norsk litteraturhistorie var vel ikke helt din sterkeste greie Marek?:)

Men det er jo litt morsomt at noen Bergensere tror vi har vært en selvstendig stat. Tenker da selvfølgelig ikke på deg. Såvidt jeg erindrer så har Bergen aldri vært selvstendig under noen omstendigheter. Det er jo Ja vi elsker som er vår nasjonalsang, nystemten er kun en hyllest til byen som vi også holder høyt.


Overhodet ikke, i likhet med de fleste andre her vil jeg tro. Gir denne teksten noen mening for noen andre altså?
ons Ivar skal hem...

Marek

Quote from: "anders_flanderz"
Quote from: "Marek"
Quote from: "Mr_Soma"Republikken Bergen vel...


Ikke misforstå, melodien er finfin den. Men teksten? Hva har cithar (vet ikke engang hva det er, fiolin?) med Bergen, og for ikke å si Brann å gjøre?

du heter vel ike sappara til etternavn jør du?



Nei, (g)jør du?
ons Ivar skal hem...

jako

Quote from: "Marek"
Quote from: "jako"Norsk litteraturhistorie var vel ikke helt din sterkeste greie Marek?:)

Men det er jo litt morsomt at noen Bergensere tror vi har vært en selvstendig stat. Tenker da selvfølgelig ikke på deg. Såvidt jeg erindrer så har Bergen aldri vært selvstendig under noen omstendigheter. Det er jo Ja vi elsker som er vår nasjonalsang, nystemten er kun en hyllest til byen som vi også holder høyt.


Overhodet ikke, i likhet med de fleste andre her vil jeg tro. Gir denne teksten noen mening for noen andre altså?


Den er jo veldig gammel, så teksten bærer jo tydelig preg av det. Sangen er vel opprinnelig en drikkevise og ingen trodde vel at folk i dag skulle finne på å kalle den en nasjonalsang, men man kan fint finne ting i teksten som er lett å forstå.

Slik jeg tolker det er de ent kjærlighetsvise til byen hvor første vers handler om livsglede. Som han uttrykker ved help av majestetiske Ulriken og en Cithar. Om han i dete hele tatt var på toppen er temmeli usikkert.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Marek

Quote from: "jako"Den er jo veldig gammel, så teksten bærer jo tydelig preg av det. Sangen er vel opprinnelig en drikkevise og ingen trodde vel at folk i dag skulle finne på å kalle den en nasjonalsang, men man kan fint finne ting i teksten som er lett å forstå.

Slik jeg tolker det er de ent kjærlighetsvise til byen hvor første vers handler om livsglede. Som han uttrykker ved help av majestetiske Ulriken og en Cithar. Om han i dete hele tatt var på toppen er temmeli usikkert.


Det som er temmelig sikkert er vel at han må ha vært dritings når han lagde den. Men drikkevise tror jeg nok så gjerne det er.
Saken er jo den at teksten er skrevet på en så gammeldags og uforståelig måte at VELDIG få av de som står og synger den forstår noe som helst, og derfor klarer jeg ikke å la meg rive med.
Ingenting i teksten som jeg kan overføre til det som skjer på Stadion og om det å støtte laget sitt.
ons Ivar skal hem...

Pondan

No er det jo 4-5 uker til seriestart.. Burde ikke det kommet noe "nye" sanger ut snart?

Nixon

Quote from: "Marek"Ingenting i teksten som jeg kan overføre til det som skjer på Stadion og om det å støtte laget sitt.


Si ikke det.

Det synges om en fiende i første verset.
Og hva spiller vi mot på Stadion?

Vi tenner kanskje ikke bauner.
Men bluss gjør samme nytten.
Rød makt på Hansa

Brann_ruler86

Dessuten heter jo faktisk laget 'Brann' og det synges om å brenne ting.
GÃ¥ ta banen!

Marek

Quote from: "Brann_ruler86"Dessuten heter jo faktisk laget 'Brann' og det synges om å brenne ting.


Du skal ha for fantasien, så ikke den komme.

Nå venter jeg i spenning på den overførte betydningn av en nystemt cithar.
ons Ivar skal hem...

Klaus_Brann

Quote from: "Marek"
Quote from: "jako"Den er jo veldig gammel, så teksten bærer jo tydelig preg av det. Sangen er vel opprinnelig en drikkevise og ingen trodde vel at folk i dag skulle finne på å kalle den en nasjonalsang, men man kan fint finne ting i teksten som er lett å forstå.

