• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Partoutkortsalget, og kapasitet på stadion.

Started by Petter Puddefjord, December 15, 2006, 15:48:30 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Petter Puddefjord

På EN dag ble det som var igjen av partoutkort solgt. Dette betyr 12.000 billetter solgt før noen kamp er spilt. Hadde Brann lagt ut ytterligere 2000 partoutkort, føler jeg meg trygg på at disse også ville blitt solgt.

Alt dette tyder på at jeg har rett når jeg hele tiden har hevdet at 20.000 blir en ALTFOR liten maksimumskapasitet for Brann stadion. Når Brann nå har begynt å se konturene av fremtiden (endelig), i stedet for å gnikke på dumme argumenter som f. eks. at stadion har kun hatt over 20.000 tilskuere åtte ganger før, eller hva de har sagt, så er vi ihvertfall på rett vei.

Jeg vet om mange som ønsker partoutkort fremdeles, men som ikke har vært på hugget innen fristen. Jada, dette er selvsagt deres egen feil, men poenget er at det er mange som ønsker partoutkort fremdeles.

Når jeg har nevnt tallet 30.000 ved noen anledninger, så er dette selvsagt i overkant av hva som bør være realistisk for Brann de neste 10-20 årene, men at minimumskapasiteten burde vært høyere enn 20.000 er hevet over enhver tvil (utenom denne Vellevolds mening).

Et stadion på rundt 25.000 ville vært optimalt med dagens stadionløsning. Dette er heller ikke langt unna hvis de bygger igjen svingene mot Hansatribunen, og kutter ut teite glassvinduer øverst på søndre langside til fordel for seter. Da vil nok partoutkortsalget kunne stabilisere seg på 15-16.000, og gi 9-10.000 enkeltbilletter til kampene. Dette bør Brann gå for når inntektene nå øker.

Bygg igjen svingene slik at vi kan komme opp mot 25.000!

Nixon

Endelig fikk vi slått sammen to tråder. Bare tull å diskutere partoutkort og utbyggingen i de to trådene vi hadde fra før...

Når det gjelder å bygge igjen svingene er det ikke noe man trenger å tenke på det første året. Men veldig greit å ha i bakhånd når kapasiteten blir sprengt. Noe vi vel alle håper på skal skje. Men jeg tror neppe det vil bli nødvendig de to-tre første årene etter at anlegget står helt ferdig.
Rød makt på Hansa

DJ_ADG

ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

krøvel vellevold

Quote from: "Petter Puddefjord", men at minimumskapasiteten burde vært høyrere enn 20.000 er hevet over enhver tvil (utenom denne Vellevolds mening).
---
Bygg igjen svingene slik at vi kan komme opp mot 25.000!


Utenom denne Vellevold? Har du fremdeles ikke fått med deg at omtrent alle andre enn deg er enige med meg i denne saken? Men det er jo artig at jeg er blitt en slags frontfigur for fornuften da! Takk skal du ha!

Når det gjelder å lukke svingene, så er det ikke så veldig mye å hente på det. Grunnen er at begge langsidetribunene skal gå "inn i hjørnene". Det blir riktignok ingen sving, men de stopper i hvert fall ikke ved dødlinjen. Og Hansatribunen er jo allerede bredere enn banen, så jeg tror ikke det er så mye mer å hente enn kanskje 1000 ekstra plasser på å bygge lukkede hjørner (slik som i BT) i stedet for dagens planer.
Legg ned hele klubben!

Xminator


Bataljonen

Brann har syslet med tanken om å bygge igjen hjørnet ved dagens hovedtribune og det vil ca bli 1000 seter der. Andre hjørnet mot Nymark foreligger det ingen planer om bygging da grunnmassene visstnok ikke tåler dette.
Brukes kun til moderering på forumet!
Er ikke i bruk av Brann Bataljonen Bergen sitt styre!

Mvh
Christian Bøe

Chrisstah

kapasiteten på 22000 kommer det til våren?
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

jako

Quote from: "Chrisstah"kapasiteten på 22000 kommer det til våren?


2008
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

SK Fire

QuoteBrann har syslet med tanken om å bygge igjen hjørnet ved dagens hovedtribune og det vil ca bli 1000 seter der. Andre hjørnet mot Nymark foreligger det ingen planer om bygging da grunnmassene visstnok ikke tåler dette.


Høres bra ut. I hvert fall hva angår hjørnet mot nåværende hovedtribune.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle være umulig å bygge ut hjørnet mot Nymark også.

