• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Lønninger i Brann

Started by Bruiser, June 26, 2006, 00:37:20 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Bruiser

Det er jo ei kjent sak at våre stjernespelera tjener ein god del grunker på å spele i Brann. Det eg er ute etter er handfaste, unektelege bevis på at personer som Andresen og Sæternes tjener so mykje som det som blir skreve titt og ofte i media. Er det nokon her som kan henvise meg til ei slik faktakilde?

Har dykk forresten nokre synspunkt på kor mykje spelera av det stjerneformatet bør få tjene i Brann? Det er jo eit utvisteleg faktum at Brann må punge ut i lønninger og ikkje berre i overgangsvinduet for å lokke gode spelera hit.
Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

Ricky

Bortsett fra Martin Andresen går det vel an å pløye gjennom skattelistene.


For min del må de største profilene gjerne sope inn 5 mill - så lenge Branns inntekter står i stil. Er ingen 'raddis' med prinsipielle motforestillinger rundt drømme-lønninger.
Men ønsker jo i utgangspunktet at mest mulig gjøres bonusbasert, slik at ingen kan håve inn millioner selv om Brann må ut i kvalik mot Kongsvinger.

Esskåbrann

Fotballspillere er jo stort sett overbetalt anyway, men så lenge de presterer bør de få godt betalt!

Syntes ikke lønnen burde vært så jækla høy. Litt lavere lønn burde kompenseres med mange bonuser!
å skal det skje!

Mr_Soma

Er helt klart mer gunstig for Brann å ha bonus-relaterte lønninger. Men også spillerne (agentene) er blitt tøffe i forhandlingene.

Snittlønnen i Tr.heim er jo skyhøy i forhold til andre klubber.

Men selv ble jeg litt overrasket at Helstad kommer til å tjene 2 mill + i Brann.

krøvel vellevold

Quote from: "Mr_Soma"Men selv ble jeg litt overrasket at Helstad kommer til å tjene 2 mill + i Brann.


Men det er ingenting i forhold til det Azar tydeligvis forlanger...
Legg ned hele klubben!

_owenz_

QuoteMen det er ingenting i forhold til det Azar tydeligvis forlanger...


Selve lønnen til azar har blitt antydet i et intervju med POL, Lønnen skulle ligge under lønnen til MA. Problemet med Azar er vel totalpakken med sign on fee, og lengde på kontrakt. Virker som Azar vil ha 2 år, men er ikke sikkert Brann/investorer er så lysten på å gi en sign-on fee på nærmere 10 mill for 2 år...

--

Xminator

Skal Brann hevde seg som toppklubb i Norge så må de følge lønnsnivået også. Ideelt sett bør Brann en gang de neste 5 årene bli i stand til å matche danske klubbers lønnsnivå.

Da slipper vi at profilene stikker til første og beste belgiske klubb.

tormi

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Mr_Soma"Men selv ble jeg litt overrasket at Helstad kommer til å tjene 2 mill + i Brann.


Men det er ingenting i forhold til det Azar tydeligvis forlanger...


Du lar ingen sjanser gå fra deg hva??? Hadde vi hatt spillere i Brann som tok like godt vare på sjansene våre som deg så hadde han faen meg fortjent 10 mill i lønn.

Forøvrig er grunnen til at Azar ikke er klar for Brann Benfica. Azar kommer ikke til å tjene penger i Brann når man tenker på at han gir fra seg mange millioner i bonuser som han rettmessig har krav på.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

krøvel vellevold

Quote from: "tormi"
Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Mr_Soma"Men selv ble jeg litt overrasket at Helstad kommer til å tjene 2 mill + i Brann.


Men det er ingenting i forhold til det Azar tydeligvis forlanger...


Du lar ingen sjanser gå fra deg hva??? Hadde vi hatt spillere i Brann som tok like godt vare på sjansene våre som deg så hadde han faen meg fortjent 10 mill i lønn.

Forøvrig er grunnen til at Azar ikke er klar for Brann Benfica. Azar kommer ikke til å tjene penger i Brann når man tenker på at han gir fra seg mange millioner i bonuser som han rettmessig har krav på.


Er det Branns problem at han har sagt fra seg masse penger i Benfica?
Brann får vel ikke bedre råd av at Benfica slipper å betale ham x antall millioner?
Legg ned hele klubben!

tormi

Nei det er ikke Branns problem men derimot Branns mulighet til å få ham som spiller i stallen.

