• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Ditt beste store-stå minne.

Started by Superjack, October 17, 2006, 19:53:04 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Superjack

Det er igjen tid for å ta farvel med store-stå, tribunen der mange av oss har stått mang en gang. Selv om denne delen ikke har vært det samme siste par sesongene så er store-stå en legendarisk tribune.

Jeg husker den gangen Terje Bø var speaker (verdens beste speaker) og varmet opp sammen med Store Stå.

Jeg er nok så voksen at i dag sitter jeg godt plassert på umbro-trubunen med mitt partoutkort, men de beste/sterkeste stadion-minnene er fra Store-Stå.

Mine tre beste minner:
1. Da Brann knuste LSK en regnfull men nydelig høstkveld i semien i 95
2. Brann-B/G i 93, da vi knuste de gule tullebukkene på 16. mai. Fantastisk stemning. (var det første sesongen vi sang "vi vinner serien i år"?)
3. Terje Bø, den stemmen gir fortsatt den gode "stadion følelsen", Han var alltid og gav sin støtte til Store Stå! :)
Brannsupporter.

Stoffi

Sandefjordkampen fra 2002 er mitt beste minne. Var etter storhetstiden, men det er eneste gangen jeg har har halvveis grått på stadion, av glede.
Husker også Terje Bøe som kom bort til SS og sa GJE MEG EN B! Makan til speaker finnes ikke! Verdens beste speaker.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

jako

Det beste minne mitt fra SS må være kampen mot Sandefjord i 2002. Husker at det var jævlig kaldt. Men scoringene og da spesielt 2-0 scoringen var en helt ubeskrivelig følelse. Og da sluttsignalet, å herregud aldri har et sluttsignal vært så deilig å høre. Vi vant 2-1 og verden var vidunderlig.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

jako

Quote from: "Stoffi"Sandefjordkampen fra 2002 er mitt beste minne. Var etter storhetstiden, men det er eneste gangen jeg har har halvveis grått på stadion, av glede.
Husker også Terje Bøe som kom bort til SS og sa GJE MEG EN B! Makan til speaker finnes ikke! Verdens beste speaker.


Unnskyld, men var ikke det Hanøy? Han gjorde de i all fall før Sandefjord kampen. Det husker jeg.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

erik1

mitt beste minne må være å mot brann-lillestrøm i cupen95 semifinalen også man glemmer aldri Terje bø,vedens beste speaker!!!!
i e fra bergen-og vi e stolt over det!!!!! :D

Pondan

Tror det må vere når Hasund puttet 1-1 mot Liverpool.... Da var det liv på SS ;D

Brannmus

Det første som jeg tenker på er etter en kamp mot Vålerenga var det vel, hvor vi tapte kampen og ble stående igjen å synge til spillerne kom ut av garderoben og takket for støtten.

Securitas prøvde å dirigere folk ut, men det var nytteløst. Mange andre gode minner, men det skiller seg spesielt ut for meg.

Stoffi

Quote from: "jako"
Quote from: "Stoffi"Sandefjordkampen fra 2002 er mitt beste minne. Var etter storhetstiden, men det er eneste gangen jeg har har halvveis grått på stadion, av glede.
Husker også Terje Bøe som kom bort til SS og sa GJE MEG EN B! Makan til speaker finnes ikke! Verdens beste speaker.


Unnskyld, men var ikke det Hanøy? Han gjorde de i all fall før Sandefjord kampen. Det husker jeg.


Jo, det var Hanøy. Mente fra tidligere sesonger.  :)
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

KEA

Quote from: "Superjack"1. Da Brann knuste LSK en regnfull men nydelig høstkveld i semien i 95

Jupp, jupp - og at Brann pøste inn scoring etter scoring helt på slutten av kampen (4-1) etter at det hele forlengst skulle vært over til LSKs fordel gjorde opplevelsen i høstmørket til noe helt uforglemmelig. Denne får min stemme (selv om den påfølgende turen til Ullevål ble en nedtur).