Jeg er inneforstått med at (deler) av Brann Stadion ligger på en myr, som dermed medfører endel problemer med utbyggingen.
Men det må vel være mulig å få gjort noe med dette.

En myr tilbliver vel ved at en elv renner gjennom jord og gjør den våt.

Den beste måten å motvirke dette på er å lede elven bort og la jorden tørke opp.

Så kan man grave seg ned (kan nå umulig være så dypt at man når "Kina) og bygge en sokkel som man igjen bygger oppå. Det går vel også an å bygge et undergjordisk "gjerde" rundt svingen, slik at myren ikke eter seg inn mot denne, noe â la hva man har gjort for å skille døde protestanter og katolikker på en kirkegård i Nord-Irland (faktisk!!).

I tillegg kan det vel umulig bli så enormt mye tyngre enn i dag, da
man allerede nå har bygget ut i hjørnet (toaletter, trapper, kiosker mm).
Dette vil jo uansett bli fjernet ved en evt. utbygging. Og vekten av dette blir jo dermed selvfølgelig ikke "lagt til" svingen ved byggeslutt.

Jeg er ingen ingeniør, men det må da la seg løse å bygge ut begge svingene??

abe78

Du er ingen ingeniør nei. For å si det slik, jeg håper at du har rett. Likevel er dette nok feil. Myren er dyp, vi snakker 10 meter +. Den nye hovedtribunen hadde blitt vesentlig rimeligere om man ikke måtte jobbe så mye med grunnforholdene.

I hjørnet mot Nymark synker banen allerede vesentlig den dag i dag. Dette er faktisk halveis et kriseområde som jeg håper man finner en løsning på.

Jeg ser at Brann går ut og sier at det blir 20.500 sitteplasser når stadion er ferdig i 2008. Dette er jeg fornøyd med selv om jeg kunne tenkt meg større. Det kunne garantert Brann også, men forholdene (grunn og nabolag) tilater det ikke.

Jeg foreslår at vi legger denne diskusjonen død en gang for alle. Dette er utdebatert nå og når person som kjenner debatten så godt som trådstarter likevel klarer å ignorere argumentene i saken, blir det for dumt.
.og husk!

SK Fire

Quoteabe78  Du er ingen ingeniør nei. For Ã¥ si det slik, jeg hÃ¥per at du har rett. Likevel er dette nok feil. Myren er dyp, vi snakker 10 meter +. Den nye hovedtribunen hadde blitt vesentlig rimeligere om man ikke mÃ¥tte jobbe sÃ¥ mye med grunnforholdene


Kødder du, eller?

Sjekk billedarkivet på Brann.no.

Grunnarbeidet på den nye hovedtribunen har vært mye lettere enn dem på Bt-tribunen.

På bt måtte man grave seg helt til man nådde (grunn-) fjell før man planerte ut og deretter bygget vertikale, tversgående betongfundamenter med relativ stor avstand mellom.

På nordre tribune gjorde man ikke dette, men satte i stedet direkte påler i byggeflaten, før man støpte tilsvarende betongsokler. Ingen dyp graving her!

QuoteJeg ser at Brann går ut og sier at det blir 20.500 sitteplasser når stadion er ferdig i 2008. Dette er jeg fornøyd med selv om jeg kunne tenkt meg større. Det kunne garantert Brann også, men forholdene (grunn og nabolag) tilater det ikke.


Dette sier Jæger. Bjørn Dahl forholder seg til 22.000 seter.

palla

va nok mykje meir grunnarbeid på langsida enn bt. fjerne ein del masser er ein smal sak, menpå langsida måtte ein sette ned ein haug med pæler som du ser på bildet, http://brann.no/index.php?mapping=154&id=46

ble ikke lagt ut så mange bilder av det men måtte pepre bakken ganske tett for å få et solid fundament.

å drenere børt en myr er like lett som om en skulle drenert store lungårdsvannet, dvs umulig. den myren har vært der, er der og vil være deri all framtid så lenge det faller nedbør i bergen

dudo

Quote from: "SK Fire"
Dette sier Jæger. Bjørn Dahl forholder seg til 22.000 seter.


Og vi vet vel alle hvem som er flinkest med tall av disse to...
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"SÃ¥ du er helt imot 22000 seter?


Ikke helt imot. Som sagt: Det blir flere tilskuere mot RBK og 16.mai. Men det blir mer glissent på de andre kampene, med mindre de kjører kampanjer mot folk som går på Stadion av andre grunner enn å se kamp.