Mebn DU snakker om hva Azar kommer til å tjene - jeg bare tilbakeviser at Azar tjener så mye på å komme til Brann rent økonomisk
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

krøvel vellevold

Quote from: "tormi"Nei det er ikke Branns problem men derimot Branns mulighet til å få ham som spiller i stallen.

Mebn DU snakker om hva Azar kommer til å tjene - jeg bare tilbakeviser at Azar tjener så mye på å komme til Brann rent økonomisk.

.


Det er vel ingen som har sagt at Azar går til Brann for pengenes skyld. Men Brann kan ikke ta hensyn til HVORFOR Azar vil ha mye i lønn/sign-on-fee. Om det er pga at han har sagt fra seg penger, om det står torpedoer på døren for å hente inn spillegjeld, om han vil gi pengene til fattige i Afrika, etc., spiller ingen rolle. Det Brann må se på, er om de betaler det som er verd for Azar. Og å betale ham de beløpene som har versert i media i det siste, er jo hinsides. Om pengene går i lønn til Azar, eller i overgangssum til Benfica, er jo det samme for Brann. En utgift er det jo uansett. Azar er langt i fra sikret noen fast plass på laget. Hvis han skal være dyrere/ha mer lønn enn f.eks. Martin Andresen, så er jo det helt på trynet! Det sier jo sitt at selv investorene mener at Azars krav er skyhøye og langt over det de ønsker å bidra med. Samtidig kommer Bjørn Dahl og sier at Azar stiller tøffe krav. Ser ingen grunn til å innfri noen tøffe krav og f.eks. betale en totalpakke på 18 mill. (som det har stått i media) for en spiller som ikke er selvskreven på første-11`ren. En annen ting er jo at det vil være retningsgivende for senere lønnsforhandlinger. Hvis Azar sliter benken for 3-4-5 mill i året, vil jo de andre reservene kreve like mye, mens de faste vil kreve 6-7-8 mill. i året. Dette er et problem både når det gjelder nåværende spillere og spillere Brann skal forsøke å lokke til klubben. Brann kan rett og slett prise seg selv ut av markedet ved å gi superlønn til middelmådigheter. Azar er ikke bedre enn at man kan få like gode spillere for en langt lavere pris, både når det gjelder kjøpesum og lønnsutgifter.
Legg ned hele klubben!

tormi

QuoteDet er vel ingen som har sagt at Azar går til Brann for pengenes skyld.

--> Du har gjentatte ganger antydet at han er grisk og skal ha for mye penger.

QuoteMen Brann kan ikke ta hensyn til HVORFOR Azar vil ha mye i lønn/sign-on-fee.
QuoteOg å betale ham de beløpene som har versert i media i det siste, er jo hinsides.

--> Du tror på alt som står i media eller plukker du KUN frem det som er "beviser" på din mening i saken. Vi andre har også lest at det IKKE er snakk om Martin Andresen lønn, så trist du alltid utelater ting som ikke taler for din fanesak. (I dette tilfellet å sørge for at alle skal bli Azar hatere.) Du fremstiller det jo nærmest som Azar er den STORE STYGGE ULVEN som lurer stakkars lille rødhette. (Rødhette = Brann i ditt tilfelle). Det blir jo fullstendig usaklig. Selvfølgelig betaler ikke Brann mer enn de mener spilleren er verdt.

At de antageligvis ser lenger enn nesetippen i motsetning til andre er jeg overbevist og at de ser på Azar som et videresalgsobjekt.

Azar er ikke bedre enn at man kan få like gode spillere for en langt
Quotelavere pris, både når det gjelder kjøpesum og lønnsutgifter.

--> Tøff påstand når vi ikke vet prisen eller lønnen. Men ut ifra de prisene jeg forholder meg til (litt mer jordnære enn dine) så tviler jeg på at det er lett å få tak i norske/skandinaviske spillere som er ferdig integrert til Brann for noe særlig billigere enn det Brann gir for Azar.

En sammenligning kan være Hangeland. Han er vel priset til rundt 10 miller og har ikke overbevist på landslaget i det hele tatt. Om Brann gjør det bra i Brann er han fort på landslaget tror jeg.