BrannSupporter

Quote from: "Brannmus"Det første som jeg tenker på er etter en kamp mot Vålerenga var det vel, hvor vi tapte kampen og ble stående igjen å synge til spillerne kom ut av garderoben og takket for støtten.

Securitas prøvde å dirigere folk ut, men det var nytteløst. Mange andre gode minner, men det skiller seg spesielt ut for meg.


Dette var vel muligens 0-4-tapet i en 1 mai kamp?

Kruxleiven

1.Brann-Molde i 2000. Bra stemning og rimelig ekstatisk på tribunene. Dette var i tiden et lag i svart og hvitt hadde enerett på tittelen i Norge så det å få 2. plassen betydde enormt for oss (noe det vel ikke vil gjøre denne seosngen).

2. Brann-Viking 2000 4-1. Brann viser festspill og pisser på siddisene.

3. Brann-Stabæk 8-1. Tar den med fordi det var en litt annerledes opplevelse. Hadde plass nede ved pølseboden. 8 ganger (pga 8 scoringer) gikk fansen vår opp på murene for å invitere Stabæk-fansen til "dans". Skulle tro de var rimelig sure etterhvert.

4. Brann-Vålerenga 0-4 2002. 500 stk står 3 kvarter igjen etter kampen og viser at de virkelig bryr seg om laget. Det var tider det.

For øvrig må jeg nevne mine dårlige Store Stå minner også.

1. Brann-AaFK i cupen 2001 eller 2002. Fy faen for noe drit. Og en haug med bønder i vegvesen utstyr feirer seieren rett foran oss.

2. Brann-Bodø/Glimt 1-3 2002. Tvers igjennom ræv-dårlig. Helskandaløs kamp! Olsen dømmer kampen og vi æreskjeller han på det groveste.

3. Brann-Tromsø i 29/06/2003. Fytti helvete for en møkkakamp. Riktignok var vi ikke så dårlig, men nitrist vær, nitrist sesong og nitrist Tromsø ødela hele kampen. Kovacs scoret og Tromsø vant 1-0 ved å forsvare seg i 90 minutter.
http://www.skbrann.org/sesongen/kamp?kampID=59

Det er vel ikke noe godt eller dårlig minne, men jeg glemmer aldri at van Ankeren lå nede i flere minutter i enkamp mot Odd eller da Svante spilte med bandasje rundt hodet i nesten en hel kamp etter å ha silblødd.

Corran

Quote from: "jako"
Quote from: "Stoffi"Sandefjordkampen fra 2002 er mitt beste minne. Var etter storhetstiden, men det er eneste gangen jeg har har halvveis grått på stadion, av glede.
Husker også Terje Bøe som kom bort til SS og sa GJE MEG EN B! Makan til speaker finnes ikke! Verdens beste speaker.


Unnskyld, men var ikke det Hanøy? Han gjorde de i all fall før Sandefjord kampen. Det husker jeg.


Kan godt være Hanøy gjorde det men det var Terje Bøe som gjorde det først. Makan til speaker kommer vi aldri til å få igjen En legende. Den gammle turneren hadde mange konge kommentarer og mye bra show.

Ellers må jeg si meg enig med semien mot lsk som et av de beste minnene. Maken til opphenting (det var 2 semier den gangen til dere som ikke viste det)

Og så må jo "opp på gjerdet" nevnes. Det var tider det :-)

Ellers var jo kampen mot sampdoria helt oppe i toppen.
Og Liverpool kampen. Faktisk første gangen eg har klappet for motstander mål (nei er ikke lpool fan Eg hater de) For måten fowler scoret på var vel den gang det fineste/mest fantastiske målet jeg hadde sett live.

Nei mye minner fra store stå og nå er jeg som trådstarter et sittesvin på umbro og den tiden er også snart forbi.
Hvordan skal eg klare å se kampene fra en annen side av banen?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

anders_flanderz

Når brann beholdt plassen i tl mot sandefjord i kvalik kampen. Stevningen var til å kjenne langt oppover ryggen...!
rite Drite Drite Drite på Oslo By

steinbygger

Det er mange, men jeg tror at det største var kampen mot sampdoria i e-cupen for mange, mange, mange år siden. Brann var i sin første store kamp på mange år. Det å se Vialli og Mancini på stadion var stort. I tillegg hjalp det at jeg hadde tatt meg fri noen timer fra skolen for å være først inn på SS.