Uansett: Er det prosjektert bortimot 22000, så kan vi vel gjøre regning med at vi i det minste ender på et tall over 20000. Til nå har jo det prosjekterte tallet vært såvidt over 20000, og da kunne det lett endt på under 20000.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Ingenting er umulig. Banker de nok påler ned i svingen vil det jo bære vekten av svingen også mot Nymark. Det bygges på verre grunnforhold enn på Nymark. Når de kan bygge flyplasser i åpent hav nekter jeg å tro at en tribunesving på myr over solid fjell er noe problem. Annet enn for lommeboken.

Om grunnforholdene under Hansa er så kritiske som noen vil ha det til burde de revet hele driten og bygget skikkelig.

Er svingen mot Søndre med i kalkylene til 22000? Eller kommer det i tillegg?

DJ_ADG

Quote from: "palla"va nok mykje meir grunnarbeid på langsida enn bt. fjerne ein del masser er ein smal sak, menpå langsida måtte ein sette ned ein haug med pæler som du ser på bildet, http://brann.no/index.php?mapping=154&id=46


vet ikkje om det e mere der enn på BT, men det e andre grunarbeid. I klokkesvingen var det mye graving;
http://brann.no/bilder/utbygging/2005-12-09_133406.jpg
http://brann.no/bilder/utbygging/2005-12-12_160619.jpg
http://brann.no/bilder/utbygging/2005-12-15_114512.jpg

Men grunnarbeidet mot Nymark tar lngre tid så på den måtten e det vel mer greunnarbeid der.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

Erlend

Quote from: "palla"å drenere børt en myr er like lett som om en skulle drenert store lungårdsvannet, dvs umulig. den myren har vært der, er der og vil være deri all framtid så lenge det faller nedbør i bergen


Kort og godt myren vil være der til verden går under

Erlend

Quote from: "Petter Puddefjord"På EN dag ble det som var igjen av partoutkort solgt. Dette betyr 12.000 billetter solgt før noen kamp er spilt. Hadde Brann lagt ut ytterligere 2000 partoutkort, føler jeg meg trygg på at disse også ville blitt solgt.

Alt dette tyder på at jeg har rett når jeg hele tiden har hevdet at 20.000 blir en ALTFOR liten maksimumskapasitet for Brann stadion. Når Brann nå har begynt å se konturene av fremtiden (endelig), i stedet for å gnikke på dumme argumenter som f. eks. at stadion har kun hatt over 20.000 tilskuere åtte ganger før, eller hva de har sagt, så er vi ihvertfall på rett vei.

Jeg vet om mange som ønsker partoutkort fremdeles, men som ikke har vært på hugget innen fristen. Jada, dette er selvsagt deres egen feil, men poenget er at det er mange som ønsker partoutkort fremdeles.

Når jeg har nevnt tallet 30.000 ved noen anledninger, så er dette selvsagt i overkant av hva som bør være realistisk for Brann de neste 10-20 årene, men at minimumskapasiteten burde vært høyrere enn 20.000 er hevet over enhver tvil (utenom denne Vellevolds mening).

Et stadion på rundt 25.000 ville vært optimalt med dagens stadionløsning. Dette er heller ikke langt unna hvis de bygger igjen svingene mot Hansatribunen, og kutter ut teite glassvinduer øverst på søndre langside til fordel for seter. Da vil nok partoutkortsalget kunne stabilisere seg på 15-16.000, og gi 9-10.000 enkeltbilletter til kampene. Dette bør Brann gå for når inntektene nå øker.

Bygg igjen svingene slik at vi kan komme opp mot 25.000!


Jeg skjønner godt at de stopper p-kortsalget, ellers ville ikke nte folk blitt interressert og det ville bare blitt de samme som går der år etter år. Hvis de ikke bygger ut nå når de er i gang, må de kanskje begynne på nytt senere og det vil bli betraktelig dyrere enn å bare bygge mens de er i gang

t0bben

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Petter Puddefjord", men at minimumskapasiteten burde vært høyrere enn 20.000 er hevet over enhver tvil (utenom denne Vellevolds mening).
---
Bygg igjen svingene slik at vi kan komme opp mot 25.000!


Utenom denne Vellevold? Har du fremdeles ikke fått med deg at omtrent alle andre enn deg er enige med meg i denne saken? Men det er jo artig at jeg er blitt en slags frontfigur for fornuften da! Takk skal du ha!
.