Er selvfølgelig ingen som er uenig med deg når du driver med slik propaganda som du gjør og hevder Azar skal tjene så sinnsvakt høye summer.

Men fakta og grunnen til at du i enhver tråd skal dra inn Azar er vel rett og slett fordi du ikke vil ha ham til klubben fordi du er lei deg fordi du føler han har sveket deg. Virker jo nesten personlig. (Get a room for God's sake).

Men du trenger ikke la dette gå utover alle andre.

Den dagen Azar evt. signerer for Brann og vi VET hva han tjener, da skal jeg kunne diskutere på saklig vis om han tjener for mye/ lite for å være i Brann.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

aZtral

Quote from: "Mr_Soma"
Snittlønnen i Tr.heim er jo skyhøy i forhold til andre klubber.


Bengt Sæternest og Andresen har høyere lønninger enn alle andre RBK Spillere.

Mr_Soma

Men nå tenker jeg på snittet generelt... at så og si samtlige spillere der oppe har millionkontrakter.

Mens her i Brann går det fra 500 000 og oppover.

krøvel vellevold

Alle sitater av Tormi:

-->
QuoteDu har gjentatte ganger antydet at han er grisk og skal ha for mye penger.


Han vil ha i pose og sekk: Både spille for Brann OG tjene masse gryn.

Quote


Tja. Ser jo ut som om at han forventer at Brann skal betale hele eller deler av den summen han har sagt fra seg i Benfica.

-->
QuoteDu tror på alt som står i media eller plukker du KUN frem det som er "beviser" på din mening i saken. Vi andre har også lest at det IKKE er snakk om Martin Andresen lønn, så trist du alltid utelater ting som ikke taler for din fanesak.


Vel, Bjørn Dahl sier at Azar har "tøffe krav", investorene sier at han har "skyhøye krav" og er "langt over det de vil betale", og så har vi denne artikkelen til ibergen.no som antyder langt høyere tall enn det selv jeg tror på. Der var det jo snakk om 15-19 mill. i totalpakke for overgangssum og lønn i et par år. Det om at "det ikke er snakk om Martin Andresen-lønn" går jo på at Brann har sagt at Azar bare kan glemme lønn i den klassen. Da høres det jo ut som om at det er på det nivået kravet hans ligger.

QuoteSelvfølgelig betaler ikke Brann mer enn de mener spilleren er verdt.


Betaler de ham en lønn høyere enn den Helstad får (2 mill pr. år), gjør de det!

Quote--> Tøff påstand når vi ikke vet prisen eller lønnen. Men ut ifra de prisene jeg forholder meg til (litt mer jordnære enn dine) så tviler jeg på at det er lett å få tak i norske/skandinaviske spillere som er ferdig integrert til Brann for noe særlig billigere enn det Brann gir for Azar.


Vel, er han særlig bedre enn de vi har i midtforsvaret? Han har tross alt ikke vært fast på noen av lagene han har spilt for. Selv ikke sist gang han var i Brann. Og ingen av de i midtforsvaret har vi vel betalt 15-19 mill. for totalt?

QuoteMen fakta og grunnen til at du i enhver tråd skal dra inn Azar er vel rett og slett fordi du ikke vil ha ham til klubben fordi du er lei deg fordi du føler han har sveket deg.


Du dro jo selv denne saken frem (indirekte) i tråden om Helstad, hvor du skrev at "det var overraskende at ingen kalte HAM judas fordi han hadde vært i RBK." Denne tråden handler jo om Branns lønnsnivå, men du liker tydeligvis ikke at Azars lønn blir nevnt her...
Legg ned hele klubben!

Stalin

Tormi, du kunne ikke bry deg såpass mye at du skrev Helstads fornavn riktig?

Bruiser

Quote from: "Xminator"Skal Brann hevde seg som toppklubb i Norge så må de følge lønnsnivået også. Ideelt sett bør Brann en gang de neste 5 årene bli i stand til å matche danske klubbers lønnsnivå.

At spelera i danske klubber tjener meir enn i norske klubber vil eg kun kalle ei vrangforestilling. Man leser stadig vekk dansker som klager over at gode danske spelera ala Nielsen i Start, Jepsen i VIF og Berg/Stokholm i Viking stikk til Norge. Lønnsnivået i norske klubber ligg nok godt over gjennomsnittet i Danmark, sikkert noke man også tildels kan takke TV-avtala for.

