• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Ikke kom til Hansa

Started by kaj eskelinen, June 10, 2006, 22:34:32 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

kaj eskelinen

Hansa tribunen og Z er de eneste som gjør at vi kan slå oss på brystet og kalle oss norges beste fans og som gjør at vi opplever sinnsyke tillstander på Stadion. Gamle og nye sitte er også braog er med som vanlig når det tar av. Store stå og Bataljonen er ikke i nærheten av og kunne si at det er norges beste supporter gjeng, all ære til Bataljonen men det er ikke bra nok. Min største redsel er at Bataljonen tror de skal komme å lære folk som meg som har gått på Stadion i over 20 år og felt Z gutta og resten av Hansa hvordan vi skal synge på kamp, det er motsatt gutter, kom heller og lær av felt Z og Hansa.

rødesk

Lære dere hvordan det skal synges?
Målet er vel at vi skal klare dette sammen, ikke holde SS "utenfor", pga dårlig lydnivå. Skal vi noen gang vi bli norges beste igjen, må vi stå sammen. Vi heier på samme klubb, er fra samme by, og synger samme sanger..
oen må gå...!

Bjarte

Quote from: "kaj eskelinen"Store stå og Bataljonen er ikke i nærheten av og kunne si at det er norges beste supporter gjeng, all ære til Bataljonen men det er ikke bra nok. Min største redsel er at Bataljonen tror de skal komme å lære folk som meg som har gått på Stadion i over 20 år og felt Z gutta og resten av Hansa hvordan vi skal synge på kamp, det er motsatt gutter, kom heller og lær av felt Z og Hansa.


Kanskje noen i BBB kan lære deg forskjellen på Bataljonen og Store Stå. Store Stå er ikke Bataljonen. Og Bataljonen har ingen intensjoner om å lære folk å synge. De har kun intensjon om å legge forhold til rette for at stemningen skal bli god. Og helt til slutt; 15-25 prosent av medlemmene til BBB sitter allerede på Hansa. Så selv om du har gått på Stadion i 20 år, så har du ihvertfall lært noe nytt idag. Ellers er jeg litt enig med det du sier.

Northside

Quote from: "kaj eskelinen"Hansa tribunen og Z er de eneste som gjør at vi kan slå oss på brystet og kalle oss norges beste fans og som gjør at vi opplever sinnsyke tillstander på Stadion. Gamle og nye sitte er også braog er med som vanlig når det tar av. Store stå og Bataljonen er ikke i nærheten av og kunne si at det er norges beste supporter gjeng, all ære til Bataljonen men det er ikke bra nok. Min største redsel er at Bataljonen tror de skal komme å lære folk som meg som har gått på Stadion i over 20 år og felt Z gutta og resten av Hansa hvordan vi skal synge på kamp, det er motsatt gutter, kom heller og lær av felt Z og Hansa.



Latterlig inlegg!

Så du vil ikke ha noen andre rundt deg pga du har vært på stadion i 20år?

Kan no virkelig ikke vært så gale å bytte ut familier med syngene fans på de to midterste feltene på nedre del. Dvs. Ikke på felt Z og øvre del hvor eg regner med du sitter.

Og en annen ting, hvor vil du plassere "oss" som må flytte neste sesong? Er ikke vi verd en dritt?

Pondan

Hansa og felt Z er jææævlig oppskrytt, greit de synger godt på noen sanger, men de er langt fra like god som SS til og holde det gående.. DRIT lei alle som er på felt Z tror de er så jævla bra.. Felt Z er langt fra noe best i Norge på syngende supportere... BBB? Hva er det?

Northside

Og bare for å nevne en liten ting...

er nok mye pakk og tull på ss ja, men det er også en god del "ekte" supportere som faktisk bryr seg mer om Brann enn tlf, sminken, om spillerene e pene eller ikke, osv.

Begynner å bli litt lei av Hansa folket som feier alle under en kam og tror de er best i alt derfor så trenger de ikke noen på ss. Vi kan liksom bare stikke å finne oss et annet sted siden vi synger så jævlig dårlig.

Pondan

Hadde vert genialt om SS bare holdt kjeft en kamp. Kunne de beste på hansa tatt jobben..