Slik jeg tolker det er de ent kjærlighetsvise til byen hvor første vers handler om livsglede. Som han uttrykker ved help av majestetiske Ulriken og en Cithar. Om han i dete hele tatt var på toppen er temmeli usikkert.


Det som er temmelig sikkert er vel at han må ha vært dritings når han lagde den. Men drikkevise tror jeg nok så gjerne det er.
Saken er jo den at teksten er skrevet på en så gammeldags og uforståelig måte at VELDIG få av de som står og synger den forstår noe som helst, og derfor klarer jeg ikke å la meg rive med.
Ingenting i teksten som jeg kan overføre til det som skjer på Stadion og om det å støtte laget sitt.


Vi støtter jo byen ganske mye også, mange sanger hvor byen er i bildet,
og Nystemten synes jeg er en herlig måte å åpne en kamp!
Drit i teksten, syng for byen, for laget, syng for det spesielle vi har i Bergen med Bergen og Brann!
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Marek

Quote from: "Klaus_Brann"Vi støtter jo byen ganske mye også, mange sanger hvor byen er i bildet,
og Nystemten synes jeg er en herlig måte å åpne en kamp!
Drit i teksten, syng for byen, for laget, syng for det spesielle vi har i Bergen med Bergen og Brann!


Du forstår den ikke du heller nei?
ons Ivar skal hem...

Corran

For det første så er nystemten vår nasjonal sang selv om vi aldri har vært republikk.
Og sangen er ikke en gammel drikkevise Den er skrevet (teksten) som en hyllest til Bergen av en trønder som forelsket seg hodestups i Bergen siden dette var det vakkreste han hadde sett :-)

Og at noen ikke skjønner teksten sier jo litt om hvor høy den litterære forståelsen er:-)
Sikkert derfor mange bare synger shallala og andre lignende vanskelige tekster :-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Marek

Quote from: "Corran"For det første så er nystemten vår nasjonal sang selv om vi aldri har vært republikk.
Og sangen er ikke en gammel drikkevise Den er skrevet (teksten) som en hyllest til Bergen av en trønder som forelsket seg hodestups i Bergen siden dette var det vakkreste han hadde sett :-)

Og at noen ikke skjønner teksten sier jo litt om hvor høy den litterære forståelsen er:-)
Sikkert derfor mange bare synger shallala og andre lignende vanskelige tekster :-)


Men da kan jo du kanskje forklare, skal vi si de to-tre første versene, for oss neandertalere som har lav litterær forståelse.
ons Ivar skal hem...

Mr_Soma

Quote from: "Marek"
Quote from: "Brann_ruler86"Dessuten heter jo faktisk laget 'Brann' og det synges om å brenne ting.


Du skal ha for fantasien, så ikke den komme.

Nå venter jeg i spenning på den overførte betydningn av en nystemt cithar.


En nystemt cithar er like vakkert som ett klikk-klakk angrep ala det som var i Molde.

Det er min råanalyse.

Skyscraper

Quote from: "Marek"For oss neandertalere

Bra du sier det selv, så slipper jeg å opplyse deg.

Når det går på å forklare meningen med Nystemten, så er det fullstendig bortkastet energi å forklare deg noe som helst. Hvis du ikke forstår meningen med Nystemten så får du ta det på egen kappe og holde kjeft. Og ikke klovne rundt å pisse på ting du faktisk ikke forstår.
Ã¥ skal det skje... Nei, vent... NÃ¥

Marek

Quote from: "Skyscraper"
Quote from: "Marek"For oss neandertalere

Bra du sier det selv, så slipper jeg å opplyse deg.

Når det går på å forklare meningen med Nystemten, så er det fullstendig bortkastet energi å forklare deg noe som helst. Hvis du ikke forstår meningen med Nystemten så får du ta det på egen kappe og holde kjeft. Og ikke klovne rundt å pisse på ting du faktisk ikke forstår.


Du forstår den ikke du heller nei?
ons Ivar skal hem...

Corran

Hva er det du ikke forstår i første verset f.eks.?
Cithar er forresten et streng instrument siden du hengte deg opp i det
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Marek

Quote from: "Corran"Hva er det du ikke forstår i første verset f.eks.?
Cithar er forresten et streng instrument siden du hengte deg opp i det


Har også hørt at det er noe ala fiolin ja, så det lurte jeg ikke på.