Men for å komme tilbake til tema, finnes det ikkje ei oversiktleg liste over lønningane til Brann sine spelera på nettet? Skulle gjerne likt å bevist at Brann-stjernene tjener rikelig meir enn den gjennomsnittelege skandinaviske spelar.
Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

abe78

Brann spillerne tjener helt klart mindre i snitt en spiller i FC København. Det er det ingen tvil om...
.og husk!

Bruiser

Quote from: "abe78"Brann spillerne tjener helt klart mindre i snitt en spiller i FC København. Det er det ingen tvil om...

Jo, men eg kan ikkje tenke meg at dei best betalte i FC København tjener so mykje meir enn dei best betalte i Brann.
Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

Nixon

Quote from: "Bruiser"Skulle gjerne likt å bevist at Brann-stjernene tjener rikelig meir enn den gjennomsnittelege skandinaviske spelar.


Hva skal du bevise med det?
Skal du bruke det mot de neste gang Brann taper en kamp?
Rød makt på Hansa

Mobben

Quote from: "Bruiser"
Quote from: "abe78"Brann spillerne tjener helt klart mindre i snitt en spiller i FC København. Det er det ingen tvil om...

Jo, men eg kan ikkje tenke meg at dei best betalte i FC København tjener so mykje meir enn dei best betalte i Brann.


Jo, det tror eg så absolutt! Skal ikkje si noe sikkert, men eg tror faktisk FCK fort nærmer seg timillionersgrensen i året for den rette spilleren.

Vel og merke mener eg ikkje Brann bør legge seg på et sånt nivå!

Gud

Trodde det var slik at norske spillere i snitt tjener langt mer enn svenske og danske spillere. Mener å huske å ha lest i DB at Karl Oskar Fjørtoft var den i Sverige som tjente best. Han hadde en lønn som så vidt passerte millionen.

tormi

Svar til Krøvel.


Eg gidd ikkje fortsette diskusjonen med deg, å snakke med deg er som å snakke med en vegg. Bortsett fra at en vegg er lettere å få til å endre mening. :)

Det betyr ikke at jeg er enig med deg.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Bruiser

Quote from: "Nixon"
Quote from: "Bruiser"Skulle gjerne likt å bevist at Brann-stjernene tjener rikelig meir enn den gjennomsnittelege skandinaviske spelar.


Hva skal du bevise med det?
Skal du bruke det mot de neste gang Brann taper en kamp?

Niks. Det er er en surmaga danske som hevder at Brann sine stjerner tjener ei heilt gjennomsnitteleg lønn i Skandinavisk målestokk, og det prøver eg å motbevise.
Ein flokk sauer leda av ei løve vil alltid slå ein gjeng løver leda av ein sau

krøvel vellevold

Syns det kan være like interessant å se på fotballspilleres lønn generelt. Greit nok at markedet bestemmer prisen, men fotballklubber hadde jo ikke betalt adskillige millioner i lønn til enkeltspillere hvis ikke disse var kravstore og griske. Nå skal jeg la de astronomiske utenlandslønningene ligge, men konsentrere meg om nivået i Brann. Branns lønnsstige går vel fra ca 600 000. Noe som nesten regnes som slavelønn. Med tanke på at spillerne kanskje trener 2,5 timer 6 dager i uken 48 uker i året, og man gjerne kan regne 3 timer jobb i forbindelse med 50 kamper, så er en fotballspillers arbeidsår på 870 timer. Altså omtrent halvparten av et normalt arbeidsår på 1762,5 timer.  Med slavelønnen 600 000, tjener de faktisk 690 kroner timen. Med topplønnen 3 mill. tjener man 3448 kr. timen. Vanlige mennesker klarer seg bra med 130-150 kr. timen eller under 300 000 i året. Mennesker som takker nei til f.eks. 1 mill. i årslønn for en halv stilling, for å presse lønnen enda høyere, er griske. Det er tross alt ikke snakk om en drittjobb eller en farlig jobb. Det er snakk om å måtte gjøre det de antagelig liker best her i verden. Så jeg mener å presse lønnen høyere i en sånn situasjon, smaker av griskhet. Og spillere som er griske mot sin egen klubb, kan ikke beskyldes for å ville klubbens beste!
Legg ned hele klubben!