The Boss

Quote from: "Pondan"Hansa og felt Z er jææævlig oppskrytt, greit de synger godt på noen sanger, men de er langt fra like god som SS til og holde det gående.. DRIT lei alle som er på felt Z tror de er så jævla bra.. Felt Z er langt fra noe best i Norge på syngende supportere... BBB? Hva er det?


Her bommer du pondan. Felt Z ER jævli bra. Vi som står for stemningen på stadion, i motsetning til SS.  Selv er eg på felt Z og hører knapt SS på kampene. Du sier "om SS hadde holdt kjeft en helt kamp, så kunne felt Z tatt over jobben.." Har det ikke vært slik på hver kamp det siste året da..??

Brannfrelst

Det Kaj mener her er nok at de som står og synger på store stå idag vil ødelegge det vi har på Hansa pga hurtig tempo i sangende,ikke samstemt og flere sanger som pågar samtidig. Jeg personlig får frysninger på ryggen av å tenke på hvordan det KAN bli om alt klaffer.
2.10.07-Gullet kom hem!

Pondan

"Felt Z ER jævli bra. Vi som står for stemningen på stadion???" Tror du har drikket et par pils for mye på kampene... Jeg står selv på SS, hører hansa på et par sanger.. Men om du tror hansa synger mer enn SS så sier jeg bare lykke til fremover..

Nixon

Hansa er veldig bra. Mye bedre enn SS.
Når vi synger.

Men det gjør vi ikke alltid like mye. Er vel bare mot VIF det nærmest har vært konstant synging fra Hansa.
Derfor er SS minst like viktig for den totale stemningen på Stadion.
Om ikke den viktigste...
Rød makt på Hansa

Northside

Og hvem som synger høyest er veldig vanskelig å bedømme, det kommer helt an på hvor du står plassert.

Selvsagt hører ikke folk på øvre felt Z store stå synge! Vi ser jo mot ovedtribunen mens vi synger, samtidig så står vi rimelig langt nede.
Felt Z derimot har tak over seg, de står høyt oppe og "ser" ned på ss mens de synger, er ikke rart vi hører de då.

Er uansett latterlig det trådstarter her kommer med...

krøvel vellevold

Quote from: "The Boss"[ Her bommer du pondan. Felt Z ER jævli bra. Vi som står for stemningen på stadion, i motsetning til SS.  Selv er eg på felt Z og hører knapt SS på kampene. Du sier "om SS hadde holdt kjeft en helt kamp, så kunne felt Z tatt over jobben.." Har det ikke vært slik på hver kamp det siste året da..??
Legg ned hele klubben!

Lurkin

Her er en idé: Hva med å synge sammen? Er latterlig at det skal være "SS vs Hansa", når vi (ja, VI) faktisk har samme motiv. Og når SS likevel skal vekk, så synes jeg at alle syngende må opp på Hansa så man står samlet, for da kan det ble en helvetes lyd.

"Vi er best"
"Nei, vi er best"
"Pappa'n min har en hagle"
"Pappa'n min har en tanks"

Ooooh.
Berømte Brann fra Bergen

slang

ansa 08

Esskåbrann

Mener også at det blir rammeskjeivt når SUPPORTERE går ut å sier at Z er bedre enn SS. At vi på SS må holde kjeft å høre på Z. Vi må lære av hverandre. Vi må stå sammen.

Skal vi liksom være norges beste supportere når vi ikke engang klarer å stå samlet? Neppe...
å skal det skje!

monzilla

Jeg står på FeltZ og hører knapt SS, tiltross for rapporter rundt om kring på stadion sier at SS var god i den og den kampen. Jeg tror det er lydforholdene som gjør at Hansa ikke hører SS.

Forøvrig, den store utfordringen i 2007 blir å få ned tempoet på sangene. Dersom de som flytter over fra SS til Hansa greier dette tror jeg vi kan komme styrket ut av det.

Xminator

Hansa er ikke lydmessig overlegne SS pga folkene som står der, men pga at tribunen er 100 ganger mer egnet til å få lyd ut på banen.