I tillegg er det mange gode minner fra de første årene jeg gikk på stadion, det å stå nede ved gjerdet å se Trond Totland og Hans Brandtun løpe opp og ned på siden var stort for en liten gutt som akkurat var blitt hektet på fotball.

Andre gode minner må være hver gang Arne Møller hadde ballen uten for 16 meteren og alle ropte skyyyyyyyyyyt og alle viste at han kom til å bomme, men plutselig traff han, husker ikke hvem det var mot, men det var en cupkamp og hvilke treff det var. Klint i krysset og ingen skjønte hvordan han hadde klart det.

windows22

Da Brann knuste LSK en regnfull men nydelig høstkveld i semien i 95 kommer høyt opp.

Men kampen som aldri glemmes er 4. runde kampen mot LYN i 1990. En begredelig fotballkamp helt til halvparten av publikum hadde forlatt stadion og Lyn supporterne sang "seiern er vår" på stillingen 0-2 og 7 minutter igjen å spille................

var for det mest på SS under "opp på gjerdet" perioden

hansagutt1

Akk så mange minner;

Beste minne er utvilsomt seieren i semien i 95 mot lsk. Stod av en eller annen grunn i klokkesvingen da, men voksne mannfolk som gråter og pensjonister som presterer å klatre på gjerdet med en paraply i ene hånden gjør inntrykk.

Andre minner er den gang man stod 3, kanskje 4 stk bak hverandre på hvert trinn og stor stå "raste". Dersom det skjedde noe nede ved ett av  cornerflaggene på vår langside lente folk seg frem for å se og resultatet var at folk trynte fremover. Tror aldri det ble noen alvorlige skader men intimtiteten og stemningen kommer nok aldri tilbake slik som dette på stadda. (Husker en kamp da Terje Bø ba oss trekke sammen mot midten en time før kampstart, det var tider det!)

Husker og "opp på gjerdet" samt legendariske rop som "knus bein jokke", "en gud, lars bakkerud", "sønn av en alkis", "bona på hodet", "geir hasund", " vi vil ha flere mål nybø" samt mange fler.

Føler at kreatviteten og spontaniteten ble borte fra store stå på slutten av 90 tallet. Håper at galskapen og spontaniteten kan komme tilbake nå som  mange flytter til Hansa. Oppfordrer alle gamle travere å ta i et tak til neste år slik at vi viser den yngre garde hvordan det skal gjøres.

Oppfordringen til alle dere som flytter bort blir å synge saktere, er umulig å få trøkk på sangene dersom de synges fort. Sanger bør heller ikke startes av jenter da det av erfaring aldri blir trøkk på disse sangene. (Ikke sjåvinistisk, men slik er det bare) Sanger bør og ikke startes i tide og utide, da blir det lite trøkk og folk går lei. Her er det en hårfin balansegang mellom det å oprettholde trøkket og spontaniteten og frekvensen samt type sanger som blir sunget.

Selv gikk jeg vel 3-4 år på store stå før jeg turde starte en sang. Idag skal "pia på 14" starte sang 2.gang hun er på store stå. Sier seg selv at folk ikke gidder å være med på vi vinner serien i år for 5. gang iløpet av 10 min. Oppfordrer alle til å jage slike folk vekk, de dreper kun stemningen.

Ble litt avsporing i dette innlegget men det dreier seg jo om å føre arven fra stor stå videre.

Store Stå er død, leve Store Stå!!!!

Superjack

Quote from: "hansagutt1"Akk så mange minner;

Andre minner er den gang man stod 3, kanskje 4 stk bak hverandre på hvert trinn og stor stå "raste". Dersom det skjedde noe nede ved ett av  cornerflaggene på vår langside lente folk seg frem for å se og resultatet var at folk trynte fremover.