Christian

Skal ikkje legge meg veldig opp i tallmaterialet ditt, krøvel, men et av dine estimat er eg svært skeptisk til: Kampene.

3 timer per kamp er lite. Bare selve kampavviklingen fra innmarsj til slutt tar nesten to timer. Så kan en legge til oppmøte før kamp, forberedelser, oppvarming, nedjogging osv. Er det bortekamp, som vel ca halvparten av kampene er, kommer reisetid i tillegg. I år reiser vel Brann en dag før bortekampene og slik går det jo nesten med to hele dager.

Ved siden av kampene kommer treningsleirer, som også er forbundet med mye reising og fravær fra hjem og familie i lengre perioder. Ukurrant arbeidstider, samt kort karriere kan også nevnes.

Når det er sagt vil eg påpeke at eg på ingen måte syns fotballspillere tjener dårlig. De er godt betalt, uten tvil. Eg mener derimot det må være det å ha hobbyen sin som jobb, ikkje kort arbeidsår, som gjør det attraktivt. En gjennomsnitts norsk fotballspiller jobber nok relativt greit for lønnen sin.

krøvel vellevold

Quote from: "Christian"Skal ikkje legge meg veldig opp i tallmaterialet ditt, krøvel, men et av dine estimat er eg svært skeptisk til: Kampene.

3 timer per kamp er lite. Bare selve kampavviklingen fra innmarsj til slutt tar nesten to timer. Så kan en legge til oppmøte før kamp, forberedelser, oppvarming, nedjogging osv. Er det bortekamp, som vel ca halvparten av kampene er, kommer reisetid i tillegg. I år reiser vel Brann en dag før bortekampene og slik går det jo nesten med to hele dager.

Ved siden av kampene kommer treningsleirer, som også er forbundet med mye reising og fravær fra hjem og familie i lengre perioder. Ukurrant arbeidstider, samt kort karriere kan også nevnes.

Når det er sagt vil eg påpeke at eg på ingen måte syns fotballspillere tjener dårlig. De er godt betalt, uten tvil. Eg mener derimot det må være det å ha hobbyen sin som jobb, ikkje kort arbeidsår, som gjør det attraktivt. En gjennomsnitts norsk fotballspiller jobber nok relativt greit for lønnen sin.


Regnet med at noen ville komme med argumenter om oppmøtetid og reisetid. Spørsmålet er jo om vi kan kalle det "jobb" å møte opp på et hotell, slappe av, spise litt mat, osv. Ei heller å reise på treningsleir, slumre på et hotell (selve treningen har jeg jo regnet med), se på tv, spille kort, spise, sove om natten. Dette er jo ting som andre folk glatt hadde gjort gratis. Jeg vil kalle det fritid, selv om de ikke får være hjemme hos familien. Dessuten: Vanlige arbeidstakere som reiser bort i forbindelse med jobben, får vel ikke lønn for hver time de er bortreist? De får vel bare dekket reise, kost og losji. Når jeg snakker om 3 timer i forbindelse med kamp, så regner jeg fra oppvarming starter til kampen er ferdig. Men vi kan godt ta med de 5 timene de slumrer på hotell før hjemmekampene. Da blir det f.eks. 125 timer til, hvis de spiller 25 kamper. Spiller de 20 bortekamper utenom treningsleirene, og de er bortreist 48 timer i forbindelse med dette til hver kamp (altså 45 flere enn de 3 timene jeg regnet pr. kamp i forrige innlegg), så er dette ytterligere 900 timer. 20 dager på treningsleir er 480 timer. Totalt 2375 timer er vi oppe i da. Med 600 000 i lønn, blir dette 253 kroner timen. Med 3 mill i lønn blir det 1263 kroner i timen. Spillere som takker nei til 1 mill, og vil tyne enda mer penger ut av klubben, er altså misfornøyd med 421 kroner i timelønn! Og da har jeg altså tatt med ca 1500 timer der de egentlig bare driver dank, spiser og sover.

At spillere utnytter situasjonen og markedskreftene, og på den måten forhandler seg til max. oppnåelig lønn; forsåvidt greit. Men da bør de ikke skryte på seg en voldsom klubbfølelse. For dette er penger klubben fint kunne brukt på andre ting: Stadion-utbygging, lavere billettpriser, flere treningsleire, kjøp av spillere, etc.