Her tror jeg du tar grundig feil vellevold. Mange av dem jeg snakker med ville helst sett en kapasitet opp mot 25 0000. Enig i at 30 000 er for mye, men 20 000 er for lite. 22 000 begynner mer å ligne på noe =)

nummer9

Det er nesten utrolig at denne debatten fortsatt lever. Både naboene og grunnforholdene gjør det umulig å få inn flere seter. Med mindre noen av dere greier å tvagsflytte hele velforeningen med medlemmene og tørke opp hele mindemyren, er det vel ganske fåfengt å drømme om mer seter enn dagens estimat.

Man kunne kanskje fått tettet det siste hjørnet (det som ikke er planlagt) og få opp mot 1000 seter til, men til hvilken kostnad? Er liten vits å bygge ut 1000 seter til for flere titalls millioner (vill gjetning av sum her fra min side). I så fall vil brann "aldri" tjene inn byggekostnadene av disse siste plassene.

t0bben

Quote from: "nummer9"Det er nesten utrolig at denne debatten fortsatt lever. Både naboene og grunnforholdene gjør det umulig å få inn flere seter. Med mindre noen av dere greier å tvagsflytte hele velforeningen med medlemmene og tørke opp hele mindemyren, er det vel ganske fåfengt å drømme om mer seter enn dagens estimat.

Man kunne kanskje fått tettet det siste hjørnet (det som ikke er planlagt) og få opp mot 1000 seter til, men til hvilken kostnad? Er liten vits å bygge ut 1000 seter til for flere titalls millioner (vill gjetning av sum her fra min side). I så fall vil brann "aldri" tjene inn byggekostnadene av disse siste plassene.


Nå vil ikke det ikke bare gi større kapasitet da. Stadion vil bli finere samt at den blir mer intim.

DJ_ADG

Se på Stadium of Ligth. Der e gress matene 6meter underbakken. Noe som gjør den e lave utenfor og store inne;
Utenfor;
http://www.fussballtempel.net/uefa/ENG/Stadium_of_Light_A.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/Stadium_of_Light_sunderland_crest.jpg

Så det finnes måter å bygge støre uten å bygge opp, men lar seg vanskelig å gjør nå som de har bygget 2 tribunner alerede.
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

abe78

Skulle Brann gravd seg ned i myren da? Kan ikke folk banke inn i hodet at stadion ligger på en myr? Grunnvannet befinner seg bare en liten meter ned.
.og husk!

DJ_ADG

Quote from: "abe78"Skulle Brann gravd seg ned i myren da? Kan ikke folk banke inn i hodet at stadion ligger på en myr? Grunnvannet befinner seg bare en liten meter ned.


Det har før vært snakk omm å grave vekk myren. Eg e ingen geolog, gartner eller anlegsarbeider så eg vet ikkje om det går an, men Brann har sagt at de skal senke banen1 eller2 meter.

Andre måter Brann kan få høyere kapasitet e å gjøre Nedre Hansa og bortefeltet om te ståplasser;
SÃ¥nn som dette;
Arena auf Schalke;
http://www.r-winners.de/sport/bilders04/s04_foto4.jpg
Brøndby Stadion;UEFA cup kamp med lav interese trenger man ikkje å montere seter;
http://brondbytifo.dk/fusion_images/photoalbum/brondby_2001_2/fullsize/20010809-BIF-SFC-1-1024.jpg
Mens på støre kamper kan man sette opp seter;
http://brondbytifo.dk/fusion_images/photoalbum/brondby_2006_7/fullsize/2006-09-28-BIF-EF-5-1024.jpg
ær med å støtt tifo-gruppen med noen kroner, konto nummer 3628.52.72631 (merk tydelig med TIFO)

windows22

Dagens plassering av stadion er vel den minst optimale man kan oppdrive i hele Bergen.

En hengemyr det hviler en forbannelse over med logistikk problemer selv gammle østblokk land som Bulgaria ler rått av. tragisk.

I Bergen, norges flotteste, trivligste og mest fantastike by med en historie som gjør resten av Norge grønn av missunnelse skulle vil selfølgelig hatt en stadion vi alle kunne vere stolt av.

Man burde slippe å måtte planlegge i 14 dager i forveien hvordan man skal komme seg till eller fra, måtte slippe å gå halveis i 1. omgang for å rekke å gå på do før pausen er over.

Angående partoukort salg har eg en sterk mistanke at Brann ikke har frigjordt våre plasser på Hansa enda (2 kremplasser midt på hansa). Som andre diabetikere og folk med blodsukker problemer beveger vi oss over på VIP tribunen for storpølsespisere neste sesong. Der skal vi fråtse i usunn fastfood. Idrett og alkohol passer ikke sammen. Men idrett og usunn mat................mitt iblinken.