(BodøGlimt 16 mai i 93 om jeg ikke husker feil, virkelig skremmende og morro på en gang, null kontroll)

Quote from: "hansagutt1"
Husker og "opp på gjerdet" samt legendariske rop som "knus bein jokke", "en gud, lars bakkerud", "sønn av en alkis", "bona på hodet", "geir hasund", " vi vil ha flere mål nybø" samt mange fler.


Skjelååååååeeeeen, GeirHasund-GeirHasund-GeirHasund. Enkle, veldig enkle "sanger" som runget og runget.
Brannsupporter.

Kararay

Quote from: "windows22"Da Brann knuste LSK en regnfull men nydelig høstkveld i semien i 95 kommer høyt opp.

Men kampen som aldri glemmes er 4. runde kampen mot LYN i 1990. En begredelig fotballkamp helt til halvparten av publikum hadde forlatt stadion og Lyn supporterne sang "seiern er vår" på stillingen 0-2 og 7 minutter igjen å spille................

var for det mest på SS under "opp på gjerdet" perioden


var vel i 89 det skjedde eller? mener eg såg noe om det på tv hin dagen...
et var fortjent at han fikk sitt andre gule kort for kampen, men det var unødvendig av dommeren og gi han det røde. Slik dømming må vi få slippe å se flere ganger.
Ivar Hoff


Corran

Lsk kampen var semien i 95 nærmere bestemt 20.09.1995 Tapte 3-1 borte i første kampen og vant 4-1 hjemme. Det var stort

Men mye minner rundt den sampdoria kampenHusker vi var en gjeng på byn (Cristian het det vel). og  preiket med noen Italienere. Og et par dresskledde italienere ville gjerne veddde på kampen med oss når vi sa Brann kom til å vinne. Og det var ikke små seddelbunker de hadde. Viste seg (i følge italienske supportere) at det var eieren/direktøre av sampdoria som var spillelysten
Varme minner :-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

DonCorlione

ett av mine beste minner må være kvarten mot bryne..
en fin høst kveld i bergen der alt går sånn som d ikkje skal i 1.omgang,
men så begynner brann å spille fotball i 2. omg og hugen avslutter d hele me å klinke ballen i "krysset" fra 18 meter...
var vel en del folk på kampen å?
rann + Hansa = Ekte Bergenser

Professoren

Quote from: "hansagutt1"

Husker og "opp på gjerdet" samt legendariske rop som "knus bein jokke", "en gud, lars bakkerud", "sønn av en alkis", "bona på hodet", "geir hasund", " vi vil ha flere mål nybø" samt mange fler.


Professoren

Quote from: "hansagutt1"

Husker og "opp på gjerdet" samt legendariske rop som "knus bein jokke", "en gud, lars bakkerud", "sønn av en alkis", "bona på hodet", "geir hasund", " vi vil ha flere mål nybø" samt mange fler.


BrannSupporter

Quote from: "DonCorlione"ett av mine beste minner må være kvarten mot bryne..
en fin høst kveld i bergen der alt går sånn som d ikkje skal i 1.omgang,
men så begynner brann å spille fotball i 2. omg og hugen avslutter d hele me å klinke ballen i "krysset" fra 18 meter...
var vel en del folk på kampen å?[b/]


Kan ikke akkurat si det. Var vel ikke mer enn 7000 mener jeg. [/b]

Badegjest

Serieinnspurten i 97 var magisk.. kampene mot Haugesund og Tromsø for å nevne noen..

stabæk kampen + festen på maxime..

måtte vi få en grunn til å ta av i år også, med gullet rundt halsen!!

Candyman

Lillestrømkampen!! Fy faen for ett kick...
10% i 90 minutter eller 100% i 9 minutter?
Det er spørsmålet...

BrannSupporter

Quote from: "Badegjest"Serieinnspurten i 97 var magisk.. kampene mot Haugesund og Tromsø for å nevne noen..

stabæk kampen + festen på maxime..

måtte vi få en grunn til å ta av i år også, med gullet rundt halsen!!


Haugesundkampen var en av de første stadionkampene jeg var på minnes jeg. Husker de scoret etter 17 sekunder og hadde en i tverliggeren fra midtbanen.