Fra gamle sitte høres SS meget bra, og de synger mye oftere enn Hansa. Når de på Hansa tør å åpne kjeften (du vet når vi vinner og slikt) høres de bedre.

Så ikke blås opp e-penisen for mye selv trådstarter!

Xminator

Er forøvrig spent på hvordan stemningen blir fra nye nordre. Tror mange ser for seg ett gamle sitte der folk holder kjeft, men sitter med en følelse av at miljøet blir en god del yngre. Litt mer cupfinale-sammensetning på publikum. Tror det for stemningens del var på høy tid å ruske skikkelig i sesongkortene. Og det skjer fra neste sesong. Innavlen på gamle sitte er historie. For ett lite tiår ihvertfall.

krøvel vellevold

Quote from: "Xminator"Er forøvrig spent på hvordan stemningen blir fra nye nordre. Tror mange ser for seg ett gamle sitte der folk holder kjeft, men sitter med en følelse av at miljøet blir en god del yngre. Litt mer cupfinale-sammensetning på publikum. Tror det for stemningens del var på høy tid å ruske skikkelig i sesongkortene. Og det skjer fra neste sesong. Innavlen på gamle sitte er historie. For ett lite tiår ihvertfall.


Nordre blir vip-tribune. Kan det bli bra stemning? Nei. Med mindre VIP Hvermannsen faktisk ER hvermannsen.
BT blir familietribune. Kan det bli bra stemning? Njaaa.
Søndre blir vanlige folk. Kan det bli bra stemning? Ja.
Hansa blir vanlige folk + 2 supportergjenger. Kan det bli bra stemning? JA!
Legg ned hele klubben!

kaj eskelinen

Det beste er selvfølgelig om alle synger samlet neste år, ingen ting er bedre enn det, men det jeg har sett av den "harde kjerne" i BBB eller store stå den siste tiden er for meg ikke det jeg forbinder med "Bra" synging. Synes jeg hører hele tiden at det startes sanger i tide og utide som ikke blir fulgt opp osv og det høres ikke bra ut, da er det bedre at når f.eks "byen e Bergen" startes så synger folk med hele tiden.

Bjarte

Quote from: "kaj eskelinen"Det beste er selvfølgelig om alle synger samlet neste år, ingen ting er bedre enn det, men det jeg har sett av den "harde kjerne" i BBB eller store stå den siste tiden er for meg ikke det jeg forbinder med "Bra" synging.

Pondan

Så BBB har ikke en tribune som kjernen står for? Eller er bare BBB en gruppe som gir en go faen i hvor folk står? Trodde BBB var ment for å vere en kjerne for en tribune..

Northside

Quote from: "Pondan"Så BBB har ikke en tribune som kjernen står for? Eller er bare BBB en gruppe som gir en go faen i hvor folk står? Trodde BBB var ment for å vere en kjerne for en tribune..


Bataljonen er en gruppe som gir faen i hvor du står, kan godt si det slik ja, og det er ingenting eg har noe imot.

Meningen med Bataljonen er jo å samle supportere, men det vil ikke si på en bestemt plass. De vil heller legge til rette for borteturer, forskjellige fordeler, fikse et felt hvor de syngene supporterene vil stå med litt rabatter på priser osv.

Litt rart at folk egentlig ikke har fått dette med seg endå....

Xminator

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "Xminator"Er forøvrig spent på hvordan stemningen blir fra nye nordre. Tror mange ser for seg ett gamle sitte der folk holder kjeft, men sitter med en følelse av at miljøet blir en god del yngre. Litt mer cupfinale-sammensetning på publikum. Tror det for stemningens del var på høy tid å ruske skikkelig i sesongkortene. Og det skjer fra neste sesong. Innavlen på gamle sitte er historie. For ett lite tiår ihvertfall.


Nordre blir vip-tribune. Kan det bli bra stemning? Nei. Med mindre VIP Hvermannsen faktisk ER hvermannsen.
BT blir familietribune. Kan det bli bra stemning? Njaaa.
Søndre blir vanlige folk. Kan det bli bra stemning? Ja.
Hansa blir vanlige folk + 2 supportergjenger. Kan det bli bra stemning? JA!


