• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Opdal og hets. En stor mediebløff?

Started by BrannFa(e)n, June 01, 2006, 11:24:37 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

BrannFa(e)n

Jeg har i det siste begynt å erge meg ganske mye over dagens journalistikk. Norske aviser er stort sett bare elendig, men i en spesiell sak setter de brannsupporterene nok en gang i skammekroken. Faktisk er journalistikken så dårlig at jeg nesten føler at jeg som brannsupporter ble hetset. Dere vet hvilken sak det dreier seg om. Det hele begynte i 2004..

.. Ivar Rønningen gikk stadig på fylla, og til tross for at han spilte bra i Brann så Brann seg nødt til å selge Rønningen og heller satse på Opdal. Det var mange ting som talte mot Rønningen. Opdal og Rønningen var jevngode, og Rønningen var en del år eldre. Opdal, derimot, hadde fremtiden foran seg og hadde et stort potensial. Det som talte mot Opdal var at alle Brannsupportere visste at han ville forårsake en del mål imot. Det var selvsagt ikke gunstig, for Brann lå jo ikke dårlig til i ferien 2004. For å gjøre en lang historie kort solgte Brann Rønningen til Rosenborg, og Opdal fikk tillit. Nettopp på grunn av at Rønningen var i kanonform den våren kom det en god del reaksjoner fra brannpublikumet, men det var aldri i nærheten (føler jeg) av Karadas- eller Flo-oppstyret. Tar jeg feil?

Opdal gjorde som vi forventet. Han virket nervøs og gjorde urutinerte feil, og var Branns klart svakeste ledd. Men for meg var dette mest akkuratt den høsten. Media prater om i fjor. Etter hva jeg har inntrykk av hadde Opdal noen blemmer i fjor også, men vi var vel langt fra å hetse han?
Jeg ga faktisk uttrykk for at Opdal kom til å bli landslagskeeper innen få år etter VIF-hjemmekampen i Royal League, hvor folk var i harnisk etter 2-2 målet, som åpenbart var Tom Sanne sin feil. Folk lo av meg i akkuratt den situasjonen. Dette var den siste gangen jeg kan huske at Opdal helt åpenbart ble stilt spørsmålstegn ved et poengtap som ikke var hans feil. Siden den gang har det bare gått oppover. I 2005-sesongen synes jeg han stod "greit nok", men Media hadde bitt seg fast i at han ble hetset og det hele ble opphauset noe sinnsykt. Vi har stadig sett færre og færre av blemmene, og den medieskapte hetsen (som jeg kaller det fra mitt ståsted) tok mer og mer slutt. Nå er alle intervjuer Opdal er med i vinklet mot at han ble hetset i 2004 og 2005-sesongen.

I år har han stått i mål akkuratt slik jeg forventer han skal stå (ut ifra kampene jeg har sett han spille de siste årene), og det kommer ikke som noen overaskelse på meg, og jeg har ikke vært i nærheten av å hetse ("hets" i media er jo synonymt med å bare nevne at han er et svakt ledd) Opdal siden før cupfinalen.

Så hva sier dere? Hvordan har dere oppfattet situasjonen? Er det en stor mediebløff hele greien?
rannfasiten

Esskåbrann

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ALDRI har hetset Opdal. Jeg har sagt siden han var reservekeeper at han ville bli landslagskeeper en vakker dag.

Men jeg ble ledd opp i trynet av den ene etter det andre. Nå har alt snudd, og  stort sett alle påstår de var på Opdals "side" under hetsingen. Jaja, så mye står folk for det de sier.

Men min samvittighet er ren, og Opdal ER Norges beste keeper.
å skal det skje!

BrannFa(e)n

Jepp, man kan gå veldig fort fra å si "Helvetes elendige keeper" til "Jeg har aldri hetset han". Sant skal sies, jeg sa at han var dårlig i 2004, men jeg påpekte også at mange av målene er mål som nesten alle andre ville sluppet inn og mange faktisk var forsvaret sin feil også. Dog har jeg aldri vært i nærheten av å hetse Opdal, kun hetset han i det media mener kan karaktiriseres som hets, nemlig å påstå at noen er dårlig.
rannfasiten

adio

Mye overdreven journalistikk om dagene ja, men vi kan vel si oss enig i at Opdal fikk en god del pepper fra mange hold når det var på sitt verste.. Jeg skal ærlig innrømme at jeg var ikke helt fornøyd med innsatsen hans, men ga aldri uttrykk for det andre steder enn f.eks til kamerater og slikt.