Jay Tee

Quote from: "windows22"Da Brann knuste LSK en regnfull men nydelig høstkveld i semien i 95 kommer høyt opp.

Men kampen som aldri glemmes er 4. runde kampen mot LYN i 1990. En begredelig fotballkamp helt til halvparten av publikum hadde forlatt stadion og Lyn supporterne sang "seiern er vår" på stillingen 0-2 og 7 minutter igjen å spille................

var for det mest på SS under "opp på gjerdet" perioden


Eg husker den kampen godt, sto i klokkesvingen med min Far, og han hadde begynt og gå, og mens vi gikk mot bilen hørte vi at Brann snudde kampen, husker pappa va deppa når han satt og hørte på radioen på vei hjem at Brann ledet 3-2!
Og så er det Lillestrøm 94.. FOR EN KAMP! det e det sykeste det...
men 2-1 mot RBK i år??? va og bra! vi slo RBK 2 ganger det året... DA CAPO!!
eia brann

C@Bøe_79

-Et av mine største minner er når Geddi går i bakken i siste seriekamp i -93, og Soltvedt putter sikkert. Og med det ble Lyn sendt ned i 1.div, selv med 7-3 seier på Stadion.

-Så har du semien i 95 Brann-Lsk, aldri opplevd makan til stemning på en fotballbane.

- Hele 1999 da vi IKKE sto på Store Stå.

- 1995 Brann-Viking, Roger Helland scorer fra egen banehalvdel på en "lost" Thomas Myhre.

- Mange minner å ta av, men et minne går over alt. Det å bli hauset opp av Terje Bøe før kampene, og sjokoladen hans er virkelig nokke for seg sjøl. Og syns de skal hente inn Terje Bøe til Ham/Kam-kampen, det er jo siste seriekampen til Store Stå noensinne..


Superjack skrev:
Quote2. Brann-B/G i 93, da vi knuste de gule tullebukkene på 16. mai. Fantastisk stemning. (var det første sesongen vi sang "vi vinner serien i år"?)


Tror dette er litt feil, B/G tok sølv dette året og griset oss i begge kampene, men i 94 når noen av spillerene deres var vekke tror jeg vi revansjerte oss.
www.skbrann.org:
Quote

Brann - Bodø/Glimt 4 - 0 (1-0)  

Tippeligaen - 16.05.1994  
Stadion: Brann Stadion
Tilskuere: 18229  
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

brann02

Husker eg stod midt på store-stå ganske langt oppe en 16 mai mot Molde på 90 talet. Sto der med en 1,5 liters plastikkflaske med hjemmelaget vin.
Når Brann scoret var det et kaos utenlike å eg havnet nede med gjerdet å lå å sprellet uten at så mye vin gikk til spille.
Kampen endte1-1, men eg var så drita at eg trudde Brann vannt 1-0, noe eg ikkje oppdaga før langt utpå kvelden. Huff huff.....

KEA

Quote from: "C@Bøe_79"Og syns de skal hente inn Terje Bøe til Ham/Kam-kampen, det er jo siste seriekampen til Store Stå noensinne..

Godt forslag Christian: Men det hadde vel løftet stemningen både på SS og resten av Stadion til uante høyder om man hadde hentet ham inn allerede nå på søndag.... Terje Bøe hadde elsket det! Så hvorfor ikke?

Noen i Bataljonen som kan sjekke om dette er mulig, please?

C@Bøe_79

Quote from: "Professoren"
Quote from: "hansagutt1"

Husker og "opp på gjerdet" samt legendariske rop som "knus bein jokke", "en gud, lars bakkerud", "sønn av en alkis", "bona på hodet", "geir hasund", " vi vil ha flere mål nybø" samt mange fler.