DISCLAIMER:
For å unngå å bli saksøkt kan det opplyses att inlegget over inneholder ett snev av ironi. Takk

SK Fire

Quoteabe 78 Jeg foreslår at vi legger denne diskusjonen død en gang for alle. Dette er utdebatert nå og når person som kjenner debatten så godt som trådstarter likevel klarer å ignorere argumentene i saken, blir det for dumt.


Tull. Denne debatten er levende. En av årsakene til dette, er at det finnes måter å bygge ut stadion på, blant annet i nevnte svinger, øverst på BT
mv.

I tillegg er det som vi alle vet nylig utkommet NYE opplysninger om at stadion øker kapasiteten fra fattige 20.000 til mer levelige 22.000.
Da må vel man forstå at dette danner grunnlaget for en videre debatt.

Og dessuten: Når man allerede for 30 år landet menn på månen, har kartlagt hele menneskets genom og har temmet atomkraften, så skulle det ikke være en uoverkommelig oppgave å drenere 100 m2 myr.

Alt går, det kommer mer an på lommeboken, vil jeg tro.

Og dessuten; hvis det skulle være umulig å bygge ut svingen nord-vest i Hansa-tribunen, hvorfor er svingen flankert av nye hovedtribunen og nåværende Hansa? De står jo på samme myren, kloss oppi svingen!

Corran

Quote from: "SK Fire"

Og dessuten: Når man allerede for 30 år landet menn på månen, har kartlagt hele menneskets genom og har temmet atomkraften, så skulle det ikke være en uoverkommelig oppgave å drenere 100 m2 myr.


Stadion er da litt mer en 100m2 :-) Eller var ikke regning din sterke side på skolen. En ballbinge er nærmere 100m2 en stadion
Og myren er større en stadion
Ville blitt en meget stor kostnad å fikse dette. Beste måten hadde vel vært å rive alt, grave seg dypt ned og ledet vekk tilsiget. Så kunne de bygget nytt fra ca 10 meter under bakke nivå slik de har gjort det på neu camp (ser liten ut utenfra og så kommer en inn langt oppe)

Nei vi må finne oss å leve med det vi har nå At det blir 22000 i steden for 20000 er helt greit (selv om eg mente at 20000 var nok) Tror ikke snittet kommer opp over 20000 uansett på en stund
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Xminator

Med 22000 seter er det ihvertfall en mulighet for at snittet kryper opp mot og over 19000-20000.

Erlend

stadion er mye mer enn 100 m2.  Langsiden er vel 100 meter, og da cirka 150 med tribunene.  Kortsiden ligger vel pÃ¥ rundt 50meter og rundt 100 med tribunene.  Da blir regnestykket noe sÃ¥nt som 100*150=15000m2.  I tilliegg er den vel noen meter dyp, sÃ¥ vil regne minst 100 000 kubikkmeter med vann.  en kubikkmeter rommer 1000 liter, sÃ¥ her snakker vi om Ã¥ tømme en del million liter med vann, og vannet stiger gjerne opp fra grunnen under, og da er det bare Ã¥ belage seg pÃ¥ at vi stÃ¥r pÃ¥ en myr og mÃ¥ ta hensyn til det.  Kanskje hvis vi fÃ¥r EM i 2016, da vil vi sannsynligvis fÃ¥ penger til nytt stadion eller en eventuell drenering, fra staten, kommunen, NFF eller noe annet

Legg merke til at utregningen er basert på svært uklare tall, så det kan fort bli grove feil

monzilla

Jeg er ikke sikker på at jeg vil ha en så stor stadion. Før eller siden når vi toppen, og da er det bare nedover. Tror det at 22000 er bra. Skal ikke se bort i fra at de greier å få presset inn et par tusen plasser ekstra, feks ved å gjøre tribunene om til midlertidig ståtribune.