Men det gleder meg noe enormt at vi har en spiller som Opdal. Han har kommet seg gjennom ett ganske bra trykk mot seg og vist at han kan sine saker!

Superjack

Media lager de stormene de vil.
Dagens aviser er ikke det du leser om du er ute etter faktakunnskap og nøkterne vurderinger, desverre.
Sensasjonsjaget er for stort.

Se f.eks på lerkendal etter helgens blemme mot Ham-Kam. Nå blir supporterne kjeftet huden full av adresseavisen fordi de hetset spillerne, når de bare hadde galgenhumoristisk sans, og jublet for 5 liksommål på slutten av kampen....

Hets selger bedre enn ros.

Men jeg mener også at Brann solgte gullet 2004 med Rønningen.
Det ble mer usikkerhet i forsvaret, og dermed lettere for motstanderlagene å få mål mot Brann høsten 2004 enn da Rønningen stod. Det mener jeg uansett hvor god Opdal blir.
Jeg var heller ikke uenig med at Opdal var rett keeper å satse på, men hadde ikke gjort mye å vente 4 måneder....

Når det er sagt så er jo det ikke en dårlig greie å vente på seriegullet i år, med Opdal som førstevalg på landslaget. :D
Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves! :D
Brannsupporter.

_owenz_

Artikkelen handler vel forsåvidt ikke noe om at Opdal ble hetset men at Ludvigsen ble det.

Husker jeg var kritisk til salget av Rønningen, han hadde som nevnt over en strålende sesong, og var inne i landslagsdiskusjon. Er forsåvidt en liten skandale at han ble benket i RBK til fordel for Espen.

Dette med Metro etc, aner jeg ingenting om, men hvis grunnen til salget var Rønningens fritids sysler, så er det rart av Ludvigsen å kritisere supporterene for å være uenig med ham på tidspunktet når de ikke har sluppet offisiel informasjon om grunnen til salget.

Fra supporerenes vinkel så det jo ut som om de solgte Rønningen for å satse på et talent, noe Brann offisielt holder fast ved.

QuoteDe så opplagt ikke det samme talentet i Opdal som til tider var et offer for mye hets fra tribunene på Stadion.


Det blir som om å skulle selge Winters nå for å la en fra Brann2 få sjangsen, for at han om 2 år kan være en toppspiller.

I kritikken av Ludvigsens avgjørelse så var det nok ikke alle som kritiserte Opdal men avgjørelsen om å selge en av tippeliganes beste målvakter til hovedkonkurenten.

--

BrannFa(e)n

Noe av grunnen til at Ludvigsen og Brann offentlig ikke går ut å sier at "Rønningen var på fylla" har med moral å gjøre (haha, er ikke sikker på om jeg valgte riktig ord). Man går ikke offentlig ut og henger ut en person for å redde sitt eget skinn. Da måtte eventuelt media funnet ut om Rønningens byturer før han ble solgt.
rannfasiten

tormi

SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

chris_henrik

Det denne diskusjonen egentilg dreier seg om er hvorvidt stadiontrollet skal si i fra. På tidspunktet Rønningen ble solgt, gikk vi der og da, fra en meget god keeper, til en under middels keeper. Kan ikke bestrides.

I ettertid har Opdal kommet opp på samme nivå som Rønningen var da han ble solgt, og det er gledelig.

På stadion har det blitt slik i de siste to årene at laget pipes av banen dersom vi ligger under til pause. Husker ikke hvordan det var forrige gang vi tapte hjemme. Men egentlig så bør en spare dette til de virkelig skandaløse opptredene. Trenger ikke å være slik at det pipes automatisk når en ligger under til pause eller taper.

Når jeg nevnte troll, (kaller de seg Trollongan enda?) så får kjernen ganske mye pepper for sin ironiske støtte. Min mening er at kjernen får gitt meldingen, men på en mye bedre måte.