Ikke glem at klokken streiket annen hver omgang..
Husker pissoaret på Stadion på 80-tallet, var stort for en liten gutt å få lov å pisse sånn(var ikke lov andre steder liksom)..
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

Brannesen

Dette er et ganske godt minne for meg. Ikke det at stemningen var så fantastisk, eller den ble jo det etterhvert. Kampen var heller ikke like viktig som tidligere nevnte kamper her. Men denne kampen viste Winters hva som bor i han. Flere på store stå buet mot Winters mens jeg og en kamerat stod å ba de holde kjeft og sa at de heller skulle støtte. Jeg velger å tro at vår støtte til winters på store stå gjorde utslaget i kampen som vi snudde fra 0-2 til 3-2 med 2 mål av nettopp Robbie Winters.

Stadion: Brann Stadion
Tilskuere: 9180

Mål:
0-1 Magne Hoset (25.)
0-2 Tobias Carlsson (38.)
1-2 Robbie Winters (41.)
2-2 Seyi Olofinjana (52.)
3-2 Winters (68.)
Bjørn Dahl...respektløst! Se på dette! Nydelig til Huseklepp...Brann har mye folk inne foran måååål åååhåhåå...ja det er 2-1. Det er 2-1...det er Eirik Bakke! Alsaker kommenterer Brann mot Zagreb

Christian

Ingen bomber fra denne kanten:
- Cup-semien mot LSK i 95. Har ikke de klareste minnene fra den kampen, men makan så gode de er.

- Sølvet som ble sikret mot Molde i 2000. Alltid moro å banke Molde og når det også betydde sølv og mulig CL-spill var det enda bedre.

- Kvarten mot Bryne: Seiersmål som det av Helge Haugen glemmer en ikkje med det første.

- Terje Bøe: Ingen over, ingen ved siden. Verdens beste speaker!

C@Bøe_79

Quote from: "KEA"
Quote from: "C@Bøe_79"Og syns de skal hente inn Terje Bøe til Ham/Kam-kampen, det er jo siste seriekampen til Store Stå noensinne..

Godt forslag Christian: Men det hadde vel løftet stemningen både på SS og resten av Stadion til uante høyder om man hadde hentet ham inn allerede nå på søndag.... Terje Bøe hadde elsket det! Så hvorfor ikke?

Noen i Bataljonen som kan sjekke om dette er mulig, please?


Stemningen gir seg selv i helgen tror jeg...
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

The Boss

Nja.. Det spørs da.. Typisk at disse "storkampene" med fullsatte stadioner ikke er så bra stemningsmessig.. Husker vel alle kampene mot Bryne, cupen 04 med 7000 tilskuere, stabæk i 2002(var det vel) med 8000 tilskuere vs 16 mai, storkampene med fullsatt stadion gjennom årene..

Men alt ligger til rette for den kampen med best stemning i dette årtusen!

Haer217

1. Selvfølgelig: Brann-Lillestrøm 4-1 i -95. Under 10000 tilskuere, men utrolig stemning
2. 16. mai (2000?) da først to russejenter kom ut av teltet på banen, etter fulgt av Gulbrand med buksen på knærne
3. 2-1 over Rosenborg en septemberkveld i -99, Svante med turban!
Og så stod jeg der da sittetribunen var splitter ny, serieåpningen i -77, 22000 tilskuere og Glimt vant 1-0....

Ka fan?

Mitt beste minne er fra cupvinnercupen 89. BRANN- Sampdoria, en kald høstkveld. Tjåkafull stadion. Vi tapte 0-2 men eg huskar stemningen som om det va i går. Per Egil Ahlsen(verdens beste spiller) tok tunnell på Vialli på egen 5-meter, Terje Bøe (verdens beste speaker) snakket Italiensk (nix raketto) og eg huskar eg sa te komisen min: Eg dritar i om Sampdoria får 5, eg vil bare høre taket lette når Brann scorar, stemningen va elektrisk, så hadde puttingen kommet hadde vi funne igjen taket i lillelongeren! Det skjedde ikkje, men fy fan for en kamp. Ahlsen viste seg som den KONGEN han va.

PER EGIL ALHSEN PER EGIL AHLSEN VI GLEMMER ALDRI PER EGIL AHLSEN!!!!!!!!!!!!!
agets 12. mann, og mitt hjerte står i BRANN

Go Up