Når det gjelder det om at karrieren er kort, så er det vel ingen spillere som pensjonerer seg når de er et par og tredve. De finner seg jo en sivil jobb (med normal lønn?) de siste 30 årene før pensjonsalder. Og dessuten pleier de ikke å ende opp med spesielt dårlige jobber etter endt karriere heller. Det er ingen som må kjøre bossbil eller jobbe på lager, for å si det sånn...

Bare for ordens skyld: Jeg mener ikke at spillere skal spille gratis. Men får man tilbud om f.eks. 1 mill, så er man storforlangende om man prøver å tvinge frem mer.
Legg ned hele klubben!

Tom C

Quote from: "krøvel vellevold"Regnet med at noen ville komme med argumenter om oppmøtetid og reisetid. Spørsmålet er jo om vi kan kalle det "jobb" å møte opp på et hotell, slappe av, spise litt mat, osv. Ei heller å reise på treningsleir, slumre på et hotell (selve treningen har jeg jo regnet med), se på tv, spille kort, spise, sove om natten. Dette er jo ting som andre folk glatt hadde gjort gratis. Jeg vil kalle det fritid, selv om de ikke får være hjemme hos familien. Dessuten: Vanlige arbeidstakere som reiser bort i forbindelse med jobben, får vel ikke lønn for hver time de er bortreist? De får vel bare dekket reise, kost og losji. Når jeg snakker om 3 timer i forbindelse med kamp, så regner jeg fra oppvarming starter til kampen er ferdig. Men vi kan godt ta med de 5 timene de slumrer på hotell før hjemmekampene. Da blir det f.eks. 125 timer til, hvis de spiller 25 kamper. Spiller de 20 bortekamper utenom treningsleirene, og de er bortreist 48 timer i forbindelse med dette til hver kamp (altså 45 flere enn de 3 timene jeg regnet pr. kamp i forrige innlegg), så er dette ytterligere 900 timer. 20 dager på treningsleir er 480 timer. Totalt 2375 timer er vi oppe i da. Med 600 000 i lønn, blir dette 253 kroner timen. Med 3 mill i lønn blir det 1263 kroner i timen. Spillere som takker nei til 1 mill, og vil tyne enda mer penger ut av klubben, er altså misfornøyd med 421 kroner i timelønn! Og da har jeg altså tatt med ca 1500 timer der de egentlig bare driver dank, spiser og sover.

At spillere utnytter situasjonen og markedskreftene, og på den måten forhandler seg til max. oppnåelig lønn; forsåvidt greit. Men da bør de ikke skryte på seg en voldsom klubbfølelse. For dette er penger klubben fint kunne brukt på andre ting: Stadion-utbygging, lavere billettpriser, flere treningsleire, kjøp av spillere, etc.

Når det gjelder det om at karrieren er kort, så er det vel ingen spillere som pensjonerer seg når de er et par og tredve. De finner seg jo en sivil jobb (med normal lønn?) de siste 30 årene før pensjonsalder. Og dessuten pleier de ikke å ende opp med spesielt dårlige jobber etter endt karriere heller. Det er ingen som må kjøre bossbil eller jobbe på lager, for å si det sånn...

Bare for ordens skyld: Jeg mener ikke at spillere skal spille gratis. Men får man tilbud om f.eks. 1 mill, så er man storforlangende om man prøver å tvinge frem mer.


Hvem er det som har skrytt på seg en voldsom klubbfølelse?
Og hva mener du egentlig med den siste setningen? Skjærer du ikke litt vel mange spillere over en kam der?
Aldri mer Obos....

tormi

Quote from: "krøvel vellevold"
Regnet med at noen ville komme med argumenter om oppmøtetid og reisetid. Spørsmålet er jo om vi kan kalle det "jobb" å møte opp på et hotell, slappe av, spise litt mat, osv. Ei heller å reise på treningsleir, slumre på et hotell (selve treningen har jeg jo regnet med), se på tv, spille kort, spise, sove om natten. Dette er jo ting som andre folk glatt hadde gjort gratis. Jeg vil kalle det fritid, selv om de ikke får være hjemme hos familien. Dessuten: Vanlige arbeidstakere som reiser bort i forbindelse med jobben, får vel ikke lønn for hver time de er bortreist?