Tenk litt på hvilke type supportere som blir sittende der. Nei, det blir ikke synging hver kamp, men jeg er rimelig sikker på at terskelen er meget lavere enn på gamle sitte i dag. Og ja, dette er 4000 x hvermansen. Hvermansen med penger ja, men fortsatt hvermansen.

klysa

Quote from: "NorthsideFCDH"Og hvem som synger høyest er veldig vanskelig å bedømme, det kommer helt an på hvor du står plassert.

Selvsagt hører ikke folk på øvre felt Z store stå synge! Vi ser jo mot ovedtribunen mens vi synger, samtidig så står vi rimelig langt nede.
Felt Z derimot har tak over seg, de står høyt oppe og "ser" ned på ss mens de synger, er ikke rart vi hører de då.

Er uansett latterlig det trådstarter her kommer med...


Fy faen så mye klovneri det blir skrevet her. Men trudde da vitterlig att folkene på ss såg etter ballen da dere synger? visst dette er tillfellet så syngere dere jo mot tre tribuner og ikke kun hovedtribunen.

Snublefot

Quote from: "klysa"
Quote from: "NorthsideFCDH"Og hvem som synger høyest er veldig vanskelig å bedømme, det kommer helt an på hvor du står plassert.

Selvsagt hører ikke folk på øvre felt Z store stå synge! Vi ser jo mot ovedtribunen mens vi synger, samtidig så står vi rimelig langt nede.
Felt Z derimot har tak over seg, de står høyt oppe og "ser" ned på ss mens de synger, er ikke rart vi hører de då.

Er uansett latterlig det trådstarter her kommer med...


Fy faen så mye klovneri det blir skrevet her. Men trudde da vitterlig att folkene på ss såg etter ballen da dere synger? visst dette er tillfellet så syngere dere jo mot tre tribuner og ikke kun hovedtribunen.


beklager klysa, men det ble ikke mindre klovneri av kommentaren din der..  selv om vi ser etter ballen så vil jo SS sine stemmer høres helt klart best på andre siden av banen, slik som Northside sier.. og Felt Z sine stemmer vil helt klart høres best på tribunen der SS står,  i tillegg til at det er mere lukket pga taket, og dette gir en større kraft og et høyere lydnivå..

klysa

Quote from: "Snublefot"
Quote from: "klysa"
Quote from: "NorthsideFCDH"Og hvem som synger høyest er veldig vanskelig å bedømme, det kommer helt an på hvor du står plassert.

Selvsagt hører ikke folk på øvre felt Z store stå synge! Vi ser jo mot ovedtribunen mens vi synger, samtidig så står vi rimelig langt nede.
Felt Z derimot har tak over seg, de står høyt oppe og "ser" ned på ss mens de synger, er ikke rart vi hører de då.

Er uansett latterlig det trådstarter her kommer med...


Fy faen så mye klovneri det blir skrevet her. Men trudde da vitterlig att folkene på ss såg etter ballen da dere synger? visst dette er tillfellet så syngere dere jo mot tre tribuner og ikke kun hovedtribunen.


beklager klysa, men det ble ikke mindre klovneri av kommentaren din der..  selv om vi ser etter ballen så vil jo SS sine stemmer høres helt klart best på andre siden av banen, slik som Northside sier.. og Felt Z sine stemmer vil helt klart høres best på tribunen der SS står,  i tillegg til at det er mere lukket pga taket, og dette gir en større kraft og et høyere lydnivå..


Hiv o hoi. I løpet av fjorårets sesong så var jeg for første gang på allle de forskjellige tribunedelen fire kamper etterhverandre og kan ikke si jeg hørte ss noe spesielt bedre på hovedtribunen. De som står på ss regner jeg med gjør så godt det kan og all honør til dem som prøver å lage litt liv og røre.

enavgutta

Hvis felt Z er Staddaens stolthet så bør dere få opp siden deres igjen ihvertfall. Sist jeg sjekket var den oppdatert i slutten av 1999.

http://www.feltz.net/

Stoffi

Quote from: "Xminator"Hansa er ikke lydmessig overlegne SS pga folkene som står der, men pga at tribunen er 100 ganger mer egnet til å få lyd ut på banen.

Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Strilen

Quote from: "enavgutta"Hvis felt Z er Staddaens stolthet så bør dere få opp siden deres igjen ihvertfall. Sist jeg sjekket var den oppdatert i slutten av 1999.

http://www.feltz.net/


Er det noen som driver feltz.net som har sagt at felt z er Staddaens stolthet? Nei, og igjen kommer folk med letterlige argumenter som er så håpløse at...at...nei jeg finner ikke ord. Latterlig er vel det beskrivende ordet.

BrannFa(e)n

Det jeg tror Kaj mener er alle juletrærne. De juletrærne som tror de har vært med på en nedtur med Brann og "alltid" har støttet de. De som tror de kan alt men er så forferdelig subjektive. De som støtter Brann i tykt og tynt men aldri ser på Brann 2 (Dette har dog jeg sluttet med etter at Brann "la en ny slagplan"), og så videre.

DE kan man bare se og lage et eget felt for. J for Juletrær. Lag et bur til hele gjengen. Kast nøkkelen.
rannfasiten

krøvel vellevold

Quote from: "BrannFa(e)n". De som støtter Brann i tykt og tynt men aldri ser på Brann 2  .


Ja de 50 som ser Brann 2 burde få sin egen losje. De 14950 andre er rett og slett medgangssupportere. De er ikke mye trofaste, altså!
Legg ned hele klubben!

BrannFa(e)n

Du tok tingene ut av sin sammenheng. Jeg var aldri fast på Brann 2-kamper jeg heller, for å ta vekk det "hellig-stempelet".
rannfasiten

Brannmus

Jeg er enig i at supportere som for tiden holder til på SS burde holde seg unna Hansa. Ikke fordi noen ødelegger for andre, eller noen er mindre gode supportere osv.

Grunnen er enkel. Som nevnt mange ganger tidligere. Vi er i ferd med å få sang fra to fronter. Tidligere var det mono fra SS, nå er vi i ferd med å få opp skikkelige stereolyd. Det er jo bra.

Grunnen til mye diskusjonen om Hansa kontra SS tror jeg enkel. SS har de siste årene gjennomgått et generasjonsskifte. Hansa begynte å bygge opp noe, og flere som hadde lang og tro tjeneste bak seg begynte å flytte seg. Dette er helt naturlig. Du følger de du kjenner og kjernen du har holdt deg med i alle år.

Konsekvensen av dette var at det ble et vakum på SS. De som var litt for unge stod plutselig igjen uten skikkelig ledelse og uten erfaringen til å opprettholde et uorganisert Store Stå.

Det som skjedde var at i et forsøk på å redde seg inn og holde stemningen oppe var at SS ble veldig opptatt av å organisere seg. Det ble veldig fokus på at alle sanger skulle vedtas på forumet og vi kunne nesten ikke innføre en sang uten avstemninger og opptrykk av lapper.

I mellomtiden begynte stemningen å ta seg opp på Hansa. De som søkte seg til SS for stemningen begynte å se opp på Hansa for å finne stemningen som var før. Derfor begynte igjen flere å flytte etter. Så kommer vi opp i det problemet som er nå.

Flere vil trekke opp til Hansa på grunn av utålmodighet tror jeg. SS vil alltid kunne bestå, men jeg tror det er avhengig av at den nye generasjonen er tålmodig. De unge som er på SS nå må tåle at stemningen ikke er strålende. Det må jobbes til snittalderen øker igjen og trøkket blir større. Dette er ikke noe typisk fjortisangrep. Dette er kun en erfaring jeg har gjort meg.

Selv har jeg stått flere år på SS, jeg har sittet på Hansa og til og med vært noen turer bortpå Gamle Sitt. Så min lojalitet tilhører ingen i denne saken.

Den erfaringen jeg har gjort meg, og forhåpentligvis noen er enig er denne.

Hansa er gamle SS på mange måter. Den gamle mentaliteten hersker fortsatt. Mange vil nok si denne er den beste, for alt var bedre før. Det som jeg ser som Hansa sitt største pluss er den "uorganiserte" stemningen som er der.

