• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Nå eller Aldri - Gammelt eller ungt?

Started by Brannmus, June 08, 2006, 23:50:47 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Brannmus

Brann er for øyeblikket i en meget interessant posisjon. Laget har åpnet rekordbra og om de gjennomfører siste del av sesongen på samme måte som første, så tyder jo alt på seriegull. Dette er jo fortsatt langt unna og jeg er en av dem som ikke liker å tenke på det. Jeg lever etter Mjelde mottoet: En kamp av gangen. Det tror jeg veldig mange andre også gjør.

Når det er sagt, så er Brann nå i en posisjon som jeg vil beskrive som Nå eller Aldri. Ser vi på spillerne vi har, så er det muligens snart duket for et generasjonsskifte som kan svi sportslig.

Bengt Sæternes, Robbie Winters, Charlie Miller, Martin Andresen, Olafur Bjarnason er alle blant dem som begynner å nærme seg det som kan være slutten på karrieren. Om ikke de skulle velge å gå av med pensjon helt ennå, så er det fortsatt meget realistisk at vi har sett det beste fra dem etter denne sesongen.

Joda, de kan ha noen gode år igjen, men jeg tror at de fleste av disse nok er oppe rundt det beste de noen gang kommer til å gjøre. Nå har de rutinen og evnen, snart begynner evnen å forsvinne litt og da kompenseres ikke dette bare av økt rutine.

Det bringer oss inn i en interessant posisjon. Hva skal vi gjøre nå? Kanskje allerede i sommer kommer forsterkninger. Skal vi da satse på unge talenter som på sikt kan ta over for nøkkelspillerne vi kanskje har sett det beste av, eller skal vi gå for øyeblikkelig suksess? Altså hente inn etablerte spillere med mer rutine og kanskje høyere evner, men kortere tid igjen av karrieren.

Ser at Per Ove i noen uttalelser har snakket om fremtiden for klubben med tanke på kjøp. Det er her jeg syntes det blir interessant og veldig vrient. Brann kan satse mye penger på etablerte spillere og satse økonomisk på et seriegull i 2006, eller de kan tenke langsiktig, kanskje på bekostning av det sportslige denne sesongen.

Alle er sultne på seriegull nå, men satser vi økonomien på det med å kjøpe spillere som ikke kan selges igjen, og ikke oppnår serigullet er vi i en veldig farlig posisjon.

Hva mener du vi skal gjøre da med tanke på å hente inn spillere i den kommende tiden. Går vi for seriegullet nå eller sjanser vi på at stallen holder og fremtidige talenter?

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

naitsirk

azar erstatter bjarnason. memelli og ludvigsen erstatter winters og sæternes. huseklepp erstatter miller.

andresen, uerstattelig.

ikkje så verst, men brann vil nok merke pensjoneringa

Lurkin

Generasjonsskiftet = det som Rosenborg og Norge aldri klarte.
Berømte Brann fra Bergen

dudo

Nå har ikke jeg oversikten foran meg, men jeg mener at før sesongen i fjor hadde vi en av de aller yngste stallene i TL, og nå er både Kvisvik og sanne m fl forsvunnet og erstattet med Huseklepp, PVM og Zavrl, så noe generasjonsskifte er vi langt unna.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Brannmus

Quote from: "dudo"Vel, du er i overkant pessimistisk og kanskje til dels uvitende når det gjelder alderen på spillerene.

Er fullstendig klar over alderen og med tanke på at kroppen til de fleste spillerne som er født på 70-tallet skrangler litt, så vet jeg ikke hvor realistisk det er å tro at de skal holde i 4-5 år til.

Poenget mitt er uansett ikke hvor lenge de kan spille, om de skulle ønske det eller ikke. Mulig at alle kan holde seg i gang til de er 33-34 år, men om de vil bli noe bedre enn de er nå vet jeg ikke.