Erlend

ja for eksempel pÃ¥ 16.mai og de største kampene kan de gjøre hansa om til stÃ¥tribune, sÃ¥ vi nok presset inn en del enkeltbilletter i tillegg.  Det verste som kan skje ved utbygging, er at det blir synlig mange tomme plasse.  Men nÃ¥r man først er i gang med utbygging, er man nesten nødt Ã¥ gjøre det stort

krøvel vellevold

Quote from: "monzilla"Jeg er ikke sikker pÃ¥ at jeg vil ha en sÃ¥ stor stadion. Før eller siden nÃ¥r vi toppen, og da er det bare nedover.  .
Legg ned hele klubben!

jako

Quote from: "monzilla"Jeg er ikke sikker på at jeg vil ha en så stor stadion. Før eller siden når vi toppen, og da er det bare nedover. Tror det at 22000 er bra. Skal ikke se bort i fra at de greier å få presset inn et par tusen plasser ekstra, feks ved å gjøre tribunene om til midlertidig ståtribune.


NÃ¥dd toppen?? Hallo.

Det er null grunn til at vi har nådd toppen allerede. Folketallet i Bergensområdet blir jo høyere og høyere for hvet år. Folk får stadig bedre råd og økt fritid. Det er ingen grunn til at dette skal endre seg de nærmeste tyve årene.

Vi hadde nesten like mange mennesker på kampene for over 40 år siden og så snakker vi om å ha nådd toppen i 2006 med et langt bedre kundegrunnlag enn den gangen. Selvsagt er ikke det tilfellet. Brann kan fint klare et snitt på opp mot 30 000 hvis de spiller kortene sine riktig i fremtiden.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Truls

Jako, jeg tror det ble en halvliter for mye idag. Brann kommer aldri til Ã¥ nÃ¥ ett snitt pÃ¥ 30000. Det kunne kanskje møtt opp 30000 pÃ¥ en god dag, som en  kvartfinale i champions league. Men sannheten er at om ett Ã¥r eller to nÃ¥r Brann er nede i nedrykksstriden der de hører hjemme (sÃ¥nn at vi ikke gÃ¥r rundt med fare for konstant fare for Ã¥ falle om pga. stress fordi Brann leder serien etter sommerferien), sÃ¥ vil nok hverdagen komme igjen.  22000 er mer enn nok, fylle det ett par ganger i Ã¥ret og forhÃ¥pentligvis 17 - 18000 resten av sesongen med vanlige suppportere (ikke idrettslag fra strilelandet bare for Ã¥ fylle opp stadion til billigst mulig penge, sÃ¥ kan Hafslund (vif) og rbk sitte med skjegget i postkassen). 22000 er akkurat passe, man kan ikke regne med at Brann er oppe i teten hver eneste sesong, da kommer jo folketallet i Bergen til Ã¥ synke, imotsetning til hvordan det er nÃ¥.
kal de aldri slutte å plage oss om Søndagen ?

krøvel vellevold

Quote from: "jako"NÃ¥dd toppen?? Hallo.

Det er null grunn til at vi har nådd toppen allerede. Folketallet i Bergensområdet blir jo høyere og høyere for hvet år. Folk får stadig bedre råd og økt fritid. Det er ingen grunn til at dette skal endre seg de nærmeste tyve årene.

Vi hadde nesten like mange mennesker på kampene for over 40 år siden og så snakker vi om å ha nådd toppen i 2006 med et langt bedre kundegrunnlag enn den gangen. Selvsagt er ikke det tilfellet. Brann kan fint klare et snitt på opp mot 30 000 hvis de spiller kortene sine riktig i fremtiden.
Legg ned hele klubben!

monzilla

jako : Nå har jeg aldri sagt at de har nådd toppen, det er dine ord. Hvis du leser nøye gjennom det jeg skrev, så ser du at jeg skriver at før eller siden når de toppen.

enavgutta

Mornings !

Statestikk og annet piss til side. ;-P Eliteserieproduktet blir bare bedre og mer attraktivt. Dekning, ressurser og satsing rundt ekspanderer. Et moderne anlegg som Stadion blir vil til enhver tid være smekkfullt slik kapasiteten ser ut til å bli nå.

olebrann3

22000 hadde vært sykt bra å ha, for å ikke tenke på hvor mye bedre lyden blir på en lukket stadion. Men vist grunarbeidet ikke lar seg gjøre så får vi vell klare oss uten, men om det går ann å gjøre noe så sier eg START BYGGINGEN... Vil også ha tak på stadion og sånne varmelamper de hadde på Viking stadion...