Er teksten:
Jeg tog min nystemte Cithar i Hænde,
Sorgen forgik meg paa Ulrikens top.
Tænkte paa Bauner om de skulde brænde
og byde Mandskap mod Fienden opp;
følede Freden, blev glad i min Aand
og greb til min Cithar med legende Haand

klinkende klar for deg?
En fyr som tok med sin nystemte Cithar opp på ulriken, tenkte på å brenne bauner for å sloss litt med noen fiender, men følte freden istedenfor og ble så glad i ånden sin at han tok en trall med Citharen sin?
ons Ivar skal hem...

Skyscraper

Quote from: "Marek"
Quote from: "Skyscraper"
Quote from: "Marek"For oss neandertalere

Bra du sier det selv, så slipper jeg å opplyse deg.

Når det går på å forklare meningen med Nystemten, så er det fullstendig bortkastet energi å forklare deg noe som helst. Hvis du ikke forstår meningen med Nystemten så får du ta det på egen kappe og holde kjeft. Og ikke klovne rundt å pisse på ting du faktisk ikke forstår.


Du forstår den ikke du heller nei?



naut...
Ã¥ skal det skje... Nei, vent... NÃ¥

Corran

Nært nok det Marek. Så kan du se sammenhengen med stadion. Tenk på at vi banker våre fiender (f.eks. rbk) på stadda og du blir glad inni deg du og. Kanskje du til og med begynner å nynne :-)

Men tror en cithar er et streng instrument mer alla gitar en fiolin. Tror en bare bruker fingrene til å spille og ikke bue. Men som sagt er jeg ikke 100% sikker

Kort og forenklet forklart. Det er altså en fyr som sitter litt trist og nedstemt på toppen av ulriken. Så ser han sikkert en baune (et alarmsystem som ble tent om Bergen skulle bli angrepet av fiender) og tenker på hva som ville skje om de ble tent og Bergen var under angrep av fiender. mao at det bryter ut en liten krig. Med disse tankene i hodet så føler han freden senke seg over han og ser litt lysere på tilværelsen. Og han blir glad inni seg når han sitter og kikker utover en vakker fredfylt by. Og denne nyvunnede munterheten gjør at han griper tak i det gitarlignende instrumentet og begynner å spille lekent på det.

Ble det litt klarere :-)
Nå hadde vel Johan Nordahl Brun begynt å gråte om han så min maltraktering av teksten
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Marek

Kan jo også hende at han hadde tatt sin Cithar i hende i pur glede.

Mens du er i gang, gidder du å ta de 9 (?) andre versene også?
ons Ivar skal hem...

paf

Quote from: "Corran"Nå hadde vel Johan Nordahl Brun begynt å gråte om han så min maltraktering av teksten

Mannen var da trønder, så det er neppe så nøye...

Mr_Soma



Her har du Myggen med en cithar, eller er det en trønder?

Corran

Quote from: "Marek"Kan jo også hende at han hadde tatt sin Cithar i hende i pur glede.

Mens du er i gang, gidder du å ta de 9 (?) andre versene også?

Når det gjelder de 9 neste værsene så siterer eg signaturen din "halvgjort er velgjort" eller for å være mer nøye (for å komme deg i forkjøpet) 1/10 del er velgjort
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

paf

Quote from: "Marek"
Mens du er i gang, gidder du å ta de 9 (?) andre versene også?

Alle Bergensere bør kjenne til at det er ni vers til sammen i "udsigter fra Ulriken". Man bør strengt tatt ikke trenge grunnfag i nordisk for å skjønne hva dette handler om. Det er en lang kjærlighetserklæring til Bergen som geografisk område, dens innbyggere, dens næringsveier, en dæsj norsk nasjonalromantikk, og til slutt avslutter den med en riktig god skål:
Held for vort Bergen, for Fødeland Held!
Gid alting maa blomstre fra Fiere til Field!
(og måtte gullet bli vårt år etter år)

For den som er mindre bevandret i å lese norskdansk:
Vers 2-4 handler stort sett om hvor vakkert det er her
Vers 5-6 handler om grunnlaget for vår kulturelle og økonomiske rikdom
Vers 7 er preget av norsk nasjonalromantikk
Vers 8 dreier seg om fremtidshåp
Vers 9 er en riktig god skål

paf

Quote from: "Mr_Soma"Her har du Myggen med en cithar, eller er det en trønder?

Jeg mener Fred Ove Reksten poserer med en cithar på forsiden av 31 Bergensviser, men er litt usikker. Han har i hvert fall brukt mange åp på å lære seg å spille cithar, nettopp med tanke på teksten i "udsigter fra Ulriken".

Klaus_Brann

Quote from: "Marek"
Quote from: "Klaus_Brann"Vi støtter jo byen ganske mye også, mange sanger hvor byen er i bildet,
og Nystemten synes jeg er en herlig måte å åpne en kamp!
Drit i teksten, syng for byen, for laget, syng for det spesielle vi har i Bergen med Bergen og Brann!