Uorganisert? Hva mener Musa med det? hører jeg du spør. Forklaringen er enkel.

På SS for tiden holder stemningen på å bli drept av en overorganisering. Gruppen som skal ta ansvar for stemningen blir mindre og mindre. Og skaper ikke de noe liv, så tør ingen å starte noe selv. Dette er også en konsekvens av at SS ble et "kult" sted å være.

Den største bommerten kom når det ble malt "Sang Felt" på bakken til høyre for inngangen på SS. Hva resulterte dette i? Jo, en mindre kjerne som samler seg og flere som ikke tør å bidra.

Det er et trist syn å se at de på sang feltet rekker hendene i været og klapper alle sammen, mens de rundt og ut på kantene gjør ingenting. Det ser ut til at om du ikke står dønn sentralt, så trenger du ikke bidra lengre. Dette er jo selvfølgelig feil.

Det er her jeg tror alder og litt uorganisering trengs. Det må være slik at folk igjen tør å dra i gang en sang spontant. Uansett hvor de står på SS. Det må være slik at om du ikke er fornøyd med livet andre skaper, så flytter du deg ikke til der stemningen er, men heller blir hvor du er og prøver å skape litt liv på egenhånd.

Northside

Bare for å svare på en liten ting.

Det med at vi no prøvde å samle de syngene supporterene i en gruppe på ss var ikke feilen. Feilen kom når BT tribunen ble bygget, då ble ss det billigste stedet + det stedet på stadion hvor det nesten aldri blir utsolgt. Av den grunn så kom alle mulige folk, folk du aldri i livet vil få til å synge eller bevege på seg.

Det hjalp heller ikke at folk rømte til Hansa, då ble det bare endå mindre syngene supportere der.

I første hjemmekampen vår så vi lett hva som skjedde. Unge unger, rundt 12-16 år stormet mot midten med en gang dørene åpnet. Der skulle de stå pga det var kult. Det kom også familier, eldre folk og alt mulig pakk inn på ss som stilte seg i midten. Hvorfor? jo, i midten ser de best, billige billetter på ss og eneste "gode" plassene som var ledig.

resultatet ble at de som synger, de ble skjøvet ut over sidene og spredd på hele tribunen. Og ettersom du blir sett dumt på når du synger for full hals på ss no til dags, så valgte mange syngene fans på sidene å heller holde skjeft siden de rundt ikke sang.

Derfor mente eg og en god del andre (som blandt annet stilte på møtet) at det ville være bedre å samle de syngene supporterene i en gruppe, så kan vi heller jobbe oss ut i fra det.

Resultatet har jo vist seg å bli bedre enn hva det var første kampen, så tror ikke det var noe dum ide med et sangfelt.

At det er blitt mer organisert på ss er bra. Før, spesielt det siste året har alt for mange unge nye folk prøvd å starte sanger, dvs. Sanger med for høyt tempo, feil melodi og sanger til helt feil tid.

Då er det bedre å prøve å organisere litt slik at de som har gått på stadion og ss en del ganger, kanskje bortekamper også, er de som starter det meste av sangene :wink:

Brannmus

Dette er litt for lettvindt svar og enkel unnskyldning. Kan være en del av forklaringen, helt klart, men SS sitt forfall har vært i mange år. Siden utvandringen til Hansa startet. Jeg har selv stått på SS og merket at stemningen har blitt dårligere.

En av grunnene beskriver du selv. Om sidemannen ser dumt på deg for at du synger, så ser du dumt på han synger høyere og spør han etterpå korfor han ikke åpner kjeften sin når han er på SS!?

Det virker som at de som er på SS nå ikke klarer å innrømme at de kanskje ikke har alle svarene. Kanskje det var bedre før på noen områder. Veldig mange er også for unge til å huske disse tilstandene.

Det som er med på å dra ned stemningen er at vi mistet de mannfolkene. Vi mistet dem som kom fem minutter før kampen begynte og brøytet seg vei opp på tribunen og begynte å dra opp stemningen.