La meg først si at jeg er enig i at fotballspillere tjener godt og mange for godt. Jeg ser også at krøvel er veldig glad i klubben vår og det er bra.

Men litt kontakt med grasroten må man da ha selv om du selv ville gjort hva som helst for å få spille med Brann.

Selvfølgelig regnes all tid borte fra familien som jobb. En kan da ikke forvente at en spiller skal reise vekk 1-2 måneder i året fra familien sin og gjøre dette gratis fordi det er hobbyen deres. Det kan godt hende at enkelte synes det er kjekt å reise vekk fra familien sin og gjerne gjør dette gratis, men de fleste ønsker faktisk å bruke fritiden sin med familien.

I min jobb dersom jeg er på reise så får jeg betalt penger for den tiden jeg er borte fra hjemmet. Dette gjelder da ikke ved kursing innenlands hvor enten får kompensert brukbart i lønn ellers så får man kost og losji (det siste er mest vanlig da det er billigst for arb. giver som regel.)

Ved utenlandsreiser får man kompensert for kost, losji, reisedøgn, hvert døgn man er vekke +++
--
Med engang du endret regnestykket ditt så fikk vi helt andre tall. Ingen bombe.
--

Quote from: "krøvel vellevold"
Spillere som takker nei til 1 mill, og vil tyne enda mer penger ut av klubben, er altså misfornøyd med 421 kroner i timelønn! Og da har jeg altså tatt med ca 1500 timer der de egentlig bare driver dank, spiser og sover.

At spillere utnytter situasjonen og markedskreftene, og på den måten forhandler seg til max. oppnåelig lønn; forsåvidt greit. Men da bør de ikke skryte på seg en voldsom klubbfølelse. For dette er penger klubben fint kunne brukt på andre ting: Stadion-utbygging, lavere billettpriser, flere treningsleire, kjøp av spillere, etc.

Når det gjelder det om at karrieren er kort, så er det vel ingen spillere som pensjonerer seg når de er et par og tredve. De finner seg jo en sivil jobb (med normal lønn?) de siste 30 årene før pensjonsalder. Og dessuten pleier de ikke å ende opp med spesielt dårlige jobber etter endt karriere heller. Det er ingen som må kjøre bossbil eller jobbe på lager, for å si det sånn...

Bare for ordens skyld: Jeg mener ikke at spillere skal spille gratis. Men får man tilbud om f.eks. 1 mill, så er man storforlangende om man prøver å tvinge frem mer.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

dudo

Som en kommentar; det er enormt mye penger selv i norsk fotball. Hvem står for produktet om ikke spillerene?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

QuoteMed engang du endret regnestykket ditt så fikk vi helt andre tall. Ingen bombe.
--

Ja, og likevel ble tallene meget gode pr. time, selv for de dårligst betalte spillerne.

QuoteAltså det jeg prøver å si er at du ser alt for snevert på dette og andre ting Krøvel. Det er liksom bare en vei til Rom. Det er mange grunner for at lønningene er som de er.


Men uansett hvordan man snur og vender på det, så er det jo spillernes KRAV til lønn som styrer lønnsnivået. Brann hadde ikke betalt mange mill. i årslønn til enkelte spillere om de samme spillerne hadde vært litt mindre kravstore! En ting er at Brann TILBYR x antall mill, og en spiller takker og bukker og skriver under. (Sier jo ikke at de skal foreslå lavere lønn enn det klubben har tilbudt dem). Men en annen ting er at spillere takker nei til det som egentlig er VANVITTIG bra lønn, fordi de skal grine seg til enda litt til. Det syns jeg er griskhet. Uansett: Det er spilleres GENERELLE kravstorhet som gjør at Brann i det hele tatt TILBYR millionlønner før den enkelte spiller har antydet hva de ser for seg.  

QuoteMediakjør - en ting til du kan legge inn i regnestykket ditt. All den tiden som går med for de mest profilerte (og mest betalte oftest) spillerne å besvare media.

Det kan også være en påkjenning for mange å drive i underholdninsbransjen.


Ja og tja. Mange av dem som tjener best er jo folkehelter og konger på by'n. Uansett er det jo noe de selv har valgt. Sikkert ikke moro å bli nedrent av fulle folk på by'n som skal mene og diskutere, men samtidig er det nok en del som elsker kjendislivet ja...
Legg ned hele klubben!