Du forstår den ikke du heller nei?


Du er ikke enig nei?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Skal vi droppe Bergens nasjonalsang fordi vi ikke skjønner vitsen med teksten?

Burde ikke engelskmennene droppe "God save the Queen" siden de neppe skjønner hvorfor de synger om at gud skal redde dronningen.

Burde ikke svenskene droppe "Du gamla du fria du fjellhöga nord", siden svensker flest bor i det pannekakeflate sør?

Burde ikke franskmennene droppe å synge "Marseillesen" siden den er oppkalt etter en by 49 av 50 franskmenn ikke bor i?

Og strengt tatt burde jo nordmenn droppe å synge "Ja vi elsker", siden vi neppe aner hva "saganatt som senker" betyr for noe.
Legg ned hele klubben!

Mr_Soma

Amen Krøvel!

Må folk slutte med denne evinnelige sytingen... man merker at det er noen uker til seriestart,og frustrasjonen brer seg når vi ikke har 2-3 klassekjøp i boks,samt at kapteinen vår går rundt å ikke vet hvor han har vondt.

Man kan kødde med mye...men man kødder faen ikke med tradisjoner.

kabelmann

Quote from: "Mr_Soma"Man kan kødde med mye...men man kødder faen ikke med tradisjoner.

Generelt? Eller kun i Brannsammenheng?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Mr_Soma

For min del må du gjerne kødde med trynet til Basma eller faren til Ivers sitt forhold til alkohol... men når det kommer til Bergen by og dens tradisjoner så vil jeg ha meg frabedt.

Marek

Quote from: "krøvel vellevold"Skal vi droppe Bergens nasjonalsang fordi vi ikke skjønner vitsen med teksten?

Burde ikke engelskmennene droppe "God save the Queen" siden de neppe skjønner hvorfor de synger om at gud skal redde dronningen.

Burde ikke svenskene droppe "Du gamla du fria du fjellhöga nord", siden svensker flest bor i det pannekakeflate sør?

Burde ikke franskmennene droppe å synge "Marseillesen" siden den er oppkalt etter en by 49 av 50 franskmenn ikke bor i?

Og strengt tatt burde jo nordmenn droppe å synge "Ja vi elsker", siden vi neppe aner hva "saganatt som senker" betyr for noe.


Ja, ja mange svensker har lyst til det, kunne ikke brydd meg mindre og bryr meg ikke er svarene på det.

Det at det ikke betyr noe for MEG mener jo ikke at vi/dere bør slutte å synge sangen, syng ivei, men jeg har ikke sansen for den, hadde den blitt droppet så hadde jeg vært fornøyd med det.

Det folk i alle fall bør slutte med det er å skrive "amen" når de er enige i noe, hva i helvete er meningen med det?
ons Ivar skal hem...

Mr_Soma

Quote from: "Marek"Det folk i alle fall bør slutte med det er å skrive "amen" når de er enige i noe, hva i helvete er meningen med det?


Så mange spørsmål... så få svar.

Stikk å les en bok.

Marek

Quote from: "Mr_Soma"
Quote from: "Marek"Det folk i alle fall bør slutte med det er å skrive "amen" når de er enige i noe, hva i helvete er meningen med det?


Så mange spørsmål... så få svar.

Stikk å les en bok.


Noen gode tips kanskje?
ons Ivar skal hem...


Marek

Quote from: "Mr_Soma"


Ba du meg ikke lese en bok?
Gidder du å minne meg på hva temaet er?
ons Ivar skal hem...

Erlend

Quote from: "Langhår"
Quote from: "TrulsVikane"Hva med å ta en Liverpool å synge Nystemten de siste fem minuttene av hver kamp, uansett motstander og resultat?!


Kall meg gjerne medgangssupporter, men jeg er nok ikke istand til å synge nystemten etter 85 minutter med ydmykelser og fire mål i trynet.


ikke noe medgangssupporter i det.  Det er bare Ã¥ bry seg om laget sitt, det.  NÃ¥r man vet at slaget er tapt er det bare Ã¥ stÃ¥ der med en klump i halsen og prøve Ã¥ fÃ¥ presset frem litt synging

Klaus_Brann

Quote from: "Marek"
Quote from: "Mr_Soma"


Ba du meg ikke lese en bok?
Gidder du å minne meg på hva temaet er?