De som ikke trengte å ha en tifogruppe, en leder eller et sangfelt. De som sang uavhengig av om sidemannen gjorde det. Skal ikke drive å si at alt var perfekt før og at alt er elendig nå. Dette er kun noen få elementer jeg tror vi burde lære av for å kunne bedre oss.

Jeg vet det kanskje ikke er hyggelig når du er i tenårene og føler du har ansvaret for å forsvare SS og dens ære. Jeg følte selv at jeg hadde et ansvar, men var såpass ærlig at jeg innrømte, som jeg gjør nå, at vi den gang trengte mannfolkene.

Kulheten av å gå på SS som jeg poengterte har vært med å ødelegge også, men det er tross alt folk. Om de enn står med mobilen og taster, eller om de er mer opptatt av å se og blir sett. Det er folk og DU kan dra dem med om DU tør å åpne kjeften.

Det er dette som er poenget mitt. Du trenger ikke være på et sangfelt for å føle at du kan synge. Sangen må komme fra hjertet for å si det veldig romantisk. Virker som at det er mindre hjerte og mer hjerne på SS nå. Derfor blir det også dårligere stemning.

Northside

Quote from: "Brannmus"Dette er litt for lettvindt svar og enkel unnskyldning. Kan være en del av forklaringen, helt klart, men SS sitt forfall har vært i mange år. Siden utvandringen til Hansa startet. Jeg har selv stått på SS og merket at stemningen har blitt dårligere.


Tenkte mest å det siste året :wink:

Men ellers enig med deg...

Snublefot

kan noen forklare meg hva som menes med "juletrær"? og hvorfor dette blant mange blir brukt som drittslenging`?

Brannmus

Juletre er en supporter som går med/er dynget ned i diverse supportereffekter. (Les: Drakt, skjerf, hatt osv osv)

Dette er et begrep som vel stammer fra England og Casualsmiljøet der. Noen føler at dette er såpass kult at de har begynt å si dette i Norge også.

krøvel vellevold

Quote from: "Brannmus"Juletre er en supporter som går med/er dynget ned i diverse supportereffekter. (Les: Drakt, skjerf, hatt osv osv)

Dette er et begrep som vel stammer fra England og Casualsmiljøet der. Noen føler at dette er såpass kult at de har begynt å si dette i Norge også.


Det brukes om alle som har et minimum av supportereffekter på seg. Mens disse casualerne selv ikke akkurat går så "tilfeldig", "anonymt" eller "ikke-uniformert" som de prøver å fortelle folk. Det er vel få som er så uniformerte som nettopp dem.
Legg ned hele klubben!

Snublefot

så ettersom jeg alltid går med drakt på meg, brann-boxer, brann lighter i lomma, brann armbånd på håndleddet og BST-øst shorte i belte, og gjerne et skjerf om jeg har det tilgjengelig, så er jeg et juletre?

da skjønner jeg ikke hvorfor dette skal være så veldig dumt egentlig.. er det ikke gøy å se for eksemepl på ullevåll i cupfinalen 04 når så og si hele stadion var kledd i rødt?  eller i VM når du ser hele langsiden i oransje fordi det er nederlendere, eller hele svingen i gult fordi sverige spiller?

Synes dette bare bidrar til tribunene ser bedre ut jeg da..  er det så mye bedre å gå rundt i dyre merkeklær etc da?  forstår bare ikke hvorfor dette er så negativt.


JEG ER ET "JULETRE", og jeg er pokker meg stolt av det!

monzilla

Skjønner ikke helt problemstillingen. Ordet juletre er nødvendig vis ikke negativt ladet.

Ferguson

Quote from: "Brannmus"Juletre er en supporter som går med/er dynget ned i diverse supportereffekter. (Les: Drakt, skjerf, hatt osv osv)

Dette er et begrep som vel stammer fra England og Casualsmiljøet der. Noen føler at dette er såpass kult at de har begynt å si dette i Norge også.


Jeg trodde det var Casuelsene som var juletrær då.
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

C@Bøe_79

Quote from: "Brannmus"Juletre er en supporter som går med/er dynget ned i diverse supportereffekter. (Les: Drakt, skjerf, hatt osv osv)

Dette er et begrep som vel stammer fra England og Casualsmiljøet der. Noen føler at dette er såpass kult at de har begynt å si dette i Norge også.