Petter Puddefjord

I tillegg til det "enavguttene" sier så føler jeg meg trygg på at Brann ikke kommer til å havne i noen nedrykksstrid på lang tid. Til det har ressursene for mye å si for dagens og fremtidens fotball. Jada, ballen er rund, men jeg ser konturene av at storbylagene (med størst ressurser) vil være toneangivende i fremtiden. De siste årene har lagene fra Oslo, Bergen og Trondheim dominert norsk fotball. Jeg tror den tiden er forbi da lag som Molde, Kongsvinger og Mjøndalen kunne kjempe i toppen av norsk fotball. Se til England; der stikker 3-4 lag fra resten av kobbelet. Er vi snille kan vi si at 6-7 lag kommer til å prege engelsk fotball fremover. Chelsea, Man. U., Liverpool, Arsenal, Tottenham, Newcastle, og muligens Aston Villa og Everton.... lag med ressurser og historie.

Når Brann stabiliserer seg i toppen vil partoutkortsalget ligge stabilt, og etter 2008 tror jeg Brann åpner for å selge 16-18.000 partoutkort (og derved ha ca. 6.000 billetter for løssalg), noe jeg tror de vil selge ut enkelt. Dette vil føre til at vi kan ha et snitt på rundt 20.000, og etterhvert banke RBK på tilskuere.

Jeg er så ufattelig glad for at Bjørn Dahl og co. har forstått dette, og tatt til fornuft.

krøvel vellevold

Det er så rørende å se hvor naive folk er hele tiden. Her vant vi noen kamper i vår, og det var utenkelig at RBK kunne ta oss igjen. Gullet var sikret. Så hadde vi en relativt bra sesong i år, og da er vi i ferd med å ta over tronen til RBK og antagelig kommer vi til å ta gull hvert år i all fremtid. Champions League gruppespill blir det også hvert år. Og ikke minst: Stiger tilskuersnittet noen år på rad; ja så vil det antagelig stige hvert år inn i evigheten.

Her er i hvert fall noen beviser på at intet tre vokser inn i himmelen:

Brann-snitt:

71 - 7711
72 - 8664
73 - 8806
74 - 10032
75 - 12659
76 - 14133
77 - 14946 (økning 6 år på rad)
78 - 11380
79 - 10257
81 - 7684 (nedgang 3 toppseriesesonger på rad, nesten halvering på 4 år)

Molde-snitt:

97 - 3965
98 - 8516 (ny stadion)
99 - 7163
00 - 6816
01 - 6601
02 - 6193
03 - 5945
04 - 5554 (nedgang 6 sesonger på rad)
05 - 6512
06 - 6127


Malmö FF - snitt:

91 - 4005
------------
96 - 5244
97 - 6820
98 - 7014
99 - 7015
00 - 6156
01 - 11315
02 - 13058
03 - 18700
04 - 20061 (økning 4 år på rad, 3,5-dobling på 4 sesonger)
05 - 15962
06 - 13665 (kraftig nedgang to år på rad)


FC Basel-snitt:

99/00 - 7684
00/01 - 15152 (ny stadion i løpet av sesongen)
01/02 - 25820 (første hele sesong med ny stadion)
02/03 - 26872
03/04 - 27886 (økning 4 år på rad, nesten 4-dobling på 4 år).
04/05 - 24928
05/06 - 21806
06/07 - 15459 til nå. (ligger an til kraftig nedgang 3. år på rad)

Med andre ord: Det er ingen grunn til å slå fast at økningen bare vil fortsette og fortsette. Den kan like gjerne snu.
Legg ned hele klubben!

ostraume

Quoteføler jeg meg trygg på at Brann ikke kommer til å havne i noen nedrykksstrid på lang tid. Til det har ressursene for mye å si for dagens og fremtidens fotball


I så fall blir det jo desto viktigere å ikke brekke ryggen økonomisk på en eventyrstadion for 30 000.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Rune felt F

Quote from: "Bataljonen"Brann har syslet med tanken om å bygge igjen hjørnet ved dagens hovedtribune og det vil ca bli 1000 seter der. Andre hjørnet mot Nymark foreligger det ingen planer om bygging da grunnmassene visstnok ikke tåler dette.

Vil det si hjørnet BT/dagens hovedtribune eller Hansa/Dagens hovedtribune`? Eller begge hjørnene tilsluttet dagens hovedtribune?

hanioslo

Quote from: "Rune felt F"
Quote from: "Bataljonen"Brann har syslet med tanken om å bygge igjen hjørnet ved dagens hovedtribune og det vil ca bli 1000 seter der. Andre hjørnet mot Nymark foreligger det ingen planer om bygging da grunnmassene visstnok ikke tåler dette.

Vil det si hjørnet BT/dagens hovedtribune eller Hansa/Dagens hovedtribune`? Eller begge hjørnene tilsluttet dagens hovedtribune?