Forslag til sanggruppen.
Ellers, amen til amen, hva skjer med det?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Marek

Quote from: "Klaus_Brann"
Quote from: "Marek"
Quote from: "Mr_Soma"


Ba du meg ikke lese en bok?
Gidder du å minne meg på hva temaet er?


Forslag til sanggruppen.
Ellers, amen til amen, hva skjer med det?


Om det er tema så har nok jeg ikke mye fruktbart å komme med.
ons Ivar skal hem...

SKBMiller

Marek trenger tydeligvis en oppdatering på hva amen betyr. Det betyr "det er sant" eller noe sånnt. Altså at man er enig i det som blir sagt. Ellers kanskje marek foretrekker den litt mer kule varianten "word"^^

Marek

Quote from: "SKBMiller"Marek trenger tydeligvis en oppdatering på hva amen betyr. Det betyr "det er sant" eller noe sånnt. Altså at man er enig i det som blir sagt. Ellers kanskje marek foretrekker den litt mer kule varianten "word"^^


Eller kanskje han foretrekker gode gamle "enig".
"Eller noe sånt" blir for tynt når du skal oppdatere meg på hva det betyr, blir ikke stort klokere av det.
For meg så er amen noe presten sier i preken sin.
ons Ivar skal hem...

slang

ansa 08

SKBMiller

Amen («i sannhet», «slik er det», «la det bli slik», «la det skje» ; hebraisk אמן, arabisk آمين) er en akklamasjonsformel som brukes i liturgien, og som stammer fra det gamle testamente. Den brukes av jøder, kristne og muslimer. Innen kristendommen brukes den typisk som avslutning for bønner eller hymner. «Amen» uttrykker i gudstjenesten menighetens tilslutning til preken, bønn og velsignelse og uttales vanligvis i felleskap. (kan ogsÃ¥ brukes pÃ¥ forum om man er enig i noen utsagn^^)

En litt mer fyldig oppdatering er nå tilgjengelig for de som for tiden sliter med kverulanttrengsel =)

Marek

Quote from: "SKBMiller"Amen («i sannhet», «slik er det», «la det bli slik», «la det skje» ; hebraisk אמן, arabisk آمين) er en akklamasjonsformel som brukes i liturgien, og som stammer fra det gamle testamente. Den brukes av jøder, kristne og muslimer. Innen kristendommen brukes den typisk som avslutning for bønner eller hymner. «Amen» uttrykker i gudstjenesten menighetens tilslutning til preken, bønn og velsignelse og uttales vanligvis i felleskap. (kan ogsÃ¥ brukes pÃ¥ forum om man er enig i noen utsagn^^)

En litt mer fyldig oppdatering er nå tilgjengelig for de som for tiden sliter med kverulanttrengsel =)


Den dagen noen av dere kommer med en bønn eller hymne så skal jeg passe på å bruke "amen"
Har en liten mistanke om at du la til den siste setningen selv.
ons Ivar skal hem...

jako

quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Fotballjent'n=)

Dansk orkester skal spille Nystemten på stadion på 16 mai kampen.

http://www.bt.no/lokalt/article346109.ece
ølv betyr ikke en skitt!:)


millermania

Quote from: "ole3000"
Quote from: "millermania"
Quote from: "Super Hasund"
Quote from: "ole3000"



Liker veldig godt denne melodien. Går rundt å synger 5 times ganske ofte. Likte det første forslaget ditt. Meget bra.


Enig, likte den første. Enkel for alle, kan bli en slager. Link til melodien.
http://www.youtube.com/watch?v=nkuwBeakseM


Takk for positive tilbakemeldinger. Trodde ikke den var så bra, var helst for at de som kan lage sanger klarer å lage en til den melodien for den er skamkul!



Synest virkelig vi bør prøve oss på denne!

smaalanda

Quote from: "millermania"
Quote from: "ole3000"
Quote from: "millermania"
Quote from: "Super Hasund"
Quote from: "ole3000"



Liker veldig godt denne melodien. Går rundt å synger 5 times ganske ofte. Likte det første forslaget ditt. Meget bra.


Enig, likte den første. Enkel for alle, kan bli en slager. Link til melodien.
http://www.youtube.com/watch?v=nkuwBeakseM


Takk for positive tilbakemeldinger. Trodde ikke den var så bra, var helst for at de som kan lage sanger klarer å lage en til den melodien for den er skamkul!



Synest virkelig vi bør prøve oss på denne!



Blir ikke den "Ikkje kødd med oss" setningen litt lang eller er det bare meg?
KMO!!!

DJ_ADG

Melodien e; Beach Boys - Sloop John B
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Go Up