Litt artig å lese vinklingen på dette:
- Kjernen gjorde narr av RBK
http://fotball.adressa.no/eliteserien/article57448.ece
- Carew: - RBK-fansen bør tenke seg om
http://fotball.adressa.no/landslaget/article57466.ece
- Kjernen svarer
http://kjernen.no/art/3643/
<BRANN> ..... DKFM

Superjack

Brannsupporter.

tormi

Quote from: "chris_henrik"På stadion har det blitt slik i de siste to årene at laget pipes av banen dersom vi ligger under til pause. Husker ikke hvordan det var forrige gang vi tapte hjemme. Men egentlig så bør en spare dette til de virkelig skandaløse opptredene. Trenger ikke å være slik at det pipes automatisk når en ligger under til pause eller taper.


Er ikke helt og ubetinget enig i dette. Laget pipes mot i pausen dersom de ligger under OG har spilt ELENDING.

Dersom Brann spiller bra og kjører kampen og det er ufortjent at de ligger under da mener jeg bestemt at pipingen uteblir også.

Det viktiger er at det ALLTID er FULL jubel når de kommer på banen etter pausen igjen.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Snublefot

Quote from: "tormi"


et fiffig forsøk på spanskt=) hehe..  men enig i det du sier.

selv var jeg nok til tider missfornøyd med både salget av rønningen og opdals egenskaper som keeper...  alle spillere får kritikk om de spiller dårlig, og opdal fikk aldri noe mer hets en knudsen, sanne etc..  Dessuten stammer denne hetsen fra 2004.. i fjor fikk ihvertfall jeg et mye bedre inntrykk av opdal.

chris_henrik

Quote from: "tormi"Er ikke helt og ubetinget enig i dette. Laget pipes mot i pausen dersom de ligger under OG har spilt ELENDING.

Dersom Brann spiller bra og kjører kampen og det er ufortjent at de ligger under da mener jeg bestemt at pipingen uteblir også.

Det viktiger er at det ALLTID er FULL jubel når de kommer på banen etter pausen igjen.

Jeg har flere ganger gått på stadion uten pip-o-meteret mitt :D men mitt inntrykk er at det er piping når en går til pause og ligger under. Omfanget varierer med hvordan prestasjonen på banen har vært, men den uteblir ikke.

"mobbus kastus en frekkis" hehe
<BRANN> ..... DKFM

Petter Puddefjord

Et FANTASTISK BRA innlegg!

Kunne ikke vært mer enig!

Så Rønningen stadig vekk på "stambordet" hans på Metro i perioden før han fikk foten. Opdahl hadde bare behov for å bli varm i trøyen, og vi skal være veldig glade for at han fikk tillit. Det kan faktisk bety seriegull til Brann. Han blir sikkert et hett kjøpsobjekt for europeiske toppklubber innen få år.

stlastla

Hva skjer med hukommelsen til folk her??

Det bør da heves over enhver tvil at Opdal fikk mye pes og hets bra folk her i fjor?? Det var jo tråd opp og ned om hvor dårlig han var?? Det blir latterlig å si noe annet. Da er det bedre å innrømme at man tok feil, eller bare glede seg over at det går bra nå! jeg har jo selv vært både på kamp og på fotballpuben og vært med på og overhørt diverse diskusjoner om Opdal i fjor..

Skjerpings..

Avisene skriver mye rart og det kommer til å fortsette med og personelig så tar jeg det meste med en stor klype salt. Hvorfor ikke bare glede seg over 1.plass på tabellen og gode muligheter for overnatting der over sommeren!

BrannFa(e)n

Jeg gravde litt i gamle emner for noen uker siden, og jeg fant det opdal-emnet du prater om, og det var, som jeg har vært inne på i mitt første innlegg, fra VIF-kampen hvor han feilaktig fikk skylden når Tom Sanne klønet det til. Det var i år 2005, men det var på vinterstid (Les: Mars).
rannfasiten

moffy_

ke d går i me at folk e nødt å pipe på opdal hver gang han bommer på et utspark?? dette gjør han sikkert ikke så mye tryggere i den situasjonen! og så lenge han spiller som han har gjort i d siste, gir eg en god faen i kor utspillene ender, for han står som en gud mellom stengene og feltarbeidet har blitt sykt mye bedre!!
Eg sitter på Frydenbø og eg e stolt av d!

BrannFa(e)n

Akuratt det er jo bare en bagatell. Tviler på at han merker noe fra eller til på selvtilliten. Det så vi når han først bommet, og så klarte han å skyte ut så jublet han.
rannfasiten

BRANNFL

Enig med "stlastla" det var mye kritikk, og saa var det jo veldig skummelt hver gang han var paa tur ut i felte. Men det er godt aa se at han gjor det saa bra i aar, haaper han faar den stoetten han fortjenner paa Stadion.