Yngve

Med dei siste tala dine
QuoteTotalt 2375 timer er vi oppe i da.
so jobbar ein foppaspelar rundt 400 - 500 timar meir i året enn ein gjennomsnittleg industriarbeidar. Då hadde eg og kravd høg løn.

Uansett, det som må takast med i eit lønsreknestykke er dette med ukurant arbeidstid. Det er ikkje 9-4 jobb dei har. Kvelds og helgearbeid er mesteparten, og det er ein av grunnane til at dei kan kreve høgare løn. Reint arbeidsmessig sett.

Ein annan ting du ikkje tok med krøvel, var oppdrag for sponsorar o.l., går nokre timar i året her og.

krøvel vellevold

Quote from: "Yngve"Med dei siste tala dine
QuoteTotalt 2375 timer er vi oppe i da.
so jobbar ein foppaspelar rundt 400 - 500 timar meir i året enn ein gjennomsnittleg industriarbeidar. Då hadde eg og kravd høg løn.

Uansett, det som må takast med i eit lønsreknestykke er dette med ukurant arbeidstid. Det er ikkje 9-4 jobb dei har. Kvelds og helgearbeid er mesteparten, og det er ein av grunnane til at dei kan kreve høgare løn. Reint arbeidsmessig sett.

Ein annan ting du ikkje tok med krøvel, var oppdrag for sponsorar o.l., går nokre timar i året her og.


Av de 2375 timene går jo ca 1500 bort i å drive dank på hotell, spille kort, se på tv, reise, osv. Det er kun 870 timer som er relatert til trening/kamper.
Legg ned hele klubben!

tormi

Quote from: "krøvel vellevold"
Av de 2375 timene går jo ca 1500 bort i å drive dank på hotell, spille kort, se på tv, reise, osv. Det er kun 870 timer som er relatert til trening/kamper.


De 1500 timene du refererer til er definitivt relatert til kamp/trening da de timene ikke hadde vært timer å snakke om dersom de var rein fritid.

Det er 1500 timer hvor spillerne ikke kan gjøre som de vil da de representerer klubben og det er en del av nettopp forberedelser til kamp osv.

Huske også på at Brann reiser til bortekampen alltid dagen i forveien fra og med i år av...
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

krøvel vellevold

Quote from: "tormi"
Quote from: "krøvel vellevold"
Av de 2375 timene går jo ca 1500 bort i å drive dank på hotell, spille kort, se på tv, reise, osv. Det er kun 870 timer som er relatert til trening/kamper.


De 1500 timene du refererer til er definitivt relatert til kamp/trening da de timene ikke hadde vært timer å snakke om dersom de var rein fritid.

Det er 1500 timer hvor spillerne ikke kan gjøre som de vil da de representerer klubben og det er en del av nettopp forberedelser til kamp osv.

Huske også på at Brann reiser til bortekampen alltid dagen i forveien fra og med i år av...


Ja, jeg har jo regnet 48 timer pr. bortekamp. Forresten regnet jeg også 24 timer pr. dag på treningsleir, selv om jeg allerede hadde skrevet 2 1/2 time trening 6 dager i uken. Ergo kan man trekke fra ca. 18 dager X 2 1/2 time = 45  timer fra timeantallet jeg kom frem til. Uansett blir jo timebetalingen skyhøy!

Når det gjelder disse 1500 timene som de ikke kan gjøre hva de vil, så gjelder jo det samme for folk som har ubetalt lunch. De fleste har ubetalt lunch, men det kan jo neppe regnes som fritid!
Legg ned hele klubben!

tormi

Quote from: "krøvel vellevold"Uansett blir jo timebetalingen skyhøy!

Når det gjelder disse 1500 timene som de ikke kan gjøre hva de vil, så gjelder jo det samme for folk som har ubetalt lunch. De fleste har ubetalt lunch, men det kan jo neppe regnes som fritid!


Ingen som er uenig i at fotballspillere tjener mye penger.

Det vesentlige er den tiden man er vekke fra hjemmet! Ubekvem arbeidstid belønnes, om enn ikke like bra som for fotballspillere, men det belønnes i de aller fleste yrker.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Go Up