Mener ikke dette er en i overkant pessimistisk holdning. Mener faktisk det en rimelig realistisk. Tror at de fleste fotballspillere som runder 30 år og er på vei oppover nok begynner å vippe over kanten på vei nedover mot karriereslutt.

Er sjeldent jeg har hørt om spillere som er 34 år som blir dradd frem som bedre enn når de for eksempel var 28-29 år.

Selvfølgelig finner du alltid unntakene å dra frem, men sjeldent du hører om flertallet i slike tilfeller også. Tror derfor det kan være lurt for Brann å tenke i disse baner. Ikke hvor lenge de kan tyne det beste utav en spiller. Poenget er hvordan man da skal angripe et kommende generasjonsskifte. Hente inn nye spillere som er i slutten av 20-årene eller gå for talente som kan gi økonomisk, så vel som sportslige belønninger.

Når dette er sagt, så hadde ingenting gledet meg mer enn om vi så alle de nevnte spiller bedre enn noen gang. Tror likevel ikke det kommer til å skje og da er dette tiden for å handle.

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Snublefot

vil du bytte ut Thorbjørnsen?

han har jo gjort strålende prestasjoner de gangene han har fått spille, og vist at han er et like stort talent som Opdal..

Det sa dem selv på tv i går under cup-kampen..

"Thorbjørnsen står kald, og har nesten ingen ting å gjøre, men når det først skjer noe, så viser han samme klasse som branns første målvakt, håkon opdal"

naitsirk

thorbjørnsen har ikkje samme talentet som opdal hadde, men ein god keeper kjem han til å bli.

BrannFa(e)n

Vel, Winters og Miller er skotske, de vil vende nesen hjemover og avslutte karrieren der. Så det er urealistisk å basere seg på at Winters og Miller blir her til de er halvveis mellom tredve og førti.
rannfasiten

SKB e BEST!!!

Rosenborg klarte jo ikke dette generasjonsskiftet. De har vel blant de eldste stallene i Scandinavia. Så langt er vi ikke kommet enda.
At spillere aldres er naturens gang og ikke noe jeg bekymrer meg over, dog hvis vi får forsterkninger og oppbygging av ungtalenter.
idelse og smerte..eller bare ren plankekjøring.

dudo

Poenget er at vi IKKE har en stall som kommer til å merke noe generasjonesskifte om vi bare lar være å være dumme. Vi trenger ikke en gang være smarte.

At kommentatoren på web-tv i går uttalte at "Thorbjørnsen holder nesten samme mål som Opdal" får stå på hans regning. De fleste av oss andre vet at det er BS og det rene idioti. Han er bra på strek, men fullstendig vingeklippet i feltet. Tenker du tilbake til Stavanger i fjor f eks, så ble han bl a reddet av Krissy på en av sine skogturer. Og den var GROV!

Robbie reiser vel hjem etter neste sesong, så får vi håpe at vi ihvertfall beholder Charlie i en sesong til.

Poenget er at vi er i en unik posisjon til allerede nå å begynne å bygge opp laget som skal spille om 5-7 år. Stammen vår er som i et tidligere vist innlegg svært ung, og kan holde i mange år. Det er der et evt generasjonsskifte kommer inn i bildet! Og det er dét generasjonsskiftet vi kan begynne å jobbe med allerede nå.

Men "gamlingene" som går ut bør i første rekke erstattes med nye "gamlinger" - og da mener jeg klassespillere. Erfaring er viktig.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Derabilo

Mjelde har uttalt at de spillerene som kommer inn no skal være unge og fremadstormende. Så et generasjonsskifte er på gang, og de er klare over at dette må til.

Opdal
? - Sigurdsson - Karadas - Hanstveit
Huseklepp - Haugen - Monkam/Zavrl - PVM
TFL - Memelli

På den andre siden, er det de store utskiftningene vi trenger å gjøre? Dette er et godt, og ungt lag.
Bergen ut av Norge -

Go Up