Det er vel snakk om begge hjørnene tilsluttet Frydenbøtribunen? Alle de andre hjørnene vil vel bli lukket?
trandlien ut av Bergen!

SK Fire

Corran skrev:


QuoteStadion er da litt mer en 100m2 :-) Eller var ikke regning din sterke side på skolen. En ballbinge er nærmere 100m2 en stadion


Alvorlig talt!

Jeg mente selvfølgelig grunnflaten av en eventuell sving nord-vest (hovedtr.-hansa). Og, ja...Det var en avrunding

Følg med i debatten, din klovn!
[/quote]

Erlend

ja men saken handlet vel om drenering av myren? Det gÃ¥r ikke an Ã¥ bare sperre av en liten del av en myr.  Enten tar man hele eller sÃ¥ dropper man det.




Hey, innlegg Nr. 100!

Erlend

Quote from: "krøvel vellevold"Så kommer du med at vi hadde nesten like mange tilskuere for 40 år siden. Men er ikke nettopp det et bevis på at ting ikke har forandret seg så mye på 40 år? At vi om 40 år fa nå nødvendigvis ikke trekker stort mer enn vi gjør nå?


Det kan jo ha noe Ã¥ gjøre med denne TV-dekningen ogsÃ¥.  For 40 Ã¥r siden var ikke TV noe allemannseie, sÃ¥nn som det er nÃ¥.  Det er nok en del som tenker noe sÃ¥nt som hvorfor dra seg ut i det kalde regnet nÃ¥r jeg kan sitte i godstolen med en øl i hÃ¥nden?

Xminator

Det er vel heller mange som har strekt tålmodigheten til kjerringen litt i lengste laget. Og står hjemme med oppvasken...

Jeg er mest spent på hvordan 16-lagsserien vil slå ut. Så lenge tippligaen og Brann klarer å holde stjernepreget oppe, og ikke ender opp med 11 lag med langrennsløpere fra innbygdene på østlandet, så vil nok produktet og interessen holde seg.

Botch

Tror ikke det blir umulig på sikt å ha et snitt på 30.000 i bergen dersom forholdene ligger til rette for det.

Hvis vi ser på partoutkortsalget så er det tydelig at endel folk føler seg tvunget til å kjøpe for å være sikret alle kampene. Når Brann setter tak på partoutkort er dette ikke i første omgang for å alltid ha 5000 billetter ute for salg til enkeltkamper.
Det handler om supply and demand. Ved å sette tak vil man innbille folk at "dette må vi kjøpe", samtidig kan nok ikke klubben legge ut flere partoutkort med hensyn til sponsorer som krever billetter ved cupfinale ecup osv.

Hadde man bygget 30.000 seter idag, ville færre kjøpt partoutkort, rett og slett fordi det alltid var gode billetter å oppdrive.

Og dette er nøkkelen til systemet. Man må bygge seg gradvis opp. Ved å sette et oppnåelig tak på tilskuere vil folk kjøpe sesongkort for å sikre seg plass, og med den mediadekningen norsk fotball nå får vil interessen gradvis øke.
Dermed vil det bli mulig å få et høyere og høyere snitt, såfremt man ikke bygger gigantisk stadion med en gang. Dette forutsetter naturligvis en noenlunde sportslig suksess.

Eneste problemet her er vel at det vil bli vanskelig å utvide stadion nevneverdig i fremtiden.

Corran

Quote from: "SK Fire"Corran skrev:


QuoteStadion er da litt mer en 100m2 :-) Eller var ikke regning din sterke side på skolen. En ballbinge er nærmere 100m2 en stadion


Alvorlig talt!

Jeg mente selvfølgelig grunnflaten av en eventuell sving nord-vest (hovedtr.-hansa). Og, ja...Det var en avrunding

Følg med i debatten, din klovn!
[/quote]

Og du kaller meg klovn?
Selv en sving er mye mer en 100m2. 100m2 er 10*10 m
Og på en flate på ca 10*10 meter har du tenkt å grave ut og fjerne myeren? Midt inni en myr som strekker seg over hele nymark?
Du kan ikke bare grave ut og drenere vekk en 100m2 del midt inni en myr uten at det koster noe sinnsykt med peng.
Fy faen så utrolig dum det går an å bli og i tillegg kalle meg for klovn?
Nei ta og følg mindre med her inne og litt mer i mattetimen på skolen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Xminator

Joda, flisespikkeri er jo godt gammelt norsk tidtrøyte. Frem med nisseluen Corran!

Go Up