Naar det gjelder piping hvis Brann ligger under ved pause saa er det ikke noe nytt, har vert saan saa lenge jeg har gaatt paa Stadion (1970)

Heia Brann
Brann e' Best

runarnormann

Det er merkelig hvor mange det er av oss som har hele tiden hevdet at HO kom til aa havne paa landslaget, samtidig som ingen her inne var noengang med paa aa hetse ham.  Jeg innroemmer gjerne at jeg stod for en del avhetsingen, noe jeg har beklaget i ettertid.  Men var jeg virkelig alene i kritikken?  Det blir for dumt med alle disse 'jeg var den eneste som saa potensiale' innleggene.  

La oss heller vaere aelige; Haakon Opdal ble utsatt for enormt med hets, mye, hvis vi foerst skal vaere aerlige, var ganske fortjent.  Bare jeg som husker Sogndal scoringen i Saeternes sin debut?  Om han kan ha kostet oss en gull eller soelvmedalje den sesongen er ikke vits i aa diskutere.

Gutten har blitt en veldig god keeper no og beloennet med landslagsplass (selv om det aa havne paa landslaget som keeper ikke lenger er saa vanskelig.  Han er vel nesten den eneste norske keeperen som ikke har blitt proevd, uten at jeg paa noen som helst maate, proever aa gjoere det til en mindre imponerende innsats.)  Men det kan jo som sagt ikke vaere overaskende for de mange her paa forumet som hele tiden har ventet paa landslagsuttaket.  Igjen var jeg den eneste som ikke hadde sagt dette paa forhaand.
egenden Alf Dahl

tormi

Jeg er av den oppfatning at INGEN brann spillere fortjener HETS. Og jeg driter i om hva folk sier men jeg har aldri hetset noen brannspillere.

Det nærmeste jeg var, det var med Tom Sanne.

Ingenting av hetsen mot Opdahl var fortjent, han var ung, uerfaren og ble kastet ut i det (selv om han ville det selv).

Ja han gjorde mange feil, og jeg gremmet meg gang på gang. Jeg hadde dog hele tiden troen på at han skulle bli en god keeper. Men på samme måte som jeg IKKE hetset ham så var jeg heller aldri trygg på at han skulle bli landslagskeeper.

Nå først ser jeg konturene av en landslagskeeper, men ytterligere forbedring og styrke i feltet må nok til for at han skal kunne bite seg helt fast i landslaget.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

_owenz_

Quote from: "moffy_"ke d går i me at folk e nødt å pipe på opdal hver gang han bommer på et utspark?? dette gjør han sikkert ikke så mye tryggere i den situasjonen! og så lenge han spiller som han har gjort i d siste, gir eg en god faen i kor utspillene ender, for han står som en gud mellom stengene og feltarbeidet har blitt sykt mye bedre!!


Merket at han bommer endel på utspark... Hvis man ser hvor han prøver å skyte så er det mer forståelig at han bommer. Det er ikke slik at han prøver å skyte rett frem og så sender ballen ut over sidelinjen.

Han prøver å treffe Winters 50m fremme ute på linjen, et lite vindpust, rykning i foten hva som helst og ballen går 2-3m for langt og ut over sidelinjen.

--

paf

Quote from: "BrannFa(e)n"Noe av grunnen til at Ludvigsen og Brann offentlig ikke går ut å sier at "Rønningen var på fylla" har med moral å gjøre (haha, er ikke sikker på om jeg valgte riktig ord). Man går ikke offentlig ut og henger ut en person for å redde sitt eget skinn. Da måtte eventuelt media funnet ut om Rønningens byturer før han ble solgt.

Dette vet media utmerket godt om. Jeg kjenner personlig til et tilfelle der sportsjournalister fra en av byens aviser støtte på en brannspiller på Zachen en mandag kveld etter at han hadde vært sammenhengende ute etter kampen foregående dag. De ringte agenten hans og fikk ham hentet. Avisene kjenner til Rønningens problemer, og de kjenner også til at dette er hovedgrunnen til at Brann prakket Rønningen på RBK. Det at avisene ikke skriver om dette henger sammen med å være varsom og beskytte folk litt mot seg selv. Det er vel grenser for hva som skal i avisene?

BrannFa(e)n

rannfasiten

Go Up