En supporter som er "dynget" ned i effekter blir vel egentlig referert til som klovn, mens en med drakt og skjerf er et juletre?

Hvis en yten drakt er casual,en med drakt klovn/juletre og en med litt blanding er forvirret.
Hva er da en supporter?
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

Brannmus

Quote from: "monzilla"Skjønner ikke helt problemstillingen. Ordet juletre er nødvendig vis ikke negativt ladet.

Nei, absolutt ikke. Kommer vel an på hvem som sier det og i hvilken kontekst.

Min mening er at alle som bruker ordet "juletre" for å beskrive andre supportere er litt for desperate til å fremstå som kule. Blir litt pinlig rett og slett. Faktisk sånn at jeg ikke klarer å ta noen seriøst når de bruker begrepet. Nesten, bare nesten, så får jeg sympati for dem som føler behovet for å bruke det de selv mener er et negativt ladet uttrykk for å beskrive sine medsupportere også.

Men men, kommer vel en eller annen idiot nå og skal forsvare begrepet og hvorfor han bruker det.

Brannmus

Quote from: "C@Bøe_79"
Quote from: "Brannmus"Juletre er en supporter som går med/er dynget ned i diverse supportereffekter. (Les: Drakt, skjerf, hatt osv osv)

Dette er et begrep som vel stammer fra England og Casualsmiljøet der. Noen føler at dette er såpass kult at de har begynt å si dette i Norge også.


En supporter som er "dynget" ned i effekter blir vel egentlig referert til som klovn, mens en med drakt og skjerf er et juletre?

Hvis en yten drakt er casual,en med drakt klovn/juletre og en med litt blanding er forvirret.
Hva er da en supporter?

Snublefot

altså, jeg har en kamerat som noen ganger er med på kamp.. han går ikke i brann-effekter, men vanlige klær/merke klær..

men han er som meg, har aldri skadet en flue, og er langt i fra noen casuall..

jeg har på meg drakt etc fordi det for meg skaper en enda sterkere tilhørighet til klubben, og det blir mer tydelig at det er brann jeg støtter.. men betyr ikke at jeg mener alle må gjøre det.. selv om jeg nå synes at selv den gamle mann som sitter på samme plass hvert år, og har gjort det i 50 år kan ha et lite skjerf rundt halsen.. blir plutselig så mye bedre v det=) hehe..

men opp til hver og en.. jeg trives som et juletre jeg =)

Roffarne

Quote from: "Snublefot"altså, jeg har en kamerat som noen ganger er med på kamp.. han går ikke i brann-effekter, men vanlige klær/merke klær..

men han er som meg, har aldri skadet en flue, og er langt i fra noen casuall..

Jeg tror du kan slå deg til ro med at kameraten din ikke er casual. Medisinering kan avvente.
Har inntrykk av at de som liker å kalle seg en del av casualsmiljøet i Bergen (tror til og med de heter noe så fint som Bergen Casuals) er genuint opptatt av Brann og gjerne har en fortid som "juletre" for noen tiår siden. Men så har man da utviklet denne forkjærligheten for å oppføre seg som en ape i hverdagsantrekk.
Dog er vi heldig i Bergen som ligger såpass mange mil unna de kranglevorne svenskene som i stor grad ser ut til å dukke opp i Vålerengenkamper. Gjerne med kniv i lommen.

Men nok om laverestående primater.
Jeg er delvis enig med en tidligere skribent her som la frem stereo/ mono-problematikken. Vi som ikke står på SS eller Hansa kan oppleve vekslende trykk fra de to tribunene og jeg ser på dette som et sort pluss for Stadion.
Når man slår sammen alt av mennesker som åpner kjeften kan man oppleve en forringelse av stemningen. Det er vel og bra med store kor, men dobbelt så mange tenorer betyr ikke dobbelt så mye volum. Det kan også bety dobbelt så mange fjollete forsangere, dobbelt så mange setedestruktører og dobbelt så mange myntkastere.
Jeg håper selvsagt på det motsatte.

Go Up